Supportersgedrag & supportersbeleid

› stadion, fans, verenigingen, acties..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

menjo
Basisspeler
Berichten: 956
Lid geworden op: 08-11-2003 23:46

Bericht door menjo »

Klopt heerenveen is de baas, die onterecht mensen de toegang ontzegt die er notabene nog voor betalen om naar binnen te mogen. :erm:
Voor het geld dat je betaald verwacht je toch op zijn minst dat je serieus wordt genomen, maar nee bij heerenveen is dat anders :(
NN gekkenhuis
H-J
Wereldspeler
Berichten: 2348
Lid geworden op: 15-05-2004 18:46
Locatie: De Vlecke

Bericht door H-J »

ALS 26.000 schreef:Denk wel dat duidelijk moet zijn wie de baas is in het stadion. Dat is Heerenveen en niet Nieuw Noord. Nieuw Noord moet zich schikken naar de regels van het huis en niet andersom.
Ook mag Heerenveen bepalen wie er in hun huis welkom zijn en wat er gezegd mag worden. Niet zo vreemd lijkt me.
Heerenveen is de baas in het stadion. Daarom wordt er ook niets gedaan aan de irritatie van velen, namelijk uitsupporters in de thuisvakken (opruiing?) en de diverse kwetsende spreekkoren uit het uitvak. Nee, dan heeft men over het eigen stadion (lees het uitvak) ineens niets meer te zeggen. Juist in die gevallen moet er één lijn worden getrokken, en al helemaal niet een lijn trekken die alleen betrekking heeft op een bepaald deel van de eigen aanhang.

Zelfs op het moment dat er sprake is van vooraf bekende dreiging IN de thuisvakken (doordat een bepaalde categorie fans van de bezoekende partij kaarten hebben in de thuisvakken, ondanks dat er voldoende ruimte in het uitvak beschikbaar is. Heerenveen - Ajax voor de beker) doet men niets en werd er (volgens mij voor het eerst) door fans van beide clubs gevochten in het nieuwe stadion. Gevechten in het stadion hebben toch wel wat meer impact dan een spreekkoor. Vooraf of tijdens dit gebeuren adequaat optreden ho maar. Nee, dan pakken we achteraf weer liever de eigen fans die daar in de gracht staan.
Heerenveen rules
Forumicoon
Berichten: 15944
Lid geworden op: 02-12-2002 22:51
Locatie: Fryslân

Bericht door Heerenveen rules »

En dan ook nog durven stellen dat wij een voorbeeld kunnen nemen aan Ajax-fans......... Daarmee vergoeilijken ze kwetsende spreekkoren wat in NN niet wordt getolereerd. Echt een grote miskleun van Yme en een grove belediging voor de Heerenveenfans.

Dat het bestuur baas is in eigen stadion oke, maar wees dan consequent en stel duidelijke, reeele regels en wees niet roomser dan de paus en behandel je eigen fans op een respectvolle manier en doe niet alsof ze de club zo ontzettend in diskrediet brengt.
Gebruikersavatar
massan
Selectiespeler
Berichten: 534
Lid geworden op: 21-09-2007 09:36

Bericht door massan »

Hear hear, twee interessante reacties hierboven.
@ Heerenveen rules, heeft in de brief gestaan dat de Heerenveenfans een voorbeeld kunnen nemen aan Ajax-fans? Dat zou de wereld op zijn kop zijn.

Een onderzoek dat ik op dit moment over fanloyalty doe, heeft veel raakvlakken met de huidige situatie bij onze club. Enkele belangrijke zinsnedes:
Verschillende psychologen hebben de loyaliteit van fans onderzocht die supporter blijven van hun team, en dus geen fans die voortdurend supporter zijn van een andere club die op dat moment succesvol is. Zij kwamen tot de volgende vijf factoren waarom personen een loyale fan van hun club zijn:
1. Vermaak
2. Authenticiteit
3. Binding van de fans met de spelers en de club
4. Geschiedenis en traditie van de club
5. Groepswaardering

Hoewel er zoals zojuist beschreven verschillen bestaan tussen een fan van een voetbalclub en een fan van een merk, zijn er ook overeenkomsten. Zoals merk communities gevormd zijn rond een product of dienst, kunnen fans worden omschreven als een community gevormd rond een voetbalclub. In het bijzonder is het zinvolle aspect van ‘het supporter zijn’ afgeleid van de sociale relatie met andere fans. Dat betekent dat als supporters onderling contact hebben, de loyaliteit naar hun club tegelijkertijd groeit. Voetbalclubs dienen daarom altijd bij te dragen aan situaties waarin faninteracties plaatsvinden.

Volgens een studie van Herbert Woratschek is het zinvolle aspect van het voetbalfan zijn niet alleen afgeleid uit de langdurige relatie met het team, maar ook uit andere banden die de relatie met het team beïnvloeden, in het bijzonder de band tussen de verschillende fans. Herbert Woratschek stelt dat voetbalwedstrijden kunnen worden geïnterpreteerd als een sociale interactie tussen fans die zich betrokken voelen bij de voetbalclub. Het bezoeken van wedstrijden zijn gebeurtenissen die de fans laat ervaren wat de culturele betekenis van de club is. Ook Woratschek is van mening dat voetbalfans veel overeenkomsten hebben met een merk community. Uit zijn onderzoek kwam duidelijk naar voren dat de redenen van fans die uitwedstrijden bezoeken, overeenkomen met die van merk communities, zoals het opbouwen van relaties met anderen, het ontsnappen uit het dagelijkse leven en het identificeren met het team en de club.

Groepen van voetbalfans creëren hun eigen community waarin hun gewoonten en rituelen uniek zijn. Doordat zij handelen in groepen, heerst er onder hen een sterke solidariteit. Deze groepen zijn sociale communities met een hoge integriteit. Deze fans hebben, onafhankelijk van relatieversterkende inspanningen, een sterke emotionele band met hun club.

Zoals zojuist aangegeven dienen sportclubs altijd bij te dragen aan situaties waarin faninteracties plaatsvinden en een community gebouwd kan worden.

Fans hebben grote behoefte aan het opbouwen van een vertrouwelijke band met de club die ze het idee geeft bijzonder te zijn. Tevreden fans blijven de club langer trouw (klantbehoud), besteden meer (retentie) en worden uiteindelijk ambassadeur van de onderneming (verhoging klantloyaliteit).
Kortom: er is een hoop werk aan de winkel.
forca hveen
Superster
Berichten: 3357
Lid geworden op: 29-01-2008 19:46

Bericht door forca hveen »

massan schreef:heeft in de brief gestaan dat de Heerenveenfans een voorbeeld kunnen nemen aan Ajax-fans? Dat zou de wereld op zijn kop zijn.
Dit heeft niet in de brief gestaan. Dit schijnt Yme gezegd te hebben in een interview met Omrop Fryslan.
Gebruikersavatar
kukkel
Basisspeler
Berichten: 786
Lid geworden op: 08-10-2004 13:25

Bericht door kukkel »

terwijl met die supporters nooit problemen zijn. Want het lag die zondagmiddag ook echt niet aan de Ajax-supporters, integendeel. Vreemd genoeg was dat het Amsterdam-publiek Heerenveenser dan het Heerenveenpubliek in het stavak. In het uivak werd zelfs de wave ingezet.
Uit de feanfan dacht ik?
 con·ti·nu·ï·teit de; v onafgebroken duur
Lipton
Forumicoon
Berichten: 6808
Lid geworden op: 25-12-2003 20:39

Bericht door Lipton »

Yme doelde alleen op de wave van de Ajax fans, niet het gedrag van de Ajax fans in algeheel.
Persoonlijk ben ik van mening dat je fout gedrag van supporters vrij snel in de kiem moet smoren, gewoon omdat je anders grenzen gaat verleggen.
Bij Ado Den Haag gingen ze ook keer op keer grenzen verlegen, en iedereen weet wat er daardoor gebeurd is.
Maar men moet niet alleen de focus leggen op nn.
Er zijn ook andere "fans" in andere vakken die spelers uitschelden en gewoon de dood en kanker toe wensen, daar word mijn inziens niet eens tegen opgetreden.
Als dat al mag, wat mag dan nog meer :?:

Was Wietze(??) ook niet die gene die ging ouwehoeren om dat fotograferen van feanfans.nl?
wouterD
Bankzitter
Berichten: 182
Lid geworden op: 27-12-2005 11:09
Locatie: Heerenveen

Bericht door wouterD »

Maar men moet niet alleen de focus leggen op nn.
Er zijn ook andere "fans" in andere vakken die spelers uitschelden en gewoon de dood en kanker toe wensen, daar word mijn inziens niet eens tegen opgetreden.

Het kan best zijn dat er in andere vakken mensen spelers de dood en kanker wordt toegewenst maar
ik kan je verzekeren dat dat in niet NN niet gebeurd.

Verder is die vergelijking van yme ( de ajax fans waren nog heerenveenser de fans in NN) gewoon een hele domme vergelijking ter eerste omdat er een aantal filmpjes zijn te zien waarop ajax fans massaal hun geuzennaam scanderen.
En ten tweede om dat die wave gewoon te cynisch was. En ja dat er dan supporters in ons stadion ook nog mee gaan doen met die wava, dan zak ik liever door de grond.
Gebruikersavatar
Janneman
Superster
Berichten: 3673
Lid geworden op: 29-12-2006 16:36

Bericht door Janneman »

In NN is zeker sprake van sociale controle, meer dan menig iemand hier denkt. Toch wordt er een negatief beeld geschetst en is er door een speciaal iemand in dit topic weer een stemmingmakerij aan de gang. Lul niet in de ruimte maar geef toe dat je niets van NN moet hebben in plaats van er steeds op af te geven.

Verder ben ik het grotendeels met bovengenoemde eens.
scheerenveen.supporterswereld.nl
Vreeze
Nieuw talent
Berichten: 74
Lid geworden op: 09-02-2006 22:21

Bericht door Vreeze »

Lipton schreef:Bij Ado Den Haag gingen ze ook keer op keer grenzen verlegen, en iedereen weet wat er daardoor gebeurd is.
De situatie bij Den Haag is absoluut niet te vergelijken met de situatie die nu bij SCH aan de hand is.
Lipton schreef:Maar men moet niet alleen de focus leggen op nn.
Er zijn ook andere "fans" in andere vakken die spelers uitschelden en gewoon de dood en kanker toe wensen, daar word mijn inziens niet eens tegen opgetreden.
Met dit stukje ben ik het meer dan eens, eindelijk iemand buiten NN die een reeele blik heeft op de "rest". (niet alleen spelers krijgen allerlei verwensingen overigens)
Vreeze
Nieuw talent
Berichten: 74
Lid geworden op: 09-02-2006 22:21

Bericht door Vreeze »

Weet niet zeker of dit in het NN topic of deze moet maar k moet het toch even kwijt als vervolg op mn laatste post....

Ik blijf me verbazen over opmerkingen van sommige supporters buiten NN om.
We laten de club en spelers in de steek door stil te zijn, de actie had anders gedaan moeten worden, vroeger was het allemaal veel rustiger, het gedrag in wolfsburg was schandalig..wat een gel*l allemaal zeg.

Ik heb het idee dat deze personen de argumenten hier al eerder genoemd of niet willen lezen of gewoon oogkleppen op hebben.

Om met de eerste te beginnen. Ja wij waren eens een keer stil, alsof dat makkelijk was, maar de rest was ook gewoon stil deze wedstrijd. We hadden ook gewoon weg kunnen blijven ofzo maar dit is bewust niet gedaan om de spelers en de club te laten zien dat we er altijd zijn, hoe we ook behandeld worden.

Er zijn verschillende opmerkingen geplaatst over dat we een doek oid op hadden moeten hangen. Ehm volgens mij is vele malen gezegd dat er behangrollen in beslag zijn genomen die de actie duidelijker hadden gemaakt. Die kwamen dus al niet binnen. wat denken de mensen dat er met een groot ballustrade doek gebeurt zou zijn??? Dat deze wel lkkr voor de wedstrijd opgehangen mag worden?? Als je al hoort dat de club de NN-ers, die de 2 behangrollen vast hielden, een SV wilde geven of iig uit het vak had willen verwijderen denk ik dat het achteraf ook niet handig zou zijn om openlijk een doekje op te hangen.

Het "dat gebeurde hier vroeger ook niet" is ook helemaal niet waar. Het vriendelijke imago is pas vanaf de bekerfinale in 93 en met het nieuwe stadion gekomen. Daarvoor was het eigenlijk gewoon zoals het nu is, er gebeurde wel wat maar niets schokkends. Alleen door oa internet en de grote schijnwerpers op de club lijkt het allemaal erger dan het in werkelijkheid is.
Het is niet voor niks dat de club zich nu absoluut geen raad meer weet met de fanatieke aanhang terwijl Riemer dat in grote lijnen nog wel kon (hoewel dat de laatste jaren wel minder werd)

Tsja en wolfsburg is volgens mij gewoon te vergelijken met een standaard dorpsfeest (is ook al eerder vermeld). Op dit soort feesten gebeurt meestal meer dan bij de gemiddelde voetbalwedstrijd van SCH terwijl er dezelfde mensen komen. Hier zitten ook veel supporters bij niet in NN staan maar die zich "misdragen" tijdens deze feesten en zo stomdronken zijn dat ze niks meekrijgen. maar wel gelijk op hun achterste poten staan als dit eens bij het voetbal gebeurt. Dan ben oa ik in 1x een ordinaire hooligan die in de diepste kerker gegooid moet worden :huh: omdat ik eens een scheidsrechter uitscheld.
Het lijkt tegenwoordig zo makkelijk af te geven op fanatieke voetbalsupporters, zodra je ook maar even iets doet wat maatschappelijk niet helemaal klopt alles en idereen over je heen lijkt te vallen zonder ook maar enig idee te hebben van wat er werkelijk gebeurt is. Een goed voorbeeld hiervan is het duitse politie optreden. Het idee van de politie greep in omdat de groep daar aanleiding toe gaf leeft enorm heb ik het idee.

Nu zullen er wel heel veel mensen het niet eens zijn hiermee maar ja het zij zo...
Sc.1920
Jeugdspeler
Berichten: 4
Lid geworden op: 17-11-2008 20:30

Bericht door Sc.1920 »

Heerenveen rules schreef:En dan ook nog durven stellen dat wij een voorbeeld kunnen nemen aan Ajax-fans........
Volgens mij is er door Yme gezegd dat het ajax publiek tijdens Sc Heerenveen - Ajax meer Heerenveens was. En dat betekent dus niet dat wij maar gelijk een voorbeeld moeten nemen aan het ajax publiek.
H-J
Wereldspeler
Berichten: 2348
Lid geworden op: 15-05-2004 18:46
Locatie: De Vlecke

Bericht door H-J »

Vuurwerk: vandaag te bewonderen op zuid. Ik vind het schitterend, maar hoe kan het dat dit afgestoken mag worden? Nog niet zo lang geleden werd er iemand die een op de grond liggende fakkel oppakte, uit een vak gehaald en bij de volgende wedstrijd werd er druk gefouilleerd.
Vreeze
Nieuw talent
Berichten: 74
Lid geworden op: 09-02-2006 22:21

Bericht door Vreeze »

H-J schreef:Vuurwerk: vandaag te bewonderen op zuid. Ik vind het schitterend, maar hoe kan het dat dit afgestoken mag worden? Nog niet zo lang geleden werd er iemand die een op de grond liggende fakkel oppakte, uit een vak gehaald en bij de volgende wedstrijd werd er druk gefouilleerd.
Ik zat dus ook vol verbazing te kijken dat er ineens een stuk of wat fakkels op zuid de lucht in gingen :huh:

Het komt op mij een beetje provocerend over dat FF (ik neem tenminste aan dat die dit georgansieerd hebben) wel toestemming krijgt om te fakkelen terwijl de club toch aangaf dat dat absoluuut niet meer mocht.

Misschiend at iemand met inside info hier wat meer over kan vertellen
KSI
Bankzitter
Berichten: 210
Lid geworden op: 02-12-2002 12:23

Bericht door KSI »

wat ik hoorde heeft FF toestemming gevraagd aan Heerenveen om fakkels af te steken, dit mocht als ze het voor de wedstrijd doen en op de aangewezen plaatsen.
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Vreemd, de laatste info waar ik weet van heb is dat het gewoon compleet verboden is. Toestemming van de club of niet... Vroeger mocht het dan wel na de wedstrijd, omdat Heerenveen dan weer baas in eigen huis was, maar ook die uitzonderingsregel werd op en gegeven moment geschrapt.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Klopt Niels, zelfs als er de vraag kwam (meestal vanuit NN) dan was het antwoord dat het niet kon/mocht, ook niet als het op aangewezen plaatsen was. Het moest op het veld en door een professioneel bedrijf met licentie/papier oid (zoals tegen Twente vorig jaar bijvoorbeeld).

Niet dat het niet mooi is (fakkels zien er altijd mooi uit, misschien mooier in een chaos met vlaggen, banners etc), maar bij mijn weten mocht het absoluut niet meer op de tribune, gecertificeerde afsteker/bedrijf of niet.

Maar ach, de laatste tijd blijkt wel vaker dat FF wat bevooroordeeld is bij de club, ik heb ook geen eens zin om me druk om te maken...
Corruption is everywhere, fight it!
Gebruikersavatar
xander
Verified
Superster
Berichten: 4915
Lid geworden op: 27-08-2005 16:00
Locatie: Oranjewoud

Bericht door xander »

Ik denk dat iemand hier nu heel erg zit te lachen....
Alle ballen op Henkie!
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

Fanatic 4-ever schreef:Maar ach, de laatste tijd blijkt wel vaker dat FF wat bevooroordeeld is bij de club, ik heb ook geen eens zin om me druk om te maken...
FF is ook niet bevoordeeld door de club, FF heeft zelf een manier uitgevonden om dit voor elkaar te krijgen. De club wou er in eerste instantie niks van weten.
Op naar het volgende seizoen....
giny
Jeugdspeler
Berichten: 47
Lid geworden op: 18-11-2005 15:27
Locatie: Heerenveen

Bericht door giny »

xander schreef:Ik denk dat iemand hier nu heel erg zit te lachen....
klopt
supporter voor alle dagen...... behalve de play offs
montana
Invaller
Berichten: 477
Lid geworden op: 03-05-2003 17:46
Locatie: 015

Bericht door montana »

In ieder geval een mooie ontwikkeling van FF. Kan er toch niets anders dan veel respect voor hebben.

Nu zorgen dat er een betere communicatie en verstandhouding ontstaat tussen de driehoek club, FF en NN. Dit is in het voordeel voor iedereen en er zouden dan nog mooiere dingen (lees: sfeer) kunnen ontstaan in het ALS.
Johanson16
Invaller
Berichten: 392
Lid geworden op: 05-07-2008 17:26

Bericht door Johanson16 »

ItFean82 schreef:FF is ook niet bevoordeeld door de club, FF heeft zelf een manier uitgevonden om dit voor elkaar te krijgen. De club wou er in eerste instantie niks van weten.
Als ik jou redenering goed begrijp wilde de club er in eerste instantie niks van weten, maar zijn ze later van mening veranderd? Als het verzoek vanuit NN was gekomen was er waarschijnlijk nooit van mening veranderd.
Mocht het zo zijn dat de club hier toestemming voor heeft gegeven blijf ik het frappant vinden dat er nu mensen uit NN een SV hebben door fakkels die ze zelf niet eens hebben aangestoken terwijl de club medewerking verleent aan het afsteken van Fakkels op zuid. Dan moet men ook niet aankomen dat FF netjes alles in overleg heeft gedaan met de club. Als NN dit in overleg wilde doen was antwoord van de club steevast: "Nee, onmogelijk."
Laatst gewijzigd door Johanson16 op 30-11-2008 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

Waarom zou FF er nog wat van te horen krijgen, het is gewoon een georganiseerde actie met uiteindelijk toestemming van de club. Heeft niks met 2 maten meten te maken.
Op naar het volgende seizoen....
Johanson16
Invaller
Berichten: 392
Lid geworden op: 05-07-2008 17:26

Bericht door Johanson16 »

Bericht gewijzigd, had je redenatie verkeerd begrepen. Blijft echter onbegrijpelijk.

Wat heeft de club dan doen besluiten dat het nu opeens wel toegestaan kon worden?
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

Toestemming van bepaalde instantie's en dergelijke.
Op naar het volgende seizoen....
Lasse4evah
Wereldspeler
Berichten: 1310
Lid geworden op: 09-02-2006 19:07

Bericht door Lasse4evah »

Misschien krijgt het bestuur eindelijk eens in te zien dat er supporters te vreden moeten gesteld wordeN!
Gebruikersavatar
SpongeBob
Wereldspeler
Berichten: 1089
Lid geworden op: 26-10-2005 09:31
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door SpongeBob »

Johanson16 schreef: Wat heeft de club dan doen besluiten dat het nu opeens wel toegestaan kon worden?
Een goed doordachte actie, goed rekening gehouden met de veiligheidseisen, heldere communicatie met de juiste personen binnen de club, etc etc...
Ik heb geen onderschrift nodig...
Gebruikersavatar
SpongeBob
Wereldspeler
Berichten: 1089
Lid geworden op: 26-10-2005 09:31
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door SpongeBob »

Lasse4evah schreef:Misschien krijgt het bestuur eindelijk eens in te zien dat er supporters te vreden moeten gesteld wordeN!
Supporters of "NN-supporters"?
Ik heb geen onderschrift nodig...
Vreeze
Nieuw talent
Berichten: 74
Lid geworden op: 09-02-2006 22:21

Bericht door Vreeze »

SpongeBob schreef:Een goed doordachte actie, goed rekening gehouden met de veiligheidseisen, heldere communicatie met de juiste personen binnen de club, etc etc...
Dus als NN een goed plan indient om te mogen fakkelen zouden die ook toestemming krijgen????
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

Dat denk ik wel.
Op naar het volgende seizoen....
Plaats reactie