Beste Heerenveen ooit; De Aanvallers

> voor iedereen die nu elders voetbalt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Beste aanvallers

Peiling eindigde op 24-07-2012 21:53

Ruud van Nistelrooij
37
14%
Marcus Allbäck
20
7%
Rodion Camataru
4
1%
Klaas-Jan Huntelaar
40
15%
Anthony Lurling
1
0%
Miralem Sulejmani
3
1%
Gerald Sibon
7
3%
Afonso Alves
84
31%
Luciano Narsingh
1
0%
Oussama Assaidi
3
1%
Bas Dost
2
1%
Mika Nurmela
2
1%
Jeffrey Talan
12
4%
Abe Lenstra
47
18%
Iemand anders, nl....
4
1%
 
Totaal aantal stemmen: 267

Stiffie
Wereldspeler
Berichten: 2305
Lid geworden op: 02-12-2002 21:53

Bericht door Stiffie »

Romeo Wouden. Was even snel als Luciano!
Gebruikersavatar
Frisian Viking
Superster
Berichten: 4713
Lid geworden op: 27-09-2004 16:28
Locatie: Frisia

Bericht door Frisian Viking »

Talan, Alves en Huntelaar.

Talan was echt een grote meneer op zijn top bij ons. Geweldig dat wij in die tijd een echte Oranje-international in de ploeg hadden. Kan me nog herinneren dat hij na een blessure op de bank moest beginnen, want ja, voorzichtig met hem. Speelden we vervolgens verschrikkelijk slecht, waarna het publiek zijn naam begon te roepen. Hup, erin met Talan. Kan de uitslag verder niet meer heugen.

Alves is het allerbeste wat ik ooit heb zien voetballen. Onvoorstelbaar wat die met een bal kon. Wat Rient Gratema eens over Abe zij, dat Abe niet met de bal om de tegenstander heen ging, maar dat de tegenstanders gewoon omvielen, gold ook voor Alves. Jammer dat het zo afgelopen is verder.

Huntelaar was de beste spits die we hier gezien hebben denk ik. Als hij de bal in de zestien kreeg, en dat gebeurde nogal eens met die voorzetten van Yildirim, dan wist je dat het een doelpunt zou worden.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Gebruikersavatar
Frisian Viking
Superster
Berichten: 4713
Lid geworden op: 27-09-2004 16:28
Locatie: Frisia

Bericht door Frisian Viking »

Stiffie schreef:Romeo Wouden. Was even snel als Luciano!
Miep miep. Denk nog wel sneller.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
André
Wereldspeler
Berichten: 1349
Lid geworden op: 21-02-2003 17:19

Bericht door André »

Moeilijk kiezen...
Uiteindelijk gekozen voor Talan, Huntelaar en Alves.
Voor Alves ging ik destijds echt naar het stadion. Wat hij (als marionet van zijn zaakwaarnemer) daarna geflikt heeft kan niet en maakt hem tevens tot een van de meest verafschuwde spelers, maar zijn voetbalkwaliteiten staan buiten kijf.
Talan is een clubspeler pur sang, schitterende techniek. Bovendien destijds sinds lange tijd weer een sc Heerenveen speler in het Nederlands elftal, eerste UEFa cup doelpunt en eerste CL doelpunt van sc Heerenveen staan op zijn naam.
Ik kan me geen speler herinneren die zich zo snel heeft ontwikkeld bij sc Heerenveen als Huntelaar. Meer dan een pure spits. Prachtige goals tegen oa Roda, Groningen, NAC, NUFC. Ook qua mentaliteit paste hij hier goed.
Als één man achter onze trots!
Wizard
Beheerder
Berichten: 5036
Lid geworden op: 28-07-2009 13:55

Bericht door Wizard »

Frisian Viking schreef:Alves is het allerbeste wat ik ooit heb zien voetballen.
Huntelaar was de beste spits die we hier gezien hebben denk ik. .
Alves stond altijd op de goede plek en kreeg de ballen perfect voorgeschoteld. Daarnaast beschikt hij over een verwoestend schot. Ik vond hem allesbehalve technisch en heb em nooit kunnen betrappen op een mooie schijnbeweging anders dan z'n opzij kijken en dan versnellen met de bal. Fantastische spits, maar absoluut niet de beste voetballer die ik hier heb gezien.
Hij had veel geluk dat wij toen over een fantastisch middenveld en goede vleugels beschikten die de bal allemaal pan klaar aanleverden op Alves, anders had hij er zeker niet meer dan 20 ingeschoten.

Voor mij is Abe de beste speler. Ik heb hem zelf nooit meegemaakt, maar als ik de verhalen van de (met respect) 'oude' garde over hem hoor, welke ook Huntelaar, Ruud en Alves hebben meegemaakt, dan is er voor mij maar 1 aanvaller, en dat is Abe.
Otsje P
Superster
Berichten: 4848
Lid geworden op: 22-02-2011 12:01

Bericht door Otsje P »

Wizard schreef:
Alves stond altijd op de goede plek en kreeg de ballen perfect voorgeschoteld. Daarnaast beschikt hij over een verwoestend schot. Ik vond hem allesbehalve technisch en heb em nooit kunnen betrappen op een mooie schijnbeweging anders dan z'n opzij kijken en dan versnellen met de bal. Fantastische spits, maar absoluut niet de beste voetballer die ik hier heb gezien.
Hij had veel geluk dat wij toen over een fantastisch middenveld en goede vleugels beschikten die de bal allemaal pan klaar aanleverden op Alves, anders had hij er zeker niet meer dan 20 ingeschoten.
Nou Wizard, zit meestal wel met je op 1 lijn, maar hier doe je Alves echt tekort. Je beschrijft hem alsof hij Dost is. Dost was afhankelijk van zijn aanvoer.

Alves heeft juist ontzettend veel goals zelf gecreëerd. Verschrikkelijke versnelling, diverse goals uit de dribbel. De goal tegen Groningen, na een lange sprint tussen 3 man, om vervolgens de bal ijskoud langs de doelman diagonaal weg te laten rollen!!
Alves was razendsnel, koelbloedig, kon ontiegelijk schieten en had bovendien een geweldige vrije trap. Natuurlijk hadden we een lekkere ploeg om hem heen staan, maar als hij er niet was geweest dan had niemand het gehad over hoe goed die ploeg was. Dan was dat allemaal namelijk wel meegevallen omdat er veel minder gescoord werd. Zijn thuiswedstrijd tegen NAC staat me eigenlijk beter bij dan de pot tegen Heracles. Toen zag ik hem een bal afpakken op een manier: Zo katachtig.. niet uit te leggen. Toen besefte ik dat hij de beste speler was die ik ooit live had zien spelen.

Over Abe kan ik niet oordelen, maar betere spelers dan Alves heb ik niet in ons stadion zien spelen.
Wizard
Beheerder
Berichten: 5036
Lid geworden op: 28-07-2009 13:55

Bericht door Wizard »

Otsje P schreef:Nou Wizard, zit meestal wel met je op 1 lijn, maar hier doe je Alves echt tekort. Je beschrijft hem alsof hij Dost is. Dost was afhankelijk van zijn aanvoer. .
Haha. Dat klopt.
Echter, stel ik toch heel duidelijk dat Alves een versnelling had (iets wat Dost niet heeft) en een fantastisch schot (iets wat Dost ook niet heeft). Kijk maares naar de youtube filmpjes over de doelpunten van Alves. Dat zijn toch veelal Dost doelpunten, intikkers, afvallende ballen en een paar vrije trappen. Uitzonderingen zoals oa de wedstrijd tegen Groningen daargelaten. Alves is een echte spits, die op de goede plek moet staan en daarnaast een goed schot heeft, maar techinsch beperkt is. Daarom heeft ie 't mijns inziens ook nooit internationaal gered, omdat ie onvoldoende kwaliteit heeft. Bij ons had ie een fantatisch elftal om zich heen, scoorde onder andere daardoor aan de lopende band en kwam daardoor in een 'flow' terecht. Absoluut een fenomeen, maar goed, Dost scoorde ook +30 goals door een team dat hem bediende. Voor mij is Alves een fantastische voetballer geweest, waar ik van genoten heb, maar vind em niet beter dan VantheMan, Huntelaar en Tomasson.
Otsje P schreef:Over Abe kan ik niet oordelen, maar betere spelers dan Alves heb ik niet in ons stadion zien spelen.
Over Abe kan ik ook niet oordelen zoals ik reeds stelde. Maar ik kan wel afgaan op deskundigheid van sommige oudere mensen. Als ik met een aantal oudere mensen bijna geheel op dezelfde lijn zit (qua voetbal, positiespel, vaardigheid spelers, etc.) en ze beschrijven Abe als iemand die beter is dan Tomasson, Van Nistelrooy of Huntelaar, dan weet ik genoeg.
Alves was naar mijn mening een fenomeen, maar had wel de spelers om zich heen die hem daarbij hielpen. Niet voor niks strandde Alves z'n carrière bij Borough, omdat de spelers niet voldoende in zijn dienst speelden en de verdedigers daar sterker waren. Abe heeft zich ook internationaal laten zien; dit in tegenstelling tot Alves.
Otsje P
Superster
Berichten: 4848
Lid geworden op: 22-02-2011 12:01

Bericht door Otsje P »

Wizard schreef: Voor mij is Alves een fantastische voetballer geweest, waar ik van genoten heb, maar vind em niet beter dan VantheMan, Huntelaar en Tomasson.

Wel in zijn periode hier. Ten minste dat vind ik. Op het moment dat Ruud hier speelde, was hij nog geen wereldklasse. Ik beoordeel het dan ook puur en alleen maar op de periode dat ze hier speelden.
Wat Abe betreft: Ik neem het meteen van je aan. Geen discussie wat dat betreft.
Wat het stranden van Alves zijn carrière betreft bij Borough: Triester ploeg als dat waar hij in moest spelen, heeft er nooit bestaan. Als liefhebber van Alves heb ik menig zaterdagmiddag op sport1 voor Middlesbrough gezeten. Om te janken.... Een bal in zijn voet heeft hij daar nooit gehad. De vrije trappen mocht hij niet nemen, omdat Stuart Downing dacht de man te zijn. Stuart Downing, de man van 0 goals en 0 assists in 29 wedstrijden van Liverpool. Als buitenspeler!!! Echt dat Borough kon er helemaal niks van. Totaal geen voetbal, geen middenveld, niks. Alleen 2 redelijke verdedigers, maar daar had Afonso niks aan natuurlijk. Bij Arsenal had hij er zo 20 ingeschopt, ben ik van overtuigd. Maar ja, keuzes.
oldtimer
Superster
Berichten: 4785
Lid geworden op: 15-12-2005 17:13
Locatie: heerenveen

Bericht door oldtimer »

Otsje P schreef: Nou Wizard, zit meestal wel met je op 1 lijn, maar hier doe je Alves echt tekort. Je beschrijft hem alsof hij Dost is. Dost was afhankelijk van zijn aanvoer.

Alves heeft juist ontzettend veel goals zelf gecreëerd. Verschrikkelijke versnelling, diverse goals uit de dribbel. De goal tegen Groningen, na een lange sprint tussen 3 man, om vervolgens de bal ijskoud langs de doelman diagonaal weg te laten rollen!!
Alves was razendsnel, koelbloedig, kon ontiegelijk schieten en had bovendien een geweldige vrije trap. Natuurlijk hadden we een lekkere ploeg om hem heen staan, maar als hij er niet was geweest dan had niemand het gehad over hoe goed die ploeg was. Dan was dat allemaal namelijk wel meegevallen omdat er veel minder gescoord werd. Zijn thuiswedstrijd tegen NAC staat me eigenlijk beter bij dan de pot tegen Heracles. Toen zag ik hem een bal afpakken op een manier: Zo katachtig.. niet uit te leggen. Toen besefte ik dat hij de beste speler was die ik ooit live had zien spelen.

Over Abe kan ik niet oordelen, maar betere spelers dan Alves heb ik niet in ons stadion zien spelen.
Wizard heeft wel degelijk gelijk en Alves heeft helemaal niet" ontzettend veel" goals zelf gecreeerd.
Verder dan 3 of 4 kom ik niet en dat op een totaal van 45(!). Hoeveel goals waren niet gewoon laatste tikjes, soms in een verlaten doel?
Wel explosief natuurlijk en vaak op de goede plaats. Dat katachtige herken ik ook wel, maar ik heb dan vooral zijn kopgoal uit bij Vitesse in gedachten.En een fantastische vrije trap had hij ook natuurlijk.
Daartegenover stond weer een opvallend zwak linkerbeen.

Ik heb Abe wel enkele malen zien spelen, maar dan op zeer jonge leeftijd.
Eigenlijk te jong om zijn klasse precies te kunnen duiden.
Maar ik herinner me wel hoe er over hem werd gepraat.
Ik heb me later ook wel gerealiseerd hoe ontzettend laag het tempo toen lag.
Gebruikersavatar
abegoal
Wereldspeler
Berichten: 2452
Lid geworden op: 30-12-2004 12:45
Locatie: Heerenveen

Bericht door abegoal »

oldtimer schreef: Wizard heeft wel degelijk gelijk en Alves heeft helemaal niet" ontzettend veel" goals zelf gecreeerd.
Verder dan 3 of 4 kom ik niet en dat op een totaal van 45(!). Hoeveel goals waren niet gewoon laatste tikjes, soms in een verlaten doel?
Onbegrijpelijk! Kijk voor de aardigheid de doelpunten eens terug en geef dan nog eens je mening! Vrije trappen die niemand zou kunnen maken schoot hij erin. Met een beweging de hele verdediging het bos in sturen, geweldig. Natuurlijk ook intikkers, maar ook hele mooie goals.
Hotemetoten - Oppositie 0 - 3 (eindstand)
Gebruikersavatar
Frisian Viking
Superster
Berichten: 4713
Lid geworden op: 27-09-2004 16:28
Locatie: Frisia

Bericht door Frisian Viking »

Onvoorstelbaar dat mensen hier de kwaliteiten van Alves weten te relativeren tot intikkertjes.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
RobertDeVries
Basisspeler
Berichten: 753
Lid geworden op: 14-06-2010 20:50

Bericht door RobertDeVries »

Abe valt niet te vergelijken met Alves. Spel was anders ruimtes waren anders etc.
De speler die het beste bij Heerenveen heeft gevoetbald (op het veld van ALS)1.Alves (in het moderne voetbal),1.Abe (in het voetbal van zijn tijd), 3.Huntelaar
Beste speler die hier gevoetbald heeft en later door ontwikkeld Van Nistelrooy, Huntelaar, Abe
oldtimer
Superster
Berichten: 4785
Lid geworden op: 15-12-2005 17:13
Locatie: heerenveen

Bericht door oldtimer »

abegoal schreef: Onbegrijpelijk! Kijk voor de aardigheid de doelpunten eens terug en geef dan nog eens je mening! Vrije trappen die niemand zou kunnen maken schoot hij erin. Met een beweging de hele verdediging het bos in sturen, geweldig. Natuurlijk ook intikkers, maar ook hele mooie goals.
Mooie goals, natuurlijk, maar hoe vaak heeft hij ( zoals je zegt ) een verdediging met een enkele beweging het bos ingestuurd?
Ik kom niet verder dan een paar maal en ik heb werkelijk nog alle goals scherp op mijn netvlies staan. Hij had ook maar weinig specifieke passeerbewegingen. Wat dat betreft ben ik het helemaal eens met Wizard.
Knipecity
Forumicoon
Berichten: 8723
Lid geworden op: 25-03-2004 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Knipecity »

Maar Oldtimer, als me Huntelaar, Van Nistelrooij en Alves vergelijkt dan kon van die 3 Alves toch echt duidelijk het meeste zelf creeren. Die andere twee waren meer pure afmakers.
oldtimer
Superster
Berichten: 4785
Lid geworden op: 15-12-2005 17:13
Locatie: heerenveen

Bericht door oldtimer »

Knipecity schreef:Maar Oldtimer, als me Huntelaar, Van Nistelrooij en Alves vergelijkt dan kon van die 3 Alves toch echt duidelijk het meeste zelf creeren. Die andere twee waren meer pure afmakers.
Ik kijk alleen naar Alves, niet naar anderen.
En vergeleken met b,.v Huntelaar is vrijwel iedereen creatief ( met enige overdrijving natuurlijk ).
Gebruikersavatar
abegoal
Wereldspeler
Berichten: 2452
Lid geworden op: 30-12-2004 12:45
Locatie: Heerenveen

Bericht door abegoal »

Is scoren van de rand 16 een intikker?
Is knap voor je man komen een intikker?
Is 2 verdedigers er uit lopen een intikker?
Is een genadeloze vrije trap een intikker?
Is een goed genomen penalty een intikker?

Als dat zo is heeft oldtimer gelijk, maar ik blijf het onbegrijpelijk vinden. :?
Hotemetoten - Oppositie 0 - 3 (eindstand)
baasje
Invaller
Berichten: 372
Lid geworden op: 09-03-2009 17:29
Locatie: Amsterdam

Bericht door baasje »

Ik mis Amoah in dit rijtje :?
Realiteit is een illusie die ontstaat bij gebrek aan alcohol.
Wizard
Beheerder
Berichten: 5036
Lid geworden op: 28-07-2009 13:55

Bericht door Wizard »

oldtimer schreef: Ik kijk alleen naar Alves, niet naar anderen.
En vergeleken met b,.v Huntelaar is vrijwel iedereen creatief ( met enige overdrijving natuurlijk ).
Precies. Van Nistelrooij creëerde bovendien ook genoeg zelf en speelde in een kwalitatief veel magerder elftal dan Klaas-Jan of Alves.

@abegoal. Al deze goals die je opnoemt heeft bijna elke spits in SCH dienst wel gemaakt. Noem mij maares een goal van Alves (behoudens de goal tegen groningen) waarin Alves 2 man uitspeelt. Tomasson en Korneev maakten ook vrije trappen, afstandsschoten, snelden 2 man voorbij, kwamen voor de man om te scoren en speelden zo 2-3 man uit.
Natuurlijk is 't fenomenaal als je zoveel goals maakt in 1 seizoen. Ik wil alleen maar stellen dat Alves geluk had dat ie een heel goed team om zich heen had. Het is dan ook niet vreemd dat z'n carrière bij SCH strandde. KJH, Tomasson, VantheMan hadden een minder elftal om hun heen (de laatste 2 ook een andere positie) maar scoorden toch flink wat goals en hebben 't daarna ook bij andere clubs gemaakt. Verwonderlijk? Nee.
NB Over de beste aanvaller van SCH allertijden wordt geen woord gerept.. Abe
Knipecity
Forumicoon
Berichten: 8723
Lid geworden op: 25-03-2004 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Knipecity »

Nou, het spijt me wel, maar Alves is toch echt de speler die mij het vaakst in het ALS heeft doen opveren na weer een grandioze actie of goal. Daar heeft geen één aan kunnen tippen. Van Nistelrooij en Huntelaar zaten nog echt aan het begin van hun loopbaan en zijn daarna doorgegroeid. Achteraf zat Alves op zijn top bij ons.
Feanfan 1
Forumicoon
Berichten: 7715
Lid geworden op: 11-07-2003 13:37

Bericht door Feanfan 1 »

Ik ben het eigenlijk altijd met Oldtimer eens, maar deze enkele keer niet.
Alves is verreweg de beste spits die in het Heerenveens-shirt heeft rondgelopen. Er zaten ook wel eens wedstrijden bij dat hij geen knikker raakt, maar dat heeft elke spits wel eens.
Wizard
Beheerder
Berichten: 5036
Lid geworden op: 28-07-2009 13:55

Bericht door Wizard »

Knipecity schreef:Nou, het spijt me wel, maar Alves is toch echt de speler die mij het vaakst in het ALS heeft doen opveren na weer een grandioze actie of goal. Daar heeft geen één aan kunnen tippen. Van Nistelrooij en Huntelaar zaten nog echt aan het begin van hun loopbaan en zijn daarna doorgegroeid. Achteraf zat Alves op zijn top bij ons.
Dat hoeft je niet te spijten; het is gewoon je mening.
We komen er niet uit en dat heeft simpelweg te maken met verschillende meningen.
Duidelijk is dat niet iedereen op dezelfde manier naar een speler en diens vaardigheden kijkt.
Ik zeg trouwens ook niet dat ik niet vaak ben opgeveerd vanwege een goal van Alves (maar blijf erbij dat het merendeel van z'n goals tot stand is gekomen door excellent teamwerk en medespelers).
oldtimer
Superster
Berichten: 4785
Lid geworden op: 15-12-2005 17:13
Locatie: heerenveen

Bericht door oldtimer »

Ik heb nergens gezegd dat Alves geen topspits was.
Het is duidelijk dat je dat met een gemiddelde van meer dan een goal per wedstrijd gewoon bent.
Zeker als je voor een club als, met alle respect, Heerenveen voetbalt.
Ik wilde alleen maar zeggen dat hij b.v niet over een heel arsenaal aan passeerbewegingen beschikte, een schaar heb ik hem b.v nooit zien maken. Het was vrijwel steeds een korte explosieve versnelling en zoeken naar zijn rechterbeen. Links produceerde hij alleen wat betere rollertjes. Kwaliteiten genoeg natuurlijk, maar voor mij althans lang niet zo''n mythische figuur als hij voor sommigen hier kennelijk wel geweest is
En dat van die vele intikkers is absoluut geen verzinsel.
Kijk er b.v zijn goals bij de 9-0 tegen Heracles maar eens op na.
De een na de ander.
Knipecity
Forumicoon
Berichten: 8723
Lid geworden op: 25-03-2004 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Knipecity »

Hier alle 34 goals in het bewuste seizoen nogmaals op een rijtje. Daar zitten zat goals bij waar de klasse van afdruipt en die echt geen intikkers waren. Om een paar te noemen:

6, 7, 8, 12, 19, 20, 22, 31, 32 en 34. Allemaal goals die ik Dost niet snel zie maken.

Otsje P
Superster
Berichten: 4848
Lid geworden op: 22-02-2011 12:01

Bericht door Otsje P »

Ben bij nr. 11 gestopt. Dat was namelijk de 1e intikker.

Hoop dat Wizard en Oldtimer ook even kijken, want dan zullen ze hun mening wel een beetje moeten bijstellen ben ik bang.
Bij de 1e 10 zitten er 2 redelijk simpele ballen tussen. De rest is elke keer grote klasse. Aannames, timing, schoten enz.
Knipecity
Forumicoon
Berichten: 8723
Lid geworden op: 25-03-2004 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Knipecity »

Wat het nog mooier maakt is dat als ik het goed heb Alves aanvankelijk niet eens als centrumspits speelde, maar Verbeek zette hem daar neer en als je dan ziet bij veel goals hoe goed hij loopt, prachtig.
Lardy
Superster
Berichten: 4822
Lid geworden op: 17-07-2008 20:35

Bericht door Lardy »

Ongelofelijk dat we nog moeten discussiëren over Alves. De beste speler van Heerenveen ooit, en een beter zullen we ook niet meer krijgen. Hij was een complete spits die alles beheerste, als hij de bal kreeg dan voelde je direct een andere spanning in het stadion. Je wist dan dat er wat geniaals ging komen. Die goals tegen Groningen en Feyenoord. Het is gewoon een fenomeen voor Heerenveen begrippen.
oldtimer
Superster
Berichten: 4785
Lid geworden op: 15-12-2005 17:13
Locatie: heerenveen

Bericht door oldtimer »

Otsje P schreef:Ben bij nr. 11 gestopt. Dat was namelijk de 1e intikker.

Hoop dat Wizard en Oldtimer ook even kijken, want dan zullen ze hun mening wel een beetje moeten bijstellen ben ik bang.
Bij de 1e 10 zitten er 2 redelijk simpele ballen tussen. De rest is elke keer grote klasse. Aannames, timing, schoten enz.
Ik heb ze inmiddels weer eens bekeken.
De vrije trappen en penalties reken ik even niet mee.
Wat de rest betreft: daaruit blijkt wat ik al beweerde namelijk dat hij voornamelijk aan het eind van een aanval stond. Dat hij vervolgens knap afwerkte en het niet uitsluitend simpele intikkertjes waren zie ik ook wel. Het uitgangspunt van de hele discussie was echter dat hij maar weinig echt zelf zijn kansen creeerde en dat klopt gewoon. Ik heb er maar 2 of 3 voorbeelden van gezien (thuis tegen Groningen, Feyenoord en tot op zekere hoogte Willem 2 ).
Discussie over Alves, ja, maar slechts over een bepaald onderdeel.
Gebruikersavatar
abegoal
Wereldspeler
Berichten: 2452
Lid geworden op: 30-12-2004 12:45
Locatie: Heerenveen

Bericht door abegoal »

oldtimer schreef:...Wat de rest betreft: daaruit blijkt wat ik al beweerde namelijk dat hij voornamelijk aan het eind van een aanval stond. ....
Die bewering ben ik dan wel weer met je eens :lol:
Hotemetoten - Oppositie 0 - 3 (eindstand)
Gebruikersavatar
Frisian Viking
Superster
Berichten: 4713
Lid geworden op: 27-09-2004 16:28
Locatie: Frisia

Bericht door Frisian Viking »

Alves had geen schaar nodig om geniaal te zijn.

Die kleine lichaamsbeweging bij, ik denk de 7-0 tegen Heracles, toont ook de genialiteit van Alves. Meer dan dat had hij niet nodig.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Otsje P
Superster
Berichten: 4848
Lid geworden op: 22-02-2011 12:01

Bericht door Otsje P »

oldtimer schreef:
Wat de rest betreft: daaruit blijkt wat ik al beweerde namelijk dat hij voornamelijk aan het eind van een aanval stond. Dat hij vervolgens knap afwerkte en het niet uitsluitend simpele intikkertjes waren zie ik ook wel. Het uitgangspunt van de hele discussie was echter dat hij maar weinig echt zelf zijn kansen creeerde en dat klopt gewoon. Ik heb er maar 2 of 3 voorbeelden van gezien (thuis tegen Groningen, Feyenoord en tot op zekere hoogte Willem 2 ).
Discussie over Alves, ja, maar slechts over een bepaald onderdeel.
Een kans is pas een kans, als degene die aan het eind van de aanval staat ook daadwerkelijk capabel is om hem af te maken. Driekwart van die goals hadden vele andere spitsen niet kunnen maken. Gewoon omdat de moeilijkheidsgraad qua aanname, qua schottechniek en dergelijke te hoog gegrepen is. Vele van die goals waren bij andere spitsen geen kans geweest, gewoon omdat ze niet de bagage hadden om er wat mee te doen.

Let bijvoorbeeld eens op de lage diagonale schuivers. Het begint al met die eerste tegen Den Haag. Bijna alle spelers leggen die met de binnenkant weg, waardoor hij niet ver genoeg buiten bereik van de doelman zal geraken. Door die effectloos met de wreef te pakken kan die bal in een kaarsrechte diagonale lijn langs de doelman gaan. Effectloze diagonale schoten zijn ontzettend zeldzaam. Kan me een docu over van Basten herinneren, met Hugo Borst, waarin van Basten aangeeft dat hij het heel kort heeft beheerst, maar het later niet meer voor elkaar kreeg.
Plaats reactie