Marco van Basten

> voor iedereen die nu elders voetbalt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Ryback
Invaller
Berichten: 404
Lid geworden op: 15-10-2008 14:29

Bericht door Ryback »

Wij worden dit jaar geen kampioen en volgend jaar ook niet. In de subtop draaien blijft het uitgangspunt. Onze club komt nu veel meer in de media met Van Basten, het wordt aantrekkelijker voor spelers en sponsoren, waardoor je net als Twente een grote stap naar boven maakt. Geen enkele trainer in onze huidige positie maakt ons kampioen en daar heb je wel heel veel geluk bij nodig, op dit moment zit ons alles werkelijk mee, we hadden net zo goed op plaats 7 kunnen blijven steken.
Muck
Basisspeler
Berichten: 981
Lid geworden op: 09-07-2007 21:28
Locatie: Heerenveen

Bericht door Muck »

Ryback schreef:volgend jaar ook niet.
Nee, klopt. Dat wordt Vitesse.
Knipecity
Forumicoon
Berichten: 8723
Lid geworden op: 25-03-2004 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Knipecity »

Vitesse heeft het bijgesteld naar 2014, dus volgend jaar liggen er nog kansen';-)
Gebruikersavatar
Blizzard
Superster
Berichten: 3644
Lid geworden op: 29-03-2003 18:52
Contacteer:

Bericht door Blizzard »

Natuurlijk heeft hij het bij Ajax niet goed gedaan. Aan de andere kant hebben Jan Wouters, Co Adriaanse, Danny Blind, Henk ten Cate, Adrie Koster en Martin Jol het daar ook niet gered. Frank de Boer gaat het waarschijnlijk ook nog erg moeilijk krijgen. Zou het dan aan al die trainers liggen of ligt het ook aan Ajax?

Van Basten is geen garantie tot succes. Hij zal zich hier echt moeten bewijzen maar dat geldt ook voor mannen als Langeler. Waar ik vooral benieuwd naar ben is of Marco de vertaalslag kan maken vanuit zijn achtergrond als wereldvoetballer naar het niveau van de subtop Eredivisie.
Gebruikersavatar
jakato
Nieuw talent
Berichten: 113
Lid geworden op: 11-08-2009 12:29

Bericht door jakato »

Al zou van Basten ons ook maar een beetje laten voetballen als Oranje op het EK 2008, iedereen herinnert zich de wedstrijden tegen Frankrijk en Italie nog als de dag van gisteren.
Wat liet hij Oranje daar aanvallend en aantrekkelijk spelen. Natuurlijk, we werden geen kampioen, maar één geluk, dat is ook niet de doelstelling van sc-Heerenveen. Aantrekkelijk en aanvallend voetbal.

Ik geloof dat met Marco, aangevuld met de huidige assistenten, er een mooie combi kan ontstaan.
Impossible is nothing
Jeroen
Forumicoon
Berichten: 8379
Lid geworden op: 02-12-2002 14:15
Locatie: De Ommelanden

Bericht door Jeroen »

Marco van Basten begon bij Jong Ajax en won daarmee het kampioenschap en de beker. Dat kunstje deed Henk Herder hem volgens mij hier bij Heerenveen na met Jong Heerenveen. Goed duo om met jeugdige spelers om te gaan zou je dus zeggen.
Wizard
Beheerder
Berichten: 5036
Lid geworden op: 28-07-2009 13:55

Bericht door Wizard »

Jeroen schreef:Marco van Basten begon bij Jong Ajax en won daarmee het kampioenschap en de beker. Dat kunstje deed Henk Herder hem volgens mij hier bij Heerenveen na met Jong Heerenveen. Goed duo om met jeugdige spelers om te gaan zou je dus zeggen.
Precies.
Tussen haakjes: Zo slecht heeft Marco het niet bij ajax gedaan. Zijn gemiddelde prestaties zijn echt niet slechter dan de gemiddelde ajax-trainer. Verder was er veel onvrede en geruzie binnen ajax (wanneer niet) omdat JC en hij het met elkaar aan de stok kregen. Misschien kreeg hij juist teveel vrijheid, itt z'n takenpakket bij ons.
Bij Oranje: 31 van de 52 duels de nul gehouden (nationaal record) 35 van de 52 gewonnen (nr 2 als bondscoach).
Gebruikersavatar
Vrieskist
Verified
Beheerder
Berichten: 2451
Lid geworden op: 03-12-2002 18:39
Locatie: Joure

Bericht door Vrieskist »

Goed punt, bij Heerenveen moet hij ook gewoon werken met het materiaal dat beschikbaar is, beetje zoals bij Oranje.
Lijkt me goed dat een coach los staat van eindbeslissingen rondom het kopen van spelers.
Equis Viris
Jeugdspeler
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-10-2011 16:45
Locatie: Oldelamer

Bericht door Equis Viris »

Luciano Narsingh en Oussama Assaidi worden dit seizoen in verband gebracht met verschillende clubs maar tot een transfer kwam het nog niet. Een vertrekt dreigt daarom aankomende zomer. Maar de komst van Marco van Basten heeft de buitenspelers aan het twijfelen gebracht.

‘Ik geloofde het eerst niet toen ik het eerst van mijn moeder hoorde’, zo vertelt Luciano Narsingh in de Leeuwarder Courant. ‘Nu Marco van Basten trainer wordt, twijfel ik echt of ik deze zomer wel naar een andere club moet vertrekken. Ik denk dat Van Basten me beter kan maken en ben benieuwd naar de plannen die hij met me heeft.’

Narsingh is niet de enige speler die twijfelt. Zijn grote vriend Oussama Assaidi begint ook te twijfelen volgens Narsingh. ‘Ik heb nog contact gehad met Oussama Assaidi. Hij was ook blij. Misschien dat we nu toch samen bij de club blijven.’
Goede zaak!
Proud of the North!
Flying Frisian
Superster
Berichten: 3159
Lid geworden op: 26-04-2007 09:26

Bericht door Flying Frisian »

Het nadeel van een blijvende Assaidi en Narsingh heeft echter wel tot gevolg dat er geen transfergelden binnenkomen in de zomer. Het aanstaande vertrek van jongens als Breuer, Elm, Janmaat, Sibon en Svec is niet enkel op te vangen met jeugdspelers, zeker niet indien je Europees gaat spelen.

Met Breuer en Janmaat vertrekken de enige backs die bewezen hebben het niveau (enigszins) aan te kunnen. Elm is een leuke meevoetballer als het goed gaat, maar wanneer hij in de zomer de club verlaat, wordt het aantal Eredivisie-waardige middenvelders wel erg summier. Het vertrek van Sibon kan nog wel worden opgevangen door het door laten stromen van talent(en).
Lardy
Superster
Berichten: 4822
Lid geworden op: 17-07-2008 20:35

Bericht door Lardy »

Sno, Schet (beide RKC), Ojo (PSV), Vadocz (NEC), Bayram (NAC), Breukers (Heracles), Kum (ADO). Allemaal transfervrije spelers die je gratis op kan halen en naar mijn idee het niveau aan kunnen.
Calimero
Forumicoon
Berichten: 5191
Lid geworden op: 13-12-2009 11:36

Bericht door Calimero »

Als ze willen blijven, moeten ze natuurlijk ook bijtekenen ;) We zijn geen club waar je naam kunt maken en vervolgens lekker gratis de deur uit kunt lopen.
Beetle
Superster
Berichten: 3040
Lid geworden op: 05-12-2002 16:42
Locatie: Cyberspace
Contacteer:

Bericht door Beetle »

Stond trouwens wel weer een uiterst zure column van die RTL7-Cambuur supporter in het AD. Die moest het zonodig weer eens hebben over pannekoeken. Wilfred met je geverfde rotharses, hou je kop als je niets zinnigs te melden hebt!
Wéér uit!!!!
RobertDeVries
Basisspeler
Berichten: 753
Lid geworden op: 14-06-2010 20:50

Bericht door RobertDeVries »

Beetle schreef:Stond trouwens wel weer een uiterst zure column van die RTL7-Cambuur supporter in het AD. Die moest het zonodig weer eens hebben over pannekoeken. Wilfred met je geverfde rotharses, hou je kop als je niets zinnigs te melden hebt!
Valt mee toch. Hij noemt een paar feiten, dan ben je toch niet zuur...
dirk2
Bankzitter
Berichten: 228
Lid geworden op: 17-01-2010 16:26

Bericht door dirk2 »

Valt niet mee. Soms als je in gezelschap bent en er valt iets voor en de meest voor de hand liggende 'grap' kan gemaakt worden, dan hoop je altijd dat niemand dat doet. Maar er is er altijd wel een Genee.......
Gebruikersavatar
Eric
Superster
Berichten: 3079
Lid geworden op: 08-12-2002 12:00
Locatie: Rotterdam

Bericht door Eric »

Flying Frisian schreef:Het nadeel van een blijvende Assaidi en Narsingh heeft echter wel tot gevolg dat er geen transfergelden binnenkomen in de zomer. Het aanstaande vertrek van jongens als Breuer, Elm, Janmaat, Sibon en Svec is niet enkel op te vangen met jeugdspelers, zeker niet indien je Europees gaat spelen.
Reken maar dat zij de keuze krijgen o óf contract verlengen óf vertrekken. Deze gasten gaan echt niet gratis de deur uit met de huidige financiële situatie, zelfs al kunnen we daar kampioen mee worden.
Gebruikersavatar
abegoal
Wereldspeler
Berichten: 2452
Lid geworden op: 30-12-2004 12:45
Locatie: Heerenveen

Bericht door abegoal »

Eric schreef:Reken maar dat zij de keuze krijgen o óf contract verlengen óf vertrekken. Deze gasten gaan echt niet gratis de deur uit met de huidige financiële situatie, zelfs al kunnen we daar kampioen mee worden.
Hier ben ik niet zo zeker van. Als ze niet willen verlengen, maar ook niet weg willen in de zomer, wat kan je daar dan als club tegen beginnen? Kijk naar de situatie rond Janmaat.
Hotemetoten - Oppositie 0 - 3 (eindstand)
AllardP
Wereldspeler
Berichten: 2483
Lid geworden op: 02-12-2002 12:05
Locatie: Washington DC

Bericht door AllardP »

Ik maak me daar geen zorgen over. In het geval van Narsingh en Assaidi gaat het om potentiële transfersommen van zo'n vijf miljoen per stuk; als ze niet willen vertrekken, krijgen ze van de club te horen dat ze geen minuut speeltijd krijgen. Bij Janmaat kon de club zich nog de afweging tussen transfersom en sportief belang veroorloven, maar voor deze jongens geldt dat niet. Als de club slim is, zijn daar ook afspraken over gemaakt met Van Basten.
Calimero
Forumicoon
Berichten: 5191
Lid geworden op: 13-12-2009 11:36

Bericht door Calimero »

De eerste punten zijn bij mij al gewonnen: hij legt zijn taken als analist na dit seizoen neer. Een trainer hoort zich volledig te richten op zijn eigen ploeg, en daar lijkt Van Basten net zo over te denken. Dat siert hem toch behoorlijk.
wick
Jeugdspeler
Berichten: 33
Lid geworden op: 23-12-2005 16:35

Bericht door wick »

ik ben zeer verheugd en idd. volledig richten op sch.

en ik denk ook dat spelers als narsingh en asaidi wellicht blijven. ze zijn nog zo jong. en met een trainer van naam is het niet ondenkbaar dat er mooie successen zullen komen.

zouden we nu ook meer contact krijgen met ac milan...
de delegatie was zeer onder de indruk bij het laatste bezoek.
net als seedorf...
zoumarconog wel eens een spil in kunnen zijn.
Stiffie
Wereldspeler
Berichten: 2305
Lid geworden op: 02-12-2002 21:53

Bericht door Stiffie »

In 1996 werd Marco van Basten door Hugo Borst geïnterviewd over zijn voetballoopbaan, die een jaar eerder officieel ten einde was gekomen. In het marathoninterview blikt Van Basten aan de hand van tientallen beelden terug op zijn carrière. Er werd een documentaire in twee delen van gemaakt. Deze vormen een eerbetoon aan een groot voetballer die noodgedwongen te vroeg moest stoppen.

Als je deze documentaire ziet heb je ogen op steeltjes. Zo'n ogelofelijke goede spits, zelfs nog wat tikkies beter dan Bergkamp die het geluk had 8 jaar langer te kunnen voetballen en zo nog wat mooie staaltjes te kunnen laten zien.

Ik weet het nog goed op een regulier Europa Cup 1 avondje was het altijd de vraag hoeveel van Basten er nu weer in zou leggen en hoe fraai ze deze keer waren.
Laatst gewijzigd door Stiffie op 14-02-2012 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Knipecity
Forumicoon
Berichten: 8723
Lid geworden op: 25-03-2004 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Knipecity »

Stiffie schreef:In 1996 werd Marco van Basten door Hugo Borst geïnterviewd over zijn voetballoopbaan, die een jaar eerder officieel ten einde was gekomen. In het marathoninterview blikt Van Basten aan de hand van tientallen beelden terug op zijn carrière. Er werd een documentaire in twee delen van gemaakt. Deze vormen een eerbetoon aan een groot voetballer die noodgedwongen te vroeg moest stoppen.

Als je deze documentaire ziet heb je ogen op steeltjes. Zo'n ogelofelijke goede spits, zelfs nog wat tikkies beter dan Bergkamp die het geluk had 8 jaar langer te kunnen voetballen en zo nog wat mooie staaltjes te kunnen laten zien.

Ik weet het nog goed op een reguliere Europa Cup 1 avondje was het altijd de vraag hoeveel van Basten er nu weer in zou leggen en hoe fraai ze deze keer waren.
Reken maar dat Van Basten beter was dan Bergkamp. Kijk maar eens naar zijn prijzenlijst en ook zeker zijn individuele prijzenlijst. 3 x de beste van Europa, 2x van de wereld. Daar kan Bergkamp niet aan tippen. Ook is hij als 6e geëindigd in de speler van de eeuw verkiezing van de FIFA.
Flying Frisian
Superster
Berichten: 3159
Lid geworden op: 26-04-2007 09:26

Bericht door Flying Frisian »

Knipecity schreef:Reken maar dat Van Basten beter was dan Bergkamp. Kijk maar eens naar zijn prijzenlijst en ook zeker zijn individuele prijzenlijst. 3 x de beste van Europa, 2x van de wereld. Daar kan Bergkamp niet aan tippen. Ook is hij als 6e geëindigd in de speler van de eeuw verkiezing van de FIFA.
Beide spelers zijn in mijn ogen niet te vergelijken, al heb ik onze toekomstige hoofdtrainer nooit live in actie gezien. Bergkamp was meer een aanvallende middenvelder/nummer 10 die het van zijn techniek moest hebben en voor de assists zorgde. Van Basten was een, weliswaar zeer complete, centrumspits die de ballen in het netje moest leggen.
Stiffie
Wereldspeler
Berichten: 2305
Lid geworden op: 02-12-2002 21:53

Bericht door Stiffie »

Klopt, maar juist later in zijn carriere zou van Basten ook meer op 10 zijn gaan spelen zoals Cruijff dat op latere leeftijd ook deed. En van Basten had alles, tweebenig, snelheid, techniek, passeerbewegingen, stiffies, omhalen en hij kon ook nog eens zeer goed koppen en was goed in de kaats/ combinatie. Van Basten en Bergkamp hebben ook nog samen gespeeld in Oranje. Jammer dat van Basten er op WK's van 1994 en 1998 niet meer bij kon zijn.
Laatst gewijzigd door Stiffie op 15-02-2012 07:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Flying Frisian
Superster
Berichten: 3159
Lid geworden op: 26-04-2007 09:26

Bericht door Flying Frisian »

Stiffie schreef:Klopt, maar juist later in zijn carriere zou van Basten ook meer op 10 zijn gaan spelen zoals Cruijff dat op latere leeftijd ook deed.
Maar toen was hij al kapot geschopt en lag zijn enkel zo in de kreukels dat hij niet meer zo vloeiend over het veld dartelde als daarvoor
En van Basten had alles, snelheid, techniek, passeerbewegingen, stiffies, omhalen en hij kon ook nog eens zeer goed koppen en was goed in de kaats/ combinatie. Van Basten en Bergkamp hebben ook nog samen gespeeld in Oranje. Jammer dat van Basten er op WK's van 1994 en 1998 niet meer bij kon zijn.
Dat ontken ik ook zeker niet, ik gaf enkel aan dat voornoemde spelers niet te vergelijken zijn als voetballer, beiden waren van uitzonderlijke klasse.
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

jakato schreef:Al zou van Basten ons ook maar een beetje laten voetballen als Oranje op het EK 2008, iedereen herinnert zich de wedstrijden tegen Frankrijk en Italie nog als de dag van gisteren.
Wat liet hij Oranje daar aanvallend en aantrekkelijk spelen. Natuurlijk, we werden geen kampioen...
Nee, dat werden we niet. Maar wat wellicht velen zijn vergeten, is dat het fout ging met het NL elftal omdat de goede flow doorbroken werd door het verschrikkelijke nieuws van Boulahrouz !!
Ik ben ervan overtuigd dat we anders Europees kampioen waren geworden!


Tijdens het EK van 2008 in Oostenrijk en Zwitserland was Boulahrouz' vrouw Sabia zwanger. Op 18 juni 2008 werd zij met spoed in een ziekenhuis in Lausanne met zwangerschapscomplicaties opgenomen. Hun dochtertje Anissa werd die dag, drie maanden te vroeg, geboren. Kort na de geboorte overleed het meisje. Boulahrouz bleef bij de selectie en speelde drie dagen later mee in de wedstrijd tegen Rusland, dat door Nederland verloren werd. Het Nederlands elftal speelde die wedstrijd met een zwarte rouwband om de arm
Miereneukert!
Gebruikersavatar
Ironis
Wereldspeler
Berichten: 1438
Lid geworden op: 27-04-2009 11:39
Locatie: Rotterdam

Bericht door Ironis »

Daarnaast helpt het ook dat er een B-elftal stond tegen Roemenië. Dat doorbreekt ook de flow, ondanks dat die ook een puike pot speelden. Dat was tactisch al geen goede zet (deed Bert van Marwijk beter op het WK, gewoon de sterkste 11, tenzij er een pijntje is). Het slechte nieuws rondom Boulahrouz was naar mijn idee wel de druppel..
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

Eerst sceptisch maar nu positief. Hij heeft zijn lessen geleerd, is gretig om zich te bewijzen maar de verkramping uit zijn Ajax tijd is weg. Heerenveen heeft in hem een trainer die van aanvallend voetbal houdt, met jonge talenten wil werken en die in wezen een nuchtere kerel is die hier best zal passen. Ik zie het wel zitten. Alle positieve reuring rond zijn komst is alleen maar mooi mee genomen maar niet de hoofdzaak.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Ik sprak met wat bekenden die de club wat minder intensief volgen, en die vonden van Basten niet bij Heerenveen passen omdat hij arrogant zou zijn en te veel flair heeft. Ik vind van Basten juist relatief nuchter (bijna tegen het niet serieus nemen aan) en vind hem daarnaast juist wat eigenzinnig wat juist prima bij onze club past in mijn ogen. Meer hier die er zo over denken?
Corruption is everywhere, fight it!
Squerrel
Superster
Berichten: 4510
Lid geworden op: 08-07-2003 09:30
Locatie: Onder de tjonger
Contacteer:

Bericht door Squerrel »

Kreeg ik net per mail, een Colomn van Menno Pot in de tijd dat Van Basten nog bij Ajax werkte.
Zo. Dat was lekker, afgelopen zondag, maar tóch ga ik nog één keertje kankeren over Marco van Basten. Eén keertje nog; daarna houd ik erover op.

Een afvaardiging van supporters heeft met Rik van den Boog en Marco van Basten gepraat. Als ik het goed heb begrepen, was de uitkomst dat het de laatste weken allemaal vooral aan de spelers heeft gelegen: die moeten harder hun best doen. Marco van Basten heeft onze onvoorwaardelijke steun, naar het schijnt.

Ja, wacht even. Ho. Halt. Stop.

Zo makkelijk komt Van Basten er bij deze jongen niet van af. Laat ik vooropstellen dat ik er geen heil in zie om hem te ontslaan, want Louis van Gaal, Co Adriaanse en Guus Hiddink zijn momenteel toch niet beschikbaar. Maar dat laat onverlet dat een paar terloopse akkefietjes en opmerkingen me er de laatste tijd wel degelijk van hebben overtuigd dat we hier géén absolute topmanager in huis hebben (en ook geen potentiële). Dat is niet eens zozeer een verwijt aan Marco van Basten (die doet zijn best en is ook nog bereid zijn onvolkomenheden toe te geven), maar een verwijt aan de lui die hem hebben aangesteld, want die hebben aantoonbaar niet goed genoeg gezocht naar iemand van het juiste soortelijk gewicht.

Even bij het begin beginnen. Met het rapport-Coronel in de hand heeft Ajax de clubstructuur ingrijpend gewijzigd. Simpel gezegd, zijn we overgestapt van een model waarin allerlei types zich tegen het eerste elftal aan liepen te bemoeien, op het aloude model met één kapitein op het schip: een Grote Baas à la Wenger, Ferguson, Hiddink en - uit ons eigen verleden - Van Gaal.

Prima. Was ik blij mee. Maar wat je je bij je keuze voor dat model echter wél moet realiseren, is dat die positie van Grote Baas dus wel een heel belangrijke positie is, een positie waarop je het gegarandeerd niet redt met alleen voetbalverstand. Een kapitein van een heel groot schip heeft niet voldoende aan een vaarbewijs: hij moet ook een hele bemanning tevreden houden, aansturen en inspireren. Hij moet een manager zijn, en ook een people’s manager. Op die plek ga je dus geen beginneling neerpleuren; daar moet een man van bewezen kaliber komen te zitten. Of op zijn minst iemand van wie je verduveld zeker weet dat hij tot een manager (dus niet alleen ‘trainer’) van kaliber kan uitgroeien. Kortom: een ruiter, om in Adriaanse-termen te spreken. Geen paard.

Het werd dus Van Basten. Mijn eerste gedachte: o jee, tóch weer een beginneling. Een ex-raspaard; geen bewezen topruiter. Net als Jan Wouters, Danny Blind en Ronald Koeman. Maar goed: het voordeel van de twijfel maar weer. Wat moet je anders, als supporter? Het bestuur wist het vast heel erg zeker.

Ik wil het niet eens over de resultaten en het vertoonde spel hebben, maar alleen over Marco als manager en Grote Roerganger van Ajax. Om te beginnen: een Grote Roerganger hoort in elk geval níet te lijden aan het ‘ik ben niet te benijden’-syndroom dat je zo vaak aantreft bij ex-topvoetballers die trainertje gaan spelen en ineens met beperkte spelers moeten werken. Marco heeft dat syndroom dus wel, mogen we inmiddels vaststellen. Na Heerenveen uit: "Het leek wel alsof ze voor het eerst in de regen speelden." En na Vitesse-uit: "Ik herkende me hier niet in." Hij vertoont (net als Ruud Gullit en Ronald Koeman, om er maar eens twee te noemen) in slechte tijden de neiging om te doen alsof hij een machteloze buitenstaander is, die in feite geen invloed heeft op de uitslag en de weinig jaloersmakende taak heeft om een horde motorisch gestoorde chimpansees aan het voetballen te krijgen. Héél hinderlijk is dat. En bovendien een veeg teken.

Het was pas het begin. Ik vind het werkelijk onbestaanbaar dat Marco van Basten het na twee vervelende weekjes in zijn botte harses haalde om te zeggen dat hij heeft overwogen om op te stappen. Deze man heeft een vrijbrief van Ajax aangenomen om de hele clubstructuur overhoop te halen. Hij mocht Johan Cruijff overrulen en ook nog even 34 miljoen euro uitgeven aan spelers. Dan kun je dus écht niet na twee kleine rotslokjes uit de gifbeker zeggen dat je overwogen hebt om het bijltje erbij neer te gooien. Dan ben je diep van binnen gewoon nog die eigengereide, egocentrische spits, en dat moeten we op de positie van Grote Roerganger dus juist niet hebben. Daar moet iemand zitten die zijn elftal beschermt en snapt wat het inhoudt om verantwoordelijk te zijn. Iemand die bereid is te sterven in het harnas: met je knuisten aan het roer naar de haaien, ook al is het in wezen jouw fout niet. Dát zijn pas kapiteins.

Marco denkt nog als een raspaard. Egocentrisch en met weinig begrip voor fouten van mindere goden (in dit geval: zijn spelers). Dat maakte hem als speler een gigant, maar als manager op zijn gunstigst een twijfelgeval. Een ruiter zou zijn ‘opstap-overwegingen’ hebben ingeslikt, uit puur verantwoordelijkheidsbesef. Een goede ruiter zou bovendien geen zeven maanden én een advies van de algemeen directeur nodig hebben om tot de conclusie te komen dat hij wat meer individuele aandacht aan de spelers moet geven. Marco wel. “Kennelijk hebben sommige jongens wat meer uitleg en vastigheid nodig,” constateerde hij, zeven maanden na zijn eerste training met Ajax-1. “Niet elke speler heeft aan een half woord genoeg.”

Tussen de regels door lees je de oprechte verbazing: hoe kunnen zijn jongens zulke slechte voetballers zijn…? Het komt eerlijk gezegd een tikje autistisch op me over. Als we het erover eens kunnen zijn dat Marco van Basten geen groot people’s manager is, dan heeft het Ajax-bestuur dus per definitie gefaald: óf ze dachten ten onrechte dat Van Basten wél een groot people’s manager was, óf ze realiseerden zich dat hij het niet was, maar vonden dat geen bezwaar. In dat geval hebben ze niet erkend hoe belangrijk het is dat je Grote Roerganger een goed people’s manager is.

Het is zonneklaar dat Ajax gewoon weer gegokt heeft op een raspaard zonder bewezen managerscapaciteiten. Dat zijn verdomd kostbare gokjes, want in dit specifieke geval heeft het de club opnieuw een landstitel gekost. Ik ben er namelijk voor de volle 100% van overtuigd dat Louis van Gaal met deze Ajax-selectie met vlag en wimpel landskampioen zou zijn geworden - en Marco van Basten met de huidige AZ-selectie niet.
Bedankt Torcida:-)
Plaats reactie