Supportersgedrag & supportersbeleid

› stadion, fans, verenigingen, acties..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Re: Supportersgedrag & supportersbeleid

Berichtdoor Appie_M » 28-08-2015 19:14

Er is inderdaad wel redelijk wat politie op de been bij wedstrijden in Duitsland, maar deze zijn veel meer op de achtergrond en gedragen zich veel relaxter dan hun Nederlandse collega's. Dus er is wel meer politie, maar je hebt er veel minder last van.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen!
Avatar gebruiker
Appie_M
Superster
 
Berichten: 2679
Geregistreerd op: 22-05-2012 14:11
Woonplaats: Goutum-Noord

Re: Supportersgedrag & supportersbeleid

Berichtdoor feanryp23 » 28-08-2015 19:49

Je hoeft helemaal niemand als voorbeeld te nemen als je de eigen situatie in kaart brengt en op basis daarvan een beleid opstelt. Ik vind het een mooi initiatief om de politie-inzet rondom voetbalwedstrijden te verminderen, maar de voorwaarde dat relschoppers harder moeten worden aangepakt vind ik nog wat twijfelachtig.

Ten eerste moet er een duidelijke regelgeving komen die in ieder stadion consequent moet (kunnen) worden toegepast en gehandhaafd. Volgens mij kan ik rustig zeggen dat de publieksregels op dit moment nog lang niet altijd op dezelfde manier worden toegepast, en dat heeft misschien wel te maken met de verschillende instellingen van clubs, gemeenten en politiekorpsen, maar is wel cruciaal.

Ten tweede moeten de opgelegde straffen wel uitvoerbaar en rechtvaardig zijn. Iedereen vindt natuurlijk dat degenen die het voor anderen verzieken niet in stadions mogen komen; een stadionverbod plus meldplicht zou daar een goede oplossing voor zijn, maar als je vervolgens bijvoorbeeld leest dat ergens een meldplicht niet kan worden gehandhaafd omdat een politiebureau op de wedstrijddag gesloten is, dan kun je daar ook je vraagtekens bij zetten. En ook de stadionverboden zijn soms (of vaak?) erg makkelijk te omzeilen.

Dan zijn er ook nog twee maatschappelijke problemen, namelijk het gebrek aan respect voor het gezag en het meeloopgedrag dat steeds erger wordt. Overal ontstaat een soort gevoel van haat tegen de politie, omdat sommigen menen dat zij door agenten worden tegengewerkt (althans, ik neem aan dat dat de achterliggende gedachte is). Steeds vaker hobbelt daar wat schorriemorrie achteraan, waar ik geen verklaring voor heb. Wel is het een verschrikkelijk blok aan het been als je naar normalisatie wil.

Het enige dat ik hiermee wil zeggen is dat er nog bijzonder veel moet gebeuren voordat een stadion-/supportersbeleid goed kan werken. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Alphen aan den Rijn groet sc Heerenveen
Avatar gebruiker
feanryp23
Superster
 
Berichten: 1655
Geregistreerd op: 06-09-2013 16:56
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Supportersgedrag & supportersbeleid

Berichtdoor Feanfan 1 » 12-10-2015 17:30

Zoals in een ander topic vermeld ben ik van plan om de uitwedstrijd tegen Willem II te bezoeken en vroeg ik me opeens af of mijn uitregistratie nog wel geldig is. De laatste uitwedstrijd in het uitvak die ik bezocht heb was in september 2011 (VVV) :oops:
Ik meende dat die uitregistratie jarenlang geldig was, al kan het best zijn dat ik die in 2000, 2004 of 2006 al aangevraagd heb, en nu dus verlopen is. Ik sta niet in die Excel-lijst, dus ik vermoed dat ik opnieuw dat formulier in moet vullen.
Dan is het uiterlijk donderdag bij Heerenveen, dan hoef ik toch geen problemen te verwachten als ik bij die omwisselplaats ben.
Feanfan 1
Superster
 
Berichten: 7695
Geregistreerd op: 11-07-2003 12:37

Re: Supportersgedrag & supportersbeleid

Berichtdoor Appie_M » 12-10-2015 17:36

Volgens mij blijft die uitregistratie gewoon geldig, al weet ik het niet 100% zeker. Als je zekerheid wilt kun je het beste even met de club bellen.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen!
Avatar gebruiker
Appie_M
Superster
 
Berichten: 2679
Geregistreerd op: 22-05-2012 14:11
Woonplaats: Goutum-Noord

Re: Supportersgedrag & supportersbeleid

Berichtdoor feanryp23 » 12-10-2015 18:36

Mijn buurman kwam er vorig seizoen bij AZ-uit op de wedstrijddag pas achter dat zijn uitregistratie was verlopen, maar door een belletje met FeanFan wisten de stewards er uiteindelijk van en kon hij gewoon omwisselen.
Alphen aan den Rijn groet sc Heerenveen
Avatar gebruiker
feanryp23
Superster
 
Berichten: 1655
Geregistreerd op: 06-09-2013 16:56
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Supportersgedrag & supportersbeleid

Berichtdoor Lenstra » 12-10-2015 18:57

Appie_M schreef:Volgens mij blijft die uitregistratie gewoon geldig, al weet ik het niet 100% zeker. Als je zekerheid wilt kun je het beste even met de club bellen.

Hier ben ik inderdaad ook wel nieuwsgierig naar
Lenstra
Selectiespeler
 
Berichten: 430
Geregistreerd op: 05-11-2011 16:40

Re: Supportersgedrag & supportersbeleid

Berichtdoor Feanfan 1 » 12-10-2015 19:23

Ik heb inmiddels de club gemaild, als ik meer weet vermeld ik het wel even. Op het forum is hier ook niet iedereen overtuigd
Feanfan 1
Superster
 
Berichten: 7695
Geregistreerd op: 11-07-2003 12:37

Re: Supportersgedrag & supportersbeleid

Berichtdoor Feanfan 1 » 13-10-2015 15:50

Goedemiddag,
Ik heb het even voor je nagekeken maar je hebt inderdaad geen uitregistratie meer op je seizoenkaart.
Via onderstaande link kun je je pasfoto uploaden.


Dus uitregistratie is niet meer geldig, dan ga ik er vanuit dat ik die in 2005 aangevraagd heb en 10 jaar geldig is. Weet ook niet precies wanneer dat ingevoerd is bij de club/KNVB
Feanfan 1
Superster
 
Berichten: 7695
Geregistreerd op: 11-07-2003 12:37

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor Grimo » 23-05-2016 07:54

Camera’s tegen geweld rondom SC Heerenveen

Heerenveen installeert tijdelijke camera’s om het toenemend voetbalgeweld rondom thuiswedstrijden in te dammen.

Burgemeester Tjeerd van der Zwan wil de rotte appels uit de supporterschare halen.

Het afgelopen seizoen waren er geregeld opstootjes in het centrum tijdens thuiswedstrijden van SC Heerenveen. Liefst dertien keer ging het mis. In het seizoen 2012-2013 werden zes opstootjes geteld.
Grimo
Superster
 
Berichten: 4922
Geregistreerd op: 07-10-2010 08:52

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor bollebert » 23-05-2016 11:19

Grimo schreef:Camera’s tegen geweld rondom SC Heerenveen

Heerenveen installeert tijdelijke camera’s om het toenemend voetbalgeweld rondom thuiswedstrijden in te dammen.

Burgemeester Tjeerd van der Zwan wil de rotte appels uit de supporterschare halen.

Het afgelopen seizoen waren er geregeld opstootjes in het centrum tijdens thuiswedstrijden van SC Heerenveen. Liefst dertien keer ging het mis. In het seizoen 2012-2013 werden zes opstootjes geteld.


2012-2013 6 opstootjes
2013- 2015 niks?
2015-2016 13 of tussen 2013 en 2016 13?
Vage berichtgeving van de lc weer...
Mooi dat van der zwam de rotte appels eruit wil halen.
Laten we beginnen met het aanpakken van uitsupporters in het centrum aangezien dat niet is toegestaan.
Dus politie en burgemeester doe je werk en kom afspraken na GEEN UITSUPPORTERS in het centrum.
En mocht er dan nog een hveen supporter over de schreef gaan kunnen ze die ook direkt aanpakken.
bollebert
Basisspeler
 
Berichten: 837
Geregistreerd op: 01-08-2005 11:19

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor TORCIDA » 23-05-2016 11:28

Hoe vaak wordt er wel niet in de weekenden geknokt in Heerenveen, misschien wel 13 keer over twee avonden.....
13x dat is op 5 wedstrijden na elke thuiswedstrijd afgelopen jaar, ik geloof het niet eens en het is ook niet zo.
Hier heb ik geen woorden voor
TORCIDA
Superster
 
Berichten: 3132
Geregistreerd op: 03-06-2008 13:27

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor jorro » 23-05-2016 11:32

bollebert schreef:Laten we beginnen met het aanpakken van uitsupporters in het centrum aangezien dat niet is toegestaan.
Dus politie en burgemeester doe je werk en kom afspraken na GEEN UITSUPPORTERS in het centrum.


Ja laten we dat vooral doen. Weten we zeker dat onze uitpotjes op eigen vervoer tot 0 worden gereduceerd.
Of je nou uit of thuissupporter bent, je hebt je maar te gedragen. Achterlijk gedoe altijd dat dit in ons land maar niet mogelijk blijkt te zijn...
jorro
Selectiespeler
 
Berichten: 397
Geregistreerd op: 14-12-2004 20:21

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor SVSCH » 23-05-2016 11:35

Haha vd zwam .. niet serieus te nemen. Was vorige week nog op de radio te janken dat zijn AZC vertraging opliep waar "zoveel draagvlak voor is onder de bevolking". Droom lekker verder...

Zijn beleid door iedereen omgevingsverboden op te leggen werkt dus blijkbaar heel goed. Dit zou een afname in incidenten moeten opleveren volgens de integrale veiligheidsnota van de gemeente Heerenveen. Het tegenovergestelde is blijkbaar het geval, dus wanbeleid?? Misschien moet hij eerst eens kritisch naar zijn eigen agentjes kijken ipv met cijfers klooien waardoor de club weer negatieve aandacht krijgt en de gemeente onnodige kosten maakt.
SVSCH
Basisspeler
 
Berichten: 709
Geregistreerd op: 15-02-2013 21:31

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor SVSCH » 23-05-2016 11:45

jorro schreef:Of je nou uit of thuissupporter bent, je hebt je maar te gedragen. Achterlijk gedoe altijd dat dit in ons land maar niet mogelijk blijkt te zijn...


In welk land is dit anders dan? In jouw fantasiewereld misschien maar in werkelijkheid zijn incidenten niet uit te bannen met strengere regelgeving. De voetbalwet zou alle rotte appels al moeten weren volgens de geleerden Opstelten en Teeven.
SVSCH
Basisspeler
 
Berichten: 709
Geregistreerd op: 15-02-2013 21:31

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor Superfries1994 » 23-05-2016 11:51

SVSCH schreef:Haha vd zwam .. niet serieus te nemen. Was vorige week nog op de radio te janken dat zijn AZC vertraging opliep waar "zoveel draagvlak voor is onder de bevolking". Droom lekker verder...


Totaal irrelevant in deze discussie.

Strengere regelgeving helpt dus niet. Maar wat dan wel?
Superfries1994
Superster
 
Berichten: 2011
Geregistreerd op: 04-01-2014 19:27

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor SVSCH » 23-05-2016 12:07

Helemaal niet irrelevant. Als dat AZC er komt is er nog een verdere toename qua incidenten te verwachten. En dit heeft niets met discriminatie te maken maar meer met wegkijk gedrag / financiele belangen van de gemeente. En waarom moet ergens een oplossing voor zijn? Als je een AZC of een BVO in je stad hebt moet je misschien accepteren dat er incidenten plaatsvinden ipv alles willen uitbannen.
SVSCH
Basisspeler
 
Berichten: 709
Geregistreerd op: 15-02-2013 21:31

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor Superfries1994 » 23-05-2016 13:06

SVSCH schreef:Helemaal niet irrelevant. Als dat AZC er komt is er nog een verdere toename qua incidenten te verwachten. En dit heeft niets met discriminatie te maken maar meer met wegkijk gedrag / financiele belangen van de gemeente. En waarom moet ergens een oplossing voor zijn? Als je een AZC of een BVO in je stad hebt moet je misschien accepteren dat er incidenten plaatsvinden ipv alles willen uitbannen.

Dat is het wel. We hebben het hier over 'voetbalsupporters' en hun misdragingen, wat niets te maken heeft met een AZC. Jij vindt dat hier geen oplossing voor moet komen? Het gaat wel lekker zo?
Superfries1994
Superster
 
Berichten: 2011
Geregistreerd op: 04-01-2014 19:27

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor SVSCH » 23-05-2016 13:37

Volgens mij gaat het beide over openbare orde / veiligheid. Daar is een burgemeester verantwoordelijk voor. Niet voor de aanpak van voetbalsupporters. Al lijkt het er tegenwoordig wel op.

Ik zeg niet dat het wel lekker gaat maar dit heb ik 1 - 2 jaar geleden al voorspeld dat dit repressieve beleid niet gaat werken.
SVSCH
Basisspeler
 
Berichten: 709
Geregistreerd op: 15-02-2013 21:31

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor TORCIDA » 23-05-2016 13:57

superfries het gaat toch over van der zwam zijn beleid zijn motivatie om iets toe te lichten? Van der Zwam doet nog wel eens zijn naam eer aan, hij 'zwamt' er soms nogal eens op los. Ook nu gebruikt hij de wedstrijd tegen Groningen van een jaar terug om camera's op te hangen. Dus het incident van 1 jaar terug is nu de graadmeter om camera's op te hangen? Sorry hoor 1 incident?
En hij en of de media doet lijken het of het elke twee weken mis gaat; Waarom hoor je Van der Zwam nooit over de weekenden als horeca Nederland op stap is? Dan gebeuren er veel meer incidenten. Is een knokpartij op een stapavond anders dan die tussen voetbalsupporters? En de cijfers, zijn het zoals BB opmerkt van de afegelopen 2 jaar of van afgelopen jaar. Beetje tovenarij met de cijfers lijkt mij..

Sterker ik denk dat hij onder het mom van de voetbalsupporters makkelijker ruggensteun krijgt voor het ophangen van camera's .
En dat is toch makkelijker verkopen of niet?
Hier heb ik geen woorden voor
TORCIDA
Superster
 
Berichten: 3132
Geregistreerd op: 03-06-2008 13:27

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor Grimo » 23-05-2016 14:02

SVSCH schreef:Volgens mij gaat het beide over openbare orde / veiligheid. Daar is een burgemeester verantwoordelijk voor. Niet voor de aanpak van voetbalsupporters. Al lijkt het er tegenwoordig wel op.

Ik zeg niet dat het wel lekker gaat maar dit heb ik 1 - 2 jaar geleden al voorspeld dat dit repressieve beleid niet gaat werken.


1 Het is nog maar afwachten of er een verdere toename qua incidenten zullen komen met het AZC.
2. De politie staat tijdens het handhaven van de openbare orde en bij uitvoering van de hulpverleningstaak onder het gezag van de burgemeester. Als voetbalsupporters de openbare orde verstoren gaat hij hier wel degelijk over.

De gemeente spreekt van 'vechtafspraken'. Supportersgroepen zoeken via hun mobieltjes contact met elkaar en spreken een confrontatie af. Het gaat vaak om 'supporters' zonder kaartje.
Grimo
Superster
 
Berichten: 4922
Geregistreerd op: 07-10-2010 08:52

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor Grimo » 23-05-2016 14:04

TORCIDA schreef:superfries het gaat toch over van der zwam zijn beleid zijn motivatie om iets toe te lichten? Van der Zwam doet nog wel eens zijn naam eer aan, hij 'zwamt' er soms nogal eens op los. Ook nu gebruikt hij de wedstrijd tegen Groningen van een jaar terug om camera's op te hangen. Dus het incident van 1 jaar terug is nu de graadmeter om camera's op te hangen? Sorry hoor 1 incident??


Als je de krant leest heeft hij het niet over 1 incident maar over 13 incidenten dit seizoen.
Grimo
Superster
 
Berichten: 4922
Geregistreerd op: 07-10-2010 08:52

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor SVSCH » 23-05-2016 14:14

@Grimo ik heb wel rapportages van de politie ingezien die naar de burgemeester gaan. Deze zijn voor 90 % gebaseerd op aannames ipv feiten. Hier wordt wel het beleid op afgestemd. Wat de politie wil kunnen zij dus voor elkaar krijgen. "Aanwezig zijn in een groep die vuurwerk afsteekt"is al genoeg voor dossiervorming. Of een vermoedelijk vechtpartijtje op middelbare school van 8 jaar geleden.

Voorbeeldje: Feyenoord thuis play offs 2015. Politie laat feyenoorders (met kaarten in thuisvakken) na afloop onder begeleiding midden door winkelend publiek op koopavond door centrum lopen richting station. Hier zijn toen enkele klappen gevallen wat iedereen ziet aankomen.. Terwijl uitsupporters van vd zwam niet in het centrum mogen komen.
SVSCH
Basisspeler
 
Berichten: 709
Geregistreerd op: 15-02-2013 21:31

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor Grimo » 23-05-2016 14:23

Joh je kan zoveel tegenargumenten bedenken. Ik vind het een goede zaak dat men hier scherper op toe gaat zien en de rotte appels die ook onder ons zitten er uit vissen.
Grimo
Superster
 
Berichten: 4922
Geregistreerd op: 07-10-2010 08:52

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor Joucke » 23-05-2016 14:45

Ik hoop dat de camera's dan ook gebruikt worden om "overige vechtpartijtjes" te registreren. En dat er op stapavonden, indien daarop evenveel of meer gemat wordt, vergelijkbare politie- en ME-inzet volgt. Hell, misschien zelfs het leger inzetten, is dat wat?
Joucke
Wereldspeler
 
Berichten: 1136
Geregistreerd op: 21-04-2014 18:41
Woonplaats: Vught

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor TORCIDA » 23-05-2016 14:46

Grimo als je mijn hele bericht gelezen had en niet selectief ge-qoute had, had je kunnen zien dat ik het vervolgens heb over bijna elke twee weken een incident. Het enige incident wat hij aanhaalt is die van een jaar terug tegen Groningen.
Hier heb ik geen woorden voor
TORCIDA
Superster
 
Berichten: 3132
Geregistreerd op: 03-06-2008 13:27

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor Grimo » 23-05-2016 14:50

Ik bedoelde met mijn vraag of je alleen de internet link had gelezen of het uitgebreidere stuk in de krant. Las ik het verkeerd, sorry.

Het incident geeft hij als voorbeeld aan. Er waren 13 incidenten die hoeft hij niet allemaal als voorbeeld toe te lichten lijkt me.
Grimo
Superster
 
Berichten: 4922
Geregistreerd op: 07-10-2010 08:52

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor Grimo » 23-05-2016 14:53

Joucke schreef:Ik hoop dat de camera's dan ook gebruikt worden om "overige vechtpartijtjes" te registreren. En dat er op stapavonden, indien daarop evenveel of meer gemat wordt, vergelijkbare politie- en ME-inzet volgt. Hell, misschien zelfs het leger inzetten, is dat wat?


Op stapavonden loopt er wel politie op de Koemarkt eo. Dat is veel kleiner gebied om de orde te bewaken. Dus dan hangen er geen camera's. Tevens zijn er bij een aantal horecagelegenheden nog portiers. Bij voetbalwedstrijden gaat men door heel heerenveen. Als je leest dat ze op het Rozenveldje aan het matten zijn geweest..
Grimo
Superster
 
Berichten: 4922
Geregistreerd op: 07-10-2010 08:52

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor TORCIDA » 23-05-2016 15:18

Grimo schreef:Ik bedoelde met mijn vraag of je alleen de internet link had gelezen of het uitgebreidere stuk in de krant. Las ik het verkeerd, sorry.

Het incident geeft hij als voorbeeld aan. Er waren 13 incidenten die hoeft hij niet allemaal als voorbeeld toe te lichten lijkt me.


nee maar schijnbaar zijn er in het jaar daarna niet noemenswaardige incidenten geweest dat hij alleen deze kon gebruiken?

Er zal heus wel eens wat gebeuren simpel, alleen dat dit dus weer op de voorpagina moet staan van de lc, dat komt op mij over alsof de lC het leuk vindt weer iets negatiefs te schrijven.

En wat zijn incidenten? Massale vechtpartijen? een supporter die een klap uitdeelt, over en weer uitdagen? Erg vaag en gewoon nieuws wat groter gemaakt wordt door de LC. Als er in een heel jaar 13 incidenten zouden zijn geweest met stapavonden dan zou men spreken van een enorme vooruitgang en was het waarschijnlijk positief nieuws ergens in de regio bijlage...
Hier heb ik geen woorden voor
TORCIDA
Superster
 
Berichten: 3132
Geregistreerd op: 03-06-2008 13:27

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor Grimo » 23-05-2016 15:44

TORCIDA schreef:
nee maar schijnbaar zijn er in het jaar daarna niet noemenswaardige incidenten geweest dat hij alleen deze kon gebruiken?

Er zal heus wel eens wat gebeuren simpel, alleen dat dit dus weer op de voorpagina moet staan van de lc, dat komt op mij over alsof de lC het leuk vindt weer iets negatiefs te schrijven.

En wat zijn incidenten? Massale vechtpartijen? een supporter die een klap uitdeelt, over en weer uitdagen? Erg vaag en gewoon nieuws wat groter gemaakt wordt door de LC. Als er in een heel jaar 13 incidenten zouden zijn geweest met stapavonden dan zou men spreken van een enorme vooruitgang en was het waarschijnlijk positief nieuws ergens in de regio bijlage...


Schijnbaar maar dat weten we niet. Dus kunnen we daar ook niet over oordelen lijkt me. Ik vind dat je het bagataliseert zonder dat we weten wat de grote is van de incidenten. Hoe groot ook, elk incident is 1 te veel.
Vind niet dat LC het nieuws uitvergroot, het is vooral van Zwan die het woord heeft in het artikel. De LC haalt er geen zaken bij verder. Alleen dat dit op de voorpagina staat snap ik ook niet. Net zo als die foto van Kidsrun op de voorpagina. Tsja kennelijk was er niks anders te melden...
Grimo
Superster
 
Berichten: 4922
Geregistreerd op: 07-10-2010 08:52

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Berichtdoor SVSCH » 23-05-2016 15:47

Haha op het rozenveldje matten? Wat een onzin. Media in NL is al lang niet meer serieus te nemen en de LC dus ook niet. Ze bedoelen ws. dat na eigen falen van de politie het lukte daar uiteindelijk een groepje uitsupporters in te sluiten. Verder betreft het incidenten van 2 seizoenen geleden en niet afgelopen seizoen.
SVSCH
Basisspeler
 
Berichten: 709
Geregistreerd op: 15-02-2013 21:31

VorigeVolgende

Keer terug naar Sfeer & supporters

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten