Pelé van Anholt

> voor iedereen die nu elders voetbalt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
Knipecity
Forumicoon
Berichten: 8723
Lid geworden op: 25-03-2004 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Knipecity »

Van Anholt en van Aanholt :lol:
Bijzonder dat hij dit voor elkaar bokst als niet-back en vervanger van Zuiverloon.
Ryback
Invaller
Berichten: 404
Lid geworden op: 15-10-2008 14:29

Bericht door Ryback »

Voor mijn gevoel speelt hij ook wat minder. Vindt zuiverloon iets beter dekken en betere pass hebben, maar van anholt werkt harder en zit altijd dichter op de man waardoor de druk weer toeneemt.
vries153
Bankzitter
Berichten: 241
Lid geworden op: 23-07-2003 19:48
Locatie: gorredijk

Bericht door vries153 »

denk dat we blij mogen zijn met deze jongen vind hem aggresief op de goede manier doet altijd iets met een geachte zonder ermee grof in de fout te gaan met betrekking to gele/rode kaarten zoals bv de eigenlijke plaatsvervanger doke.
TheArjan
Bankzitter
Berichten: 177
Lid geworden op: 08-10-2004 10:21

Bericht door TheArjan »

Ideale twaalfde man die op die manier ook genoeg wedstrijden meepakt, zoals nu dus op de rechtsback, knap van hem en top zulke spelers uit de jeugd doorkomen!
Feanfan 1
Forumicoon
Berichten: 7714
Lid geworden op: 11-07-2003 13:37

Bericht door Feanfan 1 »

Als ik moet kiezen tussen Zuiverloon en Van Anholt, kies ik zonder twijfel voor Van Anholt.
Zuiverloon is per wedstrijd op een grove fout te betrappen en aanvallend rengt hij niet veel meer toe dan Van Anholt.
Van Anholt is ook meer een speler die zich meer vast kan bijten. Ook speelt Van Anholt altijd voor de 100%%, terwijl ik wel eens de neiging bij Zuiverloon heb dat hij wat met vedette-neigingen speelt.
Knipecity
Forumicoon
Berichten: 8723
Lid geworden op: 25-03-2004 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Knipecity »

Achteraf had Zuiverloon misschien niet nodig geweest. Ik vind hem nu zeker nog wel beter dan van Anholt, maar die ontwikkelt zich prima en ik geloof nog altijd in Schmidt. Als die jongen 5 wedstrijden op rij speelt ontwikkelt hij zich ook vast wel tot basisspeler.
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Interview met Nieuw Noord (http://www.nieuwnoord.org):
De kleine man met de grote mond

Hij is regelmatig de kleinste man van het veld, en toch wordt hij steeds belangrijker en laat hij steeds meer van zichzelf horen. Geboren in Sneek, maar opgegroeid in Bolsward is Kingsley Pelé van Anholt tegenwoordig vooral herkenbaar als voetballer voor onze trots. Met zijn 21-jarige leeftijd draagt hij bij aan het jonge gemiddelde van het elftal van sc Heerenveen. “Ja, we zijn een jong team en bepalende spelers zijn vertrokken. Toch denk ik dat ons elftal best een goeie verdeling heeft”, zo is Pelé zelf van mening.

Afbeelding

“Iedereen kent me als Pelé, maar ik heb eigenlijk een dubbele naam. Dit is omdat mijn ouders mij beide een naam wilden geven. Mijn vader heeft mij vernoemd (Kingsley, red.) naar zichzelf, mijn moeder naar de wereldbekende voetballer Pelé. In haar buik wist ze het al zeker; ook ik zou een profvoetballer worden, want het geschop in haar buik sprak boekdelen.” Op 11-jarige leeftijd werd Pelé weggeplukt bij CAB Bolsward en kreeg hij de mogelijkheid te voetballen bij sc Heerenveen. Een droom die uitkwam, zo zegt de van origine middenvelder. “Ik droomde als kleine jongen al van voetballen, dus toen Heerenveen aan kwam kloppen was de keuze snel gemaakt. Mijn ouders zijn op jonge leeftijd uit elkaar gegaan, dus ik was een echt moederskindje. Toen ik op 13-jarige leeftijd moest verhuizen naar een gastgezin was dat dus zeker niet moeilijk. Maar door de eeuwige steun van mijn moeder wist ik dat het juist was. In het gastgezin kwam ik bij een teamgenoot (Thomas Bakker, red.) en wist ik dat ik de kans kreeg mijn droom te verwezenlijken. Ik had het vroeger niet makkelijk, we hadden het ook niet breed thuis, dus dat heeft ervoor gezorgd dat ik eigenlijk altijd mezelf heb kunnen blijven”, is Van Anholt zelf van mening.

De 21-jarige middenvelder omschrijft zichzelf als een eerlijke jongen, die er vooral van houd om de kat even uit de boom te kijken. “Maar als ik een keer gewend ben, dan ben ik de grappenmaker zelve. Zie me dan nog maar eens te stoppen”, lacht Van Anholt. “Vroeger was ik echt geen brave jongen. Sterker nog, ik ben zelfs een keer bijna van school geschopt vanwege mijn te grote mond. Dat zie je denk ik ook wel in mijn spel terug. Ik zit graag dicht op de man en laat graag van me horen, met mij valt niet te sollen. Weet je, vroeger was ik voor Ajax. Omdat iedereen dat op die leeftijd was, snap je? Maar ik speel nu al zoveel jaren bij Heerenveen, als ik nu tegen ze speeel wil ik ze helemaal opvreten.”

Afbeelding
Van Anholt op het capoplateau. 'Staat de aanvoerder hier?', lacht Pelé.

Ook buiten het voetbal is Pelé van Anholt een sociale jongen. “Ik hou ervan om lekker veel met vrienden en familie te doen, dat vind ik echt het belangrijkst. Niet alleen vrienden van thuis, maar ook met de jongens uit het team. Zo spelen we wel eens FIFA of Call of Duty (op de PS3) of gaan we karten. Met FIFA speel ik trouwens met Bayern München, die hebben een sterke aanval en dat speelt lekker. Ook een potje tafeltennissen met Ramon Zomer hou ik wel van”, vertelt de omgetoverde rechtsback. “Gouweleeuw is echt mijn beste maatje op en om het veld, ik voetbal al zo lang met hem. En ook met Doke Schmidt, een echte stereotype Fries. Mooi om te zien, hij is zo lekker nuchter en stug soms.”

Pelé van Anholt debuteerde vorig jaar onder het gezag van Ron Jans, toch blijft de middenvelder realistisch. “Sommige jongens hadden wel eens een meningsverschil met de vorige trainer, maar dat was dan ook vooral omdat ze gewoon zeiden wat ze vonden.” Nu, met Marco van Basten voor de groep, ervaart Van Anholt toch een andere sfeer. “Toen ik hoorde dat Van Basten onze trainer zou worden, was ik wel even verbaasd. Mijn ogen begonnen te twinkelen, want een naam als deze was toch groots in de voetbalwereld. Nu ben ik eraan gewend, hij is gewoon onze trainer en we hebben hetzelfde doel; een goede prestatie op het veld neerzetten. In het begin liep dat wat moeizaam, maar nu begint het toch langzaam te rollen allemaal, vooral met het nieuwe systeem. Marco is een prettig persoon om mee te werken, hij geeft je een goed gevoel en luistert echt naar je. Bovendien kun je van hem veel leren.”

Afbeelding
Van Anholt plakt een sticker in het Nieuw Noord vak. 'Mooi uitzicht hier op het veld, al is het wel hoog.'

Een aantal weken geleden werd er in de pers gesuggereerd dat Van Anholt kritisch was over de aanwijzingen langs het veld van onder meer Henk Herder, “maar dat is toch enigszins uit zijn verband getrokken”, vertelt de rechtsback van dit moment. “Ik zal uitleggen wat ik ermee bedoelde. Ik speel namelijk als rechtsback op dit moment en hoor dus alles wat ze langs de lijn roepen. Maar dat hoort diegene aan de andere kant van het veld natuurlijk niet. Er is zoveel geluid in het stadion, dat de opmerkingen van onze trainers niet aankomen bij bijvoorbeeld Jukka Raitala. Dat is jammer, want hun opmerkingen zijn vaak wel nuttig. Maar om het dan te roepen terwijl ze het niet horen, dat is gewoon zinloos.”

Twee jaar geleden speelde Van Anholt nog als tegenstander van sc Heerenveen, terwijl hij wel onder contract stond bij de Friese formatie. “Vreemd”, zo zegt Van Anholt. “Ik speelde tegen mijn eigen club, maar omdat ik bij het tweede elftal speelde en er weinig uitzicht was op speeltijd in het eerste elftal, kreeg ik de aanbieding om ook voor FC Emmen te mogen uitkomen. Ik was er wel blij mee, want het beloftenelftal was eigenlijk geen team voor beloften meer. Er stonden op een bepaald moment negen spelers die in het eerste horen te spelen. Nou, dan weet je wel hoe het ongeveer zat.” Tijdens de wedstrijd tegen zijn eigen club, zag de middenvelder hoe zijn oorspronkelijke club de ‘kleine broer’ met 1-3 versloeg. “Ik baalde natuurlijk, maar in mijn hart was er natuurlijk ook enige blijdschap. Mooi om te zien was de aanwezigheid van de sc Heerenveensupporters, dat heeft echt geholpen voor Heerenveen toen. Het hele stadion was bijna leeg, maar het uitvak zat helemaal vol. Vuurwerk en vlaggen erbij zorgden echt dat de sfeer toch nog om te genieten was.”

Ook in het Friese stadion kan de 21-jarige Pelé genieten van de aanwezigheid van supporters. “Ze zijn soms echt een twaalfde man wanneer je het nodig hebt. De sfeeracties zijn prachtig, en het Friese volkslied aan het begin van iedere thuiswedstrijd is elke keer weer prachtig. Toch heb ik een kleine tip voor supporters. Van fluitconcerten wordt het niet beter, sterker nog; sommige jongens worden er alleen maar minder van. Blijf ons steunen, want daaraan hebben wij echt het meeste. Blijven zingen zal ervoor zorgen dat wij ons best blijven doen voor jullie”, zo vertelt hij. “Wat ik wel knap vind, is dat de trouwe supporters van Nieuw Noord 90 minuten lang staan tijdens de wedstrijd, daar heb ik echt respect voor.”
Toch heeft Pelé van Anholt enige punten van aandacht voor supporters. “Ik vind het zo jammer dat er zo weinig mensen mee gaan naar een uitwedstrijd. Ook daar hebben wij veel steun nodig, en het is jammer dat dat soms niet kan. Soms is het echt een zielig aanzicht, wanneer je weer een club met zes supporters ziet opdraven. Ik heb dan echt medelijden met ze, maar toch waardeer ik het wanneer ze er zijn. Dat getuigt van echte clubliefde.”

Afbeelding
Het resultaat.

Een wandeling door het stadion richting het Nieuw Noordvak laat ons nog flink lachen. “We hadden ooit ons trainingshonk achter de Noordtribune”, vertelt Van Anholt. “Als we daar dan op maandag na de wedstrijd kwamen, dan kon je gewoon nog dronken worden van de bierlucht die er hing. Echt schandalig” Pelé van Anholt lacht. De jongen uit Friesland is nuchter gebleven, en vrolijk. Geen standaardvoetballer, maar wel een kleine man met een grote mond. En dat is maar goed ook. Want wij Friezen willen niet altijd de ideale schoonzoon zien op het veld.

Afbeelding
Corruption is everywhere, fight it!
André
Wereldspeler
Berichten: 1349
Lid geworden op: 21-02-2003 17:19

Bericht door André »

Snap niet dat die jongen niet eerst is teruggestuurd om andere schoenen aan te doen. Dit is toch geen porum op die blauw gele sloffen..
Als één man achter onze trots!
Gebruikersavatar
hilbi
Invaller
Berichten: 453
Lid geworden op: 15-06-2009 17:00

Bericht door hilbi »

André schreef:Snap niet dat die jongen niet eerst is teruggestuurd om andere schoenen aan te doen. Dit is toch geen porum op die blauw gele sloffen..
Prachtige "vintage" adidasjes, niks mis mee.
Silver

Bericht door Silver »

Mooi interview! Over de schoenen, denk niet dat spelers erbij stil staan als ze in de winkel staan dat het de kleuren van de rivaal is. Maak er ook nooit zo'n probleem van.
Knipecity
Forumicoon
Berichten: 8723
Lid geworden op: 25-03-2004 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Knipecity »

Denk dat de helft van de spelers niet eens aan Cambuur zal denken als rivaal, dan eerder FC Groningen nog. Cambuur is al zo lang uit beeld.
Daarnaast vind ik het onzin, wat betreft de schoenen. 8)
Gebruikersavatar
BWdinamite
Invaller
Berichten: 256
Lid geworden op: 23-03-2009 17:03

Bericht door BWdinamite »

Ik vind het fraaie van dit artikel eerlijk gezegt wel meevallen. Natuurlijk weet ik dat een voetballer per defenitie weinig te melden heeft. Maar dit interview is er toch wel van het soort, standaard stukje vol open deuren.
Calimero
Forumicoon
Berichten: 5191
Lid geworden op: 13-12-2009 11:36

Bericht door Calimero »

BWdinamite schreef:Ik vind het fraaie van dit artikel eerlijk gezegt wel meevallen. Natuurlijk weet ik dat een voetballer per defenitie weinig te melden heeft. Maar dit interview is er toch wel van het soort, standaard stukje vol open deuren.
Goed dat je je eigen mening hebt, en wat dat betreft ben ik het zeker wel met je eens. Maar volgens mij is het ook niet de bedoeling van Nieuw Noord om met echt nieuws te komen, maar willen ze juist een portret neerzetten en ingaan op supporters gerelateerde zaken. Natuurlijk zou het fantastisch zijn om als sfeervereniging echt nieuws te brengen. Ik denk echter dat dat niet heel realistisch is.
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

Gianni Zuiverloon zal nog een behoorlijke kluif krijgen om Pele van Anholt uit de basis te spelen. Speelde opnieuw zeer sterk, en doet me soms een beetje denken aan de oude Maarten de Jong.
Een echte Kuitenbijter.
Maar kan ook nog eens zeer behoorlijk voetballen. Een dikke prima!
Miereneukert!
Gebruikersavatar
Erwin4ever
Wereldspeler
Berichten: 2032
Lid geworden op: 05-12-2011 22:03
Locatie: J-city

Bericht door Erwin4ever »

paparazzi schreef:Gianni Zuiverloon zal nog een behoorlijke kluif krijgen om Pele van Anholt uit de basis te spelen. Speelde opnieuw zeer sterk, en doet me soms een beetje denken aan de oude Maarten de Jong.
Een echte Kuitenbijter.
Maar kan ook nog eens zeer behoorlijk voetballen. Een dikke prima!
Helemaal mee eens!!
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
Gebruikersavatar
Vrieskist
Beheerder
Berichten: 2432
Lid geworden op: 03-12-2002 18:39
Locatie: Joure

Bericht door Vrieskist »

Sluit me hier ook bij aan, een van de beteren op het veld vandaag!
Surhuisterveen
Forumicoon
Berichten: 5440
Lid geworden op: 17-03-2005 22:18
Contacteer:

Bericht door Surhuisterveen »

Eerlijk is eerlijk, hij speelde erg sterk! Voor mij de man van de wedstrijd.
SCH
Gebruikersavatar
Flying Tilster
Forumicoon
Berichten: 5690
Lid geworden op: 24-09-2005 09:34
Locatie: Kootstertille

Bericht door Flying Tilster »

Ik lees met verbazing dat een aantal van Anholt goed vonden voetballen. Ik vond dat dus absoluut niet vandaag. Na een half uur was hij echt rijp voor een wissel. Was verdedigend zijn man vaak kwijt en in aanvallende zin twijfelde hij te vaak of hij wel of niet mee moest. Overtuigde (nog) niet..

Na de 1-0 en zeker de 2-0 was Groningen het geloof compleet kwijt en dan heeft van Anholt het natuurlijk een stuk eenvoudiger.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
Mikadv
Nieuw talent
Berichten: 86
Lid geworden op: 21-04-2008 20:56

Bericht door Mikadv »

Van Anholt bracht juist pit in het elftal, iets wat het gehele team van Heerenveen in de eerste helft niet deed. Hij won duels en was voetballend ook niet de slechtste. Had je deze man na een half uur gewisseld durf ik te beweren dat we deze wedstrijd niet gewonnen hadden
Gebruikersavatar
Flying Tilster
Forumicoon
Berichten: 5690
Lid geworden op: 24-09-2005 09:34
Locatie: Kootstertille

Bericht door Flying Tilster »

Mikadv schreef:Van Anholt bracht juist pit in het elftal
Hij is het eerste half uur zijn man continue kwijt.. Op snelheid was hij volstrekt kansloos.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
Ryback
Invaller
Berichten: 404
Lid geworden op: 15-10-2008 14:29

Bericht door Ryback »

Flying Tilster schreef: Hij is het eerste half uur zijn man continue kwijt.. Op snelheid was hij volstrekt kansloos.
ben het daar ook mee eens, het is geen geschikte back, op het middenveld is hij erg bruikbaar met name als bal veroveraar en bal gretigheid.
Knipecity
Forumicoon
Berichten: 8723
Lid geworden op: 25-03-2004 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Knipecity »

Maar iemand als Van Anholt speelt natuurlijk nooit de veel betere voetballers Maracek, Kums uit het team. Ook De Roon is beter en Van Basten heeft dus gekozen voor voetbal daar.
Gebruikersavatar
Vrieskist
Beheerder
Berichten: 2432
Lid geworden op: 03-12-2002 18:39
Locatie: Joure

Bericht door Vrieskist »

Volgens mij speelde van Anholt bijna alleen op de rechterflank, de Ridder was nergens te bekennen. Hierdoor stond van Anholt soms te aanvallend opgesteld (waarschijnlijk tactiek). Toch loste hij de problemen vaak weer goed op.
Wizard
Beheerder
Berichten: 5036
Lid geworden op: 28-07-2009 13:55

Bericht door Wizard »

Vrieskist schreef:Volgens mij speelde van Anholt bijna alleen op de rechterflank, de Ridder was nergens te bekennen. Hierdoor stond van Anholt soms te aanvallend opgesteld (waarschijnlijk tactiek). Toch loste hij de problemen vaak weer goed op.
Precies. Doordat De Ridder de bal af en toe wel heel erg eenvoudig verspeelde, kwam Van Anholt verdedigend in de problemen doordat er ruimtes ontstonden. Toch loste hij dit elke keer uitstekend op door op 't juiste moment de sliding te maken. Verdedigend speelde hij uitstekend. In de persoonlijke duels heerste hij.
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Ik heb genoten van Van Anholt. Zeker in de eerste helft werd hij gedwongen om telkens te sprinten met een snelle aanvaller, maar voor de rest is hij niet of nauwelijks in de problemen gekomen. Kwam offensief ook enkele malen goed door. Natuurlijk kan het allemaal nog beter, maar voor een speler die een halfjaar geleden nog hoofdzakelijk als middenvelder speelde vind ik hem wel vrij overtuigend in deze rol. Geen enkele reden om te vervangen m.i.
Calimero
Forumicoon
Berichten: 5191
Lid geworden op: 13-12-2009 11:36

Bericht door Calimero »

Heb ook kunnen genieten van Van Anholt, vond hem erg sterk. Had in de eerste helft van Boekel wel met echt alles tegen, maar liet zijn kopje niet hangen.
Gebruikersavatar
Hielke
Forumicoon
Berichten: 5854
Lid geworden op: 20-06-2007 09:26

Bericht door Hielke »

Soms komt Pelé nog tekort en is hij verdedigend veel te kwetsbaar, zoals Janmaat ook lange tijd was. Toch heb ik sinds zijn fantastische invalbeurt in Enschede (de 3-4) een zwak voor deze speler gekregen en lijkt hij gelukkig een blijvertje te worden.
Otsje P
Superster
Berichten: 4848
Lid geworden op: 22-02-2011 12:01

Bericht door Otsje P »

In de persoonlijke duels is hij bijna niet te kloppen, hij komt er altijd met de bal uit. Vond hem positioneel echter een paar keer flink verkeerd staan. Hij stond diverse malen veel te diep, waardoor hij compleet uit positie was bij balverlies. Gelukkig kon hij dat zelf diverse malen uitstekend herstellen, maar die moeilijke momenten zijn te voorkomen door in het begin van de aanval iets minder diep te gaan staan. Van Basten zegt de laatste week meerdere malen dat hij eigenlijk een defensieve middenvelder wil die niet aanvallend denkt. Hij vind Kums en Marecek te aanvallend. Ik snap eigenlijk niet waarom hij Pele nooit op die positie heeft geprobeerd. Van Anholt stond in de voorbereiding diverse malen op het middenveld, maar nooit als verdedigende middenvelder. Vreemd, en jammer, omdat hij daar vorig seizoen bij de beloften wekelijks uitblinker was.
Lardy
Superster
Berichten: 4822
Lid geworden op: 17-07-2008 20:35

Bericht door Lardy »

Otsje P schreef:Van Basten zegt de laatste week meerdere malen dat hij eigenlijk een defensieve middenvelder wil die niet aanvallend denkt. Hij vind Kums en Marecek te aanvallend. Ik snap eigenlijk niet waarom hij Pele nooit op die positie heeft geprobeerd. Van Anholt stond in de voorbereiding diverse malen op het middenveld, maar nooit als verdedigende middenvelder. Vreemd, en jammer, omdat hij daar vorig seizoen bij de beloften wekelijks uitblinker was.
Omdat hij op de back positie zich lekker kan richten op één man en als hij de bal heeft hem gewoon kan inleveren. Op het middenveld gaat het met deze jongen niet worden. Onrustig, positioneel ook te zwak en voetballend onder de maat. Het is gewoon een prima vleugelverdediger, doet hij echt goed en zie ook geen enkele reden om hem daar weg te halen.
Gebruikersavatar
Freezeman
Superster
Berichten: 2864
Lid geworden op: 02-12-2002 14:34
Locatie: Sneek

Bericht door Freezeman »

Het is gewoon heerlijk om Pele te zien voetballen en wanneer Pele een betere speler voor hem krijgt dan de Ridder komt hij nog veel beter tot zijn recht.
Laatst gewijzigd door Freezeman op 22-10-2012 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Anti anti. :)
Plaats reactie