DKV vs. 020

› alles over dit forum (en de Fansite)

Moderators: Beheerders, Fanmasters

DKV vs. 020

Berichtdoor Ebiede » 25-03-2008 21:59

Als ik hierdoor wederom een waarschuwing voor krijg dan moet het maar. Maar ik vind het raar dat wanneer ik in een topic 020 gebruik waar ik Ajax bedoel ik een waarschuwing krijg. Ik neem aan dat alle mensen die DKV gebruiken waar ze cambuur bedoelen ook geen waarschuwing krijgen. Feitelijk gezien is DKV en 020 gebruiken hetzelfde nl een andere naam gebruiken de de eigenlijke zonder te beledigen oid.

Graag een antwoord van een van de mods?
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Re: DKV vs. 020

Berichtdoor Superfries88' » 25-03-2008 22:07

Ebiede schreef:Als ik hierdoor wederom een waarschuwing voor krijg dan moet het maar. Maar ik vind het raar dat wanneer ik in een topic 020 gebruik waar ik Ajax bedoel ik een waarschuwing krijg. Ik neem aan dat alle mensen die DKV gebruiken waar ze cambuur bedoelen ook geen waarschuwing krijgen. Feitelijk gezien is DKV en 020 gebruiken hetzelfde nl een andere naam gebruiken de de eigenlijke zonder te beledigen oid.

Graag een antwoord van een van de mods?


Je krijgt voor het openen van een dergelijk topic echt geen waarschuwing hoor. Wees maar gerust :wink:.

Als beheerdersteam hebben we gewoon besloten om naamsverbasteringen niet te accepteren. Of je nu Ajaks, Joden of 020 gebruikt: dat zien we liever niet.

Het “DKV” accepteren we inderdaad wel, maar dat is al jaren geleden besloten. Wat mij betreft gebruiken we alleen nog de normale (bij)namen, maar dat is mijn mening.
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: DKV vs. 020

Berichtdoor Caspar » 25-03-2008 22:35

Ebiede schreef:Graag een antwoord van een van de mods?


We hebben inderdaad besloten om geen naamverbasteringen toe te staan op dit forum. Om twee redenen: 1. We houden het graag fatsoenlijk (wij houden er ook niet van Heerenveen met een 'O' of Heerenveen). 2. De discussie die volgt als we het wel zouden accepteren is waar de grens ligt. Als 020 mag, mag Ajakkes, Joden of - erger nog - kutjoden ook. Dat willen we voorkomen door gewoon geen enkele naamverbastering te accepteren. Op eentje na dan.
Ladies and gentleman: We've got him!
Avatar gebruiker
Caspar
Superster
 
Berichten: 4630
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:28
Woonplaats: Enschede

Re: DKV vs. 020

Berichtdoor sch4-live » 26-03-2008 11:00

Jullie lijken het bestuur van SCH wel :wink:
Maar begrijp het ook wel weer,maar om hier meteen een waarschuwing voor te geven maak het dan even hier bekend dat dat niet mag. Of heb ik nu iets gemist?.
sch4-live
Superster
 
Berichten: 2120
Geregistreerd op: 28-12-2005 11:22

Re: DKV vs. 020

Berichtdoor Superfries88' » 26-03-2008 13:00

sch4-live schreef:Maar begrijp het ook wel weer,maar om hier meteen een waarschuwing voor te geven maak het dan even hier bekend dat dat niet mag.


Een waarschuwing wil niet zeggen dat je per definitie direct op het randje van een gele kaart staat. Je moet het zien als een soort geheugensteuntje. Gewoon even een melding van “als beheerders zien we dit liever niet, zou je daar voortaan even aan willen denken?”. Veel simpeler is het niet :wink:.
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: DKV vs. 020

Berichtdoor Jazzy F. » 26-03-2008 13:44

Waarom wordt de benaming Joden niet toegestaan? Die naam hebben de Ajax-fans zichzelf toegeëigend. Dus wat is het probleem? Iedereen weet toch dat je daarmee Ajax(-fans) bedoeld, niet de groep mensen die een bepaald geloof uitoefenen.
Avatar gebruiker
Jazzy F.
Selectiespeler
 
Berichten: 299
Geregistreerd op: 30-01-2005 17:05

Re: DKV vs. 020

Berichtdoor Superfries88' » 26-03-2008 14:03

Jazzy F. schreef:Waarom wordt de benaming Joden niet toegestaan? Die naam hebben de Ajax-fans zichzelf toegeëigend. Dus wat is het probleem? Iedereen weet toch dat je daarmee Ajax(-fans) bedoeld, niet de groep mensen die een bepaald geloof uitoefenen.


Het antwoord is eigenlijk heel simpel: omdat je dan als beheerdersteam elk geval individueel moet gaan bekijken. We accepteren alleen de clubnamen plus normale bijnamen. Met normale bijnamen moet je denken aan “de trots van het noorden”, “de parel van het zuiden” en ga zo maar door.

Als wij elk geval apart moeten gaan bekijken, dan krijg je veel onduidelijkheid. We hebben daarom besloten om dit soort teksten te verwijderen. Alleen voor DKV maken we een uitzondering. Al is dat ook echt het enige.
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: DKV vs. 020

Berichtdoor Jazzy F. » 26-03-2008 14:11

Superfries88' schreef: Het antwoord is eigenlijk heel simpel: omdat je dan als beheerdersteam elk geval individueel moet gaan bekijken. We accepteren alleen de clubnamen plus normale bijnamen. Met normale bijnamen moet je denken aan “de trots van het noorden”, “de parel van het zuiden” en ga zo maar door.

Joden kun je dan toch ook tot de 'normale bijnamen' rekenen? Verder begrijp ik jullie standpunt wel.
Avatar gebruiker
Jazzy F.
Selectiespeler
 
Berichten: 299
Geregistreerd op: 30-01-2005 17:05

Re: DKV vs. 020

Berichtdoor Caspar » 26-03-2008 14:17

Jazzy F. schreef:Joden kun je dan toch ook tot de 'normale bijnamen' rekenen? Verder begrijp ik jullie standpunt wel.


Voor jou en een hele hoop anderen wel, maar voor de ander geld dat absoluut niet. Dat is ook het hele punt. Als we dit soort bijnamen en naamsverbasteringen gaan accepteren zijn wij de hele dag aan het overleggen wat we wel en wat we niet accepteren. En omdat de beheerders allemaal ook een leven naast het forum hebben...
Ladies and gentleman: We've got him!
Avatar gebruiker
Caspar
Superster
 
Berichten: 4630
Geregistreerd op: 02-12-2002 16:28
Woonplaats: Enschede

Re: DKV vs. 020

Berichtdoor Jazzy F. » 26-03-2008 14:33

Het gaat er mij om dat de naam Joden ook gebruikt word door de Ajax-fans zelf. Het is dus absoluut geen belediging of wat dan ook. Je zou dat in het zelfde rijtje kunnen scharen als Friezen voor Heerenveeners en tukkers voor Twentenaren. Anders is dat bij kakkerlakken gebruiken voor de Feyenoorders, dat is wel een belediging.

En trouwens, heeft dit nieuwe forum geen censuur-functie? Het oude forum had dat wel, toen werden die bijnamen automatisch veranderd.
Avatar gebruiker
Jazzy F.
Selectiespeler
 
Berichten: 299
Geregistreerd op: 30-01-2005 17:05

Re: DKV vs. 020

Berichtdoor forca hveen » 26-03-2008 14:52

Waarom wel een uitzondering maken voor DKV maar niet voor joden?
wees dan volledig consequent en accepteer dan DKV ook niet :wink:
forca hveen
Superster
 
Berichten: 3357
Geregistreerd op: 29-01-2008 19:46

Re: DKV vs. 020

Berichtdoor Superfries88' » 26-03-2008 15:20

Jazzy F. schreef:En trouwens, heeft dit nieuwe forum geen censuur-functie? Het oude forum had dat wel, toen werden die bijnamen automatisch veranderd.


Is momenteel niet ingeschakeld, omdat het niet (meer) nodig werd geacht.

@ forza hveen: die term is al dusdanig ingeburgerd en niet dusdanig negatief, dat DKV wel is toegestaan. Al heb ik persoonlijk zoiets van: gewoon Cambuur schrijven is toch niet zo moeilijk?
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: DKV vs. 020

Berichtdoor Skopperij » 26-03-2008 15:55

Jazzy F. schreef:Het gaat er mij om dat de naam Joden ook gebruikt word door de Ajax-fans zelf. Het is dus absoluut geen belediging of wat dan ook. Je zou dat in het zelfde rijtje kunnen scharen als Friezen voor Heerenveeners en tukkers voor Twentenaren. Anders is dat bij kakkerlakken gebruiken voor de Feyenoorders, dat is wel een belediging.

Klopt, maar als je zo'n groot forum als dit een beetje in bedwang wilt houden moet je soms één lijn trekken. Ajacieden noemen zichzelf soms Joden, maar het zou me niks verbazen als 99% van die Ajacieden amper weet wat voor lading het woord 'jood' met zich mee kan brengen. Laat staan de historische betekenis, en ga zo maar door.

En ja, DKV accepteren we als een soort ludiek-achtig-iets. ;)
Avatar gebruiker
Skopperij
Superster
 
Berichten: 6176
Geregistreerd op: 21-03-2007 17:47

Re: DKV vs. 020

Berichtdoor sch4-live » 26-03-2008 18:19

En wanneer wordt mij gele kaart weg gehaald :P :?:
sch4-live
Superster
 
Berichten: 2120
Geregistreerd op: 28-12-2005 11:22

Re: DKV vs. 020

Berichtdoor Flying Frisian » 26-03-2008 18:44

Wat betreft Joden moet er gekeken worden naar de context waarin het geplaatst is, aangezien de meeste forummers geen fan zijn van de Amsterdammers zal dit vaak een negatieve lading hebben.
Flying Frisian
Superster
 
Berichten: 3159
Geregistreerd op: 26-04-2007 08:26

Re: DKV vs. 020

Berichtdoor vlqrt » 31-03-2008 08:41

Ebiede schreef:Als ik hierdoor wederom een waarschuwing voor krijg dan moet het maar. Maar ik vind het raar dat wanneer ik in een topic 020 gebruik waar ik Ajax bedoel ik een waarschuwing krijg. Ik neem aan dat alle mensen die DKV gebruiken waar ze cambuur bedoelen ook geen waarschuwing krijgen. Feitelijk gezien is DKV en 020 gebruiken hetzelfde nl een andere naam gebruiken de de eigenlijke zonder te beledigen oid.

Graag een antwoord van een van de mods?


Vroeger hebben we eens een trend gehad waarbij de supporters van Ajax steevast mensen van het joodse geloof en 'neuzen' werden (vlak na de bestorming van NN door Ajax 'fans'). Hoewel de eerste nog als geuzennaam gezien kan worden is de tweede een regelrechte belediging. Neuzen slaat namelijk op de karakteristieke neus die veel mensen van joodse afkomst hebben en (in mijn beleving) is dit even racistisch als 'zwarten' voor afrikanen en 'gelen' voor aziaten dan wel mensen uit het midden oosten.

Dit hebben we als beheerderteam toen niet direct aangepakt totdat bleek dat ook anderen zich hieraan stoorden. We hebben toen besloten om alle verbasteringen van clubnamen dan wel niet traditionele benamingen van clubs en haar supporters niet toe te staan. De discussie die we nu voeren kun je terugvoeren op dat besluit van pakweg anderhalf tot twee jaar geleden.

Waarom alle verbasteringen verbieden? Eigenlijk is dat een even simpele als toch ook wel logische reden. Wanneer je iets wilt bewerkstelligen dan kun je het beste een regel stellen die algemeen geld, anders moet je elke keer uitleggen waarom dit geval anders is dan het geval van de vorige keer. Dit is dus gewoon voor de duidelijkheid, de beheerders snappen ook wel dat weinig mensen zich direct beledigd zullen voelen door de term 020. Alleen het is wel een verbastering en wanneer dit wel mag, waarom mag joden dan niet? Alle verbasteringen is een duidelijke richtlijn die eigenlijk iedereen snapt, dit scheelt een hoop irritatie aan beide kanten (beheerders vs. posters).

Daarnaast kun je je afvragen of je een discussie moet voeren waarbij je Ajax als 020 en Feyenoord als 010 aanspreekt, waarom niet de normale benamingen voor clubs gebruiken. Ik stoorde me ooit (lang lang geleden) ook wanneer mensen het nodig vonden om Heerenveen als H0erenveen te spellen. De spellingscheck werkt trouwens nog perfect, het is hier nog steeds niet mogelijk om de clubnaam de verbasteren en oe.
Het is maar een spelletje
vlqrt
Superster
 
Berichten: 3020
Geregistreerd op: 11-08-2003 12:17
Woonplaats: Leeuwarden

Re: DKV vs. 020

Berichtdoor hummelinho » 15-04-2008 21:00

Amsterdammers mag niet, dan zou Friezen of Limburgers ook niet mogen lijkt mij. Ajax komt nou eenmaal uit Amsterdam...

Ik weet dat er met DKV Cambuur bedoeld wordt, maar waar de afkorting voor staat? :erm: Is het dan zo moeilijk om 4 letters extra te typen?
hummelinho
Selectiespeler
 
Berichten: 430
Geregistreerd op: 30-01-2006 22:04

Re: DKV vs. 020

Berichtdoor Superfries88' » 15-04-2008 21:14

hummelinho schreef:Amsterdammers mag niet, dan zou Friezen of Limburgers ook niet mogen lijkt mij. Ajax komt nou eenmaal uit Amsterdam...


Amsterdammers mag wel. In mijn post staat Amsterdammers aangegeven als "mag niet", maar dat komt door de filter. Daar staat eigenlijk een woordje dat begint met Jo.

Beledigende termen zijn echter niet toegestaan. DKV staat voor Dertig Kilometer Verderop, dus dat kan nog wel door de beugel. Zeker omdat die term al vrij ingeburgerd is en ook in Leeuwarden niet een onbekende term is.
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: DKV vs. 020

Berichtdoor hummelinho » 16-04-2008 10:12

Dat kan inderdaad nog wel door de beugel, ik dacht dat het iets in de trand van 'De K*t Vereniging' zou zijn of een ander ongezellig woord met de K. Vond het al vreemd dat Cambuur zelf ook deze afkorting gebruikt :wink:
hummelinho
Selectiespeler
 
Berichten: 430
Geregistreerd op: 30-01-2006 22:04

Re: DKV vs. 020

Berichtdoor Venderwel » 17-04-2008 11:40

Cambuur gebruikt dezelfde afkorting voor ons, dus het zou alsnog jou uitleg kunnen zijn! :mrgreen:
Het is niet omdat het zo moeilijk is om vier letters extra te typen, het is meer dat de meeste mensen het woord Cambuur niet uit hun strot, dan wel toetsenbord krijgen.

Mensen die niet inzien dat sommige bij/geuzenamen anders zijn en anders behandeld moeten worden dan andere, hebben het denk ik niet helemaal begrepen.
In het geval van de Ajaxieden en hun geuze naam: "Ze noemen zichzelf toch ook zo? Dan is het toch geen belediging?"
Nee voor hun misschien niet maar het wordt wel vaak in een negatieve dan wel beledigende context gebruikt, dan moet je het gewoon niet toestaan. En dat 020 gedoe....ja, dat is niet beledigend, maar het wordt er over het algemeen niet overzichtelijker op!
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn


Keer terug naar Forum & fansite

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron