Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

› stadion, fans, verenigingen, acties..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor Superfries88' » 15-04-2012 23:03

De kritiek an sich kan ik me heel goed voorstellen. Iedere thuiswedstrijd zit er 26.000 man op de tribune, het gaat mogelijk zelfs naar 30.000 en dan heb je nog een deel van de doelgroep nog niet eens te pakken. Op het document met de relatienummers met uitregistratie staat de teller momenteel op 10.873. Nu kan het best zo zijn dat het document niet helemaal waarheidsgetrouw is, maar het gaat hoe dan ook om een zeer behoorlijke groep. Als ik dan de aantallen plus foto's eens bekijk, dan snap ik daar soms maar bitter weinig van. Ik geloof ook niet dat je met 104 supporters de doelgroep voor NEC-uit voldoende benut.

Ik denk dat iedere betrokkene groepering eens goed moet nadenken over de mogelijkheden. Je kan hierbij denken aan acties; gratis mee, goedkoop heen, een pakket wedstrijden voor een schappelijke prijs en zo is er vast nog wel iets te bedenken. Je kan ook kijken naar de reclame. Uiteraard vanuit de club, maar ook vanuit de supportersverenigingen. Wat is er mis met aansprekende advertenties in de Corner, FeanFan, Noord Nieuws, programmaboekjes en andere uitgaven? Waarom niet meer ruimte aan wijden op websites?

En natuurlijk geloof ik niet in een dusdanige vooruitgang dat we per seizoen opeens honderden supporters meer trekken per gemiddelde wedstrijd. Heerenveen blijft een club met een aanhang die op zulke fronten wat minder fanatiek is en dat moet je ook gewoon durven te accepteren. Maar je kan er wel alles aan doen om de daadwerkelijke doelgroep te stimuleren om te (blijven) gaan. Dat hoeft heus niet iedere keer, je hoeft heus geen grote verliezen te lijden. Je moet vooral kijken naar wat er wel/niet mogelijk is en proberen te profiteren. Ik heb absoluut het gevoel dat er meer in zit. Dat zie ik bij vlagen ook wel terug.

Maar goed, uiteindelijk moet iedereen zelf de stap zetten en dat blijft een gevoelig item. Iedereen heeft eigen aspecten om rekening te houden: andere activiteiten, financiën, het vervoer en bovenal een stuk interesse. Ik merk ook dat zelfs een deel van de 'vaste groep' ook weer afhaakt na een bepaalde tijd. Vanwege privé-redenen enerzijds, maar sommigen hebben het na zoveel seizoenen ook wel weer gezien. Ik kan me best voorstellen dat iemand na vijf á tien keer dezelfde wedstrijd het wel gezien heeft en wat makkelijker afstand neemt. Daar verander je weinig aan.
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor Flying Tilster » 16-04-2012 00:42

Elke week pleite zijn naar "een voetbalwedstrijd".. wat denk je dat het gezin daar van zegt?
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
Avatar gebruiker
Flying Tilster
Superster
 
Berichten: 5690
Geregistreerd op: 24-09-2005 08:34
Woonplaats: Kootstertille

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor Eric » 16-04-2012 02:17

Statistisch gezien hebben wij de oudste supporters van de Eredivisie en die komen ook nog eens uit een van de armste provincies in Nederland. Daarnaast geef je een belangrijke reden al zelf: mensen kennen weinig anderen die ook gaan. Bij Heerenveen heb je een groep die vooraf afspreekt in de Skoffel of wat de stamkroeg nu ook is, maar daarnaast zijn het meer families die naar wedstrijden gaan. Ik ben gister bij Feyenoord - Excelsior geweest en het viel mij op daar (mede door het niet hebben van stoelnummering) dat iedereen in het vak elkaar kent en begroet. Bij Heerenveen is dit, met uitzondering van NN, veel minder.
Ook komen de supporters van Heerenveen allemaal uit één provincie, waarbij de spreiding over die provincie hoog is terwijl de provincie slecht gelegen ligt. Bij een club als NEC of Vitesse komen de supporters veel meer uit een stad, wat dus dus resulteert in dat mensen elkaar sneller kennen en er dus groepen gevormd worden voor uitwedstrijden.
Kortom, er zijn genoeg logische redenen waarom er niet veel supporters meegaan. Voor de supportersclub, en ook voor de club zelf, ligt hier een mooie uitdaging. Breng die 26.000 man eens bij elkaar.
Avatar gebruiker
Eric
Superster
 
Berichten: 3079
Geregistreerd op: 08-12-2002 12:00
Woonplaats: Rotterdam

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor JD » 16-04-2012 07:03

Volgend jaar gaat de club uitwedstrijden ook meer promoten door bijvoorbeeld de uitwedstrijden om te roepen in het stadion (zoals vroeger ook gebeurde).

Ik was er zelf ook niet zaterdag maar 104 supporters is zeker triest voor een wedstrijd op EV. Dat Veenstra hierover Twitterd vind ik alleen maar leuk eigenlijk, je voelt je gewaardeerd als uitsupporter zeg maar. Tijdens andere voorzitters is dit nooit zo geweest, Riemer wou zelfs uitpubliek afschaffen.
JD
Selectiespeler
 
Berichten: 398
Geregistreerd op: 18-12-2003 19:15

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor Blizzard » 16-04-2012 09:24

Naast de al eerder genoemde redenen zou het ook met de locatie te maken kunnen hebben. We zitten hier nu eenmaal wel in het hoge noorden. Vanuit Utrecht of Arnhem ben je vrijwel overal veel sneller terwijl je bij ons toch erg veel reistijd hebt als je bijvoorbeeld naar het zuiden van het land moet.
Avatar gebruiker
Blizzard
Superster
 
Berichten: 3644
Geregistreerd op: 29-03-2003 18:52

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor Heerenveen rules » 16-04-2012 11:36

Jaap F. schreef:Tegen twente ben ik in het buitenland, tegen Heracles overweeg ik nog. Voor mij is ook altijd belangrijk dat Cor meegaat,


Jij hebt dus geen enkel recht commentaar op anderen te leveren!
Heerenveen rules
Superster
 
Berichten: 15935
Geregistreerd op: 02-12-2002 22:51
Woonplaats: Fryslân

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor heerenveenown » 16-04-2012 14:14

Hoi,

Ik zit bij Feanatics en die horen elk seizoen ook 2 uitwedstrijden te bezoeken..
Ik zit er nu 2 jaar bij maar ik heb hier nooit duidelijk bericht over gehad..

Dit is ook zo onduidelijk als wat.

Een aantal keren per seizoen kun je met de Feanatics-bus een uitwedstrijd bezoeken. Je ontvangt hiervoor van tevoren een uitnodiging.


Weet iemand hier meer over?
Wij zijn 1, wij zijn Sc Heerenveen!
Avatar gebruiker
heerenveenown
Basisspeler
 
Berichten: 676
Geregistreerd op: 22-12-2011 23:06
Woonplaats: Friesland

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor Calimero » 16-04-2012 17:28

heerenveenown schreef:Hoi,

Ik zit bij Feanatics en die horen elk seizoen ook 2 uitwedstrijden te bezoeken..
Ik zit er nu 2 jaar bij maar ik heb hier nooit duidelijk bericht over gehad..

Dit is ook zo onduidelijk als wat.

Weet iemand hier meer over?

Volgens mij is dit aardig verwaterd bij de club. Vroeger was het wel zo dat er twee keer per jaar een wedstrijd werd bezocht, nu is dat al sinds tijden niet meer zo. Waarom weet ik niet. Vind het persoonlijk een leuk idee, als het maar bij wedstrijden is dit niet zo in trek zijn bij de overgrote menigte.

Verder moet ik alleen maar lachen om dit topic. Juist de mensen die er bijna nooit zijn, gaan lopen klagen dat iedereen moet gaan. Vergeet niet dat veel jongeren nog studeren, en dus gewoon simpelweg de tijd en het geld niet hebben om er elke keer weer te zijn. Ik was zelf ook in Nijmegen, en zo'n dag kost je gewoon minimaal 50 euro. Ik kan wel begrijpen dat niet iedereen dat kan opbrengen om de twee weken, aangezien je je vaste kosten ook nog hebt en daarbij ook nog bij de thuiswedstrijden lekker wat wilt drinken voorafgaande aan de wedstrijd.

Ik probeer zelf zoveel mogelijk te bezoeken, maar bij 10 wedstrijden vind ik altijd toch wel dat ik het aardig doe. Er zijn mensen die er minder bezoeken, er zijn mensen die er meer bezoeken. Respect voor beide, ze zijn er in ieder geval zo nu en dan.
Avatar gebruiker
Calimero
Superster
 
Berichten: 5191
Geregistreerd op: 13-12-2009 11:36

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor Lasse4evah » 16-04-2012 17:41

Vroeger toen ik bij mem woonde kon ik het nog wel betalen, nu pik ik de leuke wedstrijden er uit en dan houd het op.
Lasse4evah
Wereldspeler
 
Berichten: 1310
Geregistreerd op: 09-02-2006 19:07

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor heerenveenown » 16-04-2012 19:55

Daarom ben ik ook lid van Feanatics, voor de rest vind ik het namelijk niks voorstellen.
Je krijgt een boekje van in totaal 4 a4tjes, en dat boekje gaat alleen over de vlaggendragers zeg maar..

Als er er niks meer gedaan word met uitwedstrijden kan ik het net zo goed opzeggen..
Wij zijn 1, wij zijn Sc Heerenveen!
Avatar gebruiker
heerenveenown
Basisspeler
 
Berichten: 676
Geregistreerd op: 22-12-2011 23:06
Woonplaats: Friesland

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor NN4ever » 16-04-2012 20:13

Dan zou ik het maar gelijk stopzetten. Dan kun je daarna mooi lid worden van Nieuw Noord, want zij regelen nog wel zo nu en dan vervoer naar uitwedstrijden. En nog veel meer natuurlijk. :wink:
1. Heerenveen
2. Familie
Avatar gebruiker
NN4ever
Basisspeler
 
Berichten: 508
Geregistreerd op: 10-10-2006 17:48
Woonplaats: Sneek

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor heerenveenown » 16-04-2012 20:43

Haha :stan:
Zal ik naar kijken, kan eerst iemand van de supporters raad of die daar dicht bij zit, kijken hoe dit zit?
Wij zijn 1, wij zijn Sc Heerenveen!
Avatar gebruiker
heerenveenown
Basisspeler
 
Berichten: 676
Geregistreerd op: 22-12-2011 23:06
Woonplaats: Friesland

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor heerenveenown » 17-04-2012 11:33

Feanatieke schreef:Heb je dit trouwens van de clubsite? Ik zou het zeer slordig vinden als dit er wel op staat, maar al lang niet meer zo is.
Dat gekopieerde stuk staat inderdaad op de club site ..
Wij zijn 1, wij zijn Sc Heerenveen!
Avatar gebruiker
heerenveenown
Basisspeler
 
Berichten: 676
Geregistreerd op: 22-12-2011 23:06
Woonplaats: Friesland

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor Arnoud » 17-04-2012 13:33

Gevalletje Supportersraad ? Dat weet ik zo direct niet. Ik weet 100 % zeker dat er dit seizoen in ieder geval 1 keer een bus met Feanatics naar een uitwedstrijd is geweest. Welke weet ik echt niet meer want veel aandacht heb ik er toen niet aan geschonken maar het moet eenvoudig na te gaan zijn. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat "heerenveenown" geen bericht heeft ontvangen omdat zijn e-mail adres gewijzigd is en hij dat niet doorgegeven heeft, omdat hij verhuisd is en dat niet doorgegeven heeft, het mailtje in zijn spambox terecht is gekomen of hij het mailtje gewoon niet gelezen heeft. Vooralsnog geen gevalletje Supportersraad denk ik.
Avatar gebruiker
Arnoud
Superster
 
Berichten: 1660
Geregistreerd op: 02-12-2002 20:04
Woonplaats: aan De Fluezen

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor heerenveenown » 17-04-2012 15:29

Ik heb vorig jaar een mailtje gestuurd hoe het zat en toen vroegen ze ook of ik de goeie mail had gestuurd;
En die klopte gewoon ;)
Wij zijn 1, wij zijn Sc Heerenveen!
Avatar gebruiker
heerenveenown
Basisspeler
 
Berichten: 676
Geregistreerd op: 22-12-2011 23:06
Woonplaats: Friesland

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor Hielke » 17-04-2012 16:27

Dat er bij een leuke, ongedwongen en belangrijke uitwedstrijd als zaterdag slechts 104 mensen in het vak staan, vind ik onbegrijpelijk voor een club met zo'n achterban. Of ik het erg vind? Mwah. Drukbezochte uitwedstrijden zijn mooi, vanwege de sfeer en de massale steun, maar met een klein, vast clubje in het vak staan heeft ook zeker z'n charme. Sterker nog, eigenlijk vind ik dat altijd het leukst. Dus blijf maar lekker thuis allemaal! :wink:
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor Knipecity » 17-04-2012 19:20

Hielke schreef:Dat er bij een leuke, ongedwongen en belangrijke uitwedstrijd als zaterdag slechts 104 mensen in het vak staan, vind ik onbegrijpelijk voor een club met zo'n achterban. Of ik het erg vind? Mwah. Drukbezochte uitwedstrijden zijn mooi, vanwege de sfeer en de massale steun, maar met een klein, vast clubje in het vak staan heeft ook zeker z'n charme. Sterker nog, eigenlijk vind ik dat altijd het leukst. Dus blijf maar lekker thuis allemaal! :wink:

Denk dat uitwedstrijden toch vooral voor de fanatiekste supporters zijn. De supporters die ook lid zijn van Nieuw Noord en Feanfan. Hoeveel zijn dat inmiddels? Je ziet ook in verhouding weinig oudere mensen in een uitvak. Het zijn heel veel tieners en twintigers volgens mij. Zelf ging ik vroeger wel vrij regelmatig naar een uitwedstrijd, maar voel ik nu de behoefte nauwelijks nog. Ik heb een druk leven, een gezin en kan het prima op eredivisie live zien. Hoeft van mij dus niet.

Zou mooi zijn als aleen al vanuit Feanfan en NN (3500 leden samen?) standaard zo'n 10% meeging en bij topduels het dubbele. Aangevuld met nog wat niet-leden.
Knipecity
Superster
 
Berichten: 8723
Geregistreerd op: 25-03-2004 16:57
Woonplaats: Friesland

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 17-04-2012 19:41

Knipecity schreef: Je ziet ook in verhouding weinig oudere mensen in een uitvak. Het zijn heel veel tieners en twintigers volgens mij.


Dit valt heel erg mee. Ik denk zelfs dat bij Heerenveen landelijk gezien het meeste 'ouderen' in het uitvak staan/zitten. Maar dat is natuurlijk net wat je definitie van 'oud' en 'jong' is. Tieners en twintigers hebben zeker niet de overhand bij Heerenveen in de uitvakken.
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor Jaap F. » 17-04-2012 20:50

Heerenveen rules schreef:
Jaap F. schreef:Tegen twente ben ik in het buitenland, tegen Heracles overweeg ik nog. Voor mij is ook altijd belangrijk dat Cor meegaat,


Jij hebt dus geen enkel recht commentaar op anderen te leveren!

Het is een goed topic geworden, met een prima reactie van Superfries 88.

Ik lever geen commentaar op anderen, ik vraag me vooral iets af. Als ik ergens commentaar op lever is het misschien op de diverse supportersverenigingen en de club, om iets meer moeite te doen om mensen mee te krijgen.
Jaap F.
Erelid
 
Berichten: 883
Geregistreerd op: 02-12-2002 00:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor Knipecity » 18-04-2012 09:18

Uitsupporters (heerenveen naar uitwedstrijd) leveren de club niet direct geld op, maar kosten vooral geld door begeleiding van stewards ed.. Ik denk dat dat de reden is.

Zaken als uitstraling, steun etc. zijn niet te meten factoren en voor een boekhouder irrelevant.
Knipecity
Superster
 
Berichten: 8723
Geregistreerd op: 25-03-2004 16:57
Woonplaats: Friesland

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 18-04-2012 09:52

Knipecity schreef:Zaken als uitstraling, steun etc. zijn niet te meten factoren en voor een boekhouder irrelevant.


Ah, vandaar dat er nu steeds meer aandacht aan besteed gaat worden, gezien de boekhouders en zuurpruimen van de vorige directie weg zijn.
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor Superfries88' » 18-04-2012 10:26

Voor een boekhouder wel, maar de voetballerij gaat natuurlijk veel verder dan de boekhouding. Het draait uiteindelijk vooral om plezier en een gezonde financiële huishouding is een belangrijke ondersteuning daarin. In bepaalde gevallen moeten de cijfertjes alleen niet allesbepalend zijn. Supporters van de uitspelende club horen er gewoon bij. Overigens vind ik het argument 'het kost vooral geld' wel erg discutabel, want ik denk dat menigeen niet wil horen hoeveel geld er werkelijk verkwanseld is als je er kritisch de loep op legt. Ik begrijp best dat de verantwoordelijke instanties het risico vooraf al proberen te temperen, maar het gaat al verder dan dat. In Den Haag maken ze er al helemaal een potje van, zelfs de helft minder aan inzet van politie/stewards zou al ruimschoots genoeg moeten zijn bij ADO – Heerenveen...

Uitsupporters beschouw ik als een belangrijk aspect in het geheel, ik vind het enorm sfeerverhogend en het blijkt wel dat deze steun waardering oplevert. Bij Heerenveen is dat ook wel duidelijk geworden. Veenstra twittert er regelmatig over, meerdere mensen van de club maken rondom een uitwedstrijd nog wel eens een praatje (soms zelfs in het uitvak), Jans en Herder zoeken vrijwel altijd even contact met het uitvak en spelers zijn ook duidelijk gecharmeerd. Ze informeren blijkbaar zelfs hoeveel supporters de reis ondernemen. Ook vanuit de club is er dus veel draagvlak, m.i. volkomen terecht.

Ik hoop zelfs dat Heerenveen er nog een volgende stap in gaat zetten, om mensen over dat drempeltje te helpen. Het is heerlijk om uitwedstrijden te bezoeken en incidenten vinden er zelden tot nooit plaats. Ik heb nog nooit één situatie meegemaakt waarbij ik me onveilig voelde en ik bezoek inmiddels toch alweer een jaar of zeven uitwedstrijden. Natuurlijk is er wel eens iets waar je je aan stoort, maar dat is bij thuiswedstrijden niet anders, ongeacht waar je zit of staat. Ik hoop heel erg dat de club het gaat stimuleren. Al gaat het op jaarbasis maar om bijvoorbeeld vijftig supporters in totaliteit die vijf extra wedstrijden bezoeken, dan heb je toch alweer een prima stap gezet. Zoiets moet toch haalbaar zijn als de diverse partijen enige moeite willen doen.
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor NN4ever » 18-04-2012 10:53

Bij Heracles hebben ze een paar seizoenen de actie ''samen uit samen thuis'' gehad. Dit hield in dat je 10 uitwedstrijden kon bezoeken voor slechts 150 euro. Dat is geen geld natuurlijk. Weliswaar moest je dan wel met de bus, maar het is al een begin.

Ik denk dat iets soortgelijks hier ook makkelijk kan. Dus dat de club met beide verenigingen om de tafel gaat zitten en kijken wat er eventueel georganiseerd kan worden in de toekomst.
1. Heerenveen
2. Familie
Avatar gebruiker
NN4ever
Basisspeler
 
Berichten: 508
Geregistreerd op: 10-10-2006 17:48
Woonplaats: Sneek

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor heerenveenown » 18-04-2012 11:03

Zouden ze hier willen kijken hoe actief ze nog zijn met Feanatics naar uitwedstrijden?

Er zijn (staat op de site) 1.250 leden, en bij activiteiten staat een uitwedstrijd bezoeken met een begeleider.
Als ze dit goed organiseren heb je dus ook meer supporters naar uitwedstrijden.

En anders kan je Feanatics naar mijn inzien wel opdoeken, meer dan 2 a4tjes per 3 maanden is het niet. Ja of je wil nog vlaggendrager worden, maar dat zou je eerder nog bij de Junior Heroes kunnen doen.
Wij zijn 1, wij zijn Sc Heerenveen!
Avatar gebruiker
heerenveenown
Basisspeler
 
Berichten: 676
Geregistreerd op: 22-12-2011 23:06
Woonplaats: Friesland

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor Knipecity » 18-04-2012 11:19

MAar even heel wat anders. Ik krijg wel steeds meer het gevoel bij uitvakken en ook bij sfeervakken in het algemeen dat het die mensen steeds meer draait om het maken van sfeer, zingen, springen etc, dan het bekijken van een wedstrijd. Een soort shanti-koor voor supporters. Ik durf te wedden dat veel mensen in dat vak nauwelijks wat van het verloop van de wedstrijd mee krijgen en wellicht zitten er ook een boel mensen bij die vooral willen zingen en springen en gezellig doen. Wordt een bijzaak dan niet hoofdzaak?

Het verloop van de wedstrijd heeft totaal geen invloed soms. Het vak zingt gewoon door bij een tegendoelpunt, of stopt heel even en gaat dan weer vrolijk verder. Je hebt zelfs van die dirigenten. Ajax had er ook weer een. Blote bast, op de railing staan, rug naar het veld en dirigeren maar. Bij ons is er ook zo'n figuur. Die kijkt niet eens naar de wedstrijd.
Knipecity
Superster
 
Berichten: 8723
Geregistreerd op: 25-03-2004 16:57
Woonplaats: Friesland

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 18-04-2012 11:28

Kom op mensen, een eng mannetje als Knipecity moet je niet op reageren. Die discussie is hier al vaker gevoerd. Mensen die later komen, eerder weggaan en met de buurman kletsen krijgen ook niks van het voetbal mee. Zo ken ik er nog wel een paar.

Maar hij heeft wel gelijk, de meesten komen om gezellig te ouwehoeren, tussendoor beetje voetbal kijken en af toe wat schreeuwen. Lekker toch? 8)
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor Superfries88' » 18-04-2012 12:04

Knipecity schreef:MAar even heel wat anders. Ik krijg wel steeds meer het gevoel bij uitvakken en ook bij sfeervakken in het algemeen dat het die mensen steeds meer draait om het maken van sfeer, zingen, springen etc, dan het bekijken van een wedstrijd.


Er zullen supporters zijn waar een dergelijk beeld op van toepassing is, maar de ruime meerderheid geef je een volstrekt foutief stempel mee. Mijn ervaring is dat de sfeer echt afhangt van het spelverloop, tijdens zo'n eerste helft in Nijmegen is het gewoon stil of hoor je gemopper en teleurstelling overheersen. Gaat het goed, dan zie je de sfeer ook toenemen. Maar ook tijdens het zingen en springen kan je gewoon de wedstrijd volgen. Sterker nog: ik kijk wedstrijden bijna altijd volledig terug om een beeld vast te kunnen stellen en ik merk dat mijn eigen beleving nauwelijks/geen invloed heeft, meestal constateer ik precies hetzelfde. Dat geldt voor de meesten die ik spreek. Het is dus absoluut niet zo dat een dergelijke vorm van fanatisme een verlammende werking heeft op de kijkwijze.
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 18-04-2012 12:08

Achja, en wat dan nog? Laat iedereen lekker in zijn waarde zeg. Als jongens komen om zich even lekker uit te leven (zonder dat ze daarbij de wet overtreden) en misschien niet zo naar het voetbal kijken als oppergod ALS26.000 maakt dat toch niet uit? Het zou wat zijn zeg als iedereen een bepaalde manier opgelegd zou moeten krijgen. Dat idee krijg ik bij hem wel en beetje en dat is best wel eng. Gelukkig komt zijn gedachtegoed alleen hier op het forum en heeft hij verder geen enkele vorm van invloed (Godzijdank)
Corruption is everywhere, fight it!
Avatar gebruiker
Fanatic 4-ever
Superster
 
Berichten: 6181
Geregistreerd op: 17-12-2004 22:21
Woonplaats: Oudeschoot

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor TORCIDA » 18-04-2012 12:34

MAar even heel wat anders. Ik krijg wel steeds meer het gevoel bij uitvakken en ook bij sfeervakken in het algemeen dat het die mensen steeds meer draait om het maken van sfeer, zingen, springen etc, dan het bekijken van een wedstrijd. Een soort shanti-koor voor supporters. Ik durf te wedden dat veel mensen in dat vak nauwelijks wat van het verloop van de wedstrijd mee krijgen en wellicht zitten er ook een boel mensen bij die vooral willen zingen en springen en gezellig doen. Wordt een bijzaak dan niet hoofdzaak?

Het verloop van de wedstrijd heeft totaal geen invloed soms. Het vak zingt gewoon door bij een tegendoelpunt, of stopt heel even en gaat dan weer vrolijk verder. Je hebt zelfs van die dirigenten. Ajax had er ook weer een. Blote bast, op de railing staan, rug naar het veld en dirigeren maar. Bij ons is er ook zo'n figuur. Die kijkt niet eens naar de wedstrijd


misselijke denigrerende teksten gebruik je om jouw punt te maken Knipe/als 26000,(triest hoor naam veranderen) waarom zou jouw beleving wel passen en die van een sfeermakende supporter niet? wat is je aversie? heb je er last van? beter 100 lieden die zingen en sfeermaken dan 1000 apatische volgelingen.
Hier heb ik geen woorden voor
TORCIDA
Superster
 
Berichten: 3132
Geregistreerd op: 03-06-2008 13:27

Re: Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

Berichtdoor Heerenveen rules » 18-04-2012 12:57

Knipecity schreef:MAar even heel wat anders. Ik krijg wel steeds meer het gevoel bij uitvakken en ook bij sfeervakken in het algemeen dat het die mensen steeds meer draait om het maken van sfeer, zingen, springen etc, dan het bekijken van een wedstrijd. Een soort shanti-koor voor supporters.


Maar even wat anders. Ik heb al jaren het idee dat er in het ALS nogal wat mensen zitten die blij zijn een avondje weg te zijn en weinig met de club hebben en er zitten om er bij te horen maar weinig gevoel hebben bij de club. En 90 minuten lang wat zwijgen en bij winst of verlies met hetzelfde gevoel de auto in stappen: 'het was weer een leuke avond'.

Ik denk dat een ploeg meer heeft aan een publiek wat achter de ploeg staat en ze vocaal ondersteunt.
Heerenveen rules
Superster
 
Berichten: 15935
Geregistreerd op: 02-12-2002 22:51
Woonplaats: Fryslân

VorigeVolgende

Keer terug naar Sfeer & supporters

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron