WK 2010 Zuid-Afrika

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Superfries1983 schreef:Die vergelijking vind ik dus niet op gaan. Spanje heeft verdiend gewonnen dat wel, maar heeft zeker niet gespeeld zoals ze zouden willen want ook daar waren ze niet zo tevreden over hun eigen spel in de finale.
Ik ben het oneens met je stelling dat Duitsland scheel werd getikt. Nu heb ik eerlijk gezegd niet de gehele halve finale gezien hoor, maar hetgeen ik zag gaf mij zeker niet de indruk dat Spanje op 100% speelde. Die kunnen echt nog beter dan dat. Ook tegen Nederland heb ik ze niet optimaal zien spelen. Dat is deels eigen schuld en natuurlijk ook deels de verdienste van Nederland (al ging dat dus niet altijd even fair).

Zelf durf ik best te stellen dat Spanje niet optimaal speelde, toch verdiend won en daarmee ook direct een maatje te groot was. Ik hoorde Van Marwijk net bij de NOS ook al zeggen dat Spanje gewoon een beter team heeft, Jansma idem dito. Ben blij dat hun dat wel erkennen. Spanje is gewoon echt beter en dat is geen schande, zie ook het verhaal dat ik aangaf over de clubs waar men speelt. Het bereiken van de WK-finale en het meedoen t/m bijna het einde van de tweede verlenging is al een prestatie. Niet dat je daarmee tevreden moet zijn, maar toch.
Gebruikersavatar
1983
Forumicoon
Berichten: 5276
Lid geworden op: 08-04-2005 13:11

Bericht door 1983 »

Superfries88' schreef: Ik hoorde Van Marwijk net bij de NOS ook al zeggen dat Spanje gewoon een beter team heeft, Jansma idem dito. Ben blij dat hun dat wel erkennen. Spanje is gewoon echt beter en dat is geen schande, zie ook het verhaal dat ik aangaf over de clubs waar men speelt.
Oh, daar is wat mij betreft ook helemaal geen discussie over. Spanje heeft zeker een beter team. Vooral het feit dat 6 spelers van dit team dagelijks met elkaar trainene bij Barcelona geeft ze een enorm voordeel. Ook zijn ze in de breedte sterker. Individueel vind ik ze niet eens zoveel beter. Maar het is een ontzettend ingespeeld team met ingeslepen patronen. Een geoliede machine. Dat is bij Nederland veel minder.
Spanje speelde inderdaad niet 100% tegen Duitsland maar dat hoefde ook helemaal niet, toch hadden de Duitsers totaal niks in te brengen, kan je nagaan als ze wel 100% waren geweest.
Duitsland wilde wel naar voren voetballen, maar ze werden helemaal teruggedronggen en in de greep gehouden.
Ook in de finale speelde Spanje niet optimaal, maar dat had in die wedstrijd in mijn ogen veel meer te maken met het tegenspel van Nederland dan in de halve finale het tegenspel van Duitsland. Overigens speelde Nederland natuurlijk ook lang niet naar zijn kunnnen.
Laatst gewijzigd door 1983 op 13-07-2010 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Riverside
Beheerder
Berichten: 5900
Lid geworden op: 09-09-2005 00:14
Locatie: Heerenveen

Bericht door Riverside »

Spanje heeft verdiend gewonnen, maar we waren zeker niet kansloos daar de kansenverhouding redelijk in evenwicht was. Als Robben eentje van zijn 200% kansen had benut dan waren we gewoon wereldkampioen geweest.
Gebruikersavatar
Eric
Superster
Berichten: 3079
Lid geworden op: 08-12-2002 12:00
Locatie: Rotterdam

Bericht door Eric »

Kom op, Spanje scoort pas in de 116e minuut en daarvoor had de wedstrijd gemakkelijk alle kanten op gekund. De rode kaart van Heitinga is gewoon het breekpunt geweest want daarna was de organisatie weg en kwam er eindelijk ruimte voor de Spanjaarden. Ook vond ik Elia niet zo'n gelukkige wissel, al kon Van Marwijk daar niet veel aan doen.

Deze wedstrijd had net zo goed met lootjes beslist kunnen worden en dat had ik ook liever gezien. Het nare aan deze finale is gewoon de nasmaak die overheerst dat de scheidsrechter wel hele rare beslissingen heeft gemaakt, welke vooral vanaf de tweede helft enorm is ons nadeel waren. Het gaat daarbij niet alleen om de al genoemde momenten, maar ook om momenten waarbij er gewoon met twee maten gemeten werd. Misschien is dat het enige waar Spanje beter is geweest dan Nederland, mooi vallen en theateraal huilen. En wij maar denken dat we met Van Bommel, Sneijder en Robben eindelijk zulke spelers ook in huis hadden :(
Gebruikersavatar
Flying Tilster
Forumicoon
Berichten: 5690
Lid geworden op: 24-09-2005 09:34
Locatie: Kootstertille

Bericht door Flying Tilster »

Superfries88' schreef:Het feit dat Nederland zoveel overtredingen nodig had en vooral op dezelfde spelers zegt vrij veel: ze moesten overtredingen te maken om overeind te blijven.
Als je goed naar de beelden kijkt, zie je dat Webb ook heel erg vaak fluit voor "overtredingen" die dat absoluut niet zijn.
Spanje was in de finale zeker niet een maatje te groot. Dat ze een beter ingespeeld team hebben is duidelijk, maar ze konden amper door onze verdediging heen komen. Het is een feit dat als Robben 1 van zijn 200% kansen er in schiet we gewoon Wereldkampioen waren geworden. Het is leuk om het balletje veel heen en weer te tikken, maar rendement heeft het niet gehad.

Tuurlijk heeft Spanje ook wel kansen gehad, maar wij hadden toch wel degelijk de wedstrijd in het slot moeten gooien. Spanje moet dan gaan komen en dan had je ze compleet weggecounterd.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
Gebruikersavatar
Eric
Superster
Berichten: 3079
Lid geworden op: 08-12-2002 12:00
Locatie: Rotterdam

Bericht door Eric »

Iedereen vergeet trouwens ook nog de twee (enorme) kansen van Mathijsen met corners. Wanneer hij gewoon twee keer die bal een beetje aanraakt zit die er in, maar volgens mij stond hij nog stijf van de zenuwen.

Dat vind ik het enige minpuntje van het NL elftal afgelopen zondag. We hadden veel meer gebruik moeten maken van hoge voorzetten. Dit kwam enerzijds doordat Van Persie echt nooit in de spits (16 meter gebied) liep en anderzijds omdat Sneijder, Kuyt en Robben te vaak voor een actie of balletje terug (Kuyt) kozen. Dit is jammer, want met de lengte van Van Persie tegen Puyol lagen hier denk ik wel kansen.
Feanfan 1
Forumicoon
Berichten: 7715
Lid geworden op: 11-07-2003 13:37

Bericht door Feanfan 1 »

Als iedereen nou eens de oranje-bril afzet, kan iedereen zien dat Spanje een maatje te groot was en dat Nederland niet heeft verloren van de scheidsrechter. Nederland heeft van zichzelf verloren door de gemiste kans van Robben.
Wees eens realistisch ...
feanfans
Wereldspeler
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22-12-2005 16:48

Bericht door feanfans »

Ebiede schreef:Ik kan er niet bij, 2de geworden en 1 miljoen imbecielen staan in Amsterdam ze toe te juichen..
Daar snap ik ook helemaal niks van. Zijn wij dan zo vreemd of zijn zij het? Vooraf gezien is 2e een mooie prestatie, maar dan ga je toch zeker geen huldiging houden? Onvoorstelbaar.

Verder snap ik het gezeur van de nederlanders op de scheidsrechter ook niet. Hij floot slecht. Dat vond ik ook, maar hij was zeker niet partijdig.
Mensen vergeten in hun emotie al snel dat Nederland gewoon een paar keer rood had moeten hebben. Ook Robben die de bal nog wegtikt nadat er al gefloten was. Wat de Jong deed was gewoon schandalig. Een aantal wedstrijden schorsing na deze beelden zouden terecht zijn..

Natuurlijk heb ik ook gescholden op Webb en die spanjaarden, maar dan moet je later ook concluderen dat ze gewoon beter waren.

Ik las vandaag of gister in de krant dat Robben vond dat Puyol ook met rood van het veld had gemoeten. Als Robben was gaan liggen zoals hij zo vaak doet krijgt hij gewoon een vrije trap en krijgt Puyol die kaart. Volgens bleef hij met opzet staan omdat hij zelf de goal wilde maken. Hij was de held van het land geweest, voor eeuwig, dat wist hij zelf ook.
Aan de andere kant gaat de minder zelfzuchtige Iniesta wel liggen en daardoor kon Heitinga vertrekken. Zoiets maakt dan net even het verschil.

Wat me ook verbaasd is dat er mensen van der Vaart op de plek van de Jong willen. Dan moet je echt beter op V/d Vaart letten want dat kan echt niet. Hij laat z'n man lopen en het duidelijkste voorbeeld is de goal in de finale. Ik heb er nog geen analist over gehoord. Ik heb de goal er even bijgepakt.


Iniesta loopt rustig voor van der Vaart langs, niet eens uit z'n rug. Hij ziet hem dus gaan. Een spanjaard ziet van der Vaart helemaal verkeerd staan en probeert de bal achter de verdediging te lepelen. Bal is net tekort en van der Vaart haalt met een vreemde beweging de bal weg, maar doordat hij helemaal verkeerd opgesteld staat kan hij die bal niet goed verwerken. Voor de rest is het duidelijk.
De goal is een duidelijke fout van Rafael van der Vaart.

Ik heb de wedstrijden van Nederland in de kroeg gezien, dat was prima te doen omdat er voornamelijk voetbalsupporters zaten, maar tijdens de finale was het een drama. Het prototype oranjefan was deze keer behoorlijk in de meerderheid. Ze hebben de andere wedstrijden volgens mij thuis gekeken, maar nu wisten ze de weg naar de kroeg wel te vinden.

Ik vind het Nederlands elftal best leuk, maar dan wel op mijn eigen manier. Voorlopig zijn we er iig weer even vanaf. Over 2 jaar zien we wel weer. Hopelijk met van Marwijk want daar heb ik wel vertrouwen in.
Gebruikersavatar
Eric
Superster
Berichten: 3079
Lid geworden op: 08-12-2002 12:00
Locatie: Rotterdam

Bericht door Eric »

Feanfan 1 schreef:Als iedereen nou eens de oranje-bril afzet, kan iedereen zien dat Spanje een maatje te groot was en dat Nederland niet heeft verloren van de scheidsrechter. Nederland heeft van zichzelf verloren door de gemiste kans van Robben.
Wees eens realistisch ...
Hoezo was Spanje een maatje te groot dan, wees eens concreet. Hoe kan een land dat in de 116e minuut pas wint nadat Nederland een rode kaart had gekregen een maatje te groot zijn. Een maatje te groot is in mijn ogen een land/club dat een ander(e) land/club van de mat veegt en makkelijk met 2/3-0 wint. Op papier zou Spanje een maatje te groot moeten zijn, in werkelijkheid zeker niet.

Wanneer Heerenveen op deze manier van Ajax had verloren in de bekerfinale hadden wij zeker niet gezegd dat Ajax een maatje te groot was, maar dat we gewoon pech, heel veel pech hebben gehad. Jij hebt het over een oranjebril, ik vind die verafgoding van de duikelaars van Spanje verschrikkelijk.
Wat me ook verbaasd is dat er mensen van der Vaart op de plek van de Jong willen. Dan moet je echt beter op V/d Vaart letten want dat kan echt niet. Hij laat z'n man lopen en het duidelijkste voorbeeld is de goal in de finale. Ik heb er nog geen analist over gehoord. Ik heb de goal er even bijgepakt.
Hier ben ik het dus ook mee eens en daarom pleit ik al een jaar voor De Jong. Maar niemand let hierop want in Nederland willen we natuurlijk mooi voetbal zien. De Jong is niet altijd even slim in zijn acties, maar dit soort voetballers heb je gewoon nodig in je team. Tegen Urugauy stond het gelijk ook al een stuk minder zonder De Jong en ook na zijn wissel merkte je het verschil direct. Meest onderschatte voetballer van Nederland in mijn ogen.
Gebruikersavatar
Skopperij
Forumicoon
Berichten: 6176
Lid geworden op: 21-03-2007 17:47

Bericht door Skopperij »

De ellende is dat je nooit weet hoe de wedstrijd gelopen was als... Stel dat De Jong een rode kaart kreeg. Misschien was Spanje over ons heen gewalst. Misschien had het juist onvermoede krachten in Oranje losgemaakt. Hetzelfde geldt voor die vroege kansen van Sergio Ramos (kopbal uit corner) en Mathijsen (mispeer uit corner). Wat als Mathijsen scoort? Win je dan? Of lopen we krampachtig achteruit (net als tegen Uruguay) zodat Spanje in z'n spel komt en alsnog drie keer scoort? En wat als die gekke octopus in een ander doosje gaat zitten?

We weten het niet. Die finale hebben we verloren; jammer maar helaas.
Gebruikersavatar
Eric
Superster
Berichten: 3079
Lid geworden op: 08-12-2002 12:00
Locatie: Rotterdam

Bericht door Eric »

We hebben inderdaad verloren, maar dat betekent nog niet dat er niet meer gesproken of gediscussieerd mag worden over de wedstrijd en over de manier waarop.

Ik wil trouwens nog wel eens de scheids onder de loep nemen. Ik vind het maar raar dat een scheids voor zo'n belangrijke wedstrijd (en of dat nou de finale, halve finale, kwart finale of 1/8 finale was geweest) gewoon door allerlei verschillende media geinterviewd mag worden en wordt geconfronteerd met beelden van oa Van Bommel etc en hier ook nog zijn mening over mag geven. Dit is toch regelrechte valsspelerij? De BBC is na de wedstrijd tegen Brazilie een hetze tegen ons gestart en dat heeft zich doorgezet naar de rest van de wereld en de Spaanse ploeg/media heeft hier lekker van meegeprofiteerd door te roepen dat Webb ze al had benadeeld tegen Zwitserland.

Nu voelt Webb natuurlijk ook nog de druk voor de FIFA op zich om de wedstrijd in goede banen te leiden en het een leuke finale te laten worden, want die instructies heeft hij zeker gekregen. Hiervan profiteert Nederland zeker met De Jong in de eerste helft. Maar vanaf de tweede helft gaat het duidelijk worden dat Webb in zijn achterhoofd houdt dat het beter voor hem is om Spanje wat extra voordeeltjes te geven. De gehele wereld was op voorhand al tegen Nederland en ook de FIFA zag Spanje liever winnen (getuige het achterlijke commentaar van Blatter na afloop). Wanneer Webb zijn carriere als scheidsrechter wilt voorzetten en zo geen politieman meer te hoeven zijn (want dat was zijn vorige baan, natuurlijk...) is het natuurlijk voor hem verstandig om Nederland niet te laten winnen, want dan had hij nog veel meer kritiek over zich heen gehad als nu. MIsschien is het niet de schuld van Webb, maar de FIFA en BBC beschuldig ik zeker. Scheidsrechters moeten gewoon hun eigen wedstrijd fluiten en ik weet zeker dat als Webb gewoon een wedstrijd in de PL had gefloten de gehele wedstrijd geheel anders was geweest.
Feanfan 1
Forumicoon
Berichten: 7715
Lid geworden op: 11-07-2003 13:37

Bericht door Feanfan 1 »

@ Eric
Superfries88 heeft al meerdere malen posts neergezet hoe de werkelijkheid is.
En dat de goal pas in de 116e minuut valt, ligt meer aan Spanje. Die hebben de wedstrijd veel eerder kunnen beslissen
Heerenveen rules
Forumicoon
Berichten: 15944
Lid geworden op: 02-12-2002 22:51
Locatie: Fryslân

Bericht door Heerenveen rules »

Feanfan 1 schreef:Als iedereen nou eens de oranje-bril afzet, kan iedereen zien dat Spanje een maatje te groot was en dat Nederland niet heeft verloren van de scheidsrechter.
Misschien zou je kunnen accepteren dat er mensen zijn die dat anders zien. Spanje had meer balbezit maar kijk eens naar de kansen. Nederland het net zo goed kunnen winnen. Het kon alle kanten op. Door de rode kaart heeft Spanje gewonnen. Niet omdat ze een maatje te groot waren.
Gebruikersavatar
1983
Forumicoon
Berichten: 5276
Lid geworden op: 08-04-2005 13:11

Bericht door 1983 »

feanfans schreef: Wat me ook verbaasd is dat er mensen van der Vaart op de plek van de Jong willen. Dan moet je echt beter op V/d Vaart letten want dat kan echt niet. Hij laat z'n man lopen en het duidelijkste voorbeeld is de goal in de finale. Ik heb er nog geen analist over gehoord. Ik heb de goal er even bijgepakt.
Tegen Spanje begrijp ik heel goed dat daar De Jong staat en niet vab der Vaart. Tegen zo'n tegenstander heb je die 2e controleur inderdaad wel nodig. Maar tegen veel mindere ploegen die kwalitatief echt minder zijn en zeer teruggetrokken spelen zoals Denemarken, Japan en straks in de kwalifikatie San-Marino en Moldavie, kun je daar zonder problemen van der Vaart neerzetten hoor. Dat komt het voetbal zeker ten goede.
Verder over die huldiging, tja ik zou er zelf ook niet heen gaan. Ik zie het oook niet echt als een huldiging maar meer als een waardering voor de prestaties. Overigens zo vreemd is het ook weer niet, Duitsland werd 4 jaar geleden ook gehuldigd in eigen land en dat zelfs voor een 3e plaats.

@Feanfan 1
Wanneer had Spanje de wedstrijd dan eerder kunnen beslissen? Ze hebben in princiepe net zoveel 'grote kansen' gehad als ons. Je zou dan dus ook kunnen zeggen dat wij het eerder hadden kunnen beslissen. Een aantal doet net alsof Nederland constant onder grote druk stond en met de rug tegen de muur van het kastje naar de muur werd gestuurd en het wachten was op een goal van Spanje, dat was echt niet zo. Spanje was welliswaar net wat beter maar sommigen overdrijven het wel heel erg.
Laatst gewijzigd door 1983 op 13-07-2010 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Eric
Superster
Berichten: 3079
Lid geworden op: 08-12-2002 12:00
Locatie: Rotterdam

Bericht door Eric »

Feanfan 1 schreef:@ Eric
Superfries88 heeft al meerdere malen posts neergezet hoe de werkelijkheid is.
En dat de goal pas in de 116e minuut valt, ligt meer aan Spanje. Die hebben de wedstrijd veel eerder kunnen beslissen
Net als Nederland had gekund. Zoals ik al liet zien in een statistiek hebben beide landen evenveel schoten op het doel gehad en ook evenveel kansen. Ik vond eerlijk gezegd de kansen van Nederland een stuk groter dan die van Spanje.
Verder over die huldiging, tja ik zou er zelf ook niet heen gaan. Ik zie het oook niet echt als een huldiging maar meer als een waardering voor de prestaties. Overigens zo vreemd is het ook weer niet, Duitsland werd 4 jaar geleden ook gehuldigd in eigen land en dat zelfs voor een 3e plaats.
Die huldiging is gewoon een groot feest joh. Nog een keertje dan maar aangezien het zondag niet gelukt is. Ik denk dat de meeste mensen geeneens voor het NL elftal komen, maar gewoon om lekker bier te drinken. En ik geef ze geen ongelijk ;)
Feanfan 1
Forumicoon
Berichten: 7715
Lid geworden op: 11-07-2003 13:37

Bericht door Feanfan 1 »

Heerenveen rules schreef:]
Misschien zou je kunnen accepteren dat er mensen zijn die dat anders zien.
En dat zeg jij ? Over Heerenveen ben je nog nooit een woord positief geweest en als het over Nederland gaat, is er geen fout aan te ontdekken.
Heerenveen rules
Forumicoon
Berichten: 15944
Lid geworden op: 02-12-2002 22:51
Locatie: Fryslân

Bericht door Heerenveen rules »

Heeft dit wat te maken met het accepteren van??????

Jij vindt dat Spanje een maatje te groot was, dus dan is dat zo. Fijne manier van discussie voeren.
Feanfan 1
Forumicoon
Berichten: 7715
Lid geworden op: 11-07-2003 13:37

Bericht door Feanfan 1 »

Er is vaak genoeg gebeurd dat iemand een mening over iemand had en dat je met meerdere posts toch je gelijk wou halen.
Een mes snijdt aan twee kanten. Maar klaar, ieder zijn mening
Gebruikersavatar
Flying Tilster
Forumicoon
Berichten: 5690
Lid geworden op: 24-09-2005 09:34
Locatie: Kootstertille

Bericht door Flying Tilster »

Feanfan 1 schreef:@ Eric
Superfries88 heeft al meerdere malen posts neergezet hoe de werkelijkheid is.
En dat de goal pas in de 116e minuut valt, ligt meer aan Spanje. Die hebben de wedstrijd veel eerder kunnen beslissen
Uhmm.. zullen we het maar houden op jouw en Superfries88's werkelijkheid.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
Gebruikersavatar
SCH1920
Invaller
Berichten: 429
Lid geworden op: 06-12-2009 22:41

Bericht door SCH1920 »

Nog nooit baalde ik zo van een verlies. Een WK-finale verliezen doet heel erg pijn. Verdomme, drie keer niks. Toch waren het geweldige weken. De wedstrijd tegen Brazilië en de vreugde na de wedstrijd was geweldig en zal ik nooit vergeten. De dagen dat de wereldtitel gloort, dat is een onbeschrijflijk mooi gevoel. Eigenlijk hadden we maar twee wedstrijden echt nodig die ons de wereldtitel konden bezorgen: de kwartfinale en de finale. Het mocht niet zo zijn.
Fanatic 4-ever schreef:Ik vond het in 2006 en 2008 toch veel mooier. Fantastisch voetbal, daar heeft iedereen het nu nog over toch?!
Er zit denk ik een verschil tussen het spelen op een wereldkampioenschap en een Europees kampioenschap. Op een wereldkampioenschap heb je te maken met vele diverse speelstijlen en bij veel landen is er gebrek aan kwaliteit om er een leuke voetbalwedstrijd van te maken. De eerste vier wedstrijden waren als kwalificatiewedstrijden. De spelvreugde van 2008 hebben we nooit kunnen zien. De wedstrijden in 2008 tegen Italië en Frankrijk hebben me een prachtige tijd bezorgd. Het spel was geweldig en de resultaten overweldigend. Maar op een WK is zakelijker spelen denk ik meer een noodzaak. Toch heeft de wereldwijde pers het voetbal van Nederland gedurende het toernooi wel totaalvoetbal genoemd, m.u.v. de finale. Wij kijken misschien iets te kritisch.

Toch heeft een wereldkampioenschap zoveel meer waarde dan een EK. Het wereldkampioenschap is in de poulefase veel saaier dan een Europees kampioenschap. Dat komt met name door de vele poulewedstrijden met landen als Japan, Zuid-Korea, Nigeria, etc. De toegevoegde waarde is eigenlijk alleen maar de aanwezigheid van Brazilië, Argentinië en in mindere mate Mexico en Uruguay. Maar de aanwezigheid van deze landen maken het WK zoveel groter dan een EK. Het predicaat wereldkampioen is daarnaast ook zoveel meer waard en het toernooi wordt mondiaal beter bekeken.
Feanfan 1 schreef:En dat de goal pas in de 116e minuut valt, ligt meer aan Spanje. Die hebben de wedstrijd veel eerder kunnen beslissen.
Tuurlijk, maar andersom waren er ook genoeg kansen. Spanje was misschien wat beter, maar daarom mag het verlies toch wel frustrerend zijn? Ik hoef niet elke wedstrijd als pseudo-analist te kijken. Ik ben supporter.
Skopperij schreef:Ik had veel meer met de groep van 1998 na die heroïsche wedstrijden tegen Argentinië en Brazilië. Man wat waren die goed!
Die begonnen ook pas in de kwartfinale. Slechts vijf punten in een matige groepsfase, gelukkig winnen in de achtste finale (strafschop tegen op 1-1, Bergkamp bijna rood), maar inderdaad wel een prachtig elftal dat twee zeer gedenkwaardige wedstrijden speelde en de finale op een haar na miste. Maar ook nu hebben we grootse wedstrijden gespeeld (zelfs drie).

Twee jaar geleden zei ik op de terugweg vanuit Basel: ik denk niet dat Nederland ooit nog een prijs wint. Medepassagiers deelden deze gedachte. Twee jaar later droom je van een gewonnen wereldtitel en speel je een WK-finale, waarmee je ook geschiedenis schrijft. Ikzelf kan het rijtje WK-finales vanaf 1930 nagenoeg dromen. Nederland is met drie WK-finales nu het land dat de meeste WK-finales speelde en nog nooit won. We staan tweede (niet eens gedeeld) achter Duitsland (4 verloren finales) met de meeste verloren WK-finales, daarmee laten we Hongarije en Tsjecho-Slowakije (voorgoed) achter ons. De titel van zondag had eigenlijk de twee verliespartijen uit de jaren 70 moeten rechtvaardigen. Het mocht niet zo zijn. Toch tellen we nu weer serieus mee en daar heeft het hele Nederlandse voetbal baat bij.

Meeste WK-finales:
Brazilië 7 (5 winst)
Duitsland 7 (3 winst)
Italië 6 (4 winst)
Argentinië 3 (2 winst)
Nederland 3 (0 winst)
Uruguay 2 (2 winst)
Frankrijk 2 (1 winst)
Tsjecho-Slowakije 2 (0 winst)
Hongarije 2 (0 winst)
Engeland 1 (1 winst)
Spanje 1 (1 winst)
Zweden 1 (0 winst)

We mogen trots zijn op onze voetbalgeschiedenis. Maar het verlies van zondag zal eeuwig blijven steken. Alleen een wereldtitel zal dat kunnen vergoeden, zelfs een Europese titel over twee jaar in de finale tegen Spanje zou dat niet kunnen ben ik bang. Al zou dat wel erg lekker zijn. Duitsland mag ook trouwens.

Er spoken nog wat vragen door mijn hoofd, een gevolg diepe ontgoocheling:
Worden we ooit nog wereldkampioen?
Wat is waardevoller, een Europese titel of een WK-finale?

Het waren schitterende weken, met als uitblinkers Van Marwijk, Stekelenburg, Van Bommel, Sneijder (de eerste Nederlandse voetballer die in de top drie staat van de Gouden bal-verkiezing) en Johan Derksen. Eeuwig zonde van de verloren finale, maar als de dag van toen…
Gebruikersavatar
Boegyman (NL)
Wereldspeler
Berichten: 1332
Lid geworden op: 02-12-2002 13:05
Locatie: Groningen

Bericht door Boegyman (NL) »

Een betere versie:
SCH1920 schreef:Eeuwig zonde van de verloren finale, maar als de dag van toen…
Afbeelding
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Het bereiken van een WK-finale blijft een goede prestatie, toch blijf ik het ongepast vinden om te huldigen. Dit Nederland is daarvoor simpelweg te groot wat mij betreft. Je hebt al maanden geleden de ambitie uitgesproken om die wereldtitel te willen veroveren, je bent zo dichtbij (al blijf ik de nederlaag volledig terecht vinden) en dan moet je met minder dan goud gewoon geen genoegen meer nemen. Dus ook niet gaan huldigen.

Om die reden laat ik de huldiging dan ook grotendeels links liggen. Zullen best wat mooie beelden opleveren, maar het trekt me gewoon niet. Doe mij maar een middag Tour de France.
Heerenveen rules
Forumicoon
Berichten: 15944
Lid geworden op: 02-12-2002 22:51
Locatie: Fryslân

Bericht door Heerenveen rules »

Superfries88' schreef:Het bereiken van een WK-finale blijft een goede prestatie, toch blijf ik het ongepast vinden om te huldigen
Ja, helemaal mee eens. Ze staan ook ieder jaar in een WK-finale............

Prachtige beelden en een terechte huldiging.
Lipton
Forumicoon
Berichten: 6808
Lid geworden op: 25-12-2003 20:39

Bericht door Lipton »

Echte sportmannen die Hollanders, eerst lekker de finale verneuken en dan ook nog een feestbouwen. Worden ze (alweer) uitgelachen in het buitenland.
FC Twente ging nadat ze de bekerfinale van ons verloren toch ook geen feest bouwen?
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Heerenveen rules schreef:Ja, helemaal mee eens. Ze staan ook ieder jaar in een WK-finale............
Lezen is blijkbaar niet je sterkste punt, dus ik zal het speciaal voor jou nogmaals vertellen. Allereerst heb ik duidelijk aangegeven (je quote het zelfs) dat het bereiken van een WK-finale gewoon een goede prestatie is. Alle lof daarvoor hoor, maar vanaf het begin is door iedere verantwoordelijke zo'n beetje wel geroepen dat er echt maar één ding telt: de wereldtitel. Als je de finale ongeslagen haalt en je speelt zelfs nog een verlenging op dat podium, dan is alles minder dan goud gewoon teleurstellend. Niet slecht, maar wel teleurstellend. Als je topsport bedrijft moet je ook durven zeggen van: we zijn er niet in geslaagd om het doel te realiseren en dan hoef je ook niet de huldigen.

Vergeet niet dat Nederland gewoon een serieus voetballand is geworden. Ik lees overal dat we ontzettend blij moeten zijn met het bereiken van de WK-finale vanwege het aantal inwoners. Dat zal allemaal wel, ik kijk liever naar de status die we op voetbalgebied hebben en dan zijn we opeens een behoorlijk land. Iedere grote voetballiefhebber waar dan ook vandaan kan wel iets over Nederland vertellen. Op die FIFA-ranglijst moeten we slechts een paar landen voor ons laten.

Landen als Nederland moeten alleen nog huldigen als er echt een tastbare prijs binnen is gehaald. Voor de rest mag je best een feestje houden of wat dan ook, maar een hele huldiging? Dat hoeft van mij echt niet. Dat heb ik vorige week al geroepen, en toen begreep ik ook niet dat ook Spanje heeft aangekondigd een busrit door Madrid te doen ongeacht uitslag. Duitsland zag gelukkig wel in dat zoiets niet hoorde en heeft aangekondigd geen huldiging te willen omdat de WK-titel niet werd veroverd.

Ik heb best wat beelden meegekregen en het is leuk allemaal, maar het had van mij echt niet gehoeven.
Gebruikersavatar
Flying Tilster
Forumicoon
Berichten: 5690
Lid geworden op: 24-09-2005 09:34
Locatie: Kootstertille

Bericht door Flying Tilster »

Lipton schreef:FC Twente ging nadat ze de bekerfinale van ons verloren toch ook geen feest bouwen?
De huldiging is gewoon terecht. Ze hebben het supergoed gedaan. We stonden sinds 32 jaar weer in een WK-Finale en dat is een prestatie om gewoon trots op te zijn.

Dat jij een WK-Finale wilt vergelijken met ons "lullige" KNVB Bekertoernooi slaat al helemaal als een tang op een varken. Eens in de zoveel jaar mag je een WK spelen en als je dan eindelijk na lange tijd weer eens in de finale staat is dat een prestatie om trots op te zijn. De huldiging op het museumplein vind ik dan ook wel terecht.
Alleen de rondvaart door de grachten vind ik to much. Dat hoort bij een Europees en/of Wereldkampioen, niet bij de vice-wereldkampioen.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
Gebruikersavatar
pieterpieter
Selectiespeler
Berichten: 744
Lid geworden op: 19-10-2006 11:35

Bericht door pieterpieter »

Flying Tilster schreef: trots op te zijn. De huldiging op het museumplein vind ik dan ook wel terecht.
Alleen de rondvaart door de grachten vind ik to much. Dat hoort bij een Europees en/of Wereldkampioen, niet bij de vice-wereldkampioen.
Huldiging vind ik inderdaad ook terecht, zeker als er zoveel vraag naar is bij het publiek. Maar om nou als een gek te gaan feestvieren vind ik wel ongepast (zonet de beelden even op het journaal bekeken). Grachten had ook niet gehoeven, maar ik heb het idee dat dat gebeurt werd zodat de mensen gespreid konden worden.....
Gebruikersavatar
1983
Forumicoon
Berichten: 5276
Lid geworden op: 08-04-2005 13:11

Bericht door 1983 »

Lipton schreef:Echte sportmannen die Hollanders, eerst lekker de finale verneuken en dan ook nog een feestbouwen. Worden ze (alweer) uitgelachen in het buitenland.
FC Twente ging nadat ze de bekerfinale van ons verloren toch ook geen feest bouwen?
Met dat uitlachen zal het wel meevallen hoor. Duitsland deed hetzelfde bij een derde plaats, Slowakije werd gehuldigd voor een achtste finale plaats, Bayern Munchen werd gehuldigd voor de verloren Champions League finale en zo zullen er nog wel meer voorbeelden zijn. Een rondvaart vind ik ook wat overdreven. De vergelijking met het verliezen van de finale van het KNVB beker toernooi gaat natuurlijk nergens over.
oldtimer
Superster
Berichten: 4785
Lid geworden op: 15-12-2005 17:13
Locatie: heerenveen

Bericht door oldtimer »

Wat jullie vergeten is dat het voetbalpubliek tegenwoordig vooral ook zichzelf viert en huldigt.
Net zoals veel supportersgroepen van clubs dat doen.
Een eigentijds fenomeen, dat we vroeger absoluut niet hadden.
Gebruikersavatar
Eric
Superster
Berichten: 3079
Lid geworden op: 08-12-2002 12:00
Locatie: Rotterdam

Bericht door Eric »

Ach wat maakt het allemaal uit zo'n huldiging. Voor de economie is het goed, feest vieren is altijd goed en iedereen is er blij mee inc. de spelers. En deze spelers hebben een feest zeker verdiend, want om ze nu alleen maar sip naar huis te laten gaan slaat natuurlijk nergens op. Dit helpt ze misschien wel weer om zich weer te motiveren voor volgens seizoen.
Plaats reactie