Spanje creeerde ook veel meer kansen dan italië. Zeker de eerste helft heb ik amper een italiaan aan de bal gezien, het was constant spanje (voor zover ik heb gezien, was gewoon te saai om constant te kijken).
Vond wel mooi dat Spanje de strafschoppenserie won, vond ik zeer verdiend. Bovendien lag dit niet aan fouten van die italianen (zoals de kroaten naast schieten) maar door de kwaliteit van de keeper

Wat betreft Nederland: We hadden kampioen kunnen worden. Probleem is dat zodra we daar zelf in gaan geloven het altijd weer mis gaat. Kijk naar de jaren na 1988, toen dachten we dat we het konden maar zijn we het nooit geworden. In 1988 geloofde niemand erin dat we kampioen zouden worden, zelfs niet in de finale en toen werden we juist kampioen.
Bovendien zag je ook een dalende lijn in het spel van oranje. Eerste wedstrijd speelden we geweldig tegen italië, tegen Frankrijk werd het al wat minder en konden de fransen er al makkelijker doorkomen. Tegen de roemenen leek het veel minder een team (ondanks dat het bijna volledig het reserveteam was dat bij partijtjes ook altijd samen speelt lijkt mij).
Nu tegen Rusland was echt een dieptepunt. Waar was de wil om te winnen? De passie? De goede combinaties? Het spelletje van de bal meteen doortikken? Het vrijlopen? Het team als geheel? Er waren paar spelers die ik goed vond spelen en dat waren Nigel de Jong (was lekker bezig in de verdediging, alleen als je hem ziet in de wedstrijd is het eigenlijk al mis), Edwin van der Sar (Vond hem eigenlijk de man van de wedstrijd wat nooit goed kan zijn bij een keeper tenzij hij in strafschoppenserie penalty's gaat tegenhouden en zelfs dat is al teken dat er niet gewonnen is) en tot slot Wesley Sneijder (bij hem zag ik tenminste nog de wil om te winnen, als het even niet mooi kon via een ander probeerde hij het zelf maar richting doel waaruit eigenlijk nog de meest gevaarlijke kansen kwamen).
Al met al hebben de russen verdiend gewonnen op basis van vechtlust, strijd en de wil om te winnen. Guus wist waar de sterke kant van Nederland zat (aan de linkerkant) en zorgde ervoor dat de bal daar niet kwam en via de zwakkere (rechter) kant van nederland richting doel moest en de uitblinkers niet aan de bal konden komen.