Eredivisie-opzet

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Welke competitieopzet zie je het liefst?

De oude opzet, 18 clubs allemaal tegen elkaar
32
84%
Play-offs systeem, 18 clubs tegen elkaar met aan het eind een play-offsysteem
1
3%
Nacompetitie, 16 clubs tegen elkaar met aan het eind een nacompetitie
5
13%
 
Totaal aantal stemmen : 38

Eredivisie-opzet

Berichtdoor Superfries88' » 04-10-2007 07:59

Naar mijn mening verdient het volgende bericht wel een eigen topic. Is natuurlijk ook interessant voor ons:

RIJSWIJK - De Eredivisie CV (ECV) vindt het plan van PSV-directeur Jan Reker, om de hoogste betaalde voetbalafdeling van Nederland in te krimpen naar 16 clubs, een 'interessante optie'. ,,We hebben het inmiddels besproken in het technisch platform'', aldus ECV-directeur Frank Rutten.

Reker wil de eredivisie inkrimpen naar 16 clubs. De verenigingen spelen volgens het plan een hele competitie. Als vervanging van de huidige play-offs zouden ze na het reguliere seizoen nog een halve competitie spelen: de onderste 8 om degradatie en de bovenste om de tickets voor Europees voetbal. Reker heeft het plan neergelegd bij zowel de KNVB als de ECV.


Bron: website LC

Wat vinden jullie van dit idee?

Vorig seizoen zou de verdeling zo zijn:
Europees voetbal: PSV, Ajax, AZ, Twente, Heerenveen, Feyenoord, Roda en Groningen.
Degradatie: FC Utrecht, NEC, NAC Breda, Vitesse, Sparta, Heracles, Willem II en Excelsior.
(uitgaande van de ranglijst na 34 wedstrijden)
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Berichtdoor Lipton » 04-10-2007 08:16

Het is altijd afwachten hoe z'n systeem gaat werken, maar ik vind periode's zoals in de GGD altijd wel interessant en mooi. Als je een periode wint, dat je dan verzekerd bent van uefa cup voetbal of aan deelname voor de playofs om uefa cup voetbal..

Dan kan je tijdens het seizoen ook nog wat "prijzen" winnen. Want zoals het systeem nu is gaat het voetbal echt 6x nergens om, want 2e worden of 5e, daar zit geen verschil in.
Lipton
Superster
 
Berichten: 6808
Geregistreerd op: 25-12-2003 20:39

Re: Eredivisie-opzet

Berichtdoor Superfries88' » 22-11-2007 09:37

ROTTERDAM - De eredivisie wordt in de toekomst met twee clubs ingekrompen tot zestien deelnemers. Daarover neemt de Eredivisie CV op 13 december een besluit.

PSV vierde vorig seizoen de titel als winnaar van de reguliere competitie. Vanaf 2009, zo is het plan, moet de kampioen ook komen uit de play-offs. FOTO ANP Op die dag staat er een vergadering gepland van de bij de ECV aangesloten profclubs.

Verwacht wordt, dat dan de beslissing valt om met ingang van het seizoen 2009/2010 met zestien deelnemers van start te gaan.

De ingreep is noodzakelijk om tot een nieuwe competitieopzet te komen zoals die onlangs door algemeen directeur Jan Reker van PSV is gelanceerd. In die opzet staan meer topwedstrijden op het programma, komt er een nieuw soort play-offs en hoeven de tv-gelden door minder clubs verdeeld te worden. Om het plan ten uitvoer te kunnen brengen, is de medewerking van de eerste divisie noodzakelijk. Daarin spelen nu twintig clubs.

Als daar de twee uit de eredivisie afkomstige ploegen bijkomen, wordt die competitie te groot. In de eredivisie gaat men er daarom van uit, dat binnen nu en een jaar ook de eerste divisie ingekrompen wordt. De betrokken, af te vloeien clubs dienen op te gaan in de nieuw te formeren topklasse van amateurs en betaald voetbalclubs. Een ander scenario is, dat twee tot vier clubs weggesaneerd worden uit het profvoetbal.

Het staat nog niet vast of de eerste divisie in deze opzet meewil, maar de eredivisie heeft, zo zeggen bronnen binnen de ECV, een effectief drukmiddel ter beschikking. ,,Als de eerste divisie niet meewil, dan zet de eredivisie de betalingen vanuit onze televisiegelden aan de eerste divisie stop. Wij financieren nu voor een groot deel de eerste divisie,’’ aldus een zegsman.

Voor het plan van Reker bestaat brede steun in ’slands hoogste voetbalcompetitie.

Het behelst het volgende:

De eredivisie gaat van achttien naar zestien deelnemers. Die spelen elk 30 wedstrijden, waarna de bovenste acht en de onderste acht gescheiden zullen worden.

De bovenste acht - waarvan in de play-offs de bovenste vier clubs vier keer thuis en drie keer uit aantreden - spelen tot slot zeven duels, waarna de kampioen bekend zal zijn. Die wordt tevens ingeschreven voor de Champions League. Onder de overige plaatsen worden de dan beschikbare andere deelnamebewijzen aan de UEFA Cup en eventueel de Champions League verdeeld.

Van de ‘verliezerspoule’, de onderste acht ploegen uit de reguliere competitie, degradeert de nummer laatst rechtstreeks. De club die als voorlaatste eindigt, speelt promotie/degradatieduels met de nummer twee van de eerste divisie. Reker heeft voorgesteld de punten uit de reguliere competitie mee te nemen naar de play-offs.


Bron: AD
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: Eredivisie-opzet

Berichtdoor Jeroen » 22-11-2007 09:39

Om te huilen werkelijk. :shock:

Ik koop wel een seizoenkaart voor het laatste deel dan, het eerste deel van de competitie gaat toch nergens over dan.
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Re: Eredivisie-opzet

Berichtdoor Venderwel » 22-11-2007 10:08

Seizoenskaart zal dan voor alle wedstrijden geldig zijn......anders hoef je echt niet bij de supporters aan te komen.
Voor de rest wil ik het eerst wel eens aanhoren. Ben op zich nog steeds niet tegen een soort van playoff systeem, maar dan moet inderdaad de kampioen daar ook uit komen...anders speel je voor spek en bonen.
Ik heb het verhaal van jan Reker toen gelezen en ik vond het geen slecht idee!
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn

Re: Eredivisie-opzet

Berichtdoor Freezeman » 22-11-2007 10:11

Waarom moet iets dat goed is nou beslist veranderd worden?
Gewoon een competitie spelen, aan het einde is de nummer 1 kampioen en de nummer laatst (en evt. de nummer 1 na laatst) degradeert. Zo simpel kan het zijn.
Maar nee, eerst komen ze met een na competitie en als blijkt dat dit niet het gewenste resultaat (lees geld) op levert bedenken ze weer iets anders om wel het nodige geld te genereren. Geld is beslist niet zalig makend.
Op dit moment vind ik de Engelse competitie daar een mooi voorbeeld daarvan.
Daar draait alles om geld, de duurste spelers, de hoogste salarissen en je kan de vraag prijs van een speler niet hoog genoeg maken want ze kopen hem toch wel, gekken werk gewoon.
Resultaat is dat er in Engeland een kompleet vreemdelingen legioen aan het voetballen is en dat ze denken dat ze een titel kunnen kopen.
Aan de fans / toeschouwers van het spelletje wordt even niet meer gedacht, nee het geld is belangrijker want de TV gelden levert vele malen meer op.
Voor mij is het duidelijk dat mede hier door Engeland zich niet heeft geplaatst voor de EK.
Er loopt daar aan de over kant van de plas voor kapitalen aan keepers rond die uit alle hoeken van de wereld komen (Nederlander, Braziliaan, Fin, Duitser en noem maar op) maar als ze een alles beslissende wedstrijd voor het EK moeten spelen, zetten ze een of andere ballen vangende clown op het doel.
Gewoon omdat ze op dat moment geen betere Engelsman hebben, die konden ze dus even niet kopen.
Lang leve het geld.
Anti anti. :)
Avatar gebruiker
Freezeman
Superster
 
Berichten: 2851
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:34
Woonplaats: Sneek

Re: Eredivisie-opzet

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 22-11-2007 10:17

Wat betreft het geld ben ik het met je eens Freezeman, maar het nationale elftal niet helemaal. Natuurlijk krijgt jong talent nu minder de kans, maar eerlijk gezegd kan interland voetbal mij niet echt bekoren. Leuk die paar extra wedstrijdjes, maar om nou te zeggen dat ik er kapot van ben, nee...

Aan de andere kant: Als jonge spelers daar geen kans krijgen, ligt er wellicht een mogelijkheid voor clubs als Heerenveen.
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Eredivisie-opzet

Berichtdoor Klaas Pier » 22-11-2007 11:27

Jeroen schreef:Om te huilen werkelijk. :shock:

Ik koop wel een seizoenkaart voor het laatste deel dan, het eerste deel van de competitie gaat toch nergens over dan.


Hoezo dat? Punten tellen even zwaar in beide delen hoor.

Ik vind het een stuk beter dan de play offs, al was ik daar ook geen principieel tegenstander van. Argumenten tegen de commercie vind ik in dit geval niet sterk. Het gaat hier om een verandering van de competitie opzet, die kan commercieel alleen interessant zijn als het publiek het boeiender vind. Geen tegenstelling tussen belangen dus.
Klaas Pier
Selectiespeler
 
Berichten: 347
Geregistreerd op: 02-12-2002 18:32
Woonplaats: Amsterdam

Re: Eredivisie-opzet

Berichtdoor Jeroen » 22-11-2007 11:30

Is de Schotse competitie nou werkelijk interessanter geworden met deze opzet?
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Re: Eredivisie-opzet

Berichtdoor Caspar » 22-11-2007 11:35

Essentiele vraag is dan: spelen de 'winnaars' en de verliezers een soort van aparte competitie of spelen ze gewoon tegen elkaar voor de resterende punten. In dit laatste geval zouden de eerder gehaalde punten dus wel blijven staan en klinkt het een stuk beter.

Voordeel van dit systeem is dat de winnaar van de play offs een stuk eerlijker bepaald wordt. Eerst is dat op basis van een uit en thuiswedstrijd. Nu gewoon nog steeds op basis van de hele competitie en een stel topwedstrijden aan het eind.

Als het is op basis van de eerste verondersteling is (interne competitie) ben ik fel tegen, de tweede heet in ieder geval voordelen boven de huidige play offs.

Er wordt trouwens gesproken over het 'wegsaneren' van clubs. Je zal maar supporter zijn...

Edit: niet goed gelezen. In de laatste zin van het stuk staat dat de punten meegenomen worden. Dit systeem is in ieder geval een stuk interesanter dan de oude play offs.
Ladies and gentleman: We've got him!
Avatar gebruiker
Caspar
Superster
 
Berichten: 4630
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:28
Woonplaats: Enschede

Re: Eredivisie-opzet

Berichtdoor Klaas Pier » 22-11-2007 11:41

Het is vrij simpel, de bovenste 8 spelen verder in een apparte competitie net als de onderste 8. Iedereen behoudt zijn punten en hoe hoger je staat hoe makkelijker (in theorie) je programma.

Dus de nummer 1 speelt thuis tegen de nummers 2, 3, 4 en 5 en uit tegen nummers 6, 7, en 8.
De nummer 2 speelt thuis tegen de nummers 3, 4, 5 en 6 en uit tegen nummers 1, 7 en 8.
enz.

Althans, zo begrijp ik het.
Klaas Pier
Selectiespeler
 
Berichten: 347
Geregistreerd op: 02-12-2002 18:32
Woonplaats: Amsterdam

Re: Eredivisie-opzet

Berichtdoor BBB » 22-11-2007 11:55

Ik begrijp ook dat er geen periodekampioenen meer zijn in de eerste divisie. Zonde want dat maakt het geheel wel aantrekkelijker. Ik vind het plan sowieso niks, maar wat mij tegenstaat is vooral het beschermende karakter tov de topclubs. Laat gewoon vier clubs kunnen degraderen en vier kunnen promoveren (twee zeker en twee via nacompetitie).
Ik ruik corruptie...
Avatar gebruiker
BBB
Basisspeler
 
Berichten: 643
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:06
Woonplaats: De Jouwer

Re: Eredivisie-opzet

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 22-11-2007 12:03

Jan Reker zei destijds in studio voetbal bij de introductie van dit plan, dat de clubs niet 'weggesaneerd' worden, maar een eerste divisie met minder clubs dan nu het geval is, en daaronder een topklasse, aangevuld met amateurs. In dat geval is het voor een degradant commercieel minder pijnlijk, omdat hij dan niet tegen clubs met 1000 man op de tribune hoeft te spelen. Eventueel konden daar ook tweede elftallen van eredivisieclubs bij, zei hij toen. In dat geval kan Heerenveen wel eens met twee clubs in de eredivisie komen :wink:
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Eredivisie-opzet

Berichtdoor Theo » 22-11-2007 12:08

De bovenste acht - waarvan in de play-offs de bovenste vier clubs vier keer thuis en drie keer uit aantreden - spelen tot slot zeven duels, waarna de kampioen bekend zal zijn. Die wordt tevens ingeschreven voor de Champions League. Onder de overige plaatsen worden de dan beschikbare andere deelnamebewijzen aan de UEFA Cup en eventueel de Champions League verdeeld.


Het gaat nu al niet fair. De verkeerde ploegen gaan Europa in en dit zal wanneer dit wordt doorgezet ook zo blijven. Ik wil een normale competitie zien en niet naar 30 wedstrijden kijken die nergens om gaan. Weg met alle pleeoffs systemen.
Theo
Superster
 
Berichten: 1641
Geregistreerd op: 07-05-2006 11:28

Re: Eredivisie-opzet

Berichtdoor Klaas Pier » 22-11-2007 12:12

Theo schreef:De verkeerde ploegen gaan Europa in en dit zal wanneer dit wordt doorgezet ook zo blijven.


Hoezo?
Klaas Pier
Selectiespeler
 
Berichten: 347
Geregistreerd op: 02-12-2002 18:32
Woonplaats: Amsterdam

Re: Eredivisie-opzet

Berichtdoor Hielke » 22-11-2007 14:21

Bij mij hoef je met dit soort nieuwigheden niet aan te komen, ik ben zo conservatief en traditioneel als het maar kan.
Toch is dit al een stuk beter plan dan de play-offs waar we nu mee opgezadeld zitten.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: Eredivisie-opzet

Berichtdoor Caspar » 22-11-2007 14:36

Even een Poll toegevoegd. Ik ben wel benieuwd naar jullie favoriete opzet. Stem op het systeem wat je het liefst ziet komen, en niet wat je verwacht.
Ladies and gentleman: We've got him!
Avatar gebruiker
Caspar
Superster
 
Berichten: 4630
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:28
Woonplaats: Enschede

Re: Eredivisie-opzet

Berichtdoor Venderwel » 22-11-2007 15:15

Je kunt toch niet gaan stemmen als je nog niet precies weet dat het nieuwe systeem in gaat houden??
Verandering kan goed zijn....mits je er goed over nadenkt en je de juiste beslissingen neemt. Die hele playoffs van nu was zowat iedereen op tegen en toch voerden ze het door. Dit heeft veel meer potentie...veel eerlijker dan de huidige playoffs waardoor je de juiste clubs WEL in europa krijgt. Tenminste in verhouding tot nu....toegegeven, de orginele competitie lijkt mij nog steeds het eerlijkst, maar dit heeft dus wel potentie.
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn

Re: Eredivisie-opzet

Berichtdoor Gekko » 22-11-2007 15:40

De play-offs hebben geen spanning gebracht die niet ook zou zijn geweest zonder play-off. Het werkt juist eerder vervlakking in de hand. Zesde worden of negende maakt niet heel veel uit als er een play-off volgt. Zonder play-off zal een club vol moeten gaan om bij de Europese plaatsen te komen. Een ouderwetse recht-op-en-neer competitie heeft dan ook mijn sterke voorkeur. Kijk naar Engeland, Duitsland. Prima competities met voldoende spanning en belangstelling en geen raar gedoe.
Gekko
Superster
 
Berichten: 10137
Geregistreerd op: 26-02-2005 12:35
Woonplaats: Heerenveen

Re: Eredivisie-opzet

Berichtdoor Pallas » 22-11-2007 22:06

Jeroen schreef:Is de Schotse competitie nou werkelijk interessanter geworden met deze opzet?


Opzich zou ik een schotse competitie van 12 teams en 4x per seizoen tegen een club spelen niet verkeerd vinden. Je hebt extra wedstrijden (12 * 4 = 48 - 4 (je speelt niet tegen jezelf) = 44 wedstrijden) plus je verhoogt in principe de kwaliteit van je competitie.

Op basis van vorig seizoen zouden de volgende clubs dit jaar (mocht dit systeem in een fictieve situatie vorig jaar zijn ingevoerd) in de kleine eredivisie spelen:

1 PSV
2 Ajax
3 AZ
4 FC Twente
5 SC Heerenveen
6 Roda JC
7 Feyenoord
8 FC Groningen
9 FC Utrecht
10 NEC
11 NAC Breda
12 Vitesse

Persoonlijk zitten mijn favoriete wedstrijden hier wel bij. De top 3 of 4 (afhankelijk van hoe je die definieerd) komt vaker voorbij, vaker tegen Groningen en Twente. Qua televisieinkomsten zou dit geen slecht model zijn, meer klassiekers (gegarandeerd) en meer wedstrijden van een goed niveau. Daarnaast moeten de spelers vaker vol aan de bak waardoor dit sportief gezien een verbetering is én hopelijk resulteert dit in een betere competitie.

De eerste divisie zou (met dezelfde opzet) ook een stuk aantrekkelijker zijn (wederom fictief op basis van vorig jaar):

Eredivisie:
13 Sparta R'dam
14 Heracles Almelo
15 Willem II
16 Excelsior
17 RKC Waalwijk
18 ADO Den Haag

Eerste divisie:
1 De Graafschap
2 VVV-Venlo
3 RBC Roosendaal
4 FC Volendam
5 FC Den Bosch
6 FC Dordrecht

Dit model zou ik persoonlijk liever zien dan ingewikkelde constructies met play-offs, of dubbele competities. Ik denk dat je het niveau van je ere- en eerste divisie omhoog helpt en de kwaliteit voor zowel de neutrale als de partijdige toeschouwer ook verbeterd. Vaker de top 3/4 langs betekend voor veel clubs extra inkomsten qua recettes en er kan meer voor een seizoenskaart gevraagd worden. Extra televisie inkomsten door meer topduels .... noem maar op.
Abundat dulcibus vitiis
Pallas
Nieuw talent
 
Berichten: 61
Geregistreerd op: 13-10-2007 09:51

Re: Eredivisie-opzet

Berichtdoor BS » 23-11-2007 12:05

Liever dit nieuwe plan dan de huidige play-offs, wat echt helemaal nergens over gaat.

En het is misschien sneu voor de kleinere clubs die dan buiten de boot vallen, maar voetbal is nou eenmaal topsport en geen liefdadigheid.
Avatar gebruiker
BS
Superster
 
Berichten: 2006
Geregistreerd op: 13-02-2007 16:54


Keer terug naar Sport overig

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten