Jeffrey Talan

> voor iedereen die nu elders voetbalt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Jeffrey Talan

Berichtdoor Hielke » 12-04-2010 10:13

Voor het Leidsch Dagblad heb ik Jeffrey Talan een dag mogen volgen in zijn werk als assistent-trainer van het beloftenteam. Ontzettend aardige kerel, net als hoofdtrainer Johnny Jansen trouwens. Alle deuren gingen open, die dag.

Onderstaand stuk heeft afgelopen weekend in de krant gestaan. Heb even getwijfeld of ik het zou plaatsen, omdat het een stuk van mezelf is. Toch maar gedaan. Het gaat immers over Heerenveen, en heel veel Leidsch Dagblad-abonnees zullen hier niet rondhangen...

Jeffrey Talan (38) geniet in de Friese schaduw van werk als assistent-trainer

De man van de techniek en de details

Heerenveen – Geen volle tribunes, klaterend applaus en internationale televisiecamera’s meer. Katwijker Jeffrey Talan staat nog dagelijks op het veld, maar de schijnwerpers zijn gedoofd. Op winderige trainingsvelden en in lege stadions bouwt de assistent-trainer van Jong sc Heerenveen aan zijn trainerscarrière. Bij de club waar hij schitterde als speler. Een dag in het spoor van Talan.

Onder de rook van het Abe Lenstra stadion in Heerenveen liggen de trainingsvelden van sportpark Skoatterwâld. Talan is de lummel. Fanatiek probeert hij de bal af te pakken van het kringetje jeugdige talenten, dat zich om hem heen heeft geposteerd. Het lukt, vrij snel. De pijn van de zwakke knie –die Talan op 32-jarige leeftijd dwong te stoppen- gaat nooit helemaal over. Maar er is mee te leven. ,,Als trainer kan ik mijn ei kwijt. Lekker voetballen met die jongens, dat blijft het mooiste dat er is. Eens per week voetbal ik nog in de zaal. Voluit gaan betekent twee dagen herstellen.’’

Geruisloos rolde de creatieve middenvelder het trainersvak in. ,,Vanaf het begin heb ik mijn draai gevonden’’, zegt Talan. ,,Heerenveen wilde me voor de club behouden. Via de jeugd, waarin ik de D1 en de C1 trainde, ben ik assistent-trainer van het beloftenteam geworden. Sinds kort doe ik ook de techniektraining voor spelers uit vrijwel alle elftallen. Ik ben carrière aan het maken.’’

Talan lacht er tevreden bij, terwijl hij roert in een bekertje cappuccino, zittend in het spelershome van Heerenveen. Achter hem gooit Henk Timmer pijltjes in een dartbord. Arnór Smárason komt binnen met een muts op. ,,Mogge’’, zegt hij tegen Talan, die in een kopje cappuccino roert. ,,Trainer, ik ben ziek. Verkouden. Ik speel niet mee vanmiddag, denk ik.’’

Dat de sympathieke Talan zichzelf als een ‘rustige trainer’ omschrijft, wekt weinig verbazing. ,,Spelers mogen fouten maken, ik laat ze dingen zelf uitproberen. Soms kan ik boos en hard zijn, maar dan moeten er wel heel stomme fouten aan vooraf gaan. Over het algemeen ben ik kalm en geniet ik ervan om spelers nieuwe dingen aan te leren. Mijn doel is om spelers zo breed mogelijk te ontwikkelen. Daarvoor wil ik ze zoveel mogelijk oefenstof aanreiken, ook vanuit mijn eigen ervaring als professional. Als speler had ik mijn eigen trucjes, maar het is niet mijn bedoeling om Jeffrey Talan-klonen te creëren.’’

Thuis in Heerenveen staat de plank vol met materiaal van techniekgoeroe Wiel Coerver. ,,Daarvan hanteer ik een eigen interpretatie’’, verklaart Talan. ,,De oefenstof van Coerver is heel waardevol, maar vaak wat geïsoleerd. Een speler kan een heel mooie schaarbeweging aangeleerd krijgen, maar in de wedstrijd heeft hij natuurlijk te maken met een tegenstander. Daarom breng ik mijn spelers heel vaak in wedstrijdsituaties. Met een talent als Luciano Narsingh, die tegen het eerste elftal van sc Heerenveen aanzit, ben ik veel aan het ‘schaven’. In wedstrijden zie ik hem steeds iets beter worden. Dat geeft een goed gevoel.’’

Terwijl Talan aan het woord is, schrijft Johnny Jansen allerlei namen op een velletje papier. Spelers die ’s middags meegaan naar Emmen, voor een oefenwedstrijd. De hoofdtrainer van het gecombineerde beloftenteam van sc Heerenveen en FC Emmen kan goed opschieten met zijn assistent.

Het duo bezocht onlangs de Katwijkse derby op De Krom. In de kantine van v.v. Katwijk heeft men het misschien niet zo op blauwwit, maar hangt een Heerenveenshirt prominent aan de muur. Nummer 16. Talan. In Katwijk zijn ze ‘hun’ international nog niet vergeten, en dat gevoel is wederzijds. ,,Ik kom er graag’’, zegt Talan. ,,Katwijk is een gezellige club waar ik een mooie jeugd heb doorgemaakt en nog altijd veel vrienden heb. Ik hoop dat ze de topklasse halen.’’ Ook voormalig werkgever ADO Den Haag draagt hij een warm hart toe, maar inmiddels is Talan verworden tot een Fries clubicoon. Na de gewonnen bekerfinale in De Kuip mocht hij de eerste beker uit de clubhistorie uitreiken. ,,Dat was een zeer grote eer.’’

Talan beaamt dat de jeugdopleiding niet bepaald het vlaggenschip is van sc Heerenveen. De Friese club speelt al jarenlang met een vreemdelingenlegioen. Recentelijk ontving de jonge IJslander Arnór Smárason een ontslagbrief. Een speler die vrijwel zijn gehele jeugdopleiding in Heerenveen doormaakte en ook al regelmatig in het eerste elftal uitkwam. Zoiets raakt de kern van dat waar Talan zich dagelijks mee bezig houdt.

,,Arnór is een exponent van onze jeugdopleiding en heeft genoeg kwaliteiten om een eredivisiespeler te zijn. Ik ken hem al sinds de B-jeugd. Heel vervelend dat de club zo’n jongen wegstuurt. Van mij had hij best meer tijd mogen krijgen.’’ Ontmoedigend werkt het evenwel niet. ,,De jeugdopleiding van sc Heerenveen heeft toekomst. Wij vinden het al mooi als onze talenten het betaald voetbal in gaan en dat gebeurt regelmatig. Lukt dat niet bij Heerenveen, dan maar ergens anders.’’

Voor het Abe Lenstra stadion wacht de luxe spelersbus, die het beloftenelftal naar Emmen brengt. In de bus zitten voetballers –spelend met hun mobiele telefoon- uit Brazilië, Macedonië, Servië, België, Noorwegen, Nederland en ja, ook Friesland. Een generatiekloof tussen de muziek luisterende jongelui en de fanatieke kaarter Talan is er niet. ,,Veel van die jongens begeleid ik al sinds hun tiende jaar. Nú moeten ze het laatste stapje maken, naar het eerste elftal. Verreweg de moeilijkste fase van het proces.’’

Terwijl de bus door het lege Drentse landschap suist, bespreekt Talan de opstelling met hoofdtrainer Jansen. ,,Jeffrey en ik denken hetzelfde over voetbal’’, zegt Jansen. ,,Het gebeurt niet zelden dat we tijdens de wedstrijd exact hetzelfde van plan blijken als het gaat om wissels, aanwijzingen of omzettingen. Omdat we elkaar aanvullen, zijn we een goed duo. Ik houd de grote lijnen in de gaten, Jeffrey heeft oog voor details. Hij doet veel individuele gesprekjes en heeft met veel spelers een vertrouwensband. Ik zoek vaak het conflict op, Jeffrey nooit.’’ Jansen staart even uit het raam, naar een weiland zonder koeien. ,,En Jeffrey is betrouwbaar’’, zegt hij dan. ,,Misschien wel het allerbelangrijkst.’’

Na een uur doemen de lichtmasten van het Univé stadion op. Beter bekend als de Meerdijk. Normaal gesproken kan de bus voor het stadion parkeren, maar die route wordt nu geblokkeerd door paaltjes. Buschauffeur Jan weet wel raad. Hij rijdt de stoep op, wiel voor wiel. De kan koffie valt bijna om. ,,Het is geen jeep, hoor Jan’’, zegt een speler.

In het spelershome van FC Emmen biljarten Talan en Jansen. De laatste is duidelijk beter. ,,Dat ding loopt scheef af’’, knikt Talan. Voetballers blijven voetballers, ook als ze trainer zijn. Tijd voor serieuze zaken dan: de wedstrijd. De tribunes aan de Meerdijk zijn leeg. De zon schijnt volop, maar de dug-outs staan in de schaduw. Gebiologeerd staart Talan naar de wedstrijd. Op het puntje van de stoel, met een notitieblok in de hand. Een testspeler uit Brazilië voert een solo ver door. ,,Doe dat nou niet!’’ schreeuwt Jansen vanuit de dug-out. Uit de actie valt de openingstreffer. ,,Toch wel een lekkere actie hoor’’, mompelt Talan, nog voordat de goal valt.

Het Friese beloftenteam maakt er een show van, en vernedert de eerstedivisionist: 1-8. Heerenveen-trainer Jan Everse zit op de tribune, met de armen over elkaar. Hij ziet hoe de keeper van Emmen veel houdbare ballen doorlaat. Met zwaar Rotterdams accent: ,,Volgende keer moeten ze die jongen vertellen dat hij ook zijn handen mag gebruiken.’’

Enkele tientallen toeschouwers zijn er getuige van hoe Talan lachend de catacomben opzoekt. Alle trainers beginnen onder aan de ladder. Daar moeten we, in het geval van Talan, deze wedstrijd aan de desolate Meerdijk ongeveer plaatsen.

Hij maalt er niet om. Integendeel. ,,Deze rol is me op het lijf geschreven. Ik wil geen hoofdtrainer worden, en hoef niet naar een topclub. Mijn droom is om kampioen te worden met sc Heerenveen. Als assistent-trainer.’’ (Leidsch Dagblad)
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor Skopperij » 12-04-2010 12:01

Daar hoef je je niet voor te schamen; een prachtig stuk!

Jeffrey Talan was een geweldige voetballer. We zeggen altijd dat Heerenveen groter, professioneler en beter is geworden, maar is dat wel zo? Talan was onze beste rechtsbuiten ooit! De goal tegen Valencia, zijn optredens in Oranje... legendarisch. Wat dat betreft is het tegenwoordig behelpen met rechtsbuitens als Yildirim en Beerens.

Hopelijk blijft hij behouden voor de club. Zeer waardevol, zulke mensen.
Avatar gebruiker
Skopperij
Superster
 
Berichten: 6176
Geregistreerd op: 21-03-2007 17:47

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor Superfries88' » 12-04-2010 12:12

Skopperij schreef:De goal tegen Valencia


Olympique Lyon :wink:.

Verder sluit ik me helemaal bij je post aan! Heel mooi artikel, Hielke. Met veel plezier gelezen.
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor Eric » 12-04-2010 12:13

Schitterend stuk Hielke, Talan waardig!

Ook mooi dat hij de ambitie heeft om Heerenveen kampioen te maken en dus niet voor zichzelf gaat. Ik hoop dat het hem gaat lukken.
Avatar gebruiker
Eric
Superster
 
Berichten: 3079
Geregistreerd op: 08-12-2002 12:00
Woonplaats: Rotterdam

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor Freezeman » 12-04-2010 15:44

Heel mooi stuk over een schitterende voetballer en een prachtig mens.

(ben verbaast dat er nog geen Talan topic bestond)
Anti anti. :)
Avatar gebruiker
Freezeman
Superster
 
Berichten: 2851
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:34
Woonplaats: Sneek

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 12-04-2010 21:00

Prachtig stukje! Alleen een zin staat me niet echt aan:

Terwijl de bus door het lege Drentse landschap suist,


In plaats van 'leeg' had ik toch liever ruime of verstrekkende gezien :wink:
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor Hielke » 12-04-2010 22:15

Dank u allen. Laten we hopen dat dit topic nog flink gaat groeien in de toekomst, met Talan als succesvol assistent bij het eerste. Zou mooi zijn.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor geert. » 14-04-2010 14:16

Leuk stuk over Talan :) Heel goed geschreven ;)
Ook leuk om eens te lezen hoe een dag van Talen er uit ziet :)
Avatar gebruiker
geert.
Superster
 
Berichten: 3382
Geregistreerd op: 15-03-2008 11:24
Woonplaats: It Heitelân

Re: Official website, Media en PR

Berichtdoor Superfries88' » 28-08-2010 09:13

De LC:

Hoofdtrainer worden is niet zijn eerste doel. Jeffrey Talan kent zichzelf goed genoeg. ,,Ik hoef niet op de voorgrond.’’ Maar de achtvoudig international hoopt wel door te groeien bij SC Heerenveen. ,,Over een paar jaar wil ik hier de rechterhand van de hoofdtrainer zijn.’’

HEERENVEEN - Zijn taakomschrijving? De 38-jarige Jeffrey Talan somt op. Hij is twee, drie dagen in de weer met de aanvallers van de A-selectie en is techniektrainer bij de jeugdteams. ,,En als er tijd over is, ben ik assistent-trainer bij de beloften.’’ Die tijd maakt de geboren Katwijker - ,,Helemaal happy in Heerenveen’’ - graag vrij. ,,Want het is mooi werk. Ik geniet trouwens van alles.’’

Zijn ambitie is om fulltime assistenttrainer bij Heerenveen te worden. ,,En dan is de rol die ik nu heb een aardige aanloop.’’ Talan roemt de samenwerking met Ron Jans. ,,Het werkt lekker met hem. Hij is duidelijk, geeft accenten aan, maar laat me voldoende vrijheid. Hij heeft waardering voor je werk.’’

Maar zelf hoofdtrainer worden, ziet Talan niet direct zitten. Kwestie van zelfkennis. ,,Ik denk dat ik het beste functioneer als assistent. Ik ben een bescheiden persoon, ik hoef niet op de voorgrond. Maar wie weet. Ik ontwikkel me ook. In die ontwikkeling vind ik dat ik wel iets brutaler mag worden. Voorts moet ik leren werken met oudere spelers.’’ Dat laatste gaat goed, zegt Talan, die op10 oktober 1998 debuteerde in het Nederlands elftal, tijdens een oefenduel met Peru. Twee jaar later speelde hij zijn achtste en laatste interland. Talan kwam in Oranje, waar hij vier keer basisspeler was, tot 382 speelminuten. Hij scoorde één keer.

De afgelopen tijd was Talan intensief bezig met Roy Beerens. ,,Hij durft de actie weer buitenom te zoeken, dat maakt hem moeilijk verdedigbaar’’, zegt Talan. ,,In vergelijking met vorig seizoen heeft Roy nu veel vertrouwen.’’ De trainer ziet veel van zichzelf terug in de begeerde rechterspits, ,,maar er zijn ook verschillen. Ik was sneller en ook doelgerichter. Zeker dat laatste is iets waarwehard aan moeten werken.Quascoren valt er nog winst te boeken. Dat geldt trouwens ook voor Oussama Assaidi. Je moet voor je goals niet alleen van de centrumspits afhankelijk zijn.’’

Beerens is in staat de top te halen, meent Jeffrey Talan. ,,Maar Roy moet goed overwegen wanneer hij de stap maakt. Het is beter om te vertrekken als je een goed seizoen hebt gedraaid, dan kom je ergens met bagage binnen. Roy moet zich ook afvragen of hij bij een andere club veel aan spelen toekomt.’’

Technisch zit het wel snor bij de huidige aanvallers van Heerenveen, zegt Talan. ,,Ook bij de jeugd vind ik het basisniveau heel aardig. Jongens uit de eigen opleiding hebben voldoende techniek; ook Geert-Arend Roorda met z’n lengte. Bij Heerenveen was en wordt veel op techniek getraind. Jongens die van buiten komen zie je nog wel eens tegen een achterstand aanhikken. Van Roy en Oussama vind ik het knap dat ze ook in hun acties technisch blijven. Tarik Elyounoussi beweegt goed door, maar zijn acties kunnen beter.’’

Talan kan in alles bijdragen, zegt hij. ,,Belangrijk is vertrouwen. Zonder vertrouwen mislukken veel acties. In de één tegen één probeer je ze te leren om het goede moment voor de actie te vinden. We doen veel op het veld, praten erover en we bekijken tv-beelden.’’ De ex-international (,,De spelers kennen mijn verleden, er is respect’’) bespeurt over de hele linie vooruitgang. ,,Er is duidelijk een frisse start gemaakt.’’

De rol van Jans is daarin belangrijk. Talan: ,,Ron is een sociale, goede trainer. Hij is erg bezig met de ontwikkeling van het team, maar is bovenal gepassioneerd. Dat kunnen we hier wel gebruiken, al valt of staat alles natuurlijk met de resultaten.’’ De wegens knieblessures tot stoppen gedwongen Katwijker is met plezier een van de assistenten. ,,Ik hoop me door te ontwikkelen tot rechterhand. Vorig jaar werd Dick van Burik als assistent aangetrokken, in die positie had ik ook wel willen komen. We zien het wel. Ik steek elke dag weer wat op en we hopen dat er eigen jeugd blijft doorstromen.’’

Van wie gaan we bij Heerenveen nog wel wat horen? Talan: ,,Luciano Narsingh en Bjorn Jonson. Luciano is snel en heeft veel mogelijkheden. Bjorn is fantastisch op 10.’’
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor Hielke » 06-10-2011 20:23

Voor het Leidsch Dagblad weer een verhaal gemaakt over Jeffrey Talan:

Katwijkse techniektrainer Jeffrey Talan bouwt in Friesland aan droomvoorhoede

De man achter de spitsen

Heerenveen - Van zijn voet verdwijnt nooit meer een bal in het net. Jeffrey Talan, één van de beste aanvallers uit de historie van sc Heerenveen, is nu de man achter de spitsen. Als techniektrainer droeg hij bij aan de doorbraak van Oussama Assaidi, Bas Dost en Luciano Narsingh – volgens sommigen de beste voorhoede van Nederland.

Een zonnige donderdagochtend in Friesland. Met een geconcentreerde en observerende trainersblik staat Jeffrey Talan langs de zijlijn op Skoatterwald, een vredig sportpark onder de rook van het Abe Lenstra stadion. Hij kijkt hoe de spelers van de A1 een partijtje spelen. Als het spel even wordt onderbroken, spoedt hij zich naar de linksbuiten. Die krijgt van Talan op een vriendelijke toon te horen welke beweging hij, in een kansrijke positie voor het doel, eigenlijk had moeten maken. De jongen knikt instemmend en voetbalt verder.

,,Deze rol ligt mij prima’’, zegt Talan. Hij is techniektrainer van spelers – vooral aanvallers - uit alle teams van Heerenveen. ,,Ik beweeg me graag tussen de spelers, om op de details te letten. Het is goed dat iemand anders de grote lijnen in de gaten houdt.’’

Als speler was hij de man naar wie alle aandacht uitging. De fijnbesnaarde rechtsbuiten scoorde voor Heerenveen in de Champions League en schopte het tot het Nederlands elftal. Sindsdien heeft het grote publiek weinig meer van hem vernomen. En als het hem ligt, komt daar geen verandering in. ,,Ik sta niet te springen om in de belangstelling te staan.’’

Op een tafel in het Abe Lenstra stadion staan drie aangesneden taarten. Jeffrey Talan viert zijn veertigste verjaardag. Bijna de helft van zijn leven heeft hij doorgebracht in Heerenveen, vandaar dat iedereen in het stadion hem komt feliciteren. Van directeur tot vrijwilliger. Uitgerekend een Katwijker is één van de grootste iconen van de Friese club geworden.

,,Naar een andere club zal ik niet gaan’’, benadrukt Talan, die meer dan de hoofdtrainer een vertrouwensband opbouwt met spelers. ,,Eerst wil ik hier fulltime assistent-trainer bij het eerste elftal worden. Maar soms zijn er momenten dat ik terug verlang naar het strand. Naar mijn vrienden in Katwijk. Afgelopen zomer hielden zij een barbecue aan zee. Vanwege andere bezigheden moest ik helaas afzeggen.’’

De tijd krijgt weinig vat op hem. Op het trainingsveld neemt Talan graag deel aan het spel. Vanwege zijn zwakke knie, die hem te vroeg dwong te stoppen met voetballen, oogt hij houteriger en strammer dan in zijn gloriejaren. Maar zo af en toe, in een balaanname, een technisch hoogstandje of een subtiele pass, is een glimp van de Talan van weleer zichtbaar. ,,De motoriek wordt steeds minder, maar mijn balgevoel verdwijnt niet’’, klinkt het trots. ,,Strak een bal inspelen, dat gaat nog wel. Gelukkig kan ik het de spelers nog voordoen.’’

Zijn sportieve prestaties bestaan nog slechts in de geschiedenisboeken en op oude video’s. Veel spelers die hij training geeft, hebben Talan niet zien spelen. ,,De jongste generaties waarmee ik werk, kennen mijn verleden als speler alleen van horen zeggen. Zij weten dat ik goed kon voetballen en in Oranje heb gespeeld. Waarschijnlijk horen ze dat van hun ouders. Zelf loop ik er niet mee te koop. Ik praat bijna nooit over mezelf.’’

Liever haalt hij grote spelers waarmee hij voetbalde aan als lichtend voorbeeld voor de jeugd. ,,Dan vertel ik dat Ruud van Nistelrooij in zijn tijd bij Heerenveen altijd bezig was om zijn eerste balaanname te verbeteren. Zijn naam spreekt nog steeds tot de verbeelding. Dat motiveert die jongens om net als hij constant bezig te zijn om zichzelf te ontwikkelen. Narsingh en Assaidi zijn de voorbeelden van nu. Soms zeg ik tegen een speler dat hij eens op de tribune moet gaan zitten om te kijken naar een bepaalde beweging die Assaidi beheerst.’’

Sinds vier jaar schaaft en sleutelt Talan aan de techniek van aanvallers, en prompt wordt de Friese voorhoede door menig kenner en liefhebber de beste van Nederland genoemd. ,,Mooi om te horen’’, vindt hij. ,,Ik ben tevreden over hoe het gaat. Het is heerlijk om met de huidige aanvallers te werken, en bij alle drie zit er nog rek in.’’

De grootste smaakmaker van het befaamde drietal – Assaidi – hoefde hij bepaald niet te leren voetballen. ,,Ik wilde hem het vertrouwen geven om zijn acties te maken. Ook vond ik dat zijn rendement omhoog moest. Individueel is hij uitgegroeid tot een topper. De volgende stap is dat hij de spelers om zich heen beter laat voetballen.’’

Trots als een kunstenaar op een meesterwerk is Talan op de stormachtige ontwikkeling van rechtsbuiten Luciano Narsingh. ,,Met hem heb ik het meeste. Omdat hij op mijn eigen positie speelt. Bovendien ben ik al vier jaar met hem bezig.’’

Talloze keren stonden ze samen op het trainingsveld, en bootsten ze wedstrijdsituaties na. ,,Zijn spel was gericht op zijn individuele actie – vaak met zijn rug naar het doel gericht. Dat is nu heel anders. Hij hoeft niet meer open te draaien voordat hij op het doel afgaat. En zijn rendement is enorm omhoog gegaan.’’

Met enige regelmaat bekroont Narsingh een passeeractie op de rechterflank met een doelpunt. Op zo’n moment is Talan de gelukkigste man van Friesland. ,,Hij kan verder komen dan ik’’, zegt hij over zijn oogappel. ,,Want Heerenveen was mijn eindstation. Ik speelde in de Champions League en haalde Oranje, maar toch. Als Luciano dat doet bij een grote club, heeft hij het goed gedaan.’’

Steeds vaker bestaat de technische staf van een profclub niet langer uit een hoofdtrainer en diens assistent, maar uit specialisten voor alle linies. ,,Hoe meer aandacht voor het individu, hoe beter’’, vindt Talan. ,,Dan kan er op details worden gelet.’’ In de tijd dat Talan furore maakte, bestond er geen techniektrainer. ,,En die heb ik niet gemist’’, stelt hij.

,,Ik kon zelf mijn oefeningen bedenken als ik een bal had. Uren en uren heb ik op straat gevoetbald. Als ik in mijn eentje bezig was, verzon ik wel iets om mijn techniek te verbeteren. In Katwijk woonde ik in een hoekhuis, dus had ik muren genoeg om tegenaan te schieten. Ontelbare keren. Mijn moeder was daar niet zo blij mee, want zij zat aan de andere kant.’’

Toch zou de techniektrainer Jeffrey Talan van de voetballer Jeffrey Talan een betere en completere speler hebben kunnen maken. ,,Ik zou wel wat aan mezelf gehad hebben. Vooral aan het hele korte kappen en draaien zou ik aandacht besteden. En de tweebenigheid. Dat had ik niet. Ik was stijf rechts. Pas later probeerde ik mijn linkerbeen wat te ontwikkelen.’’

Tijd om zijn veertigste verjaardag te vieren, heeft Talan nauwelijks. Op het anonieme trainingsveld wachten spelers uit de D1 op de man die schitterde in volle stadions. ,,Sinds ik niet meer voetbal, ben ik betrokken bij de jeugdopleiding. Steeds vaker zie ik spelers met wie ik werk of heb gewerkt, doorbreken op het hoogste niveau. Dat vind ik mooi. Als ik zie dat ze het goed doen, heb ik voldoening van mijn werk.’’
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor Superfries88' » 06-10-2011 20:35

Prachtig artikel, Hielke! Met veel plezier gelezen. Het is mooi om te lezen dat Talan geen behoefte heeft om in de schijnwerpers te staan, maar aan de andere kant zijn zulke mannen van onschatbare waarde voor een club. Eigenlijk verdienen juist zulke mannen die aandacht, want zij vormen het kloppende hart van de club.
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor Feanfan 1 » 06-10-2011 20:56

Heeft ook al in een ander topic gestaan, maar voor de liefhebber: Talan in De Regenjas van Harry Vermeegen
http://www.youtube.com/watch?v=TVvxrwu5uzw

Hier is goed te zien dat Talan geen liefhebber is om voor de camera te staan
Feanfan 1
Superster
 
Berichten: 7695
Geregistreerd op: 11-07-2003 12:37

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor Flying Frisian » 06-10-2011 21:49

Als Foppe in het Spelers & staf-topic hoort, geldt dit ook voor Jeffrey Talan.
Flying Frisian
Superster
 
Berichten: 3159
Geregistreerd op: 26-04-2007 08:26

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor Calimero » 06-10-2011 21:49

Erg mooi artikel Hielke! En wat een verademing blijft die Talan toch. Heerlijk nuchtere man met de nodige verstand van zaken. Ik geloof zeker dat hij een groot aandeel heeft aan de huidige situatie van onze voorhoede en ik denk ook echt dat hij het nog beter kan maken. Ik geniet verder van de persoonlijkheid Talan. Zo zijn er niet veel meer.
Avatar gebruiker
Calimero
Superster
 
Berichten: 5191
Geregistreerd op: 13-12-2009 11:36

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor Knipecity » 07-10-2011 07:41

Feanfan 1 schreef:Heeft ook al in een ander topic gestaan, maar voor de liefhebber: Talan in De Regenjas van Harry Vermeegen
http://www.youtube.com/watch?v=TVvxrwu5uzw

Hier is goed te zien dat Talan geen liefhebber is om voor de camera te staan

haha, sloopt Harry even die hele schutting.

Tsja Talan was nooit een vriend van de camera 8)
Knipecity
Superster
 
Berichten: 8723
Geregistreerd op: 25-03-2004 16:57
Woonplaats: Friesland

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor Surhuisterveen » 07-10-2011 10:37

Geweldig stuk Hielke.
Heel waardevol om eens op deze manier achter de schermen te kijken.
SCH
Surhuisterveen
Superster
 
Berichten: 5440
Geregistreerd op: 17-03-2005 22:18

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor geert. » 07-10-2011 10:44

Leuk stuk Hylke!! Knap geschreven en verwoord!
Avatar gebruiker
geert.
Superster
 
Berichten: 3382
Geregistreerd op: 15-03-2008 11:24
Woonplaats: It Heitelân

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor Hielke » 07-10-2011 20:21

Bedankt voor de positieve reacties. Volgende keer hopelijk een verhaal over Jeffrey Talan als assistent-trainer bij het eerste elftal.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor Baggerraartje » 30-09-2015 16:08

Oud-prof Ricky Talan is overleden. De Katwijker maakte deel uit van de selectie van AZ '67 die in 1981 kampioen werd van Nederland.


Talan speelde in zijn carrière verder voor Haarlem, Vitesse en Cercle Brugge. In 1988 zette hij een punt achter zijn loopbaan als profvoetballer. Talan is 54 jaar geworden.

Ricky Talan was de oudere broer van achtvoudig international Jeffrey Talan, die voor ADO Den Haag en SC Heerenveen speelde.


Sterkte Jeffrey! :(
Baggerraartje
Superster
 
Berichten: 2342
Geregistreerd op: 09-01-2006 15:04

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor Rdv » 18-03-2016 16:49

Jeffrey is het nieuwe hoofd jeugdopleiding. Ik vind het een goede zaak dat deze echte clubman deze kans krijgt. De meningen over Jeffrey zijn altijd positief voor zover ik dat meekrijg.

http://www.sc-heerenveen.nl/nieuws/jeffrey-talan-hoofd-opleidingen-sc-heerenveen/10
Rdv
Bankzitter
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 02-10-2013 21:12

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor Grimo » 18-03-2016 22:25

Jeffrey is een fantastische kerel maar ook een hele stille ingetogen kerel. Vind deze keuze zeer verrassend want of hij een leider is betwijfel ik.
Grimo
Superster
 
Berichten: 4922
Geregistreerd op: 07-10-2010 08:52

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor Crash » 18-03-2016 22:55

Vreemde keuze van de club. Hoofd opleidingen? Dat past toch niet bij iemand met het karakter van Talan? Ik ben verbaasd.
Avatar gebruiker
Crash
Superster
 
Berichten: 2546
Geregistreerd op: 04-05-2005 09:56
Woonplaats: Heerenveen

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor BK2007 » 18-03-2016 22:59

Wellicht is dit gewoon een goedkope oplossing ?
Samen maken we de club sterk.
Avatar gebruiker
BK2007
Superster
 
Berichten: 5633
Geregistreerd op: 11-11-2007 18:46

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor Grimo » 18-03-2016 23:31

BK2007 schreef:Wellicht is dit gewoon een goedkope oplossing ?



Uiteraard. Ik had zelf nog eerder Hellinga of Janssen verwacht.
Grimo
Superster
 
Berichten: 4922
Geregistreerd op: 07-10-2010 08:52

Re: Jeffrey Talan

Berichtdoor DSCH » 19-03-2016 14:41

Ik zie in Jeffrey wel een goede hoofd jeugdopleidingen. Zijn rustige persoonlijkheid hoeft er niet op te duiden dat het hem ontbeert aan leiderschapskwaliteiten. Rust uitstralen kan juist een heel goede eigenschap zijn. Daarnaast kent Jeffrey de club door en door en zie ik in hem iemand die goed kan samenwerken in een team, wat zeer belangrijk is als hoofdjeugdopleidingen. Je werkt samen in een organisatie met veel verschillende trainers en personen waarbij je moet dienen als een soort verbindingsman. Hij zal zich natuurlijk nog moeten ontwikkelen, hij is nieuw in deze functie, maar ik zie hem wel slagen.
DSCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1236
Geregistreerd op: 09-08-2013 13:17


Keer terug naar Oud-spelers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten