Roken in het stadion

› stadion, fans, verenigingen, acties..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gesloten
Gebruikersavatar
Freezeman
Superster
Berichten: 2870
Lid geworden op: 02-12-2002 14:34
Locatie: Sneek

Bericht door Freezeman »

Bierdop schreef:..ik was gistern aant beveiligen bij HHV - ADO ,, en rook continu een WIET lucht...
Duidelijk een gevalletje te veel vreemde luchtjes geroken.
Wat is in vredesnaam HHV?
Heilige Heeren Veen?
Anti anti. :)
Gebruikersavatar
Bierdop
Jeugdspeler
Berichten: 25
Lid geworden op: 01-03-2007 11:46

Bericht door Bierdop »

Freezeman schreef: Duidelijk een gevalletje te veel vreemde luchtjes geroken.
Wat is in vredesnaam HHV?
Heilige Heeren Veen?
Heerenveen :P
maar wat vinden jullie daar nu van...
wietgebruik in het stadion...
Gebruikersavatar
Feanfan
Selectiespeler
Berichten: 585
Lid geworden op: 30-08-2003 11:47
Locatie: Gorredijk/Boxtel

Bericht door Feanfan »

Ik vind het stinken dus niet meer doen zou ik zeggen. Maar ja ik heb er niks over in te brengen!
De vader, de zoon en de heilige geest: Abe
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Twaalf van de achttien aanvoerders van de eredivisieclubs is voor een rookverbod in overdekte stadions. Uit een enquête van dagblad De Pers blijkt dat veel spelers hinder ondervinden van de rook die door het publiek wordt geproduceerd.

Naar aanleiding van het interview dat Heerenveen-aanvoerder Petter Hansson een paar weken terug in Voetbal International liet optekenen, werd een onderzoek onder voetballers gedaan naar de mening over het rookverbod. Hansson zei in het interview dat hij erg veel last heeft van rook in het Gelredome. Paul Matthijs van FC Groningen zegt zelfs dat zijn shirt na de wedstrijd naar sigaretten stinkt.

De algemene strekking is dat er vooral rekening moet worden gehouden met de spelers op het veld. "Als die aangeven dat zij bij stadions met een overdekking last hebben van het roken, dan zou het niet meer dan normaal zijn om het roken te verbieden", zegt Rob Maas, aanvoerder bij Heracles Almelo.

De KNVB vindt dat zij niet verplicht is om regels op te stellen. Dat is volgens de bond aan de clubs zelf. Wel adviseert de bond haar leden om een rookverbod in te voeren. Maar voetbalstadions zijn openbare gelegenheden die in private handen zijn. Het is aan de clubs en de stadioneigenaren zelf om huisregels op te stellen waar iedere bezoeker zich aan dient te houden.
Bron: De Pers/website ELF
Lipton
Forumicoon
Berichten: 6808
Lid geworden op: 25-12-2003 20:39

Bericht door Lipton »

Het is echt wel sneu als je rookt in een overdekt voetbalstadion / gebouw daar heeft iedereen last van, en dus de spelers ook.

Ben benieuwd wat overige forum leden van Hansson zijn standpunt vinden.
Wiggs
Wereldspeler
Berichten: 1315
Lid geworden op: 03-12-2006 17:24

Bericht door Wiggs »

Ik rook zelf ook,maar zal nooit roken in het stadion zelf
Vind dat je dicht op elkaar zit en het voor een ander redelijk vies kan zijn
Ik kan leven met een rookverbod

Wat Paul Matthijs betreft:
Als hij wat meer gewerkt had had zijn shirt naar zweet geroken ipv rook
DE ZUID
Basisspeler
Berichten: 996
Lid geworden op: 02-12-2002 17:12
Locatie: 24 km van DKV

Bericht door DE ZUID »

en rook continu een WIET lucht...
Moet kunnen, vind ik. Een tevreden roker is geen onrust stoker :mrgreen:
ONS 4 kanaal
ONS Sneek 4 - de slachters van Sneek????
Gebruikersavatar
Flying Tilster
Forumicoon
Berichten: 5690
Lid geworden op: 24-09-2005 09:34
Locatie: Kootstertille

Bericht door Flying Tilster »

Lipton schreef:Het is echt wel sneu als je rookt in een overdekt voetbalstadion / gebouw daar heeft iedereen last van, en dus de spelers ook.

Ben benieuwd wat overige forum leden van Hansson zijn standpunt vinden.
In een overdekt stadion zoals de ArenA en het Gelredome kan ik het me voorstellen dat de spelers daar last van hebben. Ik kan het me niet voorstellen dat ze er in het ALS last van hebben.. (de spelers dan :upto: )
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
Gebruikersavatar
blue white devil
Jeugdspeler
Berichten: 26
Lid geworden op: 03-05-2007 11:42
Locatie: Ferwert

Bericht door blue white devil »

Roken in het Abe Lenstra stadion moet kunnen :) Maar als je in een stadion als bv. Gelredome rookt, dan ruik je het wel (als niet roker)
tony_a
Jeugdspeler
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-08-2007 19:14

Bericht door tony_a »

Gelukkig wordt roken op de tribune en in de FFP per 1 juli 2008 gewoon verboden! Eindelijk wordt het dan mogelijk naar de wedstrijd te kijken en gezellig een biertje te drinken zonder steeds te hoeven meeroken. :D

Het FFP is horeca en wordt daarom rookvrij. De tribune is overkapt, en moet daarom ook per 1 juli 2008 rookvrij zijn. :D

Wel jammer dat SC Heerenveen niet zelf eerder maatregelen heeft genomen om de overlast van roken in te perken.
feanfanhannes
Basisspeler
Berichten: 832
Lid geworden op: 13-02-2007 19:50
Locatie: balk
Contacteer:

Bericht door feanfanhannes »

een goede regeling maar hoe kun je dit in hemelsnaam tegen gaan in nn kun je gewoon doorroken daar kan een steward nooit zien of je rookt dus het is nooit helemaal weg in een stadion denk ik.
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

Hoe kom je aan de wijsheid dat dit ook voor het stadion gaat gelden? Volgens mij alleen voor het Horecagelegenheden en in overdekte stadions. (Zoals ArenA, Gelredome) Maar ik kan me vergissen?
Op naar het volgende seizoen....
tony_a
Jeugdspeler
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-08-2007 19:14

Bericht door tony_a »

feanfanhannes schreef:een goede regeling maar hoe kun je dit in hemelsnaam tegen gaan in nn kun je gewoon doorroken daar kan een steward nooit zien of je rookt dus het is nooit helemaal weg in een stadion denk ik.
tegengaan is vrij simpel: de meeste mensen zullen zich gewoon aan de regels houden. Daarnaast is er ook een stuk sociale controle. Veel mensen hebben er een hekel aan om mee te roken en zullen er dan ook meteen iets van zeggen als de buurman/vrouw toch een sigaret opsteekt.

Voor de mensen die tegen wil en dank medesupporters met tweedehands rook willen opzadelen moet je gewoon een paar weken streng controleren en flinke boetes uitdelen. Dan is het snel afgeleerd hoor....
tony_a
Jeugdspeler
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-08-2007 19:14

Bericht door tony_a »

Garcia-Garcia schreef:Hoe kom je aan de wijsheid dat dit ook voor het stadion gaat gelden? Volgens mij alleen voor het Horecagelegenheden en in overdekte stadions. (Zoals ArenA, Gelredome) Maar ik kan me vergissen?
check dit: http://www.minvws.nl/images/vgp-2785312 ... 150627.pdf
De verplichting voor werkgevers geldt dus wel onder overkappingen en overdekte terrassen, ongeacht de aard of het materiaal van de overkapping.
De tribunes van het ALS zijn overkapt, dus er geldt daar ook een rookverbod vanaf 1 juli 2008.
Laatst gewijzigd door tony_a op 13-08-2007 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
drika746
Superster
Berichten: 2580
Lid geworden op: 05-01-2007 21:37

Bericht door drika746 »

Heb me vrijdag weer zitten ergeren zaten voor mij 3 mannen. een rookte gedurende de wedstrijd 3 sigaren en de andere 2 maakten de ene peuk met de andere aan, constant een rookwalm in mijn richting. Ongevraagd meeroken omdat anderen tijdens een sportwedstrijd nodig vinden om te roken, ik vind het belachelijk. Gooi alle rokers maar in een vak met net als bij het uitvak een plastic wand er omheen :!:
Gebruikersavatar
Niklas Tarvajärvi
Bankzitter
Berichten: 175
Lid geworden op: 01-12-2006 15:22
Locatie: Burgum

Bericht door Niklas Tarvajärvi »

tony-a schreef:
De tribunes van het ALS zijn overkapt, dus er geldt daar ook een rookverbod vanaf 1 juli 2008
.

Dit is voor mij goed nieuws! Ik erger me ook rot aan die rookwalmen. We moeten dit seizoen dus nog even doorbijten.
Niklasse spits!
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

Artikel 3
1. Degene die het beheer heeft over een van de volgende gebouwen is
verplicht in de daarin voor het publiek toegankelijke delen een rookverbod
in te stellen, aan te duiden en te handhaven:
a. horeca-inrichtingen waar geen personeel werkzaam is;
b. overdekte winkelcentra en congrescentra;
c. alle overige gebouwen waar, al dan niet door tussenkomst van
personeel, goederen verhandeld worden of diensten verricht worden.
2. De verplichting geldt niet in afsluitbare, uitsluitend voor het roken
van tabaksproducten aangewezen en als zodanig aangeduide ruimten.
Het is nog even de vraag of een tribune onder 1C valt.
Op naar het volgende seizoen....
tony_a
Jeugdspeler
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-08-2007 19:14

Bericht door tony_a »

Garcia-Garcia schreef: Het is nog even de vraag of een tribune onder 1C valt.
Een tribune is geen gebouw. Het hele ALS is wel een gebouw en valt zeker onder 1C.
tony_a
Jeugdspeler
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-08-2007 19:14

Bericht door tony_a »

Schrijnend trouwens om te zien hoe onserieus de club niet-rokers neemt:

Check dit stukje uit 2005 (!) :
Op de door ruim 1300 gasten bezochte nieuwjaarsreceptie in het nieuwe supportershome Fryslân Fun Plaze vertelde Van der Velde voorts dat de club regelingen zal treffen voor rookvrije ruimtes. De club streeft naar rookvrije zones op de nog te bouwen tribunes aan de noord- en zuidzijde van het Abe Lenstra-stadion. Bovendien wil de club, naast de andere supporterskantines, een rookvrij supportershome realiseren.
bron: http://www.frieschdagblad.nl/artikel.asp?artID=21756

Bijna drie jaar later: geen enkele rookvrije tribune, en het gehele FFP staat vol blauwe rook.
Squerrel
Superster
Berichten: 4510
Lid geworden op: 08-07-2003 09:30
Locatie: Onder de tjonger
Contacteer:

Bericht door Squerrel »

Het rookverbod is er voor bedoeld het horecapersoneel te beschermen. Nu heb ik op de tribune nog nooit iemand zien rondlopen met zo'n biertank op de rug (zou wel at zijn trouwens) dus het lijkt mij erg sterk dat er op de tribunes niet meer gerookt mag worden.
Daarnaast lees ik hier alleen maar mensen die er een hekel aan hebben dus maar even een tegengeluid, verder heb ik nog nooit iemand in mijn omgeving horen klagen over het roken van anderen.
Bedankt Torcida:-)
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

Koninklijk Horeca Nederland vindt het onbegrijpelijk dat minister Klink en het kabinet tot dit besluit zijn gekomen en zal zich hevig verzetten. Er wordt voorbij gegaan aan knelpunten en onduidelijkheden zoals:

• toevlucht naar de illegale horeca (in zuipketen wordt volop gerookt)
• ruim 10.000 bedrijven zonder personeel (zijn daarmee uitgesloten van een rookvrije werkplek)
• wat gebeurt er precies met coffeeshops en sportarena’s
• economische gevolgen: omzet- en banenverlies (10-15% omzetverlies in de eerste periode, veel bedrijven overleven dit niet)
• overlast op straat door rokers; bedrijven hebben nauwelijks de gelegenheid tot creëren van rookkamers (bouwvergunningen, grootte bedrijf, etc.)
• Wie wordt strafbaar: de ondernemer of de roker? Of allebei?
Dus zo zeker is het allemaal nog niet blijkt wel uit dit stukje, de overheid heeft er weer eens een wet gemaakt die aan alle kanten rammelt aldus de Horeca Bond.
Op naar het volgende seizoen....
tony_a
Jeugdspeler
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-08-2007 19:14

Bericht door tony_a »

Garcia-Garcia schreef: Dus zo zeker is het allemaal nog niet blijkt wel uit dit stukje, de overheid heeft er weer eens een wet gemaakt die aan alle kanten rammelt aldus de Horeca Bond.
nou dat zal wel loslopen: het is allang en breed door de tweede kamer...

De Tweede Kamer stemde gisteren definitief in met het rookverbod in de horeca per 1 juli 2008. De motie van de VVD om horecagelegenheden met een goed ventilatiesysteem uit te zonderen van het rookverbod haalde het niet.

Minister Klink had tijdens het Algemeen Overleg met de Kamer van dinsdag jl. al aangegeven geen heil meer te zien in ventilatiesystemen, omdat die nooit de veilige ondergrens van 0 voor blootstelling aan tabaksrook konden waarmaken.

Alleen de motie van het CDA om de rookruimte in de horeca nader te omschrijven werd aangenomen.
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

Dat wil niet zeggen dat er geen onduidelijkheden in kunnen staan en een stadion valt niet onder "Horeca".
Op naar het volgende seizoen....
tony_a
Jeugdspeler
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-08-2007 19:14

Bericht door tony_a »

Garcia-Garcia schreef:Dat wil niet zeggen dat er geen onduidelijkheden in kunnen staan en een stadion valt niet onder "Horeca".
nee, echt 100% zeker is het nog niet. Maar als ik het stuk wat ik hierboven heb gequote goed lees, dan vallen de tribunes van het ALS toch echt wel onder het rookverbod per 1 juli 2008.

Het zou hoe dan ook goed zijn als het bestuur van SC Heerenveen voor die tijd zelf ook actie zou ondernemen om iets aan de problemen met het roken op de tribunes te doen.
Gebruikersavatar
ItFean82
Forumicoon
Berichten: 5832
Lid geworden op: 27-04-2006 16:35

Bericht door ItFean82 »

Als ik het lees vind ik niet dat een stadion erbij hoort (niet dat het van mij niet rookvrij mag hoor, maar als ik het lees plaats ik een voetbalstadion daar niet onder). Er zijn dus meer (de Horecabond onder andere) die twijfelen of de Stadions er wel bij horen. Minister Klink zal dit nog wel gaan ophelderen voor 1 juli 2008, maar om nu al te zeggen dat het ALS per 1 juli 2008 rookvrij is gaat mij nog wat ver.
Op naar het volgende seizoen....
Squerrel
Superster
Berichten: 4510
Lid geworden op: 08-07-2003 09:30
Locatie: Onder de tjonger
Contacteer:

Bericht door Squerrel »

tony_a schreef:Het zou hoe dan ook goed zijn als het bestuur van SC Heerenveen voor die tijd zelf ook actie zou ondernemen om iets aan de problemen met het roken op de tribunes te doen.
Het zou hoe dan ook goed zijn? Dat is jou mening en niet de mening van vele anderen dus laat dat hoe dan ook maar mooi weg.

En problemen op de tribune? Over welke problemen hebben we het hier, ik heb namelijk nog nooit rook gerelateerde problemen op welke tribune dan ook gezien.
Bedankt Torcida:-)
tony_a
Jeugdspeler
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-08-2007 19:14

Bericht door tony_a »

Squerrel schreef:
En problemen op de tribune? Over welke problemen hebben we het hier, ik heb namelijk
nog nooit rook gerelateerde problemen op welke tribune dan ook gezien.
lees dit topic maar eens door: genoeg mensen die last hebben van meeroken :(
drika746
Superster
Berichten: 2580
Lid geworden op: 05-01-2007 21:37

Bericht door drika746 »

Roken op de tribune is onzin. je zit bij een sportevenement en daar dient naar mijn mening niet gerookt te worden. daarbij zet je mensen ongewild in je rook. het is schrijnend dat rokers niet anderhalf uur zonder peuk kunnen om rekening te houden met de omgeving. Zoals ik al eerder opperde, allemaal in een vak met plastic omheining zoals het uivak, of gewoon niet roken.
Het is onzin om te beweren dat niemand er last van heeft Squerel, ik ken meer mensen die er last van hebben dan mensen die zelf roken
Squerrel
Superster
Berichten: 4510
Lid geworden op: 08-07-2003 09:30
Locatie: Onder de tjonger
Contacteer:

Bericht door Squerrel »

tony_a schreef:lees dit topic maar eens door: genoeg mensen die last hebben van meeroken :(
Zo ken ik er nog een paar, dit forum is niet echt (echt niet) representatief voor de tribune bevolking. Maar je geeft geen antwoord op mijn vraag, welke problemen?

@Drika, ik zeg niet dat er geen mensen last van hebben maar dat er problemen zijn met betrekking tot het roken ben ik niet van op de hoogte. En jou oplossing is er ook niet 1 waar ik voor zou kiezen. Daarnaast zeg je, kunnnen mensen niet 1,5 uur lang niet roken. Draai ik het om, kan jij niet 1,5 uur lang tijdens het voetbal in die rook gaan zitten, daarna ga je lekker naar huis en duurt het weer 2 weken tot de volgende 1,5 uur. Wat maakt rokers minder dan niet niet rokers.

Voetbal moet rauw, bij voetbal moet bier en bij voetbal moet je kunnen roken. Al die regels en dat softe gedoe. Als ze 15 jaar geleden met zulke regels waren gekomen had iedereen ze hardop uitgelachen maar tegenwoordig moet het allemaal volgens al die kut regeltjes.
Laatst gewijzigd door Squerrel op 13-08-2007 20:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Bedankt Torcida:-)
drika746
Superster
Berichten: 2580
Lid geworden op: 05-01-2007 21:37

Bericht door drika746 »

Wat dacht je van ongewenst meeroken, een peuk levert mij en velen een irritant aanwezig penetrante stank op, van een sigaar ga ik helemaal over me nek. Wat voor probleem wil je horen, het feit dat mensen last hebben van die rook is het probleem, daarbij ken je waarschijnlijk ook de gevolgen van roken en in mindere mate meeroken
Gesloten