Fries voetbaltalent

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Fries voetbaltalent

Berichtdoor Theo » 01-07-2007 18:29

Ik blader enkele bladen door en kom hier enkele statistieken tegen van 10 jaar geleden. Uit Friesland kwamen toen 17 profs. Alleen het aantal van Flevoland was lager met 3 profs. Echt opvallend is het niet meer, want er spelen al jaren achtereen geen Friezen meer bij Heerenveen. De laatste was Boersma, maar dat stelde natuurlijk niet veel voor. Uiteraard is dat te verklaren, maar toch vind ik het opvallend. Een provincie als Drenthe heeft bijvoorbeeld veel meer voetballers dan Friesland en veel minder inwoners. Zelfs het percentage van Zeeland en Flevoland is momenteel hoger. Het verhaal Volendam is bekend. Tien jaar geleden kwamen 11 profs uit Volendam (20.000 inwoners). Wanneer ik verder lees kom ik ook gelijk bij het antwoord waarom. Aantal amateurclubs: 1. Daarnaast ook omdat Volendam zelf veel jeugd door laat stromen naar het eerste elftal.

Het probleem met Friesland is gewoon dat er te weinig grote plaatsen zijn met één amateurclub. In veel grotere dorpen vind je vaak 2 of 3 amateurclubs: een christelijke, een rooms-katholieke en ‘openbare’ club. Veel spelers spelen hierdoor vaak in een middelmatig elftal waardoor ze niet of nauwelijks beter worden en vaak ook niet worden ontdekt door de scouts. Hierdoor loopt een club als Heerenveen veel Fries talent mis. Ik snap eigenlijk niet waarom een club als Heerenveen hier niks aan veranderd. Stop die één miljoen niet in de jeugdopleiding, maar in het Friese voetbal. Of open gewoon enkele voetbalscholen. Daarnaast moeten veel club gewoon fuseren, want anders wordt dit probleem nooit opgelost. Uiteraard speelt de mentaliteit en de overige sporten (kaatsen, schaatsen enz.)ook mee, maar dat mag eigenlijk geen probleem zijn. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd wat jullie vinden, want iedereen wil graag weer een Fries in het elftal, maar dat roepen we nu al 15 jaar en er veranderd niets binnen Heerenveen en binnen het Friese voetbal.
Theo
Superster
 
Berichten: 1641
Geregistreerd op: 07-05-2006 11:28

Berichtdoor Lipton » 01-07-2007 18:43

Het probleem wat ik vooral zie is dat er weinig weerstand is, het is allemaal maar wat matigjes, er zijn gewoon weg te weinig clubs die een beetje kunnen voetballen.
Misschien moeten er maar clubs verdwijnen, als je bijvoorbeeld kijkt naar Blija, daar zitten een paar voetballers bij die wel een balletje kunnen trappen.
Maar de rest is totaal niks, stel je voor dat er geen voetbal club hier was, dan hadden ze ergens anders wel gevoetbalt, en was het daar misschien wel een missing link geweest.
Als een talentje zegt dat hij graag profvoetballer wil worden, word er snel gelachen, terwijl de stap niet eens zo groot is voor een jeugdvoetballer.

Volgens mij zit het Friesche voetbal wel in de lift, je ziet bij Heerenveen wel wat talenten die er aan zitten te komen.
De clinics die sc Heerenveen geeft geeft volgens mij ook wel een inpuls, want ze scouten daar ook gewoon spelers vandaan.

Een paar concrete ideeen voor het Friesche voetbal.

1) Voetbal scholen
2) Minder clubs / anders inrichten
3) Meer gekwalificeerde trainers voor het Jeugd voetbal
Lipton
Superster
 
Berichten: 6808
Geregistreerd op: 25-12-2003 20:39

Berichtdoor Freezeman » 01-07-2007 18:46

Je draait de boel om.
Ik denk niet dat je de verantwoordelijk daavan bij de club moet leggen.
Volgens mij moet de Friese jeugd zelf willen voetballen en niet omdat er zo nodig door de supporters een Fries moet spelen.
Anti anti. :)
Avatar gebruiker
Freezeman
Superster
 
Berichten: 2851
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:34
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Theo » 01-07-2007 18:48

Lipton schreef:Volgens mij zit het Friesche voetbal wel in de lift, je ziet bij Heerenveen wel wat talenten die er aan zitten te komen.


Dat talent was er 10, 15 of 20 jaar geleden ook wel. Denk bijvoorbeeld aan Alberda, maar ze breken niet door of krijgen te weinig kansen. Verder ben ik het wel met je eens. Misschien 10 procent van het transfergeld van bijvoorbeeld Alves straks maar in de jeugd steken.
Theo
Superster
 
Berichten: 1641
Geregistreerd op: 07-05-2006 11:28

Berichtdoor Superfries88' » 01-07-2007 18:59

Voetbalscholen worden al opgericht. Daarin spelen Henk de Jong en Jan Bruin o.a. een rol, dus dat is al een verbetering.

Wat ik mij afvraag: is het daadwerkelijk minder dan destijds? Toen braken er meerdere spelers door bij Heerenveen, maar het niveau ligt nu gewoon hoger. Is het verschil niet gewoon dusdanig groot geworden waardoor spelers moeizaam een stap kunnen zetten?

Overigens begint de jeugdopleiding van Heerenveen net goed te lopen. Nogal zinloos om dat weer te verminderen en geld te steken in het Friese amateurvoetbal. Zoals Freezeman al zegt: dat is niet de taak van Heerenveen, maar van de amateurclubs en spelers zelf.
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Berichtdoor Theo » 01-07-2007 19:12

Is het verschil niet gewoon dusdanig groot geworden waardoor spelers moeizaam een stap kunnen zetten?


Dat is natuurlijk onzin. Waarom breken er wel spelers uit de regio door bij PSV, Feyenoord, Ajax, FC Twente, FC Groningen enzovoort en niet bij Heerenveen.

Nogal zinloos om dat weer te verminderen en geld te steken in het Friese amateurvoetbal.


Waarom? De levert toch weer voetballers op en misschien zit er wel een nieuwe Abe tussen. Ook voor de club en het imago is het mooi dat er straks een speler weer het volkslied kan meezingen :mrgreen: en waarom elke jaar een miljoen in de opleiding stoppen, terwijl er toch nooit een speler uit de regio doorbreekt. Volgens Riemer had dat te maken met de binding en dat soort onzin, maar er is nooit wat goeds doorgekomen.

Superfries88' schreef:Overigens begint de jeugdopleiding van Heerenveen net goed te lopen. Zoals Freezeman al zegt: dat is niet de taak van Heerenveen, maar van de amateurclubs en spelers zelf.


Het Friese voetbal zit inderdaad weer in de lift, maar ik hoor hier in de omgeving dat clubs wil fuseren om het niveau omhoog te helpen, maar ze hebben nu al jaren gezeur om het geloof en dat soort gelul. Dat zal in de toekomst wel goed komen, maar toch vind ik het allemaal te lang duren.
Theo
Superster
 
Berichten: 1641
Geregistreerd op: 07-05-2006 11:28

Berichtdoor Freezeman » 01-07-2007 19:17

Een speler als Ronaldino speelt niet bij Barcelona omdat de Braziliaanse clubs of regering of wie dan ook de jeugd stimuleerde om te voetballen.
Nee dat mannetje wilde dat zelf, hij deed of liet alles ervoor wat hij kon en voila.
Misschien wel een heel extreem voorbeeld omdat hij geen andere keus had, maar ik wil maar zeggen, het moet uit de persoon zelf komen.
Als een speler echt zo goed is dat hij het kan halen en maken bij een profclub dan komt dat vanzelf bij de scouts terecht.
Anti anti. :)
Avatar gebruiker
Freezeman
Superster
 
Berichten: 2851
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:34
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Theo » 01-07-2007 19:39

Dat snap ik niet helemaal Freezeman. Er zijn hier genoeg jongetjes die profvoetballer willen worden en ook wel talent hebben, maar omdat ze vaak in een middelmatig team ergens in een weiland spelen worden ze niet beter en gaan ze bijvoorbeeld maar kaatsen omdat ze spelen met spelers die 4 jaar ouder dan zich zelf zijn. Je kent het wel. Die dorpsclubs met 40 leden. Maar waar het exact aan ligt is eigenlijk niet te verklaren en ga mij nou niet vertellen dat de Friese jeugd geen voetbaltalent heeft. Want je mag toch op zijn minst verwachten dat er eens in de 10 jaar een Fries doorbreekt.
Theo
Superster
 
Berichten: 1641
Geregistreerd op: 07-05-2006 11:28

Re: Fries voetbaltalent

Berichtdoor Edmanian Devil » 01-07-2007 19:43

Theo schreef:Een provincie als Drenthe heeft bijvoorbeeld veel meer voetballers dan Friesland en veel minder inwoners. Zelfs het percentage van Zeeland en Flevoland is momenteel hoger.


Dat zal wel, maar is voor een deel best te verklaren. Zo zullen de Flevolanders vooral afkomstig zijn uit Lelystad en Almere (zo'n 180.000 inwoners). Dit zijn gewoon forensensteden van Amsterdam en Utrecht, dus niet te vergelijken met Friesland. En die Drenten, waar voetballen die dan? Ik kan zo snel niet een heel recent lijstje vinden, maar dit vond ik op de supporterssite van Emmen uit augustus 2005:
    Roy Stroeve - ADO Den Haag --> inmiddels FC Emmen
    Jeroen Lambers - Fc Groningen --> inmiddels alweer vertrokken bij Falkirk, nieuwe club nnb
    Bas Roorda - Fc Groningen --> reservekeeper PSV
    Mark Jan Fledderus - Fc Groningen
    Paul Matthijs - Fc Groningen
    Joey van den Berg - Sc Heerenveen --> inmiddels FC Omniworld
    Gerard Sibon - PSV --> inmiddels alweer vertrokken bij 1. FC Nürnberg, nieuw club nnb
    Bas Sibum - Fc Twente --> inmizes ddels Roda JC
    Albert van der Haar - Willem II --> inmiddels FC Zwolle
    Peter Uneken - Fc Den Bosch --> inmiddels Helmond Sport
    Ronny Venema - Cambuur --> gestopt
    Jannes Wolters - Fc Emmen
    Sergio van Dijk - Fc Emmen
    Joseph Oosting - Fc Emmen --> inmiddels gestopt
    John van Dalen - BV Veendam
    Guus de Vries - BV Veendam
    Berry Hoogeveen - BV Veendam--> inmiddels Cambuur
    Ronald Hamming - BV Veendam --> gestopt
    Steven van den Broek H. - BV Veendam
    Jos Hooiveld - Fc Zwolle --> inmiddels FC Inter (Finland)
    Gregoor van Dijk - Roda JC --> inmiddels FC Utrecht
    Dominique van Dijk - RKC --> inmiddels alweer weg bij Sparta, nieuwe club nnb

Van de 22 in Drenthe geboren voetballers uit 2005/2006 speelden dus slechts zes (Roorda, Fledderus, Matthijs, G. van Dijk, Sibum, Sibon) op een met Heerenveen te vergelijken niveau, waarbij slechts Sibum in Drenthe (bij Emmen) is opgeleid. Puur naar getallen kijken zegt dus niet zoveel, het niveau dat je nastreeft des te meer. En zoals FC Goningen een aantal Drentse jongens uit de eigen jeugd heeft gehad, zo hebben wij er een aantal gehad uit Drenthe, Groningen, Overijssel en Flevoland. dat is "onze" regio, niet alleen Friesland.
All clubs are equal, but some are more equal than others :-(
Avatar gebruiker
Edmanian Devil
Basisspeler
 
Berichten: 868
Geregistreerd op: 02-12-2002 19:42
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor Theo » 01-07-2007 19:50

De aantallen: Er speelt na mijn weten slechts één Fries in de Eredivisie. Ten Rouwelaar bij NAC die waarschijnlijk ook nog op de bank zit. Verder spelen alle Friezen zo wat allemaal bij Cambuur en een paar zijn verdwaald in Groningen (Veendam). En als je de laatste 10 jaar gaat bekijken. Nou dan kom ik op ongeveer 9 of 10 Friese spelers in de Eredivisie. Als je dan bijvoorbeeld naar het kleinere Drenthe gaat kijken dan zit je al op 40/50, misschien wel meer.

Edit:
En Kromkamp kom ik nu tegen. Toevallig geboren in Friesland, maar groeide op in Apeldoorn.
Theo
Superster
 
Berichten: 1641
Geregistreerd op: 07-05-2006 11:28

Berichtdoor Superfries88' » 01-07-2007 19:54

Theo schreef:Dat is natuurlijk onzin. Waarom breken er wel spelers uit de regio door bij PSV, Feyenoord, Ajax, FC Twente, FC Groningen enzovoort en niet bij Heerenveen.


Waarom is dat “natuurlijk onzin”? Misschien is het niet dé reden, maar ik geef gewoon een optie aan. Het zou me niet verbazen dat de groei van Heerenveen niet goed is ‘opgevangen’ door het amateurvoetbal. Immers: bij Cambuur breekt er nog regelmatig een Fries door. Bij Heerenveen gebeurde het af en toe, maar sinds het succes amper tot niet. Terwijl de scouting alleen maar beter is geworden. Is het dus niet gewoon een kwestie van 1+1=2?

Waarom? De levert toch weer voetballers op en misschien zit er wel een nieuwe Abe tussen. Ook voor de club en het imago is het mooi dat er straks een speler weer het volkslied kan meezingen :mrgreen: en waarom elke jaar een miljoen in de opleiding stoppen, terwijl er toch nooit een speler uit de regio doorbreekt. Volgens Riemer had dat te maken met de binding en dat soort onzin, maar er is nooit wat goeds doorgekomen.


Ach, misschien zit er inderdaad wel een nieuwe Abe tussen. Maar de kans is ook aanwezig dat er géén Abe tussen zit. Laat Heerenveen lekker het geld in de eigen jeugdopleiding steken en de amateurclubs zelf maar zien te zorgen voor kwaliteit. Ik zou best weer eens een Fries in de basis zien, maar ik zou niet geld gaan pompen in het amateurvoetbal. En ja, dan maar een Oostenrijker in de basis die geen woord snapt van het volkslied.

Het Friese voetbal zit inderdaad weer in de lift, maar ik hoor hier in de omgeving dat clubs wil fuseren om het niveau omhoog te helpen, maar ze hebben nu al jaren gezeur om het geloof en dat soort gelul. Dat zal in de toekomst wel goed komen, maar toch vind ik het allemaal te lang duren.


Naar mijn mening zou dat een vorm van wanbeleid zijn. Jarenlang kwakkelen met de jeugdopleiding, dan eindelijk succesvol zijn en dan opeens geld gaan pompen in de amateurs en de jeugdopleiding laten zinken.

Ik zou het niet erg vinden als Heerenveen tijd steekt in de amateurs. Maar dusdanig geld gaan steken in de amateurs (“10% van transfersom van Alves”) is echt onzin. Naar mijn mening levert je dat geen winst op. En zoals ik al zei: geef mij dan nog maar liever een goedkope Oostenrijker die het volkslied niet kent.
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Berichtdoor Theo » 01-07-2007 20:05

Het is inderdaad goed dat er enkele voetbalscholen worden opgezet en er lijkt nu ook wat talent door te komen. Ik hoop niet dat het bij lijkt blijft zoals de afgelopen jaren. En misschien is zo'n tenniscoach als soort van extra zetje wel goed.

Jarenlang kwakkelen met de jeugdopleiding, dan eindelijk succesvol zijn en dan opeens geld gaan pompen in de amateurs en de jeugdopleiding laten zinken


Welk succes. Er is nog niemand doorgebroken. Prager is natuurlijk doorgebroken, maar die is als 15-jarie voor een geldbedrag opgehaald vanuit Oostenrijk. Geert Arend Roorda schijnt een groot talent te zijn, maar dat moet ook allemaal nog blijken. Wanneer er over 4/5 jaar nog geen talent is doorgebroken zou ik als Heerenveen zijnde de C's en de D's maar schrappen, want het jonge talent dat hier aankomt als twaalf of dertienjarige breekt toch niet door. Gezien de afgelopen 25 jaar.
Theo
Superster
 
Berichten: 1641
Geregistreerd op: 07-05-2006 11:28

Berichtdoor Lipton » 01-07-2007 20:10

sc Heerenveen steekt al geld in Amateur voetbal, maar niet direct met het schenken van geld.
Met bijvoorbeeld die clinics die sc Heerenveen geeft, krijgen spelers even een top training en een soort van motivatie.
Ik weet niet of Heerenveen ook probeert om clubs van goeie trainers te voorzien, maar misschien is het wel een idee dat Verbeek of andere trainers eens een lezing geven aan jeugd trainers.

Ik zie regelmatig spelers voetballerertjes die heel goed een bal kunnen trappen, maar volgens mij halen die het gewoon niet omdat ze te weinig tegenstand krijgen.
Vroeger heb ik wel eens op van die toernooien gespeeld waar wij de een beetje een gemiddeld team waren, als we dan tegen de groote jongens moesten spelen stak je altijd heel wat op, omdat die veel beter dan jou waren.
Er zijn teams met hele goeie voetballers die elk jaar weer gemakkelijk kampioen worden, het is dan zonde dat ze niet in een sterkere competitie belanden.

Wat je ook vaak ziet is dat er een team is met 1 hele goeie speler die gewoon te goed is voor het team, zonde dat die niet bij een beter team aan de bak kan.
Lipton
Superster
 
Berichten: 6808
Geregistreerd op: 25-12-2003 20:39

Berichtdoor Theo » 01-07-2007 20:24

Ook hebben de D's van Heerenveen bijvoorbeeld vaak weinig tegenstand. Die spelen met FC Zwolle, Cambuur en FC Groningen in een competitie tegen Urk en Flevo Boys. Verder zijn de clubs in die competitie bij mij onbekend, maar dan heb je het waarschijnlijk over clubs als Joure en LSC 1890. Misschien een idee voor Heerenveen om op nog jongere leeftijd beginnen met de jeugdopleiding. Kijk naar Ajax die hebben een F1 en een E3.
Theo
Superster
 
Berichten: 1641
Geregistreerd op: 07-05-2006 11:28

Berichtdoor Edmanian Devil » 01-07-2007 20:37

Ja, daar zit wel wat in, wat je aanhaalt over die tegenstand/weerstand. De clubs uit het westen zullen in de jeugd ongetwijfeld tegen kwalitatief goede andere teams kunnen spelen.

Maar kijk ook eens naar de regio Twente. Quick '20 uit Oldenzaal kreeg onlangs een award voor beste amateurjeugdopleiding van Nederland. Verder is HSC '21 uit Haaksbergen recent landelijk amateurkampioen geweest en is SC Enschede eveneens hoofdklasser. Je zou dus zeggen dat die regio over nogal wat voetbaltalent beschikt. Toch hebben FC Twente en Heracles een samenwerkingsverband in de jeugd, omdat ze anders teveel in dezelfde kleine vijver vissen.

Misschien is hetb een optie om de jeugdopleiding van Cambuur en Heerenveen samen te voegen (veel afvallers van ons gaan immers toch al naar Lwd) en o.a. Sneek, ONS, Harkemase Boys, Drachtster Boys te ondersteunen met goede jeugdtrainers?
All clubs are equal, but some are more equal than others :-(
Avatar gebruiker
Edmanian Devil
Basisspeler
 
Berichten: 868
Geregistreerd op: 02-12-2002 19:42
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor Theo » 01-07-2007 20:45

Het heeft vooral met de tegenstand te maken ja. Als je kijkt tegen wie de D jeugd bij Ajax speelt dan is dat toch stukken beter dan wat hier rond loopt. En vaak komen spelers van uit het westen op 15 of 16 jarige leeftijd hier heen om bij de B's te spelen om clubs als Ajax e.d. wat tegenstand te bieden. Denk aan een Narsing bij Heerenveen B1. Die Jeffrey Gouweleeuw die laatst een contract tekende bij Heerenveen komt volgens mij ook ergens uit het westen.

Even opgezocht ja dus:
Gouweleeuw, de 15-jarige Heemskerker in Friese dienst, heeft al veel reacties gehad.
Theo
Superster
 
Berichten: 1641
Geregistreerd op: 07-05-2006 11:28

Berichtdoor Superfries88' » 01-07-2007 20:51

Theo schreef:Welk succes. Er is nog niemand doorgebroken. Prager is natuurlijk doorgebroken, maar die is als 15-jarie voor een geldbedrag opgehaald vanuit Oostenrijk. Geert Arend Roorda schijnt een groot talent te zijn, maar dat moet ook allemaal nog blijken. Wanneer er over 4/5 jaar nog geen talent is doorgebroken zou ik als Heerenveen zijnde de C's en de D's maar schrappen, want het jonge talent dat hier aankomt als twaalf of dertienjarige breekt toch niet door. Gezien de afgelopen 25 jaar.


Ach, je wilt toch niet zeggen dat de jeugdopleiding niet stukken verbeterd is de afgelopen jaren? Ik heb even de laatste 5/6 jaar bekeken en kom op ruim 15 spelers die met grote regelmaat in het tweede team speelden, maar ook debuteerden in het eerste elftal. Dan kan je natuurlijk zeggen van: maar die spelers kwamen pas op latere leeftijd naar Heerenveen. Is ook wel zo, maar het is naar mijn mening wel duidelijk dat de jeugdopleiding op de goede weg is. Het succes van Jong Heerenveen is daar ook een goed voorbeeld van.

In de jeugdopleiding zitten wel degelijk een aantal Friezen. Alleen dé stap ontbreekt blijkbaar. Dan kan je uiteraard geld gaan pompen in het amateurvoetbal, maar dat kost tijd en je moet je afvragen hoeveel nut het heeft. Is het winstgevend als er elk jaar één Fries in het eerste elftal komt? Naar mijn mening kun je beter investeren in spelers waar je meer vertrouwen in hebt. En mochten dat Oostenrijkers, Polen of Afrikanen zijn: so be it.

Een Fries in het eerste elftal is fantastisch en je mag amateurclubs best op een goede manier begeleiden. Alleen zou ik er weinig tot geen geld insteken. Daarvoor is het gewoon niet succesvol genoeg naar mijn idee.
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Berichtdoor Frisian Viking » 01-07-2007 21:03

Freezeman schreef:Een speler als Ronaldino speelt niet bij Barcelona omdat de Braziliaanse clubs of regering of wie dan ook de jeugd stimuleerde om te voetballen.
Nee dat mannetje wilde dat zelf, hij deed of liet alles ervoor wat hij kon en voila.
Misschien wel een heel extreem voorbeeld omdat hij geen andere keus had, maar ik wil maar zeggen, het moet uit de persoon zelf komen.
Als een speler echt zo goed is dat hij het kan halen en maken bij een profclub dan komt dat vanzelf bij de scouts terecht.

Het zit in de koppen Freezeman. Friezen zijn eerder tevreden met alles. Een paar maand terug is er onderzoek gedaan naar de Friese economie, waarom die zo zwak is. Dat ligt aan de Friezen zelf, we zijn te snel tevreden. Dat speelt echt wel mee. Verder is in de openingspost ook al gezegd dat andere sporten meetellen. Het schaatsen en turnen is allemaal op topniveau in Heerenveen te doen. Verder hebben we hier de Friese lokale sporten die best populair zijn.

Ik zie trouwens niet in waarom Heerenveen niet een soort van samenwerkingsverband met de hoofdklassers aan zou mogen gaan om die clubs te ondersteunen. Daar kweek je goodwill mee en het is goed, op den duur krijg je daar wel profijt van.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Avatar gebruiker
Frisian Viking
Superster
 
Berichten: 4713
Geregistreerd op: 27-09-2004 15:28
Woonplaats: Frisia

Berichtdoor oldtimer » 02-07-2007 11:25

Moeten we het nu echt zo belangrijk vinden of er wel of niet een Fries in het eerste elftal van Heerenveen speelt? Stel dat er inderdaad een zou doorbreken, dan is dat toch niet meer dan " leuk "? Voor mij is dat niet eens een extra identificatiepunt. Ik vond destijds ook al die Canadezen bij Feenstra Flyers prima. Iedereen weet dat je toch elders zal moeten vissen om je op het huidige niveau te handhaven? Mocht Cambuur weer eens promoveren, dan zal ook daar de Friese inbreng teruglopen. En het lijkt me inderdaad niet op de weg van Heerenveen te liggen om hier het amateurvoetbal een financiele injectie te geven.
oldtimer
Superster
 
Berichten: 4785
Geregistreerd op: 15-12-2005 17:13
Woonplaats: heerenveen

Berichtdoor BBB » 02-07-2007 11:48

Frisian Viking schreef:Het zit in de koppen Freezeman. Friezen zijn eerder tevreden met alles. Een paar maand terug is er onderzoek gedaan naar de Friese economie, waarom die zo zwak is. Dat ligt aan de Friezen zelf, we zijn te snel tevreden. Dat speelt echt wel mee. Verder is in de openingspost ook al gezegd dat andere sporten meetellen. Het schaatsen en turnen is allemaal op topniveau in Heerenveen te doen. Verder hebben we hier de Friese lokale sporten die best populair zijn.


Hoewel ik de opmerking over zwakke economie onzin vind ben ik het met FV eens dat het een mentaliteitsverhaal is. Het is volgens mij Frysk eigen om voor zekerheid en degelijkheid te kiezen, meer dan in welke andere provincie ook. Daarin past minder een niks te verliezen (of -anders kunnen) -verhaal dat voor veel voetballers uit andere delen van het land geldt.

Ik ben benieuwd of het percentage van de jeugd dat in Fryslan aan voetbal doet lager ligt dan in andere provincies (hmmm, had toch een ander onderwerp voor mijn scriptie moeten kiezen...).
Ik ruik corruptie...
Avatar gebruiker
BBB
Basisspeler
 
Berichten: 643
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:06
Woonplaats: De Jouwer

Berichtdoor Freezeman » 03-07-2007 09:18

Theo schreef:Dat snap ik niet helemaal Freezeman. Er zijn hier genoeg jongetjes die profvoetballer willen worden en ook wel talent hebben, maar omdat ze vaak in een middelmatig team ergens in een weiland spelen worden ze niet beter ......

Dan willen ze niet hard genoeg een profvoetballer worden.
Als ze werkelijk zo goed zijn en ze willen werkelijk de top als voetballer worden, dan doe en laat je er alles voor.
Lees de voorbeelden maar van jongetjes die het gemaakt hebben en die dag en nacht met de bal in de weer waren op pleintjes en veldjes.
En dan heeft de tegenstander of ploeggenoten er niets mee te maken.
Je moet laten zien hoe goed je zelf bent en je moet vooral volhouden, dan moet je natuurlijk niet op je 12e al ophouden met proberen.
Als je ver genoeg boven het gemiddelde uitsteekt dan wordt je vanzelf ontdekt.
Anti anti. :)
Avatar gebruiker
Freezeman
Superster
 
Berichten: 2851
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:34
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Lipton » 03-07-2007 12:08

Dat is natuurlijk wel waar Freezeman, maar er zit ook een maar aan.
Je kan als amateurvoetballertje ook niet ontdekt worden omdat de rest maar een cafe team is, als spits moet je bijvoorbeeld een beetje fatsoenlijk de bal krijgen.
En de kans dat sc Heerenveen aan het scouten is in bijvoorbeeld de 5e klasse is klein, terwijl daar soms ook grote talenten spelen!
Lipton
Superster
 
Berichten: 6808
Geregistreerd op: 25-12-2003 20:39

Berichtdoor Freezeman » 04-07-2007 08:33

Afschijven op je zwakkere team broeders is geen excuus
Als jij als speler niet verder komt dan een team in de 5e klasse dan kan je gerust zeggen dat je het zelf niet goed doet.
Speelt het team uit jou dorp niet hoger maar jij blinkt echt uit, dan is er altijd wel iemand uit een buurdorp (waar ze een klasse hoger speler) die je vraagt om daar te komen.
En zo gaat de bal rollen en zo klim je steeds hoger op de voetbal ladder.
Anti anti. :)
Avatar gebruiker
Freezeman
Superster
 
Berichten: 2851
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:34
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor ALS 26.000 » 06-07-2007 22:04

Belangrijkste redenen:

- Hier wordt te weinig op straat gevoetbald. Te weinig grote steden met buurten waar nog op straat wordt gespeeld.
- Te weinig echte steden en achterstandsburen waar jongens zich koste wat het kost aan willen ontworstelen.
- Te laag niveau van de Friese teams, dus te weinig weerstand
- dunbevolkt
ALS 26.000
Superster
 
Berichten: 4357
Geregistreerd op: 17-12-2002 16:30
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor ALS 26.000 » 12-07-2007 22:20

Maar even hoier uit voortvloeiend. In Friesland hebben we een gebrek aan voetbaltalent, maar hebben we in Nederland niet een gebrek aan Wielertalent? Volgens mij het land waar verhoudingsgewijs het meest wodt gefietst, maar we doen al jaren niet echt meer mee. Hoe kan dit?
ALS 26.000
Superster
 
Berichten: 4357
Geregistreerd op: 17-12-2002 16:30
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor Frisian Viking » 12-07-2007 22:25

Dat is een erg interessante vraag ALS. Het is goed om de discussie breder te trekken dan Friesland en te kijken of dergelijke problemen zich ook op een hoger niveau voordoen.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Avatar gebruiker
Frisian Viking
Superster
 
Berichten: 4713
Geregistreerd op: 27-09-2004 15:28
Woonplaats: Frisia

Berichtdoor vlqrt » 12-07-2007 22:25

Kan dit niet beter in het Tour Topic, of anders in een nieuw topic in Sport Overig?
vlqrt
Superster
 
Berichten: 3020
Geregistreerd op: 11-08-2003 12:17
Woonplaats: Leeuwarden

Berichtdoor Frisian Viking » 12-07-2007 22:39

vlqrt schreef:Kan dit niet beter in het Tour Topic, of anders in een nieuw topic in Sport Overig?

Juist niet. Dit gaat over hetzelfde onderwerp. Waarom breekt er geen talent door. Ik denk dat het juist zeer goed is om de Friese voetbal-situatie te vergelijken met een andere sport in een ander (groter) gebied.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Avatar gebruiker
Frisian Viking
Superster
 
Berichten: 4713
Geregistreerd op: 27-09-2004 15:28
Woonplaats: Frisia

Berichtdoor Gekko » 13-07-2007 09:08

Ik heb ook begrepen dat relatief gesproken de Friese bevolking over veel (kleinere)dorpen is verdeeld dan in andere plattelandsprovincies. Voor een sport als voetbal waarvoor je er elf nodig hebt (behalve bij de jongste jeugd), is dat lastig. Individuele sporten of sporten als kaatsen en volleybal kun je dan eerder doen/langer volhouden op dorpsniveau dan voetbal.
Gekko
Superster
 
Berichten: 10137
Geregistreerd op: 26-02-2005 12:35
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor elp » 13-07-2007 09:10

Frisian Viking schreef:Juist niet. Dit gaat over hetzelfde onderwerp. Waarom breekt er geen talent door. Ik denk dat het juist zeer goed is om de Friese voetbal-situatie te vergelijken met een andere sport in een ander (groter) gebied.


Het is volgens mij een kwestie van geluk. Dan blinken we weer vijf jaar uit in zwemmen, paardrijden en volleybal en vijf jaar later zijn we goed in handboogschieten, atletiek en zeilen. Over vijf jaar zijn we wellicht goed in andere sporten. Het is denk ik zo dat er 'gewoon' eens in de zoveel jaren in een bepaalde sporttak talent bovenkomt. Dat is meer sporadisch en heeft dus een zekere geluksfactor dan dat er sprake is van een systeem. Natuurlijk is de kans groter op talent als er meer mensen een bepaalde sport uitoefenen. Dat we veel fietsen in NL zegt dus blijkbaar niets omdat het geen wielrennen is (en er geen bergen zijn), in China fietsen ook veel mensen. Kortom talent doet zich zo nu en dan voor in bepaalde takken van sport en ebt dan ook na enkele jaren weer weg. Er zijn maar weinig Olympische sporten waar Nederland altijd weer structureel vooraan meedoet.

Hoe het met het Friese voetbaltalent is blijft gissen. Ik denk dat de weerstand op jonge leeftijd niet groot genoeg is doordat er veel dorpsclubs zijn met maar enkele jeugdelftallen. De tegenstand bepaalt of jonge spelers op hun maximum presteren en dus het beste in zichzelf naar boven kunnen halen. Als dit niet het geval is stagneren talentvolle spelers in hun ontwikkeling en wordt de stap naar een BVO steeds moeilijker. Verder denk ik dat de jeugd in Frl andere prioriteiten heeft naast een beetje ballen op zaterdag/zondag. Brommers, werken en stappen zijn belangerijker dan voetballen.
Eala Frisia!
elp
Basisspeler
 
Berichten: 697
Geregistreerd op: 09-01-2006 07:52
Woonplaats: Lemmer

Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron