Stadions

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

cross'79
Bankzitter
Berichten: 212
Lid geworden op: 26-08-2006 00:25
Locatie: Heerenveen

Bericht door cross'79 »

Ik heb ook iets met oude stadions idd, nog een leuke:

SVV
Gebruikersavatar
1920
Selectiespeler
Berichten: 730
Lid geworden op: 02-12-2002 18:17
Contacteer:

Bericht door 1920 »

Nieuwe stadions:
Qua stadionbouw vind ik Parkstad Limburg Stadion altijd wel erg fraai.
Qua sfeer en beleving: Grolsch Veste

Oude stadions:
De Kuip, De Graafschap (Hoe ouder, hoe beter!) Waarschijnlijk heb ik de mooiste stadion Adelaarshorst nog op mijn to do lijstje staan! :)

Cross, wees er snel bij! Zoals de wageningse berg er nu bij ligt is het net een open lucht museum! Vanaf de snelweg is het maar 7 minuutjes rijden!
Gebruikersavatar
Satyr
Superster
Berichten: 2544
Lid geworden op: 01-02-2005 16:02

Bericht door Satyr »

1920 schreef:Nieuwe stadions:
Qua stadionbouw vind ik Parkstad Limburg Stadion altijd wel erg fraai.
Ik heb nog wel wat mooie plaatjes ter ondersteuning, al vind ik de lichtmasten niet mooi.

Klik
Gebruikersavatar
1983
Forumicoon
Berichten: 5276
Lid geworden op: 08-04-2005 13:11

Bericht door 1983 »

Parkstad limburg stadion vind ik van de nieuwere stadions ook wel mooi. Toch blijft het jammer dat ook dit stadion wordt ontsierd door de standaarrd gracht, muurtje trappetje dat de meeste stadions in Nederland hebben. Als de tribunes tot het veld zouden zijn doorgetrokken was het een nog veel mooier stadion geeest. De lichtmasten vind ik inderdaad ook niet echt mooi.
De Adelaarshorst ben ik 1x geweest tijdens een Go Ahead-Zwolle. Dat was echt een supergezellig, sfeervol oud stadionnetje. Je waant je daar echt 20-30 jaar terug in de tijd. Een echt voetbal stadion. Jammer dat er nog maar weinig van dat soort stadions in Nederland over zijn.
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Geef mij maar betonrot, metaalmoeheid en roestige hekken. Honderd maal beter dan al die bouwpakketen die nu langs de diverse afritten uit de grond worden gestampt. Gelukkig is er nog best wel wat moois te vinden in Nederland. Hieronder wat foto's van mijn favoriete stadions, zoals ik ze ben tegengekomen.

De Kuip - Rotterdam
Afbeelding
Regen na afloop van Feyenoord - Heerenveen in de achtste finale KNVB Beker.

De Adelaarshorst - Deventer
Afbeelding
Ooit werden hier kaarten verkocht.

Afbeelding
De Vetkampstraat een uur voor de aftrap.

Afbeelding

De Vijverberg - Doetinchem
Afbeelding

Afbeelding

Het Kasteel - Rotterdam
Afbeelding

Afbeelding

(De lichtmasten van het) Kras stadion - Volendam
Afbeelding
Maar het mooiste beeld is toch vanaf de provinciale weg. De bootjes, de karakteristieke huisjes en daarbovenuit die masten. Geweldig.

Kaalheide - Kerkrade
Afbeelding
Nu nog slechts een goed onderhouden trainingscomplex. Wel sfeervol.

De Koel - Venlo
Afbeelding
De Engelse hoofdtribune van VVV. Vooral dat hokje bovenop doet het 'em.

Afbeelding

Afbeelding

De Kraal - Venlo (voormalig stadion van VVV)
Afbeelding
De Kraal ligt op een steenworp afstand van De Koel. Dit restaurant stond vormde al de ingang toen VVV nog op De Kraal speelde.

Afbeelding
De oude tribunes met rechts het kaartverkoophokje.

Afbeelding
Dit dus.

Afbeelding

Jan Gijzenkade - Haarlem
Afbeelding
Toch jammer dat Haarlem er niet meer is. Het stadion aan de Jan Gijzenkade was een bouwval, maar daarom een echt voetbalstadion.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sportpark Schoonenberg - Velsen-Zuid
Afbeelding
Het stadion van Telstar heeft een opknapbeurt gekregen, maar gelukkig is de oude tribune tegenover de hoofdtribune nog intact.

Afbeelding
Als het voetbal slecht is, kun je hier de hond uitlaten.

Afbeelding
Het nog altijd veel gebruikte (en stinkende!) urinoir.

Afbeelding

De Alkmaarderhout wil ik in dit verband ook noemen, vanwege de mooie ligging, de gammele bende, de smerige worst en de echte voetbalsfeer. Van de nieuwe generatie stadions vind ik het uitgebouwde Abe Lenstra stadion, het Parkstad Limburg stadion en het Rat Verlegh stadion drie mooie en karakteristieke voetbalstadions.
cross'79
Bankzitter
Berichten: 212
Lid geworden op: 26-08-2006 00:25
Locatie: Heerenveen

Bericht door cross'79 »

Kriebels bij het zien van deze foto,s
Maar wat me opvalt is dat niemand foto's of het woord plaatst van stadion Noord van Heerenveen.
Of zelfs van Groningen
Gebruikersavatar
1983
Forumicoon
Berichten: 5276
Lid geworden op: 08-04-2005 13:11

Bericht door 1983 »

Weet niet of dit het juiste topic er voor is en wellicht is deze site al bekend, maar ik plaats het hier toch maar even. Ik vond onderstaande link op het forum van onze oosterburen. Een site met een heleboel mooie foto's van voornamelijk Britse stadions, een flink aantal prachtige, karakteristieke, oude stadions waarvan sommige er helaas niet eens meer zijn. Ook een aantal mooie sfeerfoto's. Soms brengt het fcg forun dus ook nog eens wat goeds :wink: .
http://www.homesoffootball.co.uk/
footballff
Jeugdspeler
Berichten: 1
Lid geworden op: 03-12-2010 09:45

Bericht door footballff »

Hier kun je alles over stadions kwijt, zoals verbouwingen, foto's en video's.

http://www.stadiumzone.weebly.com

is m'n favoriete stadion-site, mooi om die sfeerbeelden een keer te zien.
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Menno Pot brengt in zijn column op nu.nl een schitterende ode aan het spookstadion.
Spookstadion

Donderdag ging het dak er voor de laatste keer af, in het oude stadion op de Wageningse Berg. Verdrietig, want op de Berg wordt nog elke twee weken gevoetbald.

Zo ongeveer alles wat je wel (of juist niet) wilt weten staat wel ergens op internet, maar de wedstrijdstatistieken van mijn enige bezoek aan stadion De Wageningse Berg kan ik nergens vinden. Zul je altijd zien.

FC Wageningen-SC Heerenveen, onderkantje middenmoot van de eerste divisie, ergens een het einde van de jaren tachtig. Het was een enerverende wedstrijd, volgens mij won Heerenveen met 2-3, ik herinner me minimaal één doelpunt van de spits met de geweldige achternaam Hommeles.

Ik heb geen toegangskaartje of programmaboekje meer. Google lijkt de wedstrijddetails te zijn vergeten, laat staan dat ik via de zoekmachine kan achterhalen wat ik daar te zoeken had.

Faillissement

De wedstrijd bestaat niet meer, maar ‘De Berg’ nog wel, negentien jaar na het faillissement van FC Wageningen. Het is het meest tot de verbeelding sprekende spookstadion van Nederland, dat er jarenlang verlaten bij lag, verweerd en overwoekerd.

Aftakeling krijgt in Nederland vrijwel nooit de ruimte. In dit land houden we van bestemmingsplannen. Van slopen, opruimen, nieuwe dingen bouwen. Wat geen functie meer heeft, moet weg.

Bijna elke voetballiefhebber vindt dat jammer, volgens mij. Niets mooier dan een vervallen en verlaten stadion dat langzaam wordt opgeslokt door de natuur en de tijd. Geweldig om te zien hoe jonge bomen en onkruid uiteindelijk sterker zijn dan een betonnen staantribune, als je ze maar lang genoeg de tijd geeft.

Natuurlijke aftakeling

Niets past beter bij oude supportersverhalen dan een decor van natuurlijke aftakeling. Op tv hoorde ik een oude Wageningen-supporter eens vertellen dat Ajax, Feyenoord en PSV vroeger 'met knikkende knieën' naar de Berg kwamen. Prachtig, die knikkende knieën. Alleen voetbalmensen zeggen dat.

In een land als België komt de liefhebber van stadionruïnes veel beter aan zijn trekken (voorbeeldje: het Stade du Crossing). Sterker: het begint er serieus op te lijken dat die oude stadionruïnes het langer gaan volhouden dan de staat België.

De enige reden waarom De Wageningse Berg zo lang bleef staan: het stadion ligt in een beschermd natuurgebied, waar geen huizenbouw is toegestaan. De Stichting Behoud Stadion Wageningse Berg wist het stadion in 2007 te redden en in beheer te krijgen.

Sloophamer

Een paar dagen geleden werd de stilte op de Wageningse Berg verscheurd door het kabaal van de sloophamer: het dak van de oude hoofdtribune is eraf gesloopt.

Het liep in 2007 stormschade op en was zo wankel en aftands geworden dat het gevaarlijk werd. Hoe begrijpelijk ook, het was een verdrietige aanblik.

Waar ik ook heel verdrietig van word, zijn de berichten over de nieuwe bestemming van het stadion, vol zaaddodende kreten als ‘multifunctioneel sportcentrum’ en ‘Future Center Wageningen’, 'een expertisecentrum op het gebied van voeding, beweging, gezondheid en persoonlijke ontwikkeling. Dit alles binnen een informele, dynamische en technisch hoogwaardige omgeving.'

Hippe nieuwe bestemming

Geen kwaad woord over de mannen van de Stichting Behoud Stadion Wageningse Berg: ze zijn helden, die het stadion wisten te redden en zelfs een toekomst wisten te bieden.

Maar eigenlijk is het jammer dat de Berg alleen mag blijven als ‘ie wordt opgeknapt en een hippe nieuwe bestemming krijgt. Wat is er mis met een nutteloze voetbalruïne? Elke Nederlandse voetbalstad zou er een moeten hebben.

Oude mensen hebben het recht om gewoon in alle rust oud te zijn. Dat zou voor voetbalstadions ook moeten gelden. Ik gun de Berg een respectabel, vredig bestaan als spookstadion, waar een oude supporter op een stille zaterdagavond zijn plekje op de tribune opzoekt, thermosfles koffie in de tas.

Hij weet iets dat wij niet weten, namelijk dat FC Wageningen nog elke twee weken thuis speelt.

Ruisende bomen

Om klokslag twaalf uur stappen de schimmen van oude Wageningen-helden uit de struiken, Charley van de Weerd voorop, en binden ze de kicksen onder voor een nachtelijke pot voetbal tussen de ruisende bomen. Ze winnen altijd.

Zulke dingen gebeuren niet in technisch hoogwaardige, multifunctionele sportcentra.
© NUsport/Menno Pot
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Schitterend verhaal. Mag altijd graag bijdrages van Menno Pot lezen. Niet dat eeuwige gezeik over Ajax en Cruyff, Feyenoord zonder geld, of crisis tussen speler en trainer. Of al die onzin over naar binnen trekkende vleugelverdedigers en rugdekkende rechter centrale diepgaande middenvelders. Goed dat hij in NUsport en de Volkskrant zijn verhalen kwijt kan.
Corruption is everywhere, fight it!
Plaats reactie