Sportboeken

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gebruikersavatar
Edmanian Devil
Basisspeler
Berichten: 868
Lid geworden op: 02-12-2002 19:42
Locatie: Zwolle

Sportboeken

Bericht door Edmanian Devil »

Maar even een nieuw topic geopend over sportboeken, want ik heb nu een prachtig staaltje van voetbalschrijverij gelezen: Vak 127 van F-Sider Menno Pot.

Dit zeer humoristisch geschreven boek is ondertussen al een jaar op de markt, maar ik wil jullie er toch op attenderen, omdat het een feest der herkenning is voor échte supporters. Het gaat over een jaar lang fanatiek supporter zijn van Ajax, maar is ook voor Heerenveen-supporters een echte aanrader. Thema's die aan bod komen zijn bijvoorbeeld:
  • De dunne scheidslijn tussen vreugde en teleurstelling
    De behandeling van supporters door politie, overheid en hun eigen club
    Tripjes naar Europese uit-wedstrijden
    Het inpassen van het supporter-zijn in het gewone leven
    Het onbegrip van collega's, familie en vrienden door onwetendheid
En als dat laatste jou bekend voorkomt, dan moet je juist hen "Vak 127" laten lezen. De schrijfstijl van de auteur garandeert dat ook leken op gebied van het supporter-zijn het boek in één ruk uitlezen en zo een realistisch beeld van de passie van fanatieke supporters krijgen.

Tot slot nog even een koppeling maken naar de discussies die dagelijks gevoerd worden op dit forum en die alle NN-ers :stan: en andere forumers dan ook zullen herkennen:

Eerder schreef Menno Pot, popjournalist van de Volkskrant, een artikel op de opiniepagina van die krant naar aanleiding van de rellen tijdens een wedstrijd tussen de tweede elftallen van Ajax en Feyenoord (toen Robin van Persie klappen kreeg):
"Na bijna vijftien jaar F-side weet je onderhand dat media en publiek fanatieke supportersgroepen zien als homogene groeperingen van identieke karakters, waarin iedereen hetzelfde denkt en doet, iedereen elkaar kent en sprake is van een collectieve opvatting. Als gevolg daarvan zijn voorbarige beschuldigingen aan het adres van groepen eerder regel dan uitzondering. Wie erop wijst dat ook bij voetbalgeweld elk individu onschuldig is zolang het tegendeel is bewezen, kan rekenen op het verwijt dat hij 'dat tuig ook nog loopt te verdedigen'."

Op http://www.mennopot.com/media.htm staan een paar mooie recensies.
All clubs are equal, but some are more equal than others :-(
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Zeker een aanrader. Prachtig boek. Hij was trouwens nog ff in de Hoeksteen voor de wedstrijd Hveen - Ajax. De verkoop liep goed heb ik begrepen. En als je via zijn site bestelt krijg je een gesigneerd exemplaar. 8)
Squerrel
Superster
Berichten: 4510
Lid geworden op: 08-07-2003 09:30
Locatie: Onder de tjonger
Contacteer:

Bericht door Squerrel »

Jeroen schreef:Zeker een aanrader. Prachtig boek. Hij was trouwens nog ff in de Hoeksteen voor de wedstrijd Hveen - Ajax. De verkoop liep goed heb ik begrepen. En als je via zijn site bestelt krijg je een gesigneerd exemplaar. 8)
Was ie in de hoeksteen? Weet ik niks meer van :wink: Zijn zo'n 7.500 van verkocht.

Ben inmiddels toe aan de 2de druk (gesigneerd en al) aangezien ik mijn eerste exemplaar heb "uitgeleend", iemand van hier volgens mij :mrgreen:

Maar inderdaad een erg leuk boek en erg herkenbaar. Heb vernomen dat die 2 dames uit Liverpool naar parma zijn verhuisd :P
Laatst gewijzigd door Squerrel op 15-11-2006 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt Torcida:-)
Gebruikersavatar
Collettivo
Nieuw talent
Berichten: 130
Lid geworden op: 16-01-2006 21:29
Locatie: Joure

Bericht door Collettivo »

Hulde voor deze Topic. Misschien is het een idee om hier meer voetbalboeken (of sportboeken) te bespreken.

Vak 127 staat zeker nog op mijn verlanglijstje.

Als je trouwens nog een mooi boek wilt lezen over de belevenissen van supporters dan is "Een seizoen met Hellas Verona" van Tim Parks ook zeker een aanrader. Dit boek is al weer een paar jaar oud maar geeft een geweldig mooi beeld van het voetballeven in Italie. Boek is geschreven in een jaar dat Hellas Verona nog Seria A speelde. Tim Parks is een Engelsman die al een aantal jaren in Italie woont en fanatiek aanhanger is van Hellas. In dit boek neemt hij je mee naar alle wedstrijden van Hellas (uit en thuis) en geeft daarin een mooi beeld van wat supporters zoal bezig houdt en hoe het leven in Italie is. Heb dit boek onderhand al 3 keer gelezen en elke keer is het weer leuk om te lezen.

Mochten nog meer mensen aanraders hebben laat het dan via dit topic weten. Ben erg benieuwd en heb zelf ook nog genoeg boeken waarover ik wel wil berichten.
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

"Het wonder van Castel di Sangro". Als je "Een seizoen met Hellas Verona" goed vindt (en het is een meesterwerk inderdaad), moet je deze ook lezen. Een Amerikaan die niks van voetbal weet, gaat een jaar lang met Castel di Sangro meereizen. Dat dorpje van 5000 inwoners is naar de Serie B gepromoveerd, zonder dat ze een fatsoenlijk stadion hebben etc. Prachtig boek, erg humoristisch.
Gebruikersavatar
Collettivo
Nieuw talent
Berichten: 130
Lid geworden op: 16-01-2006 21:29
Locatie: Joure

Bericht door Collettivo »

"Het wonder van Castel di Sangro" staat al een paar jaar in mijn boekenkast. Is inderdaad ook een absolute aanrader. Laat namelijk ook mooi de fraude kant van het Italiaanse voetbal zien. Heb dit boek in één keer uitgelezen.
Frisian4life
Wereldspeler
Berichten: 1165
Lid geworden op: 17-09-2006 17:16

Bericht door Frisian4life »

Jeroen schreef:Zeker een aanrader. Prachtig boek. Hij was trouwens nog ff in de Hoeksteen voor de wedstrijd Hveen - Ajax. De verkoop liep goed heb ik begrepen. En als je via zijn site bestelt krijg je een gesigneerd exemplaar. 8)
ff een offtopic vraagje; bedoel je die hoeksteen, naast Hennie ris?

ontopic; Lijkt me een leuk boek, wel een beetje een rare naam, vak 127 voor zover ik weet heeft heerenveen of ajax geen vak 127, iemand die de titel kan verklaren?
Gebruikersavatar
Sneek
Invaller
Berichten: 323
Lid geworden op: 07-03-2004 16:25
Locatie: Sneek

Bericht door Sneek »

De titel van het boek is eenvoudig te verklaren, omdat Vak 127 de aanduiding is van het vak waarin de trouwste Ajax-supporters in de Arena plaatsnemen.
Vak 127 is dus het vak waar de f-side staat (zie foto)
http://www.ticketunlimited.nl/images/ma ... ndaard.gif
Arjen
Wereldspeler
Berichten: 2035
Lid geworden op: 03-12-2002 19:15
Locatie: Sneek

Bericht door Arjen »

Tussen het tuig van Bill Bufford. Op stap met hooligans van Manchester United en Engeland.
Gebruikersavatar
Collettivo
Nieuw talent
Berichten: 130
Lid geworden op: 16-01-2006 21:29
Locatie: Joure

Bericht door Collettivo »

"Tussen het tuig" van Bill Bufford is ook een erg goed boek. Al wat oud maar zeker in de 'hooligan' sector een klassieker...

Wat op zich ook een goed boek is maar niets met supporters te maken heeft is: "Het mysterie MARCO" van Johan Faber. Geeft een beeld van hoe Marco van Basten in zijn tijd bij Ajax was.
Arjen
Wereldspeler
Berichten: 2035
Lid geworden op: 03-12-2002 19:15
Locatie: Sneek

Bericht door Arjen »

Collettivo schreef:"Tussen het tuig" van Bill Bufford is ook een erg goed boek. Al wat oud maar zeker in de 'hooligan' sector een klassieker...
Uit dezelfde categorie twee aanraders hand in hand en geen woorden maar daden ook lezen in dit genre.
Gebruikersavatar
Collettivo
Nieuw talent
Berichten: 130
Lid geworden op: 16-01-2006 21:29
Locatie: Joure

Bericht door Collettivo »

Dan kun je beter "Handboek Hooligan" kopen dan heb je "Hand en hand" en "Geen woorden maar daden" gebundeld maar ook verhalen van de F-side en Eurohooligans (ivm Euro 2000).
Gebruikersavatar
Big Fella
Nieuw talent
Berichten: 96
Lid geworden op: 02-12-2002 18:44

Bericht door Big Fella »

ook gelezen en een absolute aanrader " F-side is niet makkelijk" Heerlijk anarchistisch volksvermaak (vooral in de begindagen)
and they call you a genius,cause you're easier to sell
Gebruikersavatar
Edmanian Devil
Basisspeler
Berichten: 868
Lid geworden op: 02-12-2002 19:42
Locatie: Zwolle

Bericht door Edmanian Devil »

Collettivo schreef:Als je trouwens nog een mooi boek wilt lezen over de belevenissen van supporters dan is "Een seizoen met Hellas Verona" van Tim Parks ook zeker een aanrader. Dit boek is al weer een paar jaar oud maar geeft een geweldig mooi beeld van het voetballeven in Italie. Boek is geschreven in een jaar dat Hellas Verona nog Seria A speelde. Tim Parks is een Engelsman die al een aantal jaren in Italie woont en fanatiek aanhanger is van Hellas. In dit boek neemt hij je mee naar alle wedstrijden van Hellas (uit en thuis) en geeft daarin een mooi beeld van wat supporters zoal bezig houdt en hoe het leven in Italie is. Heb dit boek onderhand al 3 keer gelezen en elke keer is het weer leuk om te lezen.
Even topic omhoog halen. Heb dit boek nu ook gelezen en ik kan me helemaal vinden in de post van Collettivo. In de aanloop dacht ik nog: leuk, maar is dit alles? Maar hoe verder je doorleest, hoe meer je opgaat in de Brigate Gialloblù. Je wordt helemaal meegevoerd in de passie van de supporters. Had nooit iets met de Serie A, maar nu begrijp ik waarom die competitie zio groot is.

Dit is gewoon zo'n boek dat "klopt". Lezen!
All clubs are equal, but some are more equal than others :-(
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Even een topic-kick!

Vanaf morgen in de boekhandel: de biografie van Abe, geschreven door Johann Mast (LC). Geweldig boek, met een mooi inkijkje in hoe Abe echt was. Veel bekende mensen aan het woord over hem. Uiteraard Foppe, Riemer en oud-ploeggenoten als Germ Hofma en Wim Molenaar. Maar ook een Faas Wilkes.

Aanradertje! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

Een klein beetje offtopic, maar ik ben met het boek 'A season with Hellas Verona' bezig, en dan is dit toch droef nieuws:
Supporters begraven tobbend Hellas Verona

21/02/2008 13:10

Hellas Verona is op sterven na dood. De Italiaanse landskampioen van het seizoen 1984/85, toen de club grote namen herbergde als Preben Elkjær-Larsen, Hans-Peter Briegel en Giuseppe Galderisi, is verworden tot de trieste hekkensluiter van de Serie C1.

Afgelopen maandag verloren de Gialloblu (Geel-blauwen) in het eigen Bentegodi-stadion met 3-2 van Legnano. De nederlaag lijkt nipt, maar was eigenlijk nog flatteus. Tot aan de 84ste minuut leidden de bescheiden gasten nog met 3-0. De twee treffers die volgden, betekenden nooit een serieuze comeback.

Verona wist in de 24 wedstrijden op het derde niveau tot nog toe pas twee keer te winnen. Beide zeges hadden veelzeggend 1-0 als uitslag. In totaal scoorde de ploeg van coach Maurizio Sarri pas elf keer. Afgelopen maandag maakte ze voor het eerst dit seizoen meer dan één doelpunt.

De fans van Hellas Verona luidden inmiddels de noodklok. Zij plantten symbolisch een geel-blauw kruis op het veld, omgeven door twintig kaarsjes. Met het protest hoopt het Sindaco Flavio Tosi dat de falende clubeigenaar Pietro Arvedi opstapt en plaatsmaakt voor een betere leiding.

In het seizoen 2001/02 kwam Hellas Verona nog uit op het hoogste niveau. De vijftiende plaats betekende degradatie naar de Serie B. In die categorie dreigde direct een verdere val met achtereenvolgens de dertiende en negentiende plaats in de eindrangschikking.

Alleen in 2004/05 was promotie in zicht met de zesde plaats. Het verval zette daarna weer in, waarna het noodlot afgelopen seizoen opnieuw toesloeg. Hellas Verona wist zich via play-offs niet te handhaven en daalde af naar de Serie C1.
Seizoen Niveau Stand
2007/08* Serie C1 18e plaats (laatste)
2006/07 Serie B 18e plaats degradatie
2005/06 Serie B 15e plaats
2004/05 Serie B 6e plaats
2003/04 Serie B 19e plaats
2002/03 Serie B 13e plaats
2001/02 Serie A 15e plaats degradatie
*Seizoen nog bezig
Om ook nog maar een ontopic tip in dit topic te gooien: Los van Dennis van der Geest. Niet een normaal boek waarin hij beschrijft wat er is gebeurt, maar alles achter zijn prestaties. De band met zijn broer, de dwingende rol van zijn vader en de hulp van een psygoloog.
Ladies and gentleman: We've got him!
Gebruikersavatar
Collettivo
Nieuw talent
Berichten: 130
Lid geworden op: 16-01-2006 21:29
Locatie: Joure

Bericht door Collettivo »

Nog even offtopic:
Heb het bericht over Hellas Verona ook gelezen en echt diep triest wat daar gebeurd. Hellas heeft 1 van de fanatiekste aanhang van Italie en als je ziet hoe ze nu afglijden naar een erg bedenkelijk nivo (onderaan Serie C en misschien volgend jaar Serie D, wat nog niet eens hoofdklassenivo is) dan is dat erg jammer. Afgelopen zomer nog in Verona geweest en las op dat moment voor de 3de keer het boek dus kon het niet laten om even langs het stadion te gaan. Wat een stadion hebben ze daar!! Zo groot!! En dan Serie C1... Triest en doet een beetje pijn om dit allemaal te horen.. :cry:
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Mooi dat dit topic tevoorschijn is gehaald. Zelf wil ik ook graag een duit in het zakje doen, redelijk in aansluiting op het voorgaande. Iets minder droevig, dat wel.

Het boek "La Nostra Unica Fede" van journalist S.M.O.O.K. heb ik onlangs gelezen en dringt door tot de vezels van het supporter-zijn. Een journalist uit Nederland volgt een aantal fanatieke supporters van de gevallen grootmacht Napoli. Tot afgrijzen van de trotse Napolitanen werd Napoli door de bond teruggezet naar de Serie C. Dit boek volgt Napoli en haar ware supporters van 2005 tot en met 2007, van Serie C tot en met de promotie naar de Serie A. Korte wedstrijdverslagen van niemendalletjes als Manfredonia-Napoli spreken tot de verbeelding en geven de trots, het afzien en de gekte van de (Napolitaanse) voetbalsupporter weer. Het boek is op een uitermate subtiele manier geschreven, waardoor het fascineert van begin tot eind. Enige nadeel: het boek is wat dun.

Verkrijgbaar via http://www.smook.eu en in de betere boekhandel.
Gebruikersavatar
Collettivo
Nieuw talent
Berichten: 130
Lid geworden op: 16-01-2006 21:29
Locatie: Joure

Bericht door Collettivo »

SCH017 Bedankt voor de tip. Heb even gekeken op de site en heb er weer een boek bij voor mijn boekenkast. Nogmaals dank...
Gebruikersavatar
Frisian Viking
Superster
Berichten: 4713
Lid geworden op: 27-09-2004 16:28
Locatie: Frisia

Bericht door Frisian Viking »

Caspar schreef:Een klein beetje offtopic, maar ik ben met het boek 'A season with Hellas Verona' bezig, en dan is dit toch droef nieuws:
Toch nog even wat zeggen.

Ongelooflijk! Club speelde tot een paar jaar terug nog in de Serie A. Het kan hard gaan daar. Opzich heeft het ook wel wat natuurlijk, het kan ook net andersom gaan natuurlijk.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Gebruikersavatar
Collettivo
Nieuw talent
Berichten: 130
Lid geworden op: 16-01-2006 21:29
Locatie: Joure

Bericht door Collettivo »

Het boek "La Nostra Unica Fede" is onderweg. Net even besteld. En heb nu al zin om hem te lezen.

Ook een goed boek is "Wij waren de besten" van Auke Kok. Geeft een mooi inzicht in hoe het voetbal tijdens het WK '74 werd beleefd en hoe het er in die tijd aan toe ging.

En als je meer van het Argentijnse voetbal wil weten dan is : "In den beginne was de bal" van Erik Brouwer & Rop Zoutberg ook een aanrader. Geeft een beeld van de voetbalgeschiedenis in dit knotsgekke voetballand weer. Na het lezen van het boek begreep ik o.a. pas echt waarom Maradona zo groot kan zijn in een land.
Harris
Basisspeler
Berichten: 954
Lid geworden op: 02-12-2002 14:03
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Harris »

Het boek Confetti, Bier & Staanplaatsen is net uit, volgens mij wel een geinig boekje. Meer info: http://www.groundhopper.nl/
***
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

Ik heb het gelezen en het is zeker een leuk boek, er staan een paar mooie verhalen in.
Op naar het volgende seizoen....
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Ik vind het vrij kinderlijk geschreven eerlijk gezegd. Er zijn veel betere supportersboeken op de markt, zoals hierboven al aangegeven is die over Napoli erg mooi geschreven.
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

Ik zeg ook niet dat het het beste supportersboek is want dat is het inderdaad ook niet. Ik vind het een luchtig boek met leuke verhalen. En de "kinderlijke" schrijfstijl zorgt ervoor dat het een ideaal boek is om in een trein te lezen.
Op naar het volgende seizoen....
Harris
Basisspeler
Berichten: 954
Lid geworden op: 02-12-2002 14:03
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Harris »

Gisteren kreeg ik dit boek thuisgestuurd: Het Stadioncomplex van Ferry Reurink. Wat een prachtig boek! Ik heb meteen even een paar hoofdstukken gelezen. Het is echt een dik boek (ruim 600 bladzijden), maar zeker niet langdradig. In 113 hoofdstukjes worden alle stadions in Nederland, waar betaald voetbal is gespeeld, behandeld, met mooie foto's en ook een kaartje erbij waar het stadion zich in de stad bevindt of bevond. Zeer interessant en een must voor iedereen die in stadions is geïnteresseerd. Zal hem binnenkort eens helemaal doorlezen.


Ik ben eerst nog bezig met dit boek: Hunting Grounds van Gary Sutherland.
In 1 seizoen bezoekt de auteur alle 42 League-stadions in Schotland. Per bezoekje maakt ie een verslagje met info over de club, het logo, het stadion, hoe je er komt, waar de kroegen zitten, de wedstrijd, hoe de pies smaken, etc. Het is allemaal redelijk oppervlakkig, humoristisch en af en toe cynisch geschreven. Ook lekker voor in de trein zeg maar :wink: . Dat spreekt mij op zich wel aan, maar ik kan me ook voorstellen dat anderen het wellicht een beetje flauw vinden. Maar al met al vind ik het toch wel een boeiend kijkje in de 4 divisies in Schotland.
***
Gebruikersavatar
massan
Selectiespeler
Berichten: 534
Lid geworden op: 21-09-2007 09:36

Bericht door massan »

Ben net begonnen in de Hard Gras editie over Vitesse: Je hebt het niet van mij van Marcel van Roosmalen. Het is ook altijd wat daar bij Vitesse.. Zou Dingsdag+pa trouwens ook op dit forum actief zijn? :wink:
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Harris schreef:Gisteren kreeg ik dit boek thuisgestuurd: Het Stadioncomplex van Ferry Reurink. Wat een prachtig boek! Zeer interessant en een must voor iedereen die in stadions is geïnteresseerd.
Dit is echt een aanrader inderdaad. Een prachtig boek met heel veel mooie foto's, zoals de zwartwitfoto op bladzijde 304, genomen in de jaren '40. Een grote groep statig geklede personen met hoeden, zij bekijken als verre voorlopers van Nieuw Noord de wedstrijd staand, onder een enorm houten bord met daarop de spelersnamen en de score. Het stond op het moment dat de foto genomen werd 0-0 bij Heerenveen tegen Be Quick. Achter de rug van de fotograaf liep onder meer ene A. Lenstra, in een wedstrijd om het Noordelijk Kampioenschap.
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

Zaterdag 27 september komt de voorstelling "Hard Gras on tour" in de Harmonie in Leeuwarden. Is iemand hier ooit heen geweest en is dit een aanrader?
Op naar het volgende seizoen....
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Ik ben daar geweest ja. Het ligt een beetje aan degene die de verhalen voordragen maar als je van schrijvers die uit eigen werk voordragen houdt, is het een aanrader. Ik heb in ieder geval erg gelachen. Als je alle Hard Grassen hebt (zoals ik) zijn de verhalen overigens wel bekend.
Plaats reactie