Wielrennen (Giro, Tour, Vuelta en al het andere)

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
Riverside
Beheerder
Berichten: 5900
Lid geworden op: 09-09-2005 00:14
Locatie: Heerenveen

Bericht door Riverside »

Lipton schreef:Wielrennen is maar wat een aparte sport. Je ziet zo nu en dan een fietser de berg op gaan, je ziet meer mensen langs die fietsers rennen omdat ze graag even op TV willen. Wat een onozel circus is dat zeg, de Tour, beter stoppen ze daar direct mee of stoppen ze die mensen achter hekken.
Wielrennen is een prachtsport. En 99,9% van de mensen langs de kant staan daar omdat ze van de sport houden. Op zo'n grote menigte mensen zijn er altijd mensen die idioot moeten doen, net als overal eigenlijk. Moeten we dan overal maar mee stoppen Lipton?
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

De 'oplossing' is simpel: hoge toegangsprijzen vragen langs het parcours, parcoursverboden die civielrechtelijk uitgedeeld mogen worden, grote hekken en als iemand er overheen komt gelijk vol met de knuppels er bovenop. Genoeg mensen bij voetbalbonden die je uit kunnen leggen hoe je dit voor elkaar krijgt :wink:

Lieuwe Westra heeft een keurige tijd neergezet trouwens, minuutje van Cancellara.
Corruption is everywhere, fight it!
Gebruikersavatar
Eric
Superster
Berichten: 3079
Lid geworden op: 08-12-2002 12:00
Locatie: Rotterdam

Bericht door Eric »

Evans wint verdiend een mooie Tour. Niet mijn favoriet, maar hij heeft het wel helemaal zelf gedaan en is drie weken lang top geweest.
Gebruikersavatar
1983
Forumicoon
Berichten: 5276
Lid geworden op: 08-04-2005 13:11

Bericht door 1983 »

Evans is zeker de verdiende winnaar. Ik heb de voorbije weken wel een beetje op hem afgegeven en ik zal nooit een fan van zijn stijl worden. Maar hij is als enige de hele 3 weken top geweest en heeft geen slechte dag gehad in tegenstelling tot de anderen. En met wat hij in de laatste 2 bergetappes heeft laten zien, het persoonlijk dichtrijden van grote gaten met Schleck en daardoor uit geslagen positie terugkomen, heeft hij zwaar aan respect gewonnen. En dan vandaag echt een super tijdtrit eroverheen, petje af voor Cadel. Het was een mooie laatste Tourweek, een van de mooiste van de afgelopen jaren.
Gebruikersavatar
Skopperij
Forumicoon
Berichten: 6176
Lid geworden op: 21-03-2007 17:47

Bericht door Skopperij »

Cadel Evans heeft dik verdiend gewonnen. Ondanks zijn jonge leeftijd wordt de Tour een moeilijk verhaal voor Andy Schleck. Deze Tour was hem op het lijf geschreven: veel klimmen, aankomsten bergop, slechts één tijdrit, een ploegentijdrit met hulp van Cancellara, Contador op 90% en veel favorieten die wegvallen. Zo'n kans krijgt hij niet snel weer. Als het dan nog niet lukt vraag ik me af wat er dan moet gebeuren wil Andy Schleck het geel pakken.
Gebruikersavatar
Eric
Superster
Berichten: 3079
Lid geworden op: 08-12-2002 12:00
Locatie: Rotterdam

Bericht door Eric »

ik heb die reportage over Schleck gezien en ondanks dat hij hard traint komt hij inderdaad, zoals de commentatoren al zeiden, laks over. Dat de gebroeders de tijdrit, hun zwakke punt, niet door en door verkend hebben is natuurlijk een blamage. Met zo'n ploeg en twee zulke goede renners hadden ze er veel meer uit moeten halen, maar ze hebben te lang naar Contador gekeken en te veel op de etappes naar de Alpen gewacht. Ook denk ik dat als Andy gewoon gelijk had meegereden met Contador gisteren dat ze wel vooruit waren gebleven. Ze hebben gegokt en verloren.
Gebruikersavatar
Flying Tilster
Forumicoon
Berichten: 5690
Lid geworden op: 24-09-2005 09:34
Locatie: Kootstertille

Bericht door Flying Tilster »

Andy zal ook vrijdag ten aanval moeten trekken, anders gaat hij het echt niet redden. 57 seconden in een tijdrit van 41 kilometer, dat rijdt Evans in een vloek en een zucht dicht. Hij heeft een minuutje of 3 a 4 wel nodig denk ik.
Mijn verwachting komt dus uit. Als je dan ook nog hoort dat de Schleckjes het parcours totaal niet verkend hebben, terwijl Evans deze al in de Dauphiné Libere heeft gereden.. ja.. wil je dan eigenlijk wel winnen?
Voor Andy zal het nog heel moeilijk worden een Tour op zijn naam te zetten. Als je zo'n beroerde tijdrit hebt, zul je nooit en te nimmer de Tour winnen. Was het wat dat betreft wel eens met Michael Boogerd vanavond tijdens "De Avondetappe".

Kijkende naar de hele Tour is Evans dan toch de sterkste gebleken. In de voorlaatste bergetappe wilde Evans niet al het werk alleen doen, maar ik ben nog wel eens benieuwd wat er gebeurt was als hij met Schleck was meegesprongen. En gisteren sprongen de Schlecks niet mee met Contador, terwijl de Schleckjes in de aanval moesten.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Ik gun het Evans van harte. Hij was ook gewoon de beste deze Tour. Zat constant voorin wanneer dit nodig was, en was niet te beroerd om werk te verzetten als iederen naar hem ging kijken.

Al met al wel een teleurstellende Tour voor de Rabo. Bijna het meeste geld in deze editie gestoken, en dan met 1 etappe-overwinning naar huis komen.
Corruption is everywhere, fight it!
Gebruikersavatar
SCH1920
Invaller
Berichten: 429
Lid geworden op: 06-12-2009 22:41

Bericht door SCH1920 »

Alpe d'Huez 2011

Een soort van groundhopping is het, maar toch anders. De Tour streek dit jaar weer neer op Alpe d'Huez en dus was dit een mooie gelegenheid een vakantie daarmee te combineren. Dat deed ik al eens eerder. In 2008, ook met de Touraankomst op de Alpe en in 2009 op de Mont Ventoux. Toen de Alpe d'Huez dit jaar weer in het parcours werd opgenomen was al snel duidelijk dat we dit jaar weer naar de Franse Alpen zouden afreizen.

Wielrennen en voetbal zijn sporten die nogal uiteen liggen. Voetbal is vooral mooi om alles wat eromheen draait. Maar in wielrennen als sport op zich zit meer. Wielrennen is elke wedstrijd weer een ander epos of drama, of een combinatie daarvan. Hoewel de voorjaarsklassiekers en het wereldkampioenschap in principe de mooiste koersen uit de sport zijn, is de Tour de France uitstekend te combineren met een vakantie. De Alpe d'Huez vormt logischerwijs het hoogtepunt voor de Nederlandse wielerliefhebber.

Mijn eigen rit van de Alpe d'Huez zou de vierde in mijn leven worden. In een tijd van een uur en vijf minuten was ik boven. Vijf minuten langzamer dan drie jaar geleden, maar daarmee behoor ik nog altijd tot de snellere van de ongeschoren benen. Naast de Alpe d'Huez reed ik ook Les Deux Alpes en de Croix-de-Fer. Op de laatstgenoemde berg was het slechts twee graden op de top, met onderweg veel regen.

Maar het hoogtepunt was uiteraard de Touraankomst. Daags voor de Tour was het op de berg al een groot gekkenhuis. Wanneer de Tourkaravaan rond middernacht met motoren naar boven klauterde vloeide het bier al rijkelijk en klonk de muziek uit de boxen. Een sfeer die daags erna in het kwadraat werd overgedaan en met niets te vergelijken is. Een spontane unieke sfeer die zich ontwikkelt voor slechts een beleving die amper een half uur duurt.

Afbeelding
De Nacht van de Alpe d'Huez was al zeer de moeite waard.

Afbeelding
Bocht 7 in volle glorie, ruim voor de Touraankomst.

Bocht 7, 'de Nederlandse bocht', was daarom ook ons terrein. Hier geen pinguïns, papegaaien of andere aandachtsgeilaards die meerennen in de hoop op tv te komen. Wel bier, muziek en wielerliefhebbers in een oranje shirtje. Uren voor de aankomst klonk Nederlandstalige muziek uit de boxen. Voorafgaande de etappe was er hoop. Een Gesink of Ruigh zou het in een kopgroep goed kunnen doen. Maar de vrees dat Contador of Sanchez de koers vroeg openbraken werd waarheid. Al had er in het begin van de etappe nog gejuich geklonken omdat Hoogerland aan de voet van de Telegraphe in de aanval was gegaan. Een Nederlandse zege zat er wederom niet in.

En terwijl de etappe zich ontwikkelde tot een van de mooiste in de afgelopen jaren, klonken in Bocht 7 'De meeste dromen zijn bedrog', 'Brabant' en andere Nederlandse liederen. Vanzelfsprekend luid meegezongen, tussen de slokken van halve liters bier, die erin gingen als water. Of 'niveaulozere' nummers, zoals 'Sex met die kale!' en uiteraard 'Schatje mag ik je foto?' De gendarmerie, die er in sommige vormen ook zeer appetijtelijk uitzag, hield een oogje toe en moest mij soms vermanen niet teveel de auto's in het pad te lopen. Het is nou eenmaal heerlijk om samen met landgenoten dronken en prettig vervelend te zijn.

Toen de reclamekaravaan aan dat feest stilaan een einde maakte besloten wij een honderdtal meters af te dalen uit Bocht 7 omdat meer ruimte is om getuige te zijn van de aankomst van de renners. Iets waar je al weken naar kijkt komt dan ineens op een halve meter aanraakbaar voorbijrijden. Een erg speciaal gevoel, op dat moment voel je je min of meer onderdeel van de wedstrijd. Aan de rotsen wapperde fier het rood, wit en blauw, die was opgehangen.

Nadat ik de Schlecks, Evans en Contador had aangemoedigd, en Voeckler nog even uitjouwde, was het Bauke Mollema de eerste Nederlander die voorbijkwam. Toen de (oud-)Zuidhorner voorbijkwam was mijn reflex hem een helpende hand toe te steken. Ik legde mijn hand op het achterste (zonder daarbij te erotiseren) van Bauke (zo noem je hem op dat moment ook vreemd genoeg) en rende als een dolle meters naar boven. Toen ik hem tussentijds hoorde opschakelen was mijn eigen Tour geslaagd. Ik perste er nog een laatste sprint en drukker uit, waarmee hij gelanceerd Bocht 7 kon binnen rijden.

De rest van het peloton kon ook rekenen op aanmoedigingen. Ook de andere Nederlanders en wat andere willekeurige renners - minus de renners in 'de bus' - konden rekenen op een drukkertje, al besloot ik het bij Hoogerland bescheiden te houden. Alpe d'Huez was wederom een bijzondere, voor herhaling vatbare ervaring.

Afbeelding
De World Press Photo zal er niet mee worden gewonnen, maar hier de achtervolgende groep, met voorop de Schlecks, in het midden vergezeld door de latere Tourwinnaar Cadel Evans. Daarachter loopt een Australiër, die me nog vroeg of ik alsjeblieft volgend jaar naar de Tour Down Under wilde komen.

Afbeelding
De tijdrit in Grenoble ook even meegepikt, tussen een hoop balende Luxemburgers.
Surhuisterveen
Forumicoon
Berichten: 5440
Lid geworden op: 17-03-2005 22:18
Contacteer:

Bericht door Surhuisterveen »

Mooi verslag SCH1920!
Morgen profronde van Surhuisterveen met oa Hoogerland, Evens, Pieter Weening en Bauke Mollema!
SCH
Alfred
Wereldspeler
Berichten: 2305
Lid geworden op: 02-12-2002 21:53

Bericht door Alfred »

1 uur 5 over de Alp D 'Huez 1920? Dat is niet raar, van welk punt tot welk punt gemeten? Ik heb de Alp helaas nog niet binnen het uur gereden maar dan moet je ook wel aardig kunnen fietsen.
Gebruikersavatar
Sjoerdbokje
Invaller
Berichten: 483
Lid geworden op: 17-02-2010 10:26

Bericht door Sjoerdbokje »

Surhuisterveen schreef:Mooi verslag SCH1920!
Morgen profronde van Surhuisterveen met oa Hoogerland, Evens, Pieter Weening en Bauke Mollema!
Yep, zin in :)
Maarten de Jong, de kalkvreter!
Gebruikersavatar
SCH1920
Invaller
Berichten: 429
Lid geworden op: 06-12-2009 22:41

Bericht door SCH1920 »

Stiffie schreef:1 uur 5 over de Alp D 'Huez 1920? Dat is niet raar, van welk punt tot welk punt gemeten? Ik heb de Alp helaas nog niet binnen het uur gereden maar dan moet je ook wel aardig kunnen fietsen.
Tot de 'echte' top. Niet tot de top van de finish van de Tour, maar tot de finish die fietstoeristen meten, misschien tegenwoordig beter bekend als de finish die tijdens de Tour du Jour wordt gemeten.
BBB
Selectiespeler
Berichten: 643
Lid geworden op: 02-12-2002 14:06
Locatie: De Jouwer
Contacteer:

Bericht door BBB »

Is dat voor of na dat tunneltje?
Ik ruik corruptie...
Gebruikersavatar
Eric
Superster
Berichten: 3079
Lid geworden op: 08-12-2002 12:00
Locatie: Rotterdam

Bericht door Eric »

Nog mensen die renners weten die eventueel kunnen gaan verassen in de Vuelta? Zoek nog renners voor mijn poule :D
Gebruikersavatar
Skopperij
Forumicoon
Berichten: 6176
Lid geworden op: 21-03-2007 17:47

Bericht door Skopperij »

Breschel van Rabobank. Lang geblesseerd geweest, dus relatief fit en meteen hartstikke sterk bij zijn debuut in San Sebastian en de Ronde van Denemarken. :D
GMV
Invaller
Berichten: 317
Lid geworden op: 29-10-2006 12:10
Locatie: Joure

Bericht door GMV »

Nieve bij Euskaltel achter Anton. Ik ben ook benieuwd naar Duarte. Voor zijn blessure in de Giro liet hij hele leuke dingen zien in het Baskenland. Hij heeft wel een Menchov in goede vorm waarvoor hij wel zal moeten werken. En Moncoutie uiteraard, die rijdt al jaren een goede Vuelta. Zal dit jaar vast wel weer voor de bergtrui gaan.
Gebruikersavatar
Skopperij
Forumicoon
Berichten: 6176
Lid geworden op: 21-03-2007 17:47

Bericht door Skopperij »

En Marcel Kittel van Skil, niet te vergeten. Die wint tegenwoordig alles wat los en vast zit.
GMV
Invaller
Berichten: 317
Lid geworden op: 29-10-2006 12:10
Locatie: Joure

Bericht door GMV »

De Vuelta heeft dit jaar bijna geen sprints. Ik kom op 3 echte massasprints. De rit van zondag is meer een Sagan aankomst met een stuk van 300m à 10% in de laatste kilometer. Hetzelfde geldt voor de 12e rit. Rit 3 en 6 hebben een klimmetje redelijk dicht bij de streep, dus dat worden waarschijnlijk uitgedunde groepen die gaan sprinten. Dan blijven voor de echte sprints rit 7, 16 en 21 over. Er zit trouwens een paar leuke muurtjes in dit keer en ook hele mooi aankomsten bergop (Angliru en Sierra Nevada o.a.).
Gebruikersavatar
Skopperij
Forumicoon
Berichten: 6176
Lid geworden op: 21-03-2007 17:47

Bericht door Skopperij »

Dat is waar. Misschien is Wout Poels ook een tip voor zulke aankomsten. Hij eindigde 2e in de 6e etappe van de Ronde van Polen, op een parcours dat op en neer ging en eindigde op een loodzware, explosieve klim. Beetje Mur de Bretagne-achtig.
Gebruikersavatar
SCH1920
Invaller
Berichten: 429
Lid geworden op: 06-12-2009 22:41

Bericht door SCH1920 »

BBB schreef:Is dat voor of na dat tunneltje?
Net ervoor, in het dorpje. In dit BNN-filmpje is dat bijvoorbeeld wel te zien (logischerwijs wat aan het eind van het filmpje).
Alfred
Wereldspeler
Berichten: 2305
Lid geworden op: 02-12-2002 21:53

Bericht door Alfred »

Ik kom net terug van een vakantie vlak bij Alp D' Huez. Was niet in topvorm en reed de Alp in 1 uur 8 minuten. Wel geweldig om te zien dat de Alp nog steeds helemaal volgekalkt is en de Hollandse bocht ook lekker oranje gekleurd is.
Gibbet
Bankzitter
Berichten: 213
Lid geworden op: 24-11-2009 08:18

Bericht door Gibbet »

Mollema in de leiderstrui @Vuelta ;)
Gibbet
Bankzitter
Berichten: 213
Lid geworden op: 24-11-2009 08:18

Bericht door Gibbet »

Gibbet schreef:Mollema in de leiderstrui @Vuelta ;)
Raar dat er hier zo weinig aandacht voor is, Breukink was de laatste die na enkele zware etappe's (steile aankomsten, TTT, berg op aankomsten) de leiderstrui in een grote ronde had, in 1989 zo uit het hoofd. En als zijn vorm nog wat groeit kan hij nog wel eens mee doen voor de eindoverwinning. De aankomsten in het volgende weekend liggen hem uitstekend en met zijn explosiviteit kan hij de boni's eventueel ook nog pakken, en de laatste week van de Vuelta is relatief eenvoudig. Kom op Bauke, rijd de tijdrit van je leven morgen!
JD
Invaller
Berichten: 398
Lid geworden op: 18-12-2003 19:15

Bericht door JD »

Zo uit het hoofd was het Pieter Weening die als laatste de leiderstrui had in een grote ronde. :wink: Zeker een mooie prestatie van Mollema, ik denk dat hij het podium kan halen.
Gebruikersavatar
diepFries
Wereldspeler
Berichten: 1639
Lid geworden op: 05-06-2007 13:12
Locatie: Groningen

Bericht door diepFries »

Weening was niet 'na enkele zware etappes', dat heeft dus net iets minder waarde dan deze trui
In case of doubt, make it sound convincing
Gebruikersavatar
Skopperij
Forumicoon
Berichten: 6176
Lid geworden op: 21-03-2007 17:47

Bericht door Skopperij »

Ik gun het die Mollema wel. Doodeenvoudige jongen. Het contrast met Robert Gesink kan niet groter zijn: die voelt zich goed bij minutieus geplande hoogtestages en tijdritten die hij rijdt met precies 104 omwentelingen per seconde. Mollema moet daar niets van hebben, stapt op zijn fiets en trapt gewoon zo hard mogelijk een berg op. Grappig dat een vlak land twee van zulke renners voortbrengt terwijl ze beide, op hun manier, steengoed zijn.
Gebruikersavatar
Currahee
Wereldspeler
Berichten: 1721
Lid geworden op: 23-01-2005 01:17
Locatie: Lemmer

Bericht door Currahee »

Skopperij schreef: Grappig dat een vlak land twee van zulke renners voortbrengt terwijl ze beide, op hun manier, steengoed zijn.
Je vergeet Kruiswijk en Poels. Ook die gaan heel aardig een berg op hoor ;)

Daarnaast heb je nog in minder mate een Ten Dam die ook goed een berg op kan. En je kunt gewoon zien dat al het geld wat Rabobank heeft geïnvesteerd in de jeugd nu eindelijk zijn vruchten gaat afwerpen. Nederland heeft een hele goeie lichting met jonge renners die wat completer zijn dan voorheen. Ik zeg niet dat ze de tour gaan winnen maar in een raar jaar kan het zomaar gebeuren. En het kijkt toch een stuk plezieriger naar fietsen als er Nederlanders mee doen die ook kans maken op een overwinning. En er zitten nog een paar heel aardige talenten aan te komen uit de Rabo stal dus ik denk dat we na een aantal magere jaren voor het Nederlandse fietsen weer naar een paar jaren gaan waar we weer meer meetellen in de sport.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Skopperij schreef:die hij rijdt met precies 104 omwentelingen per seconde.
Weet je dat heel zeker? :mrgreen:
Corruption is everywhere, fight it!
Gebruikersavatar
Eric
Superster
Berichten: 3079
Lid geworden op: 08-12-2002 12:00
Locatie: Rotterdam

Bericht door Eric »

Currahee schreef: En er zitten nog een paar heel aardige talenten aan te komen uit de Rabo stal dus ik denk dat we na een aantal magere jaren voor het Nederlandse fietsen weer naar een paar jaren gaan waar we weer meer meetellen in de sport.
Komt nog bij dat het wielrennen in Frankrijk en Spanje zo goed als dood is. Amerika zal er ook wel op achteruitgaan nu Armstrong gestopt is. Hierdoor maken de Nederlanders en Belgen weer meer kans om het wielrennen te gaan domineren in de aankomende jaren.
Plaats reactie