Uitwedstrijden - waarom zo weinig mensen?

› stadion, fans, verenigingen, acties..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Fanatic 4-ever schreef:dat in een seizoen dat uit meer punten zijn gepakt dan thuis
Dat effect gaat pas gedurende een seizoen een rol spelen, eigenlijk pas na een aantal maanden in een seizoen. Op dat moment heb je al diverse wedstrijden gehad, en met Ajax, Feyenoord, VVV, Utrecht, Roda, NAC plus Excelsior was de lijst ook al niet erg aantrekkelijk. Vitesse was voor de winterstop eigenlijk de enige die qua afstand en gevoel redelijke waardering kreeg. Voor de winterstop stonden we erg laag. Na de winterstop werd het schema interessanter, kon er sportief een betere balans op worden gemaakt en toen stegen we ook naar de zevende positie. Nu is het natuurlijk wel lekker om via Groningen eens 1100 bij te tikken, maar na de onderbreking zat er sowieso wel een stijgende lijn in qua gemiddelde. Dat bedoel ik met een positieve lijn. Daar moet je op verder bouwen en ik denk dat je op termijn gerust richting de 300 gemiddeld kan springen. En dan draai je 'gewoon' mee in de echte subtop, daar waar we als club toch ook wel horen.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Superfries88' schreef: maar na de onderbreking zat er sowieso wel een stijgende lijn in qua gemiddelde.
NEC en Heracles waren beide nog geen 200 kaarten verkocht, terwijl dat einde van het seizoen was.
Corruption is everywhere, fight it!
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Ik zeg toch ook niet dat iedere uitwedstrijd uitstekend werd bezocht? NEC viel inderdaad tegen, Heracles vond ik voor een weinig populaire uitwedstrijd redelijk bezocht. En natuurlijk kan je er een negatieve lading aan geven. Ik kan alleen zeggen dat ik heb opgemerkt dat uitwedstrijden weer meer gaan leven. Meer wedstrijden met goede aantallen (minimaal 400 supporters bij ongeveer 1 op de 4 duels) en bijna overal een redelijke vaste groep. Roda-uit is eigenlijk de enige negatieve uitschieter, en dat was nog in de periode dat Heerenveen naar de subtop aan het opklimmen was. Zelfs de doordeweekse wedstrijden werden redelijk tot goed bezocht. Dan spreek je wel over een stabiele basis. Als je het huidige gevoel gaat vasthouden en je blijft werken aan acties, dan geloof ik zeker dat je op termijn gemiddeld naar de 300 supporters gemiddeld kunt gaan. Dan doe je keurig mee in de subtop. Een zeer fanatiek uitpubliek zullen we waarschijnlijk niet meer worden, dus ik denk dat je daar in eerste instantie naar moet kijken.

Ik vind zeker dat het beter kan, ik vind dat je bij de meeste wedstrijden gewoon meerdere bussen moet kunnen laten rijden en zo'n 200 man mee moet kunnen nemen. Maar als ik het gevoel proef, dan ben ik toch wel positief ingesteld. Er zit weer progressie in en ik hoor dat er bereidheid is om door te gaan, vanuit de diverse partijen. Dat zegt mij meer dan zo'n ranglijst.
Gebruikersavatar
xander
Verified
Superster
Berichten: 4915
Lid geworden op: 27-08-2005 16:00
Locatie: Oranjewoud

Bericht door xander »

Superfries88' schreef:Heracles vond ik voor een weinig populaire uitwedstrijd redelijk bezocht..
Vergeleken met afgelopen jaren weinig meer mensen. In het verleden toen het zelfs een verplichte combi was namen we nog meer fans mee, hadden we het andere vak er ook nog bij.
Alle ballen op Henkie!
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

xander schreef:In het verleden toen het zelfs een verplichte combi was namen we nog meer fans mee, hadden we het andere vak er ook nog bij.
Heracles-uit werd in de Eredivisie voor de eerste keer gespeeld in 2005/06. Afgaande op het fotoverslag lijkt het inderdaad dat er een tweede vak beschikbaar was, maar dat was voor velen dan ook de eerste mogelijkheid om het Polman Stadion te bezoeken. Zulke wedstrijden zijn het eerste seizoen populair. De overige wedstrijden in Almelo heb ik allemaal bezocht, maar die keren hadden we telkens maar één vak beschikbaar. Eerst het rechtervak en de laatste jaren telkens de linker. Heracles-uit is blijkbaar niet zo populair.

Hoe dan ook, wedstrijden individueel zijn niet zo van belang. Je zal altijd goed en matig/slecht bezochte wedstrijden houden, simpelweg omdat men prioriteiten stelt. Maar mijn punt is dat het gemiddelde best aardig is en volgens mij zit er meer in. Het is jammer dat we in De Graafschap een populaire wedstrijd verliezen, maar Zwolle compenseert dat gelukkig. Ik hoop dat de acties worden voortgezet en dan sluit ik niet uit dat we naar 300 gemiddeld gaan, of zelfs nog iets hoger. Dan sta je gewoon in de buurt van de vijfde plek en dat staat keuring in verhouding met de capaciteit van het eigen stadion. Natuurlijk zou ik graag een nog hoger gemiddelde zien, maar je moet niet direct goed of zelfs uitverkochte vakken verwachten. In Nederland heerst die cultuur niet en bij ons al helemaal niet (meer). Je kan het versterken, maar tot op zekere hoogte. Ik denk dat we daar niet eens heel ver vanaf staan.
Gebruikersavatar
xander
Verified
Superster
Berichten: 4915
Lid geworden op: 27-08-2005 16:00
Locatie: Oranjewoud

Bericht door xander »

DTH Opinie: Stil signaal

Ooit vertrok NEC met 6 supporters naar een uitwedstrijd (begin jaren ’90, uit naar Vlissingen). Zo dramatisch zal het vandaag niet zijn, maar het zal voor de thuisblijvers vanavond ook lastig worden om uitsupporters uit Nijmegen te horen zingen. Nog geen 100 man zullen vandaag in de Kuip in het gastenvak plaats gaan nemen. Treurig natuurlijk, maar wel een stil signaal.

Een kaartje kost namelijk minimaal 27,50 (voor de uitkaartplushouders). De normale prijs is 31,50 en wie z’n kaartje bij de sigarenboer koopt, moet er zelfs 34,50 voor betalen. Ook vorig jaar kende deze wedstrijd ongeveer dezelfde prijzen, maar werd er met tegenzin toch afgerekend. Deze keer zie je dat veel vaste uitsupporters er even klaar mee zijn om dit soort bedragen neer te leggen. Zeker wanneer je bedenkt dat ook Heerenveen (eerder dit seizoen) en AZ (binnenkort op de agenda) ook al richting de 30 euro gaan. Voor de duidelijkheid, we hebben het hier alleen over de toegangskaart, vervoerskosten komen daar nog bij! Tegen VVV en PEC was de prijs een stuk lager, niet zo gek dat het daar drukker was, want voor veel jongere supporters zijn dergelijke bedragen zoals vandaag simpelweg niet op te brengen. Ook bij wat meer draagkrachtige supporters merk je dat de prijs vaker een reden wordt om een keertje over te slaan. Erg jammer, maar wel begrijpelijk.

Bleum
http://WWW.detrouwehonden.nl
Alle ballen op Henkie!
mathysjorritsma
Selectiespeler
Berichten: 531
Lid geworden op: 02-04-2011 21:42

Bericht door mathysjorritsma »

Inderdaad, die kaartjes worden steeds duurder.
Ik ben zelf geen fanatieke uit-supporter hoor, mijn laatste was in januari 2010, op bezoek bij Groningen (2-0). De keer daarvoor, mijn eerste keer, was in 2007 op bezoek bij Ajax (0-1!).

Zou eigenlijk best wel vaker willen, maar dan bij de wat kleinere clubs, als Willem II of VVV Venlo.
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Het zit 'm lang niet alleen in de steeds duurdere kaarten. Dat de belangstelling voor uitwedstrijden zo ontzettend is teruggelopen, komt ook door Eredivisie Live en afgenomen fanatisme. Ook een wedstrijd als NEC-uit trekt nauwelijks uitsupporters, terwijl er niets mankeert aan het uitvak, de gastvrijheid, de prijs, de afstand en de aanvangstijd.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Dat vind ik nog te makkelijk. Ook in andere landen komt het op tv maar zitten de uitvakken 'gewoon' vol. Ik denk dat het vooral te maken heeft met het beeld dat hier in Nederland van supporters wordt neergezet. Er is gewoon een ontmoedigingsbeleid wat betreft uitwedstrijden (hoger wordende prijzen, combi's, leugens over vervoersmogelijkheden, beperkingen in sfeerattributen, overal gevolgd worden door politie en ga zo maar door) en je wordt als halve crimineel aangezien als je een uitwedstrijd bezoekt met meer dan 5 mensen. Laat staan als je het dan ook nog eens in je hoofd haalt om ergens wat te gaan drinken.
Corruption is everywhere, fight it!
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Fanatic 4-ever schreef:Ik denk dat het vooral te maken heeft met het beeld dat hier in Nederland van supporters wordt neergezet
De invoering van uitregistratie via een persoonsgebonden kaart, de stijgende prijzen en andere beperkingen zullen zeker een rol spelen. Toch kan en zal dat niet de enige reden zijn. Er zijn immers wedstrijden waar het ondanks soortgelijke restricties wel mogelijk is om het uitvak redelijk tot goed te vullen, of waar het ondanks goede omstandigheden ook niet lukt. Maar opvallender vind ik het aantal bussen dat supporters naar uitwedstrijden brengt. Jaren geleden reden er meestal wel een paar bussen, ik kan me nog herinneren dat er zeker twee reden naar Sparta. Nu gaat er maar eentje naar Arnhem en die zit nog niet eens vol, terwijl die groep eigenlijk alleen de prijzen omhoog heeft zien gaan.

De argumenten zullen zeker een rol spelen, zoals ik al schreef in de opening. Maar volgens mij heeft het meer te maken met de animo. Want als de restricties niet worden opgelegd, is de animo nog steeds niet veel groter. Er is een vaste groep vertrokken en het lijkt er sterk op dat er geen vervangende groep is opgestaan. Geen grote groep althans. Ik deel de mening dat het beleid wel wat soepeler mag, maar ik denk dat het minstens net zo belangrijk is om de animo te versterken. Heel veel aandacht is daar nu niet voor. Zet bijvoorbeeld een uitdagende advertentie in de Corner, FeanFan, Noord Nieuws, programmaboekjes en andere mediums rond Heerenveen. Bericht hierover op de clubsite, op social media. Moedig het aan via de speaker bij thuiswedstrijden. Geef supporters een folder mee desnoods, of voer een enquête uit. Genoeg opties.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Superfries88' schreef:Zet bijvoorbeeld een uitdagende advertentie in de Corner, FeanFan, Noord Nieuws, programmaboekjes en andere mediums rond Heerenveen. Bericht hierover op de clubsite, op social media. Moedig het aan via de speaker bij thuiswedstrijden. Geef supporters een folder mee desnoods, of voer een enquête uit. Genoeg opties.
Zeker een optie, maar je moet niet vergeten dat treinreizen dan vaak al verboden worden, en andere reisopties betekenen dat je op de voet gevolgd wordt door politie en club. Er is geen enkele vrijheid meer, ik denk dat dat ook een belangrijke reden is dat veel mensen afhaken en er geen nieuwe bijkomen. Massale reisjes staan tegenwoordig gelijk aan schoolreisjes door alle bemoeizucht van overheden en clubs. Als je alleen al ziet wat Nieuw Noord in moest leveren aan plannen, tijden etc toen ze naar Doetinchem gingen...
Corruption is everywhere, fight it!
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Toch hebben we als Heerenveen-aanhang relatief weinig te klagen. Een verplichte bus- of treincombi is bij veel clubs vrij normaal, maar wanneer hebben wij dat voor het laatst gehad? Dat moet echt jaren geleden zijn. De enige beperking is een autocombi of het uitblijven van een bezoek aan de lokale mogelijkheden buiten het stadion om, maar die beperkingen zijn er lang niet altijd. Foto's op Feanfans.nl bewijzen dat het bezoek aan een speelstad gewoon mogelijk is op talrijke momenten. Nu vind ik niet dat je daarom genoegen moet nemen met de wel aanwezige beperkingen. Als deze niet nodig zijn, mag dat ook gerust worden gezegd. Maar in vergelijking met andere clubs hebben we het niet eens zo slecht, volgens mij.

Andere clubs hebben misschien nog wel meer beperkingen dan wij. Ik denk dan aan FC Groningen en FC Twente, maar uit het onderzoek over vorig seizoen blijkt dat beide clubs meer supporters meenemen naar uitwedstrijden. Zeker in het geval van Groningen (met een kleinere thuiscapaciteit) vind ik dat een teken aan de wand. Als zij een hoger gemiddelde kunnen realiseren met meer beperkingen, waarom komen wij daar dan niet aan? Een grotere aanhang hebben ze niet, minder beperkingen al helemaal niet, dus blijkbaar is de animo daar gewoon groter dan bij ons. En daar zou ik in eerste instantie aan werken. Daar kun je namelijk zelf iets aan doen, het andere aspect is afhankelijk van autoriteiten.
pes5
Beheerder
Berichten: 2981
Lid geworden op: 10-07-2006 16:00
Locatie: Heerenveen

Bericht door pes5 »

Ik denk dat er ook een taak voor de supportersverenigingen ligt. Vraagt Feanfan zich bijvoorbeeld ook af waarom er steeds minder bussen gaan? En hoeveel leden zijn er eigenlijk nog bij Feanfan? Net als die acties met de jeugd. Eigenlijk zouden de feanatics meerdere keren per jaar goedkoop naar uitwedstrijden moeten kunnen.

Daarbij komen dan nog redenen als dat de prijzen gewoon echt wel fors zijn, de club zelf supporters niet aanmoedigt, er zoveel regeltjes zijn, de uitregistratie, de vele verschillende tijden, kaartverkoop alleen nog via internet, Eredivisie Live, dat je de kaartjes niet meer op het laatste moment kunt halen en de teleurstellende resultaten de afgelopen 4 jaar.

Ik denk dat de club samen met de supportersclubs eens om de tafel moet om deze redenen een voor een bij langs te gaan en te kijken wat er aan gedaan kan worden.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Superfries88' schreef:Foto's op Feanfans.nl bewijzen dat het bezoek aan een speelstad gewoon mogelijk is op talrijke momenten. Nu vind ik niet dat je daarom genoegen moet nemen met de wel aanwezige beperkingen. Als deze niet nodig zijn, mag dat ook gerust worden gezegd. Maar in vergelijking met andere clubs hebben we het niet eens zo slecht, volgens mij.

Andere clubs hebben misschien nog wel meer beperkingen dan wij. Ik denk dan aan FC Groningen en FC Twente, maar uit het onderzoek over vorig seizoen blijkt dat beide clubs meer supporters meenemen naar uitwedstrijden.
Het eerste is precies mijn punt, met 2 of 3 man kan dat, maar zodra je met meer dan 5 man bent wordt je zelfs in Werkendam (waar hebben we het over) al weggestuurd uit een kroeg. Dat maakt het bezoeken van uitwedstrijden er niet leuker op.

Met je tweede punt ben ik het wel eens, hoewel ik Twente en minder goed voorbeeld vind omdat die het de laatste jaren gewoon erg goed doen. Qua uitpubliek heeft Heerenveen nooit veel voorgesteld en zal het denk ik ook niet worden, zo bijzonder is ons publiek niet. Mensen gaan alleen 'als er genoeg anderen gaan'. Maar als iniatieven om meer mensen te trekken naar uitwedstrijden eigenlijk gelijk in de kiem gesmoord worden (schoolreisje-effecten bij massalere reizen door bemoeizucht), dan wordt het ook niet beter. En als ik naar mezelf kijk moet ik gewoon keuzes maken naar welke uitwedstrijden ik ga. Ik kan het in ieder geval niet ophoesten om 2 of 3 keer per maand meer dan 30 euro voor een wedstrijdkaartje neer te leggen.
Corruption is everywhere, fight it!
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Superfries88' heeft volkomen gelijk door te stellen dat wij niets te klagen hebben. Supporters van vrijwel alle Nederlandse clubs, ook die uit de eerste divisie, zullen jaloers zijn op ons. Ik bezoek alle uitwedstrijden en ga altijd met eigen vervoer. Dat is echt vrij uniek in deze tijd.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Hielke schreef: Dat is echt vrij uniek in deze tijd.
Ik vind het gewoon normaal dat dat in een vrij land kan, maar dat terzijde. Mijn punt is vooral dat er van vrij vervoer geen sprake meer is als je met meer dan 5 man afreist. En juist het in groepsverband reizen maakt uitwedstrijden bezoeken mooi.
Corruption is everywhere, fight it!
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Het bestaan van een voetbalsupporter is door de jaren heen op een zekere mate beperkt, inderdaad. Maar je kan jezelf afvragen of de idealistische gedachtegang nog realistisch is. De autoriteiten zijn nou eenmaal voorzichtig en daar kan men wel tegenaan blijven schoppen (al dan niet in de goede zin van het woord), maar volgens mij verander je daar weinig aan. Je kan beter kijken naar de mogelijkheden die er wél zijn en dan denk ik dat je bij Heerenveen nog enorm veel ruimte hebt in vergelijking met veel andere clubs. Dan lees ik wel veel enthousiasme over de aanpak in Duitsland, maar als ik mijn eigen ervaring bundel met andermans verhalen en foto's, is ook dat niet het beloofde land voor de uitsupporter. Ik denk dat wij als Heerenveen-supporters echt nog gelukkig mogen zijn met de omstandigheden. Juist daarom vind ik de animo ook tegenvallend.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

De autoriteiten zijn niet voorzichting, maar doodsbang en reageren panisch. Hoe kun je anders verklaren dat zelfs in Werkendam Heerenveensupporters uit een kroeg getrapt worden. De angst regeert en dat zorgt bijna nooit voor goed beleid. En omdat mensen die angst geloven zal er aan dat beleid weinig veranderen. Men verbied liever zaken dan dat men verantwoordelijkheid durft te nemen om het in goede banen te leiden. Tel daarbij op dat alles tegenwoordig in geld wordt uitgemeten, en je hebt ook nog eens een 'plausibele reden' om zaken te verbieden (kost te veel geld).

Ik denk dat je wat Duitsland (en dat geldt ook voor Engeland) doelt op politie-inzet. Die is enorm, maar daar kunnen mensen wel gewoon een biertje drinken waar ze willen, in grote groepen reizen en worden niet bij elk kapot glas in grote getale teruggestuurd of bekeurd voor een flesje dat op straat komt te liggen.

Maar los van dit alles vind ik de opkomst ook tegenvallend. Als er wat georganiseerd wordt komen mensen wel, maar op eigen initiatief doet bijna niemand wat en blijft men thuis.
Corruption is everywhere, fight it!
Gebruikersavatar
xander
Verified
Superster
Berichten: 4915
Lid geworden op: 27-08-2005 16:00
Locatie: Oranjewoud

Bericht door xander »

Fanatic 4-ever schreef:Als er wat georganiseerd wordt komen mensen wel, maar op eigen initiatief doet bijna niemand wat en blijft men thuis.
Dit is het hele verhaal. En als Jantje en Pietje niet gaan dan ga ik ook niet. Ah ik hoor net dat er voor morgen 200 kaarten verkocht zijn, laat mij dan ook nog maar even gaan! That's sc Heerenveen. Punt.
Superfries88' schreef:n lees ik wel veel enthousiasme over de aanpak in Duitsland, maar als ik mijn eigen ervaring bundel met andermans verhalen en foto's, is ook dat niet het beloofde land voor de uitsupporter.
In welk opzicht? Geen uitregistratie, geen combi, kaarten a 13 euro, duidelijke richtlijnen voor TIFO materiaal. Treinreizen, alles mogelijk zonder overleg.
Alle ballen op Henkie!
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Fanatic 4-ever schreef:Ik denk dat je wat Duitsland (en dat geldt ook voor Engeland) doelt op politie-inzet.
Integendeel: de politie-inzet stoor ik me nooit zo aan. Natuurlijk zie ik ook wel dat het soms wel eens een tandje lager mag, maar verder negeer ik dat aspect volledig. Het gaat me meer om de categorie behandeling. Daar heb ik me ontzettend aan geërgerd en ik heb gemerkt dat het geen incident is. Als ik dat vergelijk met Nederland, wil ik niet zeggen dat men hier panisch is en daar niet. Het is dus maar net hoe je tegen zaken aankijkt.

In Nederland vind ik het allemaal wel meevallen, bij Heerenveen althans. Je kan kiezen tussen busvervoer, eigen auto en een redelijke groep uitwedstrijden is zelfs met het openbaar vervoer te doen. Genoeg mogelijkheden om er te komen. De prijzen zijn wel iets aan de hoge kant, maar ik vind de faciliteiten in de meeste wedstrijden op zich wel prima. Het blijft toch natte vingerwerk wat een wedstrijd moet kosten uiteindelijk. Prijzen die voor ons erg hoog zijn, vormen voor de Feyenoord-supporter de ondergrens. Ik zag net dat een 'adult member' van Man Utd een euro of vijftig moet aftikken voor Stoke City-uit...

Wat ik bedoel te zeggen: natuurlijk zijn er onredelijke beperkingen en is het niet altijd even makkelijk. Dat mag best gezegd worden, daar wil ik ook best in meegaan. Maar in verhouding hebben wij het als Heerenveen-supporters nog best goed en dat zie je niet terug in de aantallen. Daarom vind ik dat daar de voornaamste aandacht naar uit moet gaan, al helemaal omdat juist daar iets te halen valt.
Plaats reactie