Ondertussen in Groningen...

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Even genieten: Ook FC Groningen heeft tekort van miljoen

Berichtdoor Roelof » 18-12-2002 11:19

Ook FC Groningen heeft tekort van miljoen

Niet alleen de subtoppers Vitesse, NAC, FC Twente en Willem II bevinden zich in financieel zwaar weer. Ook FC Groningen, nauwelijks drie jaar nadat het door z'n gemeente uit het wak werd getrokken, heeft dit jaar opnieuw een tekort van één miljoen euro (op een begroting van negen miljoen).

De oorzaken zijn, zo meldt RTV Noord, tweeledig. De leiding van FC Groningen is er niet ingeslaagd om de benodigde extra inkomsten te verwerven. De club slaagde er evenmin in om extra bezuinigingen door te voeren.

Opvallend is dat het begrotingsgat nog groter zijn geweest indien de G4, de beoogde bouwers van het nieuwe stadion Euroborg, FC Groningen een paar jaar geleden al niet zou hebben gesteund. Het structurele tekort zou dan een kleine twee miljoen euro per jaar zijn geweest, ondanks de miljoenenverkopen van Arjen Robben en Jordi Hoogstrate aan PSV.

Bron: Viplanet.nl
Roelof
Wereldspeler
 
Berichten: 1436
Geregistreerd op: 02-12-2002 13:16

Berichtdoor Cross79 » 18-12-2002 11:32

En dat vind jij genieten?
Ik vind het best jammer, veel clubs zullen in de loop van de jaren over de kop gaan.
Dat kost het NL voetbal strax de kop, maar lach jij er maar om.
Lang leve het censuur
Avatar gebruiker
Cross79
Wereldspeler
 
Berichten: 1463
Geregistreerd op: 02-12-2002 17:38
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor Noord » 18-12-2002 13:39

Cross79 schreef:maar lach jij er maar om.


Nu kan dat nog :lol:
Als clubs later in echt zeer zwaar weer zullen verkeren en het dus niet meer redden zou dat natuurlijk een schande zijn. Ik vind dat de KNVB hier hard tegenop moet treden en er moet een regel komen dat clubs met schulden geen (dure) aankopen mogen doen.
Avatar gebruiker
Noord
Selectiespeler
 
Berichten: 235
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:44
Woonplaats: Heerenveen

Re: Even genieten: Ook FC Groningen heeft tekort van miljoen

Berichtdoor Eastermar » 18-12-2002 13:43

roelof de vries schreef:Ook FC Groningen heeft tekort van miljoen

Niet alleen de subtoppers Vitesse, NAC, FC Twente en Willem II bevinden zich in financieel zwaar weer. Ook FC Groningen, nauwelijks drie jaar nadat het door z'n gemeente uit het wak werd getrokken, heeft dit jaar opnieuw een tekort van één miljoen euro (op een begroting van negen miljoen).

De oorzaken zijn, zo meldt RTV Noord, tweeledig. De leiding van FC Groningen is er niet ingeslaagd om de benodigde extra inkomsten te verwerven. De club slaagde er evenmin in om extra bezuinigingen door te voeren.

Opvallend is dat het begrotingsgat nog groter zijn geweest indien de G4, de beoogde bouwers van het nieuwe stadion Euroborg, FC Groningen een paar jaar geleden al niet zou hebben gesteund. Het structurele tekort zou dan een kleine twee miljoen euro per jaar zijn geweest, ondanks de miljoenenverkopen van Arjen Robben en Jordi Hoogstrate aan PSV.

Bron: Viplanet.nl


Dit was natuurlijk wel te verwachten. Want goed beleid voeren blijkt de voor de Groningers nog al moeilijk te zijn. Alle redingsoperaties ten spijt.
Avatar gebruiker
Eastermar
Wereldspeler
 
Berichten: 1415
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:53
Woonplaats: Heerenveen-centrum

Berichtdoor Harris » 19-12-2002 14:22

Wat een onzin om niks zeg. Anderhalf jaar geleden heeft FCG al bekend gemaakt dat het tot aan het nieuwe stadion een bedrag tussen de 700.000 en 1.000.000 miljoen Euro meer zal uit geven dan er binnenkomt. Daar is een overbruggingskrediet door de bouwers van het stadion voor ter beschikking gesteld.

De talentjes Robben en Hoogstrate konden ook nog even voor een lekker bedrag verpatst worden aan P$V, waarvoor dank. Als gevolg daarvan heeft FCG een groter eigen vermogen opgebouwd, waaruit per jaar weer een gedeelte terug vloeit. Ook al omdat de bedragen van Robben en Hoogstrate niet in 1 keer zijn betaald, maar ook in jaarlijkse termijnen.

Waarom de VI 'opeens' met dit nieuws komt? Er stond in het DvhN een interview met de financieel manager van FCG, waarin hij onder andere de uitspraak deed: FCG geeft een miljoen meer uit dan dat er binnenkomt. Voor mij niet echt schokkende info, want dat wist ik dus al anderhalf jaar.

De VI (blijkbaar niet echt op de hoogte, want FCG roept met enige regelmaat dat er meer geld wordt uitgegeven dan dat er binnenkomt, tot aan het nieuwe stadion), legt dit uit als een verlies en noemt FCG meteen maar even in het rijtje Vitesse en NAC. Niet terecht dus. Bovendien leggen ze de woorden van RTV Noord nog verkeerd uit ook. Want daarin werd het verschil tussen 700.000 en 1.000.000 bedoeld.

FCG is financieel zo gezond als een vis, alleen wordt er wel meer geld uitgegeven dan dat er binnen komt. Dat is voorlopig wel op te vangen met het krediet van de bouwers en het eigen vermogen, maar dat is op lange termijn natuurlijk geen goeie zaak, als het een structurele zaak zou zijn. Het is echter bedoeld voor de periode tot het nieuwe stadion. Ophef om niks dus.

Dus ja, Eastermar: als je zulke uitspraken doet, zorg er dan tenminste even voor dat je ook weet waarover je praat. :blbl:

Ow, en 'genieter' Roelof: Afbeelding hahahaha


In dit licht begin ik er maar weer even over: de UPC-aandelen, hoe zit het daar eigenlijk mee? Want ik hoor net dat ze op de beurs niet meer zoveel waard zijn, hehe.
***
Avatar gebruiker
Harris
Basisspeler
 
Berichten: 954
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:03
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Eastermar » 19-12-2002 14:37

FCG is financieel zo gezond als een vis, alleen wordt er wel meer geld uitgegeven dan dat er binnen komt

Dan ben je dus niet financieel gezond omdat je dus te veel uitgeeft dan er daad werkelijk binnen komt!! :blbl:
Avatar gebruiker
Eastermar
Wereldspeler
 
Berichten: 1415
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:53
Woonplaats: Heerenveen-centrum

Berichtdoor Heert-Jan » 19-12-2002 14:47

UPC, hebben we daar eigenlijk nog iets mee te maken??

PS. Ik denk dat de aandelen minder waard zijn, dan het niet gooien van vuurwerk op het veld. :blbl:
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Avatar gebruiker
Heert-Jan
Basisspeler
 
Berichten: 791
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:10
Woonplaats: Jentsjemar

Berichtdoor Harris » 19-12-2002 14:56

Eastermar> Tja, bij jou in je veeboekhouding misschien. Je hebt dan zeker ook nog nooit van Vreemd Vermogen gehoord? Pak er anders eerst eens een bedrijfseconomisch boek erbij ofzo.

Als je je te hoge uitgaven compenseert met je Eigen Vermogen (en Vreemd Vermogen dus ook, maar ja, die hoeft FCG nu dus niet terug te betalen, lekker gunstig), wordt je EV lager (en je VV hoger, maar dat gaat hier niet op). Dat is op lange termijn geen wenselijke situatie, maar het zegt, zeker op korte termijn, niks over de gezondheid van je bedrijf.
Het gaat er om dat je kunt voldoen aan je verplichtingen. En daarvoor heb je weer termen als liquiditeit en solvabiliteit (ja, pak gerust even je woordenboek). En laat FCG nu juist prima liquide en solvabel zijn. En je kunt dus ook een prima gezond bedrijf voeren met een lading Vreemd Vermogen, als je wel aan je rente-verplichtingen kunt voldoen, maar dat is nu niet aan de orde. Het EV neemt op dit moment per jaar gecontroleerd af, maar ja, wie weet koopt P$V volgend jaar wel weer een pareltje uit de jeugdopleiding voor veel te veel geld, hehe.

Nogmaals, Eastermar: als je zulke uitspraken doet, zorg er dan tenminste even voor dat je ook weet waarover je praat. :blbl:

Heert-Jan> snap je zelf nog wat je bedoelt met die kromme zin van je, of moet ik maar gaan raden? Schijnt gisteren ook met vuurwerk gegooid te zijn he?

Ik zal het nog even uitleggen van de UPC: er is een gerucht dat SCH ooit enige (lees: veel) aandelen UPC heeft gekocht of in aandelen is betaald. Die waren ooit veel geld waard, maar nu geen flikker meer. Dat zou je een fiks verlies kunnen noemen.

Het is een gerucht (!), ik heb het vanuit meerdere kanten gehoord, maar ik kan het niet bewijzen, dat geef ik eerlijk toe. Dus dan is het of A) onzin of B) goed binnenskamers gehouden. Zeg het maar. Ik zeg niet dat het waar is, maar bestempel het zeker niet meteen als onzin, zeker omdat ik het vanuit meerdere kanten heb gehoord. En er zijn hier op het forum vast wel wat lieden die die geruchten ook wel eens opgevangen hebben.
Laatst bijgewerkt door Harris op 19-12-2002 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt
***
Avatar gebruiker
Harris
Basisspeler
 
Berichten: 954
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:03
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Heert-Jan » 19-12-2002 15:08

Haha lief he, en nog steeds met een plaat voor z'n kop denken dat 'iedereen' bij Heerenveen een boer is.
Laatst bijgewerkt door Heert-Jan op 19-12-2002 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Avatar gebruiker
Heert-Jan
Basisspeler
 
Berichten: 791
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:10
Woonplaats: Jentsjemar

Berichtdoor Roelof » 19-12-2002 15:09

Bedankt voor de heldere uitleg, Harris.

Ik begrijp dat het dus eigenlijk helemaal geen nieuws is. Dan is dat inderdaad vreemd en geef ik je gelijk.

Maar, zoals Eastermar ook al aangeeft, vind ik het vreemd dat je zegt dat Groningen financieel zo gezond als een vis is. Want dat slaat natuurlijk nergens op. Helemaal thuis horen in het rijtje NAC en Vitesse hoort het weliswaar misschien niet. Maar zet het maar achter Utrecht neer dan (alhoewel de situatie daar anders, dat weet ik wel). Want het lijkt mij, als ik de hele situatie zo over zie, toch wel een probleem. Is er ook rekening gehouden met een eventuele degreadatie? En stel dat, dat gebeurd, wat dan? Kan de FCG het dan nog steeds veroorloven om elk jaar een miljoen meer uit te geven dan er binnen komt? En wat als de bouw van het stadion helemaal niet doorgaat of steeds maar weer wordt uitgesteld? Wordt het probleem dan niet steeds gestructureerder? En is er met de begroting, waarbij nu sprake is van een bestedingsoverschot van een miljoen, dan al rekening gehouden met de nog steeds binnen stromende euro's van Hoogstrate en Robben? En wordt er ook nog gehoopt op een eventuele verkoop van andere spelers? Want als dat het geval is, dan zal dat niet al te veel geld opleveren!

Ik gun overigens geen enkele supporter het dat zijn club failliet gaat. Zoals ik ook hoop dat Cambuur gewoon promoveert, moet ik toch elke keer weer genieten als ik lees over de financiele problemen of over de zes -en zevenklappers. Dat doe ik dus bij Groningen ook. Alsof jij (en de rest van volkje daar) dat niet zo doen, als er bij ons sprake zou zijn van financiele malaise. Hier is tenminste nog sprake van begrip en respect. Dan zijn twee woorden die er bij 'jullie' vaak niet ingaan.

Ff off-topic: ik hoorde eergisteren op het NOS-radionieuws dat Oost-Groningers een Nderlandse taalachterstand hebben die groter is, dan de gemiddelde allochtoon. En dat er dan ook in die regio mensen een ABN-cursus gaan krijgen. Vond ik toch wel even het vermelden waard. :lol:
Roelof
Wereldspeler
 
Berichten: 1436
Geregistreerd op: 02-12-2002 13:16

Berichtdoor Harris » 19-12-2002 15:11

Heert-Jan schreef:Haha lief he, en nog steeds met een plaat voor z'n kop denken dat 'iedereen' bij Heerenveen een boer is.


Nee, alleen Eastermar 8)



roelof de vries schreef:Maar, zoals Eastermar ook al aangeeft, vind ik het vreemd dat je zegt dat Groningen financieel zo gezond als een vis is. Want dat slaat natuurlijk nergens op.

Nou ja, een club met een hogere begroting of met een hoger Eigen Vermogen hoeft niet gezonder te zijn dan een club met een lagere begroting of een lager Eigen Vermogen. Het gaat om het kunnen voldoen aan je financiele verplichtingen.

roelof de vries schreef:Want het lijkt mij, als ik de hele situatie zo over zie, toch wel een probleem. Is er ook rekening gehouden met een eventuele degreadatie? En stel dat, dat gebeurd, wat dan? Kan de FCG het dan nog steeds veroorloven om elk jaar een miljoen meer uit te geven dan er binnen komt?

Nou ja, het is een open deur die ik intrap, als ik zeg dat elke club die degradeert terug zal moeten met z'n begroting. Ook SCH, ook FCT, ook Ajaks, noem maar op he. Dat miljoen meer uitgeven geldt in principe voor de periode tot het nieuwe stadion, en hoe langer dat duurt, hoe gestructureerder het probleem idd. Maar op een gegeven moment kun je je dat dan idd niet meer verloven, en zul je moeten bezuinigen (spelers verkopen dan waarschijnlijk)

roelof de vries schreef:En is er met de begroting, waarbij nu sprake is van een bestedingsoverschot van een miljoen, dan al rekening gehouden met de nog steeds binnen stromende euro's van Hoogstrate en Robben?

Dat geld is nog niet allemaal binnen, zeker dat van Hoogstrate niet. Het gaat om ongeveer 15 miljoen gulden. Dat is de toename van je eigen vermogen. Die 15 miljoen wordt niet gezien als inkomsten. Vandaar dat ze niet vallen onder de 'reguliere' inkomsten, die dus 1 miljoen minder zijn dan de uitgaven. Die 1 miljoen euro wordt jaarlijks gecompenseerd met een gedeelte van de 15 miljoen gulden (=6,8 miljoen €), Dat moet je dus niet te gek lang doen.
Laatst bijgewerkt door Harris op 19-12-2002 15:27, in het totaal 2 keer bewerkt
***
Avatar gebruiker
Harris
Basisspeler
 
Berichten: 954
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:03
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Heert-Jan » 19-12-2002 15:14

hehe, had iedereen inmiddels al veranderd in 'iedereen'.
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Avatar gebruiker
Heert-Jan
Basisspeler
 
Berichten: 791
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:10
Woonplaats: Jentsjemar

Berichtdoor Cross79 » 19-12-2002 17:49

In dit licht begin ik er maar weer even over: de UPC-aandelen, hoe zit het daar eigenlijk mee? Want ik hoor net dat ze op de beurs niet meer zoveel waard zijn, hehe.


Wat loop je nu te bazelen over de aandelen UPC, we hebben geen zak meer met upc te maken.
Jij doet net of hebben we er allemaal aandelen in.
Unive is de sponsor en niet UPC.

Dan nog even het fabeltje dat jullie een nieuw stadion krijgen.
Dat is het lachwekkenste gedeelte.
De tribune elementen worden in mijn woonplaats gemaakt en de order is ingetrokken omdat de FCG/Gemeente geen geld heeft voor een nieuw onderkomen.
Dus blijf dromen over de euroborg maar de komende 5 jaar komt hij er niet.
Lang leve het censuur
Avatar gebruiker
Cross79
Wereldspeler
 
Berichten: 1463
Geregistreerd op: 02-12-2002 17:38
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor Eastermar » 20-12-2002 14:38

Als je je te hoge uitgaven compenseert met je Eigen Vermogen (en Vreemd Vermogen dus ook, maar ja, die hoeft FCG nu dus niet terug te betalen, lekker gunstig), wordt je EV lager (en je VV hoger, maar dat gaat hier niet op). Dat is op lange termijn geen wenselijke situatie, maar het zegt, zeker op korte termijn, niks over de gezondheid van je bedrijf.

Het gaat er om dat je kunt voldoen aan je verplichtingen. En daarvoor heb je weer termen als liquiditeit en solvabiliteit (ja, pak gerust even je woordenboek). En laat FCG nu juist prima liquide en solvabel zijn. En je kunt dus ook een prima gezond bedrijf voeren met een lading Vreemd Vermogen, als je wel aan je rente-verplichtingen kunt voldoen, maar dat is nu niet aan de orde. Het EV neemt op dit moment per jaar gecontroleerd af, maar ja, wie weet koopt P$V volgend jaar wel weer een pareltje uit de jeugdopleiding voor veel te veel geld, hehe.



Het eigen vermogen bepaalt de financiële draagkracht van de FCG. En geeft een beeld van de kredietwaardigheid op lange termijn. De vermogenspositie kan worden beoordeeld aan de hand van de solvabiliteit (=de verhouding tussen het eigen vermogen en het totale vermogen). Het eigen vermogen van de FCG is dalende en dat is slecht voor de verhouding ten opzichte van het totale vermogen. Daarom betwijfel ik of de FCG wel zo solvabel is als Harris ons doen wil laten geloven.

Maar dit kan Harris natuurlijk altijd even voor ons uitrekenen. Hiervoor kan hij twee formules gebruiken.

1. Solvabiliteit= eigen vermogen : totaal van de activa x 100%
2. Solvabiliteit= totaal van de activa : totaal vreemd vermogen

Hoe hoger de waarde van het kengetal solvabiliteit, des te beter is de verhaalmogelijkheid van de kredietverstrekkers (de schuldeiser van de FCG die geld hebben geleend aan deze club)

Ook laat de solvabiliteit zien of er voldoende eigen vermogen beschikbaar is om de normale bedrijfsrisico's mee op te kunnen vangen. De FCG kan op dit moment, naar mijn inziens, deze normale bedrijfsrisico's redelijk opvangen. Maar hoe groter het eigen vermogen, hoe beter. Het eigen vermogen is immers de buffer waarop ingeteerd kan worden, wanneer het slecht gaat, zoals nu met de FCG. Harris, het eigen vermogen noemt men ook wel weerstandsvermogen.

Het belang van een goed inzicht in de vermogenspositie kan ook worden afgeleid uit de drie functies van het eigen vermogen:
* waarborgfunctie
* de dekkingsfunctie
* de financieringsfunctie

De waarborgfunctie geeft de mogelijkheid van het eigen vermogen weer om zelfstandig aan de verplichtingen te voldoen en om "nieuw" vreemd vermogen aan te trekken. Zo dient het eigen vermogen een bepaald minimumniveau te hebben (zit de FCG niet onder dit niveau Harris??) om bijvoorbeeld financiering te kunnen aantrekken om het nieuwe stadion van de FCG te kunnen realiseren. Financiers (banken, participatiemaatschappijen, gemeenten, etc) toetsen leningaanvragen aan de solvabiliteit van de FCG. Ze moet een voldoende omvang behouden om de toegang tot de vermogensmarkt open te houden. De solvabiliteit geeft een indicatie van de mate waarin FCG in staat is alle schulden af te lossen in geval liquidatie. Met andere woorden: staan er voldoende bezittingen tegenover de schulden, wanneer FCG in de financiële problemen komt?

De dekkingsfunctie betreft de mogelijkheden om (onvoorziene) kosten te dekken uit het eigen vermogen. Het is een bufferfunctie in geval van calamiteiten(bijvoorbeeld het instorten van de oude tribunes van de FCG)

De financieringsfunctie betreft het aanwenden van de geldmiddelen van het eigen vermogen als financieringsmiddel. De FCG zou dan bijvoorbeeld aandelen moeten gaan uitgeven net zoals Ajax dat gedaan heeft. Maar gezien de resultaten van de Ajax NV zou ik dat de FCG niet aanraden.
Laatst bijgewerkt door Eastermar op 21-12-2002 11:19, in het totaal 2 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Eastermar
Wereldspeler
 
Berichten: 1415
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:53
Woonplaats: Heerenveen-centrum

Berichtdoor Harris » 20-12-2002 15:52

Hulde voor het kopieren, maar snap je nu ook wat er staat? Het begint er wel wat op te lijken, en ik vind het fijn om te lezen dat je je eerdere fout inziet.

Eastermar schreef:Het eigen vermogen van de FCG is dalende en dat is slecht voor de verhouding ten opzichte van het eigen vermogen. Daarom betwijfel ik of de FCG wel zo solvabel is als Harris ons doen wil laten geloven.


Lees die eerste zin nou nog eens, wijsneus. Je kon wel bij de VI werken man, hehe. Maar zoals je ziet: het stukje van de VI is non-nieuws, de situatie was al 1,5 jaar bekend en bovendien is het dus geen plotseling opgelopen 'tekort' oid. En met een beetje bedrijfs-economische kennis kun je concluderen dat er geen reden tot paniek is.
***
Avatar gebruiker
Harris
Basisspeler
 
Berichten: 954
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:03
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Beetle » 21-12-2002 00:18

Heert-Jan schreef:UPC, hebben we daar eigenlijk nog iets mee te maken??



Ja. Maar dan als sub-sponsor. Je ziet het nog steeds staan op de achtergrond bij persconferenties. En als we, zoals Harris zei, in aandelen waren betaald dan stond die naam er al lang niet meer. Zullen we het op een gerucht houden?

Cross79 schreef:
....


Wat loop je nu te bazelen over de aandelen UPC, we hebben geen zak meer met upc te maken.
Jij doet net of hebben we er allemaal aandelen in.
Unive is de sponsor en niet UPC.


Dus wel. Zie hierboven.
Wéér uit!!!!
Avatar gebruiker
Beetle
Superster
 
Berichten: 3038
Geregistreerd op: 05-12-2002 16:42
Woonplaats: Cyberspace

Berichtdoor Eastermar » 21-12-2002 11:29

Hulde voor het kopieren, maar snap je nu ook wat er staat? Het begint er wel wat op te lijken, en ik vind het fijn om te lezen dat je je eerdere fout inziet.


Had de tekst ff in Microsoft Word gemaakt omdat ik natuurlijk ff het één en ander uit moest zoeken. Maar als je het dan ctrl-c en vervolgens ctrl-v doet dan veranderen er een paar dingen. Maar dat geeft niet. De essentie van mijn verhaal is duidelijk en ik snap zelf wat er staat Harris. Maar wat wil je ook,dit is tijdens de lessen economie op de HAVO er goed ingestampt. En wat betreft het inzien van mijn eerdere fouten....had toen ff vlug gereageerd. Maar gelukkig had ik gistermiddag ff wat meer tijd om een correct antwoord te geven.

Het eigen vermogen van de FCG is dalende en dat is slecht voor de verhouding ten opzichte van het totale vermogen. Daarom betwijfel ik of de FCG wel zo solvabel is als Harris ons doen wil laten geloven.

Daar stond eerst eigen vermogen maar dat moet natuurlijk het totale vermogen zijn.

Jammer dat je niet reageerd om de vragen in mijn stuk. Want volgens mij heb jij helemaal geen inzicht in de financiële huidhouding van de FCG. Misschien worden er daar ook wel schijn boekhoudingen bij gehouden.
Avatar gebruiker
Eastermar
Wereldspeler
 
Berichten: 1415
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:53
Woonplaats: Heerenveen-centrum

Berichtdoor villa Cruoninga » 23-12-2002 17:42

Een paar weken terug riepen jullie allemaal massaal dat de wedstrijd tegen Groningen net zo speciaal voor jullie was als bijvoorbeeld die tegen Sparta omdat Cambuur jullie enige vijand was en dat jullie daarom o.a. geen ludieke actie's tegen ons maakten enzo.

Was deze topic ook geopend als het over Sparta ging? Waren die topics met die Anti-FCG foto's ook geopend als het over Sparta ging?

Jullie zijn tegen ons wanneer het jullie het beste uitkomt.
..still wearin' of the green!
Avatar gebruiker
villa Cruoninga
Selectiespeler
 
Berichten: 291
Geregistreerd op: 05-12-2002 17:01

Berichtdoor Caspar » 23-12-2002 18:10

kijk! hij snapt t :mrgreen:
Ladies and gentleman: We've got him!
Avatar gebruiker
Caspar
Superster
 
Berichten: 4630
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:28
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor Heert-Jan » 23-12-2002 19:45

Zie http://sc.heerenveen.org/forum/viewtopic.php?t=100

Dergelijke berichten worden dus echt niet alleen gepost als het om jullie gaat, helaas....

Het niveau van sarcasme is in dit geval echter wel wat hoger, alhoewel ik om Utrecht in mindere mate maar vooral WEL om de situatie van Vitesse moet lachen.
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Avatar gebruiker
Heert-Jan
Basisspeler
 
Berichten: 791
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:10
Woonplaats: Jentsjemar

Berichtdoor Harris » 24-12-2002 03:18

Eastermar schreef:Had de tekst ff in Microsoft Word gemaakt omdat ik natuurlijk ff het één en ander uit moest zoeken. Maar als je het dan ctrl-c en vervolgens ctrl-v doet dan veranderen er een paar dingen.

Vreemd, mijn computer kopieert altijd letterlijk de tekst. Nou ja, zal wel aan mijn computer liggen dan he? Of jij lult uit je nek, maar dat kan ik me niet voorstellen...

Nogmaals bedankt voor je bijles bedrijfseconomie trouwens. Ik heb dan wel een bul in de bedrijfskunde, maar zoals jij het begrip solvabiliteit tot de kern weet te ontleden ..., had ik maar HAVO economie gedaan.

Eastermar schreef:Jammer dat je niet reageerT om de vragen in mijn stuk.

Euhm, ik zie er 2, waarvan er 1 een duidelijke insinuatie is ipv een vraag:

Zo dient het eigen vermogen een bepaald minimumniveau te hebben (zit de FCG niet onder dit niveau Harris??): Tja, er komt (verspreid over een aantal jaren) 15 miljoen gulden binnen uit de gloeilampjesfabriek, wat denk je zelf?

Met andere woorden: staan er voldoende bezittingen tegenover de schulden, wanneer FCG in de financiële problemen komt? : Schulden? FCG is niet de rijkste club in het betaald voetbal, en heeft ook niet de hoogste begroting, maar schulden zijn er toch echt niet. Hoe jammer je dat misschien ook vindt.

Kijk, het is heel simpel: ik zeg dat FCG financieel gezond als een vis is, daar mag je aan twijfelen. Moet jij weten. Weliswaar gezond op een lager niveau dan andere clubs, maar ja, een hogere begroting zegt dus niks itt een solvabiliteitspositie en een liquiditeitspositie. Kijk maar naar NAC, Vitesse en FC Utrecht. En laat ik vooral de 25 miljoen Euro (!) verlies van Ajakkes even niet vergeten. Leuk dat je een hogere begroting hebt, maar als je niet aan je verplichtingen kunt voldoen, ben je nergens. FCG heeft minder financiële middelen, maar heeft ook minder lasten. En aangezien er een reserve is (los van dat tekort-verhaal), FCG nu (en dat kan ook nog wel een tijdje, en ik hoop dan ook maar tot het nieuwe stadion, want dat duurt wel errug lang nu) aan haar verplichten kan voldoen, concludeer ik dat FCG gezond is. Doe er mee wat je wilt.

Eastermar schreef:Want volgens mij heb jij helemaal geen inzicht in de financiële huiShouding van de FCG.

Ik heb je toch duidelijk antwoord gegeven dacht ik zo. Jij komt met insinuaties, die je niet kunt onderbouwen. Ik geef je feiten, en dat is nou net het verschil. Dus wie heeft er nou geen inzicht in de huishouding van FCG? Geloof jij lekker de VI, dan hou ik me gewoon weer bezig met de realiteit. Namelijk dat het bericht van de VI non-nieuws is (want allang bekend en dus een 'bewust' tekort = geen verlies), wat ook nog eens slecht geïntepreteerd wordt.

Nog even een uitsmijter dan:

Eastermar schreef:Misschien worden er daar ook wel schijn boekhoudingen bij gehouden.

En misschien ook wel bij SCH. Dat is denk ik van hetzelfde waarheids- en insinuatie-gehalte. Daar kan ik niks mee.


En als je het over reageren hebt: jij reageert niet op mijn UPC-verhaal. Misschien omdat je denkt dat het bullshit is. Dat mag hoor, en ik zit er zeker ook wel eens naast, dat erken ik, maar in de regel ben ik niet iemand die zomaar wat lult. Dat mag je geloven, of niet. Zoals ik al zei, ik sluit niet uit dat het slechts een gerucht is, maar vanwege het feit dat ik het vanuit meerdere bronnen heb gehoord, sluit ik zeker ook niet uit dat er wel een kern van waarheid in zit. Dus verras jij mij eens met jouw inzicht in de huishouding van SCH.
***
Avatar gebruiker
Harris
Basisspeler
 
Berichten: 954
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:03
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Eastermar » 24-12-2002 09:45

Harris schreef:
Vreemd, mijn computer kopieert altijd letterlijk de tekst. Nou ja, zal wel aan mijn computer liggen dan he? Of jij lult uit je nek, maar dat kan ik me niet voorstellen...

Hahaha, door het ctrl-c-en ctrl-v-en zijn er een paar leestekens in de tekst weg gelaten en vervangen door vreemde cijfer-combinaties.

Harris schreef:
En als je het over reageren hebt: jij reageert niet op mijn UPC-verhaal.

Ok, dan doe ik dat nu wel ff. De constructie, zoals door jou beschreven, daar is mij niks van bekend. Kan er dus niet over oordelen. Vandaar dat ik ook niet reageerde, maar na aandringen van jouw kant heb ik dat toch maar even gedaan.

Harris schreef:
had ik maar HAVO economie gedaan

Prima leraar, geweldige klas en natuurlijk een leuk vak. Je hebt wat gemist jongen :blbl:
En op het hbo heb ik dat alles in jaar 2 nog eens moet leren. Maar je komt, zoals nu,het vaak tegen.
Avatar gebruiker
Eastermar
Wereldspeler
 
Berichten: 1415
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:53
Woonplaats: Heerenveen-centrum

Berichtdoor Cult » 24-12-2002 10:27

Zo......., nu eerst een Bavaria.
Ik heb, haast, alles gelezen, en ik ben weer helemaal bij. Ik pak nu mijn jaarstukken van 1998 t/m 2001 en ga begrijpend lezen. :lol:
Cult
Nieuw talent
 
Berichten: 145
Geregistreerd op: 02-12-2002 17:47

Berichtdoor michel » 24-12-2002 10:46

Harris beste jongen, het verhaal over de UPC aandelen kan zo in Groningse prive of story
Het is een roddel die het kortzichtige volk in de ban houdt. Als dit verhaal al waar zou zijn
dan zou Sc Heerenveen geen gezonde boekhouding kunnen overleggen (zeker niet jaar op jaar). Maar dit weet jij natuurlijk, je hebt immers je bul al binnen....
SCH heeft zo af en toe een begrotingstekort van enkele tonnen (dat was nog in guldens)
en dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de overschotten van de overige jaren.

Wat betreft euroborg, de sleutel tot succes is niet een nieuw stadion maar een duidelijk
beleid in combinatie met een goede spelersgroep. Zorg er nou eerst eens voor dat dat
goed komt en ga dan bouwen. (beleid heet dat)
Avatar gebruiker
michel
Superster
 
Berichten: 1937
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:48
Woonplaats: DKV

Berichtdoor Eastermar » 24-12-2002 13:44

Twijfels over stadion Euroborg

GRONINGEN - FC Groningen betwijfelt of de geplande verhuizing naar het nieuw te bouwen stadion Euroborg haalbaar is. Voorzitter Jaap van der Linde zei het onverantwoord te vinden grote bedragen uit te geven aan de huisvesting. De hekkesluiter van de eredivisie wil maximaal 1 miljoen euro huur betalen.

Afgelopen week heeft het bestuur van FC Groningen zijn bezorgdheid uitgesproken in de vergadering van de raad van commissarissen van NV Euroborg. De architectonische vormgeving die de gemeente Groningen verlangt, maakt het sport- en vermaakcomplex tientallen miljoenen euro's duurder dan aanvankelijk werd geschat.

FC Groningen vreest straks veel duurder uit te zijn dan de geraamde 1 miljoen. "Het zou zeer onverantwoord zijn om een grotere last op onze schouders te nemen voor huisvesting", aldus Van der Linde. De voorzitter hoopt nu dat de gemeente en anderen die belang hebben bij betaald voetbal in de stad een steentje zullen bijdragen.


bron: Staat hier

De (ver)bouw van ons stadion laat op zich wachten maar in Groningen is het allemaal erg twijfelachtig of dit project uberhaupt wel doorgaat. Nog maar een jaar in dat "niet-meer-van-deze-tijd-stadion" spelen. :?
Avatar gebruiker
Eastermar
Wereldspeler
 
Berichten: 1415
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:53
Woonplaats: Heerenveen-centrum

Berichtdoor Harris » 24-12-2002 14:54

Dat is een bericht van een maand oud man. Zit jij soms wel eens tijdelijk ergens opgesloten ofzo, zonder daglicht en contact met de buitenwereld?

Wel eens van politieke spelletjes gehoord? Natuurlijk wil FCG niet teveel betalen. Net als de bouwers en net als de gemeente. Dus iedereen heeft (zogenaamd) z'n twijfels blabla, alles is veel duurder dan verwacht enz. En degene die het laatste toegeeft, betaalt het minst (even kort door de bocht). Ik kijk er niet echt van op, aangezien dit soort verhalen met enige regelmaat in de krant verschijnen, maar de plooien worden toch wel weer gladgestreken. En aangezien het besluit steeds dichter bij komt (eind januari) zullen we nog wel een aantal 'twijfelaars' in de krant tegenkomen denk ik.

Hier een stuk vaniets recentere datum:
http://www.dvhn.nl/ArchiefArtikel/0,5498,26-1-2039--1039082,00.html

Ach ja, een hoop wazig gelul enzo, dat ben ik inmiddels wel gewend. De zogenaamde 'moeilijke' beslissing valt eind januari (dus je kunt eind februari met dat bericht komen, Eastermar :blbl: ) . Dan praten we wel weer verder.
***
Avatar gebruiker
Harris
Basisspeler
 
Berichten: 954
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:03
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Eastermar » 24-12-2002 15:02

Harris schreef:Dat is een bericht van een maand oud man. Zit jij soms wel eens tijdelijk ergens opgesloten ofzo, zonder daglicht en contact met de buitenwereld?


:lol: :lol: :lol: ,zit in de vakantie en als ik niet naar school hoef op een helpdesk van een groot destructiebedrijf in het Noorden des lands. Als het rustig is dan surf ik op het internet. En dan kom je wel eens wat tegen. Vandaar Harris :upto:
Avatar gebruiker
Eastermar
Wereldspeler
 
Berichten: 1415
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:53
Woonplaats: Heerenveen-centrum

Berichtdoor Harris » 14-01-2003 12:47

Cross79 schreef:Dan nog even het fabeltje dat jullie een nieuw stadion krijgen.
Dat is het lachwekkenste gedeelte. De tribune elementen worden in mijn woonplaats gemaakt en de order is ingetrokken omdat de FCG/Gemeente geen geld heeft voor een nieuw onderkomen. Dus blijf dromen over de euroborg maar de komende 5 jaar komt hij er niet.



Financiering Euroborg definitief rond

GRONINGEN - Euroborg, het nieuwe stadion voor FC Groningen, is definitief een feit. De gemeente Groningen heeft een nieuw financieringsvoorstel gepresenteerd. Het oude plan is daarmee van de baan.

In het nieuwe plan is het de gemeente die de financiering voor haar rekening neemt. Voorheen was er nog sprake van dat de FC ook een deel zou ophoesten maar dat zou een te zware last voor de club worden.

De gemeente leent het geld voor de Euroborg en wordt, eventueel samen met de bouwers, tevens eigenaar van het complex.

De kogel was overigens niet zomaar door de kerk. Zowel PvdA en CDA waren verdeeld. GroenLinks was bovendien eerder al tegen. GroenLinks zal nog steeds tegen stemmen omdat de partij het bedrag van 45 miljoen euro te hoog vindt. De partij zal er echter geen crisis voor riskeren.

Dinsdagmiddag om vier uur geeft de gemeente een persconferentie waarin de details verder uit de doeken worden gedaan. (bron: RTV Noord, 14/1/2003)


Jammer Tubbie, you lose. FC Groningen wilde een lagere bijdrage en heeft nu een lagere bijdrage. Politieke spelletjes rule! :wink: Doe ook nog even de groeten aan die tribune-elementen-boer. Gaat die nu misschien een financiële crisis tegemoet met het mislopen van een dergelijke order? :blbl:

Hahahahahahahaha

Groetjes uit Groningen
Harris
***
Avatar gebruiker
Harris
Basisspeler
 
Berichten: 954
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:03
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Heert-Jan » 14-01-2003 13:05

Harris,

moet dit niet eerst nog weer eens ergens getoetst worden? bij de gemeente Heerenveen was de kogel ook al door de kerk, maar vervolgens moest het naar de provincie, het rijk en de EU.
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Avatar gebruiker
Heert-Jan
Basisspeler
 
Berichten: 791
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:10
Woonplaats: Jentsjemar

Berichtdoor Heert-Jan » 18-01-2003 10:18

Ik zie een dergelijk iets nooit bij Heerenveen gebeuren(je weet het natuurlijk niet...) maar dit is toch zeer gewaagd!

Gemeente Groningen mag spelers verkopen

GRONINGEN, 18 januari 2003 08:40 - De gemeente Groningen heeft onlangs besloten voor een groot deel de financiering van het nieuwe stadion voor de plaatselijke FC voor haar rekening te nemen. Hiervoor heeft zij een groot belang in de "Euroborg nv" genomen, naast de gemeente hebben ook de provincie Groningen en FC Groningen een belang in hebben.

Fc Groningen moet jaarlijks een bedrag van 1,5 miljoen euro voor de huur en het onderhoud van het stadion betalen aan de "Euroborg nv". In de contracten met de gemeente Groningen is vastgelegd dat, indien FC Groningen de kosten niet kan opbrengen, de gemeente in de begroting mag ingrijpen. "In het ergste geval mogen wij een speler verkopen om de huurbetaling zeker te stellen", aldus verantwoordelijk wethouder Paas van Groningen.

Overigens is de financiering van het multifunctionele stadion door de stad Groningen volgens de Europese regels een geldende constructie, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de overname van het stadion van NAC door de gemeente Breda. De rede hiervan is de multifunctionaliteit van het stadion en de commerciële huurprijs die FC Groningen moet betalen.
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Avatar gebruiker
Heert-Jan
Basisspeler
 
Berichten: 791
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:10
Woonplaats: Jentsjemar

Volgende

Keer terug naar Sport overig

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron