In Memoriam-topic (Sport)

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
Heert-Jan
Basisspeler
Berichten: 791
Lid geworden op: 02-12-2002 12:10
Locatie: Jentsjemar

In Memoriam-topic (Sport)

Bericht door Heert-Jan »

Tijdens een duel met Kameroen is Marc Vivien Foe overleden, op een leeftijd van slechts 28 jaar...

Foe heeft ook tegen Heerenveen gevoetbald.
(6/26/2003 9:11:31 PM)
Kameroense international Foé overlijdt tijdens duel

26/6/2003 20:58

Het duel tussen Kameroen en Colombia in de halve finale van de Confederations Cup heeft een bizar einde gekregen. Marc-Vivien Foé is vlak na de wedstrijd overleden. De Kameroense middenvelder was tijdens de partij onwel geworden.
Onverwacht raakte Foé in de 72ste minuut buiten bewustzijn. Hij werd snel vervangen. In de kleedkamer probeerde men hem nog te reanimeren, maar tevergeefs. Hij was 28 jaar oud en speelde meer dan zestig interlands voor de Ontembare Leeuwen.

Foé speelde afgelopen seizoen bij Manchester City, dat hem had gehuurd van Olympique Lyon. De lange Kameroener begon zijn carrière in 1994 bij RC Lens. Bij Sang et Or bouwde hij direct een reputatie op als controlerende middenvelder. Bovendien veroverde hij met die club in 1998 de Franse titel.

Vervolgens verhuisde hij in november 1999 naar West Ham United. Na twee seizoenen bij de Londense club, keerde hij terug naar Frankrijk, ditmaal naar Lyon. Ook met die club pakte hij de Franse titel. Vorige zomer verhuisde hij op huurbasis naar Manchester City, waar hij 35 duels speelde en negen keer scoorde.

Het overlijden van Foé was voor de FIFA geen reden om het tweede duel in de halve finale, tussen Frankrijk en Turkije, af te gelasten.
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Gebruikersavatar
KingBee
Wereldspeler
Berichten: 1030
Lid geworden op: 10-01-2003 15:04
Locatie: Damwoude

Bericht door KingBee »

diep triest, een erg goeie voetballer was het trouwens..... RIP
Net fan dat benaude!
Gebruikersavatar
Marça
Verified
Wereldspeler
Berichten: 2021
Lid geworden op: 02-12-2002 15:50
Contacteer:

Bericht door Marça »

Las dit bericht ook net... :frown: Rest In Peace
Gebruikersavatar
Sahu
Selectiespeler
Berichten: 531
Lid geworden op: 02-12-2002 13:15
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Bericht door Sahu »

Schokkend!Eigenlijk geen woorden voor...

Maar wat ik nog schokkender vind is dat de Fifa dit trieste voorval niet een reden vind om de wedstrijd Frankrijk-Turkije af te gelasten.
Business gaat boven respect jammer genoeg.
Ben benieuwd of de mannen van Kameroen het uberhaubt op kunnen brengen om zondag de finale te spelen (als deze al doorgaat).

Piece to Kameroen!
http://www.3-angle.nl
Voor de leukste banen in Friesland..
Johnny de Jong
Invaller
Berichten: 261
Lid geworden op: 23-05-2003 18:55
Locatie: Heerenveen

Bericht door Johnny de Jong »

Erg schokkend inderdaad. Ik vraag me af wat de oorzaak hiervan is.
De FiFa laat maar weer blijken een mens-onwaardig instituut te zijn. Bij de Frankrijk staan vrienden van Foé op het veld.
Gebruikersavatar
Damaster
Invaller
Berichten: 261
Lid geworden op: 02-12-2002 19:30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Bericht door Damaster »

Gewoon belachelijk dat het toernooi doorgaat, volgens mij moet je het toernooi cancellen, want het gaat hier wel om mensen, zo zie je maar weer: alles draait om geld in de voetballerij en dat is zeer triest.
Maar mischien willen ze wel doorspelen als laatste eerbetoon aan deze geweldige spelen en wil Kameroen winnen en de beker aan Foe opdragen, je weet het niet.

Maar dit is dus zeer triest, maakt niet uit hoe oud je bent, dat bewijst nu wel weer....

Foe ur where wonderfull...............
Gebruikersavatar
Power
Bankzitter
Berichten: 168
Lid geworden op: 31-05-2003 13:19

Bericht door Power »

:cry: :( :| :( :cry: :| :( :cry: :| :( :cry:
Damn hij was echt een speler van wereld formaat :cry:
1 van de beste middevelders echt jammer dat hij er niet meer is :cry:
jah ze hadden echt wel die wedstrijd daarna moeten afgelasten.
Maar de finale denk ik niet, gewoon dat bijde teams als eerbetoon voor foe gaan spelen en dat wie het ook mag winnen dat ze hem aan hem opdragen :(
Glick
Selectiespeler
Berichten: 502
Lid geworden op: 14-01-2003 15:43
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Glick »

Ik vind dit bericht zo ongelofelijk shokerend...
Ik heb Foé nooit echt gevolgd maar ik kende hem uiteraard wel
Zeker tijdens het WK heb ik hem vaak zien spelen..

Ik snap niet dat ze zown onbelangrijk toernooi achter een zwaar seizoen plakken!!!
Ik wil nu niet de oorzaak van de dood naar voren brengen, maar hij kan een zwak hart hebben gehad en dan krijg je dit!!!!!
Belachelijk van de FIFA!!

Ik spuug op hun :!:
Legendarysk
The North
Selectiespeler
Berichten: 649
Lid geworden op: 27-05-2003 21:31
Locatie: Giekerk

Bericht door The North »

Bedroefd Frankrijk verslaat Turkije

26/6/2003 22:41

Frankrijk plaatste zich ten koste van Turkije voor de finale van de Confederations Cup. De Fransen zegevierden met 3-2 in een duel dat werd overschaduwd door het overlijden van Marc-Vivien Foé in de eerder gespeelde halve finale tussen Kameroen en Colombia.
Vlak voor de aftrap meldde de stadionspeaker de dood van de Kameroense international, waarna met name een flink aantal Franse spelers het te kwaad kreeg. Toch begonnen zij aan het duel.

Sterker, het belette de thuisploeg niet om binnen het half uur een 2-0 voorsprong te nemen. Eerst scoorde Thierry in de elfde minuut (waarna hij al wijzend naar boven zijn treffer 'vierde), Robert Pires vergrootte een kwartier later het verschil.

Het duel bleek allerminst gespeeld. Vlak voor en na rust zorgden Karadeniz Gokdeniz, Sylvain Wiltord en Sanli Tuncay voor een 3-2 tussenstand. Dichterbij kwamen de Turken echter niet.

Zondag staat de finale op het spel, waarin Kameroen tegenstander is.



Erg slecht van de fifa ja..!!
Gert Jan, Kan wat Foppe kan!....(2de worden)
Gebruikersavatar
Vincent
Fanmaster
Berichten: 637
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door Vincent »

Ongelooflijk.. alles gewoon door laten gaan. Sterker nog, de Franse spelers pas via de speaker inlichten als ze al op het veld staan. De Fifa moet zich diep, diep schamen. Hoop dat hiertegen op de één of andere manier een publieke actie ontstaat.

Mooie column op de VI site, hiero.
Gebruikersavatar
KingBee
Wereldspeler
Berichten: 1030
Lid geworden op: 10-01-2003 15:04
Locatie: Damwoude

Bericht door KingBee »

Ik wist niet dat er nog doorgespeeld werd na deze mededeling, maar de FIFA zal de commerciele belangen wel weer te hoog hebben gevonden.

Gewoon te belachelijk voor woorden, FIFA schaam je diep!!! Geen goed woord voor over!!

Tis ook nog een toernooi van niks, dus waar hebben we het over.....

M.F.F. R.I.P.
Net fan dat benaude!
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Er schiet me eigenlijk niets anders te binnen dan het woord triest...

Triest dat zo'n speler zo overlijdt, triest dat de FIFA zich weer eens van haar slechtste kant laat zien...
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

schokkend, echt schokkend.

dit staat op de site van de FIFA:

Joseph S. Blatter: “Marc-Vivien Foé’s death is an unbelievable tragedy”


Paris, 26 June 2003 -Cameroon player Marc-Vivien Foé died after losing consciousness during the semi-final match in the FIFA Confederations Cup France 2003 between Cameroon and Colombia on Thursday 26 June in Lyon.
The 28-year-old Cameroon and Manchester City midfielder collapsed to the ground in the second half, around the 72nd minute, for no apparent reason.

The player was still alive when he was taken to the medical centre in Gerland stadium in Lyon, where he died. Doctors performed cardiac resuscitation for 45 minutes without success. “It is too early to determine the exact causes of his death,” announced FIFA delegation doctor Alfred Müller.

“FIFA and the whole football family are shattered by this unbelievable tragedy,” declared President Joseph S. Blatter, who heard the news at the same time as the France and Turkey teams and fans at the Stade de France. “On their behalf, I wish to convey our sincerest condolences to his family and loved ones, to Cameroon football and his club, and express all our support at this painful time. Football has lost a remarkable player and a remarkable man.”

President of the Organising Committee for the FIFA Confederations Cup Chuck Blazer declared he is “in a state of shock”. “I am stunned by the news of his death. Marc-Vivien Foé was one of the leading lights in the Cameroon side which has played brilliantly since the start of the competition. This evening my thoughts are with his family and loved ones.”
Ladies and gentleman: We've got him!
The North
Selectiespeler
Berichten: 649
Lid geworden op: 27-05-2003 21:31
Locatie: Giekerk

Bericht door The North »

Jeetje.. Hoe haalt die man het nog in zijn hoofd om De wedstrijden de laten doorgaan
Gert Jan, Kan wat Foppe kan!....(2de worden)
Johnny de Jong
Invaller
Berichten: 261
Lid geworden op: 23-05-2003 18:55
Locatie: Heerenveen

Bericht door Johnny de Jong »

Geld, Geld en nog een Geld.

Dat is waar het blijkbaar om draait. Een leven van een geweldige speler doet er blijkbaar niet toe.
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

This evening my thoughts are with his family and loved ones.”
Maar toch vooral bij al die televisie-, bord- en stadionsponsors die dik geld hebben neergelegd voor de reclames en die dus waar willen voor hun geld... :blbl:

Wat een slap gelul weer van die lulletjes van de FIFA. Tijd dat hier eens massaal iets tegen wordt gedaan. Commercie is NIET belangrijker dan voetbal. Voetbal is NIET belangrijker dan het leven!
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

maar wie zullen hiertegen optreden dan?

de nationale bonden zullen dat echt niet doen hoor! :frown:
Ladies and gentleman: We've got him!
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Tja, dat is ook het lastigst ja. Je vecht tegen de supermacht van het voetbal en daar durven vele bonden inderdaad niet tegen te ageren. Dat zag je twee jaar geleden wel bij de presidentsverkiezingen waarbij Blatter op voorhand dik zou verliezen en toch ineens dik won.

Het is misschien een idee dat er een soort spandoekenactie wordt gehouden. Ik noem maar wat, geen idee of dat uitvoerbaar is...

Hopelijk laten de spelers bij de finale ook merken wat ze er van vinden. Zou me niks verbazen als beide teams hand in hand - met 22 man dus - het veld zouden betreden. Als ze al spelen...
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

misschien id om met alle andere 17 clubs uit de eredivisie spandoeken te maken, en die elke wedstrijd ophangen?
Ladies and gentleman: We've got him!
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Zoiets zat ik aan te denken ja. Al is dat natuurlijk nog een heel eind weg. Dat is jammer wat dat betreft (klinkt wat cru, weet 't...).

Geen idee of we zoiets op poten kunnen zetten, maar we moeten maar eens kijken.
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

hebben jullie als NN geen contact gegevens van andere supportersgroepen?
Ladies and gentleman: We've got him!
aardbeitje
Nieuw talent
Berichten: 83
Lid geworden op: 02-06-2003 18:59

Bericht door aardbeitje »

vindt dit allemaal beetje overdreven, maar goed ieder zijn eigen mening.
4 weken geleden is onze beste vriend overleden op zondag 10 minuten voor de wedstrijd tegen rbc maar ik moest s avonds aanhet werk en ik ben ook gegaan. afleiding is goed en het leven gaat door.

niet te min vindt ik het verschrikkelijk wat er is gebeurd.
:frown:
KNOPPER
Jeugdspeler
Berichten: 32
Lid geworden op: 04-06-2003 16:32
Locatie: Damwoude
Contacteer:

Bericht door KNOPPER »

Denkwaardige dag, rust in vrede! FIFA DENK EENS NA!
Sorry maarre sorry sorry maarre zei je wat tegen mij?
Johnny de Jong
Invaller
Berichten: 261
Lid geworden op: 23-05-2003 18:55
Locatie: Heerenveen

Bericht door Johnny de Jong »

Kameroen komt zondag aan aftrap

27/6/2003 16:10

Ondanks het overlijden van Marc-Vivien Foé gaat de finale van de Confederations Cup zondag door. De spelers van Kameroen hebben laten weten zondag tegen Frankrijk te zullen spelen.
Volgens FIFA president Sepp Blatter stemde Kameroen unaniem voor het spelen van de finale. 'Ik vroeg ''Wat zou Foé nu gelukkig maken? Als hij wist dat je in de finale stond, zou hij hebben geapplaudisseerd?''. Op dat moment brak er een applaus los.' De 28-jarige Foé overleed donderdag waarschijnlijk na een hartaanval tijdens het duel met Colombia.

FIFA president Sepp Blatter stelde donderdagavond al dat wat hem betreft de finale gewoon door moest gaan. 'Naar mijn mening moet in een toernooi als de Confederations Cup het voetbal doorgaan. We zijn bedroefd, maar de wedstrijd gaat door', zei Blatter. 'Het is niet de show, maar het voetbal dat moet doorgaan.'

Mogelijk draagt de Confederations Cup in de toekomst de naam van Foé. De FIFA reageerde bij monde van Blatter positief op het voorstel. 'Het is een prima idee dat we gaan bestuderen.'



Het gaat dus gewoon door, volgens Blatter zijn ook de spelers het ermee eens.

Wel een mooi initiatief dat ze Foé's naam aan de cup willen verbinden.
Heert-Jan
Basisspeler
Berichten: 791
Lid geworden op: 02-12-2002 12:10
Locatie: Jentsjemar

Bericht door Heert-Jan »

Franse bondscoach Santini: "Finale is pijnlijk."

PARIJS, 27 juni 2003 14:29 - De Franse bondscoach Jacques Santini kon tijdens de halve finale Frankrijk-Turkije zijn emoties nauwelijks bedwingen. Het overlijden van de Kameroenese speler Marc-Vivien Foe hield de gemoederen langs de lijnbezig. "Natuurlijk heb ik vooral gedacht aan Marc-Vivien. Vorig jaar zijn we bij Lyon nog samen kampioen geworden van Frankrijk. Hij was niet alleen een goede voetballer maar ook een vrolijk mens, waarmee ik met plezier heb samengewerkt. Het was heel bizar dat mijn ploeg nog moest spelen om de finaleplaats van een toernooi, maar op dat moment kon mij dat nauwelijks boeien. De spelers hebben zich professioneel gedragen en ik vind het echt knap dat ze de finale hebben bereikt.

In de pauze van onze wedstrijd hebben alle spelers gehuild ondanks dat we met 3-1 voorstonden." Santini was
duidelijk aangeslagen en sprak nauwelijks meer over de prestatie van zijn eigen ploeg: "Foe wilde niets anders dan een finale tussen Frankrijk en Kameroen en hij verheugde zich er al op om mij zondag te treffen in het Stade de France. Ergens denk ik dat hij ons een beetje geholpen bij de strafschop van Turkije in de laatste minuut. Frankrijk-Kameroen is nu vooral een pijnlijke wedstrijd, want alle spelers van beide ploegen kenden hem redelijk goed of hebben zelfs met of tegen hem gespeeld. Ik kan er begrip voor opbrengen wanneer Kameroen de finale niet meer wil spelen. De keuze om te spelen ligt bij Kameroen en wij zullen die respecteren."

De spelers van Colombia hebben na het vernemen van het nieuws hun collega's van Kameroen proberen te troosten. Verdediger Ivan Cordoba, die vlak voor het incident een luchtduel met Foe was aangegaan verklaarde: "Het was heel vreemd. Het viel ons wel op dat hij niet reageerde. Wij vroegen om de wedstrijd te onderbreken en pas daarna kwamen de spelers van Kameroen erachter dat een van hun spelers op de grond lag. De behandeling duurde een minuut en daarna ging de wedstrijd verder alsof er niets was gebeurd. Maar nooit dachten we dat hij zou sterven. Pas na afloop van de wedstrijd toen we nog zaten te balen van de nederlaag hoorden wij dat hij was overleden. Wij snapten er niets van en zijn meteen naar de kleedkamer van Kameroen gegaan. Alle spelers zijn elkaar in de armen gevlogen, want in feite hebben we allemaal een broer verloren." Spelbepaler Giovanni Hernandez was van de Colombianen het meest geroerd. Twee maanden geleden overleefde hij tijdens een wedstrijd een blikseminslag terwijl twee ploeggenoten van hem dood op de grond bleven liggen.
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Heert-Jan
Basisspeler
Berichten: 791
Lid geworden op: 02-12-2002 12:10
Locatie: Jentsjemar

Bericht door Heert-Jan »

Foe's laatste woorden in de rust

LYON, 27 juni 2003 19:30 - Rogobert Song zat in de rust van de halve finale Kameroen - Colombia. Logisch ook want ze waren hun leven al bevriend. Als kind zijn we samen gelijk begonnen met voetballen. Hij was een buurjongen van mij in Yaounde, en nu is hij er niet meer. We deelden alles samen. Zeker vanaf het moment dat we in Europa arriveerden. Voor mij was hij als een broer. In de rust waren zijn laatste woorden: "Jongens, zelfs als het betekent dat we moeten sterven op het veld, we moeten deze halve finale winnen". En hij werd zelf het slachtoffer. Het is verschrikkelijk", aldus zijn beste vriend Rogobert Song.
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Glick
Selectiespeler
Berichten: 502
Lid geworden op: 14-01-2003 15:43
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Glick »

In de rust waren zijn laatste woorden: "Jongens, zelfs als het betekent dat we moeten sterven op het veld, we moeten deze halve finale winnen". En hij werd zelf het slachtoffer. Het is verschrikkelijk", aldus zijn beste vriend Rogobert Song.
Dat heeft ie tog nie werkelijk gezegd :|
lijkt me erg vrapant, alhoewel het natuulijk wel zou kunnen... :?
Legendarysk
Gebruikersavatar
Satyr1
Jeugdspeler
Berichten: 45
Lid geworden op: 02-02-2003 19:28
Locatie: IJsselstein

Bericht door Satyr1 »

Het is wel door ploeggenoten bevestigd... :(
Gebruikersavatar
Marça
Verified
Wereldspeler
Berichten: 2021
Lid geworden op: 02-12-2002 15:50
Contacteer:

Bericht door Marça »

Het is op zich al sneu dat hierover nog zo'n discussie moet ontstaan, niet door de mensen hiero, maar door de FIFA, die best had kunnen weten wat de rest van de wereld erover dacht..
Plaats reactie