Beweegredenen van het 'supporterzijn'

› stadion, fans, verenigingen, acties..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Beweegredenen van het 'supporterzijn'

Berichtdoor hm_DR88 » 14-10-2008 22:45

Supporter……. Wat maakt het dat iemand zich supporter noemt van een club? Wat is de reden dat ik bv voor Heerenveen ben en dat ik dat gevoel niet bij Ajax, Groningen, het Nederlandse elftal of Drachtster Boys heb? Ik probeer eens een aantal zaken op een rijtje te zetten

Geografische oorzaak.
Mensen kiezen vaak een club die men kan bezoeken. Afstand is daarop van invloed.
Kwaliteit van het spel.
Je wilt vaak vermaakt worden met mooi en /of spannend voetbal.
Resultaten.
Succes trekt supporters, het is leuk om daar deelgenoot van succes te zijn
Identiteit.
De relatie tussen ‘de Friese roots’ en de club spreken mij aan
Normen en waarden van de club.
De club draagt uit dat het van de mensen in en om de club heen bepaald gedrag wenst en verwacht.
Gedrag van medesupporters.
Veiligheid en een positieve uitstraling
Sfeer in en om de wedstrijden.
Tot nu toe ervaar ik: het ‘voor Heerenveen zijn’ en veel minder ‘tegen de tegenstander zijn’ als een manier van positief bezig zijn. En dat geeft heel veel energie.
Landelijke uitstraling.
Andere supporters en de landelijke pers hebben in het algemeen een positief beeld van SC Heerenveen. Dat geeft een bepaald gevoel van “daar wil ik ook wel bijhoren”.

Voor mij is het deze combinatie van factoren die het maakt dat ik supporter ben van Heerenveen .
Maar misschien zijn er voor anderen andere zaken die een rol spelen om van een club supporter te zijn.
Avatar gebruiker
hm_DR88
Wereldspeler
 
Berichten: 1042
Geregistreerd op: 16-04-2006 21:19
Woonplaats: Drachten

Re: Beweegredenen van het 'supporterzijn'.

Berichtdoor Blizzard » 14-10-2008 23:13

Geografische oorzaak.
Speelt natuurlijk wel mee maar ik had ook best 30km verder kunnen rijden als die club mij meer zou aanspreken ;)

Kwaliteit van het spel.
Op zich wel belangrijk voor mij. Heerenveen wil normaal gesproken aansprekend, aanvallend voetbal spelen. Dat sluit aan bij mijn voetbalfilosofie. Ik zou er moeite mee hebben om een team toe te juichen wat structureel anti-voetbal speelt. Incidentieel mag van mij weer wel, want het resultaat is het belangrijkste als professioneel voetbalclub. Ik ben echter van mening dat je met aanvallend voetbal betere resultaten haalt, op de langere termijn dan.

Resultaten.
Was voor mij niet van groot belang. Al moet ik eerlijk toegeven dat het mij moeilijk lijkt om een JL club te supporten. Alhoewel, ik raakte geïnteresseerd in Heerenveen tijdens het CL seizoen en beschouwde mijzelf als "ëchte" supporter ongeveer sinds 2001-02. Tsja... :mrgreen: Toch, als ik voor "de beste" zou kiezen dan ging ik wel naar die club uit Amsterdam of Eindhoven.

Identiteit.
Ik spreek niet geweldig Frysk maar toch vind ik het wel mooi als Friesland positief in het nieuws is ect. Heerenveen is een club die echt de provincie vertegenwoordigd. Ik heb nu eenmaal meer binding met Friesland dan met bijvoorbeeld Zeeland. Dit aspect speelde denk ik de grootste rol.

Normen en waarden van de club.
Tja, ik ben niet zo'n CDA mannetje die haast een stijve van die term krijgt maar voetbal moet natuurlijk wel leuk blijven voor gezinnetjes enzo. Toch mag het wat mij betreft wel eens wat ruiger/meer beleving/fanatieker. Een beetje FC Twente-achtiger.

Gedrag van medesupporters.
Ik sta niet graag tussen van die doorsnee Feyenoord/Utrecht/ADO Den Haag fans maar ook niet tussen koffiekanners.

Sfeer in en om de wedstrijden.
In het begin was ik eerlijk gezegd niet zo geïnteresseerd in de sfeer maar nu raak ik daar langzamerhand steeds meer in geïntereseerd...
Avatar gebruiker
Blizzard
Superster
 
Berichten: 3644
Geregistreerd op: 29-03-2003 18:52

Re: Beweegredenen van het 'supporterzijn'

Berichtdoor sonnema » 15-10-2008 12:34

Geografische oorzaak.
Geboren en getogen in Heerenveen, dus lijkt me logisch. In mijn beleving is regionale binding heel belangrijk, ik begrijp niet dat je als Heerenvener/Fries voor een andere club kunt zijn.

Kwaliteit van het spel.
Belangrijk, maar soms is resultaat ook heel belangrijk en mag die bal(evt met man) van mij ook best een keer de tribune in. Zo nu en dan "schaven" vind ik ook wel mooi.

Resultaten.
Heb al een seizoenkaart sinds eind jaren 80, toen we het nog moesten doen met namen als Hommeles, Schreuder, van Dijk en Huitema. Resultaat was toen nog niet super, maar altijd met veel plezier naar die wedstrijden toegegaan.

Identiteit.Geboren fries, dus lijkt me duidelijk. Het hoeft van mij ook weer niet teveel opgeklopt. Van mij persoonlijk hoeft het Folksliet ook maar alleen bij echt grote wedstrijden.

Normen en waarden van de club.
Zolang het niet betuttelend word: prima, maar mensen moeten zich ook kunnen uiten.

Gedrag van medesupporters.
Laat een ieder het op zijn eigen manier beleven, alleen dat #@#&* volk wat structureel 10 minuten voor einde wedstrijd weer naar zijn auto toeloopt mogen ze wat mij betreft 30 km noordelijk afleveren.

Sfeer in en om de wedstrijden.
Hoe meer hoe beter, maar de wave.... alsjeblieft jongens, de spruitjeslucht komt er vanaf, we zijn niet in Thialf of aan het meedoen met de teletoeters bij oranje. dus aub stoppen.
sonnema
Basisspeler
 
Berichten: 740
Geregistreerd op: 04-06-2003 09:19


Keer terug naar Sfeer & supporters

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten