SKS Skutsjesilen

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Jalba
Nieuw talent
Berichten: 65
Lid geworden op: 25-09-2003 00:22

Heerenveen kampioen?

Bericht door Jalba »

Bij het skutsjesilen?
Na een 1e, 2e en 3e plaats staan ze er goed voor.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Currahee
Wereldspeler
Berichten: 1721
Lid geworden op: 23-01-2005 01:17
Locatie: Lemmer

Bericht door Currahee »

Ik ben wel heerenveen supporter maar bij het dit evenement ben ik toch voor de Lemmer
HaEmTeDe
Invaller
Berichten: 274
Lid geworden op: 10-03-2003 21:52

Bericht door HaEmTeDe »

Uitstekend team, prachtig skutsje....... prima resultaten!!
Een kampioen waardig (nu al) !
Freeze
Selectiespeler
Berichten: 626
Lid geworden op: 15-05-2005 15:57
Locatie: Leiden

Bericht door Freeze »

Wacht maar tot Douwe Visser op dreef komt (niet die van Grou maar die van Sneek)... nu staan ze nog 3e, maar dat duurt niet lang meer..
Üvverall jitt et Fans vom FC Kölle
The_Hunter
Selectiespeler
Berichten: 503
Lid geworden op: 28-02-2005 14:19

Bericht door The_Hunter »

ik ga mee met freeze :D
Gebruikersavatar
Satyr
Superster
Berichten: 2545
Lid geworden op: 01-02-2005 16:02

Bericht door Satyr »

Vanuit Limburg dagelijks de SKS Site aanstaan met live verslag. Ik ben ook voor Heerenveen, maar als Sneek, Lemmer of Joure wint mag het ook. Elke dag feest dus 8)
Gurbe
Invaller
Berichten: 286
Lid geworden op: 03-12-2002 16:04
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Bericht door Gurbe »

Heerenveen natuurlijk, als is het maar om de naam van het skutjse -> Gerben :wink: van Manen

Maar ze staan er goed voor nu ze op het stille water van de afgelopen dagen steeds in de top 3 eindigen. Algemeen is bekend dat ze op het open water met meer wind het beste uit te voeten kunnen dus het ziet er goed uit.

Denk dat Heerenveen, Lemmer, Sneek en Grou gaan bepalen wie uiteindelijk gaat winnen. Misschien dat de Drachten (halve maan) als outsider zich nog gaat mengen, maar de rest is nu al kansloos.
Gebruikersavatar
1920
Selectiespeler
Berichten: 730
Lid geworden op: 02-12-2002 18:17
Contacteer:

Bericht door 1920 »

Waarom staat dit onderwerp onder het topic Sport.
Dit heeft toch niks te maken met sport.
Het is een stuk opgeklopte folklore en ik zie de spanning er totaal niet van in.

Kan iemand mij uitleggen wat hier mooi aan is...??
Gebruikersavatar
Piet
Invaller
Berichten: 441
Lid geworden op: 02-12-2002 15:08
Locatie: Amsterdam (when posting)

Bericht door Piet »

Sport is het wel degelijk, hoewel het ook erg veel folklore is.
De 'nevenactiviteiten' (veel paling eten, bier drinken en kamperen) noem ik ook wel sport, die houd je niet zomaar vol zonder training...
BBB
Selectiespeler
Berichten: 643
Lid geworden op: 02-12-2002 14:06
Locatie: De Jouwer
Contacteer:

Bericht door BBB »

Ik heb anders afgelopen zaterdag aardig genoten van deze sport. Hadden wij op de terugweg trouwens maar zo'n Skûtsje gehad want dan waren we iets eerder thuis geweest dan nu het geval was...
Ik ruik corruptie...
Poenkt
Superster
Berichten: 3038
Lid geworden op: 07-12-2004 13:04
Locatie: Where ever I lay my hat, that's my home
Contacteer:

Bericht door Poenkt »

1920 schreef:Waarom staat dit onderwerp onder het topic Sport.
Dit heeft toch niks te maken met sport.

Mijn idee!!

Afbeelding
Graaijax Hamsterdam!!
Gebruikersavatar
Currahee
Wereldspeler
Berichten: 1721
Lid geworden op: 23-01-2005 01:17
Locatie: Lemmer

Bericht door Currahee »

1920 schreef:Waarom staat dit onderwerp onder het topic Sport.
Dit heeft toch niks te maken met sport.
Het is een stuk opgeklopte folklore en ik zie de spanning er totaal niet van in.

Kan iemand mij uitleggen wat hier mooi aan is...??
Ik denk dat je maar een keer meemoet op een skutsje en dat je dan wel anders praat over of dit een sport is of niet. En neem poenkt dan ook gelijk ff mee. Het is gewoon een zeilwedstrijd. En zeilen is zelfs olympisch dus het zal dan wel een sport zijn he :lol:

en wat er mooi aan is. Geen idee ik denk dat je er gewoon een keer heen moet gaan. Ik vond er vroeger ook niet veel aan tot ik een keer naar een wedstrijd ben geweest. Heb me toen prima vermaakt. Het is nu niet zo dat ik er vaak heen ga of zo. Maar ik volg het wel.
Heerenveen rules
Forumicoon
Berichten: 15944
Lid geworden op: 02-12-2002 22:51
Locatie: Fryslân

Bericht door Heerenveen rules »

Dit was vast niet serieus bedoeld 1920 mag ik hopen?

Je ziet de spanning er niet van in dus. Vind je dammen en schaken dan ook geen sporten?
Gebruikersavatar
Eastermar
Wereldspeler
Berichten: 1415
Lid geworden op: 02-12-2002 14:53
Locatie: Heerenveen-centrum
Contacteer:

Bericht door Eastermar »

Dit was vast niet serieus bedoeld 1920 mag ik hopen?
Ja idd, zeilen is één van de mooiste sporten die er is. Zeker als je zelf achter het roer mag zitten. De SKS en de IFKS is één van de mooiste evenementen die Friesland in de zomer maanden heeft. Elk jaar komen er weer duizenden mensen kijken naar deze prachtige sport. Elk jaar weer de strijd tussen de verschillende dorpen en steden. Mannen als Grondsma en Brouwer zorgen voor ellk jaar weer voor prachtig vertier op de Friese meren.

Maar gezien jouw reactie 1920 heb jij nog nooit in zeilboot gezeten.....
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Dat je niet van zeilen houdt, prima, of dat het alleen niet van skutsjesilen is, ook prima.
Maar zeg niet dat het geen sport is, want dan maak je pijnlijk duidelijk dat je niet weet waar je het over hebt.

En Poenkt zit zoals gewoonlijk weer eens te stoken....verwacht ik.

Dat het ook folklore is ben ik wel met je eens, maar dat kun je goed combineren!
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Freeze
Selectiespeler
Berichten: 626
Lid geworden op: 15-05-2005 15:57
Locatie: Leiden

Bericht door Freeze »

Skutsjesilen is geweldig! Ik heb 3 ooms die vroegâh altijd fanatiek meededen... dus het zeilbloed zit er bij mij wel enigzins in :)
Prachtig ook om die verhalen te horen over o.a. Eelke Dijkstra van de Oude Zeug (daar vaarden mn ooms ook op) :mrgreen:
Üvverall jitt et Fans vom FC Kölle
Poenkt
Superster
Berichten: 3038
Lid geworden op: 07-12-2004 13:04
Locatie: Where ever I lay my hat, that's my home
Contacteer:

Bericht door Poenkt »

Venderwel schreef: En Poenkt zit zoals gewoonlijk weer eens te stoken....verwacht ik.
Nee, ik vind het helemaal niets. Net als het kaatsen. En dat heeft helemaal niets te maken dat het een friesche traditie is.

Zeilen is wel degelijk een sport, maar dan niet in van die lompe schuiten. Een formule 1 -race in zeepkisten kan mij ook niet boeien. :wink: Mijn voorliefde gaat ook meer uit naar gemotoriseerde (water)sporten. En veel balsporten uiteraard.
Graaijax Hamsterdam!!
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Poenkt schreef:
Nee, ik vind het helemaal niets. Net als het kaatsen. En dat heeft helemaal niets te maken dat het een friesche traditie is.

Zeilen is wel degelijk een sport, maar dan niet in van die lompe schuiten. Een formule 1 -race in zeepkisten kan mij ook niet boeien. :wink: Mijn voorliefde gaat ook meer uit naar gemotoriseerde (water)sporten. En veel balsporten uiteraard.
Wat ik al zei, dat je het helemaal niks vindt is prima, maar je kunt het dan niet zomaar geen sport noemen. Zeilen is een sport, dus ook met die lompe schuiten, die trouwens meer snelheid hebben vaak dan menig normaal zeilbootje (dan hebben we het natuurlijk niet over de echte wedstrijdschepen.


Maar inderdaad, geef mij ook maar een sport met veel PK's!
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Poenkt
Superster
Berichten: 3038
Lid geworden op: 07-12-2004 13:04
Locatie: Where ever I lay my hat, that's my home
Contacteer:

Bericht door Poenkt »

Nee, jij dacht dat ik zat te stoken.... :wink:
Currahee schreef: En neem poenkt dan ook gelijk ff mee.
Mag ik bedanken voor dat zeilfeestje, dat hier regelmatig als een bedrijfsuitje wordt aangeboden. :|
Graaijax Hamsterdam!!
Roelof
Wereldspeler
Berichten: 1436
Lid geworden op: 02-12-2002 13:16

Bericht door Roelof »

Als je een sport niet begrijpt, dan vind je r zeker weten ook niks aan. Daarom vinden zoveel mensen kaatsen niks aan, omdat het relatoef moeilijk is.

De P.C. was gisteren echter weer top. En dan vooral de 'folklore'.
Poenkt
Superster
Berichten: 3038
Lid geworden op: 07-12-2004 13:04
Locatie: Where ever I lay my hat, that's my home
Contacteer:

Bericht door Poenkt »

American Foootbal is leuker dan kaatsen, ik ken van beide sporten de spelregels niet. gaat niet altijd op die vlieger. :P
Graaijax Hamsterdam!!
Gebruikersavatar
1920
Selectiespeler
Berichten: 730
Lid geworden op: 02-12-2002 18:17
Contacteer:

Bericht door 1920 »

Tuurlijk ben ik ooit wel eens op een zeilboot geweest en bij een skutsje race aanwezig geweest. Anders kan ik er ook niet over oordelen.... :blbl:

Ik snap best dat jullie trots zijn op jullie traditiesporten als kaatsen en Skutjesilen.

Maar wat is nou de kick van deze sport om te volgen.
Is het dan alleen de nevenactiviteiten???

Het is verschrikkelijk langdradig en er gebeurt nooit wat... En welke spelregels zijn er dan? Het is toch gewoon wie het snelst kan zeilen van punt a en naar punt b en je mag de slechtse race toch schrappen....?
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

1920 schreef:Tuurlijk ben ik ooit wel eens op een zeilboot geweest en bij een skutsje race aanwezig geweest. Anders kan ik er ook niet over oordelen.... :blbl:

Ik snap best dat jullie trots zijn op jullie traditiesporten als kaatsen en Skutjesilen.

Maar wat is nou de kick van deze sport om te volgen.
Is het dan alleen de nevenactiviteiten???

Het is verschrikkelijk langdradig en er gebeurt nooit wat... En welke spelregels zijn er dan? Het is toch gewoon wie het snelst kan zeilen van punt a en naar punt b en je mag de slechtse race toch schrappen....?
Jaaaaa.....en er gebeurt zeker wel wat! Net als met andere zeilwedstrijden.
Het is niet van punt a naar punt b.......er is met behulp van boeien een parcour uitgezet, dus je zeilt van boei a naar boei b, boei c en dan boei d....(en dan een paar ronden)
Als het een beetje kan zullen ze er een zandloper van proberen te maken, zodat je voor de wind gaat, maar ook moet laveren, met daarbij de kans dat je andere schepen tegenkomt en dan gelden de 'normale' zeil regels. Bakboord-stuurboord sutuaties e.d.
En als het hard waait dan flikkert er ook nog wel eens 1 om...

Maar het is mooi om te zien wie het slimst zeilt!
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Gebruikersavatar
Eastermar
Wereldspeler
Berichten: 1415
Lid geworden op: 02-12-2002 14:53
Locatie: Heerenveen-centrum
Contacteer:

Bericht door Eastermar »

Het is verschrikkelijk langdradig en er gebeurt nooit wat...
Er is altijd voldoende spanning en sensatie. Zeker als er behoorlijk wat wind staat. Maar als er geen wind staat, zoals afgelopen week, dan is het ook mooi om te zien. Bij Eernewoude werden nog twee schepen met toeschouwers geramt. Ga je zaterdag mee naar Stavoren? Vanaf de IJsselmeerdijk is de wedstrijd prima te volgen.
Jalba
Nieuw talent
Berichten: 65
Lid geworden op: 25-09-2003 00:22

Bericht door Jalba »

Pieter Brouwer wint by Langwar, 4-8-2005

De fyfde SKS-wedstryd is tongersdei
wûn troch it skûtsje fan it Hearrenfean, de Gerben van Manen. De Lemmer is as twadde einige en Grou kaam as tredde oer de finish.

Yn it algemien klassemint stiet skipper Pieter Brouwer fan it Hearrenfean noch hieltyd op it earste plak. Se hawwe 6,8 punten. Twadde is Grou mei 12 punten en Snits is tredde.

:D
Bron: http://www.omropfryslan.nl

Vrij vertaald:
Pieter Brouwer wint bij Langweer

De vijfde SKS-wedstrijd is donderdag gewonnen door het skûtsje van Heerenveen, de Gerben van Manen. Lemmer is als tweede geëindigd en Grouw kwam als derde over de finish.

In het Algemeen Klassement staat schipper Pieter Brouwer van Heerenveen nog steeds op de eerste plaats. Ze hebben 6,8 poenkts. Tweede is Grouw met 16 punten en Sneek is derde.
vlqrt
Superster
Berichten: 3020
Lid geworden op: 11-08-2003 13:17
Locatie: Leeuwarden

Bericht door vlqrt »

Drachten mag dan bijna nooit winnen, 80% van de schepen is er wel gebouwd :wink:
Het is maar een spelletje
Gebruikersavatar
Eastermar
Wereldspeler
Berichten: 1415
Lid geworden op: 02-12-2002 14:53
Locatie: Heerenveen-centrum
Contacteer:

Bericht door Eastermar »

Vanmiddag even naar Stavoren. Vanaf de IJsselmeerdijk kun je de wedstrijd goed volgen.
Gebruikersavatar
Feanfan84
Invaller
Berichten: 275
Lid geworden op: 28-06-2004 22:24
Locatie: Wommels

Bericht door Feanfan84 »

Friese traditionele sporten hebben altijd wel wat, maar ik volg het Skutsjesilen niet echt intensief. Leuk om er zo nu en dan even te kijken, maar ik kom er dan meer voor het randgebeuren. :wink: De wedstrijd zelf boeit me dan ook niet zo.
Vorig jaar was het wel gezellig in Langweer, weet ik me nog te herinneren! :lol:
Gebruikersavatar
kukkel
Basisspeler
Berichten: 786
Lid geworden op: 08-10-2004 13:25

Bericht door kukkel »

m,n avatar spreekt voor zich.................
wikenoost
Invaller
Berichten: 316
Lid geworden op: 02-12-2002 21:35
Locatie: Drachten/wolfhonden-online.nl
Contacteer:

Bericht door wikenoost »

vlqrt schreef:Drachten mag dan bijna nooit winnen, 80% van de schepen is er wel gebouwd :wink:
en we zijn de enige die met twee skutjes meedoen.
Plaats reactie