Ondertussen bij DKV...

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gebruikersavatar
siesta
Wereldspeler
Berichten: 1283
Lid geworden op: 02-10-2005 13:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door siesta »

We staan weer boven de tokkies in ieder geval
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
!
TORCIDA
Superster
Berichten: 3132
Lid geworden op: 03-06-2008 14:27

Bericht door TORCIDA »

geen huldiging dit keer? ik vond de sfeer waar altijd zoveel over te doen is daaro ook erg matig.
Hier heb ik geen woorden voor
Grimo
Superster
Berichten: 4922
Lid geworden op: 07-10-2010 09:52

Bericht door Grimo »

Column Nico Dijkshoorn

Laten we net doen alsof het heerlijk is een Fries te zijn

Ik vind het heel raar als je trots bent op de plek waar je werd geboren. Mensen die trots zijn op hun geboorteplek doen alsof ze daar samen met het gras uit de grond zijn gegroeid. Alsof ze opeens naakt in een weiland lagen, neergeworpen door De God van Drenthe, of een willekeurige God van een andere provincie.

Ik zie het zo: je wordt meestal geboren op de plek waar je moeder negen maanden eerder verveeld op haar horloge lag te kijken, terwijl je vader tussen haar dijen lag te zwoegen. Niet iets om trots op te zijn, lijkt mij, dat je vader tijdens het carnaval, met zijn broek op zijn schoenen en verkleed als Mickey Mouse, je moeder, vlak achter een flipperkast, heeft bevrucht. Ja, je bent een Brabander, maar voor hetzelfde geld had je nu, met vierhonderd vliegen om je mond, ergens in Midden-Afrika naar een man in een plastic pak zitten loeren.

Het is allemaal toeval. Als de moeder van Frank de Boer de tram had gemist, dan zou ze de vader van Frank nooit zijn tegengekomen en dan voetbalde Ajax nu dus avontuurlijk in plaats van verkrampt. Het toeval wordt te opzichtig genegeerd. Als Robin van Persie was geboren op de Fiji-eilanden, dan was hij nu onbetwist de eerste spits van het nationale team. Maar omdat Robin nu eenmaal in Nederland is geboren, moet hij met lede ogen toezien hoe andere spitsen hem aan alle kanten voorbijlopen.

Wat ik wil zeggen is: als u trots bent op de plek waar u werd geboren, dan bent u trots op niets. Maar vertel dat in godsnaam niet aan de Friezen. Laten we net doen alsof het heerlijk is een Fries te zijn. Dat we allemaal wel een Fries willen zijn, desnoods part-time. Laten we met z’n allen doen alsof er niets fijner is dan over die fucking Afsluitdijk te mogen rijden en dan te mogen aankomen in een provincie die bestaat uit horizon en kerkjes. Laten we die Friezen wijsmaken dat we gewoon stikjaloers zijn op hun geboortegrond.

Ik, als geboren Amsterdammer, wil daarin wel een voortrekkersrol spelen. Ik ga tegen de eerste Fries die ik tegenkom zeggen: ‘Ja man, echt, haring en een tamp ossenworst, dat Amsterdamse gedoe, ik schaam me ervoor. At ik maar iedere ochtend mijn gebit zwart met een Fries suikerbrood. Kon ik maar huilen om een klomp. Was ik maar in Sexbierum uit de schoot van mijn moeder gevallen.’

Het is voor het Nederlandse voetbal van groot belang dat we die Friezen een beetje masseren in hun Gezonde Volksgevoel. We hebben afgelopen zondag weer gezien wat dat oplevert. Een legendarische wedstrijd, bekeken door een legendarisch publiek. Van mij mogen Friezen tot in de eeuwigheid aan mij gaan staan uitleggen hoe fijn het is te skûtsjesilen, als ze er maar ook bij blijven voetballen. Ik wil tot aan mijn dood wedstrijden tussen SC Cambuur en SC Heerenveen zien. Het liefst zes keer per week. En dan op zondag PEC Zwolle tegen Go Ahead Eagles. Wat Ajax heeft gedaan, lees ik wel in de krant.

Ik heb, voor het eerst in mijn leven, zo verschrikkelijk genoten van ongegeneerde provincietrots. Zondag kregen we in de rest van Nederland een lesje voetbalbeleving van de Friezen. En dat werd een keer tijd. Dat eeuwige gelul over de Elfstedentocht, laten we dat nu voor eens en voor altijd achter ons laten. Dat emotionele, onverstaanbare geouwehoer over Sietse Kruipma die met een oude krant onder zijn shirt de beroemde tocht uit 1734 reed en daar nog steeds heel bewogen over praat. Hoe hij bijvoorbeeld bij Bolsward zijn linkeroog even in de hand nam om te kijken of alles het nog deed, dat weten we nu wel.

Schaatsen is te individueel. En de toeschouwers vinden iedere deelnemer een held. Dat schiet niet op. In échte sport moet je de ander een beetje kunnen haten. Dat hebben we afgelopen zondag gezien.

Ik vond het zo lief, alleen de aanloop naar de wedstrijd al. Honderden volwassen kerels hebben zondagochtend, samen met hun zoon, een shawl gekocht met daarop de tekst: 100% tegen SC Cambuur. Volwassen mannen hebben zondagochtend een grote C op hun voorhoofd laten verven. Honderden Cambuur-supporters hebben zondagochtend staan schreeuwen naast een weiland dat ze uit Leeuwarden komen en hoorden in de verte duizenden mannen schreeuwen dat zij uit Heerenveen kwamen. Ik heb zondag geleerd daar nu eens gewoon van te genieten.

Ooit verbood Leo Beenhakker de spelers van Feyenoord mee te doen aan het Friese volkslied-ritueel. Ik heb het altijd een dappere daad gevonden. Midden in dat nationalistische gekkenhuis lekker de Donald Duck gaan zitten lezen als de spelers van Heerenveen hun shirt nat staan te huilen tijdens een onverstaanbaar hoempapa-lied. Nu twijfel ik. Ik neig ernaar het oogluikend toe te staan. Als het maar wedstrijden zoals die van afgelopen zondag oplevert.

Want het was magisch. Normaal zet ik de televisie uit als ik een gedeelte van het stadionpubliek een rood stuk plastic boven het hoofd zie houden, zodat het vanuit de lucht net lijkt of ze een rode klomp zijn, maar zondag vond ik alles goed.

Er werd door al die rare emoties namelijk eindelijk weer eens gevoetbald alsof er iets van afhing. Het was weer eens een wedstrijd die niet mocht worden verloren. Het was erop of eronder. En dat zijn de mooiste wedstrijden. De supporters waren rauw en oprecht. Heerlijk ouderwets waren de aanmoedigingen. Er vloog godzijdank geen drone met een Hollandse vlag het stadion binnen. Friezen doen niet aan moderne onzin. Ze zijn nog van de lullige woordspeling achter een vliegtuigje. Anti-Fries, las ik. Verzint u de rest zelf maar.

Friezen, het was fantastisch. Jullie hebben mij laten juichen voor een televisie. Ik heb mijn vriendin geroepen dat ze moest komen kijken. Ik heb mensen gebeld en geprobeerd ze uit te leggen waar ik naar zat te kijken. Naar de leukste voetbalwedstrijd van de afgelopen dertig jaar. En vooruit dan maar, jullie je zin: die werd niet geheel toevallig in Friesland gespeeld.

VI
Knipecity
Forumicoon
Berichten: 8723
Lid geworden op: 25-03-2004 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Knipecity »

Vind Dijkshoorn ook vaak niet grappig, maar op zich heeft hij wel een punt. Dat nationalisme kan ik me soms ook wel aan storen, maar hij heeft natuurlijk aan het einde vooral gelijk met te zeggen dat het zo mooi was allemaal :P
Wizard
Beheerder
Berichten: 5036
Lid geworden op: 28-07-2009 13:55

Bericht door Wizard »

Ik schaam me er juist voor dat Nederlanders totaal niet nationalistisch zijn. Dat Nederlanders vaak totaal niet trots zijn op hun afkomst, dat Nederlanders dat alleen een klein beetje tonen wanneer 'Oranje' het goed doet op een EK of WK. Maar voor de rest hoor je Nederlanders totaal niet.
Maar goed, de 'Holanders' zijn ook niet echt een volk maar meer een samenraapsel van Bataven, Franken, Friezen, Saksen. Sinds Willem v Oranje en de gezamenlijke opstand tegen de Spanjaarden is er dan eigenlijk een soort van 'wij' Hollanders.
De Friezen zijn daarentegen een veel ouder volk met eigen historie. Dat daar nu weinig van over is gebleven is jammer, maar ook terug te zien in andere 'oude' volken.
Dat de niet-Friezen en mn Hollanders uit het westen niet kunnen begrijpen dat de Friezen trots zijn op hun afkomst, hun cultuur en historie, begrijp ik heel goed, omdat ze dat zelf niet hebben. Ze herkennen dat niet in 'Nederland' danwel in hun regio, omdat dat er gewoonweg niet is.
Dat je dat nog sterker voelt wanneer je ouders dat aan je doorgeven, moge herkenbaar/duidelijk zijn. Waar je geboren wordt, heeft uiteraard invloed maar natuurlijk nooit zoveel invloed als hetgeen wat je ouders/familie en omgeving je meegeven.
Nico, fijn dat je het een mooie wedstrijd vond, maar om te voelen wat een echte Fries, Catalaan, Romein, Pers of Jappaner voelt, moet je toch echt daarin zijn opgegroeid en de zoete smaak ervan proeven.
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

Ik voel me absoluut geen Nederlander. Sterker: tijdens mijn vakanties probeer ik ze zoveel mogelijk te mijden :( . Ik voel me Fries, voel me meer thuis in Noorwegen, waar men leeft met de natuur, of in Duitsland of Oostenrijk dan in pak m beet Amsterdam.
Gebruikersavatar
Frisian Viking
Superster
Berichten: 4713
Lid geworden op: 27-09-2004 16:28
Locatie: Frisia

Bericht door Frisian Viking »

Wizard schreef:Ik schaam me er juist voor dat Nederlanders totaal niet nationalistisch zijn. Dat Nederlanders vaak totaal niet trots zijn op hun afkomst, dat Nederlanders dat alleen een klein beetje tonen wanneer 'Oranje' het goed doet op een EK of WK. Maar voor de rest hoor je Nederlanders totaal niet.
Maar goed, de 'Holanders' zijn ook niet echt een volk maar meer een samenraapsel van Bataven, Franken, Friezen, Saksen. Sinds Willem v Oranje en de gezamenlijke opstand tegen de Spanjaarden is er dan eigenlijk een soort van 'wij' Hollanders.
De Friezen zijn daarentegen een veel ouder volk met eigen historie. Dat daar nu weinig van over is gebleven is jammer, maar ook terug te zien in andere 'oude' volken.
Dat de niet-Friezen en mn Hollanders uit het westen niet kunnen begrijpen dat de Friezen trots zijn op hun afkomst, hun cultuur en historie, begrijp ik heel goed, omdat ze dat zelf niet hebben. Ze herkennen dat niet in 'Nederland' danwel in hun regio, omdat dat er gewoonweg niet is.
Dat je dat nog sterker voelt wanneer je ouders dat aan je doorgeven, moge herkenbaar/duidelijk zijn. Waar je geboren wordt, heeft uiteraard invloed maar natuurlijk nooit zoveel invloed als hetgeen wat je ouders/familie en omgeving je meegeven.
Nico, fijn dat je het een mooie wedstrijd vond, maar om te voelen wat een echte Fries, Catalaan, Romein, Pers of Jappaner voelt, moet je toch echt daarin zijn opgegroeid en de zoete smaak ervan proeven.
Mooi gezegd en exact zoals ik er over denk.

Wat daar laatst in Servië gebeurde met die vlag van Albanië, dat vind ik schitterend. Die Albanezen die het niet accepteren dat een ander aan hun vlag zit. Vol voor je land willen strijden en er alles aan doen om je volk trots te maken. Dat kennen we in Nederland, en buiten provincies als Friesland en Limburg niet. Jammer.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Gebruikersavatar
1983
Forumicoon
Berichten: 5276
Lid geworden op: 08-04-2005 13:11

Bericht door 1983 »

Ach er zijn echt genoeg trotse Nederlanders, ik ben er zelf 1 van. Ik ben trots op ons kleine land dat in de loop der eeuwen toch een hoop bereikt heeft ten opzichte van landen die soms veel groter zijn. Echter zijn wij Nederlanders zodanig nuchter dat we dat niet op een hele emotionele, temperamentvolle manier uiten zoals bijvoorbeeld Zuid-Amerikanen, Italianen, Balkanners etc. Ik vind daarentegen dat deze groepen maar ook bijvoorbeeld Amerikanen en zeker ook bepaalde Friezen het overdrijven. Bovendien heeft een groepje elite besloten dat trots op Nederland iets vies is waardoor veel Nederlanders trotsheid op hun landje niet eens durven uiten. Maar dat wil niet zeggen dat de Nederlander niet bestaat of niets heeft om zich trots om te voelen, wat een complete onzin zeg.
Gekko schreef:Ik voel me absoluut geen Nederlander.

Toch ben je het lekker wel :lol:
Gebruikersavatar
BK2007
Forumicoon
Berichten: 5633
Lid geworden op: 11-11-2007 18:46

Bericht door BK2007 »

Op zich lijkt het me een goed idee om ons af te scheiden van Nederland en als zelfstandige regio door te gaan binnen de EU.
We kunnen het makkelijk financieel volhouden met de aardgas en olie in de Noordzee, die ook van ons is.
Eventueel kunnen we Groningen en een stuk van Duitsland en Denemarken er later nog bij doen.
Samen maken we de club sterk.
Gebruikersavatar
1983
Forumicoon
Berichten: 5276
Lid geworden op: 08-04-2005 13:11

Bericht door 1983 »

Fout! is van de Staat der Nederlanden en dus van ons allemaal en je denkt toch niet dat men dat zomaar opgeeft. Dat ons van jou bestaat officieel namelijk helemaal niet, ja als Nederlander dan weer wel. Dat het Noorden er wel eens iets meer van mag terugzien ben ik het wel mee eens. Maar goed, dit is niet een discussie die in dit topic thuishoort.
Ebiede
Verified
Forumicoon
Berichten: 6244
Lid geworden op: 09-12-2004 19:02

Bericht door Ebiede »

ZE staan weer boven ons, zijn ze alweer aan het huldigen?
Spijt heb je morgen maar!
Grimo
Superster
Berichten: 4922
Lid geworden op: 07-10-2010 09:52

Bericht door Grimo »

BK2007 schreef:Op zich lijkt het me een goed idee om ons af te scheiden van Nederland en als zelfstandige regio door te gaan binnen de EU.
We kunnen het makkelijk financieel volhouden met de aardgas en olie in de Noordzee, die ook van ons is.
Eventueel kunnen we Groningen en een stuk van Duitsland en Denemarken er later nog bij doen.

Dit moet ik even verwerken.... allejezus.
oldtimer
Superster
Berichten: 4785
Lid geworden op: 15-12-2005 17:13
Locatie: heerenveen

Bericht door oldtimer »

BK2007 schreef:Op zich lijkt het me een goed idee om ons af te scheiden van Nederland en als zelfstandige regio door te gaan binnen de EU.
We kunnen het makkelijk financieel volhouden met de aardgas en olie in de Noordzee, die ook van ons is.
Eventueel kunnen we Groningen en een stuk van Duitsland en Denemarken er later nog bij doen.
Qua voetbal is dit natuurlijk een geweldig idee.
Er vanuitgaande dat Leeuwarden bij Nederland zal willen blijven, Heerenveen elk jaar kampioen en dus voorronde CL.
Otsje P
Verified
Superster
Berichten: 4850
Lid geworden op: 22-02-2011 12:01

Bericht door Otsje P »

Grimo schreef: Dit moet ik even verwerken.... allejezus.
Ja jong, je leest soms van die berichten... Ik was blij dat ik zat. :wink:
Gebruikersavatar
Mackan68
Forumicoon
Berichten: 6778
Lid geworden op: 01-08-2004 15:46
Locatie: De 'achterbuurt' van Techum

Bericht door Mackan68 »

Otsje P schreef: Ja jong, je leest soms van die berichten... Ik was blij dat ik zat. :wink:
Ik doe m'n best om hier op het juiste niveau op te reageren, maar het lukt me simpelweg niet.
'Eventueel kunnen we Groningen en later een deel van Duitsland en Denemarken er nog bij doen'. Hahahaha om je te bescheuren.
Mag het een onsje meer zijn alsjeblieft? :lol: :lol: :lol:
Voetbal, een spel van dood, gladiolen en grijze muizen
Gebruikersavatar
Flying Tilster
Forumicoon
Berichten: 5690
Lid geworden op: 24-09-2005 09:34
Locatie: Kootstertille

Bericht door Flying Tilster »

Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
Ebiede
Verified
Forumicoon
Berichten: 6244
Lid geworden op: 09-12-2004 19:02

Bericht door Ebiede »

Het kan niet en het is dagdromen. Maar wat mij betreft zou ik ik zo naar groot Friesland willen. Een land met veel aardgas en een redelijke zeehaven. Zijn landen die het minder hebben.
Spijt heb je morgen maar!
Gebruikersavatar
BK2007
Forumicoon
Berichten: 5633
Lid geworden op: 11-11-2007 18:46

Bericht door BK2007 »

In de Eu van de toekomst krijgen nationale regeringen steeds minder te vertellen.
De trend is dat regio's daarentegen juist meer te zeggen krijgen. Vandaar dat het zo maar eens kan zijn dat we ook in Friesland steeds meer zelfbestuur krijgen en minder met Den Haag te maken krijgen. Vooral ook doordat bijvoorbeeld men steeds minder te zeggen krijgt over de nationale Rijksbegroting etc. En dat men in de gemeenten en regio's meer eigen belastingen gaat heffen. Let maar op.
Samen maken we de club sterk.
Gebruikersavatar
abegoal
Wereldspeler
Berichten: 2452
Lid geworden op: 30-12-2004 12:45
Locatie: Heerenveen

Bericht door abegoal »

Ebiede schreef:Het kan niet en het is dagdromen. Maar wat mij betreft zou ik ik zo naar groot Friesland willen. Een land met veel aardgas en een redelijke zeehaven. Zijn landen die het minder hebben.
Meteen een goed excuus om een muur om Leeuwarden heen te bouwen. Ik zeg: DOEN!! :mrgreen:
Hotemetoten - Oppositie 0 - 3 (eindstand)
Superfean4
Basisspeler
Berichten: 912
Lid geworden op: 29-03-2011 17:39
Locatie: Langs de Luts

Bericht door Superfean4 »

Het zou toch nog een klein lichtpuntje in dit weekend zijn dat we DKV onder ons houden op de ranglijst
voor de interlandperiode
JALALALALALALA .......SCHEISSE 04
Feanfan 1
Verified
Forumicoon
Berichten: 7715
Lid geworden op: 11-07-2003 13:37

Bericht door Feanfan 1 »

Superfean4 schreef:Het zou toch nog een klein lichtpuntje in dit weekend zijn dat we DKV onder ons houden op de ranglijst
voor de interlandperiode
2-4 verloren, benieuwd hoeveel stenen er nu gegooid worden richting de Ajax-aanhang
Thinkman
Wereldspeler
Berichten: 2408
Lid geworden op: 15-10-2012 20:12

Bericht door Thinkman »

Superfean4 schreef:Het zou toch nog een klein lichtpuntje in dit weekend zijn dat we DKV onder ons houden op de ranglijst
voor de interlandperiode
7. Heerenveen 12 4 5 3 17 17-15
8. SC Camburp 12 4 5 3 17 20-19

:D
Grimo
Superster
Berichten: 4922
Lid geworden op: 07-10-2010 09:52

Bericht door Grimo »

https://www.youtube.com/watch?v=Go8v-JZ ... METra9QaUw

@MonjaAFCA: Wij zijn cambuur wij koppen stenen, friezen koppen alles weg! :lol:
Heerenveen rules
Forumicoon
Berichten: 15944
Lid geworden op: 02-12-2002 22:51
Locatie: Fryslân

Bericht door Heerenveen rules »

Haha, wat worden de Camboertjes voor lul gezet. You're Fries and you know you are. :lol: Hoor niet wat de DKV 'ers zingen in het begin vh filmpje. Maar nu is normaal praten ook wel erg lastig voor ze....
Gebruikersavatar
Fryskeboy22
Wereldspeler
Berichten: 1774
Lid geworden op: 27-12-2012 08:46

Bericht door Fryskeboy22 »

Heerenveen rules schreef:Haha, wat worden de Camboertjes voor lul gezet. You're Fries and you know you are. :lol: Hoor niet wat de DKV 'ers zingen in het begin vh filmpje. Maar nu is normaal praten ook wel erg lastig voor ze....
Ze zijn compleet verbijsterd en overdonderd dat ze eindelijk inzien dat ze fries zijn :lol:
Gebruikersavatar
Mackan68
Forumicoon
Berichten: 6778
Lid geworden op: 01-08-2004 15:46
Locatie: De 'achterbuurt' van Techum

Bericht door Mackan68 »

Heerenveen rules schreef:Haha, wat worden de Camboertjes voor lul gezet. You're Fries and you know you are. :lol: Hoor niet wat de DKV 'ers zingen in het begin vh filmpje. Maar nu is normaal praten ook wel erg lastig voor ze....
Het antwoord van het tokkievolk is 'In Leeuwarden zie je ze niet'.
Voetbal, een spel van dood, gladiolen en grijze muizen
Wizard
Beheerder
Berichten: 5036
Lid geworden op: 28-07-2009 13:55

Bericht door Wizard »

Ze beseffen ook niet dat meer dan de helft van hun 'fans' gewoon fries praten. Dat zulke 'fans' er dan ook nog tussen gaan staan, is al helemaal om je buik te scheuren van het lachen. Hopelijk kan 'Henk' ook snel een stap hogerop, en zakken ze weer snel naar de competitie waar ze thuishoren.
Stiffie
Wereldspeler
Berichten: 2305
Lid geworden op: 02-12-2002 21:53

Bericht door Stiffie »

De Leeuwarder wijk Heechterp heeft de meeste bijstandsontvangers van de 32 grootste gemeenten in Nederland.

Bijna een op de vijf personen in Heechterp ontvangt een uitkering, omdat men niet kan rondkomen van het eigen inkomen.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het landelijk gemiddelde is 2,4 procent.

Ook in de Leewarder wijken Schepenbuurt (16,6 procent) en Schieringen & De Centrale (14,3) ontvangen veel personen een bijstandsuitkering. Het gemiddelde van de gemeente ligt op 5,2 procent van de inwoners.
Enkel Rotterdam scoort als gemeente hoger met 6,3 procent van de inwoners in de bijstand. Groningen heeft net als Leeuwarden 5,2 procent bijstandsontvangers. :wink: :lol:
Gebruikersavatar
Appie_M
Superster
Berichten: 2679
Lid geworden op: 22-05-2012 15:11
Locatie: Goutum-Noord

Bericht door Appie_M »

Heechterp, daar heb ik een aantal jaar geleden een krantenwijk gehad. Was destijds echt een gigantische pauperwijk. Kan me nog herrineren dat ik op een ochtend om een uur of 06:30 mijn rondje deed en bij een van die flats kranten in de bus gooide. Opeens steekt een of andere drugsjunk zijn kop uit een raam op de 2e verdieping ofzo en begint in het wilde weg dingen te roepen. Ik dacht dat ie het tegen mij had, dus vroeg ik hem wat ie zei omdat ik het niet verstaan had. Toen kreeg ik me toch een enorm verbaal dreigement om mijn oren dat meneer mij de volgende ochtend wel even zou opwachten. Heechterp zit vol met dat soort figuren.

Fiets er nu elke ochtend doorheen op weg naar school. De figuren die je daar soms ziet lopen kunnen zo in een circus aan de slag.

Is nu overigens wel aan de beterende hand trouwens. Zit een enorm betrokken wijkcentrum die allerlei dingen organiseert en regelt voor de bewoners. Maar het duurt nog wel even voordat het een enigszins toonbaar gebied is.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen!
Gebruikersavatar
Frisian Viking
Superster
Berichten: 4713
Lid geworden op: 27-09-2004 16:28
Locatie: Frisia

Bericht door Frisian Viking »

En dan trots zijn dat er 3.000 man bij een training komen kijken. Als de halve stad zonder werk zit. Simpel volk is het toch ook.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Plaats reactie