Spreekkoren, het gaat helemaal nergens meer over...

› stadion, fans, verenigingen, acties..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kingvak13
Bankzitter
Berichten: 150
Lid geworden op: 23-11-2003 16:58
Locatie: Zwolle

Spreekkoren, het gaat helemaal nergens meer over...

Bericht door kingvak13 »

nav de AC-wedstrijd Heerenveen - NEC wil ik het volgende toch echt even kwijt:

Het gaat hier dan vooral om het de spreekkoren over de scheids en over het wisselbeleid.

Over de spreekkoren over het wisselbeleid van Foppe:
1. Denk je nou echt dat als het publiek gaat roepen wie erin moet, dat Foppe dan denkt: oh, das eigenlijk wel een goeien, laten we hem er meteen in zetten!
Hoe erg is het dan gesteld met de technische staf van sc Heerenveen als het (wissel)beleid door het publiek bepaald wordt. Ik denk dat de technische staf wel zoveel kennis in huis heeft dat ze weten wie er goed in vorm is en fit genoeg is om in te vallen en voor hoe lang dat mogelijk is. Daarbij blijft het natuurlijk altijd een gok hoe een wissel uitpakt, maar das weer een ander verhaal.
2. In feite laat je daarmee meteen weten aan het team, dat wel op het veld staat dat je in hun geen vertrouwen meer hebt, want je hebt liever iemand anders erin (voor wie dan ook). Lijkt me niet echt een gevalletje van achter het team blijven staan! Ik denk dus ook niet dat zulke spreekkoren nou een ondersteuning is voor een team dat het moeilijk heeft...

Over de spreekkoren over de scheids:
Normvervaging noem ik dat dus, ook als je hoort hoe makkelijk sommige mensen dit ook op het forum wegwuiven alsof er niks aan de hand is.

Want waar leg je de grens qua spreekkoren? De een vindt "hoerenjong" niet ernstig... de ander vindt "Foppe, rot op" niet ernstig, weer een ander vindt dingen met kanker er in niet ernstig...... waar houdt dit op, grenzen en normen en waarden worden steeds verder verlegd en vervagen helemaal uiteindelijk....?
Ik bedoel waar wil je dat het heengaat met je publiek??

Ik denk dat de supporters zich goed moeten beseffen hoe ze de club hiermee stuk kunnen maken! De goeie naam van sc Heerenveen en z'n supporters kan je hiermee - na een paar van zulke wedstrijden waar je dan een scheids hebt die een paar keer tegen je fluit - zo de prullenbak in flikkeren!!!
Deze goeie naam is juist voor veel bedrijven de reden om bij heerenveen te gaan sponsoren.

Ik begin hierdoor ook steeds meer vraagtekens te krijgen over het NN-vak dat er aan zit te komen, of dit wel zo'n goed idee is. Zulke spreekkoren zullen dan alleen nog maar sneller aangeheven worden, nog luider zijn en als er nu al stoeltjes gesloopt worden....tja ik weet het niet hoor, ik heb daar dan niet al te veel vertrouwen in :-(

Het valt me trouwens wel op dat de Heerenveen supporters dit jaar zo gigantisch negatief zijn. Qua voetbal is het misschien niet op en top de laatste tijd, maar we zijn ook wel verwend de laatste paar jaren (eigenlijk per jaar steeds betere prestaties). Maar als je dan kijkt hoe snel het team uitgefloten wordt.. tjonge jonge.
Of nu tegen NEC, dat Foppe eerder moet wisselen (of het hoerenjong gebrul) dat ging echt nergens over. Maar het gekke is dat iedereen DAN WEL in een keer hard gaat meezingen, terwijl daarvoor het zingen om de ploeg te steunen lang niet zoveel respons opleverde....
Bliksem
Bankzitter
Berichten: 181
Lid geworden op: 02-12-2002 16:29
Locatie: Sneek

Bericht door Bliksem »

Maar mooi op oost gaan zitten met de koffiekan, wij mogen toch wel zeggen/zingen wat we denken.
Toch niks op tegen dat wanneer wij een speler er in willen hebben, dat even horen laten.

Wat ook ik jammer vond is dat die "spreekkoren" meer mee gezongen werden als de liederen om de ploeg steunen.
Cross79
Wereldspeler
Berichten: 1463
Lid geworden op: 02-12-2002 17:38
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Bericht door Cross79 »

Weer een nutteloze post, In het oude stadion gebeurde het ook, waren er meer rellen dan nu en was het veel erger, nu een aantal jeren verwend te zijn moeten we ons gedragen als ideale schoonzonen??


Daar bedank iig voor.
Lang leve het censuur
jeroentjeheerenveen
Invaller
Berichten: 337
Lid geworden op: 22-12-2003 17:40
Locatie: franeker

Bericht door jeroentjeheerenveen »

ja peter ik vond et ook vreemd dat meer mensen mee deden aan "hoerenjong" dan meezongen met de h'veen liederen, dat bossen slecht floot is duidelijk.
om ff te reageren op kingvak, foppe zal zich er misschien niet veel van aantrekken, wij als supporters mogen toch cker wel onze mening te kennen geven.
en de spreekkoren is een gedeelte voetbalemotie, en een gedeelte frustratie dat bossen elke x weer fluit weer en et spel stil ligt.... daar word je opt laats ook schijt ziek van.
ik vind hoerenjong nog wel kunnen (al ben ik et eens met een mening uit een andere topic dat iets nieuws wel leuk is, dat hoerenjong ben je ook wel es op uitgekeken) iets met "kanker" zal je mij niet horen scanderen...

maar of we hier nau de club een slechte naam geven lijkt mij niet.
maar misschien hebben andere supporters negatieve opmerking gehoord van sponser en bestuur kant???
et positieve leek mij in ieder geval overheersend.
h'veen supporter ben je nie even, maar voort leven!!!
Heert-Jan
Basisspeler
Berichten: 791
Lid geworden op: 02-12-2002 12:10
Locatie: Jentsjemar

Bericht door Heert-Jan »

Wij zijn, als bestuur van Nieuw Noord zijnde, zaterdag voor de wedstrijd bij het bestuur van Heerenveen geweest. Het onderwerp lijkt me duidelijk.

In het kort:

Bepaalde teksten storen het bestuur van de BVO, alsmede de medewerkers en de vrijwilligers die op de vrijwilligersavond aanwezig waren. Het bestuur van Nieuw Noord is het hiermee eens. Het is niet de bedoeling dat bepaalde teksten, zacht gezegd, mode gaan worden. Hier zit niemand bij Heerenveen op te wachten, waarschijnlijk velen die Heerenveen een warm hart toedragen niet...

Volgens mij moet een groot aantal fans in staat zijn om bepaalde spreekkoren in een bepaalde categorie te plaatsen en daarbij te kijken of dergelijke teksten wel of niet kunnen. (hier hoeven ook geen ellenlange inhoudsloze discussies over te volgen).

Voor de duidelijkheid: Het gaat hierbij absoluut NIET om teksten als "Foppe Foppe Quito moet erin" !!
"Voorspelbaar, teveel hetzelfde en gemaakt"
remko
Nieuw talent
Berichten: 143
Lid geworden op: 03-12-2002 16:51

Bericht door remko »

Vooral met het punt, dat je aan je ploeg laat weten dat je er geen vertrouwen meer in hebt, door om wissels te vragen, daar ben ik het volkomen mee eens.
En met de rest eigenlijk ook wel. Al ben ik wel voor een sfeervak o.i.d. , maar dan wel op een nette manier.
Gebruikersavatar
Fulton
Selectiespeler
Berichten: 672
Lid geworden op: 02-12-2002 13:14
Locatie: Amsterdam

Bericht door Fulton »

Ik heb op zich niet zo'n probleem dat er een keer hoerenjong wordt gezongen, als de scheids echt een duidelijk idiote/foute beslissing maakt, of als het gewoon een beetje heet oploopt zoals die rode kaart van Bakkati.
Maar om nou zo'n scheids na 5 minuten, als er nog helemaal niets aan de hand is uit te maken voor hoerenjong. Het gebeurt ook elke wedstrijd, bij ongeveer elke beslissing van de scheids en de hele wedstrijd lang. Dan ben je als voetbalpubliek toch totaal ongeloofwaardig. Wat moet zo'n scheidrechter denken als ie in elk stadion bij elke beslissing tegen de thuisclub wordt uitgescholden? Tis nutteloos, ongeloofwaardig en ja ook wel een aardige vervaging van normen.
Of dan die grensrechter uitschelden. Oke, wel eens leuk, maar moet dat nou elke wedstrijd, tig keer per wedstrijd? En dan heb je het gehad.. en is het altijd het wachten op iemand die 'en lekker hard, en lekker diep' inzet. Echt irritant.
Dat Foppe Foppe quito moet erin was oke, pas vervelend werdt het de 2e keer wat 1 minuut later was, pas bloedvervelend werd het 5 minuten later, toen het 8x gezongen was. Foppe kan niet wisselen vond ik dan wel weer terecht, dat was ook wel verklaarbaar met die 0-1 achterstand.

Ook een beetje apart was 'riemer riemer kijk eens wat een sfeer' wat het 2e of 3e lied was dat gezongen werd.
Fotze
Superster
Berichten: 2729
Lid geworden op: 02-12-2002 19:58

Bericht door Fotze »

Fulton schreef:Ook een beetje apart was 'riemer riemer kijk eens wat een sfeer' wat het 2e of 3e lied was dat gezongen werd.
Dat wordt standaard gezongen als er een NN vak is. Het is nl. een positief teken naar Riemer toe. Tijdens deze wedstrijden wordt het verschil tussen een eigen vak en geen eigen vak duidelijk
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Roelof
Wereldspeler
Berichten: 1436
Lid geworden op: 02-12-2002 13:16

Bericht door Roelof »

En toch gaat het nergens over. Al die onschuld en zuiverheid. De spreekkoren die er in het ALS zijn van een geweldig net niveau. Het enige niet nette dat ik gehoord heb, is Hoerenjong. Prima dat er mensen zijn die daar over vallen. Dat kan ik me nog enigszins voorstellen. Maar als Bossen voor de tiende keer een grove fout maakt, en hij daardoor spreekkoren om zijn hoofd geslingerd krijgt, dan lijkt me dat niet raar. Ik hoor ook liever iets anders dan steeds maar weer Hoerenjong, maar het is nou eenmaal een ingeburgerd spreekkoor. Tegenargument daar voor zal zijn, dat het daarom nog niet gedoogd hoeft te worden. Nou prima, maar om daar nou als een klein kind over te gaan zeuren, komt mij ook wel een beetje de strot. Het Heerenveenpubliek is niet roomers dan de paus. En dan heb ik het niet eens over altijd dezelfde groep die aangekeken (zal) word(t)(en). Denk aan een NN of iets als de Cross-side. Want een opa van 60 naast me staat net zo hard mee te schreeuwen en is meestal zelfs nog fanatieker.
Fotze
Superster
Berichten: 2729
Lid geworden op: 02-12-2002 19:58

Bericht door Fotze »

En daar heb je gelijk in Roelof.

De spreekkoren zijn creatief netjes. Wat er tijdens de beker wedstrijd Fc Twente - Ajaks 2 massaal wordt gezongen kan inderdaad niet door de beugel.

Bij Heerenveen is er nog nooit een negatief spreekkoor gezongen door veel supporters. Vroeger... Vroeger gingen de spreekkoren over HI HA HONDELUL. Misschien dat dat beter in het straatje past van de SC?
Gebruikersavatar
Fulton
Selectiespeler
Berichten: 672
Lid geworden op: 02-12-2002 13:14
Locatie: Amsterdam

Bericht door Fulton »

Fotze Bumser schreef: Dat wordt standaard gezongen als er een NN vak is. Het is nl. een positief teken naar Riemer toe. Tijdens deze wedstrijden wordt het verschil tussen een eigen vak en geen eigen vak duidelijk
Niet alleen NN hoor, ook bij uitwedstrijden en intertoto bijvoorbeeld.
Alleen om dat nou na 1 liedje te zingen is wat vroeg. Eerst sfeer, dan een keer naar riemer bijten ;)
HermaN AFCA
Jeugdspeler
Berichten: 46
Lid geworden op: 17-02-2003 21:45
Locatie: Dokkum

Bericht door HermaN AFCA »

Vraagje: hebben Twente- en Utrechtsupporters nu een slechte naam omdat ze ' Hamas, Hamas, Joden aan het gas' hebben gezongen? Lijkt me niet, algemeen staan deze supportersgroepen bekend als de 'besten' van Nederland. Verder horen opruiende/aggressieve spreekkoren bij het voetbal, dat is overal zo. Voetbal is en blijft tenslotte een volkssport. Bedrijven die sponsoren weten dit heus wel, denk je nou echt dat ABN Amro (toch een net bedrijf) er ook maar over peinst Ajax niet meer te sponsoren omdat bijna iedere wedstrijd 'hoerenjong' over de scheids wordt gezongen en er Israelische doeken te zien zijn? Mensen die zich hier druk over maken staan blijkbaar buiten de maatschappij, leven op een alleenstaande boerderij ergens in een Fries boeren dorp, en komen pas een paar jaar naar het voetbal. Want het is nooit anders geweest, emotie en dus ook aggressie hebben altijd een plaats gehad in de Nederlandse voetbalstadions.
0-3
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

En dus moet je het accepteren?

Moord en doodslag hoort ook bij de maatschappij, maar dat accepteer je toch ook niet?
Gebruikersavatar
kingvak13
Bankzitter
Berichten: 150
Lid geworden op: 23-11-2003 16:58
Locatie: Zwolle

Bericht door kingvak13 »

roelof de vries schreef:Ik hoor ook liever iets anders dan steeds maar weer Hoerenjong, maar het is nou eenmaal een ingeburgerd spreekkoor.
Dat bedoel ik dus, het wordt gewoon/normaal om dat te gaan roepen als de scheids een verkeerde beslissing neemt. Normvervaging, dus!

I rest my case...
Gebruikersavatar
kingvak13
Bankzitter
Berichten: 150
Lid geworden op: 23-11-2003 16:58
Locatie: Zwolle

Bericht door kingvak13 »

HermaN AFCA schreef:...Verder horen opruiende/aggressieve spreekkoren bij het voetbal, dat is overal zo. Voetbal is en blijft tenslotte een volkssport. Bedrijven die sponsoren weten dit heus wel, denk je nou echt dat ABN Amro (toch een net bedrijf) er ook maar over peinst Ajax niet meer te sponsoren omdat bijna iedere wedstrijd 'hoerenjong' over de scheids wordt gezongen en er Israelische doeken te zien zijn?
Normaalgesproken kiest een sponsor er voor om een voetbalclub te sponsoren, als ze dat positiefe reclame oplevert. Bij ajax lijkt me duidelijk dat dit vooral gaat om de grote internationale uitstraling die Ajax geniet. Een bedrijf wil dan natuurlijk als het even kan met dat succesvolle product ajax in het buitenland 'meeliften'. Spreekkoren zullen er inderdaad niet direct voor zorgen dat zo'n bedrijf dan meteen zegt: nu stop ik ermee.

Waar het mij omgaat is dat door het accepteren van dergelijke spreekkoren grenzen gaan vervagen. Je kan het vergelijken met het gooien van dingen op het veld (tijdens de wedstrijd). Het begint met een onschuldig roilletje pleepapier wat nog was blijven liggen...en op een gegeven moment denkt iemand anders, wat hij kan kan ik ook en gooit dan ook maar het A2'tje wat er toch nog werkeloos naast hem lag in een mooi gevouwen vliegtuigje op het veld...waarna sommigen gaan bedenken dat het misschien ook wel leuk is om op de ballenjongen te gaan mikken (jaja die waren erbij)...waarna iemand bedenkt dat het eigenlijk veel meer nut heeft om de doelman uit z'n concentratie te halen en daar es een vliegtuigje heen te gooien...hmmm, werkt ook niet, misschien een aansteker?...mobieltje, dan... of een golfbal...
HermaN AFCA schreef: Vraagje: hebben Twente- en Utrechtsupporters nu een slechte naam omdat ze ' Hamas, Hamas, Joden aan het gas' hebben gezongen? Lijkt me niet, algemeen staan deze supportersgroepen bekend als de 'besten' van Nederland.
Twente-supporters zijn wel een mooi voorbeeld. Ze zijn inderdaad bekend als fanatieke supporters (en kunnen ook een leuk feestje bouwen als ze de amstel cup gewonnen hebben! :-)). Maar als je dan kijkt wat er gebeurt als ze verliezen of als hen 'vermeend onrecht' is aangedaan zoals tegen jong Ajax, dan denk ik dat je DAT bij Heerenveen duidelijk niet wilt! Als je bijvoorbeeld ook keek hoe zij reageerden toen het slecht ging met de club vorig jaar, gingen ze de hoofdtribune bestormen en de voorzitter bekogelen met bier en dergelijke. Kijk fanatiek is leuk, maar als je door je eigen fanatieke aanhang de vaders en moeders met hun kinderen huilend het stadion uitjaagt, dan gaat er toch iets echt mis.

Emotie hoort inderdaad bij het voetbal, natuurlijk! Maar wel op een goede manier.
Roelof
Wereldspeler
Berichten: 1436
Lid geworden op: 02-12-2002 13:16

Bericht door Roelof »

Dat bedoel ik dus, het wordt gewoon/normaal om dat te gaan roepen als de scheids een verkeerde beslissing neemt. Normvervaging, dus!
En als je goed gelezen had, dan had je gezien dat ik dat argument dus al aan zag komen en ik heb aangegeven dat zo langzamerhand enigzins kinderachtig te vinden. Prima dat je dat vindt, maar ik vind dat er van een mug een olifant wordt gemaakt.
Normaalgesproken kiest een sponsor er voor om een voetbalclub te sponsoren, als ze dat positiefe reclame oplevert. Bij ajax lijkt me duidelijk dat dit vooral gaat om de grote internationale uitstraling die Ajax geniet. Een bedrijf wil dan natuurlijk als het even kan met dat succesvolle product ajax in het buitenland 'meeliften'. Spreekkoren zullen er inderdaad niet direct voor zorgen dat zo'n bedrijf dan meteen zegt: nu stop ik ermee.
Nou niet meteen, maar het heeft er wel degelijk invloed op natuurlijk. Als sponsoren in ons regiogebied in het noorden moet kiezen uit Heerenveen, Groningen of Cambuur (of zelfs Emmen of Zwolle) dan kiest een bedrijf toch voor voor positieve uitstraling. Je kunt hoog of laag springen, maar Cambuur en Groningen hebben qua uitstraling in het bedrijfsleven gewoon een minder positieve klank. En dat heeft onder andere te maken met rellen en spreekkoren die er zijn. Het voorbeeld van Ajax gaat slecht op, omdat Ajax een club is uit de top 3 met internationale uitstraling. Dat staat boven clubs als Heerenveen en Groningen. Riemer is natuurlijk bang voor een negatieve tendens en dat het negativisme zich doorzet bij Heerenveen. Bijvoorbeeld door het NN vak. Wat hij echter niet ziet, is dat het NN vak meer voordelen dan nadelen zal opleveren. Meer sfeer zal een positieve uitstraling hebben op het team en toch ook wel op de sponsoren. Bij eerdere wedstrijden vonden sponsoren het namelijk al wel erg mooi wat NN deed (algemene klank wat je om je heen hoort). Een nadeel kan zijn, dat het sneller een kweekvijver kan zijn voor vervelende taferelen, zoals spreekoren of relletjes. Zit wat in, maar de sociale controle is zo groot binnen de club en ook bij de supporters, dat zoiets niet zo snel gebeurt. Tja, wellicht eens een verdwaalde cross/tubbie/Peter, maar dat wordt nu al rigoreus onder de duim gehouden. De sciale controle blijft groot. Dat zag je bijvoorbeeld toen het zo slecht ging. Toen we verloren van Boekarest. Bij Twente bestormen ze de tribune, bij Groningen en Cambuur de spelersbussen en bij Ajax is ook niet alles zuiver. Bij Heerenveen, met een NN vak, bleef het publiek tot een half uur na de wedstrijd zingen en Foppe en de ploeg ondersteunen. Riemer moet dat eens in zien. Niet alleen maar dat negatieve eruit halen en zijn kop eens houden!
ALS 26.000
Superster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 17-12-2002 16:30
Locatie: Heerenveen

Bericht door ALS 26.000 »

Helemaal met King eens, de normvervaging is enorm in met name de voetballerij en reken maar dat er wel sponsoren zijn die zich afkeren van dergelijke spreekkoren. Nieuw Noord is verantwoordelijk voor een evt. sfeervak en zal er ook alles aan moeten doen om dergelijke spreekkoren te weren, anders zie ik het somber in. HEerenveen heeft een erg positieve uitstraling in den lande en zal er alles aan doen om dat te behouden en dat Twente en Utrecht-supporters zogenaamd als de besten worden beschouwd leeft met name bij mensen die geen enkele problemen hebben met dergelijke spreekkoren. De clubs hebben mede zoveel financiële problemen omdat ze niet genoeg sponsors kunnen vinden......
Iedereen staat open voor vriendelijkheid...
Roelof
Wereldspeler
Berichten: 1436
Lid geworden op: 02-12-2002 13:16

Bericht door Roelof »

Welke spreekkoren...?


*zucht*
Gebruikersavatar
Eastermar
Wereldspeler
Berichten: 1415
Lid geworden op: 02-12-2002 14:53
Locatie: Heerenveen-centrum
Contacteer:

Bericht door Eastermar »

Dit gaat dus echt nergens over. Wel of geen NN-vak....spreekkoren zullen blijven bestaan. Iedereen kan zich nog wel de wedstrijd Heerenveen-PSV herinneren toen Bruggink een verdediger van ons een behoorlijk elleboogstoot gaf. Er was toen geen NN-vak maar de gehele zuidtribune flipte zowat. Toen moest zelfs de speaker de mensen tot rust manen omdat anders de wedstrijd misschien wel gestaakt zou kunnen worden.

Riemer moet, zoals al Roelof al zei, eens naar de positieve kanten kijken en niet altijd die negatieve kanten benadrukken. Het bestuur van NN heeft natuurlijk ook wel door dat spreekkoren zijn voor haar image. Zij zal daar, denk ik, ook alles aan doen omdat te voorkomen.
Romy
Nieuw talent
Berichten: 108
Lid geworden op: 10-08-2003 14:35
Locatie: Stockholm

Bericht door Romy »

Ik denk inderdaad niet dat een Nieuw Noord vak de oorzaak zal zijn van meer spreekkoren. Supporters die dat soort teksten uitslaan zullen dat toch wel doen, of ze nou in een sfeervak zitten of niet.

Voor de rest ben ik het wel degelijk eens met Kingvak. Ik vind dat spreekkoren niet bij het voetbal horen. Dan kun je wel zeggen dat voetbal emotie is, maar dat is nog geen excuus om je te gaan misdragen. Wat is trouwens het doel van die spreekkoren? De scheidsrechter zal daardoor echt niet ineens in het voordeel van je club gaan fluiten. De trainer zal heus niet ineens mensen erin gaan wisselen. Niet als je op zo'n manier je ongenoegen laat blijken. Natuurlijk mogen supporters voor hun mening uitkomen, maar ik vraag me af of dit de goede manier daarvoor is. Door spreekkoren zal de bereidwilligheid van het bestuur / de technische staf om dingen te veranderen echt niet toenemen. Ik denk dat ludieke teksten op spandoeken e.d. veel meer effect hebben. Bovendien vind ik dat de Heerenveensupporters uitermate creatief zijn hierin, dus waarom zou je dan niet op deze manier voor je mening uitkomen. Is het nou zo moeilijk om het netjes te houden?
Cross79
Wereldspeler
Berichten: 1463
Lid geworden op: 02-12-2002 17:38
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Bericht door Cross79 »

Beetje lachwekkende reactie van Heert Jan
Het bestuur van Nieuw Noord is het hiermee eens. Het is niet de bedoeling dat bepaalde teksten, zacht gezegd, mode gaan worden

Jullie staan er niet achter maar zingen uit volle borst mee, beetje schijnheilig Heren.
Lang leve het censuur
superfean
Bankzitter
Berichten: 216
Lid geworden op: 02-12-2002 21:28

Bericht door superfean »

Ik vind persoonlijk de discusie al raar.
Moet je een NN vak gaan verbieden ivm 5 of 6 keer hoerejong dat is toch te gek.
In elk stadion in Nederland word dit elke wedstrijd gezongen nu gebeurt dit 1x redelijk massaal op een slecht (diep en diep trieste) fluitende scheidsrechter en dan moet je een NN vak gelijk alle blaam geven NEE DUS.
Natuurlijk het hoort niet en helaas is het ingeburgerd bij het voetbal maar thats it of moeten wij Heerenveen supporters nu ineens een voorbeeld zijn wat betreft spreekoren terwijl een kleine 10 jaar geleden we met zn alle het hi ha hondelul vrolijk zongen???
HaEmTeDe
Invaller
Berichten: 274
Lid geworden op: 10-03-2003 21:52

Bericht door HaEmTeDe »

HermaN AFCA schreef:Vraagje: hebben Twente- en Utrechtsupporters nu een slechte naam omdat ze ' Hamas, Hamas, Joden aan het gas' hebben gezongen? Lijkt me niet, algemeen staan deze supportersgroepen bekend als de 'besten' van Nederland. Verder horen opruiende/aggressieve spreekkoren bij het voetbal, dat is overal zo. Voetbal is en blijft tenslotte een volkssport. Bedrijven die sponsoren weten dit heus wel, denk je nou echt dat ABN Amro (toch een net bedrijf) er ook maar over peinst Ajax niet meer te sponsoren omdat bijna iedere wedstrijd 'hoerenjong' over de scheids wordt gezongen en er Israelische doeken te zien zijn? Mensen die zich hier druk over maken staan blijkbaar buiten de maatschappij, leven op een alleenstaande boerderij ergens in een Fries boeren dorp, en komen pas een paar jaar naar het voetbal. Want het is nooit anders geweest, emotie en dus ook aggressie hebben altijd een plaats gehad in de Nederlandse voetbalstadions.
Bovenstaande mening gelezen te hebben moet ik toch constateren dat onze meningen nogal wat uit een lopen (wat op zich zelf niet zo erg hoeft te zijn zolang elkaars mening maar gerespecteerd wordt)

1. volgens mij hebben utecht en twente supporters geen goeie naam (dat ze veel lawaai produceren zal ik niet ontkennen).
2. Sponsoren trekken zich wel wat aan van wat er in en rondom het veld gebeurd als het om kleinere clubs gaat. Bij Europese topclubs is dit anders. Hun marktpositie heeft zelfs zo'n impact dat zelfs fascistische supportersgroepen (Roma) worden gedoogd door sponsoren.
3 Agressie hoort niet bij sport als het ten koste gaat van de afspraken die we als maatschappij met zijn allen hebben gemaakt. Voetbalsupporters moeten niet menen dat zij op een afgelegen boerderij zich op zulke momenten onder of boven de wet mogen stellen.
4. In het verleden zijn er veel individuen geweest die meenden hun asociale gedrag tijdens wedstrijden te tonen dit ten koste van anderen. Veel voetbalclubs, Heerenveen in het bijzonder, zijn er in geslaagd een sfeer te creëeren waarbij 80% van alle supporters zich zeer plezierig voelt.

Dat een aantal hier niet gelukkig mee is blijkt zo nu en dan op dit forum. Accepteer dat echter een heel groot deel van de huidige Heerenveensupporter een andere mening is toegedaan. Probeer je mogelijke gelijk aan te tonen door het gebuik van woorden. Niet door anderen af te schilderen als achterlijke, op het platteland wonende (die niet weten wat er in de echte wereld gebeurd), pas komen kijkende supporters. Daar doe je een groot aantal voetballiefhebbers en - kenners te kort mee.

ReSpEcT
Jaap F.
Erelid
Berichten: 883
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Utrecht

Bericht door Jaap F. »

Complimenten voor deze goede discussie. Ik volg op veel andere fora dit soort discussies ook altijd met bovengemiddelde interesse en zelden wordt ie zo op niveau gevoerd als hier. Zonder grove verwijten of orthodoxe stellingnames. Dat is in ieder geval een hoopgevend teken.

Ik vind dat Heerenveen niet hoeft te klagen met dit soort publiek. Dat doet de club naar mijn zin wel iets te zin. De spreekkoren over Kito en Foppe zijn niet grof en komen voort uit terechte bezorgdheid. Hoerenjong is wat dommig maar ik geloof dat de meesten het daar ook wel over eens zijn. Niet veel aan de hand dus.

En reken maar dat de Twente en Utrecht supporters een slechte naam hebben na die hamas spreekkoren.
Gebruikersavatar
Eastermar
Wereldspeler
Berichten: 1415
Lid geworden op: 02-12-2002 14:53
Locatie: Heerenveen-centrum
Contacteer:

Bericht door Eastermar »

Ik vind dat Heerenveen niet hoeft te klagen met dit soort publiek. Dat doet de club naar mijn zin wel iets te zin. De spreekkoren over Kito en Foppe zijn niet grof en komen voort uit terechte bezorgdheid. Hoerenjong is wat dommig maar ik geloof dat de meesten het daar ook wel over eens zijn. Niet veel aan de hand dus.
Dus een storm in een glas water.
Jaap F.
Erelid
Berichten: 883
Lid geworden op: 02-12-2002 00:00
Locatie: Utrecht

Bericht door Jaap F. »

Eastermar schreef:Dus een storm in een glas water.
Nee hoor, een terechte discussie, goed om elkaar op bepaalde dingen te wijzen. Maar laat de leiding van Heerenveen dit niet meteen aangrijpen op een toon van: zie je wel.
Plaats reactie