Opmerkelijk voetbalnieuws

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Feyemoord messentrekkers

Berichtdoor Heert-Jan » 15-12-2002 21:01

Laf volkje:

ROTTERDAM - Twee supporters van FC Twente zijn zaterdagavond omstreeks zeven uur gewond geraakt bij een vechtpartij in de Waterloostraat in Rotterdam. De fans, vader en zoon, zijn met steekwonden naar het ziekenhuis gebracht.

Het tweetal was volgens de politie op weg naar de voetbalwedstrijd Excelsior-FC Twente toen ze onenigheid kregen met twee jongens op een scooter. Ook omstanders bemoeiden zich met de ruzie waarbij de vader in zijn zij is gestoken. De zoon raakte gewond aan zijn been.

Volgens een woordvoerder van de politie is nog niet duidelijk waarom de ruzie is ontstaan. Ze meldt dat er geen problemen zijn met supportersgroepen in of bij het stadion van Excelsior.


De groep (zo'n veertig man, dat is namelijk stoerder) tegen uiteraard een hele kleine groep. Vond het altijd al laag, wordt alleen maar minder.
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Avatar gebruiker
Heert-Jan
Basisspeler
 
Berichten: 791
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:10
Woonplaats: Jentsjemar

Berichtdoor Noord » 15-12-2002 21:21

Die messetrekkerij is zoiezo al ontzettend stoer, als je dat durft ben je 'de eeuwige held!' Knap hoor :evil:
Avatar gebruiker
Noord
Selectiespeler
 
Berichten: 235
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:44
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor Heert-Jan » 15-12-2002 22:04

Moet je dit nu eens lezen, gaat toch GVD nergens over! :angry:

t verhaal van het 13 jarige jochie


Mijn vader en ik waren al rond een uur of 4 in Rotterdam, we kwamen van een open dag van Universiteit Nyenrode. We parkeerden onze auto vlakbij het stadion en zijn nog ff in het stadion zelf geweest, alles was open en we konden dus overal zo komen. Toen zijn we daar nog ff naar het supportershome geweest. Daarna zijn we ff een beetje door de wijk gelopen op zoek naar een cafetaria. Rond een uur of half 6 kwamen we een groep van ongeveer 8 man tegen waarmee we ff naar de cafetaria zijn geweest, vervolgens gingen we naar een Grolsch-cafétje. Allemaal nog heel gezellig, er was nog helemaal niets aan de hand, we zaten daar rustig een biertje te drinken met een paar Excelsior-supporters. Taiz was inmiddels ook bij het stadion en belde mij op waar wij waren. Ik zei dat hij maar ff richting de kerk moest lopen en dat wij hem daar wel zouden ophalen. Toen mijn vader en ik daar stonden te wachten reed er meerdere malen een scooter met 2 personen langs, die druk aan het bellen was. Op het moment dat de groep met Taiz en de rest er aan kwamen, besloten we richting het café te lopen. Onderaan de Oostzeedijk zagen we diezelfde scooter weer, hij reed ons tegemoet, langs ons heen. Toen stopte die scooter ineens en liepen op ons af en begonnen te slaan. Mijn vader probeerde de bestuurder duidelijk te maken dat wij alleen voor het voetbal komen en geen zin hebben om te vechten, ik deed hetzelfde bij de bijrijder. Opeens begonnen ze ons in het gezicht te slaan, wij liepen weg. Taiz en nog wat anderen liepen richting stadion zij wisten ook niet waar het café was Mick, mijn vader en ik liepen richting de waterloostraat, waar op dat moment een buurtfeest was. Toen kwam er ineens een grote groep Feyenoord-supporters aan, die ons ook weer aanvielen. Ikzelf weet alleen nog dat ik op de grond lag en dat ik zeker een stuk of 4x ben geschopt, terwijl ik daar lag, achteraf zei mijn vader dat ik probeerde hem te helpen, maar ik weet niet of ik heel veel heb uitgedeeld, het was allemaal meer ter bescherming. Mijn vader heeft sowieso redelijk wat uitgedeeld, om zichzelf te beschermen.
Ik weet nog dat 1 van die lui riep: het zijn kinderen joh Maar ze schopten gewoon door. Mijn vader werd natuurlijk kwaad, omdat ik geschopt werd. Toen is mijn vader waarschijnlijk in zijn zij gestoken, door de man die achterop de scooter zat. Wanneer ik gestoken ben kan ik me niet meer herinneren. De aanval duurde eigenlijk niet heel lang. Mick lag ook op de grond en heeft ook wat moeten incasseren.
Toen alles voorbij was zijn we naar dat buurtfeest een straat verderop gelopen omdat daar veel mensen waren. Toen we daar waren merkten mijn vader pas dat hij gestoken was, omdat zij kleren nat aanvoelden, toen hij keek zag hij dat hij gestoken was. Ik merkte het later ook. Deze mensen hebben ons heel erg goed opgevangen en 1 van de mensen was Arts. Zij heeft ons verder geholpen tot de ambulance er was. Dit duurde best wel lang vond ik, maar dat kwam omdat de ambulance moest wachten tot de politie er was ivm de eigen veiligheid. Met de ambulance zijn we toen naar het ziekenhuis gegaan voor onderzoek. De recherche heeft ons toen ondervraagd.

Dit was ongeveer in het kort het verhaal zoals ik me kan herinneren.
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Avatar gebruiker
Heert-Jan
Basisspeler
 
Berichten: 791
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:10
Woonplaats: Jentsjemar

Berichtdoor Noord » 15-12-2002 22:08

Unbelievable, met z'n allen tegen 3 :?
Avatar gebruiker
Noord
Selectiespeler
 
Berichten: 235
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:44
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor Cross79 » 15-12-2002 22:56

feyeMoord feyeMoord feyeMoord
Lang leve het censuur
Avatar gebruiker
Cross79
Wereldspeler
 
Berichten: 1463
Geregistreerd op: 02-12-2002 17:38
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor COR » 16-12-2002 10:07

Feyenoord is stoer. Maar laten we eerlik zijn, dit is te triest voor woorden. Maar om nu Feyenoord eenlaf volk te noemen, die gasten zelf zijn triets, maar volgens mij kan het overal gebeuren. Het wordt alleen maar erger.......
COR
Nieuw talent
 
Berichten: 97
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:45
Woonplaats: Duiven

Berichtdoor Fatih » 16-12-2002 12:14

Tja, geen woorden maar daden. De wereld blijft bevestigen dat er onder de grote rivier (Tjonger) weinig lol te beleven valt.
Bush-wanker
Avatar gebruiker
Fatih
Nieuw talent
 
Berichten: 53
Geregistreerd op: 12-12-2002 18:23
Woonplaats: Droog

Berichtdoor michel » 16-12-2002 12:21

Kinderen!!!!
Ongelofelijk, hoe haal je het in je hoofd. Geen woorden maar daden?
Hier valt inderdaad niet tegen te praten, welke idioot steekt er een kind neer dat met
z'n vader naar een voetbalwedstrijd wil?
Avatar gebruiker
michel
Superster
 
Berichten: 1937
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:48
Woonplaats: DKV

Berichtdoor Roelof » 16-12-2002 13:41

Ik heb het al vaker gezegd, maar bij Feyenoord lopen er ontzettend veel van zulke domme lui rond. Onvoorstelbaar zeg!

Waar heb jij dat stukje eigenlijk vandaan Heert Jan?
Roelof
Wereldspeler
 
Berichten: 1436
Geregistreerd op: 02-12-2002 13:16

Berichtdoor Heert-Jan » 16-12-2002 14:00

van voetbalonline, daar zit ook volk dat van diverse pagina's verhalen knipt.

Cor, het kan overal gebeuren ja. Alleen is het Twente bij een confrontatie met Feyenoord nu al voor de derde keer overkomen.....
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Avatar gebruiker
Heert-Jan
Basisspeler
 
Berichten: 791
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:10
Woonplaats: Jentsjemar

Berichtdoor Roelof » 16-12-2002 14:09

Ik heb inmiddels al even het forum van VakP doorgenomen. Is niet best wat daar gebeurd is:

Mark R. en zijn vader en wij liepen met een groep van 9 man op weg naar een cafeetje, toen we twee jongens op een scooter tegen kwamen. zij stapten af en hoorde ze aan de telefoon zeggen: ja we kijken wel even. mark en zijn vader kregen ruzie met ze en wij hielpen ze, de jongens waren niet bang met zijn tweeen tegen 9. opeens keken wij achterons en zagen we 40 op ons afrennen. eerst d8 ik nog twente supps die ons helpen. niet dus voor ik het zag lag ik op de grond, we konden met ze tweeen een eindje wegrennen. de 'donkere' jongen van de scooter (indo) pakte ineens een mes,en stook waarschijnlijk mark in het been, mark lag op de grond en ik hoorde zijn vader nog schreeuwen blijf van me zoon af !! en toen kreeg hij een steek in z'n zij.verder hebben casper en ik er weinig van meegekregen omdat we versterking wilden halen. na 10 minuten kwam een ambulance.taiz,casper en ik stonden bij het stadion en zagen de lui lopen die ons zonet nog klappen hebben gegeven.de wouten deden weereens nix. ze wezen nog naar ons en zeiden dat wij nog die abend zouden doodgaan.ze gooiden nog wat glazen door in het cafe/restaurant op de hoek, waar mensen van Balans zaten. wij gingen later naar het vak heen, waar wij contact hebben gezocht met mark en zijn vader eric.

Ik wil vanuit hier vast sterkte toewensen aan Krammetje en zijn vader.

Alsjeblieft neem wraak, 50 tegen 8 dit kan niet....


Jongs, ik ben weer thuis, alles naar omstandigheden goed, hebben tot een uur of 11 in het ziekenhuis gezeten... Met mijn pa is ook alles naar omstandigheden goed, ik heb een messteek ofzo in mijn dijbeen, mijn pa heeft een (nog grotere) messteek ongeveer 10 cm onder zijn hart....

achteraf gezien hebben we nog 'geluk' gehad.....

10cm onder t hart!


Hier kun je de rest van reacties van de Twente supporters lezen.
Roelof
Wereldspeler
 
Berichten: 1436
Geregistreerd op: 02-12-2002 13:16

Berichtdoor Eastermar » 16-12-2002 14:15

Dat is de tweede keer al dat Feyenoord supporters een FC Twente fan neersteken. De eerste keer met fatale gevolgen. Gelukkig nu niet.
Avatar gebruiker
Eastermar
Wereldspeler
 
Berichten: 1415
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:53
Woonplaats: Heerenveen-centrum

Berichtdoor Freezeman » 16-12-2002 14:45

Maar wat nou als je het verhaal van de andere kant bekijkt?
Een vader loopt met een 13 jarig zoontje in een wijk waar kennelijk allemaal Feyenoorders wonen, gaat daar een café binnen en zit met zijn 13 jarig zoontje aan het bier
lopen vervolgens weer door de wijk (hadden ze hun Twente shirt aan?) waar dat andere tuig hun ziet lopen.

Zouden jullie dat ook doen?
Met je (als je die hebt) 13 jarige zoontje op de middag van Groningen - Heerenveen door de Oosterparkbuurt lopen?
Denk niet dat het erg verstandig is.
Ik wil hier natuurlijk helemaal niet goed praten wat er gebeurd is, maar slim vind ik het niet van die twente lui.
Anti anti. :)
Avatar gebruiker
Freezeman
Superster
 
Berichten: 2851
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:34
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Blue White Billy » 16-12-2002 15:05

Supertriest dit.
Let's Go Blue White Army!!
Avatar gebruiker
Blue White Billy
Selectiespeler
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 03-12-2002 17:02
Woonplaats: Middle Friesland

Berichtdoor soko » 16-12-2002 15:15

die
soko
Bankzitter
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 16-12-2002 15:12
Woonplaats: enschede

Berichtdoor soko » 16-12-2002 15:25

dit is zeker triest maar voor alle duidlijkheid die jongen was 16 en ging met ze;n pa en nog een paar vrienden naar excelsior ze zijn eerst nog met supporters van excelsior naar het supportershome van excelsior geweest toen wouden ze een cafetaria zoeken kwamen er twee jongens op een scooter die zochten ruzie en de twentesupporters zeiden dat ze dat wouden en toen kwam er een groep van 20 a 30 man die er zo op in begonnen te slaan en staken de vader en zijn zoon daarbij
en freezeman wat je zegt slaat negens op want als toch al niet meer rustig in een cafe kunnen zitten zonder dat je bang moet zijn om neergestoken te worden dat is toch te triest voor woorden want als jullie met heerenvenn hier komen wordt je toch ook niet neergestoken
soko
Bankzitter
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 16-12-2002 15:12
Woonplaats: enschede

Berichtdoor Damaster » 16-12-2002 18:56

Triest gewoon van di Rotterdammers. Het is gewoon tuig, mischien gaan ze wel niet eens naar het voetbal toe. Rotjeknor is gewoon een gtote kut stad... :grmbl:
Avatar gebruiker
Damaster
Selectiespeler
 
Berichten: 261
Geregistreerd op: 02-12-2002 19:30
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor forza jensen » 16-12-2002 19:18

verschrikkelijk triest van dit stelletje tuig maar let wel; niet alle Feyenoord supporters zijn messenstekers,tuig of wat dan ook!
Niet alles over 1 kam scheren zeg! :shock:
Do u really need a cigarette to look cool?!
Avatar gebruiker
forza jensen
Nieuw talent
 
Berichten: 149
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:15
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor soko » 16-12-2002 19:56

en trouwens bij mijn vorige bericht moet trouwens staan dat de twentesupporters niet wouden vechten was een foutje sorry krammetje
soko
Bankzitter
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 16-12-2002 15:12
Woonplaats: enschede

Berichtdoor Freezeman » 16-12-2002 20:03

soko schreef:<knip>en freezeman wat je zegt slaat negens op want als toch al niet meer rustig in een cafe kunnen zitten zonder dat je bang moet zijn om neergestoken te worden dat is toch te triest voor woorden want als jullie met heerenvenn hier komen wordt je toch ook niet neergestoken


Ho, ho, Ik geloof dat we elkaar verkeerd begrijpen.
Ik zeg met geen woord dat je niet in een café mag zitten, waar dan ook.
Zeg alleen dat het niet slim is om de moeilijk heden op te zoeken.
Je weet dat er bepaalde figuren rond lopen die uit zijn op rellen, en laten we wel zijn, de Feyenoord en Twente luitjes staan niet overal als lievertjes bekend.
m.a.w. zoek de moeilijk heden niet op.
Anti anti. :)
Avatar gebruiker
Freezeman
Superster
 
Berichten: 2851
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:34
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Heert-Jan » 16-12-2002 23:14

ALs je naar Excelsior gaat, zou je als onwetende ook niet uitgaan van feyenoordmongolen lijkt me.
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Avatar gebruiker
Heert-Jan
Basisspeler
 
Berichten: 791
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:10
Woonplaats: Jentsjemar

Berichtdoor Cross79 » 17-12-2002 12:41

Kan me herrinderen dat scc eens bij excelsior was en dar er vet veel Feyenoord was om los te gaan.
Lang leve het censuur
Avatar gebruiker
Cross79
Wereldspeler
 
Berichten: 1463
Geregistreerd op: 02-12-2002 17:38
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor Roelof » 17-12-2002 13:44

Dat verhaal ken ik ook Cross. Ik heb vrienden die daar bij waren en niets wetende gewoon een potje voetballen gingen kijken. Naar afloop liepen ze het stadion uit, stonden daar op eens allemaal Feyenoorders met bakstenen (die lagen daar gewoon vanwege een verbouwing). En deze jongens van scc zochten het echt niet op.

Ik snap Freezeman wel. Maar niet iedereen is daar zo mee bezig. Niet iedereen snapt dat zoiets niet kan. Blijft dus het feit, dat die Feyenoorders gewoon ontzettend triest zijn.

verschrikkelijk triest van dit stelletje tuig maar let wel; niet alle Feyenoord supporters zijn messenstekers,tuig of wat dan ook!
Niet alles over 1 kam scheren zeg!


Ik weet wel, dat je een beetje Feyenoordfan bent. Maar gellof het nou maar, een schrikbarend groot gedeelte van die Feyenoorders heeft zulke ideeën en zoekt continue een rel op. Dat gebeurd nou eenmaal, en daarom kick ik zo op die club af.

want als jullie met heerenvenn hier komen wordt je toch ook niet neergestoken


Nee Soke, maar de ramen van een aantal busjes worden wel ingegooid. Terwijl de verhouding Twente-Heerenveen toch niet zo agressief is.
Roelof
Wereldspeler
 
Berichten: 1436
Geregistreerd op: 02-12-2002 13:16

Acties FCT tegen vuurwerkverbod

Berichtdoor Roelof » 17-12-2002 14:05

Ik was even het forum van VakP aan het lezen n.a.v. het schandaal omtrent de twee Twente supporters die neergestoken zijn in R'dam. Toen kwam ik ook een topic tegen dat ging over het verbod op vuurwerk in de voetbalstadions. Nou aangezien wij ook vorig jaar een aantal keren wat fakkels in het stadion hebben gehad, lijkt het mij, dat ook wij ontzettend balen dat het niet meer toegestaan is. Uiteindelijk is de reden daarvoor belachelijk.

De poll lijkt me duidelijk. En ik ies natuurlijk voor de laatste optie. Lees deze brieven even door:

Deze is gemaakt door iemand die zichzelf 'El Salvador' noemt:

Geachte heer Kesler,

Afgelopen zaterdag voorafgaand aan de wedstrijd FC Twente - Vitesse, is mij iets ter ore gekomen wat mij zeer verbaasd heeft.
Uit betrouwbare bron heb ik namelijk vernomen, dat de KNVB de pyro-sfeeracties bij thuiswedstrijden van FC Twente verboden heeft.
Deze sfeeracties worden georganiseerd door een groep supporters die de 'ULTRAS' genoemd worden, dit naar Italiaans voorbeeld, waar diezelfde Italiaanse sfeermakers zorgen voor gigantische happenings bij wedstrijden in de Serie A. De supportersvereniging Vak-P én FC Twente steunen de ULTRAS waar nodig en iedere sfeeractie wordt georganiseerd na gezamenlijk en goed overleg. Wellicht kunt u zich de sfeer tijdens de bekerfinale tussen PSV en FC Twente in 2001 nog herinneren, 32.000 rood gekleurde FC Twente-supporters in de Kuip te Rotterdam.

Ook in het Arke-stadion zijn de acties van de ULTRAS reeds uitgemondt in dermate mooie taferelen, dat zelfs de supporters van de tegenpartij met open mond staan te kijken. Dit weet ik naar aanleiding van reacties die ik gelezen heb op websites van supporters van Roda JC, PSV en Heerenveen, nadat ze dit seizoen in Enschede gespeeld hadden. De ULTRAS organiseren niet alleen pyro-acties, maar ook allerlei andere voetbalsfeer bevorderende evenementen. Zo is er onlangs een geweldig mooie MEGA-vlag gekocht en geshowd, er zijn 100 banners en tientallen doppelhalters (soort grote spandoeken) gekocht. Deze kunnen door iedereen worden geleend om tijdens wedstrijden te gebruiken. Met grote regelmaat wordt het HELE stadion rood/wit of alleen (fc twente)rood gekleurd!

Dit alles kun je alleen maar doen, als je op een verantwoordelijke manier bezig bent én in samenspraak met FC Twente en overheidsinstanties.
Alle acties zijn goedgekeurd door alle partijen. Het is dus veilig, wat ook is gebleken bij al eerder uitgevoerde pyro-acties. Er heeft gewoon nog nooit iemand bezwaar gemaakt.
Fakkels verhogen de sfeer en maken voetballen in het Arkestadion tot een bijzondere gebeurtenis voor iedereen die naar thuiswedstrijden van FC Twente komt kijken, óók voor de supporters meegereisd met de bezoekende vereniging. Ook de voetballers zelf voeren, met enige regelmaat, in interviews op, dat deze sfeer hen stimuleert tot beter voetbal of in ieder geval tot meer inzet. De media zijn ook zeer positief in hun berichtgeving.
Dit is dus goed voor het voetbal en eigenlijk precies wat de KNVB zou moeten nastreven en stimuleren!

Na dit betoog, dan nu mijn vraag, meneer Kesler.
Waarom zijn pyro-acties bij FC Twente door de KNVB verboden?
Misschien heeft u een reden waaraan ik niet gedacht heb. Als dat zo zou zijn, dan kan ik me misschien bij dit soort, in mijn ogen, idiote beslissingen neerleggen. Zo niet, wees dan een wijs man en draai dit KNVB-besluit terug, u zou applaus oogsten van alle 13.500 FC Twente-supporters die iedere twee weken zorgen voor het sfeervolste stadion van Nederland!

Met vriendelijke groet,

(een zeer trotse) FC Twente-supporter

Iedereen die ook wil reageren, kan dit doen door te emailen aan:
publieksinfo@knvb.nl


Reactie:

Afgelopen dagen heeft de KNVB enkele tientallen reacties mogen ontvangen op het bericht dat het FC Twente niet is toegestaan voorafgaand en tijdens thuiswedstrijden fakkels te ontsteken in het stadion.

Zowel in de reglementen van de UEFA als in die van de KNVB ligt duidelijk vast dat het onder geen enkele omstandigheid is toegestaan vuurwerk af te steken in voetbalstadions. Sterker nog, clubs waarvan supporters zich schuldig maken aan een overtreding van die regels kunnen rekenen op een behoorlijke straf. De achterliggende reden voor het vuurwerkverbod (dus ook fakkels) ligt in het gevaar dat vuurwerk en fakkels kunnen opleveren voor toeschouwers in de betreffende vakken.
Zelfs wanneer de clubleiding, de politie en de burgemeester akkoord gaan met het georganiseerd afsteken van een afgemeten hoeveelheid vuurwerk, blijft dit in strijd met bovengenoemde regels en dus strafbaar.

Deze week heeft de KNVB burgemeester Mans van Enschede nog eens gewezen op de regelingen die bestaan omtrent het afsteken van vuurwerk in voetbalstadions. Tijdens het periodieke burgemeester’s overleg ( bijeenkomsten tussen burgemeesters van gemeenten met betaald voetbal) is al vaker aan de orde geweest dat vuurwerk binnen stadions uit den boze is.

In het geval van FC Twente waren de lokale autoriteiten en de club akkoord met een zogenaamde Pyro-show. Een dergelijke actie is en blijft strafbaar en dat heeft Henk Kesler, directeur betaald voetbal, via de media nog eens uitdrukkelijk naar voren willen brengen. Hoewel vuurwerk en fakkels zweerverhogend kunnen werken is het gevaar voor ongelukken vele malen groter dan menigeen zich realiseert. Bij recente ongeregeldheden tijdens de wedstrijd FC Utrecht – Legia Warschau vormden verkeerd gebruikte fakkels en vuurwerk het begin van een voor FC Utrecht in vele opzichten vervelend gelopen avond.

Wij hopen dat u begrip wilt opbrengen voor ons standpunt en dat u uw club in de toekomst niet onnodig in de problemen wilt brengen.

Met vriendelijke groet,
KONINKLIJKE NEDERLANDSE VOETBALBOND

Publieksvoorlichting


Lachwekkende reactie van de KNVB, lijkt mij.

Een aantal reacties van de kant van Twente:

'beste' KNVB:

Druk met het uitdelen van boetes?
Dat zal ik wél direct een reactie terug sturen:
"Zowel in de reglementen van de UEFA als in die van de KNVB ligt duidelijk vast dat het onder geen enkele omstandigheid is toegestaan vuurwerk af te steken in voetbalstadions."

Dat hebben we gezien dit weekend, bij de wedstrijd Roda JC - FC Zwolle. Krijgt Roda JC nu ook een (gepeperde) rekening voor het afsteken van vuurwerk ?
"De achterliggende reden voor het vuurwerkverbod (dus ook fakkels) ligt in het gevaar dat vuurwerk en fakkels kunnen opleveren voor toeschouwers in de betreffende vakken."

NOGMAALS, het vuurwerk wordt ( bij ons) juist NIET in de vakken afgestoken, maar aan de speciaal doorvoor geprepareerde FAKKELMUUR. Mocht één van onze 'supporters' (wat nog nooit is gebeurt) toch proberen de zaak te verzieken, dit is zéér lastig, kan hij, om maar even in 'supporterstermen' te praten, een klap voor zijn kanus en een vak P verbod van een van de jongens van Vak P danwel het sfeerteam ontvangen.

(Ik stel voor om voortaan van een sfeerteam te spreken ivp Ultra's, wellicht dat Henkie dat beter in de oortjes klinkt.)
"Hoewel vuurwerk en fakkels zweerverhogend kunnen werken is het gevaar voor ongelukken vele malen groter dan menigeen zich realiseert."

Zijn jullie daadwerkelijk wezen kijken hoe die situatie bij ons in het stadion is ? aan uw reactie te lezen niet. Ik weet dat Henkie wel eens in het Epi Drost komt, maar ja, op z'n zachts gezegd hebben wij geen hoge pet op van deze man (redenen hopenlijk bekend bij jullie)

"Bij recente ongeregeldheden tijdens de wedstrijd FC Utrecht – Legia Warschau vormden verkeerd gebruikte fakkels en vuurwerk het begin van een voor FC Utrecht in vele opzichten vervelend gelopen avond."

SCHAMEN, dat is het enige woord dat bij mij op kan komen voor deze reactie van uw kant, ik krijg het hier werkelijk waar kwaad achter mijn computer, het bloed pomt werkelijk door mijn aderen.

Die complete naïviteit, werkelijk elke voetbalsupporter die al wat langer meegaat dan vandaag wist dat het op rellen zal uitlopen. Het is algemeen bekend dat Legia dé hooligans van Polen zijn, zij connecties hebben met Den Haag hooligans, en op eigen gelegenheid naar Utrecht kwamen.

Wat hebben wij er mee te makken dat julie (utrecht, politie, knvb, stewards) dat zooitje daar niet in de hand kunnen houden. (Ik vergeet nooit meer dat zo'n 1000 'supporters' van Utrecht ons aanvielen in de bussen, NOG BEDANKT DAARVOOR)

Wij willen graag op legale wijze onze club ondersteunen, en nu, dat willen wij graag dmv zeer goed en strikt georganiseerde en bovenal legele 'pyro- acties'.

"Wij hopen dat u begrip wilt opbrengen voor ons standpunt en dat u uw club in de toekomst niet onnodig in de problemen wilt brengen."

Ik voorspel u, indien u uw standpunt niet herziet, binnen niet al te lange tijd weer problemen bij Twente, namelijk ILLEGALE vuurwerkpraktijken.

Toon eens een beetje daadkracht en initiatief, De druk op jullie neemt jaarlijks toe. Laat die bom nou niet barsten voordat wij supporters het echt h e l e m a a l hebben gehad, en kom in ieder geval eens kijken in Enschede, en zie waarom de club FC Twente zo populair is onder de supporters, en dat is echt niet de verdienste van de resultaten, enquetes hebben uitgewezen dat Twente supporters het zeer belangrijk vinden dat de sfeer in het stadion zo goed is, sterker nog, zij komen (deels) voor de sfeer naar het stadion. Denk er dan over mee en pak ons die sfeer niet af.


PS

Heeft u ook zo genoten van de prachtige sfeeractie tijdens AC milan tegen Real Madrid, indrukwekkend niet ?


Niet altijd even mooi geformuleerd allemaal, maar goed.

Geachte heer Kesler,

Onbegrijpelijk vind ik het antwoord dat u heeft gestuurd aan een aantal supporters van FC Twente. Ik heb het gevoel dat u het antwoord niet zelf heeft geschreven en ook niet heeft gelezen, anders had u beslist een aantal zaken anders geformuleerd.

De sfeeracties bij FC Twente zijn inmiddels in Twente een bekend verschijnsel. Zoals u weet staan er bij FC Twente veel mensen op een wachtlijst voor een SCC. Dat komt niet zozeer door de prestaties van de club, maar vooral door de sfeer in het stadion.

De acties die door het sfeerteam gehouden worden - zoals in eerdere opmerkingen van supporters reed aangegeven - afgestemd met de club en lokale autoriteiten. Dit geldt ook voor de pyro-shows, die volstrekt ongevaarlijk zijn.

In uw antwoord verwijst u naar wetgeving en naar problemen bij een andere wedstrijd. Het laatste is volstrekt misplaatst omdat de gecoördineerde actie bij FC Twente niet te vergelijken is met (de oorzaken van) het probleem dat u noemt. Het is zelf zo dat er bij FC Twente geen vuurwerk (meer) ongecontroleerd wordt afgestoken.

Daarnaast wil ik nog een opmerking maken over de volgende door u gebruikte zinsnede: "Hoewel vuurwerk en fakkels zweerverhogend kunnen werken is het gevaar voor ongelukken vele malen groter dan menigeen zich realiseert." Persoonlijk vind ik dat u, na de ramp die gebeurd is in Enschede, een dergelijke informatief bedoelde opmerking beter achterwege had kunnen laten. Mensen in en om Enschede weten als geen ander wat (gevaarlijk) vuurwerk kan aanrichten.

P.S. Ik heb nog wel een tip voor u. Ik weet zeker dat de sfeercommissie van FC Twente u graag wil laten zien op welke wijze de actie werkt. Misschien kunt u voor een wedstrijd een uitzondering maken en dan samen met de supporters de actie van dichtbij bekijken zodat ook u, in navolging van de autoriteiten, ervan overtuigd raakt dat er geen enkel gevaar bestaat.


Vooral deze El Salvador weet het wel goed te brengen allemaal:

Mr. H.W. Kesler
p/a Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond
Woudenbergseweg 56-58
3707 HX Zeist

Betreft: antwoord op uw e-mail van 2 december 2002


Brussel, 3 december 2002

Geachte mr. Kesler,

Naar aanleiding van het antwoord op mijn verzoek het verbod op pyro-acties bij FC Twente te herzien, welke ik per e-mail van publieksvoorlichting KNVB mocht ontvangen, het volgende.

In een verleden hebben wij regelmatig om de tafel gezeten. Het onderwerp was dan meestal het supportersbeleid van FC Twente. Ik kan niet anders concluderen, dat we toen met elkaar veel betekent hebben voor FC Twente, voornamelijk ten aanzien van supporterszaken. Eigenlijk hebben we het nu over hetzelfde onderwerp, echter zit u nu in een positie om veel goeds te doen voor het hele Nederlandse voetbal. U kunt zich misschien ook nog herinneren, dat ik niet zo snel opgeef, zeker niet, indien ik de indruk heb, dat er onterechte of foute beslissingen genomen worden.
Vandaar deze brief!

Het valt me overigens tegen, dat ik geen persoonlijk antwoord van u krijg, terwijl mijn e-mail wel aan u gericht was. Ik hoop dat u deze keer wél de moeite neemt om persoonlijk te antwoorden.

In mijn eerste brief, heb ik de KNVB verzocht om het besluit, pyro-shows te verbieden bij thuiswedstrijden van FC Twente, te herzien en wel op basis van de volgende gronden:
- Het is door de goede organisatie en de afstand tot het publiek NIET gevaarlijk
- Het wordt georganiseerd in optimale samenwerking met FC Twente en de plaatselijke autoriteiten
- Het werkt sfeerverhogend, de supporters van FC Twente bepalen op dit moment de landelijke standaard m.b.t. sfeeracties in het betaalde voetbal
- Er zijn nog nooit klachten geweest

In het antwoord van de KNVB, in een e-mail ontvangen op 2 december van de afdeling publieksvoorlichting van de KNVB, staat het volgende te lezen als het gaat om vuurwerk.

De KNVB beroept zich op reglementen van de UEFA en van de KNVB zelf, waarin vast schijnt te liggen dat het onder geen enkele omstandigheid is toegestaan vuurwerk af te steken in voetbalstadions. Dit is echter niet zo, er wordt regelmatig, zowel onder auspiciën van de KNVB als van de UEFA, vuurwerk in stadions afgestoken, bijvoorbeeld bij de openingswedstrijd van Euro 2000 in Brussel.


Als achterliggende reden geeft u aan, dat vuurwerk én fakkels gevaar op kunnen leveren voor toeschouwers in de betreffende vakken. Hiermee wordt ten eerste aangegeven dat de KNVB fakkels niet als vuurwerk beschouwt en bovendien wekt de KNVB de indruk te denken, dat de fakkels IN de vakken worden afgestoken. Dit is dus in het Arke-stadion NIET het geval! De fakkels worden aan de rand van veld ontstoken, op behoorlijk grote afstand van de vakken met supporters.

Tevens geeft de KNVB aan dat pyro-shows, ondanks toestemming van politie en burgermeester verboden zijn. Ik krijg dan de indruk, dat de ‘wetten’ van de KNVB boven die van de Nederlandse Staat staan. Dit waag ik te betwisten.

Ten laatste, vind ik het flauw en ook niet terecht om rellen tijdens FC Utrecht – Legia Warschau aan te halen om onze positieve en sfeerverhogende pyro-acties te verbieden.
Het is mede dankzij dit soort georganiseerde acties, dat er vrijwel GEEN vuurwerk meer op de tribunes van het Arke-stadion ontstoken wordt en dus neemt de kans op taferelen, zoals in Utrecht aanmerkelijk af. Daar werd het vuurwerk dus wel vanaf de tribunes ontstoken en gegooid.

Ik heb dus absoluut geen begrip voor uw standpunt en ik kan u verzekeren, dat er met mij, vele Twentesupporters dezelfde mening hebben.
Ik wil mij dan ook graag aansluiten bij de brief van een andere appellant. Kom nou eens naar het Arkestadion, zodat de ULTRAS (Sfeercommissie van de supporters van FC Twente) u kunnen laten zien hoe de pyro-acties georganiseerd worden. Eén ding weet ik zeker, nadat u dit met eigen ogen gezien heeft, kunt u vaststellen dat dit alleen maar positieve gevolgen heeft.

Afsluitend, ik begrijp ook wel dat de regels voor iedereen gelden en dat de KNVB niet zo maar kan zeggen: steek maar fakkels af’. Het is dan toch ook de uitzondering die de regel bevestigd.
En anders zou de KNVB eens moeten overwegen om de regels te stroomlijnen, zodat het wel mogelijk wordt om pyro-acties op een weloverwogen, goed georganiseerde en vooral veilige manier te kunnen organiseren.
Hopende op uw spoedige en persoonlijke antwoord,
Verblijf ik,


Met vriendelijke groet,



Lijkt een welles-nietes verhaal te worden.

Namens de heer Kesler beantwoord ik graag uw reactie van 3 december jl.

De brief die u van de afdeling publieksvoorlichting mocht ontvangen laat
aan duidelijkheid niets te wensen over. Recentelijk overleg met de
interdisciplinaire stuurgroep bestrijding voetbalvandalisme en –geweld
leert ons dat de landelijke overheid heel helder en duidelijk is over
dit thema. Ook de burgemeesters met betaald voetbal in de gemeente is
dit jaar te verstaan gegeven dat er geen vergunningen (meer) mogen
worden afgegeven voor het afsteken van vuurwerk in de stadions.

De KNVB heeft dit standpunt inmiddels ook herhaaldelijk gecommuniceerd
via het Bulletin Betaald Voetbal. Elke overtreding wordt daarom
standaard voorgelegd aan de aanklager.

De KNVB biedt betaaldvoetbalorganisaties wel de mogelijkheid rondom
wedstrijden en evenementen vuurwerk af te steken buiten de stadions,
mits hiervoor eerst toestemming is gekregen van de burgemeester.

Uiteraard heeft de KNVB er begrip voor dat clubs en supporters vuurwerk,
inclusief fakkels, als sfeerverhogend ervaren. De veiligheid mag echter
nimmer in het geding komen. Een kleine windvlaag, verkeerd gebruik etc
kan al grote gevolgen hebben. Ook de Europese voetbalunie UEFA zal
daarom niet schromen maatregelen te nemen, in het geval er sprake is van
het afsteken van vuurwerk.

We hopen dat u begrip heeft voor deze handelswijze, die vooral in het
belang is van alle voetballiefhebbers.

Met vriendelijke groet,
KONINKLIJKE NEDERLANDSE VOETBALBOND


Herman Poos
Manager communicatie

cc: Henk Kesler (directeur betaald voetbal)
-----------------------------------------------------------------------------
Dit is dan het antwoord wat je terug krijgt, volgens mij een beetje snel. Het lijkt me dan ook niet dat de heer Poos contact heeft gehad met Kesler in deze zaak. Ga gewoon nog een keer een brief sturen, alleen deze keer stuur ik het naar de Marthalaan. Ben benieuwd of ik dan wel een persoonlijk antwoord krijg! Iemand anders nog ideeën, want samen staan we sterk?!




Laatste reacte, tot nog toe:

Brussel, 17 december 2002

Geachte mr. Kesler,

Als antwoord op de 2e brief die ik u gestuurd heb naar aanleiding van het verbod op het geconditioneerd afsteken van fakkels in het Arkestadion, kreeg ik een e-mail van de heer Poos, manager communicatiezaken bij de KNVB.
Ik besef nu dat u een druk bezet man bent, maar toch richt ik deze derde brief weer aan u.
Ik doe dat, omdat u degene bent die misschien in staat is de zaak eens nuchter te bekijken.
In ieder geval hoop ik deze keer uw persoonlijk standpunt te vernemen.

U bent door de heer Poos in kopie gezet op de e-mail welke hij mij gestuurd heeft. U bent dus in ieder geval op de hoogte van de onderliggende kwestie.

Laat ik vooropstellen, dat ik begrip heb voor het standpunt van de KNVB, dat de veiligheid in stadions te allen tijde gewaarborgd moet zijn. Dat is nu net waar het hier naar mijn mening om gaat.
Ik stel mij op het standpunt, dat de manier waarop de fakkels voorafgaand aan thuiswedstrijden ontstoken worden, absoluut en op geen enkele wijze gevaar oplevert voor personen, die zich op dat moment in het stadion bevinden.
Denken ze bij de KNVB nou werkelijk dat Enschedeërs nog onverantwoord met vuurwerk omgaan?

U bent er waarschijnlijk van op de hoogte, dat FC Twente in beroep is gegaan tegen de boete die door de KNVB is opgelegd naar aanleiding van het afsteken van fakkels voorafgaand aan de wedstrijd tegen PSV. Afgaande op de vele (boze) reacties, vol met onbegrip, die de KNVB mocht ontvangen op het besluit fakkels te verbieden, zou men bij de KNVB toch ook eens kunnen bedenken dat het wellicht zinvol is om eens in Enschede met de organiserende partijen om de tafel te gaan zitten? Is dat niet veel beter, dan je simpelweg te verschuilen achter een formeel standpunt?

Bovendien vind ik persoonlijk, dat de KNVB nog wat heeft goed te maken met de supporters van FC Twente. U kunt zich vast nog wel de woede herinneren, die ontstond toen bleek dat FC Twente, daags na de vuurwerkramp, door de KNVB verplicht werd om de wedstrijd tegen Feyenoord in Rotterdam gewoon te spelen. U hebt nu de mogelijkheid om veel goodwill te veroveren door nuchter en menselijk om te gaan met de fakkelkwestie. Daarom zou ik u nogmaals met klem willen verzoeken om eens met organisatoren van de sfeeracties en het bestuur van FC Twente om de tafel te gaan zitten en te proberen om samen een oplossing te vinden.
Wat hebt u te verliezen?

Hopende op uw spoedige en persoonlijke antwoord,
Verblijf ik,


Met vriendelijke groet,



Maar nu, datgene wat ik wil duidelijk maken. Is het misschien een idee, om als Heerenveensupporters, dan wel met NN, de FCT supporters te steunen? Ik vond het vorig jaar geweldig, die fakkelacties en hoopte eigenlijk ook al op een vervolg. Maar dat is nu helaas niet meer mogelijk.

[img]C:\WINDOWS\Temporary%20Internet%20Files\Content.IE5\E3ELYVEJ\01-02heegro30[1].jpg[/img]
Roelof
Wereldspeler
 
Berichten: 1436
Geregistreerd op: 02-12-2002 13:16

Berichtdoor Heert-Jan » 17-12-2002 14:21

Mochten jullie geinteresseerd zijn in het jaarverslag van het CIV, http://www.civ-voetbal.com/jv0102/1-inhoud.htm

een opvallend iets, wat enigszins in het topic past:

Feyenoord overklast de andere clubs minimaal met het DUBBELE AANTAL in politieuren!!!! Nuff said?
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Avatar gebruiker
Heert-Jan
Basisspeler
 
Berichten: 791
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:10
Woonplaats: Jentsjemar

Berichtdoor Heert-Jan » 17-12-2002 14:38

Las laatst ergens dat Heerenveen nog een beroep heeft lopen ivm het bengaals bij Heerenveen-Groningen...
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Avatar gebruiker
Heert-Jan
Basisspeler
 
Berichten: 791
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:10
Woonplaats: Jentsjemar

Berichtdoor soko » 17-12-2002 15:40

ja roelof de vries daar heb je gelijk in maar dat waren gewoon jongens uit aangrensende(achterstands )buurt want jullie kunnen is wel gebleken gewoon bij ons door elkaar met twentesupporters lopen bij het stadion en gezellig een biertje drinke en dat kon twente ook bij excelsior maar je verwacht niet dat er van die mafketels van feyemoord lopen
soko
Bankzitter
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 16-12-2002 15:12
Woonplaats: enschede

Berichtdoor DE ZUID » 17-12-2002 15:45

Wees eens duidelijker, HJ, een beroep??
ONS 4 kanaal
ONS Sneek 4 - de slachters van Sneek????
DE ZUID
Basisspeler
 
Berichten: 996
Geregistreerd op: 02-12-2002 17:12
Woonplaats: 24 km van DKV

Berichtdoor Noord » 17-12-2002 16:02

Heerenveen had toch een boete opgelegd gekregen nav het afgestoken vuurwerk? Eerst werd deze gedeeltelijk omgezet in voorwaardelijk en nu wil Heerenveen de boete in z'n geheel voorwaardelijk 'maken'.
Avatar gebruiker
Noord
Selectiespeler
 
Berichten: 235
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:44
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor Heert-Jan » 17-12-2002 16:23

Ze zijn in beroep gegaan tegen de sanctie die opgelegd is n.a.v. een beroep tegen een andere sanctie :? 2e keer in beroep dus(volgens mij.)
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Avatar gebruiker
Heert-Jan
Basisspeler
 
Berichten: 791
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:10
Woonplaats: Jentsjemar

Volgende

Keer terug naar Sport overig

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten