Arrestatie(s) na sfeeractie

› stadion, fans, verenigingen, acties..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gebruikersavatar
fcdinamo
Selectiespeler
Berichten: 698
Lid geworden op: 02-12-2002 16:39
Locatie: Heerenveen

Arrestatie(s) na sfeeractie

Bericht door fcdinamo »

Een lid van dit forum is opgepakt na de wedstrijd tegen Ajax. Hij zou dit hebben gedaan vanwege het vasthouden van een rookbommetje tijdens de sfeeractie voorafgaand aan het duel :?

Hij is letterlijk afgevoerd met handboeien, zelf gezien namelijk. Het valt misschien niet goed te praten dat je een bommetje vasthoudt, maar kan de club (stewards) dit zelf niet oplossen :?: Moet je daarvoor direct vastgebonden afgevoerd worden? Vreemde gang van zaken :urgs:
ER IS MAAR 1 CLUB IN FRIESLAND!!
Force
Wereldspeler
Berichten: 1317
Lid geworden op: 31-10-2005 18:54

Bericht door Force »

Dat ga je niet menen? Waar is dat voor nodig. Ze willen wel 'pronken' met een sfeervol ALS. Maar iets een klein beetje tegen de regels, maar wel iets wat sfeerverhogend werkt wordt hard aangepakt. Ondanks dat het rookbommen zijn die vreselijk stinken, had het ook wel weer 'wat'.

Dramatisch voetbal, kinderachtig beleid. Het gaat de goeie kant op! :urgs:

Wat een klote avond! :evil:
Gebruikersavatar
Criz
Wereldspeler
Berichten: 1071
Lid geworden op: 09-08-2004 14:01

Bericht door Criz »

Dit slaat toch ook werkelijk nergens op. Waarom laat je de politie in actie komen voor zoiets lulligs? Onbegrijpelijk.
Johnny de Jong
Invaller
Berichten: 261
Lid geworden op: 23-05-2003 18:55
Locatie: Heerenveen

Bericht door Johnny de Jong »

Hier wil ik wel even op reageren.

Het 'incident' met het rookbommetje gebeurde vlak achter mij dus ik heb het niet precies kunnen waarnemen (heb nou eenmaal geen ogen in mijn rug), maar het geheel draaide uiteindelijk uit op een klein brandje, gedeeltelijk onder het sfeerdoek. Hoe dit precies zover is gekomen weet ik niet precies, maar aangezien je met 1000 man op een kleine ruimte staat, lijkt zo'n bommetje midden in het vak niet voor herhaling vatbaar.
Onedayflyer
Basisspeler
Berichten: 858
Lid geworden op: 06-09-2005 21:43

Bericht door Onedayflyer »

Het zal er wel mee te maken hebben dat stewards geen mensen mogen arresteren. Schijnbaar is er een strafbaar feit gebeurt waardoor de politie die persoon moest arresteren. (heb er zelf overigens niks van mee gekregen)
SIG is leeg. PM me wanneer je hier reclame wil :-)
Popovic
Jeugdspeler
Berichten: 22
Lid geworden op: 28-10-2006 16:00

Bericht door Popovic »

Ook ik heb het zien gebeuren, en ik was erg verbaast.
Nu is het ook niet zo'n charmante actie om een rookbommetje onder het doek te leggen, want het ademen ging vrij moeilijk.

Maar de reactie op deze misschien wat flauwe actie was nog veel flauwer. Die jongen had niets kwaads in zijn zin.
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

Onedayflyer schreef:Het zal er wel mee te maken hebben dat stewards geen mensen mogen arresteren
Stewards mogen net als iedere burger overigens iemand aanhouden, indien er op heterdaad een strafbaar feit wordt gepleegd. Vraag is of dit een strafbaar feit was.
Miereneukert!
chrissie
Basisspeler
Berichten: 998
Lid geworden op: 17-09-2004 23:11
Locatie: sneek

Bericht door chrissie »

Ik heb met de persoon in kwestie gesproken en vond het ook schandalig hoe hij is behandeld. Wat ik begreep is hij echt hardhandig afgevoerd en hierbij ook nog even "uit de tijd" geweest toen hij met zijn hoofd tegen de muur kwam. Inderdaad handboeien om. :roll:
Het rookbommetje stond voor hem en hij had last van de rook,het leek hem handiger om het geval boven zijn hoofd te houden. Dit kwam hem dus op die arrestatie te staan, die rookbom was iig niet door hem aangestoken begreep ik.
Ik weet niet zeker of hij nu zijn seizoenskaart in moest leveren en wat de gevolgen verder zullen zijn.
Forza
Wereldspeler
Berichten: 1205
Lid geworden op: 02-12-2002 15:44

Bericht door Forza »

Stewards mogen net als iedere burger overigens iemand aanhouden
Kan een burger iemand aanhouden? Gaaf! Ik dacht dat het zo was dat een burger iemand mag vasthouden totdat er iemand van de politie komt om hem aan te houden.
sf-NN
Selectiespeler
Berichten: 519
Lid geworden op: 11-03-2006 14:58

Bericht door sf-NN »

GVD dit is toch niet te geloven. Het is gewoon onderdeel van de sfeer actie en dat die jonge word afgevoert dat lijkt helemaal nergens op. Krijgt hij ook een sv of is dat nog niet bekend?
Jantje Beton
Jeugdspeler
Berichten: 6
Lid geworden op: 19-02-2006 13:33
Locatie: 1/2 uurtje rijden

Bericht door Jantje Beton »

Als er niet meer kan en mag..............

maak dan van het ALS een grote kerk
en als onze voorzitter-dominee Koos F de vinger in de lucht
steekt, dat we mogen zingen en als dit voorbij is onze bek
weer moeten houden.

en hulde aan de stewards :urgs: :urgs: :urgs: :urgs: :urgs: :urgs:

K.TZOOI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
sf-NN
Selectiespeler
Berichten: 519
Lid geworden op: 11-03-2006 14:58

Bericht door sf-NN »

Een kerk zonder kaarsen want dat mag niet.
kaaskop
Verified
Bankzitter
Berichten: 198
Lid geworden op: 18-07-2005 09:59
Locatie: Kollum

Bericht door kaaskop »

Als een stinkende rookbom wordt ervaren als sfeerverhogend, geef mijn portie dan maar aan fikkie.
menjo
Basisspeler
Berichten: 956
Lid geworden op: 08-11-2003 23:46

Bericht door menjo »

Het is gelukkig allemaal een storm in een glas water , hij is afgevoerd, en heeft zijn verhaal kunnen doen en, ja de actie om de rookbom beet te houden is niet zo slim hangen nogal wat camera's.

Maar het heeft verders geen gevolgen waren de laatste berichten, dus valt weer mee.

En jongens je kunt wel afgeven op de stewards, maar die jongens voeren alleen maar uit, die maken het beleid niet.
NN gekkenhuis
Gebruikersavatar
wald pyk
Wereldspeler
Berichten: 1771
Lid geworden op: 21-05-2003 21:57
Locatie: boelenslaan

Bericht door wald pyk »

Naar mijn weten is het in nederland verboden om vuurwerk/rookbommen af te steken in in het stadion.(Alleen als er toestemming is van directie en knvb mag het volgens mij).Dat is bekend.Dus als je vuurwerk afsteekt moet je ook de consequenties dragen.
Alleen de manier waarop iemand op gepakt is gister avond is in mijn ogen niet de goede.
Je kan die persoon toch ook op een normale manier uit het stadion halen,zonder veel machts vertoon.
Van alles wat ik kwijt ben mis ik mijn geheugen het meest.
chrissie
Basisspeler
Berichten: 998
Lid geworden op: 17-09-2004 23:11
Locatie: sneek

Bericht door chrissie »

Quote Nielsh in Topic SCH-Odense nav vraag fan of ze dit mochte meenemen:
"Unfortunately you will not be able to bring any kinds of firework with you in Dutch stadiums. We follow UEFA and FIFA regulations.
If not, we would have a fireworks show every two weeks. At least :mrgreen:

Als er regels zijn waarom werd het dan toch gebruikt afgelopen zaterdag? Ik verbaasde me er over toen ik de rode fakkels zag, niet in het vak vlgs mij maar erachter.:shock:
Was er nu toestemming voor?
menjo
Basisspeler
Berichten: 956
Lid geworden op: 08-11-2003 23:46

Bericht door menjo »

Als er iemand opgepakt wordt, zou er dan toestemming zijn of niet? :huh:
NN gekkenhuis
Popovic
Jeugdspeler
Berichten: 22
Lid geworden op: 28-10-2006 16:00

Bericht door Popovic »

Tjah... dan kan je de discussie aangaan wat dan wel zou mogen en niet... Persoonlijk vind ik Bengaals vuur en een rookbommetje helemaal geen probleem, maar ik mag de wetten daarvoor helaas niet maken.

Wat wel storend is (komt heel soms voor bij de tegenpartij, en in de Kuip natuurlijk) dat er grote knallen te horen zijn. Aangezien 90% van de hoofdtribune 65+ is, vind ik dat iets minder leuk.
Fean Fan Drachten
Selectiespeler
Berichten: 554
Lid geworden op: 08-12-2002 00:56

Bericht door Fean Fan Drachten »

Force schreef:Maar iets een klein beetje tegen de regels, (...)
There's no such thing as 'een klein beetje tegen de regels'.

Ongelooflijk om te lezen dat de stewards het moeten ontgelden. Stewards hebben als taak gastheer te zijn en de orde te bewaken en aangezien vuurwerk in het stadion taboe is, moeten ze daar tegen optreden.

Hou toch eens op met afgeven op stewards. Het zijn allemaal vrijwilligers met een hart voor SC Heerenveen. Hou je aan de regels en er is niets aan de hand. En iedereen kan die regels lezen zodra je het stadion binnenwandelt. DAAR dien je je aan te houden en iedereen die daar niet tegen kan, heeft NIETS te zoeken in een stadion. Je kunt dan wel telkens lopen foeteren op dit forum over die stewards, maar da's te goedkoop - ga dan eens IRL met een sectorhoofd of hoofdsteward praten.

Vergeet niet dat er zo'n 27 000 mensen in een relatief kleine ruimte bij elkaar zitten. Dan moet je wel bepaalde regels en procedures hebben om te voorkomen dat het een zootje wordt, want anders zijn de gevolgen niet te overzien. En daar staan de foeteraars niet of nauwelijks bij stil.
Gebruikersavatar
hansrob
Basisspeler
Berichten: 871
Lid geworden op: 16-06-2005 23:04

Bericht door hansrob »

menjo schreef:Als er iemand opgepakt wordt, zou er dan toestemming zijn of niet? :huh:
NEEN, kennelijk was daarvoor dus geen stoestemming en lijkt daarvan nu een van de qua gedrag meest gematigde Nieuw Noorders de dupe te worden. Want hoe had deze jongen die voor naar het NN vak te gaan op de zuid tribune nog had geholpen met de sfeeractie daarvoor te bereiden, kunnen weten dat er voor deze actie geen toestemming was gevraagd.

Waarop wordt gebaseerd dat het allemaal wel los zal lopen weet ik niet want hijzelf is daar allerminst van overtuigd. Ik ken die jongen behoorlijk goed en geloof zijn lezing van het verhaal dan ook onvoorwaardelijk.

Persoonlijk vraag ik mij af waarom er op voorhand geen toestemming is gevraagd om deze actie te mogen draaien ik ben er vrijwel zeker van dat (ondervoorwaarden) toestemming zou zijn verleend en deze jongen nu niet met een gehavend gezicht had rond gelopen. Wat mij betreft mogen de bedenkers-uitvoerders van deze actie ziczelf dan ook eens bedenkelijk achter de oren krabben over wat zij hebben aangericht. Aan hen eigenlijk ook de morele plicht zich in te zetten er voor te zorgen dat deze jongen geen stadionverbod zal krijgen. Iets waarvoor ik mij op persoonlijke titel ook hard zal maken.

Los van het buiten proportienele geweld dat er door de politie is gebruikt staat de club wat mij betreft in haar recht. Als je je binnen de poorten begeeft dien je je aan de regels te houden en dus toestemming te vragen voor dingen die zonder die toestemming niet mogen. Ik hoop dan ook dat uit deze vervelende situatie lering zal worden getrokken en voor dergelijke actie in de toekomst toestemming zal worden gevraagd al was het maar om de mensen in je eigen vak tegen dit soort vervelende zaken te beschermen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat NN leden door sfeeracties, waarvan zij er vanuit gaan en mogen gaan, dat ze met de club zij doorgenomen in de bajes terecht komen.

Kortom sfeeracties zijn helemaal top maar overleg daar waar je weet dat het nodig is met de club opdat er niemand door onwetendheid in de problemen komt.
Laatst gewijzigd door hansrob op 29-10-2006 15:22, 2 keer totaal gewijzigd.
iedere dag dronken is ook een geregeld leven
Gebruikersavatar
IL Fenomeno
Bankzitter
Berichten: 237
Lid geworden op: 23-12-2002 17:09

Bericht door IL Fenomeno »

Fean Fan Drachten schreef:
Hou toch eens op met afgeven op stewards. Het zijn allemaal vrijwilligers met een hart voor SC Heerenveen...
Weet je dit wel heel zeker? Ik dacht dat ze gewoon betaald kregen.
Gebruikersavatar
Makkum8
Basisspeler
Berichten: 938
Lid geworden op: 11-04-2005 23:11
Locatie: Makkum

Bericht door Makkum8 »

Zo, eindelijk tijd gevonden om mijn eigen zegje te kunnen doen wat mij gisteravond is overkomen.

Ik heb bij aanvang van de wedstrijd een rookpot opgepakt die in een gangpad stond. De rook waaide precies in mijn gezicht iets wat ik niet prettig vond. Ik besloot deze dan maar op te pakken en in de hand te houden tot dat de rook bom leeg was. Ik heb deze pertinent niet onder het megadoek gehouden. Ik dacht (hoe naief kun je zijn) dat het een gecoordineerde sfeeractie van SC Heerenveen was.

Na de wedstrijd werd ik door een lange blonde steward aangesproken op het feit dat ze beelden van mij hadden met vuurwerk. Mij werd verzocht om mee naar beneden te gaan. Ik heb hier zonder problemen te maken gehoor aangegeven. Ik heb mijn seizoenskaart afgeven als blijk van goede wil. Ik werd voorgesteld aan 2 politieagenten in burger. Zij vertelden mij dat ik gearresteerd zou worden voor het "vuurwerkincident". Ik werd meegenomen naar een hoek ergens in de passage achter de noordtribune. Ik werd gefoullieerd en daarna geboeid. Tot dusver verliep alles heel fatsoenlijk. Dat veranderde snel toen zij mij eenmaal geboeid hadden. Ik werk hardhandig tegen een ruwe, gestucte muur gedrukt. Hierdoor heb ik een aantal schaafwonden opgelopen in mijn gezicht. Ik verzocht de 2 politie agenten om mij alstublieft niet meer met mijn gezicht tegen deze muur te drukken. De enige reactie die hierop volgde was dat ik wederom hardhandig met mijn hoofd tegen de muur werd gedrukt. Dit werd nog 2 keer herhaald waarnaar ik buitenwesten ben geraakt. Na korte tijd kwam ik bij en werd ik als een zware misdadiger afgevoerd naar het dichts bij gelegen politiebureau.

Hier werd een procesverbaal opgemaakt van het incident. Ik heb in mijn verklaring aangegeven dat de politie buitensporig veel geweld heeft toegepast tegen mij terwijl ik geboeid tegen de muur stond. Ik vond dat deze twee (jonge) politieagenten erg nerveus en onervaren overkwamen. Ze konden bijvoorbeeld niet eens fatsoenlijk handboeien om doen (mijn vriendin kan dit beter :lol:) , ik kreeg ze namelijk los. Ik had het idee dat ze net van school afkwamen of dat ze nog in opleiding waren.

Na de hele situatie in alle rust te hebben overdacht heb ik besloten om morgen aangifte van mishandeling te gaan doen bij de politie. Ik zal mij juridisch laten informeren wat ik kan doen tegen dit (in mijn ogen) buitensporige politiegeweld.

Nogmaals, ik ben dom en naief geweest door die rookpot vast te houden. Het is niet mijn bedoeling om voor gevaarlijke situaties te zorgen (wat er ook niet is gebeurd). Ook is het niet mijn bedoeling geweest om de club in discrediet te brengen.

Dat was mijn kant van het verhaal. De steun van medesupporters doet me goed, al kan ik de kritische geluiden ook goed begrijpen.

groet,

Makkum8
Groningen en Cambuur een pot nat, Makkum is de 12e stad!!
Niels
Erelid
Berichten: 3997
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Niels »

Erg sneu dat deze jongen is opgepakt. Inderdaad een prima supporter. Maar het is natuurlijk wel naïef om vuurwerk/rookbommen op te pakken en recht boven je omhoog te houden...
Persoonlijk vraag ik mij af waarom er op voorhand geen toestemming is gevraagd om deze actie te mogen draaien ik ben er vrijwel zeker van dat (onder voorwaarden) toestemming zou zijn verleend
Ook al een naïeve gedachte... :?
op de zuid tribune nog had geholpen met de sfeeractie daarvoor te bereiden
Vertel. Wat heb ik gemist door al die rook?

Nogmaals, ik vind het erg sneu voor het slachtoffer. Maar als je iets weet van de tifo-scene - en dat weet desbetreffende persoon echt wel mijn inziens - dan weet je gewoon dat als er vuurwerk/rookbommen afgestoken worden, je deze niet moet oppakken. Zeker niet minutenlang... Dan ben je gewoon het haasje door al die beveiligingscamera's.

EDIT: zie nu de reactie van Makkum8 pas. Prima verhaal, met zelfkritiek. En dat buitensporige geweld bij aanhouding herken ik helaas maar al te goed... :|
Laatst gewijzigd door Niels op 29-10-2006 15:34, 2 keer totaal gewijzigd.
menjo
Basisspeler
Berichten: 956
Lid geworden op: 08-11-2003 23:46

Bericht door menjo »

hansrob schreef: NEEN, kennelijk was daarvoor dus geen stoestemming... - ... er niemand door onwetendheid in de problemen komt.
Nu sla je de plank toch echt mis hansrob.
Vuurwerk mag toch nooit snap ook niet waarom deze jongen, dan het vuurwerk wat er was, oppakt en omhoog houdt, lijkt me niet echt handig.

Bovendien vuurwerk mag nooit, nergens in NL.


UPDATE

Goed verhaal inderdaad, en ja het geweld dat de politie heeft gebruikt kan niet groot gelijk dat je dat aanpakt.
NN gekkenhuis
Gebruikersavatar
hansrob
Basisspeler
Berichten: 871
Lid geworden op: 16-06-2005 23:04

Bericht door hansrob »

Nu sla je de plank toch echt mis hansrob.
Vuurwerk mag toch nooit snap ook niet waarom deze jongen, dan het vuurwerk wat er was, oppakt en omhoog houdt, lijkt me niet echt handig.
Mischien zou je dan je verantwoordelijkheid eens moeten nemen en die dingen in de gaten houden opdat niemand in de fout kan gaan door ze op te pakken! Hoe zou je je bij voorbeeld voelen als mensen, hoe naief wellicht ook door dit soort zaken zich zouden verwonden bij een door NN uitgevoerde actie? Zou je je daarvoor niet op zijn minst mede verantwoordelijk voelen?
iedere dag dronken is ook een geregeld leven
UltraNiels
Jeugdspeler
Berichten: 3
Lid geworden op: 14-10-2006 18:00

Bericht door UltraNiels »

Ik vind het schandalig dat ze zo met die jongen zijn omgesprongen.
Voor de volgende keer met zoiets zou ik gewoon doorgeven het vuurwerk, zo kan er niemand worden gepakt.
sc heerenveen 4 ever
Wereldspeler
Berichten: 1176
Lid geworden op: 27-03-2005 16:23
Locatie: Norg

Bericht door sc heerenveen 4 ever »

Totdat er dan iemand is die het aan niemand kwijt kan en het dan maar uit paniek voor een stadionverbod of de behandeling die makkum 8 heeft gehad de rookpot weg gooit. Dan heb je een nog groter probleem.
Een onderschrift: wat is dat?
Romano for president
Selectiespeler
Berichten: 551
Lid geworden op: 22-05-2003 12:01
Locatie: Haarlem

Bericht door Romano for president »

Lekker je eigen publiek streng behandelen en daarnaast iedere uitsupporter uitnodigen om door het hele stadion te gaan zitten.

Lekker beleid. Het komt straks nog eens een keer dat er ergens 100 cambuursupporters of zo zitten.

En dan waarschijnlijk bij een europacup of beker wedstrijd, omdat dan niet iedere supporter zijn eigen kaartje koopt.

Beleid, welk beleid????????????
Tink om de beam!!!!!
armiva
Jeugdspeler
Berichten: 14
Lid geworden op: 03-12-2002 20:13
Locatie: Bolsward

Bericht door armiva »

Het is natuurlijk belachelijk en onbegrijpelijk dat er "mishandeling"aan te pas moest komen door de politie. Volgens mij kunnen ze het best met praten oplossen, waarom geweld gebruiken??
Gebruikersavatar
Frisian Viking
Superster
Berichten: 4713
Lid geworden op: 27-09-2004 16:28
Locatie: Frisia

Bericht door Frisian Viking »

Ik weet niet wat er gebeurd is, maar volgens mij is het verboden om dat soort dingen vast te houden in het stadion. Persoonlijk vind ik het wat kinderachtig, want het is wel sfeerverhogend, maar het mag niet. Dat diegene dan geboeid en al af wordt gevoerd dan is dat wel wat overdreven. Hoewel ik dus ook niet weet hoe diegene zich gedragen heeft hierbij.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Gesloten