Actie tegen beloftenelftallen in de Jupiler League

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
Dennetje
Jeugdspeler
Berichten: 1
Lid geworden op: 02-09-2015 22:26

Actie tegen beloftenelftallen in de Jupiler League

Bericht door Dennetje »

Ophef was er al langer, maar de tegenstanders van de aanwezigheid van de beloftenelftallen in de Jupiler League hebben zich nu ook verenigd. In de vorm van een petitie hopen ze de aandacht van de KNVB te trekken en het draagvlak onder de supporters aan te tonen.

Vorige week maandag trad Jong Ajax in het Jupiler Leagueduel met Helmond Sport aan met spelers als Ricardo van Rhijn, Mike van der Hoorn, Lucas Andersen, Viktor Fischer en Yaya Sanogo. En toen was er een grens overschreden bij Roel Moser, initiatiefnemer en supporter van eerstedivisionist Go Ahead Eagles.

PETITIE
Mede na de bovenstaande tweet van GA Eaglesvoorzitter Edwin Lugt, kwam Moser met het idee om een petitie te starten, onder de naam StopdeBeloften.NU. Al nuanceert hij die naam snel. „Het gaat ons niet zozeer om de aanwezigheid van de beloftenteams, het gaat ons om de huidige opzet ervan. Momenteel zijn Jong Ajax en Jong PSV niet meer dan het verlengstuk van hun eerste elftallen, en dat moet anders."

Hoe het anders moet, laat Moser nog in het midden. „Daarvoor moeten we eerst in gesprek met de clubs, de KNVB en andere instanties. Er moet goed gekeken worden naar een alternatief; en dat hoeft niet per se zónder de tweede elftallen", vertelt de initiatiefnemer, die op de website alle argumenten op een rijtje heeft gezet.

„Onze afkeer tegen deze invulling van de beloften in de Jupiler League bestaat natuurlijk al langer, ik ben ook niet overdonderd door de aandacht", doelt Moser op het oplopende aantal van 3300 getekende petities. „We hadden dit wel verwacht. Maar we willen hiermee aan de KNVB laten zien hoe groot het draagvlak hiervoor is."

VERENIGEN
GA Eaglesvoorzitter Lugt liet al op Twitter weten de petitie te steunen, en hoopt ook dat de supporters van clubs uit de Jupiler League zich op deze manier verenigen. „Als dat gebeurt, kunnen de fans hun eigen clubbestuur bewegen om samen in actie te komen."

En dat is hoognodig, vindt Lugt. „De besluitvorming rondom de aanwezigheid van de beloftenelftallen is gewoon democratisch. De clubs in de Jupiler League hebben het allemaal in eigen hand, maar toen er in 2013 over werd besloten, hielden alleen FC Dordrecht, FC Eindhoven en onze club de poot stijf. De rest bezweek onder de druk van de eredivisieclubs."

MATERIE
Maar gaat de petitie de clubbestuurders in de eerste divisie overtuigen om een einde te maken aan de beloften? „De meeste bewindshebbers blijven zo'n twee jaar bij een club hangen en hebben daardoor niet voldoende verstand van de materie", vertelt Lugt.

„Ik heb zelfs supporters gesproken die beter op de hoogte zijn. Daarnaast heb ik nog nooit een argument gehoord dat het belang van de aanwezigheid van de tweede elftallen in de Jupiler League rechtvaardigt. Het zou goed zijn als de bestuurders zich door deze actie meer in de materie verdiepen."

Lugt geeft verder aan dat de Eagles zich zullen blijven verzetten. „Bij de volgende vergadering van de Coöperatie Eerste Divisie (CED) gaan we dit wederom bespreken. Als het bestuur van de CED dit niet op de agenda zet, doe ik het zelf wel."

http://www.metronieuws.nl/sport/2015/08 ... ler-league

STOP!
DE BELOFTEN.NU

http://www.stopdebeloften.nu/index.php
Grimo
Superster
Berichten: 4922
Lid geworden op: 07-10-2010 09:52

Bericht door Grimo »

Ik zou graag een petitie willen zien dat wanneer een topklasser kampioen wordt ze ook daadwerkelijk promoveren naar de eerste divisie en dat wanneer een Jupiler League club als laatste eindigt naar de topklasse degradeert. Nu wordt dit vaak ontweken.
Leuk dat de JL klagen over de nog 2beloftenteams in hun competitie maar het wordt hoogtijd dat de KNVB de promotie degradatie regeling verplicht tussen JL en Topklasse,
Grimo
Superster
Berichten: 4922
Lid geworden op: 07-10-2010 09:52

Bericht door Grimo »

Bubbe schreef:
Het zijn juist de Topklasse clubs die dat tegenhouden, de Jupiler League clubs willen dat wel.
Klopt Bubbe. Hier zou een verplichting in mijn ogen op moeten staan.
SCH0513
Bankzitter
Berichten: 151
Lid geworden op: 06-03-2015 12:05

Bericht door SCH0513 »

Getekend.
fuotbalgek
Superster
Berichten: 3639
Lid geworden op: 13-05-2013 16:35

Bericht door fuotbalgek »

Beloftenteams moet je gewoon integreren in de voetbalpiramide, de beloftencompetitie opzich is een farce. Daarnaast moet de hele voetbalpiramide open gegooid worden. Dan spelen de talenten van bvo's niet meer belangeloos maandagavondvoetbal, speelt de onderkant van de jupiler league niet meer om de kat z'n kut, en stromen de kampioenen van de topklasse door naar de jupiler league.
Lipton
Forumicoon
Berichten: 6808
Lid geworden op: 25-12-2003 20:39

Bericht door Lipton »

Ik ben wel voor belofte teams in de JL.
Maar dan volgens het Spaanse model.

Daar mag je niet van team switchen. Dus je speelt of voor Barcelona 1. Of voor Barcelona B.
Daar mag je alleen overstappen in de transferperiodes.

Dat zou al veel zaken veranderen en het "moeilijker" maken voor de clubs.

Het kan niet zo zijn dat er op een vrijdag een heel ander team staat dan op de maandag.
Plaats reactie