Gokschandaal ook in Nederland?!?

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Gokschandaal ook in Nederland?!?

Bericht door Niels »

Eigenlijk kon het niet uitblijven natuurlijk:
Spelers geven plotseling geld uit als water
Onderzoek naar omkoping bij voetbal

door John van den Heuvel en Bert Huisjes
DEN HAAG - Justitie is bezig met een groot onderzoek naar fraude in het betaald voetbal. Onderzocht wordt of criminele goksyndicaten een vinger in de pap hebben bij voetbalwedstrijden en zo uitslagen beïnvloeden.

Ook wordt gekeken of het betaald voetbal wordt aangegrepen om crimineel geld wit te wassen. Het justitiële onderzoek wordt verricht door het parket in Den Haag, zo bevestigt de top van justitie.

De zaak kwam aan het rollen door het uitgavenpatroon van enkele spelers. Hun uitgaven bleken, zo constateerde justitie, niet in verhouding tot hun inkomsten. Zo werd contant afgerekend voor villa's. Ook beschikten de spelers over exclusieve auto's, terwijl zij voor relatief lage bedragen op de loonlijst staan.

Volgens insiders gaat het om fraude binnen de eerste divisie, alsook enkele middenmoters in de eredivisie. Dat het Haagse parket de fraude onderzoekt, duidt erop dat de verdachten uit deze regio komen. In dit arrondissement zijn vooral Chinezen en Joegoslaven actief met illegale goksyndicaten.

"Het onderzoek richt zich op fraude. Om welke divisie het gaat en welke clubs we op het oog hebben, houden we voor ons. Die kennis kan schadelijk zijn voor het verloop van het onderzoek", zegt de Haagse persofficier Jolande de Groot. "We zitten nu in de oriënterende fase. "

Al langer is duidelijk dat criminele groeperingen rond het voetbal grote belangen hebben opgebouwd. Naast het legale gokken op de wedstrijden via de Toto, blijken criminelen minstens evenveel aan omzet te genereren via illegaal gokken. In die gokwereld gaat nu jaarlijks zo'n 40 miljoen euro om.

Kwetsbaar

Het justitiële onderzoek volgt na een rapport dat is gemaakt in opdracht van het ministerie van Justitie. Daaruit bleek dat het betaald voetbal kwetsbaar is voor criminele invloeden. Onderzoekers van KPMG voerden in opdracht van justitie gesprekken met dertig voetbalkenners. Justitie vermoedt dat in ons land zeker vijf criminele goksyndicaten zich richten op het voetbal.

Verder is vaak onduidelijk waar het geld vandaan komt dat geldschieters in de, soms noodlijdende, clubs steken. Naar de achtergrond van deze financiering wordt zelden of nooit onderzoek gedaan.

Volgens justitie zijn er daardoor aanzienlijke risico's dat via de clubs crimineel of zwart geld wordt witgewassen. Misdaadorganisaties zetten geld in op wedstrijden, waarna het gewonnen geld een legale herkomst heeft.
Bron: De Telegraaf

Nu zal het wel aan mij liggen, maar waarom schiet bij het horen van zulke nieuws en de verdenking van enkele eredivisieclubs mij direct de naam Vitesse te binnen? :mrgreen:

Je mag toch hopen dat onze club niet het bokje is zeg... Nu kan ik me dat eerlijk gezegd niet voorstellen, maar er zijn ook in Belggië toch ook clubs verdacht waarvan je het niet direct zou verwachten... Afwachten dus! :huh:
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Het verbaast mij niet in elk geval en ik verwacht in heel veel landen nog wel zulke publicaties!!

Ik denk niet dat er echt clubs bij betrokken zijn, maar wel spelers. Naast Vitesse weet ik nog wel een club: FC Groningen!
Ik bedoel die hebben het zo goed gedaan, daar moet wel fraude bij zitten :mrgreen:
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
rodion
Basisspeler
Berichten: 803
Lid geworden op: 02-12-2002 13:05

Bericht door rodion »

Persoonlijk kan ik me het bijna niet voorstellen dat het hier vaak gebeurt. Zo af en toe is een mogelijkheid en er zal zeker wel eens wat zijn afgesproken. Ik hoop ook niet dat Heerenveen erbij betrokken is.
Gebruikersavatar
SpongeBob
Wereldspeler
Berichten: 1089
Lid geworden op: 26-10-2005 09:31
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door SpongeBob »

Hoorde op de radio dat er 2 uit het linker, en 1 uit het rechter rijtje was...
Ik heb geen onderschrift nodig...
Gebruikersavatar
michel
Wereldspeler
Berichten: 1937
Lid geworden op: 02-12-2002 12:48
Locatie: DKV

Bericht door michel »

Vond het al vreemd dat er na alle verhalen/ schandalen uit het buitenland in Nederland niets
naar buiten kwam. Als er ergens geld te verdienen valt zijn Nederlanders er normaal als de
kippen bij 8) .
Volgens insiders gaat het om fraude binnen de eerste divisie, alsook enkele middenmoters in de eredivisie.
Nu maar hopen dat dit niet op onze club duidt (dat zou betekenen dat we als middenmotor
worden gezien :wink: ). Persoonlijk zet ik mijn geld in op NEC en NAC.
Heerenveen: superbia ex septentrio
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

michel schreef: Persoonlijk zet ik mijn geld in op NEC en NAC.
:mrgreen:
Mocht het wel bij onze club zijn, dan weet ik al bij wie ik moet zoeken! :lol:
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Johnny '86
Wereldspeler
Berichten: 1192
Lid geworden op: 18-09-2004 20:31

Bericht door Johnny '86 »

Een oud en onbetrouwbaar bericht over de eventuele betrokkenheid van FC Utrecht, maar link 'm toch maar even...
http://www.voetbal4u.com/nieuws/index.php?news=3433

Een 'Grandelletje' krijgt opeens een hele andere lading... :roll:
hummelinho
Invaller
Berichten: 430
Lid geworden op: 30-01-2006 22:04

Bericht door hummelinho »

Johnny '86 schreef:Een oud en onbetrouwbaar bericht over de eventuele betrokkenheid van FC Utrecht, maar link 'm toch maar even...
http://www.voetbal4u.com/nieuws/index.php?news=3433

Een 'Grandelletje' krijgt opeens een hele andere lading... :roll:
Haha, die Grandel is toch slimmer dan we allemaal denken, persoonlijk denk ik aan FC Twente, maar na dat gestuntel van de Twentenaren gister in Jong Oranje begin ik daar ook weer aan te twijfelen.
Heerenveen Ultras
Nieuw talent
Berichten: 65
Lid geworden op: 04-05-2006 17:06
Contacteer:

Bericht door Heerenveen Ultras »

Wat moeten we wel niet van RBC denken of AGOVV - Helomond sport 10-0 :o
http://www.heerenveenultras.nl nieuwe seizoen online...
Gebruikersavatar
camataru
Wereldspeler
Berichten: 2248
Lid geworden op: 31-12-2002 11:46
Locatie: N.V.T

Bericht door camataru »

Iedereen is al aardig aan het gissen over wie er bij betrokken zijn.
Mijn stelling op dit verhaal: Cambuur was het niet, anders haden ze ook geen finaciele sores gehad :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Venderwel
Superster
Berichten: 3876
Lid geworden op: 24-12-2004 16:15
Locatie: Aldeboarn
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

camataru schreef:Iedereen is al aardig aan het gissen over wie er bij betrokken zijn.
Mijn stelling op dit verhaal: Cambuur was het niet, anders haden ze ook geen finaciele sores gehad :lol: :lol: :lol:
Oh weet ik niet, misschien juist wel de spelers van Cambuur en dat daardoor de club in problemen is gekomen. :mrgreen:
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Harris
Basisspeler
Berichten: 954
Lid geworden op: 02-12-2002 14:03
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Harris »

Venderwel schreef:Ik denk niet dat er echt clubs bij betrokken zijn, maar wel spelers. Naast Vitesse weet ik nog wel een club: FC Groningen! Ik bedoel die hebben het zo goed gedaan, daar moet wel fraude bij zitten :mrgreen:
Klopt, de spelers zijn omgekocht met grote hoeveelheden Hooghoudt, mosterdsoep met spek en Groninger Koek.

Willem II werd een aantal maanden geleden gelinkt aan het Belgische schandaal. Typ maar even Willem II en gokschandaal in in Google, en er rolt wel iets uit. NEC is ook een goeie kanshebber, want daar gaat veel meer geld om dat de begroting doet vermoeden. Datzelfde geldt overigens ook voor AZ. Maar het zullen eerder individuele spelers zijn, zoals ook al werd gezegd hier.
***
Gebruikersavatar
SpongeBob
Wereldspeler
Berichten: 1089
Lid geworden op: 26-10-2005 09:31
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door SpongeBob »

mmm.. nu weet ik hoe heerenveen aan al dat geld komt.. :wink:
En Riemer 'm maar snel smeren.. haha :mrgreen:
Ik heb geen onderschrift nodig...
GW
Bankzitter
Berichten: 169
Lid geworden op: 02-02-2005 13:14

Bericht door GW »

Dat zou misschien wel verklaren waarom wij vaak van de ondersten verliezen.
Ik val onder klapvee!!
Gebruikersavatar
Feanfan
Selectiespeler
Berichten: 585
Lid geworden op: 30-08-2003 11:47
Locatie: Gorredijk/Boxtel

Bericht door Feanfan »

Dit wordt er op http://www.vi.nl/vi/show/id=62802/conte ... /sc=dc6cba gemeldt.

Justitie onderzoekt omkoping in Nederland

18/5/2006 8 :33

Het Nederlandse voetbal blijft mogelijk niet verschoond van omkoping. Justitie is een onderzoek begonnen naar dergelijke praktijken.
'Het onderzoek richt zich op fraude', zegt Haagse persofficier Jolande de Groot in De Telegraaf. 'Om welke divisie het gaat en welke clubs we op het oog hebben, houden we voor ons. Die kennis kan schadelijk zijn voor het verloop het onderzoek. We zitten nu in een oriënterende fase.'

Het uitgavenpatroon van enkele profs was aanleiding voor het onderzoek, waarin ook wordt gekeken naar mogelijke witwaspraktijken in het Nederlandse betaald voetbal. Villa's zouden contant zijn afgerekend, terwijl enkelen bijzondere auto's bezaten die op basis van hun salaris te hoog gegrepen zouden zijn.



Ik ben benieuwd om welke spelers het gaat! (mido en zn ferrari?)
De vader, de zoon en de heilige geest: Abe
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

En die 7e plaast van Heernveen is ook verdacht. Ook zijn er feestvierende Heerenveenspelers gesignaleerd in Groningen, is er één vet aan de vrouwen en de drank.... 8)
Gebruikersavatar
KingBee
Wereldspeler
Berichten: 1030
Lid geworden op: 10-01-2003 15:04
Locatie: Damwoude

Bericht door KingBee »

Hahaa, dit is leuk! Gokken op de gokkers!

Even een top vijf, puur op gevoel:

1: Peter van den Berg (Vitesse)
2: Spira Grujic (Ado)
3: Patrick Pothuizen (Nec)
4: Gil Swerts (Vitesse)
5: Romano Denneboom (Nec)

:mrgreen: :mrgreen: ben benieuwd hoeveel ik er goed heb!
Net fan dat benaude!
Gebruikersavatar
Heerenfan
Selectiespeler
Berichten: 537
Lid geworden op: 30-08-2005 14:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Heerenfan »

Ja leuk gokken op clubs & spelers die misschien onderzocht worden, hierbij neem ik dan wel de post van spongebob in het achterhoofd.
Hoorde op de radio dat er 2 uit het linker, en 1 uit het rechter rijtje was...
gok 1-de ploegen; uit het linker rijtje; Utrecht & Roda, rechter rijtje WillemII :upto:
gok 2-de personen (4x);
1 - Grandel (utr) gezien zijn blunders
2 - Kah (rod) gezien zijn vele gele & rode kaarten op "belangrijke" momenten (3x geel, 1x 2 geel=rood & 1 direct rood)
3 - het WillemII bestuur gezien hun handelen tijdens het hele seizoen
&
4 - Scheringa!
Oke, misschien geen onderzoek naar het gokken maar dan eerder naar fraude in geschriften of naar rare constructies in salarissen en/of contracten. Het zou mij namelijk niet verbazen dat hij een hele ingewikkelde constructie heeft bedacht om geld van al zijn bedrijfjes & hun klanten onder te brengen in de club en dat ie daarvan dan wat extra's kan spenderen aan spelers. Dan is het ook gelijk een stuk beter te begrijpen dat hij bij verkoop van spelers altijd van die absurde bedragen vraagt, maakt ie winst die vervolgens dan weer in eigen zak verdwijnt.

(voor de duidelijkheid; dit is "gokken" en speculeren en is niet gebaseerd op feiten!! 8) )
FCUK de godenzonen...........Super Friezen Forever!
Surhuisterveen
Forumicoon
Berichten: 5440
Lid geworden op: 17-03-2005 22:18
Contacteer:

Bericht door Surhuisterveen »

Het zou mij ook niet verbazen dat Scheringa met vreemde praktijken bezig is.
Frisia (is ie weer; Scheringa) zou volgens de geruchten bezig zijn om hoofdklasser Harkemase Boys over te nemen.
De harrekieten zouden er dan 5 velden bijkrijgen en het hoofdveld zou een kunstveld moeten worden.

Ontopic: Ik kijk niet raar op van dit schandaal in Nederland. Voor geld is immers iedereen te 'pooien'. Ik ben daarom erg benieuwd welke clubs en spelers uit dit onderzaak gaan rollen.
SCH
Poenkt
Superster
Berichten: 3038
Lid geworden op: 07-12-2004 13:04
Locatie: Where ever I lay my hat, that's my home
Contacteer:

Bericht door Poenkt »

Venderwel schreef:Ik denk niet dat er echt clubs bij betrokken zijn, maar wel spelers. Naast Vitesse weet ik nog wel een club: FC Groningen!
Ik GOK op FC Twente,Ajax en Heerenveen... :lol: :lol: :lol:

Alle drie wonnen ze de playoffs...dus...
Graaijax Hamsterdam!!
Heerenveen Ultras
Nieuw talent
Berichten: 65
Lid geworden op: 04-05-2006 17:06
Contacteer:

Bericht door Heerenveen Ultras »

Ik gok op Maikel Aerts en Frank Grandel :lol: Volgens radio 538 gaat het om 2 clubs uit het linker rijtje en 1 club uit het rechter rijtje. Al hoe wel Fortes Rdriquez van RBC ook misschien wel iets mee te maken heeft...

En Breuer thuis tegen Ajax en Waterman ( o, nee die kan gewoon niet beter)...
http://www.heerenveenultras.nl nieuwe seizoen online...
Gebruikersavatar
Mars
Bankzitter
Berichten: 246
Lid geworden op: 17-02-2004 15:48
Locatie: Assen

Bericht door Mars »

Over gokschandalen gesproken: gokken op willkeurige spelers...! :mrgreen:

Een aantal suggesties:

- Boukhari (die kreeg alleen hele wisselende opdrachten van zijn opdrachtgevers :mrgreen: )
- Pothuizen in eerste instantie, maar die heeft zic h bedacht: vandaar ook zijn gebaren na zijn goal tegen NEC in de playoffs; die had ie niet mogen maken, maar deed het toch en gebaarde "dikke lul" tegen zo'n Chineze gokker.
- Selectie Ajax; totdat Huntelaar kwam ging het allemaal volgens afspraak, maar toen kwam Klaas-Jan de boel verpesten, want die wist het nog niet... :mrgreen:
- Denneboom; altijd leuk om onze vriend ter discussie te stellen :lol: Verder heeft hij de glitter en glamour altijd belangrijker gevonden dan zijn sport; daar heb je geld voor nodig ;)

NB: Zomaar een aantal suggesties, compleet uit de duim gezogen, maar wel met verdachtmakende argumenten
Gebruikersavatar
wald pyk
Wereldspeler
Berichten: 1771
Lid geworden op: 21-05-2003 21:57
Locatie: boelenslaan

Bericht door wald pyk »

Nu weten we ook waarom de eerste divisie Jupiler League gaat heten :mrgreen:
Van alles wat ik kwijt ben mis ik mijn geheugen het meest.
Gebruikersavatar
Frisian
Wereldspeler
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10-07-2004 12:43

Bericht door Frisian »

Ik denk dat Gianny Zuiverloon zich niet zo'n zorgen hoeft te maken :mrgreen:
van vi.nl gejat
supporter: in voor en tegenspoed
Gebruikersavatar
Mars
Bankzitter
Berichten: 246
Lid geworden op: 17-02-2004 15:48
Locatie: Assen

Bericht door Mars »

Het uitgavepatroon van Frank Rijkaard vonden ze ook opvallend, heb ik gehoord :mrgreen:
vlqrt
Superster
Berichten: 3020
Lid geworden op: 11-08-2003 13:17
Locatie: Leeuwarden

Bericht door vlqrt »

Het zou me niks verbazen als Heerenveen ook onderzocht wordt, zoveel 'geluk' als wij in de play-offs hebben gehad is ook bijna niet te geloven. Ik zeg niet dat er bij Heerenveen iets loos is, maar als ik justitie was zou ik het wel onderzoeken. Drie keer worden weggespeeld en toch de winnaar van de kleine play-offs worden is bijna te mooi om waar te zijn.
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

Poenkt schreef:Alle drie wonnen ze de playoffs...dus...
Het zal bekend zijn dat we nog wat geld op plank hadden liggen ................
Joho
Selectiespeler
Berichten: 661
Lid geworden op: 22-12-2004 20:52

Bericht door Joho »

vlqrt schreef:Het zou me niks verbazen als Heerenveen ook onderzocht wordt, zoveel 'geluk' als wij in de play-offs hebben gehad is ook bijna niet te geloven. Ik zeg niet dat er bij Heerenveen iets loos is, maar als ik justitie was zou ik het wel onderzoeken. Drie keer worden weggespeeld en toch de winnaar van de kleine play-offs worden is bijna te mooi om waar te zijn.
Je kunt een wedstrijd veel makkelijker verkopen, dus ik denk dat je het beter kan zoeken bij een verliezende ploeg in een bepaalde wedstrijd.
Heerenveen Ultras
Nieuw talent
Berichten: 65
Lid geworden op: 04-05-2006 17:06
Contacteer:

Bericht door Heerenveen Ultras »

Werd Vandenbussche betaald dan om ballen tegen te houden :lol: 1 ton per tegen gehouden bal. Vandaar dat Brian verlengt heeft. Hij heeft eerst een contract verlengt met de Chinezen die zeiden dat dit alleen bij Heerenveen kon gebeuren. En Waterman werd betaald om ze door te laten uiteraard.... :lol: :lol:
http://www.heerenveenultras.nl nieuwe seizoen online...
Gebruikersavatar
camataru
Wereldspeler
Berichten: 2248
Lid geworden op: 31-12-2002 11:46
Locatie: N.V.T

Bericht door camataru »

Hoge inzet wijst op gesjoemel

Tip spelersvrouw over omkoping
door John van den Heuvel en Bert Huisjes
DEN HAAG - Justitie heeft videobeelden opgevraagd van een reeks wedstrijden in het betaald voetbal waarbij mogelijk sprake is van doorgestoken kaart. Ook wordt het gokgedrag rond de wedstrijden op afwijkingen onderzocht.


Hoewel justitie zelf geen clubs noemt, zeggen insiders dat onder meer wordt gekeken naar wedstrijden van ADO Den Haag, FC
Een spelfragment uit het duel ADO Den Haag tegen Willem II.

Utrecht en Willem II. Bij de Haagse club zijn spelers en medewerkers gehoord. Bij beide andere clubs zouden aanwijzingen worden onderzocht. Het parket in Den Haag onderstreepte gisteren dat het gaat om een breed opgezet onderzoek, dat het hele profvoetbal in ons land beslaat.

Naar nu blijkt is justitie onlangs door een ex-partner van een speler getipt over omkoping. Bij een club heeft dat al geleid tot diverse verhoren van spelers en personeel. Bij andere clubs worden gespeelde wedstrijden nader geanalyseerd, waarbij mogelijk sprake is van beïnvloeding door criminele goksyndicaten.

Toejuichen

De voetbalbond KNVB is sinds zes weken van het onderzoek op de hoogte. De bond stelt dat de "onderste steen boven moet komen". "We juichen het onderzoek toe", zei directeur Henk Kesler gisteren tegen deze krant. "We verlenen alle medewerking." De voorzitters van FC Utrecht en Willem II zeiden gisteren niet op de hoogte te zijn van het oriënterende onderzoek naar hun clubs. "Wij zijn niet benaderd", aldus voorzitter Hans Verbunt van Willem II. Bij FC Utrecht wordt een onderzoek met vertrouwen tegemoet gezien. "Of onze club daarbij zit, we zullen het zien", zegt voorzitter Jan-Willem van Dop. "We hebben ons personeel op de hoogte gesteld."

Justitie hoopt aanwijzingen te vinden door onder meer te bekijken of sprake is geweest van buitensporig hoge gokinzetten bij verdachte wedstrijden.


pffff gelukkig niet de naam van onze trots tussen deze clubs!!!! :D
Bron http://www.telegraaf.nl/binnenland/4285 ... oping.html
Plaats reactie