Mooi document.

› stadion, fans, verenigingen, acties..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
Heert-Jan
Basisspeler
Berichten: 791
Lid geworden op: 02-12-2002 12:10
Locatie: Jentsjemar

Mooi document.

Bericht door Heert-Jan »

Via via via via kwam ik aan het volgende document:
HEERENVEEN EN DE MAGIE VAN Z'N
PUBLIEK

In het Abe Lenstra Stadion kan het aardig spoken, want met 12.500 kelen achter de hand kan het voor de thuisploeg eigenlijk niet fout gaan. p$v, regerend landskampioen, ondervond het vorige week aan den lijve. SC Heerenveen, eerste divisionist, maar ambitieus tot en met, beschikt al sinds jaar en dag over de trouwste aanhang van het vaderlandse betaalde voetbal. "Als dat publiek achter je gaat staan, is het net alsof je een injectie krijgt", weet Maarten de Jong. En Jan de Visser: "Toen ik voor Heerenveen koos, heb ik ook een zeker een beetje voor het publiek gekozen."

Het was een dolle boel in Heerenveen, afgelopen woensdagavond, zoals het eigenlijk alleen maar in Heerenveen een dolle boel kan zijn. De verwachtingen vooraf waren al hooggespannen, zowel bij spelers als publiek, omdat P$V al enkele weken met hoge koorts te bed lag en omdat men verwachtte dat het medicijn Ajax wel eens fikse bijwerkingen had kunnen veroorzaken. Zware benen en onderschattingverschijnselen, bijvoorbeeld. Ondanks dat hoge verwachtingspatroon was de ontlading er -nadat de halve bekerfinale een feit was- niet minder om. De Blauhûster Dakkapel blééf spelen, de spelers bléven zingen en het publiek (12.500 man sterk, uitverkocht) blééf dankbaar en leek vooralsnog niet van plan om huiswaarts te keren. De euforie werd, eenmaal binnen, alleen maar groter toen trainer Foppe de Haan in de nababbel werd verrast door de zojuist bekend geworden loting: Den Bosch thuis. Het droomscenario werd al meteen geformuleerd. Den Bosch winnen, in de finale uitkomen tegen Ajax, Ajax kampioen, Europa in.

Het leidt geen twijfel dat het publiek in het ALS -voorheen het Haagje- de thuisploeg tot onverwachte daden kan aansporen. Zéker als vooraf nog even het Frysk Folksliet ten gehore wordt gebracht, zoals tegen P$V het geval was. Maar niet alleen tegen de ploeg van ex-dorpsgenoot Hans Westerhof reikte het publiek tot aan de nok. Ook -of juist- tegen Emmen, Excelsior, NEC, RBC en TOP weet het Friese achterland met gemiddeld 7900 man de weg naar Heerenveen-Noord te vinden.

"Hoeveel zo'n thuisambiance ons nou echt scheelt is moeilijk te zeggen", wikt trainer Foppe de Haan, sinds enkele weken de technische baas. "Dat is haast niet in punten uit te drukken. Maar het scheelt natuurlijk wel. Wij houden de jongens dat ook steeds voor: je speelt voor zo'n fantastisch publiek, voor zulke positieve mensen, Heerenveen is gewoon een fantastische club. Het balletje ligt dus bij jullie, de spelers, want de secundaire voorwaarden zijn er allemaal. En dus moéten ze wel tot het gaatje gaan. Ze mogen fouten maken, als ze maar tot het gaatje gaan, want dat willen ze bij ons graag zien. Over de lege stadions bij uitwedstrijden hebben we het haast nooit. Maar je merkt wel dat ze ontzettend graag thuis spelen. Ik heb er ook best wat sfeergevoelige jongens tussen lopen. Erik Regtop is bijvoorbeeld typisch zo'n sfeergevoelige jongen. Leeroy Echteld is dat ook. Dat zijn jongens die contact zoeken met het publiek. Zoals Marco Roelofsen bijvoorbeeld, ook zo'n jongen die zich geweldig kan optrekken aan de toeschouwers."

Maarten de Jong, geen Fries maar als sinds jaar en dag Heerenvener, weet inmiddels wat het is om voor publiek te spelen. "Dat dat publiek enorm belangrijk is , is logisch", zegt De Jong, die zich tegen P$V met veel succes bekommerde om Romario. "Weet je, het is eigenlijk heel moeilijk te omschrijven, het is voor mij heel moeilijk uit te leggen wat dat publiek nou precies voor je doet. Maar wanneer je er als club even doorheen komt te zitten, en dat publiek laat zich horen, dan is het net alsof je een injectie krijgt. Het geeft je zeker wat extra's, je kunt net even wat meer geven dan anders. Ik speel al een jaar of tien bij Heerenveen, en ik ben al wat verwend geraakt. Zeker wanneer ik het moet vergelijken met de uitwedstrijden die we moeten spelen. Dat is ook de reden dat we uit nogal eens wat punten laten liggen. Want hoewel het eigenlijk niet zou mogen meespelen, sluipt er af en toe toch nog wat ondefinieerbaars in." Maar het spéélt mee, dat is een feit. De Jong: "Je ziet het ook aan jongens die bij Haarlem of Wageningen hebben gespeeld, die weten aanvankelijk niet wat ze mee maken, laten zich ook helemaal meeslepen. Zelf ben ik ook iemand die veel contact zoekt met het publiek. Wanneer je maar even laat merken dat je ze nodig hebt, laten ze zich gek maken, in positieve zin natuurlijk. Maar dan gaan ze achter je staan. En wat ik zeg: anderen laten zich meeslepen. Michel Doesburg is normaal een heel serieuze en rustige jongen, maar na de overwinning op P$V hing-ie in de hekken en ging -ie met de trom van de Blauhûster Dakkapel aan de haal. Zegt wel voldoende, denk ik. De jongens die van elders naar Heerenveen komen, kiezen zeker ook voor het publiek, daar ben ik van overtuigd. Dat hoor ik en lees ik vaak genoeg in interviews. Van andere jongens, die niet bij ons spelen, lees ik ook meer dan eens dat ze jaloers op ons zijn."

Jan de Visser, afkomstig van AZ, is zo'n jongen die niet alleen voor de club, maar ook voor het publiek van Heerenveen heeft gekozen. "Heerenveen heeft als club een bepaalde uitstraling", aldus de Visser,"een uitstraling die voor het grootste deel voor rekening komt van het publiek. Het publiek bepaalt de uitsraling van de club. Ik kende bijvoorbeeld het verhaal dat ze met z'n allen gingen kijken in de Kuip, om Heerenveen voor degradatie te behoeden, terwijl iedereen in Nederland een beetje voor Heerenveen is. Door de uitstraling, door het publiek. De meeste spelers vinden Heerenveen een mooie club. Dat had ik ook, toen ik hier naar toe ging. Dat publiek, dat sfeertje, dat sprak me aan. En natuurlijk helpt het ook, bij thuiswedstrijden. Ons thuispubliek is ook één van de redenen dat we uit nog wel eens een steekje willen laten vallen en punten laten liggen. Kijk, je raakt natuurlijk wel een beetje gewend aan een volle bak thuis, maar wanneer je uit hebt gespeeld bij bijvoorbeeld Haarlem of NEC, en je komt dan weer terug in Heerenveen, dan geeft dat gewoon een heel apart gevoel. In het hele betaalde voetbal zijn er maar vier, vijf ploegen die meer publiek trekken dan wij, terwijl wij eerste divisie spelen. Dat doet me wel wat. Ik bedoel: met AZ heb ik ook wel eens tegen P$V gespeeld, en toen zat het ook vol en hing er ook een aparte sfeer, maar bij Heerenveen zitten ze er ook tegen VVV, en ook dan staan ze als één man achter je. Dat is juist het bijzondere."

Erik Tammer is, ondanks een mislukte tussenstop in het Portugese Belenenses eigenlijk afkomstig van Excelsior, waar hij voor elke thuiswedstrijd iedere supporter een hand kon geven. Tammer:"Uiteraard heb ik, door voor Heerenveen te kiezen, ook vooral voor het publiek gekozen. Dat heb ik ook meteen gezegd op het moment dat ik hier kwam. Ik moet ook zeggen dat ik liever thuis speel bij Heerenveen dan toen ik nog thuis speelde bij Excelsior. Ons publiek is sowieso onze twaalfde man, en soms zelfs onze dertiende man. Dat zag je tegen P$V. Op het moment dat wij 1-1 maakten ging het publiek op zo'n manier achter ons staan, dat ik voelde: dit kunnen we niet meer verliezen."

*********************************************************

Haarlem-uit moet voor SC Heerenveen typisch zo'n cooling down-wedstrijd zijn. Niet alleen een minder aansprekende tegenstander dan de landskampioen uit Eindhoven, maar vooral ook een 'leeg' stadion. 2300 toeschouwers luidde de officiele opgave (dankzij zo'n 800 supporters uit het Friese), maar de titelpretendent liet geenszins merken een zwaar bekertreffen in de benen te hebben of de Haarlemse ambiance niet al te aansprekend te vinden. Heerenveen, zonder de geschorsten Erik Tammer en Maarten de Jong, liet 'gewoon' zien over een beter voetballende ploeg te bezitten en creeerde zich middels vooral Gerrie Schaap, Erik Regtop en Marco Roelofsen (die bovendien nog een strafschop miste) ook de beste kansen. De uiteindelijke 0-1 zege was dan ook verdiend, al viel die late treffer (doelpunt Regtop, op aangeven van gouden invaller Rodion Camataru) op een wat gelukkig moment.

De euforie rond Heerenveen - P$V was bij de 'Friezen' dus niet al te lang blijven hangen, wist ook Foppe de Haan. "Het eerste wat we op donderdagmorgen gedaan hebben is heel rustig uitlopen in het bos. En vervolgens hebben we die wedstrijd natuurlijk nog even gespeeld. Dat hoort erbij, want je moet wel genieten van de dingen die je presteert. Daarna heb ik gezegd: nou mag je nog even de video bekijken en de Leeuwarder Courant lezen -de Volkskrant, AD en telegraaf hadden ze 's morgens al gespeld- maar dan moet het over zijn. En ik moet zeggen dat ze vrijdag weer redelijk met de wedstrijd tegen Haarlem bezig waren. Ik zag het vooraf in de warming-up al, dat ze zich anders gedroegen dan voorgaande keren, nadat we een goede prestatie hadden neergezet".

Jan de Visser: "P$V was voor ons natuurlijk het voorbeeld van hoe het niet moest. Winnen van de moeilijke tegenstander Ajax, om vervolgens de 'gemakkelijke' wedstrijd tegen Heerenveen te verliezen. Foppe de Haan had daarom ook vooraf tegen ons gezegd: "Wanneer je een volwassen ploeg wilt zijn, moet je vanavond tegen Haarlem laten zien wie je bent. Nou, we hebben niet goed gespeeld, maar toch gewonnen. En daar gaat het om."


********************************************************

BESTUUR WORDT WAKKER!
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Megafoon
Jeugdspeler
Berichten: 32
Lid geworden op: 20-01-2003 21:10
Locatie: Heerenveen

Bericht door Megafoon »

Ja Heert-Jan,

Dit is de mooiste en de gekste wedstrijd die ik ooit heb gezien van SCH. De sfeer, spanning, etc. een grote klerezooi op Noord. Het publiek, en niet alleen Noord, schreewde de bal erin. Het was toch de "spijker" Roelofsen die de beslissende maakte of niet ? Lang afstandschot vanaf de zestien.

Die jaren gingen er iets meer mensen naar de uitwedstrijden. Honderdvijftig man in de trein naar Twente was geen uitzondering. Jammer dat steeds meer jongens afhakken.
Beroepsvoetbalsupporter
BBB
Selectiespeler
Berichten: 643
Lid geworden op: 02-12-2002 14:06
Locatie: De Jouwer
Contacteer:

Bericht door BBB »

Via via hè...:

via via
Ik ruik corruptie...
Heert-Jan
Basisspeler
Berichten: 791
Lid geworden op: 02-12-2002 12:10
Locatie: Jentsjemar

Bericht door Heert-Jan »

Ja, via het universiteitsnetwerk van Twente. :blbl: :D
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Van die halve finale tegen Den Bosch is nog een speler actief voor sc Heerenveen.



Keeper Hans Vonk..... al stond die aan de andere kant. ;)
BBB schreef:Via via hè...:

via via
Wel opvallend dat de achtergrond van die pagina een foto van Talan is. Die speelde destijds nog niet voor Heerenveen.
Wéér uit!!!!
Gebruikersavatar
michel
Wereldspeler
Berichten: 1937
Lid geworden op: 02-12-2002 12:48
Locatie: DKV

Bericht door michel »

Dit soort wedstrijden zijn legendarisch, eigenlijk mooier dan de bekerfinales (en die
ambiance is al met geen pen te beschrijven). De kleine finale in Zwolle was ook zo'n
wedstrijd, heerlijk!!!
Heerenveen rules
Forumicoon
Berichten: 15944
Lid geworden op: 02-12-2002 22:51
Locatie: Fryslân

Bericht door Heerenveen rules »

Geweldig om terug te lezen...................
Wicky de Viking
Invaller
Berichten: 403
Lid geworden op: 16-12-2003 14:14
Locatie: Ljouwert

Bericht door Wicky de Viking »

Wou dit nog even naar voren halen in deze moeilijke sfeer tijden zo was het en zo moet het ooit weer worden straks een stadion vol met 27.000 mensen die zich schor schreeuwen voor de club!!!!
Cross79
Wereldspeler
Berichten: 1463
Lid geworden op: 02-12-2002 17:38
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Bericht door Cross79 »

Zover ik weet was het doelpunt van Vrouw Roelofsen ja
Lang leve het censuur
Forza
Wereldspeler
Berichten: 1205
Lid geworden op: 02-12-2002 15:44

Bericht door Forza »

Ja, dat was van Roelofsen (voorzet vanaf links van Regtop). Hij maakte ook het winnende doelpunt in de halve finale tegen Den Bosch...
Outlaw
Invaller
Berichten: 437
Lid geworden op: 09-12-2002 20:05

Bericht door Outlaw »

En ook toen maakte Tammer de gelijkmaker.
Wat een prachtige wedstrijden waren dat.
Ik koester nog steeds de videoband met alle samenvattingen van de dat jaar gespeelde bekerwedstrijden, waarbij ik na de gelijkmaker van Regtop in de finale altijd doorspoel naar het doelpunt van Cammie.
De Grinzer bargen modderje om ‘e raak en knoarje kinne se ek
dekoning
Selectiespeler
Berichten: 691
Lid geworden op: 02-12-2002 12:48

Bericht door dekoning »

Schitterend was dat tegen PSV. In die tijd was er nog geen Ticketbox, moest ik eerst nog een keer vanuit Utrecht speciaal op en neer met de trein om kaartjes te halen. We stonden in het (netals de rest van het stadion bomvolle) uitvak ("de kooi"), de ongeveer 7 meegereisde PSV-supporters werden in een hoekje tussen twee vakken weggestopt. Toen ik na de winnende treffer in de hekken ging hangen kwam ik erachter dat deze voorzien waren van NATO-prikkeldraad (scheermesjes). Dat bloedde dus lekker maar dat kon me op dat moment uiteraard helemaal niks meer schelen.

Die uitwedstrijd bij Haarlem die daarna kwam heb ik trouwens ook nog bezocht.
Tja....
SCH Supporter
Invaller
Berichten: 286
Lid geworden op: 19-09-2003 17:02
Locatie: Zwaagwesteinde
Contacteer:

Bericht door SCH Supporter »

ik ben een kut kind en mn wachtwoord is te simpel: heerenveen
SCH Supporter
Invaller
Berichten: 286
Lid geworden op: 19-09-2003 17:02
Locatie: Zwaagwesteinde
Contacteer:

Bericht door SCH Supporter »

Jammer dat die site niet meer wordt bij gehouden want het is een zeer goede website
ik ben een kut kind en mn wachtwoord is te simpel: heerenveen
HV ON TOUR
Invaller
Berichten: 432
Lid geworden op: 02-12-2002 20:07

Bericht door HV ON TOUR »

Samen met een maat van me zijn we die site ooit begonnen. Maar aangezien we het te druk kregen met andere dingen, zijn we er na een tijd mee gekapt. Zoveel verstand van websites bouwen hadden we nou ook weer niet.

Maar....... bedankt voor het compliment :lol:
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Hee. Die foto ken ik.
Wéér uit!!!!
Plaats reactie