Sportboeken

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

In VI zie ik dat er een nieuw boek over Heerenveen uitgekomen is: '101 redenen om voor sc Heerenveen te zijn'. Iemand die het heeft gekocht en kan vertellen of het de moeite waard is?
Flying Frisian
Superster
Berichten: 3159
Lid geworden op: 26-04-2007 09:26

Bericht door Flying Frisian »

Hielke schreef:In VI zie ik dat er een nieuw boek over Heerenveen uitgekomen is: '101 redenen om voor sc Heerenveen te zijn'. Iemand die het heeft gekocht en kan vertellen of het de moeite waard is?
Ik heb het laatst kort doorgebladerd in een boekhandel in Heerenveen, maar ik was er niet echt kapot van. Een aantal redenen waren spelers die ooit bij de club gespeeld hadden. Het kwam mij een beetje over alsof ze onvoldoende redenen konden bedenken en het daardoor aangevuld hebben met voormalige voetballers van de club.
Squerrel
Superster
Berichten: 4510
Lid geworden op: 08-07-2003 09:30
Locatie: Onder de tjonger
Contacteer:

Bericht door Squerrel »

"de Derby" van Menno Pot in huis, moet hem nog wel lezen.
Bedankt Torcida:-)
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Hebben ze niet gewoon dit topic uitgeprint en gebundeld?

viewtopic.php?f=4&t=5039
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Hielke schreef:In VI zie ik dat er een nieuw boek over Heerenveen uitgekomen is: '101 redenen om voor sc Heerenveen te zijn'. Iemand die het heeft gekocht en kan vertellen of het de moeite waard is?
Voor de eigen verzameling heb ik het boek maar eens aangeschaft. Zojuist ontvangen en om je vraag te beantwoorden: nee. Het is best leuk om even door te bladeren hoor, en je kan 'm er best bij hebben. Maar het is niet zo dat het een 'must have' is.

De schrijver heeft ook weinig moeite gedaan om echt 101 redenen te bedenken. De helft van de redenen zijn gewoon kleine verhalen over oud-spelers en zelfs Koos Formsma is één van de 101 :huh:. In dat opzicht heeft de schrijver echt heel erg weinig moeite gedaan om er echt iets moois van te maken. Er zit heel erg weinig bij waarvan ik zeg: die zou ik er nou ook inzitten. De titel dekt de lading dus allerminst, iets wat in het voorwoord ook wel wat blijkt overigens.
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Dank voor de reacties. Zo spaar ik toch mooi €12,95 uit. :wink:
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Bert Kalteren van het Friesch Dagblad schrijft er een artikel over:
Een boek over Heerenveen scoort beslist niet altijd

Over sc Heerenveen is al heel wat gezegd en geschreven. De club die in juli van dit jaar haar negentigjarig bestaan vierde, heeft een rijke historie. Denk alleen maar aan Abe Lenstra en de mythevorming rond zijn persoon. Oud-voorzitter Riemer van der Velde is de man geweest, die de Abe-hype (‘niemand is groter dan de club, behalve Abe’) weer nieuw leven heeft ingeblazen en hem - letterlijk - op een voetstuk heeft geplaatst.

Maar er is meer. Veel meer. Het is niet zo moeilijk om 101 redenen te bedenken om van Heerenveen te houden. Dat moet ook Frans Duivis hebben gedacht, toen hij in zijn pen is geklommen om ‘101 redenen om van sc Heerenveen te houden’ aan het papier toevertrouwde. Nadat hij eerder al ADO Den Haag op dezelfde manier heeft belicht, was het ditmaal de beurt aan Heerenveen, ‘de typisch Friese voetbalclub’ aldus Frans Duivis in zijn voorwoord.

‘Aan de hand van 101 korte artikelen maakt u niet alleen kennis met de historie, maar ook met de mensen op het veld en daarbuiten, die deze club zijn glans hebben gegeven’, schrijft de auteur in zijn inleiding. Een boek voor de ware fans en liefhebbers, heet het te zijn. Tot echt verrassende argumenten komt Duivis evenwel niet, al komt de schrijver in zijn boek waarin helden, hoogtepunten en legendes worden opgevoerd wel met een aantal opmerkelijke keuzes.

In de eerste plaats als het gaat om de naam van Koos Formsma, de kroonprins, die in 2006 als opvolger in de voetsporen treedt van scheidend voorzitter Riemer van der Velde. Het wordt een faliekante mislukking, want hij houdt het nog geen jaar vol als preses en stapt op vanwege zakelijke en privé-redenen. Dat is niet echt een reden om van Heerenveen te houden. En dan zijn er in mijn ogen nog een aantal spelers vergeten die meer voor de club hebben betekend, dan bijvoorbeeld Romano Denneboom, Jakob Poulsen, Stefan Selakovic, Boudewijn Pahlplatz, Victor Sikora en Tomasz Rzasa.

Hoe discutabel de laatste keuze is, blijkt wel uit het feit dat er geen foto is gevonden van de Poolse verdediger, die in ons land ook voor Feyenoord en ADO Den Haag speelde. Hij wordt verward met de Oostenrijker Thomas Prager, die als zogenaamde ‘sterspelers van toen en nu’ ook al een prominent plaatsje heeft in het boek van Duivis, die ook al niet het verschil weet tussen Jan de Visser en Alex Pastoor. Er is in het boek geen plaatsje ingeruimd voor spelers als Eddie Bosman, Lubbe van Dijk, Maarten Dijk, Pieter Bijl, doelman Hans Vonk, verzorger Hugo Roepel en teammanager Joop Heida, om zomaar wat namen te noemen.

Natuurlijk ontbreekt de legendarische zege van Heerenveen op Ajax (6-5) niet in het boek en dat geldt ook voor het winnen van de KNVB beker. Maar er wordt wel voorbij gegaan aan andere historische hoogtepunten, zoals het bereiken van de Champions League (2000), het eerste Europa Cup duel (Amica Wronki, 1998) en de primeur in de Intertoto Cup (Ton Pentre, 1995). Ik vraag me af of Duivis zich wel voldoende verdiept heeft in de Friese materie en de goede bronnen heeft aangeboord.

Of de echte doorgewinterde Heerenveenfans daar wakker van zullen liggen, durf ik niet te zeggen. Het is in elk geval helder, dat een boek over Heerenveen niet altijd scoort. Het is ook nagenoeg onmogelijk om in een dergelijk boek compleet te zijn.

Misschien zijn het ook wel bewuste keuzes geweest van Duivis. ‘Er zijn wel heel veel redenen om van sc Heerenveen te houden. Minstens 101.’ Waarom dat aantal is gekozen, is onduidelijk, maar ik had nog wel 101 redenen meer kunnen bedenken.
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Deze recensie bevat ongeveer 101 redenen om het boek niet aan te schaffen. Toegegeven, het is inderdaad niet eenvoudig om een nieuwe invalshoek te bedenken voor een boek over onze club. Wel zou ik graag een geactualiseerde versie zien verschijnen van 'Een pompeblêd als voetbalhart' van Van Keimpema. Het 90-jarig jubileum lijkt me een mooie aanleiding...
Surhuisterveen
Forumicoon
Berichten: 5440
Lid geworden op: 17-03-2005 22:18
Contacteer:

Bericht door Surhuisterveen »

Mijn broertje heeft deze week het boek van Joark (Mijn leven, mijn verhaal, mijn ajax) gekregen. Best een boeiend boek.
SCH
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

http://www.buenos-aires-futbol.com/index.html

lijkt mij een briljant boek! (wel in het duits, maar het gaat toch om de foto's)
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Het boek Waarom ik zo van Sparta hou (en Aad de Mos haat) van Hugo Borst leest als een trein. In anderhalve dag was ik er doorheen. De manier waarop hij de degradatie van zijn club beschrijft is fenomenaal. Ook de rest van het boek sprak mij aan. Misschien omdat ik een zwak voor Sparta heb, maar waarschijnlijk omdat hij de mooie en lelijke kanten van een universeel verschijnsel beschrijft dat wij hier allemaal herkennen: clubliefde.
Gebruikersavatar
1983
Forumicoon
Berichten: 5276
Lid geworden op: 08-04-2005 13:11

Bericht door 1983 »

Verbaast me niets eigenlijk. Hugo Borst schrijft wel vaker mooie boeken die lekker makkelijk weglezen. Ik ben helemaal niet zo'n lezer, maar bijvoorbeeld zijn boek over zijn jeugdvriend/held Heintje heb ik in een keer uitgelezen.
Gebruikersavatar
Jurjenv
Wereldspeler
Berichten: 1980
Lid geworden op: 20-08-2009 19:31

Bericht door Jurjenv »

Hoeveel boeken van de nationale voetbalbibliotheek zijn er?

- de tragedies
- de derby
- de aanvoerder
- de topscorer

nog meer?

En zijn ze de moeite waard?
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Hielke schreef:Het boek Waarom ik zo van Sparta hou (en Aad de Mos haat) van Hugo Borst leest als een trein. In anderhalve dag was ik er doorheen. De manier waarop hij de degradatie van zijn club beschrijft is fenomenaal. Ook de rest van het boek sprak mij aan. Misschien omdat ik een zwak voor Sparta heb, maar waarschijnlijk omdat hij de mooie en lelijke kanten van een universeel verschijnsel beschrijft dat wij hier allemaal herkennen: clubliefde.
Ik kan me helemaal aansluiten bij de woorden van Hielke. Ben gistermiddag gestart met lezen en heb net de laatste bladzijde uitgelezen. Boek leest als een trein en is zeer herkenbaar inderdaad. Het verhaal van Ragnar Niemeijer over Haarlem is ook bijzonder treffend. Absolute aanrader dus.
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Hij ligt al op mijn nachtkastje, nu nog beginnen. :D
Gebruikersavatar
Jurjenv
Wereldspeler
Berichten: 1980
Lid geworden op: 20-08-2009 19:31

Bericht door Jurjenv »

Geen boek, wel een mooi stukje over de Berg:

http://www.nusport.nl/balgevoel/2451753 ... adion.html
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Begin maart op vakantie geweest, de stapel te lezen voetbalboeken is weer wat geslonken:

Waarom ik zo van Sparta hou, van Hugo Borst.
Leuk boek. Leest enorm makkelijk weg. Zo makkelijk, dat ik hem halverwege de vlucht naar de Canarische Eilanden al uit had. Prachtig inkijkje in Sparta, maar niet echt te vergelijken met een supportersboek omdat Hugo smst en mailt met spelers en directie. Maakt uitstekend misbruik van zijn positie binnen de voetbalwereld om zijn eigen cluppie te beinvloeden. Kortom, bij lange na geen "Fever Pitch", maar uitstekend voor tijdens de vakantie.

De macht van de bal, van Edwin Schoon.
Zeer goed te vergelijken met Simon Kupers "Voetbal als oorlog". Combineert voetbal met sociologische en politieke gebeurtenissen in Afrikaanse landen, waar Simon Kuper dat in Europa deed. Fantastische verhalen over voetbal onder de diverse dictaturen in Afrika. Bizarre taferelen natuurlijk. Als je Simon Kuper goed vind, kan je deze ongezien kopen/lezen.

Kwaad bloed, van Barbara Smit.
Ik loop af en toe eens 'de Slegte' binnen. Stond dit boek voor 6 euro. Gaat over de bizarre familie- en bedrijfsgeschiedenis van Adidas en Puma. Verhaal mag bekend zijn: de broers Dassler startten het sportschoenenbedrijfje Adidas, kregen ruzie, de ene broer hield Adidas, de andere broer richtte aan de overkant van de rivier in hetzelfde dorpje Puma op.
Het onderzoek is minstens zo gedegen gedaan als bijvoorbeeld Jeroen Smit deed in "De Prooi" over ABN-AMRO. Het voert te ver om alles hier over Adidas te vertellen, maar het is niet te bevatten hoe zeer zij verweven zaten in de opkomst van het voetbal en de FIFA. Fantastische anekdotes over sponsoring van voetballers, WK's, corruptie en omkoping. Vreemd dat ik nooit eerder van dit boek gehoord had maar dat kan aan mij liggen. Pareltje!
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Wat 'Waarom ik zo van Sparta hou' heb je gelijk. Hugo Borst maakt inderdaad 'misbruik' van zijn positie voor dit boek en het omschrijft niet het supportersgevoel maar gedeeltelijk. Toch heeft het een hoop herkenbaarheden. Het gevoel bij een gewonnen wedstrijd, de angst in aanloop naar een wedstrijd, het rotgevoel achteraf. Dat maakt het boek zo fijn om te lezen.

Die andere twee heb ik ook nog niet gelezen. Ik zet ze op het lijstje. Dank daarvoor :wink:.
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Jeroen schreef: De macht van de bal, van Edwin Schoon.
!
Vanavond verkozen tot Sportboek van het jaar. Lezen dit boek mensen!
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Voor wie geïnteresseerd is in groundhopping: Tom Bodde heeft zijn tweede boek erover uitgebracht.
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Naar de boekwinkel allemaal!
Voorpublicatie: Geef me nog twee dagen
Marcel van Roosmalen zaterdag 18 juni

Na de geweldige boeken 'Je hebt het niet van mij' en 'Het jaar van de Adelaar' kunt u binnenkort weer genieten van een seizoen Vitesse door de ogen van Marcel van Roosmalen. Hard gras 78: 'Geef me nog twee dagen'. Op 24 juni in de winkel.

Hieronder een voorproefje:
‘Moet dat ook in het Engels?’
De officiële voertaal bij Vitesse op Sportcentrum Papendal was voortaan het Engels. Het was de spelers een dag eerder ook verteld, in het Engels. Ze hadden het niet allemaal begrepen.
Alexander Büttner kwam de tent binnen.
‘How are you?’ vroeg hij.
‘Fine,’ zei ik. ‘And you?’
‘I don't know,’ antwoordde hij.
Hij keek naar persvoorlichtster Ester Bal, de tent was verder leeg.
‘Okay, speak Dutch,’ zei ze. ‘But when Ted van Leeuwen arrives go on in English...’
Daarna verliet ze de ruimte.
‘Wat zei ze?’ vroeg Alexander.
‘Dat we Nederlands mogen praten,’ zei ik.
Hij vertelde dat hij een nieuwe auto had, een nog snellere. Over het voetbal durfde hij niet zoveel te zeggen. Ja, ze verloren alle uitwedstrijden en van een hecht team was geen sprake. ‘Daarom begrijp ik het ook wel dat ze een nieuwe taal willen uitproberen,’ zei hij. ‘Nu zitten alle Joegoslaven bij elkaar in een hoekje. Die Matic wil alleen maar dat we hem de bal geven en als hij ’m dan verspeelt, kun je d’r niets van zeggen. Hij en Rajkovic spelen toch, dat moet van Jordania."
Davy Pröpper kwam binnen, hij had een interviewafspraak met Vitesse TV.
‘Hello,’ zei hij tegen Alexander.
‘Hi,’ zei Alexander. ‘How are you?’
‘Vitesse TV, moet dat ook in het Engels?’ vroeg Davy.
Ik dacht van niet.
(www.hardgras.nl)
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

Kijk aan, die kan mooi mee op zomervakantie!
Ladies and gentleman: We've got him!
gerdykster
Wereldspeler
Berichten: 1222
Lid geworden op: 30-06-2008 11:37

Bericht door gerdykster »

Onlangs op vakantie heb ik een indrukwekkend boek gelezen.
Titel: Dinamo Kiev, Sterven voor de eer van het vaderland.
Auteur: Andy Dougan

In dit boek worden de wedstrijden beschreven tussen het onoverwinnelijke Dinamo Kiev tegen een elftal met daarin de beste spelers uit het Nazi Duitsland.
De wedstrijden werden gespeeld in de late zomer van 1942. In de 1e wedstrijd werd Nazi Duitsland vernederd door Dynamo Kiev.
Er werd een 2e wedstrijd vastgesteld door de Duitsers om revanche te realiseren.
De boodschap aan de Oekraïners was duidelijk:

Winnen= de dood.

Maar Dynamo Kiev won met verschrikkelijke gevolgen.
Je moet ook van de 2e wereldoorlog houden en schrikbarende dingen kunnen "overlezen".
Verder is het boek opgebouwd met historie van de oekraïne. Kiev komt pas later aan bod.
Ik vond het een goed boek wat ook het lezen zeker waard is.

Hier staat trouwens wat meer over het boek: http://www.devoetbalkantine.nl/forum/in ... pic=2103.0

Heb toch wat sympathie gekregen voor een club die ik eerst liever zag gaan. Hoop dat wij daar ook ooit nog eens heen mogen voor een europees tripje.

Edit: linkje ingevoegd
Laatst gewijzigd door gerdykster op 07-07-2011 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wanneer krijgen wij weer eens waar voor ons geld?
Gebruikersavatar
Jurjenv
Wereldspeler
Berichten: 1980
Lid geworden op: 20-08-2009 19:31

Bericht door Jurjenv »

Bedankt voor de tip
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Het derde en laatste deel van de door Marcel van Roosmalen geschreven Hard Gras-trilogie over Vitesse is opnieuw een juweeltje. Nog beter, absurder, humoristischer en tragikomischer dan de eerste twee boeken. Een rondleiding door de open inrichting die Vitesse heet. Wie hem nog niet heeft gelezen, moet zo snel mogelijk naar de boekwinkel.
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Hielke schreef:Het derde en laatste deel van de door Marcel van Roosmalen geschreven Hard Gras-trilogie over Vitesse is opnieuw een juweeltje. Nog beter, absurder, humoristischer en tragikomischer dan de eerste twee boeken. Een rondleiding door de open inrichting die Vitesse heet. Wie hem nog niet heeft gelezen, moet zo snel mogelijk naar de boekwinkel.
Ook meegehad op vakantie. Weer erg leuk en absurd. Toch vond ik de eerste boek het beste. Jammer dat John van den Brom een nieuw boek inmiddels verboden heeft. :cry:
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Een ander erg leuk boek wat ik mee had was 'Dromen, pesos en spelersvrouwen' van Jorrit Smink
Afbeelding

Een trainer van sv Huizen en assistent-trainer van Turkiyemspor die vanwege een Chileense vrouw een trainerscarriere probeert op te bouwen in Chili. Uiteindelijk lukt het hem om trainer in de hoogste Chileense divisie te worden. Erg leuke anekdotes over spelers en corrupte bestuursleden. Enige puntje van kritiek is wat mij betreft dat hij als oud-journalist van het Parool erg veel kritiek op de pers heeft (hij zou toch beter moeten weten) én dat hij zichzelf als trainer toch wel erg goed vindt en dat die Chilenen er eigenlijk allemaal niks van kunnen. Maar verder een ideaal vakantieboekje.

Iets pittiger kost: Baghdad FC van Simon Freeman.

Afbeelding

Over de geschiedenis van het Irakese voetbal... Leuke is dat je aan de hand van het voetbal veel te weten komt over de geschiedenis van Irak en vooral het effect van het regime van Saddam en zijn sadistische zoon Uday (die o.a. voorzitter van de voetbalbond was) op het Irakese volk. Na nederlagen werden de Irakese sporters bijvoorbeeld gemarteld. Ook (wederom) veel verhalen over corruptie. Dit heeft een groot effect gehad op hoe de bevolking nu met elkaar omgaat. Uiteindelijk een vrij triest verhaal.
Gebruikersavatar
Marça
Verified
Wereldspeler
Berichten: 2032
Lid geworden op: 02-12-2002 15:50
Contacteer:

Bericht door Marça »

Kreeg vandaag de nieuwe Hard Gras binnen met op de voorkant Robert Enke. In het najaar wordt de Nederlandse versie van het Duitse boek 'Robert Enkel, Ein allzu kurzes leben' op de markt gebracht. Ik heb eerder dit jaar de Duitse versie al gelezen en het was zeker indrukwekkend. Het zet je wel even goed aan het denken.

Als je er overigens net als mij op hoopt een antwoord in het boek te kunnen vinden waarom hij nou zelfmoord pleegde, dan moet je dit boek niet kopen. Het geeft een goede indruk hoe hij als persoon in het leven stond en hoe hij ondanks zijn depressies zichzelf groot probeerde te houden naar de buitenwereld toe. Daar was hij overigens goed in, maar weinig mensen wisten er iets van af.

In de Hard Gras komt een stuk uit zijn Barcelona-tijd naar voren. Een keihard stuk over hoe profvoetbal op het hoogste niveau gespeeld wordt, door mensen zoals Frank de Boer ('Frank de Eikel') en Louis van Gaal. Je moet er maar tegenkunnen... Ik maar weer eens blij dat ik niet op zo'n niveau kan voetballen.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Dank voor de tip, ben erg benieuwd naar deze editie. Ik heb Enke enkele keren zien spelen, en dat is echt de beste keeper die ik heb zien spelen. Heeft zo verschrikkelijk vaak punten voor ze gepakt, en was echt enorm geliefd in Duitsland en in het bijzonder in Hannover. 'Die nummer eins in tor haben wir!', schalde regelmatig door het Niedersachsenstadion. Enke reageerde altijd bescheiden met een klein applausje richting de aanhang, om vervolgens snel de catacomben op te zoeken. Hij stond duidelijk niet graag in de spotlights.

Nog een indrukwekkend filmpje van zijn herdenkingsdienst in het Niedersachsenstadion. Kippenvel: http://www.youtube.com/watch?v=_23jMCTr ... re=related
Corruption is everywhere, fight it!
Gebruikersavatar
Jurjenv
Wereldspeler
Berichten: 1980
Lid geworden op: 20-08-2009 19:31

Bericht door Jurjenv »

Kwam onderstaande tegen via via en toch wel een leuke scriptie. Is een PDF over alle stadions in Nederland waarbij Heerenveen als trendsetter wordt neergezet.

http://dare.uva.nl/document/105963
Plaats reactie