Homo's

› stadion, fans, verenigingen, acties..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gebruikersavatar
Piet
Invaller
Berichten: 441
Lid geworden op: 02-12-2002 15:08
Locatie: Amsterdam (when posting)

Homo's

Bericht door Piet »

Als titel had ik ook 'hoeren' kunnen kiezen. Of een vloek die ik niet wil opschrijven. Ook 'Joden' was een mogelijkheid geweest. Ik heb echter voor homo's gekozen.

Pas toen ik enkele jaren geleden vanwege een ongeluk een wedstrijd alleen kon bezoeken door in een stadion de lift te gebruiken, besefte ik dat hetgeen ik altijd vanzelfsprekend had gevonden lang niet altijd voor iedereen vanzelfsprekend is. Voor veel voetbalsupporters moet dit besef volgens mij nog komen. Elke wedstrijd wordt er gezongen of geroepen; homo's, hoeren, Joden, de Jostiband of 'die zwarte', regelmatig komen ze voorbij. Ik voel me daar elke keer ongemakkelijk bij, maar vind het ook lastig om er in het stadion over te beginnen. Ik denk dat hetzelfde geldt voor dit forum, want ondanks dat er een week geleden veel aandacht was voor de machocultuur in het voetbal (zie hiervoor bijvoorbeeld http://www.telegraaf.nl/telesport/voetb ... ast__.html) was hierover op dit forum niets te lezen. Vandaar dat ik deze draad open.

Graag ontvang ik jullie reacties. Wat mij betreft is een Pb daarvoor niet nodig, want hoewel ik misschien geen homo, hoer of Jood ben, ben ik wel gehandicapt, ook op het gebied van Internet.
Ok.
bollebert
Basisspeler
Berichten: 837
Lid geworden op: 01-08-2005 12:19

Bericht door bollebert »

piet wat bedoel je jongen?
dat je het vervelend vind dat er joden homo etc word geroepen?
denk dat het vaak geroepen word zonder die bepaalde groepen te willen kwetsen.
Gebruikersavatar
Appie_M
Superster
Berichten: 2679
Lid geworden op: 22-05-2012 15:11
Locatie: Goutum-Noord

Bericht door Appie_M »

Ik geloof best dat als er joden/homo's/hoeren of wat dan ook wordt geroepen, dat dat dan niet bedoelt is om de betreffende groep te kwetsen. Vaak is het een gefrustreerde uiting. Ajaxsupporters nemen bijvoorbeeld de naam joden aan als geuzennaam, daar zijn ze dus trots op. Als er dan in het stadion iets wordt geroepen in de trant van "Anti-joden" of iets dergelijks dan is dat dus eerder bedoeld als anti-ajax dan als daadwerkelijk antisemitisch. Zelfde in het geval van homo's of hoeren. De bedoeling is dus niet om homo's, hoeren of joden te kwetsen.

Precies hetzelfde geldt voor Heerenveensupporters en Cambuursupporters. Wij Heerenveensupporters roepen tegen Cambuur vaak dat wij op hertenjacht gaan. Denk je dan dat we daadwerkelijk oproepen om met een jachtgeweer op pad te gaan en alles met een gewei af te knallen? Nee, dit is gewoon bedoeld als "Anti-Cambuur" en niet als een bewijs dat wij dierenbeulen zijn. Zelfde geld voor Cambuursupporters die schreeuwen dat ze op Boerenjacht gaan.

Maar het kan voor die betreffende groep uiteraard wel beledigend of kwetsend overkomen. Het beste is om gewoon een dikkere huid te groeien en er je schouders over op te halen.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen!
Sverige.
Bankzitter
Berichten: 154
Lid geworden op: 15-03-2009 15:22

Bericht door Sverige. »

Interessante discussie.
Ik denk dat het te makkelijk is om te zeggen dat mensen simpelweg een dikkere huid moeten kweken. Dat zeiden we enkele decennia geleden immers ook over het woord neger, en inmiddels is dat bijna not done om te roepen. Wel ben ik van mening dat het woord jood een beetje een apart geval is, omdat fans van Ajax zich daar zélf mee identificeren.
Ik hoor dergelijke woorden gelukkig nooit om me heen op de tribune, dus ik stoor me er ook niet aan. Maar ik denk niet dat je het op de korte termijn kunt veranderen. Wie weet wordt het net zoals het woord neger op de lange termijn ongepast om te roepen, en zal het verdwijnen.
geert23
Invaller
Berichten: 423
Lid geworden op: 17-06-2006 09:55

Bericht door geert23 »

.....
Laatst gewijzigd door geert23 op 25-08-2021 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Knipecity
Forumicoon
Berichten: 8723
Lid geworden op: 25-03-2004 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Knipecity »

Als je als mensen met enige normen en waarden opgevoed bent en een gezond verstand hebt, dan roep je sowieso geen kreten op de tribune die met deze woorden te maken hebben, is mijn mening.

Mensen die niet een normale opvoeding hebben genoten en/of niet een gezond verstand hebben kan je dan ook nauwelijks kwalijk nemen dat ze dit wel doen.
Calimero
Forumicoon
Berichten: 5191
Lid geworden op: 13-12-2009 11:36

Bericht door Calimero »

Knipecity schreef:Als je als mensen met enige normen en waarden opgevoed bent en een gezond verstand hebt, dan roep je sowieso geen kreten op de tribune die met deze woorden te maken hebben, is mijn mening.

Mensen die niet een normale opvoeding hebben genoten en/of niet een gezond verstand hebben kan je dan ook nauwelijks kwalijk nemen dat ze dit wel doen.
Ik ken genoeg mensen met een goeie opvoeding, opleiding én baan die wel eens zoiets roepen, dus ik zie niet helemaal het verband dat je hier legt. Kun je dit nader toelichten? Want volgens mij is het roepen van dit soort dingen niet te linken aan ook maar enige vorm van opvoeding, opleiding of baan.
Knipecity
Forumicoon
Berichten: 8723
Lid geworden op: 25-03-2004 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Knipecity »

Tsja, als je dat niet snapt dan twijfel ik aan jouw opvoeding. En mensen die dat niet begrijpen heeft het ook geen zin om het uit te leggen.
Calimero
Forumicoon
Berichten: 5191
Lid geworden op: 13-12-2009 11:36

Bericht door Calimero »

Knipecity schreef:Tsja, als je dat niet snapt dan twijfel ik aan jouw opvoeding. En mensen die dat niet begrijpen heeft het ook geen zin om het uit te leggen.
Hoezo ligt dat aan mijn opvoeding dan? Wat is er mis mee als ik dit soort dingen gewoonweg constateer?
Feanfan13
Selectiespeler
Berichten: 729
Lid geworden op: 06-08-2013 16:23

Bericht door Feanfan13 »

@Knipecity jij zit ook vooraan in de kerk zeker?

Mensen zoals jij kunnen wij nauwelijks serieus nemen, omdat ze blind zijn voor de verharding van de maatschappij.

Ben nu wel benieuwd naar jouw: opleiding, werk & afkomst? Verwacht nu minimale antwoorden: universitair, dokter en van adel.

Bovendien is bewezen dat vloeken hartstikke gezond is! Lang leven? Vloek er oplos! (mits het nodig is).

On topic, we leven GELUKKIG in een land waar vrijheid van meningsuiting een grondwet is! Hieronder valt dus ook het toestaan van vloeken, zolang het bij de scheldwoorden als; homo, klootzak, lul, godverdomme etc blijft, en er geen nare ziektes worden gescandeerd, waar mensen aan overlijden, vind ik het allemaal wel prima en geen probleem. En nee het schelden is niet persoonlijk of iets dergelijks, maar het rolt er gewoon lekker uit!

Ik koppel ook even een vraag terug, kun je leven zonder te vloeken?? Of gebruik je dan woorden als, sodejuh, potverdikkeme, olle kikkers in de kroare etc?
Heerenveen rules
Forumicoon
Berichten: 15944
Lid geworden op: 02-12-2002 22:51
Locatie: Fryslân

Bericht door Heerenveen rules »

Knipe, wat laat je weer duidelijk zien wat buiten de realiteit te staan. Je relateert spreekkoren en misdragingen aan opvoeding en intellect. Maar in het voetbal werkt het anders.
Een aantal jaren geleden is er een documentaire geweest over hooligans en daarin kwam naar voren dat daar heel veel hoogopgeleiden onder zaten. Mensen met een hoge functie. Die het voetbal naast hun werk gebruiken als uitlaatklep. Dus je opmerkingen slaan nergens op.
Knipecity
Forumicoon
Berichten: 8723
Lid geworden op: 25-03-2004 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Knipecity »

Dit soort reacties zegt me genoeg over wat voor soort mensen jullie zijn. De maatschappij verhard dus ik moet daar maar in meegaan? No Way!
Maar goed, hangen jullie lekker de wannabe hooligans uit. Ik ben het met de schrijver van dit topic eens.
Gebruikersavatar
1983
Forumicoon
Berichten: 5276
Lid geworden op: 08-04-2005 13:11

Bericht door 1983 »

Knipecity, mijn ouders zijn hele degelijke, fatsoenlijke mensen die me een uitstekende opvoeding hebben gegeven. Daarnaast heb ik een prima opleiding en dito baan. En toch ga jij mij vertellen dat dat niet zo is omdat ik er in het heetst van de strijd wel eens iets uitgooi wat je normaal in alle rust niet zou doen? Wanneer jij je met een hamer op de vingers slaat dan komt er bij jouw geen godverdomme, kut of Jezus uit? Zo voelt het soms voor een fan wanneer zijn club benadeeld wordt. Heeft verder helemaal niets met (wannabe)holigans of opvoeding te maken. Laat vooropstaan dat ik er ook niet van hou als mensen continu lopen te vloeken en te tieren, niet bij het voetbal en niet in de maatschappij, maar ook dat zegt nog niets over opvoeding of opleiding niveau. Ik ken directeuren die grover in de mond zijn dan wie dan ook. Man, man wat een zwart/witte, simplistische gedachtes heb jij toch.
Heerenveen rules
Forumicoon
Berichten: 15944
Lid geworden op: 02-12-2002 22:51
Locatie: Fryslân

Bericht door Heerenveen rules »

Toch leuk die onwetende reacties van Knipe te lezen. Ik heb HBO en ben aardig opgevoed en toch gooi ik er tijdens wedstrijden ook wel eens iets uit wat daar niet bij hoort.
fuotbalgek
Superster
Berichten: 3639
Lid geworden op: 13-05-2013 16:35

Bericht door fuotbalgek »

Het is in mijn ogen niet zozeer gerelateerd aan denkniveau of opvoeding, maar aan persoonlijke normen. Je kunt vanuit je eigen normen constateren dat het niet gepast is, en natuurlijk is dit gerelateerd aan de omgeving waarin je opgegroeid bent. Toch gaat het deze zaken voorbij en is het maatschappelijk breder geaccepteerd om deze termen te gebruiken.

Waarom woorden als homo's, joden, hoeren of kanker worden gebruik is een goede vraag. Veranderen doe je het niet. Het is niet iets wat puur gerelateerd is aan het voetbal(op joden na), maar een maatschappelijk probleem.
Lardy
Superster
Berichten: 4822
Lid geworden op: 17-07-2008 20:35

Bericht door Lardy »

Kanker heb ik nooit gebruikt en zal ik nooit gebruiken. Maar in het heetst van de strijd roep je wel eens wat, en als je later weer bij moeder de vrouw op de bank zit, het hartslagje is weer wat gedaald, dan denk je: waar heb ik mij in godsnaam over staan op te winden. Heeft ook met beleving te maken, als je alles rustig vanuit je zetel aanschouwt, dan snap ik dat je niet zo snel wat roept. Maar ik snap best dat vanuit Nieuw Noord wel eens wat geroepen wordt. Ik kan mij er persoonlijk niet zo druk om maken, en dat heeft niks met, al het door Knipecity genoemde, te maken.
Gebruikersavatar
Mackan68
Forumicoon
Berichten: 6778
Lid geworden op: 01-08-2004 15:46
Locatie: De 'achterbuurt' van Techum

Bericht door Mackan68 »

Ik denk dat je op zich wel leuke reacties krijgt als je de K-ziekte vervangt voor een of andere geslachtsziekte. Platjes!! Druiper!! Gonorroe!! En wanneer je kut in gedachten hebt, je gewoon keihard vagina schreeuwt. Zie je het al voor je?!
Ik roep ook altijd 'hè verdikkie' als ik mijn kop ergens stoot, niets mis mee........NOT. Ik heb een prima opvoeding gehad, maar mij vader zei altijd vloeken mag, als het maar uit de grond van het hart is. Dus bij extreme ergernis, schrik of pijn. Niet om het vloeken zelf. Wie zonder zonden is werpe de eerste steen. Nog wat knappe stenen in de Knipe, Knipe? :D
Voetbal, een spel van dood, gladiolen en grijze muizen
Knipecity
Forumicoon
Berichten: 8723
Lid geworden op: 25-03-2004 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Knipecity »

Mackan68 schreef:Ik denk dat je op zich wel leuke reacties krijgt als je de K-ziekte vervangt voor een of andere geslachtsziekte. Platjes!! Druiper!! Gonorroe!! En wanneer je kut in gedachten hebt, je gewoon keihard vagina schreeuwt. Zie je het al voor je?!
Ik roep ook altijd 'hè verdikkie' als ik mijn kop ergens stoot, niets mis mee........NOT. Ik heb een prima opvoeding gehad, maar mij vader zei altijd vloeken mag, als het maar uit de grond van het hart is. Dus bij extreme ergernis, schrik of pijn. Niet om het vloeken zelf. Wie zonder zonden is werpe de eerste steen. Nog wat knappe stenen in de Knipe, Knipe? :D
Ow, ik ben zeker niet zonder zonde en mopper in mezelf ook regelmatig, maar jullie vloeken en schelden er maar op los en trekken je maar niks aan van mensen als Piet, mij en met ons vele anderen. Als jullie je daar goed bij voelen en je niks van anderen aan willen trekken... I rest my case.
TORCIDA
Superster
Berichten: 3132
Lid geworden op: 03-06-2008 14:27

Bericht door TORCIDA »

met alle respect voor de topic starter, het gaat echt helemaal nergens over, sterker nog de strekking of het doel van zijn post ontgaat mij volledig. Ik snap al helemaal niet wat een zijn handicap of blessure er mee te maken heeft gehad. Je komt er pas achter als je in de lift staat? Volgens mij worden we hier tot uitspraken uitgelokt. Hij is ook nog eens gehandicapt op het gebied van internet? Wat een kul. (btw ik weet wie de topic starter is en daarom snap ik deze post ook niet)
Hier heb ik geen woorden voor
Gebruikersavatar
Mackan68
Forumicoon
Berichten: 6778
Lid geworden op: 01-08-2004 15:46
Locatie: De 'achterbuurt' van Techum

Bericht door Mackan68 »

Knipecity schreef: Ow, ik ben zeker niet zonder zonde en mopper in mezelf ook regelmatig, maar jullie vloeken en schelden er maar op los en trekken je maar niks aan van mensen als Piet, mij en met ons vele anderen. Als jullie je daar goed bij voelen en je niks van anderen aan willen trekken... I rest my case.
Pardon? Waar schrijf ik dat ik alles bij elkaar scheldt en vloek en met niemand rekening hou?? Nogal aardig generaliserend vind je niet met je 'jullie vloeken en schelden er maar op los......' I rest my case also.
Voetbal, een spel van dood, gladiolen en grijze muizen
Wizard
Beheerder
Berichten: 5036
Lid geworden op: 28-07-2009 13:55

Bericht door Wizard »

Op zich heeft de topic starter een punt ware het zou gaan om 'voel je je thuis in een/het stadion'. Maar als je de titel al begint met 'homo's, en afsluit dat hij 'misschien' geen homo/hoer/jood, etc. is, vraag ik me af wat hij nu met deze post wil zeggen. Het lijkt er meer op dat 't een poll is van de homo organisatie om op elk supportersforum te peilen hoe supporters hier tegenover staan. Helemaal eens met Torcida. Wat een kul... (en ja Knipe, ik ben keurig opgevoed..)
Otsje P
Superster
Berichten: 4848
Lid geworden op: 22-02-2011 12:01

Bericht door Otsje P »

bollebert schreef: denk dat het vaak geroepen word zonder die bepaalde groepen te willen kwetsen.
geert23 schreef:Sowieso word dit natuurlijk niet als letterlijke term gebruikt richting homo's en/of joden
Hier wil ik wel even op inhaken. Specifiek op het homo geval eigenlijk. Er wordt ook hier weer beweerd dat het niet letterlijk richting de homo's is gericht. Moet je mij eens uitleggen hoe het geen belediging voor de homofiele medemens zou zijn.

Er wordt richting fans of spelers van de tegenpartij geroepen dat ze homo zijn. Het is niet bedoeld als compliment, het is bedoeld als belediging. Oftewel, door het te roepen geef je aan dat het erg is, of als een belediging opgevat moet worden als je voor homo wordt aangezien. Door iemand uit te maken voor homo, geef je toch feitelijk aan dat het iets minderwaardigs is dat je homo bent???

Moet ik wel zeggen dat ik in ons stadion weinig of geen spreekkoren hoor over homo's. Het gaat me er alleen even om dat je als je probeert een hetero te kwetsen door hem voor homo uit te maken. Dat het je doel is om de hetero te kwetsen en niet de homo. Echter, indirect kwets je juist de homo omdat je met je scheldwoord eigenlijk aangeeft de homo minderwaardig te vinden aan de hetero.
Gebruikersavatar
hm_DR88
Wereldspeler
Berichten: 1042
Lid geworden op: 16-04-2006 22:19
Locatie: Drachten

Bericht door hm_DR88 »

SVSCH schreef:Haha jezus ben je nou serieus Otsje P? Als je als homo, hoer of jood er zo over nadenkt verdien je het ook om zogenaamd "beledigd" te worden. Wat een onzin..
De wijze van nadenken verdient "zogenaamd" beledigend gedrag? En als je nou anders nadenkt, dan weer niet? En als je nou niet nadenkt?
In mijn ogen slaat Otsje P de spijker volledig op de kop. Niks anders kun je hier van maken. Tenzij.... je niet nadenkt? :)
Gebruikersavatar
wald pyk
Wereldspeler
Berichten: 1771
Lid geworden op: 21-05-2003 21:57
Locatie: boelenslaan

Bericht door wald pyk »

Dat je wel als je naasten door die kut ziekte bent kwijt geraakt.
Mensen moeten eens leren nadenken voor dat ze hier wat meer kwakken.
Laatst gewijzigd door wald pyk op 20-11-2014 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Van alles wat ik kwijt ben mis ik mijn geheugen het meest.
Gebruikersavatar
Appie_M
Superster
Berichten: 2679
Lid geworden op: 22-05-2012 15:11
Locatie: Goutum-Noord

Bericht door Appie_M »

Dat hangt van de persoon af denk ik. Een familielid van me is na een slopend gevecht met kanker uiteindelijk vorig jaar overleden. Een ander familielid van me heeft ook kanker gehad maar heeft het gelukkig overleefd. Toch doet het me helemaal niets als iemand met kanker scheldt. En nee, dat heeft niets met mijn opleiding, opvoeding, IQ of wat dan ook te maken.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen!
Otsje P
Superster
Berichten: 4848
Lid geworden op: 22-02-2011 12:01

Bericht door Otsje P »

Appie_M schreef:En nee, dat heeft niets met mijn opleiding, opvoeding, IQ of wat dan ook te maken.
Dat klopt. Maar het feit dat het jou niet pijn doet, betekend niet dat het een ander ook geen pijn kan doen.

De één stapt daar zo maar overheen, en een ander vind het verschrikkelijk.

(Verder geen aanval richting jou, ook ik voel me er niet door geraakt, ook al heeft mijn vader bijvoorbeeld kanker gehad. Maar ik kan me voorstellen dat vele anderen er heel anders over denken, en zal het woord zelf dan ook nooit in een beledigende context gebruiken.)
TORCIDA
Superster
Berichten: 3132
Lid geworden op: 03-06-2008 14:27

Bericht door TORCIDA »

het valt me vaak op dat normen en waarden hier direct worden gekoppeld aan verstandelijk vermogen. Iets wat pertinent niet waar is en niet klopt. Maar ja als je geen antwoord weet dan is dat zo makkelijk 'scoren' als je er anders over denkt.
Hier heb ik geen woorden voor
Gebruikersavatar
Appie_M
Superster
Berichten: 2679
Lid geworden op: 22-05-2012 15:11
Locatie: Goutum-Noord

Bericht door Appie_M »

Otsje P schreef:Dat klopt. Maar het feit dat het jou niet pijn doet, betekend niet dat het een ander ook geen pijn kan doen.

De één stapt daar zo maar overheen, en een ander vind het verschrikkelijk.

(Verder geen aanval richting jou, ook ik voel me er niet door geraakt, ook al heeft mijn vader bijvoorbeeld kanker gehad. Maar ik kan me voorstellen dat vele anderen er heel anders over denken, en zal het woord zelf dan ook nooit in een beledigende context gebruiken.)
Inderdaad, het hangt van de persoon af of je je er wel of niet door geraakt voelt. Geldt voor wel meer dingen. Inderdaad stapt de een er wat makkelijker over heen dan de ander. Ik stap er dan blijkbaar wat makkelijker overheen dan andere mensen en mij raakt het niet of nauwelijks.

Wel kan ik me voorstellen dat het voor andere mensen behoorlijk rot voelt als je iemand door een ziekte kwijtraakt. Dus verder absoluut niet beledigend bedoelt.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen!
Lipton
Forumicoon
Berichten: 6808
Lid geworden op: 25-12-2003 20:39

Bericht door Lipton »

Het valt mij wel op dat we steeds meer (scheld)woorden nodig hebben om onze mening kracht bij te zetten.
Het is geen slechte wedstrijd meer, maar een kanker slechte wedstrijd.
Het is geen slechte voetballer meer, maar een kut mongool.

ect.

Het valt mij daarnaast op dat we ons steeds drukker maken om kleine dingen, kleine dingen die mensen echt tot ontploffing kunnen brengen. Het relativeren lijkt voor veel mensen wel steeds moeilijker te worden.
Te veel relativeren is natuurlijk niet goed, er moet bij voetbal enige emotie zijn, maar je moet wel "normaal" blijven doen.
Gebruikersavatar
Mackan68
Forumicoon
Berichten: 6778
Lid geworden op: 01-08-2004 15:46
Locatie: De 'achterbuurt' van Techum

Bericht door Mackan68 »

Wat is dat nou weer om die knaap hier zo aan te vallen. Gister klonk na het niet terug geven van de bal na uittrappen bij blessure luidkeels uit een paarhonderd monden. En op dat moment had ik daar totaal geen moeite mee. Was 'gewoon' even in het heetst van de strijd. Achteraf vind ik trouwens dat alles geoorloofd is tegen Groningen.
De besturen mogen dan volgens Riemer een 'warme onderlinge band' hebben. Die lul van een stadionspeaker meende de vorige thuiswedstrijd de supporters op te moeten zwepen met de woorden: Over 2 weken leggen we H0erenveen even over de knie. Als we het hier dan toch zo nodig over respect moeten hebben dan lust ik er nog wel een.
Laatst gewijzigd door Mackan68 op 08-12-2014 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Voetbal, een spel van dood, gladiolen en grijze muizen
Plaats reactie