Sportboeken

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

geert.
Superster
Berichten: 3382
Lid geworden op: 15-03-2008 11:24
Locatie: It Heitelân

Bericht door geert. »

Als een echt nutteloos voetbalboek wilt lezen, heb ik nog een aanrader:

Oranje Lukraak: Nutteloze voetbalfeiten die iedereen moet weten.
Beschrijving:
Welke speler kreeg de bijnaam 'Jantje Breed'? Wie had met negen minuten de kortste interlandcarrière? Wie waren de jongste debutanten in Oranje? Welke speler maakte ooit reclame voor Chappi hondenvoer?
Meer dan zeshonderd maal betrad het Nederlands voetbalelftal het veld, de eerste keer op 30 april 1905. Onze eerste interland was tegen België, met meteen een hattrick voor Eddy de Neve. De laatste hattrick kwam op naam van Ruud van Nistelrooij in de met 6-0 gewonnen wedstrijd tegen Schotland. Maar wie scoorden er nog meer een hattrick voor Oranje? Marco van Basten deed het in ieder geval tegen Engeland op het EK van 1988, maar weet u ook hoeveel doelpunten hij in totaal voor het Nederlands elftal scoorde?
Alle antwoorden op deze en heel veel andere vragen staan in Oranje Lukraak, een onmisbaar naslagwerk voor iedereen.
De broers Floris en Martin Brester zijn beiden werkzaam als journalist. Naast een cijfermatige belangstelling voor het voetbalspel brengen zij hun liefde voor de bal in praktijk op de amateurvelden, respectievelijk als relatief onverdienstelijk rechtsback en als aanvoerder van JOS/Watergraafsmeer zaterdag 2.

Beschrijving van bol.com
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Deze week heb ik het boek Bier, confetti en staanplaatsen gelezen. Staan een paar aardige verhalen bij en het is best wel leuk om eens te lezen, maar ik had hogere verwachtingen. Zoals Jeroen op de vorige pagina al aangaf is het boek vrij kinderlijk geschreven. Het leest niet lekker weg, het zijn slechts korte sfeerverslagen. Dat is erg jammer.

Ook het boek Het Stadioncomplex heb ik binnen. Ik heb nog geen tijd om dat door te lezen, maar de eerste indruk is toch wel behoorlijk positief. Als je mooie voetbalboeken op de plank wil hebben staan, dan hoort dit boek daar zeker bij.
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Het stadioncomplex heb ik ook. Prachtig naslagwerk over alle stadions in Nederland van clubs die ooit profclub zijn geweest. Wel een duur boek, maar dan heb je ook wat!
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Een aanrader: Drama in het Lenin-stadion, van Iwan Tol. Een reconstructie van één van de grootste stadionrampen aller tijden, die officieel nooit heeft plaatsgevonden. Op de tribunes van het Lenin-stadion kwamen in 1982 honderden mensen om het leven tijdens de wedstrijd Spartak Moskou - Haarlem. Maar vrijwel niemand merkte er iets van. De ramp werd doodgezwegen.

De waanzin van het communistische systeem wordt in het boek blootgelegd: fanatieke supporters die officieel geen club mochten steunen, maar dit als uitlaatklep voor het grijze bestaan toch deden. Zingen tijdens de wedstrijd en het dragen van clubkleuren was verboden, wat voor een diepe rivaliteit tussen de supporters en de politie zorgde. Op een oktoberavond in 1982 leidde dit, in combinatie met het barre winterweer, tot een onvoorstelbare tragedie. Tijdens een potje voetbal.

Het boek is zo boeiend omdat de afschrikwekkende rol die het communisme speelde in deze ramp nauwkeurig wordt beschreven, terwijl het aan de andere kant een heel persoonlijke reconstructie is: de Europacup-trip van de Haarlemselectie wordt gedetailleerd beschreven en bovendien komen de fanatieke supporters van toen én de nabestaanden zelf aan het woord.
BBB
Selectiespeler
Berichten: 643
Lid geworden op: 02-12-2002 14:06
Locatie: De Jouwer
Contacteer:

Bericht door BBB »

Aansluitend op bovenstaande; voor de liefhebber...

http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/36816201/
Ik ruik corruptie...
Gebruikersavatar
Blizzard
Superster
Berichten: 3644
Lid geworden op: 29-03-2003 18:52
Contacteer:

Bericht door Blizzard »

Trond Sollied schijnt toch ook een boek te hebben uitgebracht genaamd "Zonevoetbal, een spel van tijd en ruimte". Ik heb al eens in de lokale bibliotheek gekeken maar daar hadden ze hem niet. Ook bol.com schijnt hem niet meer te leveren. Weet iemand misschien hoe je er makkelijk aan kunt komen want ik zou het graag willen lezen...
Vak 11
Jeugdspeler
Berichten: 31
Lid geworden op: 12-11-2006 22:48

Bericht door Vak 11 »

Volgens mij is dit boek gewoon te bestellen bij bol.com.

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... 0200800099
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

Even googlen: Hier is hij in ieder geval te bestellen.
Ladies and gentleman: We've got him!
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

Europese historie sc Heerenveen in boek vastgelegd
29 augustus 2008
Het lot koppelde sc Heerenveen vanmiddag bij de loting in Monaco voor de eerste ronde van de UEFA Cup aan het Portugese Vitoria Setubal. De Friese club gaat voor het vijfde opeenvolgende seizoen Europa in. sc Heerenveen draait echter al veel langer mee op het Europese podium. De eerste internationale voetbalavonturen van de pompeblêdenformatie dateren alweer van 1995. Reden voor sc Heerenveen en NDC Mediagroep, onder meer uitgeefster van de Leeuwarder Courant, om de Europese historie van de club op papier vast te leggen.

Er zijn al meerdere boeken over sc Heerenveen verschenen, maar dit is de eerste maal dat de Europese historie van de Friese club in boekvorm wordt uitgegeven. De uitgave ‘sc Heerenveen in Europa 1995 – 2007’, biedt een overzicht van dertien seizoenen Europees voetbal van sc Heerenveen.

Voor de samenstelling is gebruik gemaakt van het archief van de Leeuwarder Courant. Aan de hand van publicaties van het dagblad wordt teruggeblikt op de Europese avonturen van sc Heerenveen in Intertoto- Cup, Europa Cup II, UEFA Cup en Champions League.

Van de Europese primeur tegen het Deense Naestved, het voetbalgevecht in de modderpoel van het Kroatische Varazdin, de optredens in de Champions League, de verrassende zege op het Duitse VFB Stuttgart tot de uitschakeling door het Zweedse Helsingborgs IF, de lezer vindt het allemaal terug in de 196 pagina’s tellende en rijk met kleurenfoto’s geïllustreerde uitgave.

‘sc Heerenveen in Europa 1995 – 2007’ is een co-productie van sc Heerenveen en de NDC Mediagroep en verschijnt in een oplage van 7000 exemplaren. De kostprijs is 14,95. Het boek is te bestellen via http://www.sc-heerenveen.nl/boek. Daarnaast is het boek verkrijgbaar in de Feansjop in het Abe Lenstra stadion en een aantal verkooppunten van clubartikelen van sc Heerenveen.
Lijkt me een prachtig boek, je kan hem via de site bestellen en dat heb ik dan gelijk ook maar even gedaan.
Op naar het volgende seizoen....
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

'De biografie die alles zegt' is het onderschrift van de biografie 'Ik, Jol', geschreven door Chris Willemsen. Subjectief en ongenuanceerd is het zeker; het boek loopt over van de vermakelijke Haagse uitdrukkingen en kreten en is een ware aanklacht tegen de 'Zeister mafia'. ('Henk Kesler is een medisch wonder. Hij leeft al zijn hele leven zonder hart.')

Hoewel de levensloop van Jol duidelijk wordt belicht is het boek toch vooral een aanval op 'Zeist'. Alle frustratie die Jol in zijn scheidsrechtersjaren heeft moeten opkroppen wordt in tweehonderd bladzijden over de lezer uitgestort. Dat maakt het geen leuk boek, integendeel. Hoewel de ongezouten kritiek van Jol in veel gevallen ongetwijfeld hout snijdt gaat het al vrij snel irriteren. Dat mag ook de auteur zich aanrekenen. Door volledig mee te gaan in de woede van Jol, én de warrige verhaalopbouw, is het een overkill aan moddergooierij. Dat is jammer, want mede door de ontelbare prachtige scheidsrechtersanekdotes was er van een biografie over deze kleurrijke figuur véél meer te maken dan 'Ik, Jol'.
Surhuisterveen
Forumicoon
Berichten: 5440
Lid geworden op: 17-03-2005 22:18
Contacteer:

Bericht door Surhuisterveen »

"De Derby" van Menno Pot inmiddels besteld. Ben benieuwd.
SCH
Gebruikersavatar
heerenveenfan1000
Selectiespeler
Berichten: 589
Lid geworden op: 20-02-2005 11:37
Locatie: Arnhem

Bericht door heerenveenfan1000 »

Ik heb een aantal boeken die hier genoemd zijn besteld en gelezen. Er zatten echt een paar super boeken tussen. Vooral ''Vak 127'' en Het wonder van ''Castel di Sangro''. Ben momenteel bezig met ''Een seizoen met Hellas''.

Het trouwens ook een keertje in het Engels het boek gelezen "Fever Pitch''. Is dit boek ook in het Nederlands? Heb hem nog nooit in een boekhandel gezien.
Supporter ben je in goede en slechte tijden
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

heerenveenfan1000 schreef:Het trouwens ook een keertje in het Engels het boek gelezen "Fever Pitch''. Is dit boek ook in het Nederlands? Heb hem nog nooit in een boekhandel gezien.
Het boek is als het goed is verkrijgbaar onder de titel 'Voetbalkoorts'.
Ladies and gentleman: We've got him!
Gebruikersavatar
Sneek
Invaller
Berichten: 323
Lid geworden op: 07-03-2004 16:25
Locatie: Sneek

Bericht door Sneek »

heerenveenfan1000 schreef:Ik heb een aantal boeken die hier genoemd zijn besteld en gelezen. Er zatten echt een paar super boeken tussen. Vooral ''Vak 127'' en Het wonder van ''Castel di Sangro''. Ben momenteel bezig met ''Een seizoen met Hellas''
Heb deze drie boeken ook gelezen, een seizoen van Hellas Verona en Vak 127 vond ik de leukste van deze drie. Heel goed geschreven. Ben nu bezig met Gazza my story. Biografie van Paul Gascoigne in het Engels... dit is ook zeker een aanrader! Hij verteld in alle eerlijkheid zijn levensverhaal.
geert.
Superster
Berichten: 3382
Lid geworden op: 15-03-2008 11:24
Locatie: It Heitelân

Bericht door geert. »

Ik heb thuis een oud voetbalboekje gevonden van Abe. In dit boekje geeft hij voetballes.

Ik kan het boekje even niet meer vinden, maar volgens mij heet het boekje Voetballen doe je zo.

Er staan zelfs een aantal zwart-wit foto's in.
Gebruikersavatar
heerenveenfan1000
Selectiespeler
Berichten: 589
Lid geworden op: 20-02-2005 11:37
Locatie: Arnhem

Bericht door heerenveenfan1000 »

Ik was net in de bibliotheek en kwam het boek 'Het mooiste Leven' tegen. Het was volgens mij een editie van Hard Gras waarin een journalist een tijd lang meereised met de selectie van SC Heerenveen en vooral met de toenmaalig nieuwe trainer GJV.
Is dit boek een bestellingtje waard?
Supporter ben je in goede en slechte tijden
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

heerenveenfan1000 schreef:Is dit boek een bestellingtje waard?
Jazeker. De schrijfstijl moet je liggen, het is extreem gedetailleerd, maar het boek geeft een prachtige inkijk in de club en het teamproces tijdens een heel bijzonder seizoen.
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Is een erg leuk boek inderdaad, maar heeft niks met GJV te maken toch? Boek is toch veel ouder?
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Venderwel schreef:Is een erg leuk boek inderdaad, maar heeft niks met GJV te maken toch? Boek is toch veel ouder?
GJ was toen assistent. In het later toegevoegde hoofdstuk is hij inmiddels wel hoofdtrainer en gaat hij met Jan de Jonge en de schrijver scouten in Israel. (Tikva).
Random
Nieuw talent
Berichten: 77
Lid geworden op: 09-05-2008 10:15

Bericht door Random »

Ik heb 'm wel hier in huis... maar nog altijd niet gelezen.

Maar wat ik zo lees, is het de moeite waard :) Maar gauw aan beginnen..
Gebruikersavatar
Blizzard
Superster
Berichten: 3644
Lid geworden op: 29-03-2003 18:52
Contacteer:

Bericht door Blizzard »

Dat boek gaat volgens mij over het jaar dat we in de Champions League speelden. Ik hem hem 4 à 5 jaar terug gelezen.
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Goed nieuws van het Hard Gras-front. Na het meesterwerk Je hebt het niet van mij heeft Marcel van Roosmalen opnieuw een boek over Vitesse geschreven. Het jaar van de adelaar, over het afgelopen seizoen. Volgens de recencies is het opnieuw een pareltje en is het nóg komischer dan zijn voorganger.

Ik heb het boek inmiddels besteld en ben heel benieuwd.
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Vanmiddag ben ik voor het eerst in mijn leven bij een boekpresentatie geweest. Het was in Woubrugge, waar in een tot receptieruimte omgetoverde stal van Elfstedentochtwinnaar Henk Angenent zijn biografie ('Een onbegrepen doordouwer') werd gepresenteerd. Na een optreden van Syb van der Ploeg overhandigde Angenent het boek aan Elfstedenvoorzitter Wiebe Wieling. Frieser kan het haast niet.

Alle aanwezigen kregen een boek mee. Het is een dikke pil, met veel foto's. Een fraai naslagwerk over een man met meer vijanden dan vrienden. Binnenkort ligt-ie in de winkel. Voor de liefhebbers.
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Ik wacht eerst je recensie wel af. Ik wist trouwens niet dat Angenent vijanden had. Maakt het wel aantrekkelijker.
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

Hielke schreef:Vanmiddag ben ik voor het eerst in mijn leven bij een boekpresentatie geweest. Het was in Woubrugge, waar in een tot receptieruimte omgetoverde stal van Elfstedentochtwinnaar Henk Angenent zijn biografie ('Een onbegrepen doordouwer') werd gepresenteerd. Na een optreden van Syb van der Ploeg overhandigde Angenent het boek aan Elfstedenvoorzitter Wiebe Wieling. Frieser kan het haast niet.

Alle aanwezigen kregen een boek mee. Het is een dikke pil, met veel foto's. Een fraai naslagwerk over een man met meer vijanden dan vrienden. Binnenkort ligt-ie in de winkel. Voor de liefhebbers.
Ben je al door 'het wonder van Castel di Sagri' heen dan? :wink:
Ladies and gentleman: We've got him!
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Jeroen schreef:Ik wacht eerst je recensie wel af. Ik wist trouwens niet dat Angenent vijanden had. Maakt het wel aantrekkelijker.
Vijanden is misschien een te groot woord, maar veel vrienden had hij in elk geval niet in het peloton. Dat komt ook naar voren in het boek. De 'onbegrepen doordouwer'. Ik vroeg hem gisteren of hij zich onbegrepen voelt. Soms wel, zei hij. Hij wilde ten koste van alles winnen en maakte zich daarmee niet altijd populair.

Dat klopt wel. Vroeger ging ik vaak kijken bij marathonwedstrijden. Als Angenent een populaire jongen was geweest, dan had hij veel meer wedstrijden gewonnen. Anderen gunden hem nu vaak de overwinning niet, waardoor hij alleen won als hij écht de sterkste was.
Surhuisterveen
Forumicoon
Berichten: 5440
Lid geworden op: 17-03-2005 22:18
Contacteer:

Bericht door Surhuisterveen »

@ Hielke; ik zag gisteren een item over zijn biografie in het sportjournaal. Hij vertelde daarin dat hij twijfelde over de Elfstedenwinst tijdens de race. Maar toen hij een spandoek zag met "Hulsebosch winnen" wist hij het zeker, hij wilde per se winnen.
Is er iets tussen die 2 voorgevallen? Waarom mocht Erik H. niet winnen?
En nee, ik ben niet van plan zijn biografie te kopen. Eerst die van Van Gaal maar eens halen.
SCH
broekster
Bankzitter
Berichten: 216
Lid geworden op: 09-01-2006 16:41
Locatie: Brussel

Bericht door broekster »

Nooit geweten dat we op het forum zo'n mooi topic als deze hadden :mrgreen: Inmiddels een beetje gek gemaakt door een aantal recencies van jullie kant over verschillende boeken, en deze dan ook maar besteld!

Er is toch ook één biografie over een sporter die ik erg graag lees en dat is de biografie van Jean-Marie Pfaff, één van Bayerns beste keepers ooit. Hij heeft dit zelf geschreven en ik vind het werkelijk fascinerend om te lezen hoe deze man zich heeft opgewerkt tot zo'n goede keeper. Ik weet niet of iemand hier deze al heeft gelezen?

Het beok heet:
Overleven
Schrijver:
Jean Marie Pfaff
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Surhuisterveen schreef:Is er iets tussen die 2 voorgevallen? Waarom mocht Erik H. niet winnen?
Dat had niet met de persoon Hulzebosch te maken. Angenent was de beste in de Elfstedentocht, wist dat hij kon winnen, maar twijfelde blijkbaar even tijdens de race. Vanwege de enorme gekte die het met zich meebrengt. Toen hij een spandoek voor Hulzebosch zag, besefte hij dat er die dag maar één man moest winnen. Zoals Henk altijd alles wilde winnen, maar lang niet altijd deed.
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

In VI zie ik dat er een nieuw boek over Heerenveen uitgekomen is: '101 redenen om voor sc Heerenveen te zijn'. Iemand die het heeft gekocht en kan vertellen of het de moeite waard is?
Plaats reactie