Bas Dost

> voor iedereen die nu elders voetbalt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gerrits
Selectiespeler
Berichten: 687
Lid geworden op: 14-04-2003 12:46
Locatie: Axel

Bericht door Gerrits »

Zeer goede reactie van Dost, lijkt me een goede gast met verstand van zaken. En hij is Nederlander, ook erg belangrijk om weer naar de subtop te gaan.
Gebruikersavatar
mitrita
Superster
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02-12-2002 20:31

Bericht door mitrita »

LC
Bas Dost heeft ‘gigantisch veel vertrouwen’

,,Een mooi stap, dat is zeker’’, zegt Bas Dost, de nuchterheid zelve. De bijna 21-jarige spits verbond zich gisteren voor vijf jaar aan SC Heerenveen. ,,Ik heb er gigantisch
veel vertrouwen in.’’

Door Peter van der Meeren

HEERENVEEN – Zijn eerste gedachte was, toen Heerenveen zich voor de eerste keer bij hem meldde, eerlijk gezegd niet heel positief. ,,Op dat moment draaiden ze toch niet zo lekker’’, zegt Bas Dost. Maar de in Deventer geboren aanvaller stapte daar snel overheen. ,,Ik besefte dat ik naar een geweldige club zou kunnen, die er om bekend staat spelers goedopte leiden en vervolgens aan topclubs te verkopen. Ik vind het stadion ook prachtig.’’
De via Germanicus (Coevorden) en Emmen (6 goals in 23 duels) in de eredivisie belande Bas Dost besloot zijn licht op te steken bij Gertjan Verbeek, zijn trainer bij Heracles. ,,Hij kent Heerenveen natuurlijk op zijn duimpje. Ik wilde me goed laten voorlichten, want zovaak kom je als voetballer niet in de positie om zulke belangrijke keuzes te maken. Gertjan was heel positief en zei er direct bij dat er een goede trainer zou komen.’’ Wilde Verbeek hem niet meenemen naar AZ? ,,Nee’’, zegt Dost, de afgelopen competitie goed voor veertien doelpunten. ,,Of laat ik het zo zeggen, want ik heb er Gertjan zelf niet naar gevraagd: AZ heeft zich nooit gemeld. Heerenveen en Groningen waren vanaf het begin wel heel concreet en Ajax en Feyenoord hebben zich ook gemeld. Maar Feyenoord heeft zijn eigen problemen en ik wilde beslist naar een club waar ik vrij zeker zou zijn van een basisplaats.’’ Die toezegging kreeg hij niet van Ron Jans, waar Dost zich ook meldde voor een gesprek. Maar thuis bij de nieuwe trainer van Heerenveen kreeg de spits wel een ‘erg goed gevoel’. ,,Hij gaf aan me er zeer graag bij te willen hebben. Hij wilde me koste wat kost overhalen, daar sprak veel vertrouwen uit. Dat ik vervolgens voor vijf jaar kon tekenen, is ook een blijk van waardering.’’ Voor Dost – hij heeft een gelimiteerde transfersom in zijn nieuwe contract staan - was belangrijk om te horen dat Jans het 4-3-3-systeem prefereert, met dus de beide flanken bezet. ,,Ik ben een speler die van de zijkanten bediend moet worden en close met een goede nummer 10 moet samenwerken. Die mogelijkheden liggen er bij Heerenveen
absoluut.’’ Jazeker, hij kent Michal Papadopulos, de Griekse :roll: spits van Heerenveen. ,,Hij kan goed koppen. Ach, bij een club als Heerenveen móet er concurrentie zijn, maar ik ben er heilig van overtuigd dat ik een basisplaats verover.’’ De opvolger van Gerald Sibon weet dat hij na zijn periode bij Heracles opnieuw een stap omhoog moet maken. ,,Mijn eerste seizoen in Almelo is met vallen en opstaan gegaan en bij Heerenveen zal het opnieuw aanpoten worden. Maar dat is niet erg. Ik wil hard werken en ben voorts een teamspeler die zelf kan scoren, maar ook anderen in stelling kan brengen.’’ Hij lacht. ,,Spelen voor Europees voetbal is een mooie uitdaging en Europees spelen lijkt me helemaal geweldig. In een stadion
met 26.000 mensen, Fries volkslied erbij... Há! We gaan het allemaal meemaken; ik heb er
erg veel zin in.’’ Heerenveen-directeur Yme Kuiper is blij dat de transfer (die al een week in de lucht hing) is afgerond. ,,Wij zijn heel tevreden. Bas stond in de picture en dan is het mooi dat wij zo’n race winnen. Hij heeft er veel zin in en wij zien in hem absoluut een spits met groeimogelijkheden die in de regio zeker aanspreekt.’’
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

Zal eerder een gevalletje van kortsluiting zijn dan onwetendheid.
Gebruikersavatar
1983
Forumicoon
Berichten: 5276
Lid geworden op: 08-04-2005 13:11

Bericht door 1983 »

Dost is medisch goedgekeurd en officieel (in het oude thuisshirt trouwens) gepresenteerd.
http://www.sc-heerenveen.nl/pageid=502/Home.html
Gebruikersavatar
Skopperij
Forumicoon
Berichten: 6176
Lid geworden op: 21-03-2007 17:47

Bericht door Skopperij »

Uit de column van Johan Derksen:
Ron Jans nam eervol afscheid van FC Groningen, hij is een persoonlijkheid die in lengte van jaren bij SC Heerenveen kan werken, waar hij de beschikking krijgt over Bas Dost. Ik denk dat FC Twente daar spijt van krijgt. In Enschede willen ze een spits die al top is en geen talent dat nog top moet wórden, maar Dost staat op het punt de status van topspits naar zich toe te trekken.
Zou Dost écht zo goed zijn? Derksen zit er niet vaak naast als het gaat om talent van spelers.
Stiffie
Wereldspeler
Berichten: 2305
Lid geworden op: 02-12-2002 21:53

Bericht door Stiffie »

Dat heeft Gijp hem vast ingefluisterd, die is weg van Dost. Ik verwacht overigens ook dat een goede spits gaat worden. Door zijn fysiek en kaats en kopvermogen zal hij ook in mindere wedstrijden minstens een 6 scoren en nuttig zijn voor het elftal.
Calimero
Forumicoon
Berichten: 5191
Lid geworden op: 13-12-2009 11:36

Bericht door Calimero »

Ane Lenstra schreef:maar ik verwacht niet dat hij de nieuwe Huntelaar is
Verwachten is zo'n groot woord, maar gezien zijn presteren op 20-jarige leeftijd, nu dus, en het feit dat er nog rek in zit, stemt me wel positief en zou het me niets verbazen als Dost uitgroeit tot een goeie, gewilde spits.
Gebruikersavatar
Satyr
Superster
Berichten: 2545
Lid geworden op: 01-02-2005 16:02

Bericht door Satyr »

En Twente heeft Luuk de Jong al i nhuis.
Gebruikersavatar
1983
Forumicoon
Berichten: 5276
Lid geworden op: 08-04-2005 13:11

Bericht door 1983 »

Dost hoeft wat mij betreft ook helemaal geen nieuwe van Nistelrooy, Huntelaar of Alves te zijn. Laat Dost nou eens een spits zijn waar we langer dan een jaar of anderhalf plezier aan kunnen beleven. Overigens denk ik ook niet dat hij zo goed als de bovengenoemde spelers zal worden. Derksen praat over een topspits in wording. Ik denk dat hij daarmee enigsins overdrijft, maar goed overdrijven is Derksen natuurlijk ook niet vreemd.
Dost is m.i voor een club in de subtop of net onder de top een prima spits. Een stapje hoger, top in Nederland zal hij op termijn misschien kunnen halen, maar meer dan dat zit er denk ik niet in.
Baggerraartje
Wereldspeler
Berichten: 2342
Lid geworden op: 09-01-2006 15:04

Bericht door Baggerraartje »

Toch als je naar zijn goals kijkt, heeft dat heel veel van Huntelaar.
Muck
Basisspeler
Berichten: 981
Lid geworden op: 09-07-2007 21:28
Locatie: Heerenveen

Bericht door Muck »

Superfries1983 schreef:Dost hoeft wat mij betreft ook helemaal geen nieuwe van Nistelrooy, Huntelaar of Alves te zijn. Laat Dost nou eens een spits zijn waar we langer dan een jaar of anderhalf plezier aan kunnen beleven.
De nieuwe Blaise! Bas Ndost!
Gebruikersavatar
Skopperij
Forumicoon
Berichten: 6176
Lid geworden op: 21-03-2007 17:47

Bericht door Skopperij »

Bas Dost, de man die dit seizoen voor doelpunten moet zorgen bij sc Heerenveen, haakte bij de eerste training voor zijn nieuwe club meteen af. De spits kampt nog steeds met liesproblemen die hij zijn vorige club Heracles Almelo opliep.

Voor Bas Dost was het woensdag een korte training. De nieuweling deed aanvankelijk wel mee met de warming-up, maar verliet de groep al snel. Dost is nog steeds niet vrij van liesklachten, een blessure die hij eind vorig seizoen opliep en de reden was waarom hij in juni een tweetal oefeninterlands van Jong Oranje tegen Portugal liet schieten.

,,We moet voorzichtig met Bas zijn,’’ vertelt fysiotherapeut Erik ten Voorde. ,,Hij heeft bij Heracles al met klachten gespeeld. Vanuit het oogpunt van Heracles is dat begrijpelijk, maar voor zijn blessure was het niet bevorderlijk. We moeten Bas in acht nemen. Als je met deze klachten niet goed omgaat, kan er een heel vervelende blessure uit ontstaan.’’
Fraai is dat...
Gebruikersavatar
Eric
Superster
Berichten: 3079
Lid geworden op: 08-12-2002 12:00
Locatie: Rotterdam

Bericht door Eric »

Ik vind het maar raar. Fysiotherapeut geeft aan dat hij er bij Heracles al last van had, hoezo traint die nu dan al?
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Dost heeft alleen de shuttle run test en nog een aantal fysieke tests meegedaan. Voor de rest trainde hij niet met de groep mee, hij liep o.a. rondjes op een ander deel van SKW.
Gebruikersavatar
SCHyperman
Nieuw talent
Berichten: 136
Lid geworden op: 07-06-2009 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door SCHyperman »

Interview met Dost:

Calimero
Forumicoon
Berichten: 5191
Lid geworden op: 13-12-2009 11:36

Bericht door Calimero »

Vijfde plek, die gelooft er dus heilig in...
Gebruikersavatar
Fanatic 4-ever
Forumicoon
Berichten: 6181
Lid geworden op: 17-12-2004 22:21
Locatie: Oudeschoot

Bericht door Fanatic 4-ever »

Cyn schreef:Vijfde plek, die gelooft er dus heilig in...
Is nog in de war met Heracles vorig jaar denk ik :mrgreen:
Corruption is everywhere, fight it!
Calimero
Forumicoon
Berichten: 5191
Lid geworden op: 13-12-2009 11:36

Bericht door Calimero »

Fanatic 4-ever schreef:Is nog in de war met Heracles vorig jaar denk ik :mrgreen:
Als we vijfde worden, zal ik ook voor hem een appeltaart bakken ;)
Gebruikersavatar
Flying Tilster
Forumicoon
Berichten: 5690
Lid geworden op: 24-09-2005 09:34
Locatie: Kootstertille

Bericht door Flying Tilster »

Hij zal ook afhankelijk zijn van de voorzetten die hij gaat krijgen. Beerens en Assaidi staan nou niet bekend om hun loepzuivere voorzetten. Word (denk ik) een moeilijk seizoen voor Dost.
Toch hoop ik dat hij er een stuk of 15 in kan prikken.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Zelf verwacht ik dat het wel los zal lopen met Dost. Ik lees regelmatig dat hij afhankelijk is van voorzetten van Beerens en Assaidi, maar het is niet zo dat hij zoals een Papadopulos het hoofdzakelijk moet hebben van hoge voorzetten vanaf de zijkanten. Hij heeft er ook regelmatig eentje ingeprikt met de voet. De treffer tegen ons in het ALS was daar een heel goed voorbeeld van. We hebben wel wat meer spelers rondlopen die hem kunnen bedienen en met name Djuricic zie ik nog wel eens een belangrijke rol vervullen samen met Beerens.
Gebruikersavatar
mart761
Basisspeler
Berichten: 985
Lid geworden op: 02-01-2006 21:52
Contacteer:

Bericht door mart761 »

Bas is alweer geblesseerd :( Hij kwam er vandaag de 2e helft in en na ongeveer 20 minuten moest hij het veld direct weer verlaten. Hopen dat het niet ernstig is. Want onze andere spitsen daar wordt je ook niet warm van.
FORZA SC HEERENVEEN
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Dost was helemaal niet geblesseerd. Tegen Istanbulspor kreeg hij twintig minuten speeltijd, nu een klein half uur. Was gewoon zo afgesproken. Zal tegen Mallorca waarschijnlijk een helft spelen en dan zou hij tegen PSV wellicht een groot gedeelte kunnen meespelen indien Jans hem direct de nummer één maakt.
Gebruikersavatar
Skopperij
Forumicoon
Berichten: 6176
Lid geworden op: 21-03-2007 17:47

Bericht door Skopperij »

Eervolle vermelding voor Bas Dost! Zijn eerste balcontact in de vierde minuut (waar uiteindelijk de goal uit viel) was briljant. Sibon-waardig. Hij werd niet heel veel gezocht door zijn teamgenoten, maar alles wat hij deed was raak. Ik vind het heel knap; voorbereiding gemist, vervelende blessure, nieuwe club en hij lijkt me de onomstreden eerste spits. Volgens mij hebben we met Dost precies de juiste spits in huis gehaald.
Heerenveen rules
Forumicoon
Berichten: 15944
Lid geworden op: 02-12-2002 22:51
Locatie: Fryslân

Bericht door Heerenveen rules »

Hielke schreef:in de spits.
Ik weet nog wel niet of Dost een verbetering is tov Sibon. Sibon was balvast en kon het spel verdelen, of Dost dat al kan?
Hij kan er wel 15 maken als hij wordt bereikt, maar ik zie hem niet als kapstok waar het spel aan wordt opgehangen.
GMV
Invaller
Berichten: 317
Lid geworden op: 29-10-2006 12:10
Locatie: Joure

Bericht door GMV »

Het was anders wel Dost die gisteren 2 keer de voorassist gaf door een kopduel te winnen. Dost is ook een ander type dan Sibon, hij is beweeglijker en explosiever. Het lijkt mij een prima aanwinst in de spits.
Ryback
Invaller
Berichten: 404
Lid geworden op: 15-10-2008 14:29

Bericht door Ryback »

Sibon is een andere speler, grootste kwaliteit vond ik de slimheid en overzicht. Maar Sibon viel ook in veel wedstrijden tegen, slordige bal verlies te nonchalant, hij stond er niet altijd. Met Basdost hebben we wel een andere spit, in mijn ogen een stabielere spits die gewoon doelpunten gaat maken voor ons:D
ALS 26.000
Superster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 17-12-2002 16:30
Locatie: Heerenveen

Bericht door ALS 26.000 »

Heerenveen Rules wrote:
Ik weet nog wel niet of Dost een verbetering is tov Sibon. Sibon was balvast en kon het spel verdelen, of Dost dat al kan?
Hij kan er wel 15 maken als hij wordt bereikt, maar ik zie hem niet als kapstok waar het spel aan wordt opgehangen.
Misschien moet je mensen even een kans geven? Die jongen is bijna de hele voorbereiding geblesseerd geweest, is nog hartstikke jong en gewoon een groot talent. Sibon was inderdaad een slimme, geslepen speler, maar dat is hij ook geworden. Dost zal over 5 jaar een hele andere speler zijn dan die hij nu is. Laat staan over 10 of 15 jaar, want dat verschilt het met Sibon, 15 jaar aan ervaring!
Heerenveen rules
Forumicoon
Berichten: 15944
Lid geworden op: 02-12-2002 22:51
Locatie: Fryslân

Bericht door Heerenveen rules »

ALS 26.000 schreef:Misschien moet je mensen even een kans geven?

Sibon was inderdaad een slimme, geslepen speler, maar dat is hij ook geworden. Dost zal over 5 jaar een hele andere speler zijn dan die hij nu is. Laat staan over 10 of 15 jaar, want dat verschilt het met Sibon, 15 jaar aan ervaring!
Je geeft zelf al aan waarom ik me af vraag of hij wel een verbetering is tov Sibon. Sibon was een geslepen, ervaren speler om wie het aanvalspel draaide. En de vraag is of Dost dat ook kan.
Gebruikersavatar
Currahee
Wereldspeler
Berichten: 1721
Lid geworden op: 23-01-2005 01:17
Locatie: Lemmer

Bericht door Currahee »

Heerenveen rules schreef: Je geeft zelf al aan waarom ik me af vraag of hij wel een verbetering is tov Sibon. Sibon was een geslepen, ervaren speler om wie het aanvalspel draaide. En de vraag is of Dost dat ook kan.
of hij dat kan gaan we het volgende seizoen bekijken. Je kan hem ook gewoon de kans geven in plaats van alvast een vervanger te hebben die achteraf misschien helemaal neit nodig is. We hoeven niet gelijk kampioen te worden he. Je moet spelers ook de kans geven. En als ze dan falen een wedstrijd hebben ze de volgende wedstrijd om het tegendeel te bewijzen.
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Dost heb ik tegen zowel Istanbulspor BB, Eupen als in mindere mate Mallorca meevoetballend zijn bijdrage wel zien leveren. Ook heeft hij bij Heracles aangetoond dat hij zijn doelpunten wel maakt. Als hij die ontwikkeling bij Heerenveen doorzet, dan denk ik dat hij zeer zeker een goede opvolger van Sibon gaat worden.

Vergeet trouwens niet dat Sibon de anderhalf jaar voor zijn sterke periode ook niet zo heel sterk was, uitgezonderd een enkele wedstrijd (o.a. de bekerfinale).
Plaats reactie