door john2p » 25-10-2013 17:00
@mackan68 Ik snap je verhaal wel beter nu. Tja wat zal ik zeggen. Weet je wat grappig is, dat je met jouw houding t.a.v. vBasten juist dat weerspiegelt wat je hem verwijt, namelijk dat hij soms te negatief kritisch is. Dat gevoel heb ik ook weleens over jouw mening t.a.v. hem.
Maar ok,dat is niet relevant. Wat wel denk ik interessant is, is vBasten echt zo negatief, of zeurt/piept hij nou daadwerkelijk? Soms wel, ben ik met je eens. Op het bestuurlijk vlak, daar had hij in DIT jaar zich beter kunnen informeren. Verleden jaar denk ik dat hij echt een oor is aangenaaid door met name Veenstra. Ik denk dat we met zijn allen niet vergeten zijn, hoe die man veel mensen in de organisatie voor de gek heeft gehouden.
VWB de transfers, ja tijdens de verschilende transferperiodes heeft hij wel wat gezegd. Maar eerlijk gezegd heb ik hem nooit echt als zeurend ervaren. Wel dus dat hij de steun miste, bijv. dit jaar door het wegvallen van Hansma. Maar dat vond ik dan weer vervelend. Maar heb jij hem ooit echt over namen gehoord? Wildschut, maar ik kan mij nou niet herinneren dat hij daar zo`n stennis over heeft gemaakt. Topspits? Dit jaar heb ik (nog) geen naam gehoord. Wel dat hij inderdaad ten koste van veel Finnbogason wilde behouden, maar dat wilde de club zelf ook, getuige de 7 nullen grens. En ik kan me dat ook wel voorstellen.
Zijn kritische houding t.a.v. spelers, is misschien teveel, maar wel verklaarbaar van zijn eigen spelersachtergrond. Als je bedenkt dat hij superkritische trainers als, zijn bloedeigen vader, Cruijff, Sacchi en Capello heeft gehad. Maar goed, dat zie je toch ook bij eent rainer als Koeman. Zulke trainers hebben toch moeite om zich te verplaatsen in het mindere niveau van anderen. Daarom vind ik het niet zo gek dat de beste spelers zoals Djuricic of Finnbogason WEL groeien onder vBasten (bij Oranje liepen de grote jongens ook met hem weg (ook vNistelrooy vond hem voetbaltechnisch gewoon een toptrainer). Dat ligt aan henzelf. Maar ook denk ik dat ze sneller begrijpen wat vBasten bedoelt. Dat was met vBasten zelf ook zo versus Cruijff. Velen konden Cruijff niet volgen, maar vBasten wel, waardoor hij enorme stappen kon zetten.
Misschien is vBasten geen geschikte trainier voor ons niveau, omdat hij het dus echt niet kan overbrengen, zoals Hiddink, Advocaat en vGaal, die pedagogisch gewoon veel beter zijn onderlegd, en wrs ook veel beter in kunnen denken wat mindere spelers nodig hebben.
Ik vind het in ieder geval sympathiek dat hij het probeert. En als het mislukt, is hij moedig genoeg geweest om zich kwetsbaar op te stellen.