Statistieken Heerenveen - Cambuur

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor AFCA 1900 » 19-10-2008 11:09

Hallo Heerenveen-fans,

Even voorstellen: mijn naam is Menno Pot en ik werk op het moment aan een boek over voetbalderby's, dat in december moet verschijnen. In mijn boek komt ook een hoofdstuk over de Friese derby (al wordt 'ie in de praktijk niet vaak meer gespeeld de laatste tijd).

Ik zoek naar de uitslagen tussen Heerenveen en Cambuur, sinds de oprichting van Cambuur in 1964. Hoeveel derby's zijn er geweest? Wie won de meeste? Als het kan een complete uitslagenlijst. En wanneer was eigenlijk de allerlaatste Friese derby? (competitie, beker, wat dan ook)?

Er schijnt een behoorlijk compleet overzicht te staan in het boek Een pompebled als voetbalhart van Albert van Keimpema. Ik hoop dat jullie me aan cijfermateriaal kunnen helpen.

Alvast bedankt!

- Menno
AFCA 1900
Bankzitter
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 28-01-2005 01:26
Woonplaats: AMSTERDAM

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor kukkel » 19-10-2008 11:40

Hallo Menno,

Dat is nog een heel gesneup,Ik zou zeggen:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=een ... hart&meta=

Suc6!

B
 con·ti·nu·ï·teit de; v onafgebroken duur
Avatar gebruiker
kukkel
Basisspeler
 
Berichten: 786
Geregistreerd op: 08-10-2004 12:25

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Freezeman » 19-10-2008 12:37

Ik ga niet de hele lijst over tikken en een scanner heb ik niet (meer) dus een samenvatting:

Er is volgens het boek van 1937 t/m 1995, 91 keer een wedstrijd geweest tussen Heerenveen en Leeuwarden/Cambuur.
Dat zijn competitiewedstrijden en bekerwedstrijden en 1x een Friesland toernooi geweest

Van die 91 wedstrijden heeft Heerenveen 50 gewonnen, 20 gelijk gespeeld en 21 verloren.
Doelpunten Heerenveen 184 - Leeuwarden 138
De meeste door Abe namelijk 41 en ook 1 eigen doelpunt van DKV.
Wie weet wie dat was? :D

En hoeveel er na 95 geweest zijn?
Anti anti. :)
Avatar gebruiker
Freezeman
Superster
 
Berichten: 2851
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:34
Woonplaats: Sneek

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor AFCA 1900 » 19-10-2008 13:05

Thanks. Dat soort dingetjes zoek ik dus...

Is er toevallig iemand die wél een scanner heeft en die pagina's even kan posten? (of naar me toe mailen?)
AFCA 1900
Bankzitter
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 28-01-2005 01:26
Woonplaats: AMSTERDAM

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Skopperij » 19-10-2008 13:56

Ik kan je niet helpen met statistieken over deze wedstrijd. Toch bij deze mijn complimenten voor je creatieve columns. Een soepele schrijfstijl gecombineerd met een vleugje ironie met een serieuze ondertoon; zo lees je ze niet vaak meer! ;)

Succes met je boek!
Avatar gebruiker
Skopperij
Superster
 
Berichten: 6176
Geregistreerd op: 21-03-2007 17:47

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor AFCA 1900 » 19-10-2008 14:05

Dank je. Da's heel leuk om te horen!
AFCA 1900
Bankzitter
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 28-01-2005 01:26
Woonplaats: AMSTERDAM

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Frisian Viking » 19-10-2008 20:17

Voor Wikipedia heb ik eens alle uitslagen ingetikt en daar een pagina voor gemaakt. Het is wel Fries, maar alles staat erin:

http://fy.wikipedia.org/wiki/Fryske_derby_(proffuotbal)
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Avatar gebruiker
Frisian Viking
Superster
 
Berichten: 4713
Geregistreerd op: 27-09-2004 15:28
Woonplaats: Frisia

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Caspar » 20-10-2008 04:49

AFCA 1900 schreef:Hallo Heerenveen-fans,

Even voorstellen: mijn naam is Menno Pot (...)

Alvast bedankt!

- Menno


Kijk aan, de enige echte Menno Pot op dit forum!

Ik kwam via google deze twee sites tegen:
1, één of andere goksite met de resultaten van na 1995.
2, statestieken op VI.nl, van de laatste derby gespeeld.

Deze laatste wedstrijd werd 0-2, in het qua competitie beste jaar voor Heerenveen; de uiteindelijk tweede plaats gaf toen nog direct recht op CL voetbal.
Daarna is er nog eens een oefenwedstrijd gespeeld in DKV voor het nieuwe kunstgrasveld. Uitslag volgens mij 0-0 of 0-1. Er is later nog een Cambuursupporter berecht voor het inrijden op een groep Heerenveen supporters.

Ben je voor je boek puur op zoek naar statestieken, of ook naar de verhalen achter de wedstrijden?

Succes met je boek. Als hij net zo mooi wordt als Vak 127 (nog bedankt voor het signeren!) moet het wel een succes worden :wink:

Edit: Als je op zoek bent naar verhalen, hier een drietal quotes uit het topic Opa vertel eens... (verhalen uit de oude doos)

De eerste relletjes waren overigens al wat eerder hoor, in '74/'75, onder het oude scorebord.
Daar waar cambuurfans altijd 'hun plaatsje' probeerden te veroveren. Men kon toen maar hun gang gaan en menigen zijn dan ook weleens in die vijver gekukeld achter de zuid staantribune. Op dat grasveldje daarachter zijn menige klappen uitgedeeld heen en weer!


Ik weet niet meer wanneer het was, maar de hele zomer waren Heerenveen en Cambuur bezig om Erik Tammer aan te trekken van Excelsior. Dit mislukte en de derde, het portugese Belenenssen ging er met Tammer vandoor. Mijn buurman noemde vanaf die tijd het broodje worst een broodje Tammer. Dit als troost dat Tammer niet bij ons speelde.

In de winter konden we Tammer alsnog halen, voor een prikkie, omdat deze ongelukkig was/niet speelde bij de Portugezen. We hebben nog wel plezier aan hem beleefd. Ik vergeet dan ook niet het spanddoek "Cambuur jammer, wij hebben Tammer" :D


Ik vergeet `t spandoek "Nooit meer Cambuur" nooit meer. Door m`n buurjongens destijds gemaakt. Maarten de Jong maakt toen wel even de blits hiermee `t veld over te gaan, wat hem een jaar later duur kwam te staan. :lol:
Toen degradeerden we namelijk alweer terug naar de eerste divisie, en dat heeft ie geweten daar in LwD!
Een jaar later kwam de droom van het spandoek toch nog uit! :mrgreen:


Niet heel veel, maar ik denk dat de oude(re) gedienden hier je ongetwijfeld meer kunnen vertellen!
Ladies and gentleman: We've got him!
Avatar gebruiker
Caspar
Superster
 
Berichten: 4630
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:28
Woonplaats: Enschede

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Superfries88' » 20-10-2008 09:16

Caspar schreef:Daarna is er nog eens een oefenwedstrijd gespeeld in DKV voor het nieuwe kunstgrasveld. Uitslag volgens mij 0-0 of 0-1.


Uitslag was 0-0. Heerenveen speelde destijds niet op volle kracht, omdat er enkele dagen later in het kader van het Intertoto-toernooi werd gespeeld tegen Villarreal.
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Jeroen » 20-10-2008 09:28

Verplichte foto voor in het boek:
Afbeelding

Ik kijk uit naar dit boek Menno! Wanneer moet ie ongeveer verschijnen?
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Caspar » 20-10-2008 09:42

Jeroen schreef:Ik kijk uit naar dit boek Menno! Wanneer moet ie ongeveer verschijnen?


Zoals de topicstarter al meldde:

Even voorstellen: mijn naam is Menno Pot en ik werk op het moment aan een boek over voetbalderby's, dat in december moet verschijnen.


Kan dus mooi op het lijstje voor kerst :wink:
Ladies and gentleman: We've got him!
Avatar gebruiker
Caspar
Superster
 
Berichten: 4630
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:28
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor AFCA 1900 » 20-10-2008 09:54

Aangename verrassing: inmiddels is zo ongeveer alles gepost wat ik nodig heb. Te gek! Bedankt.

Wat mijn nieuwe boek betreft: het wordt iets heel anders dan Vak 127. Dat was een supportersroman. De Derby is non-fictie. Het is de derde aflevering in een reeks die De Nationale Voetbalbibliotheek heet. Deel 1 en 2 zijn er al, respectievelijk De Topscorer en De Tragedies. Ik schrijf deel 3. Moet eerste helft december verschijnen.

Het wordt absoluut een verhalend boek. Veel eigen ervaringen (heb ook veel derby's bezocht, tot Quick Boys - Katwijk aan toe), veel anekdotes, het wordt leuk om te lezen en zeker geen droog statistiekjes-boek, maar ik wil van de derby's die ik eruit licht wel de feiten op een rij hebben. Anders wordt het wel heel vrijblijvend. Het moet wel met statistieken 'gestut' zijn, zeg maar.

@ Frisian Viking: Maak je over mijn Fries geen zorgen. Ik ben een geboren Fries (geboren in de Tjongerschans en opgegroeid in Joure). Mijn vader was 'import', ik spreek de taal uitermate beroerd en ben zo'n beetje als Ajacied geboren, maar Fries lezen kom ik wel uit.

@ Jeroen: die foto is inderdaad briljant, ja... Heb je 'm uit een boek gescand? Staat er toevallig bij wie de rechthebbende is? Dan stuur ik mijn uitgever er achteraan... Ik zoek ook nog een mooie van de Heerenveen- en Cambuur-elftallen, opgesteld voor het volkslied.

Thanx allemaal!
AFCA 1900
Bankzitter
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 28-01-2005 01:26
Woonplaats: AMSTERDAM

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Jeroen » 20-10-2008 09:56

De foto staat als wallpaper op www.feanfans.nl, ik weet helaas niet wie de rechthebbende is.
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Re:

Berichtdoor Caspar » 20-10-2008 10:02

AFCA 1900 schreef:Ik zoek ook nog een mooie van de Heerenveen- en Cambuur-elftallen, opgesteld voor het volkslied.


Wellicht kan huisfotograaf Mustafa je verder helpen. Te bereiken via fotoredactie.nl.
Ladies and gentleman: We've got him!
Avatar gebruiker
Caspar
Superster
 
Berichten: 4630
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:28
Woonplaats: Enschede

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Venderwel » 20-10-2008 12:23

Denk niet dat het volkslied toen al elke wedstrijd gespeeld werd trouwens.
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Superfries88' » 20-10-2008 12:37

In Een pompeblêd als voetbalhart staat deze foto:

Afbeelding

Geen kleurenfoto, maar misschien ben je hier wel tevreden mee?
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor oldtimer » 21-10-2008 10:20

Misschien ten overvloede, maar heb je gedacht aan het digitale archief van de Leeuwarder Courant?

Overigens leuk om je weer eens ergens anders tegen te komen dan bij http://www.Grebbeberg.
oldtimer
Superster
 
Berichten: 4785
Geregistreerd op: 15-12-2005 17:13
Woonplaats: heerenveen

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor AFCA 1900 » 21-10-2008 13:38

Hahaha... Dat de échte wereld klein is, wisten we al, maar kennelijk is de online wereld ook niet zo enorm...

Ja. Da's ook zo'n interesse van me, ja (nog delen uit de Groene Serie te koop...? :lol: )

Heerenveen - Cambuur hoofdstuk is inmiddels af. Alles wat ik nodig had, heb ik gevonden.

En mijn uitgever is aan het uitvogelen wie de rechthebbende van die Maarten de Jong-foto is. Die moet er absoluut bij.
AFCA 1900
Bankzitter
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 28-01-2005 01:26
Woonplaats: AMSTERDAM

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Gekko » 21-10-2008 13:46

Ik zou eens navragen bij de Leeuwarder Courant.
Gekko
Superster
 
Berichten: 10137
Geregistreerd op: 26-02-2005 12:35
Woonplaats: Heerenveen

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Ebiede » 21-10-2008 14:10

AFCA 1900 schreef:
Heerenveen - Cambuur hoofdstuk is inmiddels af. Alles wat ik nodig had, heb ik gevonden.




Als ik zo vrij mag zijn? welke derby's komen er meer aan bod in je boek?
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Skip » 22-10-2008 10:11

Venderwel schreef:Denk niet dat het volkslied toen al elke wedstrijd gespeeld werd trouwens.


Ik zal het je sterker vertellen: ik kan mij herinneren dat het folksliet rond 89/90 zelfs in het Cambuurstadion gespeeld werd. Het stond toen nog niet zo bekend als 'heerenveen-lied'. Ik kan me nog een Cambuur-affiche herinneren waarop de wedstrijd werd aangekondigd als 'Friese interland', met de volledige tekst van het folksliet er onder.
Skip
Selectiespeler
 
Berichten: 266
Geregistreerd op: 03-05-2004 14:28

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Caspar » 06-12-2008 09:22

Tijd voor een topickick, want het boek is Verkrijgbaar.
Ladies and gentleman: We've got him!
Avatar gebruiker
Caspar
Superster
 
Berichten: 4630
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:28
Woonplaats: Enschede

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Edmanian Devil » 06-12-2008 22:27

Caspar, als je 'm via z'n site bestelt en laat signeren, dan zitten voor € 19,50 de verzendkosten erbij in ;)
All clubs are equal, but some are more equal than others :-(
Avatar gebruiker
Edmanian Devil
Basisspeler
 
Berichten: 868
Geregistreerd op: 02-12-2002 19:42
Woonplaats: Zwolle

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Eastermar » 07-12-2008 18:20

Heb het boek inmiddels thuis. Een aanrader. De derby tussen Sint Nyk en Joure komt ook nog aan de orde.
Avatar gebruiker
Eastermar
Wereldspeler
 
Berichten: 1415
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:53
Woonplaats: Heerenveen-centrum

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Freezeman » 08-12-2008 16:21

Omdat Menno Pot dit topic geopend heeft plaats ik het hier maar even.

bron Nu.nl

Columnist zet Feyenoord te koop

Uitgegeven: 8 december 2008 9:59
Laatst gewijzigd: 8 december 2008 10:23
Om beurten verdedigen Feyenoorder Jurryt van de Vooren en Ajacied Menno Pot de eer van hun club in de columntwist ‘De Klassieker’. Jurryt is de enige Nederlander die ooit afstudeerde op Feyenoord. Menno schreef de eerste Nederlandse roman (Vak 127) met fanatieke Ajax-supporters in de hoofdrol.

Beste Menno,

Vorige week vroeg je om mijn decemberanalyse van Feyenoord, of het nog wat wordt in de tweede helft van dit seizoen. Ik dacht al dat je het me nooit zou vragen! En heel fijn dat ik je net vandaag mag antwoorden, zo vlak na een feestelijk weekeinde in de Kuip.

Een analyse, dus. Laat ik het kort houden: waar Ajax 27 miljoen euro krijgt voor een speler, mogen wij al blij zijn als we dat bedrag ontvangen voor de hele selectie van Feyenoord bij elkaar opgeteld. En dat lukt dan ook alleen als de Kuip en burgemeester Opstelten er als lokkertjes aan worden toegevoegd.

Zomerstop in december
Ach Menno, met weemoed en jaloezie las ik je brief van februari opnieuw, toen Ajax zijn seizoen om zeep had geholpen. ‘Zo, dat was ‘m weer’ schreef je in razernij. ‘Zomerstop! Het seizoen 2007-2008 zit erop.’

Wat een luxe om met jouw club tot en met februari te mogen strijden om de titel, of op zijn minst dat gevoel te hebben. Nee, dan wij. Sinterklaas was dit jaar nog onderweg naar Nederland toen voor ons het seizoen al een kansloze affaire was geworden. Het gaat allang niet meer om het eindigen bij de eerste vijf om mee te strijden om Europees voetbal, maar om niet te eindigen in het rechterrijtje.

Welke crisis?
Na het drama tegen De Graafschap is het toch de vraag of die realiteit ooit doordringt tot de hogere regionen. Onno Jacobs bijvoorbeeld is financieel directeur van Feyenoord. Twee maanden geleden meldde NUSport: ‘Jacobs is verzekerd van het feit dat de huidige sportieve malaise een momentopname is en geen structureel probleem is.’

Weten ze in de Kuip misschien iets wat wij niet weten? Voor zover mij bekend is Feyenoord vorig jaar zesde geworden en viel het daarmee buiten de play-offs voor de Champions League. Voor zover mij bekend is Feyenoord het jaar daarvoor zevende geworden en daarna uitgeschakeld in de eerste ronde van de play-offs voor de UEFA Cup. Voor zover mij bekend is Feyenoord dit jaar het Europese lachertje en zijn er in de competitie tot nu toe meer wedstrijden verloren dan gewonnen.

Als dat niet structureel is, Menno, vraag ik me af wanneer een probleem dat dan wel is. We zien al drie jaar achter elkaar dat het niet goed gaat en nog steeds zegt de financieel directeur dat ‘de huidige sportieve malaise een momentopname is en geen structureel probleem.’

De decemberanalyse
En zo ben ik alweer aan het einde van mijn brief zonder iets te kunnen zeggen over de kansen voor de rest van het seizoen, om te praten over voetbal. Maar goed: er is dan ook helemaal niets aan de hand. We zitten alleen pas drie jaar in de momentopname van de huidige sportieve malaise.

Boewah, Feyenoord kopen? Voor 27 miljoen krijg je niet alleen de Kuip en de burgemeester erbij, maar ook Onno Jacobs.

Tot op de Coolsingel!

Jurryt
Anti anti. :)
Avatar gebruiker
Freezeman
Superster
 
Berichten: 2851
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:34
Woonplaats: Sneek

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Janneman » 11-12-2008 14:22

Het boek is inmiddels besteld, ben benieuwd :mrgreen:
scheerenveen.supporterswereld.nl
Avatar gebruiker
Janneman
Superster
 
Berichten: 3673
Geregistreerd op: 29-12-2006 16:36

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Heerenveen SC » 11-12-2008 22:55

Vraagje aan mensen die het boek al in huis hebben liggen: hoe lang duurt het ongeveer voordat het boek binnen is (na bestelling)?

EDIT: Dinsdag besteld, vandaag binnengekregen. Vraag is dus beantwoord!
Avatar gebruiker
Heerenveen SC
Nieuw talent
 
Berichten: 143
Geregistreerd op: 26-09-2008 19:15

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Hielke » 15-12-2008 14:52

'De Derby' is een prachtig document, absoluut een aanrader. Het stukje over de Friese derby is niet bijzonder lang, maar snijdt zeker hout en wordt opgesierd door een mooie foto, door Jeroen aangedragen en opgedrongen...

Menno Pot bedankt in zijn dankwoord onder meer de vaste bezoekers van dit forum, toch een mooi gegeven.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Ebiede » 15-12-2008 15:28

Op bol.com is het sutk van Heerenveen-cambuur helemaal te lezen..
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Re: Statistieken Heerenveen - Cambuur

Berichtdoor Janneman » 15-12-2008 19:50

Ebiede schreef:Op bol.com is het sutk van Heerenveen-cambuur helemaal te lezen..


Ik heb het boek binnen, donderdag besteld en vandaag ontvangen met een door Menno bedacht persoonlijk schrijven voorin :wink:
scheerenveen.supporterswereld.nl
Avatar gebruiker
Janneman
Superster
 
Berichten: 3673
Geregistreerd op: 29-12-2006 16:36

Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten