Joost van Aken

> voor iedereen die nu elders voetbalt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
Surhuisterveen
Forumicoon
Berichten: 5440
Lid geworden op: 17-03-2005 22:18
Contacteer:

Bericht door Surhuisterveen »

Als je fysiek niet klaar bent voor Kolder, ben je dan überhaupt wel klaar voor de Eredivisie?
Begrijp me niet verkeerd hoor, ben absoluut voorstander van talenten de kans te geven, maar wordt het dan niet eens tijd voor Otigba?
SCH
Alfred
Wereldspeler
Berichten: 2305
Lid geworden op: 02-12-2002 21:53

Bericht door Alfred »

Die Kolder is een fysiek sterke spits die door de wol geverfd is Surhuisterveen. En kolder stond ook in het elftal van de week van VI. Dus zo makkelijk is die niet te bespelen. Otigba is inderdaad geschikter om tegen dit soort spitsen te spelen.
Surhuisterveen
Forumicoon
Berichten: 5440
Lid geworden op: 17-03-2005 22:18
Contacteer:

Bericht door Surhuisterveen »

Door de wol gevergd zeg je. Volgens mij heeft Kolder het bij Groningen niet gered en is het alleen bij Veendam in de Eerste Divisie redelijk gegaan.
Daarnaast zegt me het niks dat Kolder in het VI- elftal stond. Die journalisten geven wel vaker cijfers die mijn inziens totaal onterecht zijn.
Enfin, ik vind dat Van Aken een beetje stilstaat in zijn ontwikkeling. Van zijn sterke punt, het meevoetballen, zie ik in de laatste wedstrijden weinig terug.
SCH
Grimo
Superster
Berichten: 4922
Lid geworden op: 07-10-2010 09:52

Bericht door Grimo »

Surhuisterveen schreef: Enfin, ik vind dat Van Aken een beetje stilstaat in zijn ontwikkeling. Van zijn sterke punt, het meevoetballen, zie ik in de laatste wedstrijden weinig terug.
Het meevoetballen vind ik nog wel goed gaan. Maar hij maakt nogal wat verdedigende fouten. Tegen Dordrecht natuurlijk heel opzichtig, tegen twente zet hij bij de 2-0 veel te snel een sliding in op Castagnios die hem daardoor simpel uitkapt. Als je zo snel gaat liggen ben je weg als verdediger. Tegen Kolder zat hij er ook veel te vaak verdedigend naast.
Gebruikersavatar
Mackan68
Forumicoon
Berichten: 6778
Lid geworden op: 01-08-2004 15:46
Locatie: De 'achterbuurt' van Techum

Bericht door Mackan68 »

Joost heeft zich gister ook herpakt. Heeft sportief wraak genomen op de mensen die vorige week na zijn foutje besloten dat hij beter op linksback zou kunnen spelen. Hoorde gister bij de beste spelers.
Voetbal, een spel van dood, gladiolen en grijze muizen
Heerenveen rules
Forumicoon
Berichten: 15945
Lid geworden op: 02-12-2002 22:51
Locatie: Fryslân

Bericht door Heerenveen rules »

Heeft hij wat te doen gehad dan tegen een dramatisch NAC?
Silver

Bericht door Silver »

De tackle op de bal voorafgaand aan het moment met Uth/Ten Rouwelaar was gewoon erg goede verdedigende actie, voor de rest niet echt in de problemen geweest inderdaad.
Heerenveen rules
Forumicoon
Berichten: 15945
Lid geworden op: 02-12-2002 22:51
Locatie: Fryslân

Bericht door Heerenveen rules »

Dat was goed verdedigd ja, verder niks te doen gehad.
Wizard
Beheerder
Berichten: 5036
Lid geworden op: 28-07-2009 13:55

Bericht door Wizard »

Tackelen en meevoetballen kan hij erg goed. Juist Van Aken moet sterker worden in het positoneel verdedigen en de persoonlijke duels. Tegen NAC werden deze laatste 2 aspecten niet getest. Verder een prima pot gespeeld..
Alfred
Wereldspeler
Berichten: 2305
Lid geworden op: 02-12-2002 21:53

Bericht door Alfred »

Van Aken is nog maar 20 jaar oud en speelt zijn eerste echte eredivisieseizoen centraal achterin. Over het algemeen (natuurlijk fouten, maar welke verdediger niet) heeft hij verdienstelijk gespeeld. Zijn sterke punten zijn het meevoetballen en zijn lengte (1.94).

Waar hij aan moet werken is zijn fysiek en kopkracht. Hij verliest nog wel eens een kopduel, dat overkomt de kleinere Otigba zelden. Vergelijk de Japie Stam van 19 jaar met de 23 jarige Jaap Stam, die toen een destroyer was geworden.

Van Aken zal verdedigend en fysiek alleen maar beter worden.
frisianbadboy
Wereldspeler
Berichten: 1380
Lid geworden op: 22-07-2008 19:11

Bericht door frisianbadboy »

Tackelen en meevoetballen kan hij erg goed. Juist Van Aken moet sterker worden in het positoneel verdedigen en de persoonlijke duels. Tegen NAC werden deze laatste 2 aspecten niet getest. Verder een prima pot gespeeld..
Ik ben het niet helemaal met je post eens. Ik vind dat hij inderdaad in de persoonlijke duels veel sterker moet worden. Fysiek zal hij ook sterker moeten gaan worden door middel van krachttraining.

Ik weet niet precies wat je onder positioneel verdedigen verstaat, maa rik vind een sterk punt van van Aken dat hij juist enorm goed gevoel voor positie heeft. Van nature voelt hij sneller aan waar een bal komt en waar hij hoort te staan dan een Otigba. Dit terwijl Otigba fysiek weer sterker is.
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Het is duidelijk te zien dat de blessure van Jordy Buijs een behoorlijke impact heeft. Niet alleen Otigba moest er even inkomen, ook Van Aken. Hij miste aanvankelijk duidelijk de sturing van Buijs. Gisteren vond ik het nieuwe duo (leve onze jeugdopleiding) een hoopgevende indruk maken. Rustig, perfecte tackles. Tegen de zwakste tegenstander van dit seizoen, maar toch. Van Aken is een topper in wording.
Grimo
Superster
Berichten: 4922
Lid geworden op: 07-10-2010 09:52

Bericht door Grimo »

Stiffie schreef:
Van Aken zal verdedigend en fysiek alleen maar beter worden.
Verdedigend wel, fysiek twijfel ik aan. Vind hem er niet fysiek sterker op worden. In de tijd van Foppe en Gertjan zag je echt jongens na een half jaar fysiek stappen maken. Dat mis ik de laaste jaren bij spelers.
Wizard
Beheerder
Berichten: 5036
Lid geworden op: 28-07-2009 13:55

Bericht door Wizard »

frisianbadboy schreef: Ik weet niet precies wat je onder positioneel verdedigen verstaat, maa rik vind een sterk punt van van Aken dat hij juist enorm goed gevoel voor positie heeft. Van nature voelt hij sneller aan waar een bal komt en waar hij hoort te staan dan een Otigba. Dit terwijl Otigba fysiek weer sterker is.
Positoneel verdedigen wordt vaak meebedoeld 'zone' verdedigen. Positie kiezen doet hij zeker goed, maar de ruimte verdedigen minder. In de duels voor de goal komt hij nog duidelijk te kort. Dit probleem heeft Otigba overigens ook (maar dan inderdaad nog sterker, omdat die minder gevoel voor ruimte/positie heeft). Wanneer Van Aken loopt kan hij de ruimte dichten door z'n inzicht voor positie met bijv. een sliding, maar wanneer hij in de dekking staat (dus stilstaat), en moet verdedigen heeft hij moeite om de juiste hoek af te snijden danwel z'n man uit te schakelen.
Verder betwijfel ik ten zeerste of Van Aken een 'beest' gaat worden met z'n genen/huidige fysiek. Verder zeer tevreden over Joost. Groot verdedigend talent.
Joucke
Verified
Wereldspeler
Berichten: 1140
Lid geworden op: 21-04-2014 19:41
Locatie: Vught

Bericht door Joucke »

Wat een held, met z'n bloedbek xD
Gebruikersavatar
Delars
Invaller
Berichten: 369
Lid geworden op: 08-12-2013 10:13

Bericht door Delars »

Haha baasje inderdaad. Gewoon door voetballen met een halve voortand. Speelde ook sterk.
TORCIDA
Superster
Berichten: 3132
Lid geworden op: 03-06-2008 14:27

Bericht door TORCIDA »

sorry hoor in duels komt hij verdedigend te kort? hij had bijna alles en zit er erg vaak ook nog eens zeer goed tussen, zijn timing om voor het maken van een sliding is ook uitstekend, daarnaast heeft hij na het veroveren van de bal een uitstekend overzicht met veel rust aan de bal. Nee Van Aken is zich zeer goed aan het ontwikkelen.
Hier heb ik geen woorden voor
Knipecity
Forumicoon
Berichten: 8723
Lid geworden op: 25-03-2004 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Knipecity »

Deze jongen is een groot talent, maar een punt van kritiek richting verdediging is wel op zijn plaats. Bijna iedere voorzet en vrije trap kwam bij een Vitesse-speler en werd gevaarlijk, zeker in de 1e helft. We hadden gewoon geluk dat Vitesse het niet afstrafte, net als Utrecht vorige week. We geven gewoon heel veel kansen weg momenteel.
Gebruikersavatar
Erwin4ever
Wereldspeler
Berichten: 2032
Lid geworden op: 05-12-2011 22:03
Locatie: J-city

Bericht door Erwin4ever »

Knipecity schreef:Deze jongen is een groot talent, maar een punt van kritiek richting verdediging is wel op zijn plaats. Bijna iedere voorzet en vrije trap kwam bij een Vitesse-speler en werd gevaarlijk, zeker in de 1e helft. We hadden gewoon geluk dat Vitesse het niet afstrafte, net als Utrecht vorige week. We geven gewoon heel veel kansen weg momenteel.
Daar heb je wel gelijk in, na het wegvallen van Buijs is het achterin wel iets minder geworden. Al heb ik de indruk dat dit meer aan Otigba "ligt" dan aan van Aken. Otigba heeft in verhouding meer overtredingen nodig om de spits onder controle te houden.
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
Gebruikersavatar
Frisian Viking
Superster
Berichten: 4713
Lid geworden op: 27-09-2004 16:28
Locatie: Frisia

Bericht door Frisian Viking »

Erwin4ever schreef:Daar heb je wel gelijk in, na het wegvallen van Buijs is het achterin wel iets minder geworden. Al heb ik de indruk dat dit meer aan Otigba "ligt" dan aan van Aken. Otigba heeft in verhouding meer overtredingen nodig om de spits onder controle te houden.
Ik vind Otigba ook monsterachtig spelen de laatste tijd. Die eerste wedstrijd in de basis vond ik hem erg onwennig, gewoon slecht. Maar daarna is hij gewoon goed gaan spelen. Won gister vrijwel elk kopduel.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Gebruikersavatar
Erwin4ever
Wereldspeler
Berichten: 2032
Lid geworden op: 05-12-2011 22:03
Locatie: J-city

Bericht door Erwin4ever »

Ook ik vind dat Otigba prima speelt! Vandaar ook de " om ligt.
Ik denk dat de vergrote kwetsbaarheid meer komt door het ontbreken van de sturende coachende kwaliteiten van Buijs.
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
pes5
Beheerder
Berichten: 2984
Lid geworden op: 10-07-2006 16:00
Locatie: Heerenveen

Bericht door pes5 »

Positioneel valt er nog heel veel winst te behalen, want het staat lang niet altijd goed. Toch kan dat elke week alleen maar beter worden, maar je mist de ervaring wel. De tegenstanders blijven niet elke week kansen missen.
Joucke
Verified
Wereldspeler
Berichten: 1140
Lid geworden op: 21-04-2014 19:41
Locatie: Vught

Bericht door Joucke »

pes5 schreef:Positioneel valt er nog heel veel winst te behalen, want het staat lang niet altijd goed. Toch kan dat elke week alleen maar beter worden, maar je mist de ervaring wel. De tegenstanders blijven niet elke week kansen missen.
Gister constateerden we op zuid dat onze centrale verdedigers teveel naar buiten gaan staan, wanneer de backs iets naar voren staan. Daardoor ontstaan zeeën van ruimte in ons centrum. Maar dat zal Lodeweges toch ook wel zien, bij het terugkijken?
pes5
Beheerder
Berichten: 2984
Lid geworden op: 10-07-2006 16:00
Locatie: Heerenveen

Bericht door pes5 »

Joucke schreef: Gister constateerden we op zuid dat onze centrale verdedigers teveel naar buiten gaan staan, wanneer de backs iets naar voren staan. Daardoor ontstaan zeeën van ruimte in ons centrum. Maar dat zal Lodeweges toch ook wel zien, bij het terugkijken?
Goede constatering inderdaad. Daarbij staat Marzo ook vaak verkeerd en Pele verkeerd ingedraaid.
Otsje P
Verified
Superster
Berichten: 4850
Lid geworden op: 22-02-2011 12:01

Bericht door Otsje P »

Joucke schreef: Gister constateerden we op zuid dat onze centrale verdedigers teveel naar buiten gaan staan, wanneer de backs iets naar voren staan. Daardoor ontstaan zeeën van ruimte in ons centrum. Maar dat zal Lodeweges toch ook wel zien, bij het terugkijken?
Als de backs naar voren staan? We hebben het in dit geval dus over hun positie bij balbezit? Zo ja, dan is het bewust dat het centrum behoorlijk ver uit elkaar staat. Opbouwtechnisch is dat gewoon de bedoeling.
Joucke
Verified
Wereldspeler
Berichten: 1140
Lid geworden op: 21-04-2014 19:41
Locatie: Vught

Bericht door Joucke »

Otsje P schreef:
Als de backs naar voren staan? We hebben het in dit geval dus over hun positie bij balbezit? Zo ja, dan is het bewust dat het centrum behoorlijk ver uit elkaar staat. Opbouwtechnisch is dat gewoon de bedoeling.
Met als gevolg dat bij balverlies (want de opbouw van achter naar het middenveld is lang niet altijd goed) er zeeën van ruimte liggen waar de tegenstander in kan duiken...
Lardy
Superster
Berichten: 4822
Lid geworden op: 17-07-2008 20:35

Bericht door Lardy »

Als je backs hoog op staan, gaan je centrale breed uit staan. Creëer je ruimte voor je 6 die kan uitzakken. Volgens mij is dat de bedoeling hoor.
Joucke
Verified
Wereldspeler
Berichten: 1140
Lid geworden op: 21-04-2014 19:41
Locatie: Vught

Bericht door Joucke »

Lardy schreef:Als je backs hoog op staan, gaan je centrale breed uit staan. Creëer je ruimte voor je 6 die kan uitzakken. Volgens mij is dat de bedoeling hoor.
Ja, wanneer ze hoog op staan. Niet wanneer ze 5 meter naar voren lopen. Dat was ook wat ik in mijn eerste post hierover zei (iets naar voren staan). Zag het ook regelmatig gebeuren dat Van Aken naar Van Anholt toe liep, toen tot de conclusie kwam dat die nog niet weg was, en op de keeper terugspeelde. Dan is het dus nutteloos om naar buiten te lopen, want als Nordfeldt 'm kwijt moet kunnen, moeten beide centrale verdedigers weer naar binnen.

Ik snap wat jullie vertellen over uitwaaieren wanneer de backs opkomen, zo had ik er nog niet naar gekeken. Maar dit moet nog wel beter met de backs afgestemd worden, want als je backs nog niet weg zijn, maar de centrale verdedigers de positie al wel overnemen, heb je twee kluitjes links en rechts, en ben je centraal kwetsbaar.
Otsje P
Verified
Superster
Berichten: 4850
Lid geworden op: 22-02-2011 12:01

Bericht door Otsje P »

Joucke schreef:Dan is het dus nutteloos om naar buiten te lopen, want als Nordfeldt 'm kwijt moet kunnen, moeten beide centrale verdedigers weer naar binnen.
Juist als Nordfeldt hem kwijt moet, zorgen de centrale verdedigers dat ze breed staan. Op die manier moet de diepe spits kiezen en staat er altijd 1 van beide centrale verdedigers vrij die dan de opbouw kan beginnen. Als ze naar binnen zouden staan, kan 1 spits beide centrale verdedigers onder druk houden, en dwing je de keeper tot de lange bal omdat hij hem niet kwijt kan.
Joucke
Verified
Wereldspeler
Berichten: 1140
Lid geworden op: 21-04-2014 19:41
Locatie: Vught

Bericht door Joucke »

Otsje P schreef:
Juist als Nordfeldt hem kwijt moet, zorgen de centrale verdedigers dat ze breed staan. Op die manier moet de diepe spits kiezen en staat er altijd 1 van beide centrale verdedigers vrij die dan de opbouw kan beginnen. Als ze naar binnen zouden staan, kan 1 spits beide centrale verdedigers onder druk houden, en dwing je de keeper tot de lange bal omdat hij hem niet kwijt kan.
Totdat Vitesse in dit geval zonder échte spits speelde, de vleugelspelers makkelijk de lijn tussen keeper en backs kunnen afdekken door de centrale verdedigers af te jagen, en de niet-zo-diepe middenveld-spits van Vitesse bij de nummer 6 die uitzakt (in dit geval rugnummer 7 - Thern) kan gaan storen.

Ja, de theorie klopt. Maar het werkte niet zo, in de eerste helft tegen Vitesse. En denk nog maar eens terug aan AZ-uit in de playoffs van vorig seizoen, toen AZ ineens met 4-4-2 kwam aanzetten (toch?) en Heerenveen werd weggetikt.

Daarom benoem ik het juist, omdat je niet standaard kunt uitgaan van "dit moeten we altijd doen". Wedstrijden en situaties vragen altijd om aanpassingen ter plaatse.
Plaats reactie