Afzetterij. De brief in de VI nr.30/2004

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Afzetterij. De brief in de VI nr.30/2004

Bericht door Beetle »

Ik maak me ernstig zorgen over een precedentwerking. Het precedent van een almaar duurder wordend kaartje. Bij de invoering van de Euro werd moord en brand geschreeuwd om de walgelijke manier van omrekenen van de gulden naar de euro door de Horeca (nagenoeg 1 op 1.) Gelukkig heeft Heerenveen hier niet aan meegedaan en is de prijs van seizoenkaarten nagenoeg met de inflatie omhooggegaan, en ook dit jaar is het erg meegevallen. Maar de KNVB heeft een andere agenda....

Binnenkort staat de wedstrijd om de Johan Cruijff schaal op het programma tussen Ajax en FC Utrecht. Voor degenen die de Voetbal International niet in de brievenbus hebben typ ik die hier neer. Ik sta achter de strekking van die brief: de Utrecht supporters worden op een schandalige manier behandeld...
Ik voel me als Utrecht supporter voor de zoveelste keer bestolen en kaal geplukt. Waarom? Vanwege de belachelijke prijzen voor de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal in De Arena. FC Utrecht is in de gelukkige omstandigheid dat het dat duel nu voor de tweede keer achtereen mag spelen. Vorig jaar waren er ook al grote problemen ronde de organisatie van het evenement, doordat de F-side (zo werd gesuggereerd) bepaalde plekken aan het Utrecht- en bepaalde plekken aan PSV-supporters had toegewezen. Want die mochten niet op hun plekkie gaan zitten. Vanuit de kampen van FC Utrecht en PSV kwam een boycot op gang, er zijn dan ook bijna geen supporters van beide clubs meegekomen voor deze wedstrijd. Er werd schande geroepen door beide clubs en de hoop uitgesproken dat het de volgende jaren anders zou worden geregeld. Er volgde een evaluatie en wat kwam er uit? De wedstrijd zou gewoon weer in de Arena gespeeld worden. Waarom dan een evaluatie houden en beloven dat er dingen gaan veranderen? Als het puntje bij het paaltje komt verandert er toch niks.

Dit jaar is er wéér wat aan de hand. Een week of twee na de bekerfinale FC Utrecht - FC Twente kregen de Utrecht-fans te horen dat er drie mogelijkheden waren om naar Amsterdam af te reizen; via eigen vervoer, de bus of de trein. Iedereen was blij met zoveel mogelijkheden. Maar eerst de prijs even afwachten, want dat was nog niet bekend. De autoriteiten hebben het volgende bedacht. Je mag met eigen vervoer komen, niks aan de hand. Maar er gaan pas treinen rijden als er zestig bussen vol zitten. Nou vind ik dat op zich al een vreemde maatregel maar nu komt het ergste. Een kaartje om het duel om de Johan Cruijff schaal te bezoeken met de bus kost 52 Euro. Het is echt gewoon te schandalig voor woorden. We hebben het hier over de openingswedstrijd en niet om de finale om de Amstelcup of zo. Ze weten in Amsterdam ook wel dat het eigen vervoer druk zal worden en ze, als het tegenzit, hun handen vol zullen krijgen aan alle supporters die naar Amsterdam toekomen.

Maar nu ook even de prijzen opnoemen die de Ajacieden moeten betalen: die variëren van E12,50 tot E22,50. Dat is nogal een verschil; Auxerre, kosten van een kaartje E19,50; MSK Zilina (Polen), kosten van een kaartje E30,--.

Zelfs de SOVS (Samenwerkende Organisaties Voetbal Supporters) is in februari van dit jaar tegen het convenant ingegaan dat is gemaakt op 24 februari 2004, ten behoeve dan de Johan Cruijff schaal. Ik snap niet dat Johan Cruijff zijn naam nog hieraan wil verbinden. Dit moet toch bij de KNVB of bij de Amsterdamse autoriteiten een belletje laten rinkelen? En over een aantal weken is het alweer Ajax tegen FC Utrecht, ik hou mijn hart nu alvast voor de prijzen die er dan weer gevraagd zullen worden. Na een boycot vorig jaar van twee supportersscharen wordt het dit jaar weer die van FC Utrecht die het duel om de Johan Cruijff schaal gaat mijden. En geef ze eens ongelijk met die belachelijke prijzen. KNVB, doe er wat aan!
Iemand in Zeist weet niet een maat te houden. Hoe halen ze het in hun hoofd die prijs te durven vragen voor een onbelangrijke wedstrijd als deze?
Wéér uit!!!!
Jaap F.
Erelid
Berichten: 883
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Utrecht

Bericht door Jaap F. »

Het is bespottelijk inderdaad maar niet zo heel erg anders dan in alle andere categorieen van kaarten. Voor een concert van Jackson Browne (solo) betaal ik ook 49 euro. Kaarten voor welk evenement dan ook zijn gewoon duur, ik weet niet of het nou direct de schuld van de KNVB is.

Bovendien hebben Utrecht-supporters echt altijd wat te zeuren. Hebben ze met veel geluk dat bekertje gehaald, is het weer niet goed :evil:
Gebruikersavatar
the rockII
Selectiespeler
Berichten: 606
Lid geworden op: 17-12-2002 12:08
Locatie: Sneek

Bericht door the rockII »

Ik vind niet dat je dit met een concert moet vergelijken Jaap, al zijn concerten er ook niet echt goedkoper op geworden.

Bespottelijk hoge prijs! De knvb zal wel denken van 'komen er minder supporters op af', of nog beter 'blijft de harde kern uit protest thuis'. "we vullen het stadion toch wel met kampioenselftallen'. Dit lijkt me niet de goede insteek om eventuele problemen te voorkomen. Met dit soort maatregelen tref je voor de zoveelste keer de gewone supporter en dit is zeg maar 98%.

Normaal gesproken hadden ze echt geen 52 euro gevraagd voor deze pot. Indien Heerenveen ipv Utrecht de JC schaal had gespeeld en deze prijs zou worden gehanteerd dan was ik uit protest niet gegaan.

KNVB staat voor korte termijn maatregelen op het gebied van veiligheid, beleid op lange termijn staat niet in hun woordenboek.
Jaap F.
Erelid
Berichten: 883
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Utrecht

Bericht door Jaap F. »

the rockII schreef:Ik vind niet dat je dit met een concert moet vergelijken Jaap, al zijn concerten er ook niet echt goedkoper op geworden.
Het is altijd enigszins appels met peren maar waarom zou je het niet kunnen vergelijken. Alles wordt duurder en zeker kaarten voor evenementen zijn enorm veel duurder geworden. Concertkaarten, voetbalkaarten, theaterkaarten, noem maar op. Ik wil eerst wel eens weten wat er bij deze wedstrijd aan ten grondslag ligt. Ik denk dat de Arena niet zo'n gelukkige plek (lees: erg duur) is voor deze wedstrijd. De KNVB moet dat stadion huren en het zou wel eens het duurste stadion kunnen zijn. Doe het dan in de Galgenwaard, redelijk stadion, lekker centraal en bovendien wint Utrecht toch ieder jaar die beker. :roll:
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Het is dat je het zelf zegt, appels en peren.

Voor het concert van Jackson Browne (uitstekende keus) betaalt iedereen hetzelfde bedrag. Wat de Utrecht fans zo steekt is de prijs in vergelijking wat Amsterdamse fans betalen, en dat die in geen verhouding staan met wedstrijden waar ook met de bus naar toe wordt gereisd.

Ik las trouwens trouwens dat in Amerika het concert bezoek ook drastisch is terug gelopen. Justin Timberlake en Christina Aguilera hebben delen van hun concert reeks gecancelled. De Lollapalouza toer is helemaal niet van start gegaan. Als reden wordt verteld dat men het zat is belachelijk hoge prijzen te betalen voor concerten. De Amerikaanse ticket verkoop is grotendeels in handen van Clear Channer Entertainment, die een jaar of vijf geleden Mojo Concerts in Nederland overnam. En zie wat dat heeft opgeleverd.... Uitmelkerij van de Nederlandse muziekliefhebber.
Wéér uit!!!!
30plus
Selectiespeler
Berichten: 612
Lid geworden op: 25-01-2004 04:42
Locatie: Heerenveen

Bericht door 30plus »

IK heb die brief in de VI ook gelezen en schrok eerst ook van de prijzen die men voor de buskaarten vroeg, meer dan 50 euro. Nu blijkt echter zoals men op de site van fc Utrecht kan zien dat de buskaarten 39 euro kosten. Voordat iedereen met de wolven in het bos gaat meehuilen eerst het zaak om duidelijkheid te krijgen over die 39 euro. Hoeveel kost de toegangskaart, hoeveel is men kwijt aan de ticketboxfee en hoeveel is men kwijt voor de bus. Daarnaast zit in die 39 euro waarschijnlijk ook een gedeelte stewardkosten, Utrecht verhaalt een gedeelte van de stewardkosten op haar eigen supporters. Pas als je weet welk gedeelte van die 39 euro voor de toegangskaart bestemd is kun je dat vergelijken met de prijs die de ajax-supporters moeten betalen en dan moet je er ook nog vanuit gaan dat ze gelijkwaardige plaatsen krijgen.

Los van dat alles blijkt het een absurde zaak dat de Utrecht-supporters weer gedwongen worden om met de bus/trein te komen. Het wordt tijd dat de JC-schaal in een ander stadion gehouden wordt.
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Wie supporters treitert krijgt vroeg of laat het lid op de neus! En dus is dit het resultaat.
Slechts 261 Utrecht-fans naar ArenA


ZEIST - FC Utrecht wordt zondag tijdens de strijd om de Johan Cruijff-schaal met Ajax gesteund door slechts 261 eigen supporters. De KNVB heeft teleurgesteld gereageerd op de beperkte belangstelling van de Utrechtse fans.

Volgens de voetbalbond is vooral de reistoeslag van 24 euro, die FC Utrecht vroeg voor het vervoer naar de ArenA, debet aan de beperkte belangstelling. De bond dacht goede afspraken te hebben gemaakt met Utrecht. De supportersvereniging van de club had toegezegd dat er 4700 toeschouwers zouden komen.

Dat aantal is uiteindelijk bij lange niet gehaald. Dat levert de KNVB een kostenpost op van 66.000 euro. ,,Maar dat is niet het belangrijkste'', zegt een woordvoerder van de KNVB. ,,We wilden een goede ambiance in het stadion en dachten aan alle voorwaarden te hebben voldaan.'' De bond verlaagde de toegangsprijs met 2,50 euro naar 15 euro en maakte vooraf goede afspraken over het vervoer naar het stadion.

Supporters boos

,,Nu wordt verwezen naar negatieve ervaringen in het verleden, maar daar kan volgens ons geen sprake van zijn. We hebben zelfs aangeboden om een budget beschikbaar te stellen om promotie voor het duel te maken. Daar is helaas geen gebruik van gemaakt'', aldus de zegsman. Hij vervolgt: ,,We hebben het idee dat er iets sluimert uit het verleden. Dat is jammer, want wij hebben dit seizoen echt ons best gedaan. We dachten een nieuwe start te hebben gemaakt.''

Ook vorig jaar waren de supporters van FC Utrecht boos over de verdeling van de kaarten. Toen werden slechts 576 van de 10.000 beschikbare kaarten afgenomen. De wedstrijd, die traditiegetrouw in de ArenA wordt gespeeld, trekt dit jaar naar verwachting ongeveer 35.000 toeschouwers. Dat betekent dat er ruim 16.000 stoeltjes onbezet blijven. Vorig jaar bezochten 32.000 fans het treffen. (ANP)
Wéér uit!!!!
feanfan18
Jeugdspeler
Berichten: 12
Lid geworden op: 08-08-2004 17:35
Locatie: heerenveen

Bericht door feanfan18 »

Tja maar als wij volgend jaar om de johan cruiff schaal spelen :D Ben ik benieuwd wat we moeten betalen voor een kaartje :P
Plaats reactie