Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van ons!

› stadion, fans, verenigingen, acties..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor SCH1920 » 16-03-2011 22:39

Dat hoop ik dan weer net niet. Ik heb niets met een emotieloze ambiance met geacteerde passie. Ik hoop bovenal dat de supporterscultuur Nederlands blijft. Een ambiance die het meest herkenbaar terug is te vinden bij de traditionele 'grote vier': ADO Den Haag, FC Utrecht en Feyenoord. Ajax is echter met het irritatiewekkende (en lachwekkende) 410 afgehaakt.

Laten we niet afdwalen. Het genomen initiatief vind ik te prijzen. Er zitten nu twee actieweken op. Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg hiervan en de uitkomsten.

Elke voetbalfan is het, of moet het zijn. Ik ben het ook. Tegen het moderne voetbal. En dat is prima (eigenlijk verplicht), maar is het wel idealistisch? Is het niet iets te makkelijk? Het is toch veel beter om ergens vóór te zijn?

Ook valt me op dat deze actie zich enkel bezighoudt met gebeurtenissen rondom het beleven van een wedstrijd. Maar in mijn ogen houdt 'het moderne voetbal' veel meer in dan alleen dat. Zomaar wat punten, wat menig nostalgische, internationale voetbalfan bezig zal houden: Engeland en twee Spaanse clubs die de macht met het oog op de toekomst naar zich toe lijken te trekken, 5+6 regel invoeren, traditionele shirts die volgeplakt worden door sponsoren, een soort van salarisplafond invoeren, fusies tussen voetbalclubs, verbieden van kunstgras, vreemd gekleurde voetbalschoenen, voetbalstadions met de mogelijkheid van een gesloten dak, stadions met sponsornamen, clubs met sponsornamen, te veel wedstrijden, een WK dat wordt toegewezen aan Qatar, CL-finale op zaterdag, verplichte zittribunes, hoge toegangsprijzen, etc. (ik sla de forumlezer hoog genoeg aan per punt te bepalen of dit positief of negatief is)

En in de toekomst misschien wel een weerzinwekkende Hawk-Eye. Gelukkig is dat ver weg en misschien wel onmogelijk, want er kan over elke overtreding een ellenlange discussie worden gevoerd. Maar goed, laten we hopen dat dát 'moderne voetbal' er nooit zal komen.

Het voetbal is op een slechte weg. Maar was vroeger dan alles echt beter? Misschien op veel punten wel. Maar kritiek vanuit fanatieke hoek is in principe van alle tijden. Angst voor wat komen gaat ook.

De site bekeken hebbende valt me op dat de actie niet heel 'supportersbreed' wordt ondersteund. Nieuw Noord lijkt me op het oog de meest veelzijdige en grootste groep die dit initiatief ondersteund. Maar ik mis die veelzijdigheid eigenlijk bij andere deelnemende clubs. Waarom geen B-Side? Bunnikside? Enzovoort. Dat vind ik jammer. Het zijn op het oog veelal de puisterige voetbalfans die deelnemen, die menen 'vroeger' te hebben meegemaakt. Ze vertegenwoordigen maar een heel kleine supportersschare. Misschien valt daar wel wat voor te zeggen hoor, omdat zij terecht verontwaardigd zijn over dit beleid. Maar 'gebeurtenissen' als Hillsborough en Beverwijk hebben direct of indirect wel gezorgd voor dit beleid.

Het best denkbare voor dit initiatief zou zijn dat er middels de media een maatschappelijke discussie ontstaat. Als de publieke opinie met het lot van de voetbalsupporter (dus ook de 61-jarige supporter die op dinsdagavond kwart voor 9 i.p.v. woensdagavond 9 voor de tv CL kijkt) begaan wordt, kan het voetbal zomaar een stuk aangenamer worden.
Avatar gebruiker
SCH1920
Selectiespeler
 
Berichten: 429
Geregistreerd op: 06-12-2009 22:41

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor ---E--- » 17-03-2011 08:28

De punten die jij noemt zijn niet meer tegen te gaan, hoe triest het ook is. Dan kan je daar wel tegenin gaan maar denk je dat een Nike of Adidas ook geen gekleurde schoenen meer op de markt brengen omdat fanatieke supporters hier tegen zijn?
---E---
Basisspeler
 
Berichten: 733
Geregistreerd op: 01-03-2008 23:43

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 17-03-2011 09:42

Noodkreet van de supporters
mrt 17th, 2011 @ 08:28 am › admin

De harde kern van de vaderlandse voetbalsupporters is het zat. Voetbal is volledig ten prooi gevallen aan de commercie en dat gaat ten koste van de beleving van de fanatieke aanhang. Onder het motto ‘tegen het moderne voetbal’ en ‘ voetbal is van ons’ is een actie op touw gezet. De oorsprong van de campagne, die afgelopen weekeinde in de stadions en op internet begon, ligt in het Polman Stadion.

Het initiatief lag begin dit seizoen bij de harde kern van Heracles Almelo. In een mail aan gelijkgestemde supportersgroepen in het betaalde voetbal werd de noodklok geluid. De Almelose fans waren het keurslijf waarin ze hun club, vooral buiten de stadsgrenzen, moeten volgen spuugzat. Vooral door de vrijheidsbeperkende maatregelen rond uitduels en de onmogelijke tijdstippen van (doordeweekse) wedstrijden ging de lol er voor veel fans vanaf.

De klaagzang uit Twente was herkenbaar. Het resultaat is inmiddels dat achttien supportersgroepen de handen ineen hebben geslagen en een gezamenlijke campagne op touw hebben gezet. Afgelopen weekeinde ging de site de lucht in en werd met spandoeken in stadions duidelijk gemaakt dat het voetbal toch vooral bij de echte supporters thuishoort. Ook is er een brief geschreven aan clubs, gemeentebesturen, politieke partijen, KNVB en Eredivisie Live.

„We hebben de onderlinge rivaliteit aan de kant gezet. Die is volledig ondergeschikt aan het doel”, zegt Tjarco Reitsma, die namens alle deelnemende groeperingen het woord voert. „Iedereen heeft dezelfde problemen. Het is duidelijk dat je die niet in je eentje kunt oplossen, ook niet per club. We moeten samen een vuist maken. Een groot deel van de ergernis zit bij de vervoersbeperkingen bij uitwedstrijden en de ongunstige speeltijden. Ten behoeve van de televisie en commercie worden de wedstrijden uitgesmeerd. Maar een doordeweeks uitduel om kwart voor zeven is voor veel supporters niet eens haalbaar. Dan moet je een snipperdag opnemen. En voor de jongens die zelf voetballen is een zaterdagduel om kwart voor zeven ook niet te doen.”Ook de wedstrijd om 12.30 uur op zondag is allerminst populair bij het supportersgilde. Het is een onzalig tijdstip, zeker voor de aanhang die van ver moet komen.

Tjarco Reitsma kan erover meepraten. Hij behoort zelf tot de FC Groningen Fanatics en weet dat uitwedstrijden bijna altijd ver weg zijn. „Die wedstrijden om half een zijn er alleen om zoveel mogelijk publiek te trekken voor de televisie-uitzending op Eredivisie Live. Maar de echte supporter is daar de dupe van. Reken maar uit hoe laat wij bij de bus moeten zijn voor bijvoorbeeld een wedstrijd bij Feyenoord. Maar het geldt ook voor doordeweekse bekerwedstrijden. Die uitduels zijn niet te combineren met je werk.”

De door veel fans gehate buscombi is ook een zwaarwegend punt in het protest. Voor veel wedstrijden is verplicht groepsvervoer de enige mogelijkheid om een uitduel bij te wonen. Reitsma: „We begrijpen best dat het bij sommige wedstrijden niet anders kan. Maar heel vaak is het echt niet nodig. En als er dan binnen zo’n vervoersbeper*king ook nog allerlei andere regels gelden is de lol er helemaal af. Dan gaat het om tijdstippen, verzamellocaties, niet drinken, een verbod op gehuurde busjes en noem maar op. Het wordt ons moeilijk gemaakt. Het is bijna niet meer mogelijk om je club op een gezonde, fanatieke manier te ondersteunen.”

De actie in de stadions en online moet duidelijk maken dat veel voetbalfans zich de dupe voelen van regelgeving en commerciële belangen. Maar: zonder commercie is betaald voetbal niet mogelijk. Toch? Reitsma: „Dat weten wij ook. Het gaat erom dat de balans te ver is doorgeschoten naar de commercie. Wij zijn niet tegen welke vorm van commercie dan ook. Maar we willen wel voorkomen dat dit alles gaat bepalen. Het belang van de fan moet weer vooropstaan, niet het belang van de commercie.”

Andere actiepunten zijn de behandeling van de supporters in de uitvakken (‘gestreste stewards’), het machtsvertoon van de autoriteiten, het te snel doorvoeren van een stadionverbod, de enorme prijsverschillen voor de uitkaartjes, censuur op spandoeken en beperkingen bij sfeeracties. Reitsma begrijpt best dat de strenge maatregelen er niet voor niets zijn: „Maar toch is er wel wat veranderd de laatste jaren. De fanatieke aanhang uit zich veel meer in de vorm van sfeeracties in de stadions. Daar gaat het ons ook om. De boodschap die wij uitdragen is dat wij de ouderwetse sfeer terug willen in de stadions. Het probleem is dat de goedwillende supporters het slachtoffer zijn van al die strenge maatregelen.”

De voetbalsupporters hopen met de actie te bereiken dat overbodige regelgeving verdwijnt en dat er een goede overlegsituatie komt tus*sen alle partijen. Reitsma: „Nogmaals, wij hebben niets tegen de commercie. Het gaat om de instanties die de regels bedenken. De clubs, de KNVB, politie en overheid. We zullen met meerdere partijen moeten overleggen.”


Bron: Tubantia
Laatst bijgewerkt door Fanatic 4-ever op 17-03-2011 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor Jouster » 17-03-2011 11:13

SCH1920 schreef:Dat hoop ik dan weer net niet. Ik heb niets met een emotieloze ambiance met geacteerde passie. Ik hoop bovenal dat de supporterscultuur Nederlands blijft. Een ambiance die het meest herkenbaar terug is te vinden bij de traditionele 'grote vier': ADO Den Haag, FC Utrecht en Feyenoord. Ajax is echter met het irritatiewekkende (en lachwekkende) 410 afgehaakt.

Laten we niet afdwalen. Het genomen initiatief vind ik te prijzen. Er zitten nu twee actieweken op. Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg hiervan en de uitkomsten.

Elke voetbalfan is het, of moet het zijn. Ik ben het ook. Tegen het moderne voetbal. En dat is prima (eigenlijk verplicht), maar is het wel idealistisch? Is het niet iets te makkelijk? Het is toch veel beter om ergens vóór te zijn?

Ook valt me op dat deze actie zich enkel bezighoudt met gebeurtenissen rondom het beleven van een wedstrijd. Maar in mijn ogen houdt 'het moderne voetbal' veel meer in dan alleen dat. Zomaar wat punten, wat menig nostalgische, internationale voetbalfan bezig zal houden: Engeland en twee Spaanse clubs die de macht met het oog op de toekomst naar zich toe lijken te trekken, 5+6 regel invoeren, traditionele shirts die volgeplakt worden door sponsoren, een soort van salarisplafond invoeren, fusies tussen voetbalclubs, verbieden van kunstgras, vreemd gekleurde voetbalschoenen, voetbalstadions met de mogelijkheid van een gesloten dak, stadions met sponsornamen, clubs met sponsornamen, te veel wedstrijden, een WK dat wordt toegewezen aan Qatar, CL-finale op zaterdag, verplichte zittribunes, hoge toegangsprijzen, etc. (ik sla de forumlezer hoog genoeg aan per punt te bepalen of dit positief of negatief is)

En in de toekomst misschien wel een weerzinwekkende Hawk-Eye. Gelukkig is dat ver weg en misschien wel onmogelijk, want er kan over elke overtreding een ellenlange discussie worden gevoerd. Maar goed, laten we hopen dat dát 'moderne voetbal' er nooit zal komen.

Het voetbal is op een slechte weg. Maar was vroeger dan alles echt beter? Misschien op veel punten wel. Maar kritiek vanuit fanatieke hoek is in principe van alle tijden. Angst voor wat komen gaat ook.

De site bekeken hebbende valt me op dat de actie niet heel 'supportersbreed' wordt ondersteund. Nieuw Noord lijkt me op het oog de meest veelzijdige en grootste groep die dit initiatief ondersteund. Maar ik mis die veelzijdigheid eigenlijk bij andere deelnemende clubs. Waarom geen B-Side? Bunnikside? Enzovoort. Dat vind ik jammer. Het zijn op het oog veelal de puisterige voetbalfans die deelnemen, die menen 'vroeger' te hebben meegemaakt. Ze vertegenwoordigen maar een heel kleine supportersschare. Misschien valt daar wel wat voor te zeggen hoor, omdat zij terecht verontwaardigd zijn over dit beleid. Maar 'gebeurtenissen' als Hillsborough en Beverwijk hebben direct of indirect wel gezorgd voor dit beleid.

Het best denkbare voor dit initiatief zou zijn dat er middels de media een maatschappelijke discussie ontstaat. Als de publieke opinie met het lot van de voetbalsupporter (dus ook de 61-jarige supporter die op dinsdagavond kwart voor 9 i.p.v. woensdagavond 9 voor de tv CL kijkt) begaan wordt, kan het voetbal zomaar een stuk aangenamer worden.


Nee met dat extreem voorgekauwde heb ik ook niks, zie 410. Ik bedoel met Duitse supporterscultuur dat bijna alle supporters goed met elkaar overweg kunnen en dat er geen/nauwelijks combi's nodig zijn. Dat is ook het grootste struikelblok.
Wy binne it Hearrenfean!
Jouster
Nieuw talent
 
Berichten: 131
Geregistreerd op: 11-01-2009 17:26

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor xander » 19-03-2011 14:48

Een mooi stuk in de Limburger vandaag.
Afbeelding
http://img853.imageshack.us/i/amf.jpg/
Alle ballen op Henkie!
Avatar gebruiker
xander
Superster
 
Berichten: 4911
Geregistreerd op: 27-08-2005 15:00
Woonplaats: Oranjewoud

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 19-03-2011 15:23

Prachtig stuk. Ook door de journalist goud uiteen gezet. Het initiatief is op de goede weg. Als deze lijn zich voortzet, kunnen autoriteiten en clubs simpelweg niet doof blijven hiervoor. Vanuit Heerenveen is (voor zover ik weet) nog geen reactie gekomen. Zou de club sieren om bijvoorbeeld met Nieuw Noord punt voor punt de standpunten door te nemen, om zo te werken aan een betere supportersbeleving en vrijheid in ons stadion.
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor Surhuisterveen » 20-03-2011 15:38

Tegen onze spelers lijkt me op dit moment toepasselijker..
Uiteraard goed initiatief dit.
SCH
Surhuisterveen
Superster
 
Berichten: 5440
Geregistreerd op: 17-03-2005 22:18

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor xander » 20-03-2011 20:33

Afbeelding
Voetbal is van ons – Check bovenstaande hondsbrutale advertentie uit 2001. Dat niemand denkt dat Modern Football en de strijd tegen de witteboord-hooligans iets nieuws is. De supporterhatende pay-off was indertijd Thuisblijven is leuker. Canal+ heet inmiddels Canaldigitaal en is nog altijd verantwoordelijk voor Eredivisie Live. Tien jaar verder en ze adverteren met Lever je seizoenskaart maar in. Eredivisie Live verkracht The Beautiful Game door allerlei absurde eisen door te drukken (iedere dag tv-voetbal en zondagwedstrijden om 12.30 uur zijn een voetbalmisdaad!). Echte supporters moeten zich al 10 jaar aanpassen aan verwende tv-kijkers. FootballCulture zegt: Eredivisie Live fuck off! Douw die decoders, snoeren en pluggen en al je mooie voetbal-affiches maar in jullie neppe stinkhol. Wij blijven gaan! FC geeft een dikke vinger aan alle thuisblijvers en een big big up aan alle stadiongangers!

http://www.footballculture.com/

Afbeelding
Alle ballen op Henkie!
Avatar gebruiker
xander
Superster
 
Berichten: 4911
Geregistreerd op: 27-08-2005 15:00
Woonplaats: Oranjewoud

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor H-J » 21-03-2011 13:55

Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Ze halen hun beoogde kijkcijfers niet, en dus de inkomsten.

En ja, ook dát gaat de clubs geld kosten.
Nieuwe spits: kappen - draaien van Keimpema
H-J
Superster
 
Berichten: 2346
Geregistreerd op: 15-05-2004 17:46
Woonplaats: De Vlecke

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor xander » 27-03-2011 20:03

KNVB wil regels versoepelen voor supporters

De KNVB en de betrokken veiligheidspartijen willen het voetbal aantrekkelijker maken voor de bezoekende supporter. Dat blijkt volgens het Friesch Dagblad uit een binnenkort te verschijnen nieuw beleidskader voetbal en veiligheid. Zo moet onder meer de door veel voetbalfans verfoeide combiregeling worden teruggedrongen.

De voetbalbond heeft daarnaast de ambitie om de - als provocerend ervaren - politie-inzet rondom wedstrijden terug te schroeven. Verder moet de ontvangende club zich meer als een goed gastheer gedragen, wat inhoudt dat de bezoekers gastvrij worden ontvangen en gastvrije plekken krijgen. De versoepeling van de regels heeft deels te maken met de invoering van de voetbalwet, waardoor hooligans preventief kunnen worden aangepakt.

De huidige strenge regels zijn de supporters al geruime tijd een doorn in het oog. De fanatiekere aanhangers van 21 supportersverenigingen hebben zich inmiddels verenigd in het iniatief 'Tegen het moderne voetbal'. Zij willen middels overleg met de voetbalautoriteiten komen tot nog minder beperkingen. Want ook de aanvangstijden, censuur, machtsvertoon van agenten en onnodige stadionverboden vormen pijnpunten.
Alle ballen op Henkie!
Avatar gebruiker
xander
Superster
 
Berichten: 4911
Geregistreerd op: 27-08-2005 15:00
Woonplaats: Oranjewoud

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor Pietje Paaltjens » 03-04-2011 12:42

Leuk initiatief hoor, tegen het moderne voetbal. Mocht alleen de combiregeling af worden geschaft en en gebeuren weer ongeregeldheden rond wedstrijden omdat een stel zich supporter noemende kleuters zo nodig moet gaan matten, dan is het meteen over en uit, herleeft de combiregeling en zal die nooit meer verdwijnen. Jammer is wel dat dit ten koste van de goedwillende (en dat is volgens mij de meerderheid) supporters moet gaan.
.
Avatar gebruiker
Pietje Paaltjens
Basisspeler
 
Berichten: 555
Geregistreerd op: 25-02-2009 16:20

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor xander » 21-04-2011 11:11

Willem II – NAC achter gesloten deuren?!
Ja, je leest het goed. Zondag 15 mei om 14.30 wordt er op 9 velden in ‘onze’ eredivisie afgetrapt voor de laatste speelronde. Ajax – FC Twente is het affiche wat de komende weken waarschijnlijk hoofdonderwerp in de sportpers zal zijn. In de overige wedstrijden staat er uiteraard ook veel op het spel. Wie haalt er Europees voetbal, wie gaan play-offs (hopelijk voor het laatst) spelen, gaat Mathijs van Nieuwkerk kaal, en last but not least: Wie degradeert rechtstreeks en wie krijgt nog een herkansing in de nacompetitie?
Voor supporters van de diverse clubs zijn het om bovengenoemde redenen spannende tijden. De ervaring leert dat de passie, emoties en aanmoedigingen dan toenemen. Zo ook voor supporters van Willem II en NAC Breda. Sinds jaar en dag zijn de twee clubs elkaars rivalen. In de derby op de laatste speeldag staat veel op het spel, met name voor de Tricolores uit Tilburg. Die staan momenteel op de 18e en laatste plaats wat degradatie naar de eerste divisie betekent. De NAC-supporters zullen ongetwijfeld met een overwinning het laatste zetje richting degradatie willen geven, terwijl de Tilburgers het liefste tegen hun rivaal rechtstreekse degradatie afwenden.
Al deze emoties en onderlinge pesterijen (bijvoorbeeld ludieke acties) zijn datgene wat het spelletje voor veel supporters zo leuk maakt. Ons bereikte onlangs echter geruchten en berichten (van onder andere lokale beleidsbepalers) dat de wedstrijd mogelijk zonder uitsupporters gespeeld gaat worden, of zelfs achter gesloten deuren. In het eerste geval zal dat betekenen dat de geel-zwarten uit Breda niet welkom zijn in het Koning Willem II-stadion in Tilburg om hun club aan te moedigen.
In het laatste geval zal het betekenen dat ook de fans van de thuisspelende vereniging(!) niet welkom zijn. Reden? Omdat Willem II kan degraderen, kan dit wel eens tot extra emoties met zich meebrengen. Natuurlijk brengt dit extra emoties met zich mee! Degraderen is het ergste wat er bestaat voor een supporter. Voetbal is emotie, zowel binnen als buiten het veld. Juist daarom is de sport al jaren zo verschrikkelijk populair.
Het is onacceptabel dat een supporter zijn trots bij een wedstrijd niet kan steunen, en al helemaal bij een belangrijke wedstrijd als deze. Alsof de veiligheid bij het spelen achter gesloten deuren of zonder NAC-fans de risico’s er ineens niet meer zijn. Alsof er dan een wereldoorlog wordt voorkomen. Het is het zoveelste voorbeeld van het betuttelen en pesten van supporters.
Wij roepen alle partijen die hierin beslissingen nemen op om de wedstrijd gewoon te laten spelen onder de normale omstandigheden. Dus met 22 spelers op de groene weide, een scheidsrechter met zijn assistenten, en mét supporters van beide partijen op de tribunes van het Koning Willem II-stadion. Voetbal leeft door haar supporters, supporters leven voor het voetbal. Ontneem beide elkaar niet!
Alle ballen op Henkie!
Avatar gebruiker
xander
Superster
 
Berichten: 4911
Geregistreerd op: 27-08-2005 15:00
Woonplaats: Oranjewoud

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor Calimero » 21-04-2011 13:50

Dat kun je je niet voorstellen toch? Belachelijk! Dan neem ik aan dat het niet lang meer duurt voordat nergens meer supporters welkom zijn, want bij elke wedstrijd kan er iets gebeuren waardoor de spanningen hoog oplopen lijkt me..
Avatar gebruiker
Calimero
Superster
 
Berichten: 5191
Geregistreerd op: 13-12-2009 11:36

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 21-04-2011 19:23

Belachelijk inderdaad. Hoop dat alle angsthazen bij de gemeente en politie niet te aandachtsgeil zijn en de wedstrijd gewoon onder normale omstandigheden laten spelen. Anders is dit het begin van het einde van uitvakken in Nederland.
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 27-04-2011 10:08

Bericht van de site, positief!

Interesse vanuit de politiek!

Behalve onder supporters en in de media is het initiatief ´tegen het moderne voetbal´ ook in politiek Den Haag niet onbesproken gebleven. We kregen van enkele politieke partijen een uitnodiging om onze punten toe te lichten bij hun fracties op het Binnenhof en met een kleine afvaardiging zijn we dan ook afgereisd naar de Hofstad.

Allereerst hadden we een afspraak met Bart de Liefde, vertegenwoordiger voor sport (en in het bijzonder de voetbalwet) van de VVD. Hierna hebben we ook nog gesproken met soortgelijke vertegenwoordigers van de PVV, Richard de Mos, en de PvdA, Tjeerd van Dekken. Uit de gesprekken bleek dat deze vertegenwoordigers en wij al voor een groot gedeelte op dezelfde lijn zitten en we zullen dan ook regelmatig contact met elkaar houden. Uiteindelijk moeten we er naartoe dat we samen (en met andere betrokkenen) tot verbeteringen op het gebied van supporterszaken komen.

Al met al hebben we een positief gevoel overgehouden aan deze dag. In de nabije toekomst zullen we ook met enkele andere fractieleden van overige partijen uit de Tweede kamer spreken. Daarnaast hebben ook de eerste clubs gereageerd en hopen we binnenkort een reactie van de KNVB te ontvangen. We zullen ons constant in blijven zetten om tot oplossingen te komen. Wordt dus zeker vervolgd!
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor Ultras'01 » 27-04-2011 13:47

Klinkt goed ;)
Wij zijn HEERENVEEN
Ultras'01
Basisspeler
 
Berichten: 702
Geregistreerd op: 11-01-2010 19:14
Woonplaats: lemmer

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor Gekko » 27-04-2011 15:33

Meer mensen deze enquete ontvangen:http://www.beke.nl/uitsupporters ? Ben halverwege gestopt met invullen. Ik realiseerde me dat het niets zal uithalen.
Gekko
Superster
 
Berichten: 10137
Geregistreerd op: 26-02-2005 12:35
Woonplaats: Heerenveen

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor Calimero » 27-04-2011 19:45

Ja, gewoon invullen.
Avatar gebruiker
Calimero
Superster
 
Berichten: 5191
Geregistreerd op: 13-12-2009 11:36

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor xander » 27-04-2011 20:05

Nieuw overkoepelingsorgaan voor supporters

Het Nederlands betaald voetbal krijgt weer een overkoepelend orgaan voor supportersverenigingen. De supporters-vereniging van Feyenoord is een van de initiatiefnemers.

Het overkoepelingsorgaan moeten gezamenlijke standpunten uitdragen naar de KNVB en de landelijke politiek over bijvoorbeeld buscombi's, comfort in de stadions en de behandeling van supporters.

Volgens Eric van Dorp van de supportersvereniging Feyenoord was ongeveer de helft van de supportersverenigingen uit Ere- en Eerste Divisie aanwezig bij de totstandkoming van het orgaan.

Hmmm...
Alle ballen op Henkie!
Avatar gebruiker
xander
Superster
 
Berichten: 4911
Geregistreerd op: 27-08-2005 15:00
Woonplaats: Oranjewoud

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 28-04-2011 10:22

Jammer. Jarenlang hebben deze supportersverenigingen toegekeken hoe alle regelgeving tot in het overdrevene gestegen zijn, betutteling hoogtij viert en ga zo maar door. En nooit is er wat aan gedaan, vandaar dit initiatief. Supportersverenigingen zijn al vaker in gesprek geweest met genoemde organen. En nu kan het opeens wel. Ik lees nog nergens standpunten om maar iets te noemen.

Ik hoop dat dit ook wat uit gaat halen, want ik juich elk initiatief hierin toe. Maar ik vind het een hele rare timing, op zijn zachtst gezegd.
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor Jeroen » 28-04-2011 14:56

Gaan ze nu meeliften op het succes van tegenhetmodernevoetbal of vloeit het daar juist uit voort?
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 28-04-2011 16:34

Het vloeit er zeker niet uit voort, want geen van de supportersverenigingen die tmhv ondersteunen/sympathiseren zijn bij dat overleg geweest.
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 04-05-2011 09:37

ONZE PASSIE EN STRIJD VERDIENEN EEN BETER BELEID

Bovenstaande zin is een spreuk welke de afgelopen speelronde in veel stadions in zowel de ere- als eerste divisie te zien was op de diverse tribunes. Het is de tweede publieke actie van het initiatief ‘voetbal is van ons, tegen het moderne voetbal!’ Met deze actie tonen wij aan dat de betuttelende, beperkende maatregelen en pesterijen onnodig zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Sfeer bij het voetbal
Bij de actie van afgelopen weekend werden vele sfeerattributen gebruikt waar wij vaak gebruik van willen maken. Deze materialen kleuren de tribunes in vele stadions, maar worden vaak om onzinnige, onbegrijpelijke en puur willekeurige redenen geweigerd. In onze standpunten is te lezen dat we zowel in uit- als thuisvakken normaal behandeld willen worden en dat we zoveel mogelijk vrijheid willen op het gebruik van tifomateriaal.
Deze behandeling laat nog wel eens te wensen over en daarnaast is vaak onbekend wat wel en niet toegestaan is in de gastenvakken. Dit komt onder andere door de willekeur die hierin is; zo mag de ene club bijvoorbeeld wel grote vlaggen meenemen, de andere weer niet. Of er gelden in het uitvak totaal andere reglementen dan in de thuisvakken, terwijl in beide gevallen de betrokken supporters met de sfeermaterialen enkel hun club willen ondersteunen en trots willen tonen.

Met deze positieve insteek willen we laten zien dat de kleurrijke taferelen wezenlijk bijdragen aan de goede sfeer in het stadion. Langs deze weg willen we de ogen van de beleidsbepalers en clubs openen om het ontmoedigingsbeleid op dit gebied aan te passen. Argumenten als ‘een megavlag is niet toegestaan, omdat jullie die op het veld kunnen gooien’ raken namelijk kant noch wal. Alsof een supporter materialen waar veel tijd, geld en energie in zit zomaar even weggooit. Nog even afgezien van het feit dat het met de huidige netten en hekken, en uitvakken die ver weggestopt zitten, knap is een vlag uberhaupt op een plek te krijgen waar je iemand zou kunnen verwonden.

Voorbeelden ongewenste situaties

Helaas hebben we ook moeten constateren dat deze positieve insteek niet overal gewaardeerd wordt. We zullen later deze week met een bericht komen waarin alle ‘moeilijkheden’ uiteengezet worden, maar hier alvast enkele voorbeelden:

- Supporters van Willem II moesten op bezoek bij FC Twente. Bij de ingang van het gastenvak aangekomen bleek dat de megavlaggen (met stokken van 4 meter) niet naar binnen mochten. Dit terwijl diverse andere clubs meerdere keren gewoon deze sfeermaterialen mee mochten nemen. Ditmaal had men het van tevoren moeten melden. Dat zou ook doorgegeven zijn aan de VC (veiligheidscoordinator) van de Tilburgers. Ergens in die communicatie zit een ‘kink in de kabel’. Het is voor ons echter een raadsel welke extra veiligheid het biedt als alles wat meegenomen wordt van tevoren gemeld moet worden.

- Supporters van FC Groningen waren afgereisd naar Den Haag. Allereerst was hun trommel niet toegestaan. Reden? Onbekend, hij mag er gewoon niet in.
Daarnaast was het gedrag van een hoofdsteward van de Haagse club op zijn zachtst gezegd ongepast te noemen. Terwijl enkele personen hun sfeermaterialen (banners, vlaggen en doeken) op wilden ruimen, kwam deze persoon het uitvak ingelopen met de woorden: ‘opkankerûh nu, naar de bussen’. Hierbij werd hij daarnaast handtastelijk, in de vorm van het wegduwen van enkele supporters. Er werd aangegeven dat men het materiaal van de groep aan het opruimen was, en iedereen daarbij helpt of op elkaar wacht. Volgens de steward waren de personen geen kleine kinderen, en kon die ene persoon die nog bezig was dat zelf ook wel doen.
Dergelijk provocerend gedrag is van een hoofdsteward (iemand die leiding geeft en een goed voorbeeld zou moeten zijn voor zijn collega’s) totaal onacceptabel. Deze benadering levert logischerwijs irritaties op. Wanner dit onverhoopt tot een reactie leidt van een supporter, is die vervolgens ‘aan de beurt’, en kan hij een stadionverbod verwachten.

- Supporters van Heracles Almelo ondervonden hinder van een hoofdsteward in Breda, bij het plaatselijke NAC. Toen de supporters na aankomst hun sfeermaterialen uitladen, werd er door betreffende persoon geschreeuwd dat duck tape (die meegenomen werd om spandoeken op te hangen aan de plexiglas-wand in het uitvak) niet naar binnen mocht. ‘Er wordt hier niet met tape gegooid’, zei hij, voordat er iemand hem bijvoorbeeld goedendag kon zeggen.
Nadat een van de supporters door een andere steward gefouilleerd was, kon de duck tape mee naar binnen. De hoofdsteward stuurde hierop een beveiligingsmedewerker achter de betreffende persoon, die hem weer terugstuurde naar de hoofdsteward. Na een woordenwisseling werd de rol tape uiteindelijk door een steward van Heracles(!) meegenomen het vak in.
Het moge duidelijk zijn dat ook deze hoofdsteward verre van een goed voorbeeld is voor zijn collega’s. Daarnaast hebben we het hier over een rol tape waar enorme heisa over gemaakt wordt. De behandeling en ontvangst door genoemde ‘gastheer’ is het zoveelste voorbeeld van ongewenst en ongepast gedrag.
Van de site (www.tegenhetmodernevoetbal.nl):

Vervolg
Met de actie van het afgelopen weekend hebben we duidelijk willen maken wat de toegevoegde waarde van een goeie sfeer en sfeerattributen bij voetbalwedstrijden is. Deze week zullen we in een ander artikel aan de hand van voorbeelden van het afgelopen weekend nog concreter maken waarom het op die manier fanatiek beleven van een voetbalwedstrijd nauwelijks meer mogelijk is.

Deze voorbeelden zullen we ook gebruiken in de overleggen en gesprekken die we ondertussen met verschillende partijen voeren. Zoals eerder gemeld op deze website hebben we onlangs een aantal leden van de Tweede Kamer gesproken in Den Haag. Deze maand zullen wij weer die kant opgaan voor gesprekken met zowel dezelfde als nieuwe politici.

Daarnaast hebben al enkele clubs (Heracles, Telstar, FC Groningen) uitgebreid en overwegend positief gereageerd op het initiatief. Ook enkele gemeentes hebben aangegeven het mee te nemen in hun volgende overleg en hierop terug te komen. De balletjes rollen dus en we verwachten de komende periode nog meer overleggen en communicatie met verschillende partijen te krijgen. Medewerking van alle partijen zal daarbij ook noodzakelijk zijn om supportersbeleid te veranderen en al komend seizoen enkele concrete verbeteringen te bewerkstelligen.
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor Gekko » 04-05-2011 11:16

Laat men eens op gaan treden diegenen die het voetbal echt bedreigen: wanbestuurders, zakkenvullers (zaakwaarnemers) en lui die het voetbal misbruiken om zichzelf te profileren en frustraties af te reageren. Vocale en fysieke bedreigingen zijn te lang niet aangepakt en dus zijn de grenzen opgerekt. Met als gevolg dat mensen die hun club achterna willen reizen en de club fanatiek (in de goede zin) willen ondersteunen, het slachtoffer zijn geworden. Dat zijn de makkelijk aan te pakken mensen. De echte criminele hooligans fietsen overal tussendoor. Met uitzondering van Groningen waar er recent een aantal zijn gepakt en veroordeeld.
Gekko
Superster
 
Berichten: 10137
Geregistreerd op: 26-02-2005 12:35
Woonplaats: Heerenveen

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor xander » 08-05-2011 20:20

Vakp en 410 zijn ook samen wat begonnen.

STATEMENT VAK-P EN VAK410
Vandaag is het eerste cruciale treffen geweest tussen FC Twente en AFC Ajax. De strijd in het voetbal bestaat niet alleen tussen de witte lijnen, maar ook op de tribune tussen diverse supportersgroeperingen. Ondanks de sportieve rivaliteit tussen beide clubs, hebben wij ook gezamenlijke idealen op de tribune. Gescheiden in clubkleuren, vereend tegen het moderne voetbal!

De KNVB bekerfinale is voor ons de ultieme gelegenheid geweest om gezamenlijk voor onze belangen op te komen en verdere commercialisering van het voetbal tegen te gaan!

In een vroeg stadium is tussen beide supportersgroeperingen van FC Twente en AFC Ajax contact geweest. Er is besloten om bij aanvang van de tweede helft van het treffen een gezamenlijke actie op te zetten ‘Tegen het Moderne Voetbal’.

Middels deze actie hebben wij wederom een statement afgegeven tegen de torenhoge ticketprijzen, uitkaarten, belachelijke aanvangstijden, nutteloze combiregelingen, willekeur bij stadionverboden en strijden wij samen voor de vrijheid van supporters. De stem van de tribune heeft gesproken.



VAK-P, VAK410: Gezamenlijk ten strijde, voor die goede ouwe tijden!

Tegen het Moderne Voetbal!
Alle ballen op Henkie!
Avatar gebruiker
xander
Superster
 
Berichten: 4911
Geregistreerd op: 27-08-2005 15:00
Woonplaats: Oranjewoud

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor mitrita » 07-06-2011 18:50

Avatar gebruiker
mitrita
Superster
 
Berichten: 4615
Geregistreerd op: 02-12-2002 20:31

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 07-06-2011 19:08

Schitterende beelden. Helaas nooit meer mogelijk.
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor Hielke » 07-06-2011 19:10

Vóór het zwartwitte voetbal! :wink:
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor Hielke » 07-06-2011 19:42

Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: Initiatief: Tegen het moderne voetbal, Voetbal is van on

Berichtdoor mitrita » 07-06-2011 21:01

Prachtig inderdaad.

Tegelijkertijd is het opmerkelijk dat het in die heen en weer deinende mensenmassa's niet eerder is misgegaan dan de Heizel en Hillsborough drama's.
Avatar gebruiker
mitrita
Superster
 
Berichten: 4615
Geregistreerd op: 02-12-2002 20:31

VorigeVolgende

Keer terug naar Sfeer & supporters

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten