SCH-FCG: TIFO en sfeer

› stadion, fans, verenigingen, acties..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
Gebruikersavatar
villa Cruoninga
Invaller
Berichten: 291
Lid geworden op: 05-12-2002 17:01

SCH-FCG: TIFO en sfeer

Bericht door villa Cruoninga »

Duurt nog wel een weekje of 3 maar aangezien er elders op dit forum al over de wedstrijd gepraat wordt bij deze maar mijn 1e topic hier. Als ik bepaalde reactie's zo eens lees krijg ik het idee dat deze wedstrijd die voor jullie eerst geen speciaal tintje had (tenminste dat werd vaak beweerd) meer begint te leven (correct me if i'm wrong). Naast de strijd op het veld en de ludieke actie's draait het bij deze "derby" ook erg veel om de sfeer.

TIFO heeft de toekomst in Nederland en ook bij dit treffen was dat vorig jaar een beetje te merken. Ik vond dat wij ons toen beter lieten zien dan jullie maar daar zal wel niet iedereen hier zo over denken. Wij zullen nu ook wel weer met iets komen alleen is het nog ff kijken wat precies. Nieuw Noord is in opkomst dus ben benieuwd met wat jullie gaan komen.

Afbeelding
Afbeelding
v.s.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


En om deze adembenemde actie kan ik natuurlijk ook niet heen :?
Afbeelding

wordt vervolgd?
..still wearin' of the green!
Cross79
Wereldspeler
Berichten: 1463
Lid geworden op: 02-12-2002 17:38
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Bericht door Cross79 »

Gezonde rivaliteit is het.
Gezien dat jullie hele vak gekleurd was en bij ons alleen wat vlaggen(laat ik die kut zwaaivlaggetjes er buiten) Lijkt het bij jullie meer.
NN heeft dat ook eens geprobeerd en dat mislukte valikant.
Eens kijken of NN wat in petto heeft ik meld me gelijk aan om te helpen.
Lang leve het censuur
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

NN zou graag iets in de sfeer doen van karton-choreografie. Helaas is dit bij onze club retemoeilijk te realiseren gezien de huidige opzet van de vakken. Mensen die wel mee willen werken en mensen van wie het niet zo hoeft. Zoals gezegd hebben we eerder een keer een poging gewaagd voorafgaande aan een wedstrijd. Maar helaas werkte toen zo'n 40% van de mensen op de zuidtribune niet mee. Zo'n actie valt dan natuurlijk geheel in het water.

Maar NN denkt uiteraard wel na over wat er eventueel wel mogelijk is. Geen idee of de club weer met vlaggetjes komt - wat een succes trouwens tegen Feyenoord... - maar NN levert daar in ieder geval geen bijdrage meer aan. Wij hebben ons aan de afspraak gehouden om vorig seizoen nog te helpen en vanaf dit seizoen zeggen wij in eerste instantie nee. Ook omdat de 'kracht' van het zwaairitueel nu toch echt wel uitgewerkt is naar onze mening.

Hopelijk komt FCG ook weer goed voor de dag, want wat mij betreft is het zo dat hoe meer sfeer er bij zulke wedstrijden is, hoe beter. Als het een goede actie kan ik daar 'beroepsmatig ( :mrgreen: ) zeker wel van genieten.
Sharan
Invaller
Berichten: 294
Lid geworden op: 26-07-2003 12:42
Locatie: @Home

Bericht door Sharan »

We zullen idd. ons best doen maar zijn sterk afhankelijk van SCH! De vraag is gewoon: Krijg je alle spullen mee naar binnen of gaat men (bewust) dwarsliggen. Er is dus een thuisvoordeel.
Liever SC Cambuur dan SC Cens**r!!!
Gebruikersavatar
Freezeman
Superster
Berichten: 2867
Lid geworden op: 02-12-2002 14:34
Locatie: Sneek

Bericht door Freezeman »

Dan hoop ik ook, met het openen van dit topic, dat alle Heerenveen - Groningen "bekvechterij" hier in dit topic plaats vindt en niet alle andere willekeurige topics ermee worden "bevuild".

(niet kwaad bedoeld of zo, maar het wordt zo rommelig op laatst)
Anti anti. :)
Sharan
Invaller
Berichten: 294
Lid geworden op: 26-07-2003 12:42
Locatie: @Home

Bericht door Sharan »

Laten we het bekvechten maar in het stadion!!! Goed voor de sfeer!!
Liever SC Cambuur dan SC Cens**r!!!
Gebruikersavatar
villa Cruoninga
Invaller
Berichten: 291
Lid geworden op: 05-12-2002 17:01

Bericht door villa Cruoninga »

Gezonde rivaliteit is het.
Precies, daarom is het ook zo vreemd dat de clubs en de KNVB nou niet bepaald meewerken. Vorig jaar kregen we bij jullie maar toestemming voor 2 stokken terwijl je daar volgens mij even hard mee kan gooien als met bijvoorbeeld 5.
Gezien dat jullie hele vak gekleurd was en bij ons alleen wat vlaggen(laat ik die kut zwaaivlaggetjes er buiten) Lijkt het bij jullie meer.
Als het meer lijkt is het ook meer. Het gaat immers om het effect.
NN heeft dat ook eens geprobeerd en dat mislukte valikant.
Het lukt volgens mij nergens in Nederland altijd. Het hele verschijnsel is hier nog niet echt ingeburgerd onder de stadionbezoekers.
Ook omdat de 'kracht' van het zwaairitueel nu toch echt wel uitgewerkt is naar onze mening.
Was die 'kracht' er ooit dan???? Het heeft jullie naam als koffiekanners alleen maar versterkt. Heb nooit begrepen dat je daar als een jezelf respecterend TIFO/sfeer team aan meewerkt.
We zullen idd. ons best doen maar zijn sterk afhankelijk van SCH! De vraag is gewoon: Krijg je alle spullen mee naar binnen of gaat men (bewust) dwarsliggen. Er is dus een thuisvoordeel.
Zoals ik hierboven al zei is dit idd 1 van de problemen (het vervoeren van die hele zooi is bijvoorbeeld een andere). Wat voor regels gelden er nou voor NN omtrent vlaggenstokken??? Kunnen jullie niet ff regelen dat wij een onbeperkt aantal PVC-buizen mee naar binnen mogen? Dan regelen wij wel ff dat jullie dat hier ook mogen. Goede deal toch? :wink:
..still wearin' of the green!
Riemer
Selectiespeler
Berichten: 745
Lid geworden op: 14-02-2003 19:32
Locatie: Heerenveen

Bericht door Riemer »

Heb zeer veel zin in deze wedstrijd kijk er elk seizoen meer naar uit. Inmiddels heb ik ook al heel wat inspiratie opgedaan. Niels als je dit leest morgen maar ff cola halen in de kroeg, dit keer ben ik er wel :wink: .

Volgens mij moet NN zich ook aan regels houden, de trommel mocht tegen villareal al niet meer op de voorste rijen staan en moest naar boven. En de megafoon wordt ook niet echt op prijs meer gesteld. Al is dat aan de ene kant ook wel te begrijpen. Maar zolang er 1 of hooguit 2 mensen door zingen moet het toch geen probleem zijn. Ik zal niet een van die genen wezen schijn vals te zingen met een slokje op :( .Niels of iemand anders van NN zal dit wel beter weten dan mij al die regels.

Ik hoop dan ook op een sfeer volle wedstrijd zowel voor tijdens en na.
Gebruikersavatar
villa Cruoninga
Invaller
Berichten: 291
Lid geworden op: 05-12-2002 17:01

Bericht door villa Cruoninga »

Riemer schreef: Volgens mij moet NN zich ook aan regels houden, de trommel mocht tegen villareal al niet meer op de voorste rijen staan en moest naar boven. En de megafoon wordt ook niet echt op prijs meer gesteld. Al is dat aan de ene kant ook wel te begrijpen.
Het zal wel aan mij liggen maar dat kan ik echt totaal niet begrijpen. Hoezo is een trommel gevaarlijk en hoezo wordt het risico verlaagt als deze niet meer op de voorste rijen staat??? En een megafoon mag eigenlijk ookal niet??? De enige reden die ik kan bedenken waarom het eventueel niet zou mogen is omdat je ermee kan gooien, maar dan moet iedereen ook op zijn sokken het stadion in toch?
..still wearin' of the green!
Sharan
Invaller
Berichten: 294
Lid geworden op: 26-07-2003 12:42
Locatie: @Home

Bericht door Sharan »

Waarschijnlijk maakt die trommel te veel herrie en heeft 1 of ander ouwe zak geklaagd!! In het Oosterpark krijgt ie te horen dat ie niet moet zeuren......Afbeelding
Liever SC Cambuur dan SC Cens**r!!!
Cross79
Wereldspeler
Berichten: 1463
Lid geworden op: 02-12-2002 17:38
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Bericht door Cross79 »

Hier ook wel, maar iig zijn er volop ideeen om de sfeer te verhogen, hopenlijk lukt het dit jaar weleens.
Lang leve het censuur
Roelof
Wereldspeler
Berichten: 1436
Lid geworden op: 02-12-2002 13:16

Bericht door Roelof »

Eerlijk gezegd verwacht ik wel weer wat qua sfeeractie´s tegen Grunn. Heel veel kun je niet doen, zo lang het eigen vak er niet is. Maar mogelijkheden zijn er wel.
Zo´n choreografie-actie is best weer mogelijk. Dat het de vorige keer niet lukte, had grotendeels ook te maken de harde wind en de te kleine platen. Gewoon nog eens proberen.
Gebruikersavatar
Blizzard
Superster
Berichten: 3644
Lid geworden op: 29-03-2003 18:52
Contacteer:

Bericht door Blizzard »

Villa Cruoninga is tenminste een beetje objectief, wij hebben een betere selectie zij hebben een betere sfeer daar ben ik het mee eens, het is aan ons om een betere sfeer te creeren, misschien een leuke actie tegen Grunn?
Sharan
Invaller
Berichten: 294
Lid geworden op: 26-07-2003 12:42
Locatie: @Home

Bericht door Sharan »

Blizzard schreef:Villa Cruoninga is tenminste een beetje objectief, wij hebben een betere selectie zij hebben een betere sfeer daar ben ik het mee eens, het is aan ons om een betere sfeer te creeren, misschien een leuke actie tegen Grunn?
Is niet alleen de mening van V.G.!!
Liever SC Cambuur dan SC Cens**r!!!
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Hahaha, erg leuke ondertitel Galaxy! :D
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Eerlijk gezegd verwacht ik wel weer wat qua sfeeractie´s tegen Grunn. Heel veel kun je niet doen, zo lang het eigen vak er niet is. Maar mogelijkheden zijn er wel.
Je hebt onze e-mail adressen wel, dus kom maar op met je ideeën.

De reden dat de trommel niet voorin het vak mocht tegen Villarreal had als reden - volgens mij - dat ze zo probeerden te voorkomen dat daar een hele groep zou gaan staan. 'De trommel bovein, dan gaan ze vast ook alleen dáár staan.' Niet dus... 8)

Ik weet niet wat jullie precies voor beperkingen krijgen opgelegd, maar laat het eens weten. Misschien kunnen wij daar ook eens wat navraag achter zetten en eventueel wat regelen. Hoe meer sfeer, hoe beter. Ook al is het groen-witte... :mrgreen:

Het feit dat wij aan die vlaggetjes hebben meegeholpen is nu wel duidelijk volgens mij, maar vooruit; nog een keertje dan. :wink: Toen NN in 2001 begon waren we 'niks'. De club was erg huiverig t.o.v. ons, zagen het nut er niet zo van in. Maar toen waren daar ineens die vlaggetjes en dat was onze kans om 'goodwill' te kweken. NN en de supportersclub zouden beide hun steun geven, maar na de eerste pot bleek al dat de supportersclub er geen tijd en energie in wilden steken. Te druk met het organiseren van bingo-avonden denk ik... Dat eerste seizoen hebben we dus onze vereniging neergezet bij de club en een redelijk deel van de supporters in het stadion. Onze naam werd vermeld op de vlaggetjes (in een later stadium) en onze naam werd meerdere malen genoemd. Vorig seizoen hebben we afgesproken nog één jaar te helpen, maar dan wel tegen betaling. Immers, de club deelde ze sowieso wel uit en dan konden we er net zo goed wat aan verdienen was onze mening. Dat geld is nu natuurlijk nog steeds welkom, maar we hebben gezegd dat we er toch niet meer aan mee willen doen.
Dat het de vorige keer niet lukte, had grotendeels ook te maken de harde wind en de te kleine platen.
Niet waar! Sowieso deed een groot deel van de tribune niet mee en dan valt het dus in het water al is het 25 graden, windstil en heb je kartonnen van een meter bij twee. Zonder medewerking van de niet-NN'ers ben je nergens wat dat betreft. Maar we zoeken uiteraard wel naar andere mogelijkheden. ;)

Riemer: ik zal even kijken of ik een collaatje kom halen en jouw ideeën aan horen.
Gebruikersavatar
villa Cruoninga
Invaller
Berichten: 291
Lid geworden op: 05-12-2002 17:01

Bericht door villa Cruoninga »

Nielshh schreef: De reden dat de trommel niet voorin het vak mocht tegen Villarreal had als reden - volgens mij - dat ze zo probeerden te voorkomen dat daar een hele groep zou gaan staan. 'De trommel bovein, dan gaan ze vast ook alleen dáár staan.' Niet dus... 8)
Ongelofelijk dat een club zo openlijk tegen elke vorm van fanatieke uitingen kan zijn....
Ik weet niet wat jullie precies voor beperkingen krijgen opgelegd, maar laat het eens weten. Misschien kunnen wij daar ook eens wat navraag achter zetten en eventueel wat regelen. Hoe meer sfeer, hoe beter. Ook al is het groen-witte... :mrgreen:
We gaan er nu achteraan en nemen contact op met onze veiligheidscoordinator. Die vraagt dan aan zijn Friese collega wat er precies mag en wat niet en dat krijgen wij dan weer van hem te horen. Zodra ik het weet zet ik het hier wel neer. Het enige wat we eigenlijk willen is gewoon meer dan 2 pvc-buizen mee het vak in nemen. Vorig jaar is het goed gegaan met die 2 lange die mee naar binnen mochten dus wie weet staan ze het toe.
Het feit dat wij aan die vlaggetjes ....(tekst).... niet meer aan mee willen doen.
Ok, dat is dan helemaal duidelijk. Ik denk er zo het mijne van maar ok. Zijn jullie nou ook helemaal van die zwaaitaffarelen verlost of worden ze door iemand anders klaar gelegd?

Niet waar! Sowieso deed een groot deel van de tribune niet mee en dan valt het dus in het water al is het 25 graden, windstil en heb je kartonnen van een meter bij twee. Zonder medewerking van de niet-NN'ers ben je nergens wat dat betreft. Maar we zoeken uiteraard wel naar andere mogelijkheden. ;)
Bij welke wedstrijd hadden jullie dit eigenlijk geprobeert? En wat zou het moeten voorstellen als het gelukt was?
..still wearin' of the green!
Heert-Jan
Basisspeler
Berichten: 791
Lid geworden op: 02-12-2002 12:10
Locatie: Jentsjemar

Bericht door Heert-Jan »

Villa Cruoninga schreef:Ok, dat is dan helemaal duidelijk. Ik denk er zo het mijne van maar ok. Zijn jullie nou ook helemaal van die zwaaitaffarelen verlost of worden ze door iemand anders klaar gelegd?

Bij welke wedstrijd hadden jullie dit eigenlijk geprobeert? En wat zou het moeten voorstellen als het gelukt was?
Bij Feyenoord waren de vlagjes er wel, maar amper tot niet gebruikt. Misschien kwam dit ook wel omdat het logo van de bezoekers erop stond(en later op de grond lag..) Zelfs de speaker kondigde dit niet (op een belachelijke) manier aan!

Wedstrijd weet ik zo niet, maar er zou dan "S C H" staan.
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Riemer
Selectiespeler
Berichten: 745
Lid geworden op: 14-02-2003 19:32
Locatie: Heerenveen

Bericht door Riemer »

Wedstrijd weet ik zo niet, maar er zou dan "S C H" staan.
De wedstrijd was volgens mij tegen rkc.

Het nadeel bij Heerenveen is altijd dat je afhankelijk bent van andere supporters/toeschouwers. En die zien het nut meestal niet in van zulke acties. Al heb ik na Feyenoord thuis al wat meer hoop gekregen. De steun die de ploeg kreeg in laatste 5 min. kwam grotendeels van de noord en oost tribune. De aanmoedigingen komen wel vaker van noord als het niet zo gaat zoals het moet op het veld :lol: .

Als er een actie wil slagen, dan moet iedereen op de hoogte zijn dus zullen er wel weer tekst en uitleg bij moeten liggen. En misschien dat de speaker kan helpen door het aan te kondigen maar aub niet op een kinderachtige manier zoals bij de vlaggetjes. En als het ff kan ook geen muziek vlak voor opkomst van de spelers. Zodat de supporters zelf kunnen zingen.

Offtopic:

Niels ik kom eraan nog ff kaartje voor morgen kopen en de cola staat klaar voor je :wink:
Gebruikersavatar
villa Cruoninga
Invaller
Berichten: 291
Lid geworden op: 05-12-2002 17:01

Bericht door villa Cruoninga »

Riemer schreef:
Als er een actie wil slagen, dan moet iedereen op de hoogte zijn dus zullen er wel weer tekst en uitleg bij moeten liggen. En misschien dat de speaker kan helpen door het aan te kondigen maar aub niet op een kinderachtige manier zoals bij de vlaggetjes. En als het ff kan ook geen muziek vlak voor opkomst van de spelers. Zodat de supporters zelf kunnen zingen.
Speaker is nep. Het moet min of meer spontaan lijken. Bovendien sta je zwaar voor lul als die actie wordt aangekondigd en die vervolgens mislukt. Blaadje met uitleg is de beste manier.
..still wearin' of the green!
Riemer
Selectiespeler
Berichten: 745
Lid geworden op: 14-02-2003 19:32
Locatie: Heerenveen

Bericht door Riemer »

Villa Cruoninga schreef:
Speaker is nep. Het moet min of meer spontaan lijken. Bovendien sta je zwaar voor lul als die actie wordt aangekondigd en die vervolgens mislukt. Blaadje met uitleg is de beste manier.[/quote]
Riemer
Selectiespeler
Berichten: 745
Lid geworden op: 14-02-2003 19:32
Locatie: Heerenveen

Bericht door Riemer »

Villa Cruoninga schreef:

Speaker is nep. Het moet min of meer spontaan lijken. Bovendien sta je zwaar voor lul als die actie wordt aangekondigd en die vervolgens mislukt. Blaadje met uitleg is de beste manier.
Ben ik volkomen met je eens, maar ja je moet toch wat om iets te proberen. En wat wij willen gaat niet om een vak maar om het hele stadion. 1 vak gaat altijd nog wel, maar de rest. Dat wordt meestal wat lastiger.

Maar ik hoop dat je na de wedstrijd zult zeggen die friezen kunnen er toch wel wat van.
Roelof
Wereldspeler
Berichten: 1436
Lid geworden op: 02-12-2002 13:16

Bericht door Roelof »

Ik heb best nog wel wat ideetjes hoor. Kijk maar...

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Oke, oke. Zo is dat niet te realiseren. Maar ga alsjeblieft na één mislukte poging niet zeggen dat het niet lukt. Zodra je een eigen vak hebt staat iedereen ook nog eens doorelkaar en lukt het helemaal niet. Nou juist nu moet het lukken.

Maar er is veel meer mogelijk. Fakkels mogen dan wel niet, maar er wordt niks gezegd over rookbommen.

Afbeelding

Afbeelding

Maar ook andere, wel geinige alternatieven. In ieder geval wel origineel:

Afbeelding

Afbeelding

Linten, maar dan over het publiek:

Afbeelding

WC-papier doet het ook altijd goed:

Afbeelding

Alleen al een combinatie van wc-rollen, confetti, linten, vlaggen en balonnen kan een geweldig effect hebben. En het voordeel is dat het makkelijkte realiseren is. Verder zijn banners ook altijd mooi. Zoals ze bij FCG nu ook een paar hebben, zag ik wel.

Genoeg ideeen dus. Alleen moet je het altijd ff organiseren.
TijnFCG
Jeugdspeler
Berichten: 4
Lid geworden op: 28-08-2003 10:01

Bericht door TijnFCG »

De artikelen op de plaatjes zijn heel erg duur. Dat wel. Maar als zo'n actie eeenmaal slaagt is het ook wel een fantastisch gezicht.
Gebruikersavatar
villa Cruoninga
Invaller
Berichten: 291
Lid geworden op: 05-12-2002 17:01

Bericht door villa Cruoninga »

roelof de vries schreef:
Verder zijn banners ook altijd mooi. Zoals ze bij FCG nu ook een paar hebben, zag ik wel.
Goed gezien. Het gaat ook om gewone home-made banners en geen besteld spul ofzoiets. Heeft in Nederland volgens mij alleen 410 verder. Die hebben dan ook wel een hele lading. Wij beginnen pas net.

http://www.home.zonnet.nl/vandam69/bandieri/index.html

Afbeelding
..still wearin' of the green!
Roelof
Wereldspeler
Berichten: 1436
Lid geworden op: 02-12-2002 13:16

Bericht door Roelof »

Twente is er in Nederland mee begonnen:

http://www.vakp.nl/scripts/thumb.php?fi ... pelhalters op overzijd.jpg&w=640&h=480&q=100

En om even te laten zien hoe het ook kan:

http://www.vakp.nl/scripts/home.php?show=sfeerfotos
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Riemer en ik hebben gister onder het genot van een colaatje en wat andere versnaperingen enkele suggesties op papier gezet. Inmiddels zijn we al druk bezig te kijken wat mogelijk is. Later meer daarover!

Trouwens, concrete, uitgewerkte en goede ideeën zijn altijd welkom via een PB'tje of mailtje! 8)
Laatst gewijzigd door Niels op 29-08-2003 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
villa Cruoninga
Invaller
Berichten: 291
Lid geworden op: 05-12-2002 17:01

Bericht door villa Cruoninga »

Twente begon idd al begin jaren 90 dacht ik. Daarmee waren ze idd met afstand de 1e. Feyenoord volgde toch pas een jaar of 4, 5 later?

Ik had het in mijn vorige post trouwens alleen over het zelf maken van banners. Die van Twente zijn allemaal laten maken in 2 verschillende soorten (wapen en logo). Ze zijn nu trouwens wel de 1e met een zelfgemaakte megavlag. Gaat morgen bijdens Twente-PSV in premiere als het weer het toelaat.
..still wearin' of the green!
SuperFries
Bankzitter
Berichten: 239
Lid geworden op: 03-12-2002 06:41
Locatie: Drylts

Bericht door SuperFries »

Dag meneer Grongingen...

Wie heeft die mooie foto ook alweer gemaakt die je hier nu gebruikt als avator???

Yes yes ikke dus... :D

Ik werk elke dag met Grunningers in Heerenveen, altijd gezellig
Gebruikersavatar
villa Cruoninga
Invaller
Berichten: 291
Lid geworden op: 05-12-2002 17:01

Bericht door villa Cruoninga »

SuperFries schreef:Dag meneer Grongingen...

Wie heeft die mooie foto ook alweer gemaakt die je hier nu gebruikt als avator???

Yes yes ikke dus... :D

Ik werk elke dag met Grunningers in Heerenveen, altijd gezellig
Jup, dat klopt. Maar ik heb er netjes toestemming voor gevraagd he

Op jouw site was toen zo'n beetje als enige wat te vinden van jullie kant. Feanfans.com negeerde onze actie. Voor foto's ben je meestal afhankelijk van de tegenstander aan de overkant.

Moeten jullie trouwens niet in Tilburg zijn op dit moment?
..still wearin' of the green!
Plaats reactie