Marco van Basten

> voor iedereen die nu elders voetbalt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Feanfan 1
Verified
Forumicoon
Berichten: 7719
Lid geworden op: 11-07-2003 13:37

Bericht door Feanfan 1 »

Stiffie schreef: Verleden jaar pakten ze nog 10 miljoen voor Altidore, dat geluk houdt een keer op. Wij hebben op lange termijn meer mogelijkheden dan AZ.
Voor aanvang van dit seizoen was Finnbogason ook de enige met een hoge marktwaarde. Tijdens dit seizoen de prijzen voor Ziyech, Bilal, Sinkgraven flink verhoogd. Ook bij ons kan dat een keer ophouden. De scouting is niet altijd even gelukkig de laatste jaren
superkaas
Nieuw talent
Berichten: 111
Lid geworden op: 09-08-2011 23:05

Bericht door superkaas »

Heerenveen rules schreef:Is ver komen in een tweederangs toernooi die door veel clubs niet serieus genomen wordt een maatstaf over de grote van een club? Ik kijk toch wat verder. Begroting, stadion, achterban, prestaties in de competitie, spelersgroep. En daarin is AZ geen stap hoger. Alleen onze kneuzen zijn daarheen vertrokken met Elm, Beerens en Gouweleeuw. Dus naar mijn idee doet van Basten even een stap terug.
Dat ''tweederangs'' toernooi haal Heerenveen niet eens structureel meer. Dus om nou zo laatdunkend daarover te doen? Dat een Ajax of PSV er met de pet naar gooien in die competitie (of dat zo willen laten overkomen na een falen) maar voor Heerenveen, AZ maar ook Twente en ook Feyenoord is de Europa League gewoon een mooi toernooi hoor?

AZ heeft dit jaar minus de kosten, +/- 5 miljoen euro opgehaald met +/- 12-14 wedstrijdjes gespeeld te hebben. En dat vergeleken dat de FOX tv gelden voor AZ ook rond dat bedrag liggen. Dat noem ik nou niet echt slecht geboerd? Of AZ nu ineens aan naam heeft gewonnen, dat laten we in het midden of dat überhaupt het geval is... dan wel beslissend is bij (nieuwe) spelers..

Het punt wat ik probeer te maken is dat een Twente, AZ of Heerenveen maar wat graag die +/- 5 miljoen pakken als je de kwartfinale haalt.
6 gewonnen, 5 gelijk, 3 verloren (waaronder 2x Benfica) daar zat dus geld-technisch nog meer rek in (winst partij is 2 ton, gelijk is 1) en gezien de gelijke spelen veelal uit late gelijkmakers kwamen.

Resumerend, dat 2de toernooi dat is zowel sportief (ontwikkeling spelers) als financieel (startgeld is 1.5 à 2 miljoen) aantrekkelijk.. en ik neem aan dat jullie Heerenveen fans ook wel tripjes naar Lissabon wilt maken? Aantrekkelijker dan Breda ;) (Weliswaar zat AZ dit jaar ook in Griekenland wat redelijk aantrekkelijk was, maar ook in landen als Rusland, Kazachstan, Israel en Tsjechië)
superkaas
Nieuw talent
Berichten: 111
Lid geworden op: 09-08-2011 23:05

Bericht door superkaas »

Stiffie schreef:Vergeet ook niet de Scheringa miljoenen die in AZ zijn gestoken. Inclusief stadion zo'n 150 miljoen? Daar teren ze nog steeds op en verklaard een hoop van die keren Europees voetbal. Met een capaciteit van 16.000 toeschouwers kan je nooit structureel een begroting van 25 miljoen hebben. Verleden jaar pakten ze nog 10 miljoen voor Altidore, dat geluk houdt een keer op. Wij hebben op lange termijn meer mogelijkheden dan AZ.
Stadion kostte +/- 60 miljoen . Maar dat is niet echt relevant want AZ is daar geen eigenaar van. Dat is verkocht (tijdens het faillissement) en de huur voor AZ is fors verlaagd door de nieuwe huurder, in ruil daarvoor heb je nu om de paar weken zo een Amstel Live gezeur, maar goed. Deels door deze deal (door vrienden van AZ investeerders) leeft AZ nog.

De begroting van AZ is na dit jaar definitief sluitend, daar zijn inkomsten van Altidore nog niet eens in opgenomen in het laatste jaarverslag. AZ maakte daar +/- 9 miljoen winst, waarvan 6 van Maher afkomstig was. AZ raakt dit jaar in Martens (1.1 miljoen) en nog wat andere spelers grootverdieners kwijt, de samenwerking met Telstar stopt kost ook tonnen tot aan miljoen en nog wat kleine zaken rond de gemeente Alkmaar wat positief uit pakt.

Of we door gaan groeien? Ik betwijfel het. Of we gaan afzakken richting middenmoot (qua budget en dus toekomst de club) dat lijkt mij redelijk uitgesloten. Wat dat betreft (verwacht ik dan) lijkt het mij dat Heerenveen en AZ de komende jaren structureel nummers 6 à 7 worden waarbij een van de 2 incidenteel boven een Ajax, PSV, Feyenoord, Twente of Vitesse eindigt, niet meer en niet minder.

Het grootste financiële verschil tussen Heerenveen en AZ op de korte termijn is dat AZ vrijwel geen schulden meer heeft en een groot deel van de verkopen weer kan investeren (na DSB debacle kon AZ maar 1/4de herinvesteren van wat er binnenkwam, resultaat: Reijnens, Gorters, je weet wel, jullie hebben waarschijnlijk dat soort spelers in de vorm van Kum, Kruijswijk en Zomer.. je hebt ze ''nodig'' omdat er niet direct jeugd staat, een Otigba kwam 1-2 jaar later, maar je moet toch iemand laten spelen en dus een prutser kopen op de korte termijn)

En Europees voetbal wordt nauwelijks begroot, hoogstens de plaatsing ervan wat voor je ook maar 1 minuut speelt ongeveer 1 miljoen euro is. Wat dat betreft geen enorme aderlating gezien AZ dit jaar +/- 5 miljoen overhoudt aan het avontuur. En 2 jaar terug ook een dergelijk bedrag. Dan heb je 10 miljoen in 3 jaar. Zit je toch ruim boven je 3x 1 miljoen begroot :wink:

En AZ is net als Heerenveen vrijwel altijd heel conservatief met geld geweest hoor, nu helemaal, liever 10 miljoen op de bank dan voor 8 miljoen 4 speler kopen à 2 miljoen per stuk.

Conclusie:
Structureel gaan Heerenveen en AZ niet of nauwelijks meer groeien. Maar dalen zie ik ons ook niet. En een Groningen/Utrecht zal ons normaliter voor plek 6-7 niet structureel gaan bedreigen. :roll: :wink:
superkaas
Nieuw talent
Berichten: 111
Lid geworden op: 09-08-2011 23:05

Bericht door superkaas »

Feanfan 1 schreef:Wie zegt dat Ziyech5miljoen moet kosten ?
Statistische gezien is AZ een grotere club, kijk alleen maar naar de prijzenkast en het aantal keren dat ze Europees hebben gespeeld en hoe ver ze daarin kwamen. Daar kan Heerenveen alleen maar van dromen.
Ik denk wel dat in Nederland meer sympathie is voor Heerenveen dan voor AZ, en daar is Dirk Scheringa de schuldige in het geval van AZ.
Een groot verschil tussen beide clubs dat AZ altijd grote namen binnenhaalt. Advocaat, van Gaal, R. Koeman enz., dat is erg knap. Maar hoe groot en goed de trainer ook is, je bent grotendeels afhankelijk van het materiaal en het verschil met Heerenveen is daarin niet zo groot.

Ontopic. Is het voor Marco van Basten een stap hogerop ?? Moeilijk te zeggen, hij gaat er in ieder geval niet op achteruit
Van Basten krijgt nu een klein potje om iets te doen en de beste 5-6 blijven (relatief gezien de beste van AZ dan, niet Eredivisie toppers) terwijl hij bij Heerenveen moet afwachten wat hij terugkrijgt (qua budget en speler) voor de verkoop van Finnboggason en/of ZIyech.

Ziyech, speelt die niet op een veredeld jeugd contract? Dat nog maar 1 jaar duurt? Daar krijg je toch geen 5 miljoen voor..? Als dat je vraagprijs wordt dan dient hij zijn contract uit en verdien je er niets aan. Dan moet je afwegen of een bod van 2.5-3 miljoen van een Twente o.i.d. niet beter is. (Ik zie AZ niet 3 miljoen neertellen, dan halen we wel een of andere Scandinavische knuppel van +/- 1 of 1.5 miljoen) wanneer hij voor 1.5-2 miljoen weggaat Ziyech, kan AZ het proberen... maar weet niet of je zo een mentaliteit wilt hebben. Van Basten lijkt wel te klikken met hem, dat wel. :stan: 8)
H-J
Wereldspeler
Berichten: 2348
Lid geworden op: 15-05-2004 18:46
Locatie: De Vlecke

Bericht door H-J »

superkaas schreef:Resumerend, dat 2de toernooi dat is zowel sportief (ontwikkeling spelers) als financieel (startgeld is 1.5 à 2 miljoen) aantrekkelijk.. en ik neem aan dat jullie Heerenveen fans ook wel tripjes naar Lissabon wilt maken? Aantrekkelijker dan Breda ;) (Weliswaar zat AZ dit jaar ook in Griekenland wat redelijk aantrekkelijk was, maar ook in landen als Rusland, Kazachstan, Israel en Tsjechië)
Lissabon is hier het verkeerde voorbeeld denk ik ;-) keertje of wat al. Dat financieel aantrekkelijke speelt pas in de poulefase.
De ronden tot de poule kosten geld, zeker als je naar locaties zonder fatsoenlijke verbinding moet. In de poule kan het leuk worden, met name bij aantrekkelijke tegenstanders.
Gebruikersavatar
Erwin4ever
Wereldspeler
Berichten: 2032
Lid geworden op: 05-12-2011 22:03
Locatie: J-city

Bericht door Erwin4ever »

Laten we nou niet hier de Europese prestaties van AZ af gaan kraken, want die zijn gewoon keurig.
Zonder de punten die AZ de afgelopen jaren ( en dit jaar ) Europees gehaald heeft, zouden er waarschijnlijk geen play offs voor EL meer zijn.
Persoonlijk ben ik nooit enthousiast geweest over MvB, en de ontwikkelingen van de laatste tijd zie ik meer als ( voor hem ) noodzakelijke aanpassingen door blessures en schorsingen die gelukkig uitpakken.
Mocht het zo zijn dat we in de play offs AZ tegen komen, dan zou het hem sieren als hij opstapt om elke discussie over belangen verstrengeling te voorkomen.
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
Gebruikersavatar
Erwin4ever
Wereldspeler
Berichten: 2032
Lid geworden op: 05-12-2011 22:03
Locatie: J-city

Bericht door Erwin4ever »

pes5 schreef:Het zou jou en anderen sieren om eens toe te geven dat MvB hier gewoon een heel goede prestatie heeft geleverd. Zoals De Roon ook weer aangaf in een interview. Misschien spelen we niet altijd mooi, maar dat ligt onze kracht niet en we zijn gewoon beter in andere dingen.. En juist dat doet Van Basten prima. Hij haalt eruit wat er inzit.
Is dat zo? Dat het de laatste tijd allemaal op zijn plaats lijkt te vallen is eerder toeval dan kwaliteit van MvB in mijn ogen.
En daarbij kom ik liever naar het stadion voor een wedstrijd zoals die tegen PSV als de vele gezapige potjes die we in een groot deel van dit seizoen hebben gezien!
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
oldtimer
Superster
Berichten: 4785
Lid geworden op: 15-12-2005 17:13
Locatie: heerenveen

Bericht door oldtimer »

H-J schreef:[quote="superkaas" )
Lissabon is hier het verkeerde voorbeeld denk ik ;-) keertje of wat al. Dat financieel aantrekkelijke speelt pas in de poulefase
Heerenveen heeft viermaal Europees gespeeld in Lissabon.
Eenmaal Benfica, eenmaal Sporting en tweemaal Setubal ( dat werd toen in Lissabon gespeeld ).
Wizard
Beheerder
Berichten: 5036
Lid geworden op: 28-07-2009 13:55

Bericht door Wizard »

Ik ben tevreden over Marco van Basten.

We vergeten dat hij tot 2x toe veel basisspelers zag vertrekken en dat er zeer en zeer veel onrust binnen de club was. Financiële mogelijkheden waren en zijn zeer beperkt en met de selectie die er stond was aanvallend voetbal simpelweg niet mogelijk.

De voornaamste doelstelling was en is play-offs behalen. Ik geef het hem na in zo'n roerige tijd en met zoveel dezelfde spelers. Een 8e plek en een 6e plek. In een dergelijke roerige tijd gaat het niet om mooi voetbal, maar het gaat om sportief succes, namelijk een positieve flow zodat Heerenveen weer positief op de kaart kwam.

Van Basten is erg gegroeid als trainer. In het begin trachtte hij aanvallend te voetballen (wat velen vergeten), maar simpelweg niet haalbaar was met deze selectie. Dit seizoen heeft het team prachtige prestaties neergezet met zoveel jonge en onervaren spelers. Dat zoveel onervaren jeugdspelers dit seizoen hun doorbraak hebben beleefd is ongekend en zeker ook de verdienste van een trainer.

Van Basten doet er goed aan om over te stappen naar AZ. Het is momenteel de enige ploeg in de Eredivisie waar plek is en die gelijkwaardig is aan onze club; dus geen stap omhoog of terug. Natuurlijk zijn we AZ de baas geweest in de competitie en eindigen we boven hun, maar speelt AZ al jaren EL en zeer verdienstelijk.

Nu nog de 4e plek en anders een play-off ticket en MvB en Heerenveen kunnen terugkijken op een meer dan verdienstelijke samenwerking.

Tot slot, de mensen, die serieus denken dat Ziyech überhaupt zou overwegen naar AZ te gaan, hebben een behoorlijk klap op hun hoofd gehad. Ziyech blijft en vertrekt alleen wanneer hij een stap hogerop kan maken.
Gebruikersavatar
Mackan68
Forumicoon
Berichten: 6778
Lid geworden op: 01-08-2004 15:46
Locatie: De 'achterbuurt' van Techum

Bericht door Mackan68 »

Wizard schreef:Ik ben tevreden over Marco van Basten.
We vergeten dat hij tot 2x toe veel basisspelers zag vertrekken en dat er zeer en zeer veel onrust binnen de club was. Financiële mogelijkheden waren en zijn zeer beperkt en met de selectie die er stond was aanvallend voetbal simpelweg niet mogelijk.
Je mag uiteraard tevreden zijn met van Basten. Maar je laatste regel klopt natuurlijk niet. Zowel vorig seizoen als dit seizoen hebben we in een aantal wedstrijden mogen concluderen dat aanvallend voetbal prima te doen was. Zelfs met onze middelmatige selectie. Die selectie is op sommige momenten gewoon onderschat. Dat geeft verder niet, maar geef het gewoon toe. De bewijzen en cijfertjes zijn er. Misschien dat jij bedoelt dat verzorgt aanvallend voetbal niet altijd mogelijk was? Dat klopt namelijk wel. Hopelijk gaat Dwight daar de komende seizoenen hard aan werken. Passes over 5-10 meter die wél bij een teamgenoot komen. Daar begint het toch allemaal mee. Beetje positiespel. Moet best mogelijk zijn.
Voetbal, een spel van dood, gladiolen en grijze muizen
Wizard
Beheerder
Berichten: 5036
Lid geworden op: 28-07-2009 13:55

Bericht door Wizard »

Mackan68 schreef: Zowel vorig seizoen als dit seizoen hebben we in een aantal wedstrijden mogen concluderen dat aanvallend voetbal prima te doen was. Zelfs met onze middelmatige selectie. Die selectie is op sommige momenten gewoon onderschat. Dat geeft verder niet, maar geef het gewoon toe. De bewijzen en cijfertjes zijn er. Misschien dat jij bedoelt dat verzorgt aanvallend voetbal niet altijd mogelijk was? Dat klopt namelijk wel. Hopelijk gaat Dwight daar de komende seizoenen hard aan werken. Passes over 5-10 meter die wél bij een teamgenoot komen. Daar begint het toch allemaal mee. Beetje positiespel. Moet best mogelijk zijn.
Aanvallend voetbal was in een aantal wedstrijden mogelijk. Dat zeker. Maar het was geen basis waarop je kon voortborduren met deze selectie.

Je laatste zin slaat natuurlijk nergens op. 'passes die over 5-10 meter wel aankomen'. Beetje positiespel? Juist is er onder MvB het laatste seizoen enorm gewerkt aan en verbeterd qua positiespel. Je vergeet dat onze verdediging alles behalve stabiel was en dat daar versterking qua middenveld moest zijn. Je vergeet dat onze spits geen aanspeelpunt was en dat onze vleugels geen bal konden vasthouden. Uiteraard, met Eikrem en Ziyech liep het een poosje en werd de aandacht even van de rest gehaald. Echter, het was broos en dun en Eikrem was verdedigend enorm kwetsbaar. De club ging als een speer naar beneden en er was alles aan gelegen om sportief succes te boeken.
Natuurlijk hebben we hele slechte wedstrijden gezien, maar die heb ik ook onder andere coaches gezien. In een team met alleen 1 echt gevestigde speler (Finnbogason die pas echt bij ons is doorgebroken) en veel equivalente spelers qua vaardigheden is het toch bijzonder dat je 8e en minimaal 6e eindigt. En dat terwijl het kolkte van de onrust binnen en rond de club.
Positiespel is er. Kijk hoe onze huidige middenvelders dat momenteel invullen en dat ook zonder Ziyech konden. Aanvallend positiespel is van een hele andere orde en kost je heel veel (voorbereidings-)tijd en vraagt veel diversiteit aan spelers. Daarnaast wordt het kei- en keihard afgestraft wanneer het fout loopt en bij een instabiele verdediging ben je nog kwetsbaarder. Het blijft subjectief, maar ik begrijp MvB en de technische staf.
Uiteraard, ik hoop van ganze harte dat Lodeweges een voetballende spits krijgt en dat Kruiswijk blijft zodat er ervaring en stabiliteit achterin in. Dan, ja dan, kan je voorzichtig aan aanvallend positiespel denken.
Maar goed, beetje positiespel.. moet best mogelijk zijn ;)
Gebruikersavatar
Mackan68
Forumicoon
Berichten: 6778
Lid geworden op: 01-08-2004 15:46
Locatie: De 'achterbuurt' van Techum

Bericht door Mackan68 »

Wizard schreef: Aanvallend voetbal was in een aantal wedstrijden mogelijk. Dat zeker. Maar het was geen basis waarop je kon voortborduren met deze selectie.

Je laatste zin slaat natuurlijk nergens op. 'passes die over 5-10 meter wel aankomen'. Beetje positiespel? Juist is er onder MvB het laatste seizoen enorm gewerkt aan en verbeterd qua positiespel. Je vergeet dat onze verdediging alles behalve stabiel was en dat daar versterking qua middenveld moest zijn. Je vergeet dat onze spits geen aanspeelpunt was en dat onze vleugels geen bal konden vasthouden. Uiteraard, met Eikrem en Ziyech liep het een poosje en werd de aandacht even van de rest gehaald. Echter, het was broos en dun en Eikrem was verdedigend enorm kwetsbaar. De club ging als een speer naar beneden en er was alles aan gelegen om sportief succes te boeken.
Natuurlijk hebben we hele slechte wedstrijden gezien, maar die heb ik ook onder andere coaches gezien. In een team met alleen 1 echt gevestigde speler (Finnbogason die pas echt bij ons is doorgebroken) en veel equivalente spelers qua vaardigheden is het toch bijzonder dat je 8e en minimaal 6e eindigt. En dat terwijl het kolkte van de onrust binnen en rond de club.
Positiespel is er. Kijk hoe onze huidige middenvelders dat momenteel invullen en dat ook zonder Ziyech konden. Aanvallend positiespel is van een hele andere orde en kost je heel veel (voorbereidings-)tijd en vraagt veel diversiteit aan spelers. Daarnaast wordt het kei- en keihard afgestraft wanneer het fout loopt en bij een instabiele verdediging ben je nog kwetsbaarder. Het blijft subjectief, maar ik begrijp MvB en de technische staf.
Uiteraard, ik hoop van ganze harte dat Lodeweges een voetballende spits krijgt en dat Kruiswijk blijft zodat er ervaring en stabiliteit achterin in. Dan, ja dan, kan je voorzichtig aan aanvallend positiespel denken.
Maar goed, beetje positiespel.. moet best mogelijk zijn ;)
Dat kon wel, alleen durfde of wilde van Basten het niet meer toen de nodig punten binnen waren. Willen en kunnen, daar gaat het om. Dat het kon is bewezen. Dat hij het niet wilde vertelde hij in oktober/november 2012 al. Spelers kregen andere opdrachten mee en voerden die prima uit waren letterlijk zijn woorden. Maar met die woorden zakte hij wel tot aan de degradatiestreep in de reeks wedstrijden tot de 'bewuste 5'. Dan zijn in mijn ogen of de opdrachten niet oké, of de uitwerking ervan. Ja, weer een herhaling van wat ik al eerder zei. Omdat dat hetgeen is wat er is gebeurd.
Maar vol goede moed naar seizoen '14-'15. :D
Voetbal, een spel van dood, gladiolen en grijze muizen
Wizard
Beheerder
Berichten: 5036
Lid geworden op: 28-07-2009 13:55

Bericht door Wizard »

Mackan68 schreef: Dat kon wel, alleen durfde of wilde van Basten het niet meer toen de nodig punten binnen waren. Willen en kunnen, daar gaat het om. Dat het kon is bewezen. Dat hij het niet wilde vertelde hij in oktober/november 2012 al. Spelers kregen andere opdrachten mee en voerden die prima uit waren letterlijk zijn woorden. Maar met die woorden zakte hij wel tot aan de degradatiestreep in de reeks wedstrijden tot de 'bewuste 5'. Dan zijn in mijn ogen of de opdrachten niet oké, of de uitwerking ervan. Ja, weer een herhaling van wat ik al eerder zei. Omdat dat hetgeen is wat er is gebeurd.
Maar vol goede moed naar seizoen '14-'15. :D
En met andere coaches hebben we aan het begin van het seizoen nooit net boven de degradatiestreep gestaan?
Naar mijn mening ben je veel te veel gericht op het aanvallend moeten voetballen en vergeet je de factoren eromheen.
Wanneer er aanvallend zou zijn gevoetbald - zoals er in het begin na de aanstelling van MvB ook is gedaan - en spelers zouden teveel door het ijs zakken, zou de schade mentaal te groot zijn. Je ziet het aan PSV dat met een selectie zo vol kwaliteit (op papier het beste) blijft volhouden aan dezelfde tactiek. Het resultaat is duidelijk; met een beetje pech behalen ze niet eens de EL-voorronde, wat een absolute schande zou zijn.
MvB had een geheel nieuwe selectie met weinig ervaring. Dan ga je logischerwijze zoeken naar een tactiek die je rust bezorgt en stabiliteit. Maar goed, dat is hoe ik het zie, en daar laat ik het bij.
Gebruikersavatar
Mackan68
Forumicoon
Berichten: 6778
Lid geworden op: 01-08-2004 15:46
Locatie: De 'achterbuurt' van Techum

Bericht door Mackan68 »

Wizard schreef: Maar goed, dat is hoe ik het zie, en daar laat ik het bij.
Helemaal prima!! :wink: Ik ook.
Voetbal, een spel van dood, gladiolen en grijze muizen
Calimero
Forumicoon
Berichten: 5191
Lid geworden op: 13-12-2009 11:36

Bericht door Calimero »

Het blijft toch raar: Advocaat die weggaat omdat hij geen mogelijkheden ziet, en MvB die aangeeft naar AZ te gaan omdat hier dingen mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
BK2007
Forumicoon
Berichten: 5633
Lid geworden op: 11-11-2007 18:46

Bericht door BK2007 »

Calimero schreef:Het blijft toch raar: Advocaat die weggaat omdat hij geen mogelijkheden ziet, en MvB die aangeeft naar AZ te gaan omdat hier dingen mogelijk zijn.
Mogelijkheden in de zin van een lekker salaris opstrijken, zodat vrouwlief weer kan shoppen in de Kalverstraat.
Samen maken we de club sterk.
john2p
Wereldspeler
Berichten: 2006
Lid geworden op: 17-07-2013 09:54
Locatie: Kleve (Duitsland)

Bericht door john2p »

@bk2007 erg flauw, ik heb je betere kritieken op vBasten zien leveren.

@Calimero, Ik vind het helemaal niet zo raar. Tenminste als je het vanuit de volgende optiek bekijkt. Advocaat is vooral een andere standaard gewend als trainer. Heeft de Uefacup met Zenith gewonnen, is tig keer landskampioen geworden. En wil die standaard nastreven. Had dat verleden seizoen met PSV voor ogen, en bij AZ, natuurlijk niet het landskampioenschap, maar wel eentje die wellicht dicht tegen de top 4 aanzit. Maar hij heeft gezien dat het waarschijnlijk een lange weg zal worden om dat te bereiken, omdat de kwaliteit niet afdoende is en men niet de directe versterkingen kan doen om dat wel te bewerkstelligen.

Dan vBasten, als speler bijna alles gewonnen wat er te winnen valt. Als trainer niets. Ziet zichzelf nog steeds als beginnende dan wel lerende trainer. Heeft dus andere wensen en eisen.
Zit nu bij een subtopper, waar hij het qua prestaties goed heeft gedaan (niet qua spel), maar waar hij weet dat hij, althans de club, (weer) niet of minimaal kan investeren.
Waar hij ook weet dat hij met een geheel nieuwe technische staf moet werken, en hoogstwaarschijnlijk toch (speculatie van mijn kant uit) niet het honderd procent vertrouwen heeft van de belangrijkste adviseurs, Riemer en Foppe.

Dan krijgt hij nu een kans om bij weer een subtopper te gaan werken, waar hij iets meer bestedingsruimte heeft, in ieder geval meer dan wij. Waardoor hij in ieder geval waarschijnlijk beter kan inschatten hoe stabiel de spelersgroep is (controle he ;)). Daarbij zal hij ook wel meer vertrouwen krijgen in eerste instantie van het technisch kader. EN dan werkt hij ook nog eens dichter bij huis.

Nou dan snap ik zijn uitleg wel.

Het is denk ik sowieso het beste voor alle partijen. vBasten mist denk ik nog net de uiterste finesses om goed pedagogisch te trainen, dus m.a.w. oefenvormen om spelers beter te krijgen. Hij denkt toch meer als een manager, tussendoor lopen, af en toe korte aanwijzingen, en vooral de groter voetballijn proberen in de gaten te houden. En dat is dus juist NIET wat deze jonge spelersgroep nodig heeft. Of Az dan een goede keuze is, is natuurlijk de vraag, want die willen ook meer jeugd, maar misschien kan vBasten daar net de laatste stappen maken in zijn trainerschap. Want hoe je het went of keert, hij heeft zeker een groei gemaakt imo. Maar ik denk ook dat het beter voor ons en hem is, om die laatste stappen niet bij ons te maken. Want de ontevredenheid groeide wel. Nu kunnen we met wellicht Europees voetbal waardig afscheid van elkaar nemen.

Het laatste is ook een pleidooi aan de criticasters, stop het geklaag voor nu. We hebben minimaal nog twee mooie wedstrijden voor de boeg, en laten we positief bijdragen aan een goed einde!
Gebruikersavatar
Eric
Superster
Berichten: 3079
Lid geworden op: 08-12-2002 12:00
Locatie: Rotterdam

Bericht door Eric »

Ik denk dat Van Basten een hele mooie basis heeft neergelegd voor komend seizoen en dat Lodeweges best wel eens de vruchten hiervan kan gaan plukken. Van Basten heeft onze straatvoetballertjes (Ziyech, Bilal, Van La Parra) bij gebracht dat effectiviteit veel belangrijker is en heeft onze verdedigende organisatie redelijk op orde gekregen. Natuurlijk valt er hier en daar nog wat fijn te poetsen, maar dat is een mooie taak voor Lodeweges.

Ik denk, mocht de selectie niet meer dan 3/4 basisspelers kwijtraken en de middelen er zijn om adequate vervangers aan te trekken, dat Heerenveen best wel eens de verassing van volgend seizoen kan zijn. Hierbij denk ik aan lang meestrijden in de top 3.
Gebruikersavatar
Superfries1996
Wereldspeler
Berichten: 2408
Lid geworden op: 10-04-2012 20:21

Bericht door Superfries1996 »

Eric schreef:Ik denk dat Van Basten een hele mooie basis heeft neergelegd voor komend seizoen en dat Lodeweges best wel eens de vruchten hiervan kan gaan plukken. Van Basten heeft onze straatvoetballertjes (Ziyech, Bilal, Van La Parra) bij gebracht dat effectiviteit veel belangrijker is en heeft onze verdedigende organisatie redelijk op orde gekregen. Natuurlijk valt er hier en daar nog wat fijn te poetsen, maar dat is een mooie taak voor Lodeweges.

Ik denk, mocht de selectie niet meer dan 3/4 basisspelers kwijtraken en de middelen er zijn om adequate vervangers aan te trekken, dat Heerenveen best wel eens de verassing van volgend seizoen kan zijn. Hierbij denk ik aan lang meestrijden in de top 3.
Ik hoop het, maar ik denk toch dat de club oude fouten blijft herhalen. Dat er gekozen gaat worden voor Uth in plaats van Kramaric, Koolwijk ip.v. Klich en Kieftenbeld ip.v. Thomsen. Al heb ik wel vertrouwen in het technische beleid, hoor, maar soms moet je nou eenmaal de portemonnee trekken, als je dat verstandig doet verdien je dat dubbel terug.
nou nou
Gebruikersavatar
BK2007
Forumicoon
Berichten: 5633
Lid geworden op: 11-11-2007 18:46

Bericht door BK2007 »

@Superfries1996

Nou, laten we de transfer periode eerst maar eens afwachten. Ik heb er vertrouwen in dat er nog allerlei spelers gehaald gaan worden. Waarschijnlijk spelers die hier niet eens genoemd zijn nog. Een oordeel kunnen we pas geven in aug/sept dus na de zomer.
Samen maken we de club sterk.
Gebruikersavatar
Mackan68
Forumicoon
Berichten: 6778
Lid geworden op: 01-08-2004 15:46
Locatie: De 'achterbuurt' van Techum

Bericht door Mackan68 »

john2p schreef:
Het laatste is ook een pleidooi aan de criticasters, stop het geklaag voor nu. We hebben minimaal nog twee mooie wedstrijden voor de boeg, en laten we positief bijdragen aan een goed einde!
Ben het eigenlijk met je hele post eens. We krijgen nog minimaal 2 en zeer waarschijnlijk nog 4 wedstrijden. Of die mooi worden weten we nog niet. Als we de laatste wedstrijden terughalen mogen we in ieder geval optimistisch zijn.
Wat mij sinds een tijdje bezighoudt is de uitspraak die van Basten een poosje terug deed. Iets in de trend van 'Dat zie, en snap je toch zelf ook wel'? Zou hij niet gewoon een te anders denkniveau hebben ten opzichte van de spelers? Is van Basten niet gewoon op zijn plaats met absolute topspelers die 'dat inderdaad zelf wél zien en begrijpen'? Ik geloof niet dat het spelersmateriaal bij AZ nou van een dusdanig hoger niveau is als de huidige spelers van onze club dat hij niet weer voor dezelfde problemen komt te staan. Maar dat is niet langer onze zorg. Ik wens hem veel succes bij AZ. Maar wel iets minder dan Dwight bij ons :D
Voetbal, een spel van dood, gladiolen en grijze muizen
fuotbalgek
Superster
Berichten: 3641
Lid geworden op: 13-05-2013 16:35

Bericht door fuotbalgek »

Superfries1996 schreef: Ik hoop het, maar ik denk toch dat de club oude fouten blijft herhalen. Dat er gekozen gaat worden voor Uth in plaats van Kramaric, Koolwijk ip.v. Klich en Kieftenbeld ip.v. Thomsen. Al heb ik wel vertrouwen in het technische beleid, hoor, maar soms moet je nou eenmaal de portemonnee trekken, als je dat verstandig doet verdien je dat dubbel terug.
Uth krijgt de kans in de voorbereiding. Komt men tot de conclusie dat hij geen eerste spits is voor Heerenveen, wordt er alsnog een spits aangetrokken. Gezien het vertrek van NWofor en Fazli zal men sowieso op zoek zijn naar een nieuwe speler voor deze positie.

Dat Uth nu wordt neergezet als de beoogd eerst man(onder voorbehoud) hoort natuurlijk ook bij het toneelstukje om Uth terug naar Friesland te halen en niet goedkoop aan Almelo over te doen. Ga er maar van uit dat de vervanger van Fazli en Nwofor op zijn minst een grote concurrent voor Uth zal moeten worden.

Kramaric is misschien haalbaar maar financieel een groter risico.
Gebruikersavatar
Erwin4ever
Wereldspeler
Berichten: 2032
Lid geworden op: 05-12-2011 22:03
Locatie: J-city

Bericht door Erwin4ever »

Maar even weer over MvB hier :wink:
Super mooi dankwoord afgelopen zondag!
Echter vind ik het niet terecht dat hij de credits krijgt voor het inpassen/door laten breken van de jeugd.
Gedurende het seizoen heeft hij pas jeugd ingepast als het echt niet anders kon, hij heeft puur het geluk dat toen hij dit deed de jeugd zijn kans pakte.
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
john2p
Wereldspeler
Berichten: 2006
Lid geworden op: 17-07-2013 09:54
Locatie: Kleve (Duitsland)

Bericht door john2p »

@edwin4ever hoe je het wendt of keert hij heeft het wel gedaan. Er zijn ook trainers die blijven vasthouden aan hun vaste patronen. Daarbij is het echt de eerste keer dat er bij heerenveen in deze mate jeugd doorbreekt. Dat ligt a) aan het aanwezige talent zelf b) de jeugdtrainers maar ook c) de technische staf die hen dan de kans geeft bij het eerste.

een voopgezet plan of noodgedwongen blijft de vraag, maar feit is en blijft dat vBasten de voorbereiding van dit seizoen is begonnen met Otigba, Ziyech en Slagveer in de basis wat velen al niet hadden gedacht dat hij dat zou doen. In de loop van het seizoen is Slagveer terecht weer op de bank gekomen (mijn mening), maar is daarvoor Bilal gekomen.
En tijdens de winterstop zijn van Aken en Sinkgraven erbij gekomen en hebben al dan niet noodgedwongen hun kansen na de winterstop gekregen.

Chronologisch gezien is er wel degelijk een opbouw te zien. Natuurlijk moet een trainer de mazzel hebben dat de jeugd ook daadwerkelijk hun kansen pakt.

Otigba is ook weer terecht (mijn mening) naar de bank verwezen. Dus al met al zijn de keuzes, toeval of niet, in mijn ogen te billijken. En verdient (niet alleen vBasten) de gehele staf wel degelijk de credits voor de kans die ze de jeugd bieden.

Dacht je dat Koeman met een vooropgesteld plan met de jeugd is gaan werken bij Feyenoord. Lijkt me niet. Maar het pakt dan ook daar goed uit. Daarbij merk je dat veel keuzes in het voetbal toch min of meer op toeval en een gok is gebaseerd. Ik bedoel wie had ooit gedacht dat Pelle zo goed zou draaien bij Feyenoord, ik niet. Op ons niveau geldt dat voor Finnbogason, waar volgens mij nog nooit iemand van had gehoord. Laat staan een reëel beeld van had.

Al dat planmatige is leuk, maar voetbal is en blijft een toevalssport. Als je het afgelopen seizoen alleen al evalueert had Heerenveen eerste, vierde, 10e of 15e kunnen eindigen. Maar dat geldt voor bijna alle ploegen.ook Ajax had een rampseizoen kunnen hebben, net als Feyenoord.

Al met al kun je nu stellen dat onder vBasten: vAnholt (vorig seizoen), Otigba, Slagveer, Ziyech, vAken, Sinkgraven, Bilal serieuze kansen hebben gekregen en de meesten zelfs een basisplek of dicht er tegen aan hebben. Dan heb je het dus over 7 (!) zelf opgeleide spelers. Dan is dat niet alleen maar toeval of omdat het noodgedwongen is, daar zit heus wel een idee achter.

Buiten dat vind ik het belangrijkste DAT het gebeurt om welke reden dan ook. Want ondanks het matige spel, ben ik zeker de laatste wedstrijden ontzettend trots op dit elftal vol herkenbare spelers. En ben ik dus vol vertrouwen voor de komende seizoenen. zeker als ik de vaste volgers moet geloven dat er NOG meer talent aan zit te komen.
Gebruikersavatar
Mackan68
Forumicoon
Berichten: 6778
Lid geworden op: 01-08-2004 15:46
Locatie: De 'achterbuurt' van Techum

Bericht door Mackan68 »

@john2p:
Ben het weer in grote delen met je eens. Maar in het verhaal van Erwin zit ook zeker wat. Jij zegt dat veel trainers vasthouden en volharden in vaste patronen. Vorig seizoen was dat vooral zo. Te lang bleef van Basten doormodderen met Zomer terwijl toch echt iedereen na een paar wedstrijden wel in de gaten had dat hij het spijtig genoeg he-le-maal niet meer had. Te lang bleef Djuricic op 10 staan waarin hij eigenlijk standaard zijn verdedigende taak over liet aan een knokkend middenveld.
Terwijl de beloftes op dat moment voor het eind van de competitie al kampioen waren. Was dat logischerwijs niet een veel beter moment om een aantal van die beloftes gewoon af en toe speeltijd te gunnen? Ik zou volmondig ja zeggen. Van Basten was vol complimenten over die beloftes en beloonde er een paar door ze mee te laten gaan op wintertrainingskamp. Maar daar bleef het dan ook weer bij.
Opvallen dit seizoen is dat er een paar A's het beloftenteam vliegend overslaan en staan te voetballen alsof ze vorig jaar ook al hun minuten hebben gepakt in de Eredivisie.
Ik blijf van mening dat van Basten te lang de selectie, maar ook de aanstormende talenten heeft onderschat. In combinatie met vaak toch niet een iets meer opportunistische speelwijze heeft dit geleid tot de positie waarop we nu staan. Niets mis mee, beter als vorig seizoen. Maar het had op basis van iets meer durf best nog iets beter uit kunnen pakken. Niet alleen qua behaalde punten maar ook de aantrekkelijkheid van de wedstrijden.
Gelukkig zijn de puzzelstukjes de afgelopen pak hem beet 3 maanden echt helemaal op hun plaats gevallen wat uiteindelijk heeft geleid tot tevredenheid alom. En dat is mooi. Want hiermee is een hele mooie basis gelegd voor de komende seizoenen.
Met een trainer die vanaf het 1e moment blijft geloven in de kwaliteiten van zijn spelers. Overtuigd van zijn speelwijze. Ach, het hoeft allemaal niet meer gezegd te worden. Dwight heeft zich bewezen dit seizoen. Vol goede moed naar '14-'15
Voetbal, een spel van dood, gladiolen en grijze muizen
john2p
Wereldspeler
Berichten: 2006
Lid geworden op: 17-07-2013 09:54
Locatie: Kleve (Duitsland)

Bericht door john2p »

Mackan68 schreef:@john2p:
Ben het weer in grote delen met je eens. Maar in het verhaal van Erwin zit ook zeker wat. Jij zegt dat veel trainers vasthouden en volharden in vaste patronen. Vorig seizoen was dat vooral zo. Te lang bleef van Basten doormodderen met Zomer terwijl toch echt iedereen na een paar wedstrijden wel in de gaten had dat hij het spijtig genoeg he-le-maal niet meer had. Te lang bleef Djuricic op 10 staan waarin hij eigenlijk standaard zijn verdedigende taak over liet aan een knokkend middenveld.
Terwijl de beloftes op dat moment voor het eind van de competitie al kampioen waren. Was dat logischerwijs niet een veel beter moment om een aantal van die beloftes gewoon af en toe speeltijd te gunnen? Ik zou volmondig ja zeggen. Van Basten was vol complimenten over die beloftes en beloonde er een paar door ze mee te laten gaan op wintertrainingskamp. Maar daar bleef het dan ook weer bij.
Opvallen dit seizoen is dat er een paar A's het beloftenteam vliegend overslaan en staan te voetballen alsof ze vorig jaar ook al hun minuten hebben gepakt in de Eredivisie.
Ik blijf van mening dat van Basten te lang de selectie, maar ook de aanstormende talenten heeft onderschat. In combinatie met vaak toch niet een iets meer opportunistische speelwijze heeft dit geleid tot de positie waarop we nu staan. Niets mis mee, beter als vorig seizoen. Maar het had op basis van iets meer durf best nog iets beter uit kunnen pakken. Niet alleen qua behaalde punten maar ook de aantrekkelijkheid van de wedstrijden.
Gelukkig zijn de puzzelstukjes de afgelopen pak hem beet 3 maanden echt helemaal op hun plaats gevallen wat uiteindelijk heeft geleid tot tevredenheid alom. En dat is mooi. Want hiermee is een hele mooie basis gelegd voor de komende seizoenen.
Met een trainer die vanaf het 1e moment blijft geloven in de kwaliteiten van zijn spelers. Overtuigd van zijn speelwijze. Ach, het hoeft allemaal niet meer gezegd te worden. Dwight heeft zich bewezen dit seizoen. Vol goede moed naar '14-'15
Ja hoor er zit zeker wat in het verhaal van Edwin en ook die van jou. Ik denk ook dat vBasten vorig seizoen te lang heeft gewacht met zijn beslissingen. Ik geloof zelfs dat hij dat een keer heeft toegegeven. In ieder geval deel ik die mening. Alleen dit seizoen heeft hij toch laten zien dat hij sneller tot besluiten komt. Ik denk ook niet dat hij echt vanuit een plan de jeugd een kans heeft gegeven, maar inderdaad vanuit gegeven het moet wel. Maar vanuit dit gegeven is hij dat dus wel consequent gaan doen. Dan verdien je voor een deel de credits. Maar natuurlijk gaan de meeste credits naar de spelers zelf en de jeugdopleiding. Het mooie is dat we met Dwight volgens mij wel een echte opbouwtrainer hebben, die wellicht gerichter en planmatiger (:D) met de jeugd aan de slag gaat.
Laatst gewijzigd door john2p op 29-04-2014 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
john2p
Wereldspeler
Berichten: 2006
Lid geworden op: 17-07-2013 09:54
Locatie: Kleve (Duitsland)

Bericht door john2p »

Bubbe schreef:Van Basten is zo goed als zijn materiaal. Met de leuk voetballende jeugdspelers staat het achterin stabieler en zijn we op de counter nog dodelijker. De ploeg voetbalt beter en volwassener en Van Basten durft bij vlagen aanvallend spel te laten zien. Echter, een beetje minder materiaal en Van Basten is geen onderscheidende trainer.

Dat klopt als een bus, maar dat geldt denk ik dus voor 90% van de trainers. Net als met spelers heb je top trainers en goede trainers, matige trainers en heel slechte trainers.

Ik denk dat vBasten nu in deze fase, van een matige trainer langzaam aan het opschuiven is naar een goede trainer. Ik ben benieuwd of hij de stap naar toptrainer kan maken. In ieder geval vind ik het best leuk om te zien dat ook hij wel zichtbaar progressie maakt. Het belangrijkste is toch dat hij zich nuchter, nederig en leergierig opstelt. De rest moeten we maar afwachten.

Het lijkt er ook op dat in de laatste wedstrijden de puzzelstukjes meer en meer samen vallen en dat we op een positieve manier afscheid kunnen nemen. En dat zag er in februari/begin maart niet zo naar uit.

Het is voor hem een leerzaam proces geweest en ik blijf van mening dat we denk ik over een aantal jaar toch met zijn allen trots zijn, dat een voetbalicoon zoals hij bij ons trainer is geweest. Dat kan ook deuren openen voor toekomstige trainers. Die zullen toch ook zien dat je bij heerenveen goed kunt leren met op ons niveau fantastisch materiaal.
Laatst gewijzigd door john2p op 29-04-2014 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
rust
Basisspeler
Berichten: 981
Lid geworden op: 10-04-2009 12:13

Bericht door rust »

Wat je zegt John...
Het is erg opvallend hoe nederig hij is. Als het fout gaat dan geeft hij zichzelf de schuld en als het goed gaat dan ligt het aan de selectie. Ongekend in het voetbalwereldje, vooral gezien zijn verleden. Hij heeft hier een goed fundament neergezet, hopelijk kan Lodeweges het verder uitbouwen.
john2p
Wereldspeler
Berichten: 2006
Lid geworden op: 17-07-2013 09:54
Locatie: Kleve (Duitsland)

Bericht door john2p »

rust schreef:Wat je zegt John...
Het is erg opvallend hoe nederig hij is. Als het fout gaat dan geeft hij zichzelf de schuld en als het goed gaat dan ligt het aan de selectie. Ongekend in het voetbalwereldje, vooral gezien zijn verleden. Hij heeft hier een goed fundament neergezet, hopelijk kan Lodeweges het verder uitbouwen.

Ja dat vind ik ook een verademing. wat je ook van hem als persoon/trainer vindt, hij is echt zichzelf, niet een nagemaakt persoon (zoals een Robert Maaskant). En dat past naar mijn mening het beste bij ons als club. Net als dat ik dat van Lodeweges vind. Ook een prima uitstraling; rustig, nuchter en reëel.


Als je door de clubjaren heen kijkt zijn dat naar mijn idee de trainers die bij onze cultuur het beste horen: Foppe de Haan, Verbeek, vBasten, Lodeweges.

Het ziet er best goed uit voor komend seizoen. Ik heb er echt al zin in. Even een vervelend (:)) WK tussendoortje en dan hup naar de voorbereiding.
Gebruikersavatar
Frisian Viking
Superster
Berichten: 4713
Lid geworden op: 27-09-2004 16:28
Locatie: Frisia

Bericht door Frisian Viking »

Erwin4ever schreef:Maar even weer over MvB hier :wink:
Super mooi dankwoord afgelopen zondag!
Echter vind ik het niet terecht dat hij de credits krijgt voor het inpassen/door laten breken van de jeugd.
Gedurende het seizoen heeft hij pas jeugd ingepast als het echt niet anders kon, hij heeft puur het geluk dat toen hij dit deed de jeugd zijn kans pakte.
Juiste conclusie Erwin. Van Basten ging pas met de jeugd spelen toen het echt niet anders kon. Waar waren die invalbeurten en speelminuten voor de jeugd afgelopen seizoen? Waarom nooit eens Uth, Ziyech of weet ik veel wie erin bij een gunstige stand? Goed voorbeeld hierin was ook het eindeloze vertrouwen in de immer falende Zomer vorig seizoen. Pas toen hij echt niet meer om Otigba heen kon begin dit seizoen kwam Zomer er niet meer in.

Uiteraard moeten we Van Basten wel de complimenten geven voor hoe de jeugd zich dit seizoen ontwikkeld heeft en dat hij nu eindelijk wel durft de jeugd op te stellen in zeer ruime mate.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Plaats reactie