Beneliga

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

BeNelux compititie?

Ja, graag
8
21%
Misschien
14
36%
Nee, nooit
17
44%
 
Totaal aantal stemmen : 39

Wat vind je van een Nederlands/Belgisch bekertoernooi?

Berichtdoor Blizzard » 25-06-2003 16:30

Zo nu en dan hebben mensen het over een gezamelijk bekertoernooi: mijn vraag wat vindt je ervan?

Het lijkt mij wel leuk, meer "nieuwe wedstrijden en reisjes maar zit er ook geen commercieel voordeel aan?
Avatar gebruiker
Blizzard
Superster
 
Berichten: 3644
Geregistreerd op: 29-03-2003 18:52

Berichtdoor Heert-Jan » 25-06-2003 16:33

joepie, uitvakken met 20 man erin.

nee dankje.
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Avatar gebruiker
Heert-Jan
Basisspeler
 
Berichten: 791
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:10
Woonplaats: Jentsjemar

Berichtdoor michel » 25-06-2003 19:58

Ik stem voor, zou de beker wat meer bijzonder maken. Volgens mij staat er dan wat meer
op het spel en heb je meer mooie wedstrijden.

Uitvakken met 20 man... hebben we nu ook en als ik het goed begrijp (lierse) dan houden
Belgen ook wel van uitwedstrijden. Of je nu 2,5 of 3,5 uur moet rijden dat zou niet de
reden mogen zijn om het niet te doen.
Avatar gebruiker
michel
Superster
 
Berichten: 1937
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:48
Woonplaats: DKV

Berichtdoor Niels » 25-06-2003 20:29

Ik stem voor, zou de beker wat meer bijzonder maken. Volgens mij staat er dan wat meer op het spel en heb je meer mooie wedstrijden.


Weet je wat een bekertoernooi pas echt bijzonder zou maken? Dat hele gesodemieter met later instromen e.d. gewoon helemaal afschaffen. Afijn, dat is een bekende discussie. Maar het is wel dé optie in mijn ogen. Ik zit niet op drie uitwedstrijden naar Charleroi, Excelsior Moeskroen en AA Gent te wachten, met alle respect voor die clubs.
Niels
Erelid
 
Berichten: 3997
Geregistreerd op: 02-12-2002 00:00
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Roelos » 25-06-2003 20:33

Nielshh schreef: Weet je wat een bekertoernooi pas echt bijzonder zou maken? Dat hele gesodemieter met later instromen e.d. gewoon helemaal afschaffen.


Ik ben het helemaal met je eens, ben ook blij dat er weer gewoon wordt geloot maar Riemer denkt daar helaas heel anders over... :|
Avatar gebruiker
Roelos
Selectiespeler
 
Berichten: 179
Geregistreerd op: 10-03-2003 19:20
Woonplaats: Het Zonnige Zuiden

Berichtdoor Booijstra » 26-06-2003 14:38

Men zou een voorbeeld aan Engeland moeten nemen...zoals met zoveel dingen in het voetbal...KNVB moet maar es in de leer bij de FA...kunnen ze afkijken voor hoe het wel moet...
Avatar gebruiker
Booijstra
Wereldspeler
 
Berichten: 1124
Geregistreerd op: 06-02-2003 15:59
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor Blizzard » 26-06-2003 16:20

Booijstra schreef:Men zou een voorbeeld aan Engeland moeten nemen...zoals met zoveel dingen in het voetbal...KNVB moet maar es in de leer bij de FA...kunnen ze afkijken voor hoe het wel moet...

Sommige koffiekaners in ons publiek kunnen ook wel eens op voetbalreis naar Liverpool-Everton om te horen en te zien hoe het echt moet...........
Avatar gebruiker
Blizzard
Superster
 
Berichten: 3644
Geregistreerd op: 29-03-2003 18:52

Berichtdoor Booijstra » 26-06-2003 16:37

Blizzard schreef:

Sommige koffiekaners in ons publiek kunnen ook wel eens op voetbalreis naar Liverpool-Everton om te horen en te zien hoe het echt moet...........


Hoop toch niet dat het een serieus voorstel is...zo wel...financier jij? 8)
Avatar gebruiker
Booijstra
Wereldspeler
 
Berichten: 1124
Geregistreerd op: 06-02-2003 15:59
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor KingBee » 26-06-2003 19:21

lijkt mij wel leuk, kunnen we om 'de speciale palm trofee' spelen

Maar ff serieus, het lijkt mij wel wat, misschien dat dan ook de top 3 het toermooi een beetje serieuzer neemt.
Net fan dat benaude!
Avatar gebruiker
KingBee
Wereldspeler
 
Berichten: 1030
Geregistreerd op: 10-01-2003 15:04
Woonplaats: Damwoude

Berichtdoor Mister Grie » 26-06-2003 20:00

NEE! hoeft voor mij echt niet!

Greetz,
Mr.Grie
Gabber Ben Je Niet Even, Gabber Ben Je Voor Het Leven!!
Mister Grie
Selectiespeler
 
Berichten: 265
Geregistreerd op: 02-12-2002 17:39
Woonplaats: Woudsend

Berichtdoor Marça » 27-06-2003 10:38

Dit is net zoiets als de Beneliga, waarvan Harry van Raay het zo broodnodig vind.
Ik ben geen voorstander om competities samen te voegen, ieder land heeft z'n eigen competitie en dat moet mooi zo blijven.. In sommige dingen moet je vooruitstrevend zijn, maar er zijn ook dingen die je moet behouden zoals het is.
Avatar gebruiker
Marça
Superster
 
Berichten: 1956
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:50

Berichtdoor Blizzard » 27-06-2003 16:14

Een bekertoernooi is toch wat anders dan een competitie waarin je iedere week weer speelt, het lijkt me niet slecht om een gezamelijk bekertoernooi te doen, zijn er tenminste weer wat nieuwe tegenstanders.
Avatar gebruiker
Blizzard
Superster
 
Berichten: 3644
Geregistreerd op: 29-03-2003 18:52

Berichtdoor The North » 27-06-2003 16:45

Ik denk niet dat de spelers er blij zullen wezen om telkens heen en weer te reizen tussen belgie en nederland..
Gert Jan, Kan wat Foppe kan!....(2de worden)
Avatar gebruiker
The North
Basisspeler
 
Berichten: 649
Geregistreerd op: 27-05-2003 20:31
Woonplaats: Giekerk

Nederlands/ Belgische competitie

Berichtdoor michel » 31-03-2006 08:38

De discussie is wel eens eerder aan de orde geweest (in ieder geval over bekertoernooi)
maar ik kon geen topic terugvinden dat deze lading dekte.
nrc schreef:Van Basten pleit voor Nederlands-Belgische competitie

Marco van Basten pleit in de vrijdageditie van nrc.next voor een Nederlands-Belgische competitie. De bondscoach van het Nederlands elftal wil op die manier de kloof tussen het Nederlandse en Belgische voetbal met de grote Europese voetballanden verkleinen.

„We moeten voorkomen dat we de concurrentiestrijd met het buitenland niet op een gigantische manier verliezen”, aldus Van Basten in de krant.

De bondstrainer ziet een nieuwe competitieopzet als oplossing: „We dienen ons te verenigen. Volgens mij moeten Nederland en België samen een competitie opzetten. Dan kunnen we gezamenlijk een vuist maken naar het geweld van landen als Engeland, Spanje, Italië, Frankrijk en Duitsland. Daar smijten ze met geld. De grote voetballanden zuigen ons leeg. In mijn periode als profvoetballer speelden vier, vijf Nederlandse spelers in het buitenland. Nu wel vijftig. Dat is niet goed.”

De bondscoach heeft zelfs al nagedacht over een opzet: „Je zou met zestien clubs moeten beginnen”, legt hij uit. „De beste clubs samenvoegen in één League. De Nederlandse competitie is beter dan die in België. Bovendien wonen hier meer mensen. Daar zou je een rekenmodel op los moeten laten. Dan kom je op tien Nederlandse en zes Belgische clubs. De Competitie der Lage Landen. Ik noem maar een dwarsstraat. Het maakt niet uit van wie het idee uiteindelijk is. Het niveau moet omhoog. Bij ons én bij de Belgen.”

De nieuwe opzet zou ook als alternatief voor de play-offs kunnen dienen. Van dat plan is Van Basten nooit een voorstander geweest: „Van de play-offs gaat het niveau van de Nederlandse competitie niet omhoog. Dat gebeurt wel als Anderlecht, Brugge, Luik of Gent in plaats komen van RBC, Sparta en Willem II. Zo'n competitie wordt minder voorspelbaar.”

Overigens zegt Van Basten in nrc.next dat de play-offs wel een eerlijke kans verdienen: „Aan de hand van een evaluatie moeten we straks kijken of we ermee doorgaan.” (ANP)


In vorige discussies heb ik al eens aangegeven dat ik een voorstander ben van dit
geheel (en gemerkt dat ik in de minderheid was), ik ben benieuwd wat het huidige forum
denkt van Brugge-uit ipv. bijv. RBC-uit.
Heerenveen: superbia ex septentrio
Avatar gebruiker
michel
Superster
 
Berichten: 1937
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:48
Woonplaats: DKV

Berichtdoor SpongeBob » 31-03-2006 08:39

1x tegen SK Beveren vind ik wel genoeg...
Ik heb geen onderschrift nodig...
Avatar gebruiker
SpongeBob
Wereldspeler
 
Berichten: 1089
Geregistreerd op: 26-10-2005 08:31
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Jelmer P. » 31-03-2006 08:44

Tegen, dit soort plannen zijn de doodssteek voor de kleinere clubs, ook lijkt het mij lastig te bepalen welke clubs mee mogen doen en welke niet.

Kijk je naar begroting, of naar potentieel, of naar de gemiddelde positie op de ranglijst van de afgelopen 10 jaar.

Dit soort plannen lijken mij niet haalbaar.
Jelmer P.
Selectiespeler
 
Berichten: 194
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:46

Berichtdoor FeanFanForLife » 31-03-2006 08:54

Het lijkt mij opzich wel leuk. Zoals je voorbeeld van Brugge uit ipv RBC uit, maar ik vindt eigenlijk dat ieder land gewoon zijn eigen competitie moet houden. Dat je niet moet gaan mixen. Als oefenpotjes/Uefa /Champions Leauge vindt ik het leuk en is het ook wel ok. Maar ik denk verder niet echt dat het haalbaar is.

En idd, waar kijk je dan naar naar de clubs die er wel en niet in zitten? ...
FeanFanForLife
Wereldspeler
 
Berichten: 1204
Geregistreerd op: 02-02-2005 17:41
Woonplaats: Fryslân

Berichtdoor Venderwel » 31-03-2006 08:55

Jelmer P. schreef:Tegen, dit soort plannen zijn de doodssteek voor de kleinere clubs, ook lijkt het mij lastig te bepalen welke clubs mee mogen doen en welke niet.

Kijk je naar begroting, of naar potentieel, of naar de gemiddelde positie op de ranglijst van de afgelopen 10 jaar.

Dit soort plannen lijken mij niet haalbaar.


Waarom zou dit de doodsteek zijn voor de kleinere clubs?? Als je het doorvoert samen met de mogelijkheid dat hoofdklassers kunnen promoveren naar de eerste divisie, dan lijkt het mij juist een hele goede manier!
Je krijgt dan De Coupe der Lage Landen (Die overigens bij het ijshockey al bestaat), dan de eerste divisie een mix van de huidige eredivisie en eerste divisie. En noem het een 2e (of overgangs) divisie. Een mix van hoofdklassers en eerste divisie clubs.
Dit zou naar mijn idee heel goed kunnen werken.
Ik denk dat de samenwerking uiteindelijk beter voor ons is en niet de doodsteek voor het Nederlands voetbal. Als we op deze voet doorgaan, dat wordt de doodsteek, maar wel een langzame...
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn

Berichtdoor Superfries88' » 31-03-2006 08:57

Tegen.

Reden; ik zie het nut er eerlijk gezegd niet van in. De Nederlandse clubs vind ik steeds sterker worden, vooral omdat we Europees redelijk tot goed presteren, en de Belgen maken Europees weinig klaar.

Tot slot. Er wordt aangegeven dat Nederland de concurrentie moet aangaan en spelers moet zien behouden. Moet dat voor elkaar komen door samen te werken met een zwakkere competitie? :?
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Berichtdoor Jonas van den Andel » 31-03-2006 09:31

Mogen we dan ook Belgen opstelling in het NL. elftal?

Volgens mij zorgt een sterkere competititie ook voor meer geld, echter daarmee worden niet direct Nederlanders gebonden maar juist buitenlanders gehaald. Zie maar naar hoeveel buitenlanders er in de grote landen spelen.
My name is Jonas!!
Jonas van den Andel
Nieuw talent
 
Berichten: 79
Geregistreerd op: 26-11-2003 12:51

Berichtdoor klasbak » 31-03-2006 10:04

Ik denk dat het voor Heerenveen erg gunstig zal zijn. We kunnen op dit moment niet goed de aansluiting met de top vinden. Echter, omdat we zo gezond zijn, hebben we een betere basis om zo door te groeien. Ik denk dat dan uiteindelijk de Nederlandse top 5 zich weer gaat vormen, maar dan met meer champions league plekken ( 4 ??)... Met het geld dat dan meer binnen komt zullen de Belgische clubs eerst hun wanbeleid van de afgelopen jaren moeten compenseren en zo zullen ze achter raken.

Er zal wel veel kritiek op deze redenatie komen, maar je ik bekijk graag allles positief. :)
klasbak
Nieuw talent
 
Berichten: 76
Geregistreerd op: 07-11-2005 15:38
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor sc heerenveen 4 ever » 31-03-2006 10:15

Ik vind dit echt een flut idee, wat moeten we met die semi-prof competitie in Belgie, er zitten mischien een paar leuke clubs bij. Maar de rest kun je meteen wel in de eerste divisie zetten. Van Basten wou deze competitie omdat hij bang is dat er teveel spelers naar het buitenland gaan. Nou dat hou je met deze opzet al helemaal niet tegen. Kan van Basten mij 5 redelijk goede spelers noemen die naar Belgie zijn vertrokken omdat ze daar beter werden????

En Sint-truiden uit, nee dat is leuk. Je krijgt er maar een paar sterke clubs bij. Zie niet waarom we nu wel te vergelijken zouden zijn met DUitsland, Spanje, Engeland en Italie :urgs:
Een onderschrift: wat is dat?
sc heerenveen 4 ever
Wereldspeler
 
Berichten: 1176
Geregistreerd op: 27-03-2005 15:23
Woonplaats: Norg

Berichtdoor Heerenfan » 31-03-2006 10:38

En dan op de terug reis met de hele ploeg naar de chinees? :wink:

on topic
Vind dit opzich niet een verkeerd idee MAAR ik twijfel of het zou werken....
Met een comp. tussen de 10 nederlandse clubs & 6 belgische clubs (en wie bepaald welke dit zijn?) wordt de kwaliteit lijkt mij echt niet beter en op die manier dood je eigenlijk de nu "kleine" clubs (rbc, heracles, etc). Daarbij moeten wij (en groningen) dan elke uitwedstrijd behoorlijke afstanden afleggen (extra kosten voor de clubs) en niet alleen de selecties maar ook wij als supporters, waardoor ik me niet kan voorstellen dat stadions vol zullen zitten, puur omdat de kosten te hoog worden (de reiskosten van de ploeg moet natuurlijk ergens vandaan komen, gevolg prijs voor de (seizoen)kaartjes omhoog? lijkt me een niet onlogisch).

Denk met een oplossing zoals ze die nu in engeland kennen, waar clubs worden opgekocht door rijke en machtige mannen of zoals ze in spanje/italie kennen, waar de voorzitters door de supporters worden gekozen (en dit zijn meestal ook rijke & machtige mannen) je verder zou komen. Ok, het heeft voor & nadelen....Nadeel = ze zien het meestal als een speeltje en als ze het zat zijn verkopen ze het weer. Maar een groot voordeel is dat deze heren er wel veel geld in pompen (en vooral in de selectie, zie chels, barca, milan, madrid, etc), op die manier kun je beste nederlandse spelers behouden en komen "toppers" makkelijker/eerder naar de nederlandse comp. waardoor het niveau zal stijgen...
Het draait in het huidige voetbal allemaal & alleen nog maar om;...... GELD 8)
FCUK de godenzonen...........Super Friezen Forever!
Avatar gebruiker
Heerenfan
Basisspeler
 
Berichten: 537
Geregistreerd op: 30-08-2005 13:38
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor mh8 » 31-03-2006 10:50

Ik vind het ook geen heel slecht idee, mits je een niveau lager een soort benelux 2 competitie maakt waardoor het voor de kleinere clubs uit de NL en Belgische eredivisie ook aantrekkelijk blijft. Maar ik ben benieuwd hoe ze de europese tickets dan zullen verdelen. Hoe zouden ze dat in gedachten hebben. De NL championsleague tickets en die van de uefa bij die van Belgie optellen? In dit geval zouden geloof ik de nummers 1/10 europees voetbal kunnen halen. Ben erg benieuwd hoe 'San Marco' dat in gedachten heeft, ookal is de UEFA degene die dat uiteindelijk bepaalt.
Avatar gebruiker
mh8
Nieuw talent
 
Berichten: 59
Geregistreerd op: 18-05-2005 22:45

Berichtdoor michel » 31-03-2006 10:52

Ik lees meerdere malen over de praktische bezwaren die het met zich mee zou brengen (wie
mag wel en niet meedoen) maar dat is in beginsel helemaal niet van belang omdat je er eerst
uit moet zien te komen of het nut heeft.
Ik denk dat de NL'se competitie (en de Belgische ook) te zwak is om überhaupt een brede
basis te leveren en dit uit zich in weglopen van (groot) talent, dus aantrekken van
buitenlanders (en dan niet de toppers). Op dit moment kan NL misschien 2 topclubs
onderhouden maar als je samen gaat met België (die misschien 1 topclub kan onderhouden,
een aantal hier zijn ineens de 'successen van Anderlecht van een paar jaar geleden
vergeten toen de NL'se clubs amper door de voorronde CL heenkwamen) dan wordt je
competitie over de hele linie dusdanig sterker dat je als club een stap omhoog kunt maken.
Gezien de competitie waarin je dan speelt trekken de topclubs de rest van het niveau mee
en dus worden (bijvoorbeeld) ook wij er beter van.

(ps. Heerenfan, waar denk jij dat België ligt?)
Heerenveen: superbia ex septentrio
Avatar gebruiker
michel
Superster
 
Berichten: 1937
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:48
Woonplaats: DKV

Berichtdoor Riverside » 31-03-2006 11:12

Tsja, het heeft zijn voor-en nadelen, maar voor mij wegen de voordelen toch zwaarder dan de nadelen. Op het eerste gezicht ben ik dus gematigd voor, maar ik ken alle ins & outs ook nog niet dus kun je er nog geen zinnig antwoord op geven.

De concurrentie met de toplanden zul je nooit kunnen aangaan, maar je kunt wel proberen er zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen. Met een eventuele Bene-liga is dat dus een rëeele mogelijkheid.

Oja; nog vergeten te melden. De reisjes naar België kunnen ook erg plezant zijn! :mrgreen:
Riverside
Beheerder
 
Berichten: 5900
Geregistreerd op: 08-09-2005 23:14
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor kicking cobus » 31-03-2006 12:23

Ik denk niet dat het commercieel interessant is om de Nederlandse en Belgische competie samen te voegen. Ik denk dat het financieel niet veel oplevert (ik denk eerder dat het duurder is) en sportief zou het ook een fiasco worden. Wie zit er nou op te wachten om naar Zulte-Waregem vs. SC. Heerenveen.
kicking cobus
Nieuw talent
 
Berichten: 65
Geregistreerd op: 15-02-2006 12:16
Woonplaats: finkum

Berichtdoor Superfries88' » 31-03-2006 12:25

Weinig steun voor plannen Van Basten

Uitgegeven: 31 maart 2006 11:39

RIJSWIJK - Marco van Basten kan voorlopig op weinig steun rekenen voor zijn plan om de Nederlandse en Belgische competitie te laten fuseren. De voorzitters van de KNVB en KBVB reageerden vrijdag lauwtjes. "Het is een leuk idee, maar ook een utopie", sprak Henk Kesler, preses van de Nederlandse voetbalbond.

Zijn Belgische collega Jan Peeters was enigszins verbaasd dat de oude plannen (oud-PSV-voorzitter Harry van Raaij maakte zich jarenlang sterk voor een Benelux-competitie) weer van de plank werden gehaald. "Goh, hier is al jaren niet meer over gesproken", zei Peeters. "Destijds heeft de Nederlandse voetbalbond besloten dat idee niet door te zetten. Dus ik wacht eerst maar een telefoontje van de KNVB af, voordat ik hier op reageer. Nee, op voorhand afwijzen doe ik het ook niet."


Discussies

Kesler maakte echter duidelijk dat zijn collega niet op een telefoontje hoeft te rekenen. De voorzitter van de KNVB omschreef het plan van de bondscoach als "niet reëel". Hij verwees naar de discussies die enkele jaren geleden plaatsvonden toen deze kwestie ook al speelde. "Er is een studie naar gedaan, maar het blijkt economisch oninteressant."

Van Basten zei in de vrijdageditie van NRC.Next dat hij met de fusie de kloof met de grote Europese voetballanden wil verkleinen. "Je kunt straks meer spelers behouden, je ontvangt meer geld uit tv-rechten", meende de bondscoach.

Niet haalbaar

Volgens Kesler is het financieel rendement echter niet zo groot: "Dat is uitermate beperkt", zei hij. "Laten we nu maar rustig de play-offs afwachten. Daar is bewust voor gekozen. Of ik verbaasd ben door de uitspraken van Van Basten? Nou, we leven in een vrij land en Marco mag uiteraard filosoferen over het voetbal. Maar dit plan is niet haalbaar."


Bron; nu.nl
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Berichtdoor Niels » 31-03-2006 12:32

SC Heerenveen - AA Gent ofzo, daar zit ik dus echt niet op te wachten he... We hebben zelf genoeg van dat soort clubs hier in Nederland...
Niels
Erelid
 
Berichten: 3997
Geregistreerd op: 02-12-2002 00:00
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Satyr » 31-03-2006 12:34

En ook hier trapt iedereen er in. Kijk eens op de kalender...

NRC.next heeft zo een mooie publiciteitsstunt 8)
Avatar gebruiker
Satyr
Superster
 
Berichten: 2541
Geregistreerd op: 01-02-2005 16:02

Volgende

Keer terug naar Sport overig

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten