VAR

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

VAR

Berichtdoor paparazzi » 18-08-2018 22:34

Dit seizoen gelanceerd in de Nederlandse competitie; de VAR. (Video assistant referee)

Wat vinden jullie van dit systeem?
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Re: VAR

Berichtdoor Thinkman » 18-08-2018 23:37

Verergert Arbitraire Rampen.
Thinkman
Superster
 
Berichten: 2408
Geregistreerd op: 15-10-2012 19:12

Re: VAR

Berichtdoor Mackan68 » 18-08-2018 23:55

Je kunt nog zulke goede beelden vastleggen, het hangt af van de persoon die ze beoordeelt. Makkelie over de terechte rode kaart van Thorsby was natuurlijk een lachertje.
Voetbal, een spel van dood, gladiolen en grijze muizen
Avatar gebruiker
Mackan68
Superster
 
Berichten: 6778
Geregistreerd op: 01-08-2004 14:46
Woonplaats: De 'achterbuurt' van Techum

Re: VAR

Berichtdoor paparazzi » 19-08-2018 11:29

Gisteren bij vvv-ajax een bron van irritatie. Als je het systeem juist gebruikt zal het wel een aanwinst zijn, maar als je erop gaat kijken voor de ene ploeg moet je ook de andere kijken. In dit geval dat laatste moment toen een speler van vvv ook tegen de grond werd gewerkt in het strafschopgebied.
ik voorspel een hoop irritatie dit seizoen. Want ook met zo'n systeem kun je nog meten met twee maten.
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Re: VAR

Berichtdoor Feanfan 1 » 19-08-2018 11:41

Wel blij dat de VAR er is, maar begint nu wel op zaalvoetbal te lijken, want bijna elk contact wordt bestraft.
De goal van VVV, de penalty voor Ajax, de penalty voor Heracles. Allemaal twijfelgevallen. Vorige week Bruins wel rood, Vilhena niet
Feanfan 1
Superster
 
Berichten: 7695
Geregistreerd op: 11-07-2003 12:37

Re: VAR

Berichtdoor Mackan68 » 19-08-2018 13:24

Scheidsrechters lijken in hun beslissingen nooit onpartijdig. Dat zag je zonder VAR al en dat zul je blijven zien. Met de VAR is het denk ik achteraf wel makkelijker om fouten bij overtredingen en kaarten (schorsingen) achteraf aan te vechten. Een klein voordeel achteraf nadat puntverlies waarschijnlijk al opgelopen is. Of aangesmeerd, hoe je het maar wilt noemen.
Voetbal, een spel van dood, gladiolen en grijze muizen
Avatar gebruiker
Mackan68
Superster
 
Berichten: 6778
Geregistreerd op: 01-08-2004 14:46
Woonplaats: De 'achterbuurt' van Techum

Re: VAR

Berichtdoor Feanfan 1 » 07-10-2018 16:38

Ben langzamerhand wel klaar met de VAR. Die buitenspelgoals wel of niet zijn zeker een meerwaarde. Maar voornamelijk penalties wel/niet of rode kaarten wel/niet zijn totale willekeur. Die top 3 clubs blijven bevoordeeld worden. Zijn al zoveel voorbeelden, maar zonet had AZ ook gewoon een penalty moeten hebben nadat Onana die Idrissi vol in de rug springt
Feanfan 1
Superster
 
Berichten: 7695
Geregistreerd op: 11-07-2003 12:37

Re: VAR

Berichtdoor Wizard » 08-10-2018 07:09

Feanfan 1 schreef:. Zijn al zoveel voorbeelden, maar zonet had AZ ook gewoon een penalty moeten hebben nadat Onana die Idrissi vol in de rug springt

Zonder de VAR waren ze ook niet gegeven. Het punt is puur het beleid. De KNVB heeft zoals vaker weer halve maatregelen genomen. De VAR dient leidend te kunnen zijn. Nu lopen er een aantal scheidsrechters rond die zichzelf een hogere status toedichten dan de scheidsrechter bij de VAR en vanuit die optiek hun beslissing niet laten overrulen door een scheidsrechter met een lagere status: Ze hebben het zelf toch immers prima gezien?
Indien we gebruik willen maken van de VAR, dient de VAR de beslissing van de scheidsrechter te kunnen overrulen. Nu geeft de VAR advies aan de scheidsrechter die de wedstrijd leidt. De discussie is nu hoe je daarmee wilt omgaan. Een VAR die adviserend is of leidend?
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: VAR

Berichtdoor Feanfan 1 » 08-10-2018 09:48

De VAR had in moeten grijpen toen Onana hem omver kegelde. Dat deden ze ook bij de 4-0 van PSV en de penalty van Feyenoord die eerst niet gezien werden

De grootste clown is Kuipers, onze "beste scheidsrechter". Eenmaal over ee grenzen inderdaad een prima scheidsrechter. Eenmaal in Nederland is hij net zo matig als zijn collega's. En dat is niet alleen gebaseerd op afgelopen vrijdag
Feanfan 1
Superster
 
Berichten: 7695
Geregistreerd op: 11-07-2003 12:37

Re: VAR

Berichtdoor Superfries1994 » 08-10-2018 09:50

Wizard schreef:Zonder de VAR waren ze ook niet gegeven. Het punt is puur het beleid. De KNVB heeft zoals vaker weer halve maatregelen genomen. De VAR dient leidend te kunnen zijn. Nu lopen er een aantal scheidsrechters rond die zichzelf een hogere status toedichten dan de scheidsrechter bij de VAR en vanuit die optiek hun beslissing niet laten overrulen door een scheidsrechter met een lagere status: Ze hebben het zelf toch immers prima gezien?
Indien we gebruik willen maken van de VAR, dient de VAR de beslissing van de scheidsrechter te kunnen overrulen. Nu geeft de VAR advies aan de scheidsrechter die de wedstrijd leidt. De discussie is nu hoe je daarmee wilt omgaan. Een VAR die adviserend is of leidend?

Of je maakt de communicatie tussen de VAR en de scheidsrechter op het veld openbaar. Misschien dat daardoor eerder een scheidsrechter geneigd is toch te gaan kijken, in plaats van de VAR af te wimpelen. Maar zelfs dan wil men een fout niet graag toegeven, zoals bij Gustafson dit weekend, wat natuurlijk geen penalty was en zelfs na kijken bleef dat staan. Trouwens, was het moment van Floranus waarbij El Jebli op een vervelende plek aan het knijpen was ook geen moment waar de VAR had moeten ingrijpen?
Superfries1994
Superster
 
Berichten: 2011
Geregistreerd op: 04-01-2014 19:27

Re: VAR

Berichtdoor gwgwgw » 09-10-2018 11:45

Superfries1994 schreef:Trouwens, was het moment van Floranus waarbij El Jebli op een vervelende plek aan het knijpen was ook geen moment waar de VAR had moeten ingrijpen?


Tja, dat was het moment dat Rienstra tegen ADO iemand in het strafschopgebied vast hield ook.
gwgwgw
Selectiespeler
 
Berichten: 251
Geregistreerd op: 31-07-2012 20:59

Re: VAR

Berichtdoor Superfries1994 » 09-10-2018 20:06

gwgwgw schreef:Tja, dat was het moment dat Rienstra tegen ADO iemand in het strafschopgebied vast hield ook.

Zonder meer. Duidelijk een strafschop. Maar zo zijn er wel een behoorlijk aantal heel duidelijke momenten waar de VAR had moeten ingrijpen. Huntelaar bijvoorbeeld dit weekend, of Malacia.
Superfries1994
Superster
 
Berichten: 2011
Geregistreerd op: 04-01-2014 19:27

Re: VAR

Berichtdoor Satyr » 10-10-2018 07:51

Ja, maar dan blijf je bezig. Ik ben geen fan van het inzetten van de VAR bij corners, zoals bij Willem II - Feyenoord. Of je moet dan bij elke corner een pingel geven, of je moet het niet doen. Laat dat aan de scheids over.

Bij goals en kaarten (ook geel) mag je best even kijken.
Avatar gebruiker
Satyr
Superster
 
Berichten: 2541
Geregistreerd op: 01-02-2005 16:02

Re: VAR

Berichtdoor Janneman » 12-10-2018 03:45

Er bestaat nogal een verkeerd idee wanneer de VAR wel of niet mag ingrijpen. Bij geel grijpt deze niet in en ook niet bij het wel of niet aangeven van een vrije trap. Het zou misschien wel een verbetering zijn maar helaas niet toegestaan. Bij de KNVB bijeenkomst hebben ze e.e.a. uitgelegd maar het is nog maar beperkt mogelijk om de VAR in te zetten bij alles wat op het veld gebeurt.
scheerenveen.supporterswereld.nl
Avatar gebruiker
Janneman
Superster
 
Berichten: 3673
Geregistreerd op: 29-12-2006 16:36

Re: VAR

Berichtdoor paparazzi » 28-10-2018 15:18

Wat vonden jullie van de 1-0 bij Ajax-Fey? Duidelijk een VAR momentje lijkt me.
Miereneukert!
Avatar gebruiker
paparazzi
Superster
 
Berichten: 5120
Geregistreerd op: 17-02-2005 16:38
Woonplaats: Amsterdam

Re: VAR

Berichtdoor Feanfan 1 » 28-10-2018 15:55

Kunnen ze ook wel weer afschaffen. Totale willekeur, zolang het maar in het voordeel is van Ajax, PSV en Feyenoord.
Bij Utrecht zonet ook weer goal afgekeurd wegens buitenspel terwijl diegene de bal kreeg van een Willem II-speler dus kan nooit buitenspel zijn
Feanfan 1
Superster
 
Berichten: 7695
Geregistreerd op: 11-07-2003 12:37

Re: VAR

Berichtdoor Superfries1994 » 28-10-2018 20:12

Feanfan 1 schreef:Kunnen ze ook wel weer afschaffen. Totale willekeur, zolang het maar in het voordeel is van Ajax, PSV en Feyenoord.
Bij Utrecht zonet ook weer goal afgekeurd wegens buitenspel terwijl diegene de bal kreeg van een Willem II-speler dus kan nooit buitenspel zijn

Fout van de scheidsrechter zelf. Heeft hij ook zelf al aangegeven, hij floot namelijk te vroeg en daardoor kon de VAR ook niet meer de goal goedkeuren.
Superfries1994
Superster
 
Berichten: 2011
Geregistreerd op: 04-01-2014 19:27

Re: VAR

Berichtdoor Wizard » 29-10-2018 10:58

paparazzi schreef:Wat vonden jullie van de 1-0 bij Ajax-Fey? Duidelijk een VAR momentje lijkt me.

Ik kon me wel goed vinden in de verklaring van Kuipers.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: VAR

Berichtdoor Surhuisterveen » 29-10-2018 12:17

Wat vonden we van de 'handsbal' van Vlaar?

Mijn inziens een penalty omdat de hand echt los van het lichaam is en Vlaar er cruciaal veel voordeel van heeft dat hij tegen zijn hand komt.

Verder hebben we er zelf weinig succes mee. De penalty van Ajax had vorige week nooit toegekend mogen worden maar ook bij de 0-1 ging een overtreding vooraf.
SCH
Surhuisterveen
Superster
 
Berichten: 5440
Geregistreerd op: 17-03-2005 22:18

Re: VAR

Berichtdoor Wizard » 29-10-2018 16:13

Ik vond het een duidelijke penalty. Ik begrijp dat de scheidsrechter dit niet kon zien aangezien het 'achter' Vlaar gebeurde t.o.v. de positie van de scheidsrechter. Echter, de VAR had moeten ingrijpen aangezien dit aan alle eisen van een handsbal in de 16 voldoet.
Naar mijn mening is de VAR op dit moment mislukt, omdat er duidelijk geen goede scheiding is tussen wel en niet ingrijpen door de VAR. De KNVB zal een duidelijk beleid moeten opstellen, want dit is meten met 2 petten op.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: VAR

Berichtdoor Marça » 29-10-2018 16:31

De ene scheidsrechter geeft wel een penalty voor zo'n handsbal, de andere niet... Blijkbaar laten de regels nog teveel ruimte voor interpretatie, want anders kan ik deze beslissing niet verklaren. Vlaar hoeft wat mij betreft geen gele kaart te krijgen, maar hij maakt wel degelijk hands en onderbreekt daarmee een veelbelovende kans voor Lammers.

Ik kan me zo niet een vergelijkbare situatie voor de geest halen, maar weet wel dat we om vergelijkbare redenen in het verleden wél penalties hebben tegen gekregen... Ook als het onbewust gebeurde, want Vlaar had ook hier de intentie niet om de bal te raken (gebeurde achter hem?).
Avatar gebruiker
Marça
Superster
 
Berichten: 1953
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:50

Re: VAR

Berichtdoor Joucke » 29-10-2018 16:56

Marça schreef:Ik kan me zo niet een vergelijkbare situatie voor de geest halen, maar weet wel dat we om vergelijkbare redenen in het verleden wél penalties hebben tegen gekregen...

Bijker?
Joucke
Wereldspeler
 
Berichten: 1136
Geregistreerd op: 21-04-2014 18:41
Woonplaats: Vught

Re: VAR

Berichtdoor FC Drogeham » 07-11-2018 20:56

Ik kan me zo niet een vergelijkbare situatie voor de geest halen, maar weet wel dat we om vergelijkbare redenen in het verleden wél penalties hebben tegen gekregen... Ook als het onbewust gebeurde, want Vlaar had ook hier de intentie niet om de bal te raken (gebeurde achter hem?).


Ajax-thuis twee jaar geleden bijvoorbeeld.
Avatar gebruiker
FC Drogeham
Basisspeler
 
Berichten: 800
Geregistreerd op: 20-07-2003 16:49
Woonplaats: Drogeham

Re: VAR

Berichtdoor Feanfan 1 » 08-12-2018 20:43

Dat van De Ligt tegen Zwolle toch gewoon rood.. corrupte bende in Zeist
Feanfan 1
Superster
 
Berichten: 7695
Geregistreerd op: 11-07-2003 12:37

Re: VAR

Berichtdoor Superfries1994 » 09-12-2018 03:03

Feanfan 1 schreef:Dat van De Ligt tegen Zwolle toch gewoon rood.. corrupte bende in Zeist

Thorsby kreeg voor dezelfde soort overtreding een rode kaart. Heel vreemd dat hij hem nu niet krijgt. Je zag De Ligt het zelf ook denken.
Superfries1994
Superster
 
Berichten: 2011
Geregistreerd op: 04-01-2014 19:27

Re: VAR

Berichtdoor Surhuisterveen » 09-12-2018 12:13

Echt pure klasse justitie weer.
Psv en Ajax worden wekelijks geholpen door de arbitrage, terwijl ze het al zo gemakkelijk hebben in de competitie.
Die oneerlijkheid, om gek van te worden.
SCH
Surhuisterveen
Superster
 
Berichten: 5440
Geregistreerd op: 17-03-2005 22:18

Re: VAR

Berichtdoor Feanfan 1 » 09-12-2018 13:06

Helemaal een Surhuusterveen
Ik kan zo 10 momenten opnoemen dat ze bevoordeeld worden. Ze hebben beide de beste selecties, maar hadden beide ook 5 punten minder moeten hebben
Feanfan 1
Superster
 
Berichten: 7695
Geregistreerd op: 11-07-2003 12:37

Re: VAR

Berichtdoor Marça » 09-12-2018 21:52

Het is veelzeggend dat Reinold Wiedemeijer beide momenten 'veroordeeld' en toegeeft dat zowel De Ligt als Promes rood had moeten krijgen: https://www.vi.nl/nieuws/wiedemeijer-corrigeert-collegas-de-ligt-en-promes-hadden-rood-moeten-krijgen.

Aan de ene kant is het goed dat de KNVB openlijk deze fouten toegeeft, aan de andere kant kun je je afvragen waar die mensen op het veld en in de studio mee bezig zijn... Laat het spel dan maar een minuut langer stil liggen, zolang je de juiste beslissing maar neemt.
Avatar gebruiker
Marça
Superster
 
Berichten: 1953
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:50

Re: VAR

Berichtdoor Feanfan 1 » 09-12-2018 22:08

Wat PSV en Ajax betreft. Die ploegen steken er theoretisch zo bovenuit dat elke nadelige beslissing hun het kampioenschap kan kosten. Dus als Kamphuis gister rood had getrokken voor De Ligt (had gemoeten) dan had hij duizenden doodsbedreigingen gehad. Al zou de beslissing terecht geweest zijn, ze durven de topclubs niet te benadelen
Alleen de wedstrijden van de top 3 onderling durven de scheidsrechters wel meer op te treden, zie St. Juste tegen Ajax
Feanfan 1
Superster
 
Berichten: 7695
Geregistreerd op: 11-07-2003 12:37

Re: VAR

Berichtdoor Flying Tilster » 10-12-2018 01:55

Vandaag één van de dieptepunten van de VAR. VVV - FC Groningen. Een overduidelijk donkerrode kaart wordt omgetoverd in geel... Daarna wil Gözübüyük niet voor de camera verschijnen, dus die weet dat ze fout zitten.
Mulder gaf gister rood.. en nu als VAR vind hij de overtredring van Promes geel. Terwijl er geen enkele intentie is om de bal te spelen. Die rode kaart gister was terecht, maar wat de speler in kwestie zei: "Je kunt beter iemand doormidden zagen, dan iemand vasthouden".. Die woorden kwamen vandaag zowaar uit.

Dat is dan toch het failliet van de VAR? Alleen bij NAC - Vitesse is de VAR tot 2 keer goed toegepast in mijn ogen, waarbij wellicht de 1e situatie nog discutabel kan zijn. Is het wel of geen overtreding... Maar als het een overtreding is, is het ook een penalty. Dan de goal van NAC.. dat is niet te zien voor een assistent. Het gaat echt om centimeters.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
Avatar gebruiker
Flying Tilster
Superster
 
Berichten: 5690
Geregistreerd op: 24-09-2005 08:34
Woonplaats: Kootstertille

Volgende

Keer terug naar Sport overig

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron