Algemeen voetbalnieuws [FIFA, UEFA, KNVB en co.]

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marça
Verified
Wereldspeler
Berichten: 2024
Lid geworden op: 02-12-2002 15:50
Contacteer:

Golden Goal wordt Silver Goal..

Bericht door Marça »

UEFA vervangt Golden Goal door Silver Goal

--------------------------------------------------------------------------------
12-2-2003
De Europese voetbalbond (UEFA) wil af van de Golden Goal. Tijdens een tweedaagse vergadering in Nyon deed de bond een vorstel om een zogenoemde Silver Goal in te voeren voor alle knock out-competities onder UEFA-vlag.

De regel van het Zilveren Doelpunt gaat in als er een verlenging moet worden gespeeld. Indien één van de twee ploegen scoort in die extra tijd, dan wordt alleen nog de helft uitgespeeld waarin het doelpunt is gemaakt. Eindigt deze helft toch in een gelijkspel, dan volgt er wél een tweede helft, of een strafschoppenreeks. De Silver Goal-regel geldt dit seizoen al voor de finales van de Champions League en UEFA Cup.

De huidige Golden Goal-regel heeft als belangrijkste kritiek, dat hij zorgt voor een anti-climax. De laatste twee finales om het Europees kampioenschap kregen beide een winnaar dankzij een Golden Goal. Duitsland versloeg Tsjechië door een treffer van Oliver Bierhoff, Frankrijk pakte de Europese titel ten koste van Italië na een doelpunt van David Trezeguet.
COR
Nieuw talent
Berichten: 97
Lid geworden op: 02-12-2002 15:45
Locatie: Duiven

Bericht door COR »

Vind het persoonlijk een rare regel. Stel na een goal in de 100e minuut heb je als ploeg nog 5 minuten voor een tegengoal. Dan krijg je gewoon "alle ballen het stadion uit" spektakel. Nee van mij mag het oude twee keer 15 minuten wel weer terug.
Groningen - Heerenveen 0-3
Booijstra
Wereldspeler
Berichten: 1124
Lid geworden op: 06-02-2003 15:59
Locatie: Heerenveen

Bericht door Booijstra »

Vind het idd ook een vreemde regel...golden goal heeft juist wel zijn charmes...word de wedstrijd alleen maar spannender van...nee voor mij hoeft de silver goal niet...
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Stel na een goal in de 100e minuut heb je als ploeg nog 5 minuten voor een tegengoal. Dan krijg je gewoon "alle ballen het stadion uit" spektakel.
Dat is geen argument lijkt me om de verandering niet in te voeren. Want je kunt het dus ook al vijf minuten extra zien, want met een GG heb je die kans helemaal niet meer. En bovendien, als er nu een doelpunt valt in de 85e minuut heb je toch dezelfde situatie!?

Nee, ik zie dit wel zitten in vergelijking met de Golden Goal. Die heeft uiteindelijk een averechts effect gehad. Ploegen gokten juist op de starfschoppen in plaats van die te voorkomen zeg maar.
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

Nee, ik zie dit wel zitten in vergelijking met de Golden Goal. Die heeft uiteindelijk een averechts effect gehad. Ploegen gokten juist op de starfschoppen in plaats van die te voorkomen zeg maar.
en waarom zou dat nu niet kunnen dan? toen had je juist voor ploegen die daarop gokten en masaal gingen verdedigen, die een goal tegen kregen, dat ze ook geen kansen meer hadden.( ja sorry, ik snap zelf ook niks meer van deze zin 8) )
Ladies and gentleman: We've got him!
COR
Nieuw talent
Berichten: 97
Lid geworden op: 02-12-2002 15:45
Locatie: Duiven

Bericht door COR »

Nielshh schreef: Dat is geen argument lijkt me om de verandering niet in te voeren. Want je kunt het dus ook al vijf minuten extra zien, want met een GG heb je die kans helemaal niet meer. En bovendien, als er nu een doelpunt valt in de 85e minuut heb je toch dezelfde situatie!?

Nee, ik zie dit wel zitten in vergelijking met de Golden Goal. Die heeft uiteindelijk een averechts effect gehad. Ploegen gokten juist op de starfschoppen in plaats van die te voorkomen zeg maar.
Opzich heb je gelijk dat een goal in de 85e minuut hetzelfde is. Volgens mij blijven ploegen toch op strafschoppen spelen. Wat je aangeeft met een GG goal, zal niet veranderen met een SG. En het vervolgens krijgen van ontzettend tijdrekken etc. nee blijf er geen voorstander van.
Groningen - Heerenveen 0-3
dekoning
Selectiespeler
Berichten: 691
Lid geworden op: 02-12-2002 12:48

Bericht door dekoning »

Ik zie de voordelen van dit soort maatregelen niet hoor, wat mij betreft maar weer gewoon 2 x 15 minuten verlengen, net als vroeger (toen alles beter was...).
Tja....
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Wat dat laatste ben ik het met Dekoning eens; gewoon lekker 2 keer 15 minuten! :P

Maar de insteek van de GG was dat ploegen de aanval zouden zoeken omdat een doelpunt de winst zou betekenen; de kortste weg. Helaas was het effect het tegenovergestelde; ploegen werden bang een goal tegen te krijgen en kozen dus voor de verdediging want zoalng je er geen tegen krijgt heb je nog een kans bij de strafschoppen.
Je hebt gelijk als je zegt dat de ploegen nu waarschijnlijk ook niet vol de aanval zullen kiezen, maar ze worden nu in ieder geval in de gelegheid gesteld nog iets goed te maken. Stel je voor dat je de beter ploeg bent, maar in de eerste minuut van de verlenging een lullig goaltje tegenkrijgt; met de GG is het dan direct afgelopen, maar nu kun je het nog herstellen.
Gebruikersavatar
Noord
Bankzitter
Berichten: 235
Lid geworden op: 02-12-2002 12:44
Locatie: Heerenveen

Bericht door Noord »

Ik vind de Silver Goal een verbetering ten opzichte van de Golden Goal, maar zoals hier al meerdere malen is aangegeven; ga lekker terug naar 2x15 minuten
Drecklichkeit
Jeugdspeler
Berichten: 2
Lid geworden op: 06-02-2003 16:16
Locatie: the middle of nowhere / het midden des lands
Contacteer:

Bericht door Drecklichkeit »

SG is v/d regen in de drup

laten ze nou gewoon kiezen
of GG, kortom laatste goal winnaar (loze regel vinnik persoonlijk, maarja)
of 2x15 min, kortom 'normaal' voetballen maar dan iets langer

(maar wacht maar over een paar jaar schaffen ze die silver goal ook wel weer af)
" HU! HA! "
Johnny Bravo is in town
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

De FIFA is voornemens om spelers na afloop van een wedstrijd te verplichten handen te schudden. Dit nieuwe protocol zal worden ingevoerd op WK's en wedstrijden voor de Confederations Cup. De Wereldvoetbalbond hoopt dat de UEFA het initiatief zal volgen en zal invoeren bij Champions League-wedstrijden en het EK.

"Dit gebaar zal bezoekers er aan herinneren dat, ondanks alle emoties van de wedstrijd, de wedstrijd pas definitief is afgelopen als de spelers in de kleedkamer zijn en dat zolang zij op het veld staan, zij zich volgens de regels moeten gedragen. Tenslotte is verliezen ook een onderdeel van het spel", aldus de FIFA.
Beneiuwd wat ze straks bij de FIFA nog meer gaan overnemen van korfbal. Gemengde teams? :mrgreen:
Arie de Boer
Bankzitter
Berichten: 213
Lid geworden op: 02-12-2002 14:49
Locatie: Heerenveen

Bericht door Arie de Boer »

Gemengd douchen erbij, dan mag het van mij!!!!! :wink:
F.A.R.K.
Gebruikersavatar
Noord
Bankzitter
Berichten: 235
Lid geworden op: 02-12-2002 12:44
Locatie: Heerenveen

Bericht door Noord »

Kom je tekort op dat gebied? :blbl:
Gebruikersavatar
Arnoud
Wereldspeler
Berichten: 1660
Lid geworden op: 02-12-2002 20:04
Locatie: aan De Fluezen

Bericht door Arnoud »

Niets nieuws. Bij het (veld)hockey deden we dat 35 jaar geleden al. Meest normale zaak van de wereld. En na afloop samen met de tegenpartij aan het bier. Ook in de hoogste klasse.
De commercie heeft veel veranderd, helaas niet altijd ten goede.
Gebruikersavatar
fcdinamo
Selectiespeler
Berichten: 698
Lid geworden op: 02-12-2002 16:39
Locatie: Heerenveen

Bericht door fcdinamo »

Ook bij het ijshockey is dit handjesschudden normaal. Hoewel er tijdens de wedstrijd soms letterlijk gevochten wordt, eindigt het duel altijd met het handjesschudden en HET GROETEN/BEDANKEN VAN HET PUBLIEK!!! :!:
ER IS MAAR 1 CLUB IN FRIESLAND!!
Roelof
Wereldspeler
Berichten: 1436
Lid geworden op: 02-12-2002 13:16

Bericht door Roelof »

Het gebeurt nu natuurlijk ook altijd al. Maar het moet geen verplichting worden zeg!
Gebruikersavatar
1920
Selectiespeler
Berichten: 730
Lid geworden op: 02-12-2002 18:17
Contacteer:

Bericht door 1920 »

Tsjonge, waarom moet je dat verplichten? Het is toch al de normaalste zaak van de wereld!

Laat de Fifa maar zijn tijd in belangrijke zaken steken.



------------
Foto's Jong Heerenveen-Jong Feyenoord
Foto's RKC- Heerenveen

http://www.feanfans.nl
Friessie
Nieuw talent
Berichten: 75
Lid geworden op: 02-12-2002 12:16
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Friessie »

Ja en wat als je het niet doet dan krijg je een gele kaart ofzo?>
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

KNVB polst clubs over nieuwe opzet beker

16/4/2003 11:25

Als het aan de KNVB ligt krijgt het toernooi om de Amstel Cup komend seizoen een geheel nieuwe opzet. De profclubs hebben tot deze week de tijd om te reageren op voorstellen van de KNVB, zo meldt Voetbal International.
in de nieuwe opzet zou het poule-systeem zijn afgeschaft. In plaats van die gewraakte pouleduels zal er een voorronde komen, waarin amateurclubs en beloftenelftallen van de profclubs tegen elkaar spelen in uit- en thuisduels. De winnaars nemen deel aan de eerste ronde, waarin zij uitkomen tegen de profclubs. In die eerste ronde zouden slechts twee clubs niet van de partij zijn, te weten de ploegen die uitkomen in de Champions League. Vanaf de tweede bekerronde stromen zij in.

De nieuwe voorstellen zijn gedaan door het Technisch Platform, waarin de technische staf van de KNVB, CBV (belangenvereniging Coaches Betaald Voetbal), ENV (Eredivisie NV) en CED (Coöperatie Eerste Divisie) en adviseurs zoals Leo Beenhakker, Rinus Michels en Han Berger zijn vertegenwoordigd.

De huidige opzet van het bekertoernooi kreeg erg veel kritiek. Met name het poule-systeem en het late instromen van de zes Europese deelnemers wekte veel irritatie op.
Dit lijkt erop! Alle clubs bijna vanaf het begin erbij. Dat de CL-deelnemers 1 ronde overslaan vindt ik acceptabel, we willen toch dat zij het ook goed doen op dat niveau.

De KNVB lijkt te luisteren naar de clubs/fans?
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Ik lees het ook net en ben erg enthousiast over dit voorstel. Zou perfect zijn als ze het zo regelen. Al zie ik Ajax of feyenoord (de ploeg die buiten de CL val) wel weer bezwaar maken omdat het te zwaar voor ze zou zijn. Maar ik hoop dat dit er door komt. Charme van het toernooi komt zo terug en dat lijkt me ook alleen maar gunstig voor de uitstraling. En dus volle(re) stadions!
Roelos
Bankzitter
Berichten: 179
Lid geworden op: 10-03-2003 19:20
Locatie: Het Zonnige Zuiden

Bericht door Roelos »

Ja perfect! Zo hoort het. :D

Dat Feyenoord of Ajax bezwaar gaat maken zou kunnen, echter: het is voor die clubs toch de ideale kans om de reserves eens aan het werk te zien?

Nu maar hopen dat dit plan ook doorgaat!
Gebruikersavatar
Caspar
Superster
Berichten: 4630
Lid geworden op: 02-12-2002 16:28
Locatie: Enschede

Bericht door Caspar »

netjes! :lol:

alleen blijf ik toch met vragen zitten;

1 zijn alle rondes uit en thuisduels, of zijn dat alleen de voorrondes?
2 er staat nergens, dat er voor elke ronde opnieuw geloot word, blijft dat??
Ladies and gentleman: We've got him!
ALS 26.000
Superster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 17-12-2002 16:30
Locatie: Heerenveen

Bericht door ALS 26.000 »

En het belofteteam dat kampioen wordt mag direct door naar de 1e ronde? :D
Iedereen staat open voor vriendelijkheid...
BBB
Selectiespeler
Berichten: 643
Lid geworden op: 02-12-2002 14:06
Locatie: De Jouwer
Contacteer:

Bericht door BBB »

Op zich OK (maar wel voor alle rondes apart loten), alleen maak ook van die eerste wedstrijd (voorrondes) een knock-out wedstrijd. Zo is de kans op verrassingen iets groter en dat maakt het alleen nog maar leuker...
Ik ruik corruptie...
Heert-Jan
Basisspeler
Berichten: 791
Lid geworden op: 02-12-2002 12:10
Locatie: Jentsjemar

Bericht door Heert-Jan »

Alle belofteteams gaan dan zo goed als zeker door, aangezien de beloftes in de eerste ronde mogen putten uit het eerste elftal. Zonde. Er zal wel een restrictie zijn, maar jonge spelers als van der Vaart mogen nog meedoen, net als een stuk of 3(toch?) van boven de 23.
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Roelof
Wereldspeler
Berichten: 1436
Lid geworden op: 02-12-2002 13:16

Bericht door Roelof »

Uiteindelijk doen er toch, volgens mij, maar twee reserveteams mee? De kampioen (Heerenveen ;)) en de AC-winnaar bij de reserves.

Verder een hele goede zaak. Utrecht mag nu europa in door te winnen van De Graafschaf, Excelsior en PSC. Om gek van te worden...
Booijstra
Wereldspeler
Berichten: 1124
Lid geworden op: 06-02-2003 15:59
Locatie: Heerenveen

Bericht door Booijstra »

Dat Feyenoord of Ajax bezwaar gaat maken zou kunnen, echter: het is voor die clubs toch de ideale kans om de reserves eens aan het werk te zien?
Wie zijn Ajax of Feyenoord als de andere 34 profclubs + amateurclubs wel voor zijn??? :wink:
Roelos
Bankzitter
Berichten: 179
Lid geworden op: 10-03-2003 19:20
Locatie: Het Zonnige Zuiden

Bericht door Roelos »

Ik las net het volgende op de KNVB website:
. Er wordt na elke ronde geloot mits de volgende ronde tenminste vier weken later wordt gespeeld
Perfect toch?
ALS 26.000
Superster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 17-12-2002 16:30
Locatie: Heerenveen

Bericht door ALS 26.000 »

Heert-Jan, volgend seizoen mag nog maar 1 speler boven de 23 meedoen in het belofteteam. Vorig jaar waren dat nog 3, dit jaar 2.
Iedereen staat open voor vriendelijkheid...
Jaap F.
Erelid
Berichten: 883
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Utrecht

Bericht door Jaap F. »

Eindelijk eindelijk.

Alleen nog de beloftenteams eruit, die hebben niets in de beker te zoeken.
Plaats reactie