Roomser dan de paus?

› stadion, fans, verenigingen, acties..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Roomser dan de paus?

Berichtdoor ©men » 28-11-2006 19:31

Roomser dan de paus.

Als ik vroeger in het bijzijn van mijn vader een vloekwoord liet, kreeg ik een draai om mijn oren en o wee als je dan weer een krachtterm gebruikte, dan had je een 2e mep te pakken met dubbele inpakt.
Wie tegenwoordig wel eens aan het klussen is weet het, je zal die spijker een mep geven maar je raakt een duim. Auw gvd! Voor velen zeer herkenbaar en het mag.

Voetbal:
In het heetst van de strijd schreeuw je wel eens wat. Voetbal emotie en beleving heet dat.
Je ploeg staat achter, het loopt niet, en voor je gevoel keert alles en iedereen zich tegen jou en je ploeg, zelfs de scheidsrechter doet daar aan mee.
Je krijgt een stevige tik , scheids doet niets.
Je geeft een pittige duw terug, scheids fluit en trekt geel.
Frustratie, woede, je roept wat, “vuile tyfus hond” floept eruit. Een rode kaart is het gevolg.
Ik keur dit allemaal zeker niet goed maar ik begrijp het wel.
De weggestuurde speler is nu de gebeten hond en de media duikt er massaal boven op.
Ieder zich zelf respecterend programma (en de overige ook) zend de beelden uit, het liefst 10x achter elkaar. Het achtergrond lawaai wordt er vakkundig een beetje uit gefilterd, en voor de mensen die met het bord op de schoot voor de tv zitten en die net een mond vol kroepoek hebben gestopt en door het geknars niet goed kunnen horen, doen we er even een ondertiteling bij, het moet tenslotte wel voor iedereen duidelijk zijn wat er geroepen werd.
Zo klaar als een klontje, die gast verdiend en krijgt zijn straf wel en iedereen heeft morgen weer stof genoeg om over te praten op het werk of op de sportschool.
’s Avonds na ‘de wedstrijden’ snel even het internet op om te kijken wat er allemaal te lezen is op het org forum.
Natuurlijk is er een topic over de zieke viervoeter geopend en iedereen uit zijn ongenoegen over de gebezigde taal van Wesley Sneijder.
Een schande is het, er moet streng gestraft worden, dikke boetes moet er volgen.
Allemaal zijn we het met elkaar eens, dit kan beslist niet door de beugel.

Ander topic:
Onze matadoren verloren jammer genoeg van een beter spelend en elkaar gemakkelijk vindend AZ.
In de 2e helft werd op een gegeven moment Alves naar de grond getrokken/geduwd, scheids ziet het niet, AZ neemt de bal over en terwijl onze boys nog lopen te mopperen en te mokken, schieten ze de bal naar voren met als gevolg een doelpunt.
Over het feit dat Hansson stond te dromen over een mooie blonde Zweedse dame en dat Breuer met zijn hoofd bij de nieuwe contracten was, hebben we het even niet.
Want natuurlijk was dit allemaal de schuld van de scheidsrechter, die had een penalty moeten geven.
Jantje op de tribune roept: “blyne iel, kut scheids”!
We uiten ons duidelijke ongenoegen door luidkeels te gaan zingen: “en steek die fluit, maar in je reet en steek die .. enfin u kent het liedje wel dat duidelijk hoorbaar en steevast eindigt met HOERENJONG!!! Dat mag.
De grensrechter (ik weiger die gasten assistent scheidsrechter te noemen) deelt ook mee in de malaise als hij een voor de toeschouwers, die het doorgaans veel beter zien dan welke grensrechter dan ook, een duidelijke buitenspel situatie niet als zodanig beoordeeld.
“Bútenspel idioot” roept Pietje “myn ouwe moer siet dat sonder hur bril ok nog wel, blyne iel”
De rest van het publiek ziet dat ook zo en zingt: En steek die flag ….en verder kent u de tekst al en natuurlijk ook hier eindigen we weer met HOERENJONG !!! Dat mag.

Volgende topic:
Altijd leuk om weer een oud Heerenveen speler terug op het veld te zien.
Dit maal de keeper van AZ en die staat in de 2e helft vlak voor het vak.
Natuurlijk word hij even vriendelijk toe gezongen door de fans die hem nog steeds dankbaar zijn voor die ene wedstrijd die hij voor ons gekiept heeft.
“Hij is een vriendje van Postma, vriendje van Postma” enz. schalt er van de tribune.
Hier mee blijkt Khalid Sinouh, daar gaat het in dit geval om, het niet mee eens te zijn maar gelukkig ziet hij hier wel de humor van in, hij lacht zijn tanden bloot en speelt het spelletje leuk mee.
Naar aan leiding van de ontkennende gebaren wordt het volgende verheven lied in gezet:
“Daar moet een piemel in, daar moet ….” Enz.
Ofschoon Khalid gebaren maakt dat hij dat niet echt wil, gaat het publiek verder en het doet er niet toe, wij zingen gewoon, dat mag.

Volgende topic:
De sfeer was redelijk te noemen bij deze wedstrijd net als het vertoonde spel op het veld.
Echt top was het niet maar we konden nog wel even onze bekendste evergreen inzetten om de sfeer weer even iets op te peppen.
“Wie niet springt is voor Cambuur en wie niet…etc. de verdere tekst is bij iedereen bekend en natuurlijk wordt ook dit fraaie lied weer beëindigt met te kreet: HOERENJONG !!! Dat mag.

Volgende topic:
Voor velen is het iedere wedstrijd weer een ergernis van hier tot Tokio.
Als de stadion klok richting de 85 mintuten loopt, beginnen er al mensen zenuwachtig met de voeten te schuifelen. De sjaal wordt wat strakker getrokken, de koffie kan wordt gecontroleerd of die wel goed is dicht gedaan en gaat in een plastictas in de canvas boodschappen tas. Als tot overmaat van ramp in de 86ste minuut ook nog een doelpunt voor de tegenpartij valt, kunnen ze zich niet meer beheersen, ze gaan staan en lopen naar de trap om het stadion te verlaten.
Waarom vertonen sommige mensen dit gedrag?
Willen ze op tijd eten omdat ze vanavond nog naar de kerk willen?
Hebben ze instructie van moeder de vrouw gekregen om vooral niet na 6 uur thuis te komen omdat anders ‘de ierappels verpieterje’?
Of is het gewoon om de file te ontlopen?
Ik weet het niet maar keesje op de tribune ziet even niks door de vertrekkende mensen en uit zijn ongenoegen door in zich zelf, maar toch duidelijk hoorbaar voor de vertrekker, te mopperen dat ze hem zijn zicht ontnemen en dat ze asociaal en egoïstisch zijn.
De overige supporters denken er precies zo over en het duurt niet lang of het bekende “laat je club maar in de steek” klinkt van de tribune.
Natuurlijk gevolgd door een zeer gemeend en uit volle borst gebruld: HOERENJONG !!!!
Dat mag.

Voor ik afsluit nog even terug naar het Sneijder topic:
Schande wat die kut kabouter heeft geroepen schrijft jantje.
Rest van het seizoen schorsen die mongool schrijft Pietje.
Wat een ontzettende rand debiel die Sneijder schrijft Keesje, ik mag die klootzak gewoon niet voegt hij er aan toe.
Gelukkig zijn wij met z’n allen netjes opgevoed en roepen we niet net als Wesley Sneijder “witte tering hond”, want dat mag niet.


©men
©men
Bankzitter
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 28-11-2006 19:29

Berichtdoor Jeroen » 28-11-2006 19:48

Het verschil is dat supporters voor de door jouw genoemde voorbeelden stadionverboden krijgen, cq. de club een boete, en Sneijder met steun van zijn voorzitter en trainer protest aantekenen tegen de dreigende schorsing. (waarmee de club ajax aangeeft dat deze termen door de beugel kunnen). In dat geval zijn de verhoudingen zoek, en kan je nooit meer een wedstrijd stilleggen vanwege spreekkoren, ze hebben immers impliciet de goedkeuring van trainers en bestuurders "het is tenslotte straattaal".

(en ik verplaats je topic even naar sfeer & supporters)
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Berichtdoor 30plus » 29-11-2006 00:38

al met al een "onderhoudend" stukje proza

wat betreft het volgende:
Volgende topic:
Altijd leuk om weer een oud Heerenveen speler terug op het veld te zien.
Dit maal de keeper van AZ en die staat in de 2e helft vlak voor het vak.
Natuurlijk word hij even vriendelijk toe gezongen door de fans die hem nog steeds dankbaar zijn voor die ene wedstrijd die hij voor ons gekiept heeft.
“Hij is een vriendje van Postma, vriendje van Postma” enz. schalt er van de tribune.
Hier mee blijkt Khalid Sinouh, daar gaat het in dit geval om, het niet mee eens te zijn maar gelukkig ziet hij hier wel de humor van in, hij lacht zijn tanden bloot en speelt het spelletje leuk mee.
Naar aan leiding van de ontkennende gebaren wordt het volgende verheven lied in gezet:
“Daar moet een piemel in, daar moet ….” Enz.
Ofschoon Khalid gebaren maakt dat hij dat niet echt wil, gaat het publiek verder en het doet er niet toe, wij zingen gewoon, dat mag.


het zou schrijver sieren als hij/zij de feiten ook correct weergeeft. Aanleiding voor het "toezingen" van Sinouh was zijn overdreven reactie jegens een ballenjongen. Tja als je aan onze ballenjongens komt dan heb je het verbruid. Sinouh zag er hopelijk ook wel de humor van in. Het zal voor hem een verademing zijn geweest om niet uitgemaakt te worden voor "man die sexuele handelingen met geit verricht"
uitsupporters in het gastenvak!!!
30plus
Basisspeler
 
Berichten: 612
Geregistreerd op: 25-01-2004 04:42
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor Arnoud » 29-11-2006 11:12

@men schreef:
In het heetst van de strijd schreeuw je wel eens wat. Voetbal emotie en beleving heet dat.

Ik hoop dat hij de Leeuwarder Courant leest. En dat hij gisteren het hoofdredactionele artikel op de eerste pagina tot zich genomen heeft. Ik kan het iedereen aanraden, en ik wil er maar een heel klein stukje uit citeren, om aan te geven wat een misvatting de kreet is: voetbal is emotie.
Voetbal is emotie, zeggen ze in koor. Onzin, want overal waar wordt gewonnen en verloren, heerst de emotie
"
Emotie is geen privilege van het voetbal. Emotie is permanent aanwezig in ons leven en wordt op vele manieren opgewekt.. Als we iets moois zien, als we iets vies ruiken, bij geboorte, bij de dood. In onze werkverhoudingen, in ons samen sport bedrijven.
Wat we in het voetbal zien is verloedering, meer en meer geldt de wet van de jungle. En spelers, trainers, bestuurders en supporters weigeren die waarheid onder ogen te zien en bedekken de zaken met: voetbal is emotie.
Tot slot nog een stukje uit diezelfde LC:
Op de Britse eilanden geldt rugby als hét voorbeeld van hoe het ook kan. Rugbyspelers bestrijden elkaar op het scherpst van de snede, maar tonen respect voor elkaar en voor de arbiter. Bij deze sport zitten de stadions tot de nok toe vol, en nooit doen zich ongeregeldheden voor

Voetbal, en iedereen die bij dat spelletje betrokken is, zou daar eens een voorbeeld aan moeten nemen
Avatar gebruiker
Arnoud
Superster
 
Berichten: 1660
Geregistreerd op: 02-12-2002 20:04
Woonplaats: aan De Fluezen

Berichtdoor Il prima Capo! » 29-11-2006 12:10

Ik ben het met je eens Arnoud. Al vind ik het ook weer subjectief wat wel en wat niet kan. De liederen aan het adres van sinouh vind ik dan wel weer grappig terwijl een ander het wellicht niet normaal vindt. Tja, dat is dan zijn probleem. Ook bij het Britse Rugby zijn ludieke liederen heel normaal.
Il prima Capo!
Selectiespeler
 
Berichten: 425
Geregistreerd op: 06-02-2006 17:14

Re: Roomser dan de paus?

Berichtdoor UK » 29-11-2006 12:32

©men schreef:Roomser dan de paus.
Je krijgt een stevige tik , scheids doet niets.
Je geeft een pittige duw terug, scheids fluit en trekt geel.
Frustratie, woede, je roept wat, “vuile tyfus hond” floept eruit. Een rode kaart is het gevolg.
Ik keur dit allemaal zeker niet goed maar ik begrijp het wel.
©men


Had je vader je maar beter opgevoed denk ik dan.

Maar ttp, voetballers en trainers vinden dat dit soort dingen redelijk normaal zijn op een voetbalveld, de reacties gehoord en gelezen hebbende. Anders is het na 90 minuten 5 tegen 5 of zo heb ik begrepen.

MAAR WEL VINDEN ZE DAT EEN WEDSTRIJD STILGELEGD MOET WORDEN WANNEER ENE MENHEER SNEIJDER EEN SCHELDWOORD VAN DE TRIBUNE ONTVANGT.

RAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRR????

Uk
Avatar gebruiker
UK
Selectiespeler
 
Berichten: 167
Geregistreerd op: 31-12-2004 16:31

Berichtdoor Forza » 29-11-2006 19:04

De liederen aan het adres van sinouh vind ik dan wel weer grappig terwijl een ander het wellicht niet normaal vindt. Tja, dat is dan zijn probleem.


En daarmee heb je waarschijnlijk in een notendop het probleem geïllustreerd. Het ligt aan een ander. Iemand zingt iets en als iemand dat onaardig of kwetsend vindt, dan heeft die laatste persoon een probleem. Dat lijkt me de omgekeerde wereld.
Forza
Wereldspeler
 
Berichten: 1205
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:44

Berichtdoor Il prima Capo! » 30-11-2006 19:17

Het ligt aan een ander. Iemand zingt iets en als iemand dat onaardig of kwetsend vindt, dan heeft die laatste persoon een probleem. Dat lijkt me de omgekeerde wereld.


Dat is niet wat ik zeg. Als ik wat zing, mag ik dat zelf weten. Als ik vind dat een ander dusdanig over de streep gaat, dan zal ik hem aanspreken. Dat mag hij bij mij ook doen, maar dat betekent nog niet dat ik me er iets van aantrek. Maar goed, ik vind dus dat datgene wat er bij ons te horen is, allemaal goed te verteren is. Sinouh is een vriendje van Postma? Moet kunnen toch? Of je het nou humor vindt of niet.
Il prima Capo!
Selectiespeler
 
Berichten: 425
Geregistreerd op: 06-02-2006 17:14

Berichtdoor Forza » 30-11-2006 20:15

Moet kunnen toch? Of je het nou humor vindt of niet


Of het humor is, mag je zelf bepalen. Ik vind het wel kunnen, maar dat is niet aan mij en niet aan jou. Als de club vindt dat het niet kan, kan het niet. Het is het 'huis' van de club en als een meerderheid (of alleen de leiding van de club) vindt dat het niet kan, kan het niet.

Als ik wat zing, mag ik dat zelf weten.


Tuurlijk. En als de club vindt dat het niet kan, hebben ze wat mij betreft het volste recht om daarnaar te handelen.
Forza
Wereldspeler
 
Berichten: 1205
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:44

Berichtdoor Niels » 30-11-2006 20:17

'Vriendje van Postma!'

Kom op, waar hebben we het is godsnaam over zeg... ?!? :shock: :?
Niels
Erelid
 
Berichten: 3997
Geregistreerd op: 02-12-2002 00:00
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Forza » 30-11-2006 20:36

Dat zeg ik, het maakt mij ook geen donder uit, maar dat is niet waar het om gaat. Ik vind het wel kunnen, stoor me er niet aan, maar vind het ook niet grappig. Klaar. De vraag is echter impliciet of ieder voor zichzelf mag bepalen waar de grens ligt. Ik denk het niet. Ik denk dat de club het (alleen)recht heeft om te bepalen wat wel en niet kan. Dat betekent weer niet dat de club daarover niet in gesprek kan treden met supporters, maar als het puntje bij paaltje komt (of het paaltje bij het puntje, om even in Postma-termen te blijven), dan is het de club die beslist of het kan of niet.
Forza
Wereldspeler
 
Berichten: 1205
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:44

Berichtdoor cross » 30-11-2006 21:09

Nielshh schreef:'Vriendje van Postma!'

Kom op, waar hebben we het is godsnaam over zeg... ?!? :shock: :?



Dat denk Van Gaal ook haha. Die wou hem gister na de wedstrijd geen hand geven
Cross-Side on tour
Avatar gebruiker
cross
Basisspeler
 
Berichten: 572
Geregistreerd op: 27-04-2006 16:34
Woonplaats: heerenveen

Berichtdoor Smitte » 30-11-2006 21:14

cross schreef:
Nielshh schreef:'Vriendje van Postma!'

Kom op, waar hebben we het is godsnaam over zeg... ?!? :shock: :?



Dat denk Van Gaal ook haha. Die wou hem gister na de wedstrijd geen hand geven


Inderdaad, haha. Dit viel mij ook op. Sinouh betreed na het laatste fluitsignaal het veld en wil een hand geven aan van Gaal. De laatste weigerd en lijkt ook nog te schudden met zijn hoofd. Ik moest er wel even om lachen.
Smitte
Basisspeler
 
Berichten: 843
Geregistreerd op: 14-05-2005 15:29
Woonplaats: Hoogeveen

Berichtdoor Il prima Capo! » 30-11-2006 23:55

Tja goed, als je oordeelt dat zodra ik het stadion betreedt, dat ik in het huis van de club ben, dan heb je gelijk in je stelling dat de club bepaald wat ik zing. Maar kom op, we leven toch niet in een politiestaat of een dictatuur. Enige vrijheid van creativiteit is wel mogelijk toch? Ik snap wel dat je ergens de grens moet trekken, maar die trek je niet bij 'Ron Jans, neem je rotzooi mee, bij 'Vriendje van Postma' of iets in die trend. Dat doe je wel bij kankerlijer of zoiets. Maar goed, dan herhalen we discussie over subjectiviteit weer.
Il prima Capo!
Selectiespeler
 
Berichten: 425
Geregistreerd op: 06-02-2006 17:14

Berichtdoor Forza » 01-12-2006 05:01

Tja goed, als je oordeelt dat zodra ik het stadion betreedt, dat ik in het huis van de club ben, dan heb je gelijk in je stelling dat de club bepaald wat ik zing. Maar kom op, we leven toch niet in een politiestaat of een dictatuur.


Daarom bepaalt de club niet wat je zingt, maar stelt die regels op tot hoever je mag gaan. Of je je daaraan houdt, bepaal je zelf.

Over waar de grens ligt, ben ik het wel ongeveer met je eens, maar daar heeft niemand iets aan. Als de club zegt dat die ergens anders ligt, dan hebben we het er mee te doen. Of niet en dan is het aan de club wat die daarmee doet.
Forza
Wereldspeler
 
Berichten: 1205
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:44

Berichtdoor Paolo Soprani » 01-12-2006 09:23

Forza schreef:Daarom bepaalt de club niet wat je zingt...........


Bij AZ bepaalt de club vaak wel wat er gezongen wordt:
Ze zetten gewoon keihard de muziek aan (ook onder de wedstrijd) bijvoorbeeld Boney M met : Daddy Cool voor Danny Koevermans; of Retteketetteketet AZ ; of Showtime voor Shota etc. etc.

het kleine sfeermaakclubje van AZ kan daar gewoon niet overheen komen

je ziet dan overigens wel dat de rest van de tribune wel meedoet.... (discussie daarover beter in het topic "supportersongs")
Avatar gebruiker
Paolo Soprani
Selectiespeler
 
Berichten: 279
Geregistreerd op: 27-09-2005 20:16


Keer terug naar Sfeer & supporters

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron