Bas Dost

> voor iedereen die nu elders voetbalt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Stiffie
Wereldspeler
Berichten: 2305
Lid geworden op: 02-12-2002 21:53

Bericht door Stiffie »

Heerlijke spits die Dost. Fysiek sterk, goed aan de bal en een geweldige kopper. Heeft zich in twee jaar tijd fantastisch ontwikkeld.

Ik ben bang dat als hij dit jaar 15 tot 20 doelpunten maakt hij aan het eind van het jaar vertrokken is. Zeker als hij een gelimiteerde transfersom heeft.
du longhi
Selectiespeler
Berichten: 553
Lid geworden op: 08-12-2004 19:13

Bericht door du longhi »

Weet niet wat de gelimiteerde transfersom is en/of die er uberhaupt is. Hij heeft een contract voor 5 jaar getekend. Heerenveen kennende zal de gelimiteerde transfersom voor een spits toch vrij hoog liggen.

Mocht er niet een gelimiteerde transfersom zijn dan mogen ze een contract van 4 jaar afkopen volgend seizoen. Aangezien er niet veel geld te besteden is door clubs zie ik hem hier nog wel 2 a 3 jaar voetballen.
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Dost staat in de basis bij Jong Oranje tegen Jong Spanje. Vormt voorin een duo met Luuk de Jong.

Is trouwens live te zien op Eredivisie Live.
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Ruststand is 1-1. Gelijkmaker kwam op naam van Dost! 8)
HUNTELAAR
Basisspeler
Berichten: 831
Lid geworden op: 25-02-2005 19:49

Bericht door HUNTELAAR »

Heb de goal niet gezien, maar is toch altijd lekker als spits zijnde.
Nog veel belangrijker is volgens mij dat hij nu al een aantal volle wedstrijden heeft gespeeld, en (zo lijkt het) helemaal verlost is van zijn blessure.
Lipton
Forumicoon
Berichten: 6808
Lid geworden op: 25-12-2003 20:39

Bericht door Lipton »

Ik ben erg kritisch over Dost. Het is leuk dat ie zo kan schreeuwen en gekeken na een gemiste 110% kans. Maar ik zie liever dat hij die kansen afmaakt. Graag zie ik dat men een spits haalt die kan scoren.
Gebruikersavatar
1983
Forumicoon
Berichten: 5276
Lid geworden op: 08-04-2005 13:11

Bericht door 1983 »

Lipton schreef:Ik ben erg kritisch over Dost. Het is leuk dat ie zo kan schreeuwen en gekeken na een gemiste 110% kans. Maar ik zie liever dat hij die kansen afmaakt. Graag zie ik dat men een spits haalt die kan scoren.
En dat kan Dost niet? Als je bij Heracles 14 goals kan maken dan ben je m.i. een spits die kan scoren. Je moet hem echter wel goed bedienen. Natuurlijk moet hij die bal vlak voor doel maken. Maar hoeveel bruikbare ballen heeft Dost gister gehad?
Dost speelde gister niet goed laat dat duidelijk zijn, want de weinige ballen die hij kreeg behandelde hij niet goed. Maar hij wordt ook wel erg weinig gezocht.
Gebruikersavatar
TWR22
Superster
Berichten: 4181
Lid geworden op: 10-08-2007 14:00

Bericht door TWR22 »

Persoonlijk vind ik m te weinig voetballer, te veel afmaker. Je kan mij niet vertellen dat Sibon het niet beter had gedaan en ik twijfel of Fazli het niet beter doet. De laatste goal was voetballend zeer knap van Fazli, én hij kan ook afmaken. Wat je hierboven al zelf zegt: hij is niet genoeg bediend ... creëert dus weinig zelf.
100% achter Marco van Basten!
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Natuurlijk had Dost die ene kans moeten benutten, maar hij heeft bij Heracles en ook Jong Oranje al bewezen een doelpunt te kunnen maken. Ook beide goals tegen NAC waren gewoon goed.

Dost gaat dit seizoen nog wel de nodige doelpunten voor zijn rekening nemen. En ook in het meevoetballen gaat hij nog waardevol zijn, zoals ik net ook al schreef in het wedstrijdtopic.

Geef hem de tijd en ik denk dat we dan uiteindelijk een klasbak in huis hebben met hem.
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

Ik ben bang dat we met Dost niet de man in huis hebben gehaald die we o-zo nodig waren.
Je kunt wel roepen dat hij geen goeie ballen vanaf de zijkant krijgt, maar ik heb gister eens in het bijzonder op hem gelet, en het viel mij op dat Dost zich nog teveel 'verstopt' tussen de verdedigers.
Natuurlijk loop je veel in de dubbele dekking etc, maar als je daar nu als spits al last van hebt, en dus daarmee niet uit de voeten kan , kun je m.i.z nooit een spits worden als bv een v. Nistelrooy of Huntelaar dat ooit deed bij Heerenveen.

Sibon zou `t niet slechter hebben gedaan tot dusver...
Miereneukert!
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

Ane Lenstra schreef:Dost staat bewust constant tussen de verdedigers omdat hij vrijwel ieder kopduel wint.
Tot dusver weinig van meegekregen Ane...
Je kunt jezelf ook proberen 'los' te lopen van die verdedigers zodat je voor de aanvoer vanaf de buitenkant je in een betere scoringspositie manouvreert.
Miereneukert!
Gebruikersavatar
hilbi
Invaller
Berichten: 453
Lid geworden op: 15-06-2009 17:00

Bericht door hilbi »

Die ene kans had erin gemoeten, maar tot dusver wordt Dost nog niet echt goed bediend.

Wat mij gisteren ook opviel is dat Elm vaak heel dicht bij Dost gaat staan, daarmee krijgt Dost minder ruimte en is Elm ook minder aanspeelbaar.
Lipton
Forumicoon
Berichten: 6808
Lid geworden op: 25-12-2003 20:39

Bericht door Lipton »

Tegen PSV, NEC, en Vitesse liet hij enkele keren 110% kansen liggen. Het is heel leuk en aardig als hij met het hoofd kan scoren, maar afwerken met de voeten moet gewoon veel beter...
Gebruikersavatar
Marça
Verified
Wereldspeler
Berichten: 2022
Lid geworden op: 02-12-2002 15:50
Contacteer:

Bericht door Marça »

Ik heb geen twijfels over deze jongen.. Gewoon laten staan en aan het einde van het seizoen is hij 'gewoon' de topscorer. Hij is verreweg de beste man die we op die positie kunnen hebben met buitenspelers als Assaidi en Beerens.
Gekko
Forumicoon
Berichten: 10137
Lid geworden op: 26-02-2005 12:35
Locatie: Heerenveen

Bericht door Gekko »

Ik denk dat hij de opdracht heeft niet te veel mee te voetballen in de opbouw. Oftewel: weg blijven, niet afzakken richting middenveld. Zorgen dat je voor de goal bent als via de zijkanten de voorzet komt. Maar ja, die komt dus niet (op de goede plaats en op het juiste moment). Dost zou ook baat hebben met iemand als Grindheim of Mika dicht in de buurt. Aan Elm heeft hij niet zo veel als ondersteuner.
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Gekko schreef:Ik denk dat hij de opdracht heeft niet te veel mee te voetballen in de opbouw. Oftewel: weg blijven, niet afzakken richting middenveld. Zorgen dat je voor de goal bent als via de zijkanten de voorzet komt.
En dat is wat mij betreft ook een goede keuze. Dost mag zich best eens laten afzakken (wat hij ook wel eens deed), maar in het spel van Heerenveen moet hij echt zoveel als mogelijk centraal blijven. Zowel het duo Grindheim-Väyrynen als Assaidi-Beerens hebben daar belang bij. Eerstgenoemden omdat Dost een bal kan vasthouden c.q. kan kaatsen, terwijl men vanaf de vleugels een type als hem nodig heeft.

Vitesse deed het eigenlijk vrij goed wat Dost betreft. Zowel vanuit het midden als de zijkanten was hij moeilijk bereikbaar, zeker met Rajkovic in zijn nek. Zo'n wedstrijd is als spits zeer frustrerend en dan moet je gewoon proberen te doen wat er nog mogelijk is. Proberen nog iets te forceren in de duels en hopen op die ene kans bijvoorbeeld. Die kwam er ook, maar ja, op een dergelijke avond zal je altijd zien dat ook dat misgaat.

Toch zie ik geen reden om Dost uit de basis te halen. Ik blijf verwachten dat hij dit seizoen nog voldoende doelpunten gaat maken, en ook met de voet. En ik vind dat hij wel degelijk heeft aangetoond ook meevoetballend van waarde te kunnen zijn. Als je zag wat hij zoal deed bij Twente-uit terwijl hij Douglas op zich had, dan kan je echt wel goed meevoetballen. Ik acht weinig Eredivisie-spitsen in staat om Douglas ook zo te bespelen.
Gebruikersavatar
hilbi
Invaller
Berichten: 453
Lid geworden op: 15-06-2009 17:00

Bericht door hilbi »

Gekko schreef:Ik denk dat hij de opdracht heeft niet te veel mee te voetballen in de opbouw. Oftewel: weg blijven, niet afzakken richting middenveld. Zorgen dat je voor de goal bent als via de zijkanten de voorzet komt. Maar ja, die komt dus niet (op de goede plaats en op het juiste moment). Dost zou ook baat hebben met iemand als Grindheim of Mika dicht in de buurt. Aan Elm heeft hij niet zo veel als ondersteuner.
Wat mij opviel is dat Elm vaak heel dicht op Dost stond en dat hij Dost hierbij meer in de weg liep dan een goed aanspeelpunt achter Dost was.
FriesRoelvink
Jeugdspeler
Berichten: 25
Lid geworden op: 13-08-2010 15:34

Bericht door FriesRoelvink »

Vind Dost tot dusver erg tegenvallen op gebied van voetenwerk. Wel erg sterk met z'n hoofd, alleen jammer dat de aanvoer met name vanaf links niet geweldig is.
Gebruikersavatar
Jurjenv
Wereldspeler
Berichten: 1980
Lid geworden op: 20-08-2009 19:31

Bericht door Jurjenv »

Over de grond compleet waardeloos, kan alleen wat met zijn kop uitrichten.
Calimero
Forumicoon
Berichten: 5191
Lid geworden op: 13-12-2009 11:36

Bericht door Calimero »

Waarom kon hij dat bij Heracles en Jong Oranje wel? Wellicht dat de voorzetten een oorzaak kunnen zijn, klein gokje hoor.
Gebruikersavatar
Jurjenv
Wereldspeler
Berichten: 1980
Lid geworden op: 20-08-2009 19:31

Bericht door Jurjenv »

Cyn schreef:Waarom kon hij dat bij Heracles en Jong Oranje wel? Wellicht dat de voorzetten een oorzaak kunnen zijn, klein gokje hoor.
Dost met een bal aan de voet gaat weinig goed dit seizoen, heeft weinig met voorzetten te maken.
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Het heeft wel degelijk (deels) met aanvoer te maken. Vrijwel wekelijks zijn de passes/voorzetten in zijn richting gewoon zwak tot dramatisch, waardoor hij sowieso al niet optimaal kán renderen. Probleem is dat Dost een type is die wel heel graag wil en daardoor geforceerd gaat spelen, waardoor hij zichzelf juist uit de wedstrijd speelt. Je moet leren om rustig te blijven op zulke momenten en je ding te doen als je wel de juiste ballen krijgt. Dat is o.a. ervaring.

Dost heeft mij al bewezen dat hij zowel kan scoren als meevoetballen. Dat gaat hij dit seizoen ook nog wel laten zien, daar ben ik heilig van overtuigd. Maar geef hem ook de tijd om te wennen, want spits zijn van (dit) Heerenveen is heel anders dan spits zijn in Almelo.

Gewoon laten staan derhalve. Fazli, Papadopulos en zeer zeker Elm zijn sowieso niet beter. En straks weer een spits aantrekken heeft ook geen zin. Dan verspil je weer een hoop geld terwijl die net zo goed niet optimaal rendeert als de aanvoer zo blijft.
Baggerraartje
Wereldspeler
Berichten: 2342
Lid geworden op: 09-01-2006 15:04

Bericht door Baggerraartje »

Je kunt je wel afvragen...als je geen goede vleugelspelers hebt, zo`n speler aantrekt? We hebben geen pranjic, de Visser, Nurmela en /of Yildrim meer? Het lijkt er nu op dat het een daad van goodwill kweken is geweest van het bestuur van Yme Kuiper! Natuurlijk heeft Dost kwaliteiten en mag even wennen, maar ik denk dat je nu gewoon 4-4-2 moet gaan spelen.
We zien nu dat 4-3-3 al jaren niet werkt!
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Baggerraartje schreef:ik denk dat je nu gewoon 4-4-2 moet gaan spelen.
We zien nu dat 4-3-3 al jaren niet werkt!
Daar heb ik mijn bedenkingen bij. In principe heb je gewoon de spelers om 4-3-3 te spelen. Assaidi en Beerens zijn echte vleugelaanvallers en een type centrumspits als Dost zou daar complementair aan behoren te zijn. Ook vanaf het middenveld zou dat zo moeten zijn. Ik zou derhalve pleiten om het systeem niet om te gooien.

Het probleem zit het ook niet in het systeem, want je zal ook problemen behouden als je met deze selectie 4-4-2 gaat spelen naar mijn mening. Het probleem zit vooral in de uitvoering.
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

Superfries88' schreef:Het probleem zit het ook niet in het systeem, want je zal ook problemen behouden als je met deze selectie 4-4-2 gaat spelen naar mijn mening. Het probleem zit vooral in de uitvoering.
-Zonder kwaliteit krijg je nooit een goeie uitvoering.-
Bas Dost is beoordeeld op basis van een jaartje goed spelen bij Heracles. Daarmee haal je niet meteen een doelpuntenmachine binnen.
Miereneukert!
Jurruh
Basisspeler
Berichten: 934
Lid geworden op: 21-02-2005 20:25
Locatie: Groningen

Bericht door Jurruh »

Dost baalt van wissel en aanvoer van medespelers
Bas Dost deed na de wedstrijd tegen De Graafschap (3-2) geen moeite om zijn boosheid en teleurstelling te verbergen. De aanvaller van sc Heerenveen baalde van zijn wissel en de aanvoer van medespelers.

"De teleurstelling is groot, dat is duidelijk", zo begint Dost na afloop tegenover de NOS. "Als je als Heerenveen zijnde op bezoek gaat bij De Graafschap moet je drie punten pakken, dus dit is niet best."

Over zijn eigen spel was de van Heracles Almelo overgekomen aanvaller redelijk tevreden. "De eerste helft ging het wel lekker, maar komen de ballen net niet goed voor de goal. In de tweede helft had ik één moment waarbij ik de bal verkeerd aanneem, waar dan geen goal uit komt. Maar ik had het gevoel dat het doelpunt nog wel kon komen, dus ik was wel verbaasd dat ik werd gewisseld. Ik denk dat je nooit blij bent als je op zo'n moment eruit moet."

De 21-jarige spits heeft aan zijn eerste maanden in Friesland een overwegend positief gevoel overgehouden. "We hebben een leuk team, met een goede trainer. Maar we moeten nu wel eens resultaat gaan zien. Dit soort wedstrijden mogen we niet verliezen, dus hier moeten we mee aan de slag. Na de 0-1 hadden we de wedstrijd volledig in onze handen, maar geven we uit het niets een doelpunt weg. Daarmee laten we de tegenstander weer in de wedstrijd komen. We komen continu in een overtal, maar dan is telkens de laatste bal niet goed. En dan is het vragen om moeilijkheden."

"Ik ben met bepaalde intenties naar Heerenveen gekomen", vervolgt Dost. "Voor deze wedstrijd had ik ook weer veel zin om te gaan voetballen. Maar als je dan ziet dat ik voor de goal geen enkele bal heb gehad die ik binnen kon schieten of koppen, dat is niet leuk. Het is allemaal niet zo moeilijk, maar we spelen situaties met vier tegen drie gewoon niet goed uit."

En dat terwijl Jans over enkele uitstekende spelers kan beschikken. "We hebben met bijvoorbeeld Filip Djuricic een goede voetballer, maar die start nu voor het eerst weer in de basis. Dat brengt een bepaalde druk met zich mee. Hij laat hele mooie dingen zien, maar wisselt dat af met hele matige momenten. Dat is logisch, maar wel zonde. We hebben nu acht punten uit zes wedstrijden en dat is niet best", aldus Dost.
Bron: VoetbalPrimeur
Baggerraartje
Wereldspeler
Berichten: 2342
Lid geworden op: 09-01-2006 15:04

Bericht door Baggerraartje »

Superfries88' schreef: Daar heb ik mijn bedenkingen bij. In principe heb je gewoon de spelers om 4-3-3 te spelen. Assaidi en Beerens zijn echte vleugelaanvallers en een type centrumspits als Dost zou daar complementair aan behoren te zijn. Ook vanaf het middenveld zou dat zo moeten zijn. Ik zou derhalve pleiten om het systeem niet om te gooien.

Het probleem zit het ook niet in het systeem, want je zal ook problemen behouden als je met deze selectie 4-4-2 gaat spelen naar mijn mening. Het probleem zit vooral in de uitvoering.
Jij maakt het systeem heilig en ik vind dat zo moet spelen dat je spelers het beste uit de verf komen.
Waarom koopt een utrecht mertens van agovv, die daar op nummer 10 speelt en laat hem ook in Utrecht op 10 spelen??
Waarom koopt Heerenveen Assaidi van De Graafschap, die daar zeer goed op 10 spleelt en plaatst hem hier stijf aan de linkerkant?
Dat moet jij mij maar eens uitleggen waarom??
Superfries88'
Forumicoon
Berichten: 14965
Lid geworden op: 06-03-2004 14:19

Bericht door Superfries88' »

Baggerraartje schreef:Jij maakt het systeem heilig en ik vind dat zo moet spelen dat je spelers het beste uit de verf komen.
[...]
Dat moet jij mij maar eens uitleggen waarom??
Ik verklaar het systeem helemaal niet heilig. Een team moet spelen op de manier waarbij de elf spelers het best renderen. En gezien de spelers die we hebben pleit ik gewoon voor 4-3-3.
Gebruikersavatar
Skopperij
Forumicoon
Berichten: 6176
Lid geworden op: 21-03-2007 17:47

Bericht door Skopperij »

Voor iedereen die nu al twijfelt over Bas Dost: kijk eens naar Van Wolfswinkel. Hij heeft een moeizaam seizoen bij Utrecht achter de rug, waarin hij zelfs zijn basisplaats even kwijt was. Nu schiet hij uit alle hoeken en standen raak. Ook het eerste jaar van Huntelaar bij Heerenveen ging met vallen en opstaan; 16 goals is niet heel bijzonder voor een scorende spits. Geef Dost gewoon de tijd, dan wordt het een fantastische spits voor ons.
---E---
Selectiespeler
Berichten: 733
Lid geworden op: 01-03-2008 23:43

Bericht door ---E--- »

Ik vind dat het hier ook wat overdreven word, die jongen is hier net. Het zal tijd nodig hebben maar hij heeft echt enorm veel potentie.
Plaats reactie