Sportboeken

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

De afgelopen weken heb ik een drietal boeken gelezen. Bij deze mijn recensies.

Ik ben begonnen met het boek 'De derby', welke betrekking heeft op de rivaliteit in Spakenburg. De plaatselijke SV tegen IJsselmeervogels, de blauwen tegen de rooien. Het geeft een mooi beeld van de situatie in het dorp. Bepaalde delen van het boek zijn echt lezenswaardig, bepaalde delen boeien niet zo heel ontzettend. Je moet zodoende wel oprechte interesse hebben om dit boek te lezen. Redelijk boek derhalve.

Het tweede boek had exact dezelfde titel, alleen ging het ditmaal om de versie van Menno Pot. Heerenveen – Cambuur is, zoals wellicht bekend, één van de beschreven derby's. Toch kan ik deze niet aanraden. Het gaat te veel pagina's over wat wel/geen echte derby is, de buitenlandse derby's worden onnauwkeurig beschreven (sommigen heel uitgebreid, sommigen worden in een enkel zinnetje weggestopt) en statistieken overheersen in de hoofdstukken. Het is dat ik een vrij vlotte lezer ben en mezelf motiveer om boeken uit te lezen, want anders was ik er waarschijnlijk niet door gekomen.

Heel anders is het derde en laatste boek, getiteld Bondscoach voor 4 weken. Het gaat over het avontuur van Foppe in Tuvalu. Absoluut een topper op de stapel die ik gelezen heb. Hele mooie schrijfstijl, goed beschreven en een prima afwisseling tussen idealisme, realiteit en kritische noten. De schrijver omschrijft het echt zoals het is. Ik zeg: absoluut lezen!
gerdykster
Wereldspeler
Berichten: 1222
Lid geworden op: 30-06-2008 11:37

Bericht door gerdykster »

Heb vorige week een boekje gekocht met de titel "Nooit meer Zaterdag" een boekje van Michel Boerebach en Rob Pietersen.

Het boekje gaat over het grootste verlies wat een vader zich kan overkomen. In 1 klap je 2 kinderen kwijt raken. Hoe hij zijn leven voerde na het ongeluk. Deze man is door hele diepe dalen gegaan, en wil hiermee laten zien dat het leven van een "oud"profvoetballer niet altijd over rozen gaat. Heb wel respect voor deze persoon gekregen, ook al is hij niet meer de boerebach van voor het ongeluk. Zeker het lezen waard.
Wanneer krijgen wij weer eens waar voor ons geld?
Surhuisterveen
Forumicoon
Berichten: 5440
Lid geworden op: 17-03-2005 22:18
Contacteer:

Bericht door Surhuisterveen »

Heb vandaag het boek "Gijp" aangeschaft. Boek over Rene van der Gijp. Erg verhelderend en humoristisch boek.
Leest erg makkelijk weg, een ieder aan te raden!
SCH
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Ik heb 'm ook binnen. Eind gistermiddag aan begonnen en zojuist uitgelezen. Prima boek, inderdaad. Leest heerlijk weg. Alleen de hoofdstukken met de vraag-antwoord opzet interesseerde me niet zo, maar misschien ligt dat aan mij. Maar in grote lijnen een aanrader.
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

'Avondje NAC' van Sjoerd Mossou is een absolute aanrader. Prachtig supportersboek, over het houden van een club die nooit iets presteert.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Hielke schreef:over het houden van een club die nooit iets presteert.
Een beker en landskampioenschap is meer dan wij gewonnen hebben :wink:
Corruption is everywhere, fight it!
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Ja, maar dat heeft hij in al die jaren dat hij supporter is niet meegemaakt. Hij legt uit waarom het ondanks al die degradaties en faillissementen toch leuk blijft.
Gebruikersavatar
Jurjenv
Wereldspeler
Berichten: 1980
Lid geworden op: 20-08-2009 19:31

Bericht door Jurjenv »

Lardy
Superster
Berichten: 4822
Lid geworden op: 17-07-2008 20:35

Bericht door Lardy »

Tijdje stil geweest hier, maar zijn er nog aanraders anno 2013? Iemand trouwens boekje van Mourinho of Guardiola gelezen?
Gebruikersavatar
Appie_M
Superster
Berichten: 2679
Lid geworden op: 22-05-2012 15:11
Locatie: Goutum-Noord

Bericht door Appie_M »

Volgens een maat van me was dat boek van Theo Bos wel de moeite waard.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen!
Janstra
Selectiespeler
Berichten: 697
Lid geworden op: 28-10-2011 12:30

Bericht door Janstra »

Lardy schreef:Tijdje stil geweest hier, maar zijn er nog aanraders anno 2013? Iemand trouwens boekje van Mourinho of Guardiola gelezen?
Welke boeken heb je al gelezen? Voordat we boeken noemen die je al gelezen hebt. Vond het boek over Andy vd Meijde in ieder geval leuk en makkelijk te lezen.
Lardy
Superster
Berichten: 4822
Lid geworden op: 17-07-2008 20:35

Bericht door Lardy »

Janstra schreef: Welke boeken heb je al gelezen? Voordat we boeken noemen die je al gelezen hebt. Vond het boek over Andy vd Meijde in ieder geval leuk en makkelijk te lezen.
Laatste boeken waren Gijp en Van der Meijde, leest lekker weg. Zat ook al te denken aan Zlatan maar na Gijp en Van Der Meijde heb ik wel even genoeg sterke verhalen gehad. Vandaar dus de vraag over Guardiola en Mourinho. Over voetbal.
Gebruikersavatar
Hinkelpikke
Wereldspeler
Berichten: 1408
Lid geworden op: 03-06-2009 17:50

Bericht door Hinkelpikke »

'Zlatan' is anders ook een prima boekje, hoor!
Heerenveen till I die!
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

De boeken over Van der Meyde, Van der Gijp en Ibrahimovic heb ik allemaal gelezen. Om de eerste twee heb ik absoluut kunnen lachen, maar daar plaatste ik toch wel wat vraagtekens bij. 'Zlatan' vind ik daarentegen een uitermate sterk boek. Het oogt een stuk betrouwbaarder en serieuzer, ook al is er plaats voor dat soort anekdotes. Zeker een aanrader! Een goed boek is natuurlijk wel grotendeels afhankelijk van smaak...

Zelf zou ik De Zwarte Meteoor willen aanraden, en dan de definitieve versie (bundeling uit, naar mijn weten, 2010). Tom Egbers gaat op zoek naar Steve Mokone, namens Heracles één van de eerste zwarte voetballers in Nederland, en schrijft daar een verhaal over. Later stuit hij op het feit dat Mokone in Amerika in de gevangenis heeft gezeten omdat hij o.a. een aanslag zou hebben gepleegd op zijn toenmalige vrouw. Egbers gaat deze zaak onderzoeken en komt met bizarre conclusies.
Gebruikersavatar
Neymar
Verified
Wereldspeler
Berichten: 1962
Lid geworden op: 02-07-2011 17:29

Bericht door Neymar »

Zlatan is inderdaad een leuk boek. Geniale voetballer, interessante persoonlijkheid. Zeker even lezen!
sd88
Nieuw talent
Berichten: 94
Lid geworden op: 14-02-2012 21:20
Locatie: groningen

Bericht door sd88 »

Aankomende vrijdag wordt de biografie van Dennis Bergkamp gepresenteerd. Stevig boekwerk van 500 pagina's. Hier ben ik persoonlijke toch wel erg benieuwd naar.

Het verhaal achter de kunstenaar.
Ebiede
Verified
Forumicoon
Berichten: 6244
Lid geworden op: 09-12-2004 19:02

Bericht door Ebiede »

Van een heel andere orde.. wanneer je op vakantie domweg een boekje aan het zwembad of strand wil lezen, raad ik de wielerpockets van Mart Smeets aan. Leuke boekjes en lezen makkelijk weg.
Spijt heb je morgen maar!
Gebruikersavatar
feanryp23
Wereldspeler
Berichten: 1655
Lid geworden op: 06-09-2013 17:56
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door feanryp23 »



Voor de mensen die een beetje Duits kunnen lezen, dit is echt prachtig! Hoe zij trots waren op hun eigen Tivoli, waar ze enige tijd geleden afscheid van hebben genomen. Spijtig dat ik daar niet meer een wedstrijd kan meemaken.
Wat een schitterend stadion was dat, en wat hebben zich daar mooie drama's afgespeeld!

Een van de laatste daarvan was deze: Aachen 4-2 Bayern
Alphen aan den Rijn groet sc Heerenveen
john2p
Wereldspeler
Berichten: 2006
Lid geworden op: 17-07-2013 09:54
Locatie: Kleve (Duitsland)

Bericht door john2p »

Ik vond en vind het boek "een al te kort leven" van Robert Enke indrukwekkend. Het belicht de schaduwkanten van presteren/voetbal. Het vormt ook wel een aardig contrast met het boek van "Gijp", wat ik ook een leuk boek vind.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

john2p schreef:Ik vond en vind het boek "een al te kort leven" van Robert Enke indrukwekkend. Het belicht de schaduwkanten van presteren/voetbal. Het vormt ook wel een aardig contrast met het boek van "Gijp", wat ik ook een leuk boek vind.
Eens, een ontzettend goed boek, hier en daar ook nog wel met wat humor trouwens. Met name de laatste hoofdstukken vond ik sterk, je leeft als het ware mee met Enke, terwijl je tegelijkertijd machteloos aan de zijlijn staat. Dat gevoel moeten zijn naasten (natuurlijk in sterkere mate) ook gehad hebben. Ik heb Enke trouwens nog een paar keer zien spelen, de beste keeper die ik live heb gezien. Wat die bij Hannover liet zien was abnormaal.
Corruption is everywhere, fight it!
john2p
Wereldspeler
Berichten: 2006
Lid geworden op: 17-07-2013 09:54
Locatie: Kleve (Duitsland)

Bericht door john2p »

2fanatic-4ever klopt is niet alleen maar zwaar. Dat maakt het ook naar mijn idee goed leesbaar, dat het niet alleen kommer en kwel was. En inderdaad het machteloze gevoel komt erg goed naar voren. Ik hoop het echt nooit mee te maken.
Ik heb hem eerlijk gezegd nooit zien keepen, of laat ik zo zeggen ik heb nooit zo op hem gelet tot het moment van zijn zelfmoord. Maar van wat ik heb begrepen was het een zeer groot talent. Dat is in die zin dan ook wel logisch anders had Barcelona je ook niet gehaald. Erg triest dat hij er zo onder door is gegaan en dat niemand hem daarbij heeft kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

john2p schreef:Maar van wat ik heb begrepen was het een zeer groot talent. Dat is in die zin dan ook wel logisch anders had Barcelona je ook niet gehaald. Erg triest dat hij er zo onder door is gegaan en dat niemand hem daarbij heeft kunnen helpen.
Dat Hannover nooit degradeerde of in de buurt van die plaatsen kwam was in mijn ogen puur aan hem te danken. Wedstrijden die je normaal met (bijvoorbeeld) 3-1 verliest, wonnen ze met 1-0 of speelden ze gelijk dankzij hem. Bij Barcelona is hij trouwens zwaar depressief geworden, terwijl hij bij bijvoorbeeld Benfica en Hannover (waar hij op handen gedragen werd) echt fantastische keepte. Maar wat ik van hem gezien heb in zijn laatste jaren bij Hannover, was hij echt fenomenaal. Was toen ook gewoon de nummer 1 van Duitsland.
Corruption is everywhere, fight it!
Feanfan 1
Forumicoon
Berichten: 7715
Lid geworden op: 11-07-2003 13:37

Bericht door Feanfan 1 »

Een nieuw interessant sportboek:
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/303015

Al is dit boek bijzaak, erg sneu wat hem overkomt
Flying Frisian
Superster
Berichten: 3159
Lid geworden op: 26-04-2007 09:26

Bericht door Flying Frisian »

Verschrikkelijke ziekte en een even verschrikkelijk lot dat hem wacht.

http://bureausport.vara.nl/Newsdetail.1 ... 383f5db469
Nu ik dit nogmaals zie, kijk ik met een hele andere blik naar hem dan de eerste keer dat ik het fragment zag.
Plaats reactie