Jan Olde Riekerink

> voor iedereen die nu elders voetbalt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Demster » 12-11-2018 19:50

Superfries1994 schreef:Dit kan bijna niet anders. Kobayashi moet verkocht worden, het liefst in de winter (ik denk dat we nog wel een optie hebben in zijn contract?). Ik vermoed dat ze zelf het idee vorig jaar al hadden onder Streppel, want Kobayashi presteert echt heel erg matig, al een behoorlijke tijd. Als vervanger staat Van Bergen klaar, en eventueel de andere twee dure buitenspelers. Hetzelfde geldt voor Thorsby, ook een aflopend contract, moet ook verkocht worden, alleen die presteert nog wel naar behoren. Daarvoor zal Kongolo al klaar staan.


"De club wil me wel verkopen, denk ik. Ik heb nog een contract voor één seizoen, met een optie voor nog twee jaar. Momenteel denk ik niet aan een transfer. Ik heb het hier goed naar mijn zin, ken de club, spelers en omgeving goed. Vorig seizoen had ik de Europa League als doel. Nu bekijk ik het van wedstrijd tot wedstrijd", aldus Kobayashi in gesprek met de Leeuwarder Courant.
https://www.feanonline.nl/nieuws/transf ... en-denk-ik
Demster
Selectiespeler
 
Berichten: 462
Geregistreerd op: 31-05-2015 22:52

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Feanfan 1 » 13-11-2018 05:39

Het is allemaal heel simpel. De eerste 5 wedstrijden kregen we 14 tegengoals met 4-3-3. Daarna ging Rienstra op 6 want die coacht meer. Om minder tegengoals te krijgen beetje defensieve zekerheid met Yuki. Dan is het spel niet goed, maar resultaat is er wel met oa AZ (had ook 2-0 bij rust kunnen zijn). Dan snap ik dat je niet sleutelt. Dan is de wedstrijd tegen Emmen een incident of niet? Achteraf tegen Groningen dus niet.
Tegen Emmen stond Woudenberg erin, zondag niet meer. Begin competitie Mihajlovic, nu nog amper aan het warmlopen. Schmidt was zelfs basisspeler, zegt ook íets over Floranus. Naess imponeert niet als die speelt
Dat is de puzzel van JOR, een echte 4-3-3 kan niet, een verkapte 4-3-3 met Yuki kan niet. De beste 11 zijn zelfs niet goed genoeg...
Streppel speelde ook met Odegaard op rechts, die wist ook de enorme zwakte achterin.
En dat Bulthuis speelt snap ik wel, want de rest is nog slechter. Alleen Hornkamp, Van Bergen en Kongolo van de wisselspelers zijn nog redelijk. De overige (Naess, Woudenberg, Van Amersfoort, Mihajlovic en Rojas kan je allemaal afschrijven

JOR, ondanks je een uitstraling van een zak zout hebt, weet ik dat je er her beste van probeert te maken, maar het is gewoon een bij elkaar geraapt zootje
Hamstra en Eisenga, OUT
Feanfan 1
Superster
 
Berichten: 7695
Geregistreerd op: 11-07-2003 12:37

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor tha boelie » 13-11-2018 07:57

Kunnen we niet een keer Hornkamp op rechtsback proberen, heeft hij de laatste jaren vaak gespeeld bij de beloften, Hoegh en Pierie in het centrum en dan maar Floranus op links. Op het middenveld met Thorsby, Bruijn en Vlap. Voorin met echte buitenspelers Mihajlovic en Van Bergen, Lammers uiteraard spits.

Hahn
Hornkamp, Hoegh, Pierie, Floranus,
Thorsby, Bruijn, Vlap
vBergen, Lammers, Mihajlovic
tha boelie
Basisspeler
 
Berichten: 804
Geregistreerd op: 31-10-2010 01:31

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor furr » 13-11-2018 09:03

Ik ben er geen fan van om als supporters aan de stoelpoten van de trainer te zagen, maar de problemen die we onder Streppel zagen lijken onder Olde Riekerink groter te worden. Het voetbal is futloos op de manier waarop Heerenveen dat speelt.

Niet alleen in verdedigend opzicht schieten we tekort, ook ons aanvalsspel loopt voor geen meter. Alles gaat over de linkerflank en de backs lijken nauwelijks mee te doen. De afgelopen weken heb ik Floranus weinig mee naar voren zien gaan. Zit dat er bij hem dan wel in? Zonder opkomende back kun je toch niet met Yuki op rechts blijven spelen. Wat dat betreft was Streppels keuze voor een rechterkant met Ødegaard en Dumfries veel logischer.

Ik vind het zorgwekkend dat Olde Riekerink geen tactiek weet te smeden voor deze ploeg. Het blijft aanmodderen met varianten op 4-3-3. Wanneer je, zoals Olde Riekerink, stelt dat de meeste buitenspelers niet goed genoeg zijn voor een basisplaats kun je niet de huidige tactische variant bljven hanteren. Van iemand die bij topclubs in de keuken heeft gekeken had ik wat dat betreft meer verwacht. Natuurlijk staat er een selectie die niet overloopt van balans en kwaliteit, maar het materiaal moet toch sterk genoeg zijn om tot functionerende spelvormen te komen? We zijn al 4,5 maanden onderweg. Ik vrees dat Olde Riekerink niet het vernuft heeft om de vraagstukken van deze selectie van een passend antwoord te voorzien. Dan blijven we aanmodderen en zullen we het ook tegen Fortuna lastig krijgen.

De imagoschade van weer een trainer die opstapt lijkt me groter dan de voordelen van een schokeffect. Maar hoe valt dit te redden? Een tactisch sterke assistent erbij?

En Hornkamp als back? Een pagina terug heeft Popov het over de mogelijkheden die hij destijds zag in Slagveer als back. Hij geeft tevens aan dat Floranus met zijn snelheid in potentie een opkomende back is, en dat het er bij een vleugelverdediger om gaat dat die het fysiek kan bolwerken om de flank te bespelen. Juist aan de fysieke/conditionele staat van de selectie twijfel ik nu ook. Het lukt Heerenveen zelden om wat langer druk op de ketel te zetten. Veel mensen praten over een gebrekkige inzet, maar misschien kunnen de spelers het conditioneel gewoon niet opbrengen. Een fitte Floranus die conditioneel top is moet zich bij ons stapsgewijs kunnen omtwikkelen. Ik betwijfel of Olde Riekerink dit soort ontwikkeling gestalte kan geven.
furr
Bankzitter
 
Berichten: 15
Geregistreerd op: 30-06-2009 18:06

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Feanfan 1 » 13-11-2018 09:24

Is het JOR zijn schuld dat het niet loopt vergeleken vorig seizoen toen het ook niet liep? Floranus is 10x minder dan Dumfries en een echte rechtsbuiten opstellen kan blijkbaar niet. Wel een betere afnaker, maar dan moet hij wel in positie komen
Er is geen enkele trainer die met dit materiaal het linkerrijtje haalt
Feanfan 1
Superster
 
Berichten: 7695
Geregistreerd op: 11-07-2003 12:37

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor furr » 13-11-2018 10:15

Feanfan 1 schreef:Is het JOR zijn schuld dat het niet loopt vergeleken vorig seizoen toen het ook niet liep? Floranus is 10x minder dan Dumfries en een echte rechtsbuiten opstellen kan blijkbaar niet. Wel een betere afnaker, maar dan moet hij wel in positie komen
Er is geen enkele trainer die met dit materiaal het linkerrijtje haalt


True, Dumfries is veel beter. En ik sluit niet uit dat je met je tweede punt ook gelijk hebt, al is dat afwachten.

Spelen zonder rechtsbuiten zou op zich kunnen, als de rechtsback veel op kan komen. Goed, dat lukt dus niet.

Om de spits/aanvallers te kunnen bedienen zal JOR iets nieuws moeten bedenken.
furr
Bankzitter
 
Berichten: 15
Geregistreerd op: 30-06-2009 18:06

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor sinjoor » 13-11-2018 13:15

Feanfan 1 schreef:Is het JOR zijn schuld dat het niet loopt vergeleken vorig seizoen toen het ook niet liep? Floranus is 10x minder dan Dumfries en een echte rechtsbuiten opstellen kan blijkbaar niet. Wel een betere afnaker, maar dan moet hij wel in positie komen
Er is geen enkele trainer die met dit materiaal het linkerrijtje haalt


Kom op zeg, we hebben talent en scorend vermogen genoeg om met 2 vingers in de neus in het linkerrijtje te eindigen! Kijk naar Emmen, Graafschap, NAC, ADO, PEC, Groningen, Excelsior en VVV, dat is ook niet bepaald top. We moeten gewoon af van dat eeuwige gezever over 4-3-3 en verzorgd voetbal willen spelen. Dat is een blok aan ons been.
sinjoor
Selectiespeler
 
Berichten: 276
Geregistreerd op: 06-12-2014 14:07

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Goran Popov » 13-11-2018 15:29

Zoals hierboven gezegd wordt: het is vaak erg kort door de bocht om te stellen dat het aan "inzet" lag. Hoe kan dat nou de ene wedstrijd super zijn en de andere wedstrijd hopeloos? De ene wedstrijd is de andere niet, maar onze jongens zijn wel profvoetballers. Ze weten dat ze aan de bak moeten en wat er gevraagd wordt op dit niveau. Je komt op tv. Noem het allemaal maar op.

Veel belangrijker in mijn ogen is de tactiek. Tegen Groningen had Riekerink met zijn 4-3-3 geen antwoord op de 4-4-2 van Groningen. Alles staat dan verkeerd: De backs en halfs van Groningen hadden vrij spel en Rienstra stond lucht te dekken (had geen man).

Dan kan je nog zoveel 'inzet' hebben, maar de realiteit is dat je constant achter de bal aan hobbelt. Je komt dan überhaupt nauwelijks in de duels, waardoor het allemaal heel slap lijkt.
Goran Popov
Selectiespeler
 
Berichten: 224
Geregistreerd op: 28-04-2013 17:36

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor BK2007 » 13-11-2018 18:38

Goran Popov schreef:Zoals hierboven gezegd wordt: het is vaak erg kort door de bocht om te stellen dat het aan "inzet" lag. Hoe kan dat nou de ene wedstrijd super zijn en de andere wedstrijd hopeloos? De ene wedstrijd is de andere niet, maar onze jongens zijn wel profvoetballers. Ze weten dat ze aan de bak moeten en wat er gevraagd wordt op dit niveau. Je komt op tv. Noem het allemaal maar op.


Ach weet je Goran. vd Gijp kon het prima verwoorden bij inside op de tv. Het ligt gewoon aan het feit dat je elftal vol zit met jonge talenten. Aangevuld met spelers als Bulthuis. Tsja dan kan je eens door het ijs zakken een of een paar wedstrijden.
Dat is normaal. Als Hoegh dan ook nog eens geblesseerd is dan wordt het al verklaarbaar.
Samen maken we de club sterk.
Avatar gebruiker
BK2007
Superster
 
Berichten: 5633
Geregistreerd op: 11-11-2007 18:46

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Wizard » 26-11-2018 14:02

Onze chef begint wat Streppeltrekjes te krijgen. I.p.v. te zeggen dat het allemaal erg zwak is en er weinig bezieling was, begint deze meneer nu ook alles goed te praten en te zeggen dat hij verbeteringen zag. Ze denken dat ze met dit soort woorden de 'rust' en het 'positieve gevoel' bewaren. Helaas is alles minder waar; de fans en sponsoren willen iemand die zegt waar het op staat. Dat is ook waar de Noorderlingen behoefte aan hebben en niet aan een man met mooie woorden.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Superfries1994 » 26-11-2018 14:56

Wizard schreef:Onze chef begint wat Streppeltrekjes te krijgen. I.p.v. te zeggen dat het allemaal erg zwak is en er weinig bezieling was, begint deze meneer nu ook alles goed te praten en te zeggen dat hij verbeteringen zag. Ze denken dat ze met dit soort woorden de 'rust' en het 'positieve gevoel' bewaren. Helaas is alles minder waar; de fans en sponsoren willen iemand die zegt waar het op staat. Dat is ook waar de Noorderlingen behoefte aan hebben en niet aan een man met mooie woorden.

Ik beluister de interviews na afloop niet meer. Het is al tweeënhalf jaar luisteren naar onzin. Dan mis je iemand als Verbeek, Advocaat of Foppe, die eerlijk zijn na afloop van een wedstrijd. Dat zorgt ook voor een andere sfeer rondom de club. We hebben al zo'n goedprater in Eisenga, het is een hoop blabla maar écht iets zeggen.. Zorgt ook niet voor een vermindering van het chagrijn bij het publiek.
Superfries1994
Superster
 
Berichten: 2011
Geregistreerd op: 04-01-2014 19:27

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Ebiede » 26-11-2018 15:20

Het ziin kleine pietluttigeheden. Maar ik noem er een.. Vorige week zit hij bij de persconferentie met een winterjas een achter de tafel... ik vind dat niet kunnen.
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor DSCH » 26-11-2018 17:12

Ik had na Streppel verwacht dat het alleen maar beter kon worden. Ik heb JOR ook het voordeel van de twijfel gegeven, maar wat zat ik ernaast zeg. Geen beleving, geen tacktiek, geen groepsvormer, geen mensenbinder en als een zak zout voor de camera staan. Ongelofelijk dat zo iemand bij ons trainer is. Het is vast en zeker een symphatieke kerel, maar een hoofdtrainer is het gewoon niet. Hamstra moet zijn fout inzien en op zoek gaan naar vervanging. Het zou de zoveelste trainer zijn, maar dit kan gewoon niet.
DSCH
Wereldspeler
 
Berichten: 1236
Geregistreerd op: 09-08-2013 13:17

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Feanfan 1 » 26-11-2018 17:32

Materiaal is ook niks. Geen enkele trainer zou hiermee in het linkerrijtje staan. Niet dat ik fan ben van JOR, maar het is gewoon een labiel elftal en zeker achterin. Met zo'n verdediging, en keeper, valt er weinig eer te behalen. En 8 middenvelders wat ongeveer lood om oud ijzer is, uitgezonderd een fitte Schaars
Heb wel met JOR te doen dat hij met zo'n elftal opgescheept wordt
Feanfan 1
Superster
 
Berichten: 7695
Geregistreerd op: 11-07-2003 12:37

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor BK2007 » 26-11-2018 18:06

JOR moet er echter wel alles aan doen om in de thuiswedstrijden ermee bovenop te zitten.
We mogen als supporters thuis echt wel wat meer verwachten !

Maar inderdaad vooral in de verdediging mag wel iets gedaan worden. Overigens speelde Rienstra ook als CV meen ik bij Heracles. Dus dat is ook nog een optie ipv bijv. Bulthuis.
Samen maken we de club sterk.
Avatar gebruiker
BK2007
Superster
 
Berichten: 5633
Geregistreerd op: 11-11-2007 18:46

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Mackan68 » 28-11-2018 17:42

DSCH schreef:Ik had na Streppel verwacht dat het alleen maar beter kon worden. Ik heb JOR ook het voordeel van de twijfel gegeven, maar wat zat ik ernaast zeg. Geen beleving, geen tacktiek, geen groepsvormer, geen mensenbinder en als een zak zout voor de camera staan. Ongelofelijk dat zo iemand bij ons trainer is. Het is vast en zeker een symphatieke kerel, maar een hoofdtrainer is het gewoon niet. Hamstra moet zijn fout inzien en op zoek gaan naar vervanging. Het zou de zoveelste trainer zijn, maar dit kan gewoon niet.

En nu blijkt ineens dat Edwin OR de zaakwaarnemer was van Hamstra..... De broer van ja. Dat kan nu niet meer naar het schijnt, maar toen Jan OR aangetrokken werd nog wel??
Voetbal, een spel van dood, gladiolen en grijze muizen
Avatar gebruiker
Mackan68
Superster
 
Berichten: 6778
Geregistreerd op: 01-08-2004 14:46
Woonplaats: De 'achterbuurt' van Techum

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Ebiede » 10-12-2018 10:27

Na afgelopen week, heb ik het idee dat deze man hele andere belangen heeft dan het opstellen van de beste elf.
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Fladian » 10-12-2018 13:15

Ebiede schreef:Na afgelopen week, heb ik het idee dat deze man hele andere belangen heeft dan het opstellen van de beste elf.

Misschien klopt dat ook wel. Net zoals Odegaard in zijn contract had staan dat elke keer hij op de bank begon, dat wij zijn salaris moesten betalen. Ik kan mij heel goed voorstellen als Lammers een zelfde soort eis in zijn contract heeft staan. Nu is dit gelukkig niet zo'n probleem, aangezien Lammers qua niveau vooraf toch wel uitsteekt boven de rest van onze spitsen. Nu met het succes van Pelle zet het je toch een beetje aan het twijfelen...

In het geval van Yuki ben ik er wel overtuigt dat hij altijd moe(s)t spelen. Ik weet niet of dat in zijn contract staat of dat de druk van bovenaf komt vanwege commerciële redenen, maar dat hij voor welke reden dan ook minuten moet maken elke wedstrijd lijkt voor mij wel enigszins vast te staan. Ik heb nog nooit een speler in zo'n korte periode op zoveel verschillende posities zien spelen.

Bij Bulthuis is het wat meer twijfelachtig, maar ik kan mij ook niet aan het vermoeden onttrekken dat hij ook minuten moet maken vanwege... welke reden dan ook. Al verwacht ik in zijn geval niet een contractuele eis, een druk van bovenaf of het 'lievelingetje' van de trainer. Ik denk eerder dat Bulthuis zodanig goed in de groep ligt, dat spelers graag willen dat hij speelt. In de voorbereiding, toen in het trainingskamp in Rheden, viel mij wel op dat hij geliefd is bij zijn medespelers. Dat hij zulke kritische geluiden kan geven over zijn medespelers na een wedstrijd, terwijl hij zichzelf selectief 'vergeet' als (mogelijke) slechtste speler, is wel iets wat daar op wijst. Dat in combinatie met dat hij de leeftijd heeft dat hij meer volwassenheid zou moeten geven aan onze jonge defensie. Daarnaast heeft Bulthuis aangegeven dat hij niet op de linksback wil spelen, alleen in het centrum. Zo'n eis vind ik belachelijk van een speler. Als je zijn kritiek op medespelers meetelt, zijn eis in het centrum te spelen en dat hij dus geliefd is bij de spelersgroep, dan krijg ik het idee dat JOR niet tegen hem durft op te treden. Dat hij bang is grip op de spelersgroep kwijt te raken - tot zover hij deze heeft - en dus de meest 'invloedrijke' speler te vriend wil houden: Bulthuis.
Het is allemaal wat onwaarschijnlijker dan bij andere spelers, maar de gedachte is zeker in mij opgekomen dat zoiets de reden is.

Dus dan ga je nadenken. Drie van de elf spelers spelen niet omdat ze de beste zijn in hun positie, maar omdat ze moeten spelen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je dan moeite krijgt om een goed elftal op te stellen als je steeds gelimiteerd bent in je keuzes.

Maar goed, het zijn vermoedens, theorieën, ideeën. Nergens echt op gebaseerd. Maar zoals ik aangaf, ik heb de hoop al opgegeven dat Yuki bijvoorbeeld langdurig niet zal spelen. Ik denk niet dat Streppel én JOR daarvan de schuldigen zijn.
Avatar gebruiker
Fladian
Selectiespeler
 
Berichten: 431
Geregistreerd op: 15-07-2004 11:34
Woonplaats: Arnhem

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Wizard » 10-12-2018 13:43

Fladian schreef:Dus dan ga je nadenken. Drie van de elf spelers spelen niet omdat ze de beste zijn in hun positie, maar omdat ze moeten spelen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je dan moeite krijgt om een goed elftal op te stellen als je steeds gelimiteerd bent in je keuzes.

Maar goed, het zijn vermoedens, theorieën, ideeën. Nergens echt op gebaseerd. Maar zoals ik aangaf, ik heb de hoop al opgegeven dat Yuki bijvoorbeeld langdurig niet zal spelen. Ik denk niet dat Streppel én JOR daarvan de schuldigen zijn.


Misschien kan je ook overwegen dat je er misschien qua kennis en inzicht totaal naast zit?

1) Odegaard was en is gewoonweg een hele goede voetballer. Wanneer hij niet meespeelde, waren we zichtbaar een heel stuk slechter. Wanneer hij wel speelde, trok hij altijd 2 man naar zich toe zoals ook een Larsson en Zeneli (in goede tijden) deden. Het is ook niet voor niks dat Odegaard bij Vitesse in de basis speelt; die jongen kan moeiteloos een nog hoger niveau aan.
2) Lammers is een geweldige spits die alles in huis heeft om een zeer complete spits te worden. Mocht hij nog niets scherper voor de goal worden, is hij de gedroomde spits voor PSV. De jongen is nog jong, maar heeft een ongelofelijk potentieel. Pelle is duidelijk van minder niveau wat je ook duidelijk terugziet in een wedstrijd. Daarnaast is hij een totaal ander type speler, maar is simpelweg minder doelgerichter en zal in een seizoen ook minder scoren dan Lammers.
3) Bulthuis is puur in de basis belandt, omdat Woudenberg niet meer voldeed. Het was dan ook compleet terecht dat op dat moment Woudenberg er naast werd gezet; hij was met stip de zwakste schakel en kon geen bal bij hem houden. Op dat moment was onze achilleshiel ook het fysieke ongemak van Pierie die vaak in de fysieke duels werd geklopt. De keuze voor Bulthuis - op dat moment - centraal was dan ook logisch. Dat Bulthuis pas dit seizoen echt door de mand valt, en dat Woudenberg opeens opstaat, moge een verrassing zijn. Daarnaast is Bulthuis als back geen goede optie aangezien hij geen snelheid op de eerste meters heeft en geen goede passing/voorzet.
4) Yuki is technisch één van de beste spelers in dit team, maar wordt verkracht door dit systeem. Dat hij als rechtsbuiten werd geposteerd (in een vrije rol) was helemaal niet gek aangezien we aan 't begin van dit seizoen op het middenveld telkens werden overlopen. Nu Yuki op de 6 staat en hij ook veel sneller wordt gevonden door zijn collega's en m.n. verdedigers komt er veel meer tempo en 'schwung' in het elftal. Net als met Odegaard heeft Yuki heel veel voetbalinzicht, maar kan de rest daar nog niet in mee; dat zie je ook in het moment van aanspelen en vrijlopen. Yuki wil er tempo in gooien, maar kiest de veilige oplossing wanneer hij de bal te laat krijgt en er niemand vrijloopt.

Conclusie: Voor de keuzes van JOR valt niks te zeggen. Ik ben blij dat JOR de boel - gedwongen door schorsingen en blessures - heeft omgegooid. Iemand als Streppel zou te lang aan vaste patronen hebben vastgehouden. Gelukkig is dat nu anders. Met Yuki op de 6 - mits hij snel wordt gevonden - krijgen we veel voetbal in ons elftal. Lukt dat niet, zijn we weer terug bij hoe 't eerder was aangezien Yuki dan weer voor de veilige optie zal kiezen.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Fladian » 10-12-2018 15:25

Wizard schreef:Misschien kan je ook overwegen dat je er misschien qua kennis en inzicht totaal naast zit?

Absoluut, het lijkt mij vanzelfsprekend dat dat ook niet uitgesloten is.

1)
Dat Odegaard een goede speler is staat buiten kijf, het ging mij vooral om het contractuele. Dat hij moest spelen. Dat hij daarnaast (een van de) eerste speler die je op het wedstrijdformulier zet staat daar los van. Waarom gebruik ik Odegaard als voorbeeld? Omdat ik geen enkele andere (recente) speler kan bedenken waarin het duidelijk is dat hij verplicht moest spelen.

2)
Opnieuw, dat Lammers een goede spits is ontken ik ook niet. Ik zeg dat het enigszins doet laten twijfelen omdat we nu twee keer overtuigend winnen met Pelle in de punt van de aanval, maar ik vind Lammers echt wel een aanwinst. Maar ik wil ook best geloven dat hij van PSV mee heeft gekregen dat hij moet blijven spelen, wat ik volkomen logisch vind voor een huurspeler.

De reden waarom ik het aanmerk is, stel dat wat ik zeg waar is, dat het je keuzes beperkt. Stel dat Lammers na de winterstop er weer een tijdje uit ligt en Pelle het goed blijft doen, dan ben je 'verplicht' om de keuze te maken voor Lammers zodra hij weer beschikbaar is. De discussie zal dan ongetwijfeld op gang komen dat er voor Pelle gekozen zou moeten worden (want: never change a winning tactic), terwijl JOR hierin geen keuze heeft. Wat uiteindelijk het punt is dat ik met mijn hele post probeer te maken.

3)
Ik weet wanneer en waarom Bulthuis gekomen is. Maar het lijkt mij toch duidelijk op dit moment dat het centrum van Pierie en Hoegh veel beter staat dan Bulthuis en dat hij veel eerder geslachtofferd had kunnen worden. Wat maar niet gebeurde. Niet dat ik per se zeg dat Pierie dus van de linksback gehaald moest worden (want dat Bulthuis niet past op de linksback ben ik mee eens, ik vind het eerder twijfelachtig dat hij zelf zegt in de media dat hij daar niet langer wil spelen), maar dat er meer opties waren om naast Hoegh te proberen. Bijvoorbeeld tot vorige week was Naess een optie.

Woudenberg was afgelopen seizoen heel teleurstellend, maar ik had hem dit seizoen toch wel wat meer verwacht. Ik vond hem heel aardig spelen toen op de rechtsback, bijvoorbeeld. Maar opnieuw, het gaat mij er niet zo zeer om dat Woudenberg gepasseerd is, het gaat mij meer om wat en waar Bulthuis allemaal mee weg komt en toch in de (huidige!) basis blijft (of misschien nu bleef) staan.

4)
Dat Yuki kan voetballen klopt, dat heeft hij in het begin toen hij pas net bij de club was ook laten zien. Ik kan mij zelfs nog herinneren dat er een artikel bij VI helemaal op hem gefocust was over hoe belangrijk zijn aandeel in het team was. Dat hij nu verkracht wordt door dit systeem, zoals je zegt, zal inderdaad best zo zijn. Maar dat betekent dat je moet kiezen voor spelers die beter in het systeem passen, niet blijven vasthouden aan een speler die daar niet in past en op posities gaan zetten waar hij geen ervaring mee heeft. Yuki als rechtsbuiten (of rechtermiddenvelder in een wat complexere vorm) was ook niet de oplossing. Maar ik heb hem op elke plek op het middenveld gezien onder Streppel en JOR en op een gegeven moment moet je de conclusie trekken dat dat niet werkt. Yuki is niet goed genoeg om een hele tactiek omheen te bouwen en dus als hij niet functioneert in het huidige systeem, en dat doet ie helaas al langere tijd niet, dan moet hij er uit. En blijkbaar doen Streppel én JOR dat niet.

Maar goed, zoals je zei en wat ik misschien vergeten was er bij te zeggen, misschien zit ik er ook wel helemaal naast. Ik hoop het eigenlijk.
Avatar gebruiker
Fladian
Selectiespeler
 
Berichten: 431
Geregistreerd op: 15-07-2004 11:34
Woonplaats: Arnhem

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Wizard » 10-12-2018 16:23

Fladian schreef:Maar goed, zoals je zei en wat ik misschien vergeten was er bij te zeggen, misschien zit ik er ook wel helemaal naast. Ik hoop het eigenlijk.


1) Dan heb ik dat verkeerd begrepen. Het zou heel goed kunnen dat Odegaard moest spelen; ik ken zijn contract niet. In ieder geval maakt mij dat weinig uit aangezien hij mijns inziens een substantieel hoge bijdrage aan de teamprestaties heeft geleverd.

2) Persoonlijk denk ik dat het succes veel meer voortkomt uit het feit dat Yuki veel sneller wordt gevonden en dat Yuki nu op 6' staat. In combinatie met een Rienstra op '8' is er veel meer structuur dan de 'loper' Thorsby, zodat Rienstra niet voortdurend hoeft af te wegen of hij moet blijven hangen of niet. Daarnaast is met Yuki op 6 nu plek voor een echte buitenspeler op de rechtsbuiten. Met Pierie als voetballende centrale verdediger krijg je veel meer voetbal vanuit de as en heb je met Pierie en Hoegh twee voetbaloplossende centrale verdedigers waardoor je veel meer onvoorspelbaarheid in je spel krijgt. Dit is uiteraard moeilijker te bespelen voor een tegenstander die voorheen de opbouw bij Hoegh verstoorde en Bulthuis liet opbouwen. Uiteraard zie je wel dat het erg belangrijk is dat je een goede spelverdeler voor 2 voetballende verdedigers nodig hebt, omdat dit anders weer teniet wordt gedaan (in casu Thorsby).
Ik denk niet dat Heerenveen de opdracht heeft gekregen Lammers beslist op te stellen. Dat lijkt me nogal raar en is ook uitzonderlijk alszijnde twee clubs uit dezelfde competitie. Heerenveen heeft daarnaast immers een belang dat Lammers veel speelt, omdat hij zodoende zich beter ontwikkelt en uiteindelijk een mooie transfer maakt waar we als club aan verdienen. Daarnaast ziet elke leek dat Lammers veel meer potentieel heeft - als spits - dan Pelle. Wanneer Pelle erop los scoort, zal je echt wel zien dat Pelle wordt opgesteld.

3)
Ik vind Bulthuis ook erg zwak en zie hem zelfs liever vertrekken aangezien hij simpelweg tekort komt. Enfin, ik heb geprobeerd uit te leggen dat ik JOR's zienswijze snap en daarom ook begrijp dat hij vanaf het begin heeft gekozen voor Bulthuis als CV naast Hoegh. De laatste weken viel hij alleen erg hard door de mand.

4)
Blijkbaar stellen Streppel en JOR hem allebei als één van de eersten op; dat zegt wel iets over zijn kwaliteit. Zowel Reza als Odegaard roemden het spelinzicht van Yuki. Ik begrijp de keuze voor Yuki wel, maar ook hij is me vorig seizoen en ook dit seizoen een paar keer behoorlijk tegengevallen. Ik begrijp jouw logica dan ook. Namelijk, wanneer de rest zijn zienswijze niet begrijpt danwel hem niet eerder vindt in het spel, moet je hem misschien passeren. Aan de andere kant brengt hij wel veel structuur, bijv. nu hij speelt op de plek van Thorsby zie je dat hij veel meer lijn en verrassing in het spel brengt.

Ik kan er ook naast zitten. We zullen zien waar het naar toe gaat.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Wubwub » 17-12-2018 12:32

Als je dit team ziet voetballen vraag je je toch af wat de technische staf doet doordeweeks. Als je het mij vraagt hebben we middenmoot materiaal met een aantal spelers van subtop materiaal, dus wat dat betreft staan we wel ongeveer op de plek waar we horen te staan. Maar je mag toch wel wat meer organisatie en spelidee verwachten dan wat we nu voorgeschoteld krijgen? Er zijn elk jaar wel weer een of twee teams in de eredivisie die met vrij beperkte middelen heel realistisch en aardig voetbal spelen. Tijd voor een staf die dat ook bij ons voor de dag brengt!
Wubwub
Bankzitter
 
Berichten: 28
Geregistreerd op: 04-04-2011 22:09

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Wizard » 17-12-2018 13:57

Wubwub schreef:Als je dit team ziet voetballen vraag je je toch af wat de technische staf doet doordeweeks

Het idee is duidelijk. Yuki zo snel mogelijk aanspelen, zodat hij een aanval kan lanceren. Het punt is dat wanneer de tegenstander (nu Utrecht) deze lijn afdekt, de opbouw bij de CV's ligt. Deze kunnen daar totaal niet mee uit de voeten.
Onze technische staf kiest dan voor plan B; Pelle brengen en alles lang op Lammers en Pelle. Mijns inziens moeten jongens als Rienstra en Yuki veel sneller worden gezocht. Mochten deze lijnen worden afgedekt, zullen de vleugels en backs actiever in de opzet van een aanval moeten worden.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor pes5 » 18-12-2018 17:30

Woudenberg en/of Floranus moeten aan de kant van de bal ook gewoon 20 meter hoger gaan staan. Op het moment dat Pierie de bal dan heeft, moet een vleugelspeler gaan kiezen. Vaak kiest hij er dan toch voor om mee terug te lopen, zodat de passlijn naar het middenveld vrijkomt. Loopt ie niet mee, dan kun je de back lanceren en kan die 2 tegen 1 spelen met onze vleugelspits. Onze backs laten zich echter vaak nog tot achter de centrale verdedigers zakken in balbezit, waardoor ook onze vleugelspelers niet hoog kunnen gaan staan.

Zowel Woudenberg als Floranus moeten hierin veel meer initiatief nemen.

Daarnaast lag ons hele linkermiddenveld open. Rienstra speelde vanaf de rechterkant, Vlap stond naast Lammers en Yuki stond vlak voor de defensie.

Grootste probleem was echter dat Heerenveen vanaf het begin wilde jagen en Vlap naast Lammers kwam, maar achterin durfde niemand door te dekken. Yuki werd vaak op Vd Streek gezet, waardoor Utrecht vaak twee!! middenvelders vrij had in balbezit.

Doordat Utrecht de bal heel snel verplaatste van de ene naar de andere kant, kwamen wij daardoor overal te laat en waanden de middenvelders en opkomende backs van Utrecht zich in een speeltuin.

Pas na rust ging Doke door op Vd Streek en kon je dus veel vaker de tweede bal pakken en onder de druk uitkomen.

Ik snap niet dat een trainer bovenstaande niet ziet. Daarnaast zijn bepaalde zaken ook zo voorspelbaar. Op het moment dat Floranus de bal had vlak voor rust en naar Woudenberg schoof, zei ik tegen mijn vader dat het 0-3 zou worden, Gustafson ging jagen en er lag zo ontzettend veel ruimte.

Daarnaast moet er dan iemand aan de noodrem trekken, maar wij laten diezelfde Gustafson zo 50m met de bal lopen.

Dit soort dingen moeten er echt uit en hier is een trainer voor. Als je met Yuki op 6 wilt spelen en Vlap op 10, dan kom je bij balverlies altijd in de problemen. Als Yuki in de linkerzone en Rienstra of iemand anders in de rechterzone komt, dan kun je veel makkelijker het middenveld bespelen. Nu vallen weer dezelfde gaten op het middenveld als in de eerste vier competitieduels.
pes5
Beheerder
 
Berichten: 2977
Geregistreerd op: 10-07-2006 15:00
Woonplaats: Heerenveen

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor BK2007 » 18-12-2018 18:10

Gelukkig is Schaars terug binnenkort om tijdens de wedstrijd aanwijzingen te geven.
Samen maken we de club sterk.
Avatar gebruiker
BK2007
Superster
 
Berichten: 5633
Geregistreerd op: 11-11-2007 18:46

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Wizard » 19-12-2018 09:27

pes5 schreef:Grootste probleem was echter dat Heerenveen vanaf het begin wilde jagen en Vlap naast Lammers kwam, maar achterin durfde niemand door te dekken. Yuki werd vaak op Vd Streek gezet, waardoor Utrecht vaak twee!! middenvelders vrij had in balbezit. Dit soort dingen moeten er echt uit en hier is een trainer voor. Als je met Yuki op 6 wilt spelen en Vlap op 10, dan kom je bij balverlies altijd in de problemen. Als Yuki in de linkerzone en Rienstra of iemand anders in de rechterzone komt, dan kun je veel makkelijker het middenveld bespelen. Nu vallen weer dezelfde gaten op het middenveld als in de eerste vier competitieduels.

Precies. Vergeet niet dat Utrecht met V/d Streek als een zwervende spits op papier speelt. In de praktijk is V/d Streek een '10' pur sang in een vrije rol met veel loopvermogen. Ben het er dan ook geheel mee eens dat je hier van tevoren afspraken over maakt, namelijk wie vangt V/d Streek op. In een 4-3-3 is dat juist essentieel aangezien een groot deel van onze tegenstanders een verkapte 442 spelen (en zo ook Utrecht). Dit mag je JOR zeker aanrekenen.
Dat Woudenberg en Floranus geen initiatief nemen in balbezit valt hun in die zin niet te verwijten. Floranus is in balbezit (nog) niet capabel genoeg en Woudenberg aan de bal betekent angstvoetbal; die is de bal liever kwijt dan rijk. Dit terwijl Woudenberg toch een prima voorzet in huis heeft.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor pes5 » 19-12-2018 10:10

Ze hoeven van mij nog niet eens heel veel met de bal te gaan doen, maar moeten wel gewoon 20 meter hogerop gaan staan als de cv aan de bal is. Hierdoor wordt het voor een vleugelspits veel moeilijker om de ballijn af te schermen en krijgt de cv meer ruimte. Dat zijn tactische zaken die je heel simpel af kunt spreken lijkt mij.
pes5
Beheerder
 
Berichten: 2977
Geregistreerd op: 10-07-2006 15:00
Woonplaats: Heerenveen

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Wizard » 19-12-2018 11:16

pes5 schreef:Ze hoeven van mij nog niet eens heel veel met de bal te gaan doen, maar moeten wel gewoon 20 meter hogerop gaan staan als de cv aan de bal is. Hierdoor wordt het voor een vleugelspits veel moeilijker om de ballijn af te schermen en krijgt de cv meer ruimte.

Zo simpel is het helaas niet. Die lijn naar de vleugelverdedigers wordt vaak afgesneden door de tegenstander danwel wordt er druk uitgeoefend op de vleugelverdediger met de bal. Aangezien onze vleugelverdedigers over weinig creativiteit beschikken, gaat de bal vaak terug naar de verdediging of met veel getreuzel (vaak tot balverlies) naar de vleugelaanvaller. Daarom is het zaak om de '6' veel sneller aan te spelen. Een 6 kan direct doordraaien naar het middenveld (8 of 10 of spits) of de vleugelverdedigers danwel vleugelaanvallers aanspelen. Hierdoor ontstaat er veel meer verrassing in je aanvalsspel dan wanneer de bal in een hoek bij een vleugelverdediger ligt. Je wilt namelijk zoveel mogelijk afspeelopties creëren.
Op dit moment gaat het te vaak heen en weer tussen de cv's waarna er na lang afwachten een vleugelverdediger wordt aangespeeld.
Die vleugelverdedigers kunnen best dieper staan, maar dan zal de bal er wel vanaf het middenveld moeten komen. Dit zie je ook terug bij grote teams die op balbezit spelen. Uiteraard kan je ervoor kiezen om de vleugelverdediger direct aan te spelen vanuit de cv, maar dan heb je minder afspeelopties.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor pes5 » 19-12-2018 11:24

Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt. Ik wil juist niet via de backs opbouwen, maar de backs kunnen zonder bal nuttiger zijn voor de mensen die wij aan de bal willen krijgen.

Als Woudenberg hoger gaat staan, moet Kerk kiezen. Loopt ie mee terug met Woudenberg, dan krijgt Pierie meer ruimte om Yuki aan te spelen, want je moet inderdaae via je middenveld gaan bouwen. Blijft Kerk echter staan en wil hij alleen een looplijn afschermen, dan zou je via een crosspass of via het middenveld je hoogstaande back kunnen inspelen en dan een overtal creëren tegen de back van de tegenstander.

Utrecht deed dit veel met succes. Vlap en Lammers zetten de as vast, maar doordat de backs van Utrecht zo hoog gingen staan en Jensen een fantastische trap heeft, kon Ut3echt telkens gevaarlijk worden via de flanken.
pes5
Beheerder
 
Berichten: 2977
Geregistreerd op: 10-07-2006 15:00
Woonplaats: Heerenveen

Re: Jan Olde Riekerink

Berichtdoor Trevorp » 19-12-2018 14:08

pes5 schreef:Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt. Ik wil juist niet via de backs opbouwen, maar de backs kunnen zonder bal nuttiger zijn voor de mensen die wij aan de bal willen krijgen.

Als Woudenberg hoger gaat staan, moet Kerk kiezen. Loopt ie mee terug met Woudenberg, dan krijgt Pierie meer ruimte om Yuki aan te spelen, want je moet inderdaae via je middenveld gaan bouwen. Blijft Kerk echter staan en wil hij alleen een looplijn afschermen, dan zou je via een crosspass of via het middenveld je hoogstaande back kunnen inspelen en dan een overtal creëren tegen de back van de tegenstander.

Utrecht deed dit veel met succes. Vlap en Lammers zetten de as vast, maar doordat de backs van Utrecht zo hoog gingen staan en Jensen een fantastische trap heeft, kon Ut3echt telkens gevaarlijk worden via de flanken.


Helemaal mee eens. Zo voetballen we in principe toch bijna allemaal tegenwoordig, behalve de old school trainers dan.
Sowieso denk ik dat je met dit niveau aan verdedigers beter een overtal kunt creëren op het middenveld, dan achterin. Dus met hoogstaande backs in BB. Daarnaast moeten ze bij BV veel compacter spelen. De ruimtes tussen de linies zijn veel te groot.

En die Jensen schiet de bal gewoon van 16 naar 16, man man man. Bij het inspelen maken ze gebruik van een tussenpersoon om de bal terug te krijgen bij de keeper :lol:
Avatar gebruiker
Trevorp
Selectiespeler
 
Berichten: 254
Geregistreerd op: 30-10-2015 09:22

VorigeVolgende

Keer terug naar Oud-spelers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten