Feyenoord (bijna) bankroet

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Feyenoord (bijna) bankroet

Berichtdoor Ebiede » 24-08-2006 15:40

Ik vind dit toch wel de moeite om een nieuw topic over te starten. Feyenoord zit financieel aan de afgrond. Wat geld en selectie aangaat zijn we op punt een van beter niveau en de spelergroep van ons schat ik hoger in, maar laten we dat maar op gelijkwaardig houden. Het enige wat ze nog groter maakt is het supporters legioen..

Ik denk dat we ze dit jaar de definitieve knock-out kunnen geven door hoger dan hen te eindigen.

o ja het artikel van Rijnmond
Sanering redt voetbalclub Feyenoord

Met de verkoop van Dirk Kuijt heeft Feyenoord een grootscheepse sanering nagenoeg afgerond. De club stond twee jaar geleden aan de rand van de afgrond. Feyenoord had een schuld van 40,3 miljoen euro, leed voor het tweede achtereenvolgende boekjaar verlies en zat met een overvloed aan contractspelers. In de jaarrekening van het seizoen 2004-2005 kondigde de club een sanering en herstructering aan.

De situatie van Feyenoord was in de zomer van 2005 zeer zorgwekkend. Wanneer destijds een van de vele schuldeisers het faillissement van de club had aangevraagd was die bijna zeker onafwendbaar geweest. Feyenoord beschikte door de nijpende financiële situatie niet over eigen middelen om ook maar de kleinste schuldeiser tevreden te kunnen stellen. De club kende een negatief werkkapitaal én een negatief eigen vermogen. Aan direct beschikbare centen bezat de club nog geen miljoen euro, waarvan een half miljoen ook nog eens een soort doorlopend krediet betrof.

Dun&Bradstreet – dè autoriteit op het gebied van bedrijfsanalyses – gaf Feyenoord in z’n analyse een 4 – wat zoveel betekent als een zeer grote kans om failliet te gaan. Ajax en PSV kregen in hetzelfde boekjaar een 1 – een verwaarloosbare mogelijkheid op een faillissement. Het bedrijf heeft onlangs het cijfer van Feyenoord overigens bijgesteld. De club heeft nu dezelfde status gekregen als de andere twee grootmachten.

Het grootste probleem van de enorme schuldenlast zat ‘m in het feit dat driekwart bestond uit kortlopende schulden. In het bedrijfsleven is het gebruikelijk dat die binnen maximaal 2 jaar moeten zijn afgelost. Omdat Feyenoord verlies leed, kon de club aan die eis onmogelijk voldoen. Mede daarom kondigde de directie in het jaarverslag aan naar een herstructurering van de financiën te willen – ofwel de kortlopende schulden over te hevelen naar langlopende schulden, wat veel minder risicovol is. Daarvoor moest Feyenoord wél medewerking van zijn schuldeisers krijgen.

De in het jaarverslag aangekondigde herstructurering werd vervolgens in rap tempo ingezet. Nog voor het einde van het boekjaar 2005-2006 nam Feyenoord afscheid van ruim 30 spelers. Uitgaande van het gemiddelde salaris bij de club (berekend door Dun&Bradstreet en vastgesteld op bijna 200.000 euro) betekent dat een besparing van minimaal 6 miljoen euro. Aan transfersommen, zo heeft RTV-Rijnmond becijferd met enkele voetbalmakelaars, ontving de club ongeveer 34 miljoen euro.
Daarnaast was het vorige boekjaar het eerste waarin het nieuwe tv-contract met Talpa van kracht was. Dat leverde Feyenoord minstens 3 miljoen meer aan tv-inkomsten op.

Al met al mag er langzamerhand van uit worden gegaan dat Feyenoord inmiddels een groot deel van de schulden heeft afgelost. Vóór de verkoop van Dirk Kuijt becijferde hoofddocent Financieel Management dr. Ronald Huisman al voor dat de schuld van Feyenoord door de sanering flink moest zijn afgenomen. ,,Maar’’, zo zei hij ook, ,,de club zou er verstandig aan doen niet al het geld van Kuijt onmiddellijk weer uit te geven. De helft gebruiken voor nieuwe spelers, de andere helft beleggen in materiële zaken, opdat de begroting minder afhankelijk wordt van voetbal-inkomsten.’’

Want, zoveel werd duidelijk, van de drie topclubs is de begroting van Feyenoord het meest afhankelijk van wat er op het veld gebeurt. Huisman: ,,Ajax en PSV hebben ook andere inkomsten, onder meer van de stadions. Ajax heeft deelnemingen in het buitenland die geld opleveren, Feyenoords samenwerkingverbanden kosten geld.’’

Niet voor niets heeft de club veel van de contracten met buitenlandse club opgezegd. En is Feyenoord voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om geld te verdienen. ,,Feyenoord is in Nederland absoluut koploper als het om marketing gaat’’, zegt Marcel Beerthuizen van de The Brand Company, toonaangevend op het gebied van sportmarketing. ,,De club kan alleen op sponsorgebied nog wat winnen, want de hoofdsponsor van Feyenoord betaalt beduidend minder dan die van Ajax en PSV. Dáár kan de club nog groeien. En natuurlijk zou het spelen van Champions League ook een zetje in de rug kunnen betekenen. Dat levert toch zo’n 15 miljoen euro op.’’

Feyenoord geeft de supporters dinsdagavond uitleg over de financiële situatie.
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Berichtdoor Dieder » 24-08-2006 18:20

Het is volgens mij al eens eerder gebeurt dat Feyenoord haast falliet was gegaan, toen was er een supporteractie (Doneer een tientje), dat ze heeft geholpen, nu stort Feyenoord elk jaar een tientje op de rekening terug van de doneerders, ben toch wel benieuwd hoe het kan dat zo'n club zo ver terug kan zakken zowel in financieel als in sportief opzicht...
Dieder
 

Berichtdoor Currahee » 24-08-2006 18:25

Ik denk niet dat er snel iemand is die het faillisement over een club als feyenoord aan zal gaan vragen. Komt doordat het een echt volkclub is en veel mensen achter feyenoord staan. Mocht jij als bedrijf het faillisement aanvragen dan kon je er zelf wel eens neit beter op worden denk ik (is mijn mening hoeft niet zo te zijn)
Avatar gebruiker
Currahee
Superster
 
Berichten: 1721
Geregistreerd op: 23-01-2005 01:17
Woonplaats: Lemmer

Berichtdoor Jeroen » 24-08-2006 21:58

De titel van het topic dekt de lading niet echt als je het artikel leest (wellicht 'geweest' erachter zetten?). Desondanks een interessant stuk.
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Berichtdoor elp » 29-08-2006 11:00

Volgens teletekst is Feijenoord onder curatele gesteld. Ze kunnen hun schuld aflossen (met het geld van Kuijt en Kalou) maar willen graag nog een spits kopen. Het lijkt me dat ze dan heel erg veel pech hebben maar dat ze het maar met v. Hooijdonk moeten doen. Wanbeleid moet je afschaffen, niet stimuleren.
Eala Frisia!
elp
Basisspeler
 
Berichten: 697
Geregistreerd op: 09-01-2006 07:52
Woonplaats: Lemmer

Berichtdoor vlqrt » 29-08-2006 11:08

Pagina 805 van ned1/2/3

Pff dan wordt het moeilijk om een spits te halen, volgens teletekst heeft men daar een negatief eigen vermogen van € 16,1 miljoen. Er is €20 miljoen binnen gekomen, dus als men erg streng is dan mag er maar €3.9 miljoen aan een speler worden uitgegeven ... dan moet je goed scouten wil je daar een groot talent van halen die je in de toekomst nog eens voor een leuke bom duiten kan verkopen.
vlqrt
Superster
 
Berichten: 3020
Geregistreerd op: 11-08-2003 12:17
Woonplaats: Leeuwarden

Berichtdoor Glick » 29-08-2006 11:32

en aangezien bij Feyenoord niet zo kunnen scouten als Heerenveen.... :D

Toch apart dat een grote club het zover laat komen. Maar het is niet het eerste geval en zal ook zeker niet het laatste zijn.
Avatar gebruiker
Glick
Basisspeler
 
Berichten: 502
Geregistreerd op: 14-01-2003 15:43
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Feyenoord (bijna) bankroet

Berichtdoor oldtimer » 29-08-2006 11:41

[quote="Ebiede"]Ik vind dit toch wel de moeite om een nieuw topic over te starten. Feyenoord zit financieel aan de afgrond. Wat geld en selectie aangaat zijn we op punt een van beter niveau en de spelergroep van ons schat ik hoger in, maar laten we dat maar op gelijkwaardig houden. Het enige wat ze nog groter maakt is het supporters legioen..

Ik denk dat we ze dit jaar de definitieve knock-out kunnen geven door hoger dan hen te eindigen.

-------------------.

Natuurlijk kun je een keer hoger eindigen ( denk aan 1999 - 2000 ), maar dat zou dan de ( liefst ) definitieve knock - out zijn? Ik ben helemaal geen supporter van Feyenoord, eerder het tegendeel, maar dit soort clubs komt altijd weer terug. Je hoeft geen enkele illusie te hebben dat " we " ze de definitieve k.o kunnen gaan toebrengen.
oldtimer
Superster
 
Berichten: 4785
Geregistreerd op: 15-12-2005 17:13
Woonplaats: heerenveen

Berichtdoor Gekko » 29-08-2006 11:54

Het is ook veel te leuk om van Feyenoord te winnen. Dus: handhaven!
Gekko
Superster
 
Berichten: 10137
Geregistreerd op: 26-02-2005 12:35
Woonplaats: Heerenveen


Keer terug naar Sport overig

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten