SKS Skutsjesilen

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gebruikersavatar
Eastermar
Wereldspeler
Berichten: 1415
Lid geworden op: 02-12-2002 14:53
Locatie: Heerenveen-centrum
Contacteer:

Bericht door Eastermar »

Heerenveen wint hectische zeildag SKS
LC | Gepubliceerd op 14 juli 2008, 16:53

DE VEENHOOP -
De Gerben van Manen van schipper Pieter Brouwer heeft maandagmiddag de tweede wedstrijd van het SKS-skûtsjesilen gewonnen. Een prestatie van formaat, want het skûtsje van Heerenveen startte op de Wide Ie bij De Veenhoop pas als dertiende.

Woudsend finishte als tweede. Schipper Ype van der Meulen kwam zaterdag nog als twaalfde over de streep.

Derde werd Bolsward. Opmerkelijk, want schipper Pieter Meeter sloeg in het begin overboord. Een volgboot bracht hem weer naar het schip. Omdat zijn bril op de bodem van de Wide Ie lag, zag Meeter Drachten en Grou niet aankomen en maakte een voorrangsfout. Hij liet de zeilen zakken, hees die even later toch weer en ging voluit.

Het Leeuwarder skûtsje moest de wedstrijd met averij verlaten. Jappie Meeter ramde d'Halve Maen en liep een scheur in de kop van de romp op. De harde wind haalde soms aan naar kracht zes en waaide uit het westen en zuidwesten. Het leverde een prachtwedstrijd op voor het publiek.

Woensdag is de derde wedstrijd bij Earnewâld.

Uitslag:

1. Heerenveen, 2. Woudsend, 3. Bolsward, 4. Earnewâld, 5. Sneek, 6. Grou, 7. d'Halve Maen Drachten, 8. Langweer, 9. Joure, 10. Lemmer, 11. Drachten, 12. Súdwesthoek Stavoren, 13. Huizum, 14. Leeuwarden.
Gebruikersavatar
SpongeBob
Wereldspeler
Berichten: 1089
Lid geworden op: 26-10-2005 09:31
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door SpongeBob »

Vooral grote klasse van Sneek. 2 kruisrakken (ronden voor leken onder ons) voor het einde lagen ze nog laatst, en dan toch 5e eindigen....
Ik heb geen onderschrift nodig...
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

SpongeBob schreef:Vooral grote klasse van Sneek. 2 kruisrakken (ronden voor leken onder ons) voor het einde lagen ze nog laatst, en dan toch 5e eindigen....
Pardon? Een route of omloop = een ronde.
Een kruisrak is dat deel van een route wat leidt naar de hoogste ton. Oftwel het stuk tegen de wind in, waar men moet laveren. Ook wel kruisen genoemd.


Inderdaad grote klasse van Sneek, maar omdat nu 'vooral' te noemen gaat me wat te ver. Van Sneek mogen we niet anders verwachten namelijk. Het is de grote favoriet voor de eindzege. Ik vind het toch even van grotere klasse dat een schip waarvan de schipper overboord slaat en op een gegeven moment de zeilen moesten strijken omdat ze vast zaten aan een ander schip, op een gegeven moment 3e wordt.
Van achteruit bij de eerst 5, 6 komen is namelijk niet zo heel erg moeilijk, niks ten nadele van de rest, maar dat is nou eenmaal zo. Maar om dan van achteruit nog verder naar voren te komen dat is knap.
Neemt niet weg hoor, dat die mannen van Sneek ontzettend goed kunnen zeilen, maar vind de prestatie van zowel Heerenveen, maar zeker ook Bolsward, toch net iets groter!

Heerenveen heeft het helemaal lekker trouwens. Gisteren als 13e starten betekend vandaag als 2e mogen vertrekken!
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Gebruikersavatar
SpongeBob
Wereldspeler
Berichten: 1089
Lid geworden op: 26-10-2005 09:31
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door SpongeBob »

Venderwel schreef:Neemt niet weg hoor, dat die mannen van Sneek ontzettend goed kunnen zeilen, maar vind de prestatie van zowel Heerenveen, maar zeker ook Bolsward, toch net iets groter!
De prestatie van Heerenveen was maar matigjes. Bij het begin maakt het niet zoveel uit waar je ligt, en ze kwam al vrij vlot op plek 2 te liggen. De prestatie van Bolsward en Sneek daartegen is vele malen groter om nog zo'n inhaalrace te maken...
Ik heb geen onderschrift nodig...
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

SpongeBob schreef:De prestatie van Heerenveen was maar matigjes. Bij het begin maakt het niet zoveel uit waar je ligt, en ze kwam al vrij vlot op plek 2 te liggen. De prestatie van Bolsward en Sneek daartegen is vele malen groter om nog zo'n inhaalrace te maken...
Ik heb de wedstrijd niet gezien, maar weet uit eigen ervaring dat goed starten net zo goed een kwaliteit is. Om dat nou af te doen als 'niet zo knap' vind ik te kort door de bocht.
Ladies and gentleman: We've got him!
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Bovendien maakt het bij een wal start wel degelijk uit waar je ligt.

Maar goed, het zal ongetwijfeld een erg leuke race zijn geweest, zoals ik verwacht dat dat vanmiddag ook weer zo zal zijn, met deze wind.Baal ervan dat ik moet werken, anders was ik mooi even gaan kijken!

Voor de mensen die geen radio op hun werk hebben, maar wel internet, je kunt altijd nog via internet meeluisteren he! En mocht de link van Omrop Fryslan op hun site niet werken, dan heb ik nog wel een andere! ;-)
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Gebruikersavatar
Frisian
Wereldspeler
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10-07-2004 12:43

Bericht door Frisian »

En weer Heerenveen wat als eerste aankomt, gaat lekker daar.

Ik heb trouwens een radio op het werk (staat ook aan op het skutsjesillen), wat mij opvalt is dat Klaas Jansma er wel een heel spectakel van maakt.
Gebeurt er nou echt zoveel of maakt hij het nu mooier dan dat het al is?
Kan me namelijk van vorig jaar een wedstrijd herinneren dat het bijna windstil was en hij zo enthousiast was en dat er van alles gebeurde, lijkt me sterk als er bijna geen wind is.
supporter: in voor en tegenspoed
Gebruikersavatar
diepFries
Wereldspeler
Berichten: 1639
Lid geworden op: 05-06-2007 13:12
Locatie: Groningen

Bericht door diepFries »

Frisian schreef:En weer Heerenveen wat als eerste aankomt, gaat lekker daar.

Ik heb trouwens een radio op het werk (staat ook aan op het skutsjesillen), wat mij opvalt is dat Klaas Jansma er wel een heel spectakel van maakt.
Gebeurt er nou echt zoveel of maakt hij het nu mooier dan dat het al is?
Kan me namelijk van vorig jaar een wedstrijd herinneren dat het bijna windstil was en hij zo enthousiast was en dat er van alles gebeurde, lijkt me sterk als er bijna geen wind is.
't Is dan ook de Henk Kok van 't Skûtsjesilen.. Of Henk Kok is de Klaas Jansma van het voetbal, dat kan ook natuurlijk..

Ik ben overigens niet een fanatieke volger, maar ook een vrijwel windstille wedstrijd kan best spannend zijn. Juist onder dat soort omstandigheden kun je je vrijwel geen 'fouten' veroorloven lijkt me..
In case of doubt, make it sound convincing
Gebruikersavatar
Frisian
Wereldspeler
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10-07-2004 12:43

Bericht door Frisian »

Ik ben ook geen actief volger hoor maar vind het wel leuk om het overdag op de radio te hebben.
Een windstille wedstrijd zal inderdaad wel spannend zijn maar om dan als commetator helemaal los te gaan is ook wel wat overdreven.
supporter: in voor en tegenspoed
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Ach ja, dat is Klaas Jansma. Toch hoort hij er nou eenmaal wel bij vind ik. Zat er laatst nog weer eens met iemand over te babbelen....wat als hij er bij weg zou vallen? Wie zou het dan moeten doen? Zou echt heel anders worden denk ik.

Maar goed, gisteren dus weer een overwinning voor Heerenveen, Bolsward 2e en Sneek 3e.

Klassement:

1. Heerenveen 4,8
2. Sneek 8,9
3. Bolsward 9
4. Woudsend 19
5 t/m 14.... 19 punten en meer

Spannend dus bovenin, zeker bij de eerste 3, nummer 4 heeft al een grote achterstand. Al is dat wel een vertekenend beeld trouwens, want de slechtste wedstrijd mag worden afgetrokken van het totaal, en dat is bij Woudsend het 12e plekje (dus 12punten) en bij Bolsward 4. Kom je op 5 en 7 punten. Het wel nog niet zeggen dat 1 van de skutsjes die nu bij eerste 3 staan kampioen wordt, maar het lijkt er toch al wel sterk op.
Wat wel op valt is dat Grou en Lemmer het erg slecht doen, maar dat zal ook met de redelijk harde wind te maken hebben en voor Lemmer zeker het 'krappe' water.

Valt wel op dat Grou en Lemmer het zo slecht doen tot nu toe.
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
wouterD
Bankzitter
Berichten: 182
Lid geworden op: 27-12-2005 11:09
Locatie: Heerenveen

Bericht door wouterD »

Haha Frisian, je kan weleens groot gelijk hebben over die commentator want ik hoorde me opa er vorig jaar ook al over.
Verder denk ik dat heerenveen het sneek nog goed lastig kan gaan maken en mischien wel wint.
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

Heerenveen ligt alweer vooraan. Ze zijn goed bezig!
Ladies and gentleman: We've got him!
Gebruikersavatar
SpongeBob
Wereldspeler
Berichten: 1089
Lid geworden op: 26-10-2005 09:31
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door SpongeBob »

Caspar schreef:Heerenveen ligt alweer vooraan. Ze zijn goed bezig!
Beginnersgeluk noemen ze dat...
Let maar eens op. Volgende week liggen ze achterin het veld rond te dobberen..
Ik heb geen onderschrift nodig...
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Beginnersgeluk? Hoezo? Zit geen nieuwe schipper op ofzo hoor.
Het schip doet het gewoon erg goed met deze wind. Dus ja het kan zijn dat ze volgende week achterin dobberen, maar dat zal dan met veranderende weersomstandigheden te maken hebben, anders niet denk ik.

Heerenveen hoort trouwens altijd bij de titelkandidaten.

Edit: Zegt hielke tegen sietse: hast do ek san plaat foar de kop?......vond hem toch wel aardig gevonden! :mrgreen:
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Uitslag Terhorne:

1. Heerenveen
2. Leeuwarden
3. Snits
4. Lemmer

Heerenveen doet weer goede zaken hoor, 3 van de 4 wedstrijden tot nu toe gewonnen!
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Gebruikersavatar
Eastermar
Wereldspeler
Berichten: 1415
Lid geworden op: 02-12-2002 14:53
Locatie: Heerenveen-centrum
Contacteer:

Bericht door Eastermar »

Weer skûtsjewinst Heerenveen
LC | Gepubliceerd op 16 juli 2008, 16:17
TERHERNE -
De Gerben van Manen lijkt wel een raceboot. Het skûtsje van Heerenveen, met een zichtbaar relaxte schipper Pieter Brouwer aan het helmhout, boekte woensdagmiddag op het Sneekermeer bij Terherne de derde dagzege.

Na vier wedstrijden voert de sympathieke binnenvaartschipper fier het tussenklassement aan. De SKS-titelstrijd duurt echter twee weken. Gelopen is de race voor Brouwer en zijn bemanning dus nog lang niet…

Joure moest wegens averij vroegtijdig de wedstrijd verlaten. Het skûtsje werd hard geraakt door dat van Drachten. Het laatste verdween ook van het water, om extra strafpunten te voorkomen. Omdat Sneek een protest indiende tegen Earnewâld zijn een definitieve uitslag en een tussenklassement nog niet te geven.

De twaalf overgebleven skûtsjes kwamen in de volgende volgorde over de finishlijn: 1. Heerenveen, 2. Leeuwarden, 3. Sneek, 4. Lemmer, 5. Earnewâld, 6. Woudsend, 7. Grou, 8. Bolsward, 9. Langweer, 10. d' Halve Maen/Drachten, 11. SWH/Stavoren, 12. Huizum.
KSI
Bankzitter
Berichten: 210
Lid geworden op: 02-12-2002 12:23

Bericht door KSI »

Voor die gene die denk dat hij het beter kan dan Klaas Jansma :D

Op freed 18 july hâldt Omrop Fryslân Klaas Idols. Eltsenien dy't tinkt dat er like goed of miskyn sels better ferslach dwaan kin fan it skûtsjesilen as Klaas Jansma kin dêr oan meidwaan.

In saakkundige sjuery sil de 'Klazen' beoardielje op de kennis fan it skûtsjesilen, op de kwaliteit fan it ferslach fan de wedstriid en op oare saken dy't in echte Klaas yn 'e fingers hawwe moat. Opjaan kin oer de mail op simmer@omropfryslan.nl

Vindt het altijd geweldig om hem te horen
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Normaal gesproken zou je over een 10 -20 minuten al een uitslag kunnen verwachten, maar ze zijn net pas los!
En Heerenveen heeft een valse start gemaakt.....grrr...
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Gebruikersavatar
SpongeBob
Wereldspeler
Berichten: 1089
Lid geworden op: 26-10-2005 09:31
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door SpongeBob »

HELEMAAL NIETS VOOR HEERENVEEEEEEEENN :D :D :D

Zo, kan ik dat ook 's een keer zinge :twisted:

13e.. wat triest..
Zo krijgen we (Sneek dus) het weer in de schoot geworpen... Weer geen tegenstand dit jaar. :lol:
Ik heb geen onderschrift nodig...
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

snits scheet in z'n broek van de mazzel! Knap waardeloos!

Hadden een valse start wat ze niet doorhadden, dus als ze door waren gevaren hadden ze best als eerst over de finish kunnen komen, maar was niet geldig geweest. Besluit men om de hele wedstrijd opnieuw te starten, er zou een massale valse start zijn geweest!
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Hahhaha gerechtigheid, Snits heeft weer een valse start gemaakt en moet achteraan beginnen! :mrgreen:
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Morgen de laatste wedstrijd op de Snitsermar.....Heerenveen is eerste in het klassement met 0,2 voor op Snits!!!
Wie morgen voor de ander eindigt, maakt niet uit op welke plek, die is kampioen! Spannend! :mrgreen:
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

SpongeBob schreef:HELEMAAL NIETS VOOR HEERENVEEEEEEEENN :D :D :D

Zo, kan ik dat ook 's een keer zinge :twisted:

13e.. wat triest..
Zo krijgen we (Sneek dus) het weer in de schoot geworpen... Weer geen tegenstand dit jaar. :lol:
O ja?? :mrgreen: :mrgreen:
Morgen eens even kijken op het starteiland wie het nou echt gaat worden.
Op naar het volgende seizoen....
Gebruikersavatar
SpongeBob
Wereldspeler
Berichten: 1089
Lid geworden op: 26-10-2005 09:31
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door SpongeBob »

ItFean82 schreef:
O ja?? :mrgreen: :mrgreen:
Morgen eens even kijken op het starteiland wie het nou echt gaat worden.
Dat ken ik je zo wel vertellen.. Sneek natuurlijk :D
En weer HELEMAAL NIETS VOOR HEERENVEEN!!!! :lol:
Ik heb geen onderschrift nodig...
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Venderwel schreef:Wie morgen voor de ander eindigt, maakt niet uit op welke plek, die is kampioen!
Nee. Volgens mij vergeet bijna iedereen (ik hoorde het zojuist ook pas) de aftrek van de slechtste wedstrijd. Voor Sneek is dat momenteel plaats 7, voor Heerenveen 13.

Zou Heerenveen bijvoorbeeld 9e worden en Sneek 10e, dan is Sneek alsnog kampioen.

Heerenveen zal bij de eerste 7 moeten eindigen én Sneek voor zich moeten houden.
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

Daar heb je gelijk in, maar ik verwacht wel dat ze beide bij de eerste 7en eindigen. Maar het belooft een spannende skutsjesil middag te worden.
Op naar het volgende seizoen....
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Ja is dat zo?? Nou ja, des al niet te min, het is natuurlijk erg spannend!
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
André
Wereldspeler
Berichten: 1349
Lid geworden op: 21-02-2003 17:19

Bericht door André »

SpongeBob schreef:Dat ken ik je zo wel vertellen.. Sneek natuurlijk :D
En weer HELEMAAL NIETS VOOR HEERENVEEN!!!! :lol:
Heb ik iets gemist? 8)
Als één man achter onze trots!
Gebruikersavatar
SpongeBob
Wereldspeler
Berichten: 1089
Lid geworden op: 26-10-2005 09:31
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door SpongeBob »

Skûtsjesilen is weer voorbij voor dit jaar. Dus het slotje ken er weer op...
Ik heb geen onderschrift nodig...
Gebruikersavatar
forza heerenveen
Selectiespeler
Berichten: 645
Lid geworden op: 20-04-2006 21:06
Locatie: reduzum

Bericht door forza heerenveen »

we hebben de IFKS ook nog,waar onze eigen Raerder Roek aan mee doet :P
de naam nu maar veranderen in de ifks :P
Plaats reactie