Jan de Jonge

> voor iedereen die nu elders voetbalt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Re: Jan de Jonge

Berichtdoor heerenveenown » 02-07-2012 18:18

Leeuwarder Courant daar staat in dat De Jonge ook bij de selectie is gehaald.
Hij zit niet op de bank, maar ze zitten elkaar wel op de lip. De Jonge houd Van Basten onder andere op de hoogte van de Jeugd.
Wij zijn 1, wij zijn Sc Heerenveen!
heerenveenown
Basisspeler

Berichtdoor xander » 04-11-2012 20:19

Vertrekt aan het eind van het seizoen, wil weer hoofdrainer zijn.
Alle ballen op Henkie!
xander
Superster

Berichtdoor Hielke » 04-11-2012 20:43

Begrijpelijk, maar wel jammer voor ons. Clubmannen als De Jonge kun je er niet genoeg hebben. Als ik me niet vergis heeft hij sinds hij flopte als interim-trainer uitstekend werk verricht op jeugdgebied. Prima kerel, die Jan.
Hielke
Superster

Berichtdoor Surhuisterveen » 04-11-2012 20:46

Ik vind hem nogal een norse, eigengereidde man maar hij zal zijn kwaliteiten wel hebben.
SCH
Surhuisterveen
Superster

Berichtdoor Knipecity » 04-11-2012 20:47

xander schreef:Vertrekt aan het eind van het seizoen, wil weer hoofdrainer zijn.

Ben niet zo'n fan van de persoon Jan de Jonge. Als trainer kan ik hem niet goed beoordelen, eigenlijk alleen op zijn interim periode en dat was niet best.
Hij wil weer in zo'n omgeving werken als hij met Verbeek had, maar dat rijmt weer niet zo met zijn hoofdtrainerschap, toch?
Knipecity
Superster

Berichtdoor Hielke » 04-11-2012 20:53

Jan beoordelen op zijn interim-periode vind ik niet fair. De selectie was toen ziek. De manier waarop de spelers hem hebben laten vallen in Venlo vind ik één van de schandaligste vertoningen die ik me als supporter kan herinneren. Daar kan ik me nog steeds kwaad over maken, die 3-0 na een kwartier. Uit clubliefde stak hij zijn nek uit, terwijl iedereen al zag aankomen dat er geen eer aan te behalen was. Het is verstandig geweest om de luwte op te zoeken. Hij is inderdaad wat nors en eigengereid, maar als je met hem staat te praten valt dat best mee. Net als Verbeek een gedreven man met een duidelijke visie. Lak aan wat anderen van hem vinden. Dat hij de club verlaat, vind ik daarom een aderlating. Maar ik hoop van harte dat hij slaagt bij zijn tweede kans als hoofdtrainer.
Hielke
Superster

Berichtdoor Lardy » 04-11-2012 21:00

Ik denk dat het succes van de beloftes een groot gedeelte op het conto van de Jonge mag komen. Op trainingen is hij erg fel en eist erg veel van de spelers. Ik vond het geweldig dat wij zo'n man rond de selectie hadden lopen naast een van Basten, Herder en al die andere oud profs. Jammer dat hij vertrekt, hopelijk halen ze een nieuwe trainer voor de beloftes en niet weer intern gaan schuiven.
Lardy
Superster

Berichtdoor Lipton » 04-11-2012 21:14

Lardy schreef:Ik denk dat het succes van de beloftes een groot gedeelte op het conto van de Jonge mag komen. Op trainingen is hij erg fel en eist erg veel van de spelers. . Jammer dat hij vertrekt, hopelijk halen ze een nieuwe trainer voor de beloftes en niet weer intern gaan schuiven.

Ik weet niet of dat wel echt zo is, want vorig jaar speelden de beloftes echt super slecht voetbal. Dat was alleen een beetje de lange bal spelen. Dit jaar is het qua restultaat een stuk beter, helaas heb ik dit seizoen nog niet kunnen kijken. Maar veel belovend is het zeker!
Lipton
Superster

Berichtdoor Feanfan 1 » 04-11-2012 21:29

Misschien een plekje vrij voor Sibon of heeft die andere ambities ?
Feanfan 1
Superster

Berichtdoor Lardy » 04-11-2012 21:37

Feanfan 1 schreef:Misschien een plekje vrij voor Sibon of heeft die andere ambities ?

Lijkt mij totaal ongeschikt als trainer. Geen motiverend spreker en op EL hoor ik hem nou niet vaak zinnige dingen zeggen.
Lardy
Superster

Berichtdoor Lipton » 04-11-2012 21:38

Lardy schreef:[Geen motiverend spreker

Als je spelers moet gaan motiveren is het einde ook wel zoek...
Lipton
Superster

Berichtdoor Otsje P » 05-11-2012 10:24

Lipton schreef:Als je spelers moet gaan motiveren is het einde ook wel zoek...

Ik weet niet wat volgens jou in de omschrijving van een ideale trainer moet staan. Maar motiverend staat wat mij betreft in de top 3 van belangrijkste eigenschappen van een goede trainer.
Otsje P
Superster

Berichtdoor Knipecity » 05-11-2012 10:44

Lipton je overschat voetballers. Sommige mensen hebben wel een enorme innerlijke drive om altijd het gras op te vreten, maar niet iedereen en dan is een trainer die spelers op en top gemotiveerd het veld in kan sturen wel prettig.
Knipecity
Superster

Berichtdoor Blizzard » 05-11-2012 10:49

Resultaten van een jeugdteam zeggen mij weinig. Het gaat op dat niveau namelijk vooral om het individu. Zo'n 10 jaar geleden hadden we ook een belofteneltal dat kampioen werd. Toch is daar vanuit volgens mij geen enkele speler doorgebroken in het eerste elftal van Heerenveen. Natuurlijk is het wel belangrijk dat er gevoetbald wordt vanuit een herkenbare speelwijze maar je moet een trainer van de beloften vooral beoordelen op de mate waarin de individuele spelers zich ontwikkelen.

Het is voor mij een beetje lastig om Jan de Jonge te beoordelen op zijn werk binnen de jeugdopleiding aangezien ik niet echt een watcher ben maar de geluiden die ik hoor zijn positief. Misschien dat zo'n rol op de achtergrond ook wat meer past. Als hoofdtrainer vond ik hem toch erg tekort komen in zijn presentatie, met name tijdens zijn interim periode bij Heerenveen. Ik moet daarbij wel toegeven dat het een bijzonder zware klus was maar als je zelf ook continu stijf van de stress staat dan is zo'n job ook gedoemd te mislukken.
Blizzard
Superster

Berichtdoor Flamingo » 05-11-2012 12:35

Met johnny janssen hebben we een geweldig alternatief voor de beloften. Daarnaast ben ik zelf teleurgesteld
dat Jan de Jonge weg gaat. Doet enorm goed werk met de jeugdopleiding en de beloften. Hij probeert ook vernieuwing
uit in het beleid. Erg sterke persoonlijkheid en echt goede clubman.
Flamingo
Selectiespeler

Berichtdoor Lipton » 05-11-2012 13:54

Blizzard schreef:Resultaten van een jeugdteam zeggen mij weinig. Het gaat op dat niveau namelijk vooral om het individu. Zo'n 10 jaar geleden hadden we ook een belofteneltal dat kampioen werd. Toch is daar vanuit volgens mij geen enkele speler doorgebroken in het eerste elftal van Heerenveen. Natuurlijk is het wel belangrijk dat er gevoetbald wordt vanuit een herkenbare speelwijze maar je moet een trainer van de beloften vooral beoordelen op de mate waarin de individuele spelers zich ontwikkelen.

Mee eens, toch zeggen de resultaten wel wat natuurlijk. De C1 werd twee seizoenen geleden kampioen, en dat zie je nu weer terug aan de B1 die mee draaien in de top. Maar bij de beloftes is dat inderdaad weer anders.
Een speelwijze is voor de ontwikkeling van een speler toch belangrijk. Afgelopen seizoen speelden de beloftes vooral met de lange bal, snel spelers als Fazli, Valpoort en andere snelle aanvallers in stelling brengen. Daardoor kwamen middenvelders als Kainz en van Anholt maar weinig aan voetballen toe. Die moesten vooral gaten dicht lopen en balafpakken in de omschakeling.
Vooral z'n jongen als Kainz is daardoor stil komen staan in zijn ontwikkeling.
Ik weet niet hoe de beloftes dit seizoen voetballen omdat ik ze nog niet heb zien spelen. Maar ik hoop dat er (veel) meer voetbal in zit. Puur omdat er een paar hele talentvolle spelers bij zitten.

Otsje P schreef:Ik weet niet wat volgens jou in de omschrijving van een ideale trainer moet staan. Maar motiverend staat wat mij betreft in de top 3 van belangrijkste eigenschappen van een goede trainer.

Daar sla je plank toch echt mis. Elke speler in het profvoetbal is normaal gesproken gemotiveerd om te voetballen. Zeker bij Heerenveen zijn spelers gemotiveerd.
Een trainer hoeft eigenlijk een speler / team alleen maar te begeleiden in zijn / hun ontwikkeling. Daarbij is inspireren veel belangrijker dan motiveren.
Lipton
Superster

Berichtdoor Otsje P » 05-11-2012 15:19

Lipton schreef:Daar sla je plank toch echt mis. Elke speler in het profvoetbal is normaal gesproken gemotiveerd om te voetballen. Zeker bij Heerenveen zijn spelers gemotiveerd.
Een trainer hoeft eigenlijk een speler / team alleen maar te begeleiden in zijn / hun ontwikkeling. Daarbij is inspireren veel belangrijker dan motiveren.

Jij mag denken dat ik dan de plank mis sla, maar we zijn toch met zijn allen niet blind? We zien toch vaak genoeg een aan tal spelers op het veld staan die niet tot het gaatje gaan? Die moet je dus zien te motiveren om een stapje extra te doen. Gemotiveerde ploegen en spelers blijken veel meer te kunnen dan ze over het algemeen laten zien. Sommige trainers krijgen het voor elkaar om spelers voor zich door het vuur te laten gaan.

Hoe veel spelers zijn er wel niet, die een goed langdurig contract in de wacht slepen en vervolgen nooit meer tot het gaatje gaan. Behalve dan misschien in hun laatste contractjaar.
Otsje P
Superster

Berichtdoor Otsje P » 06-11-2012 08:01

Lees nu dat de Jonge aangeeft dat de berichtgeving ietwat voorbarig is. Hij zit in zijn laatste contractjaar, en ze hebben nog niet gesproken over verlenging. Hij geeft aan dat hij dus alle opties open houdt, ook verlenging van zijn verblijf hier. Hij vindt duidelijkheid en continuïteit belangrijk, en ik heb het gevoel dat het indirect een beetje een "steek" is naar de directie. Je hoofd opleidingen is een belangrijke man binnen de organisatie. Als je hem belangrijk genoeg vindt, dan zorg je dat je hem niet het gevoel gaat geven dat hij niet gewenst is. Zeker omdat er altijd clubs bij hem aan zullen blijven kloppen voor het hoofdtrainerschap.

Binnenboord houden deze man!
Otsje P
Superster

Berichtdoor Zola » 06-11-2012 08:24

Jan de Jonge wordt niet als plezierig ervaren door zijn mede trainers. Ook de manier van communiceren tov andere medewerkers ed is verruit onplezierig en meer als horkerig. Men noemde Verbeek een hork qua communicatie, Jan de Jonge wint dit op punten. Veel geschreeuw en weinig wol.
Zola
Basisspeler

Berichtdoor Calimero » 06-11-2012 08:25

Ik zie hem nog wel naar DKV vertrekken, daar voelt 'ie zich wat meer op zijn plek gok ik zo.
Calimero
Superster

Berichtdoor Surhuisterveen » 06-11-2012 12:29

Mooi oprotten dan. Vind die gast helemaal niks.
SCH
Surhuisterveen
Superster

Berichtdoor Otsje P » 06-11-2012 12:39

Surhuisterveen schreef:Mooi oprotten dan. Vind die gast helemaal niks.

Ontzettend functionele bijdrage hoor, lekker respectvol ook.

Een man die zowel als speler en als trainer (jeugd, assistent, hoofdtrainer, hoofd opleidingen) jarenlang alles uit de kast haalt voor de club kan volgens bij wel een beetje anders bejegend worden.

Zola schreef:Jan de Jonge wordt niet als plezierig ervaren door zijn mede trainers. Ook de manier van communiceren tov andere medewerkers ed is verruit onplezierig en meer als horkerig. Men noemde Verbeek een hork qua communicatie, Jan de Jonge wint dit op punten. Veel geschreeuw en weinig wol.

En hoe kom jij hierbij? Ik zeg niet dat het niet zo is, maar iedereen kan zoiets wel roepen natuurlijk.
Otsje P
Superster

Berichtdoor Johnny de Jong » 06-11-2012 13:44

Otsje P schreef:
Surhuisterveen schreef:Mooi oprotten dan. Vind die gast helemaal niks.

Ontzettend functionele bijdrage hoor, lekker respectvol ook.

Een man die zowel als speler en als trainer (jeugd, assistent, hoofdtrainer, hoofd opleidingen) jarenlang alles uit de kast haalt voor de club kan volgens bij wel een beetje anders bejegend worden.

Zelfs al was hij niet jaren speler of trainer geweest, dan hoeft hij nog steeds niet zo bejegend te worden. Ik word er zo ontzettend moe van dat iedereen altijd maar moet 'oprotten' of 'z'n bek houden'.
Johnny de Jong
Selectiespeler

Berichtdoor Surhuisterveen » 06-11-2012 14:02

Oke, had misschien andere woorden moeten gebruiken. Laat ik het er op houden dat JdJ niet mijn sympathie geniet.
SCH
Surhuisterveen
Superster

Berichtdoor Fanatic 4-ever » 06-11-2012 17:08

Ik ken hem verder niet zo goed, er staan mij van hem een paar dingen bij: In tranen bij het afscheid van hem jaren geleden, toen NN een klein doekje had gemaakt voor hem en hem toezong. Was in het jaar dat NN in vak 10 stond.

Daar recht tegenover staat de norse manier van communiceren bij een forumavond en nog een paar keren dat ik hem gesproken heb. Hij voelde zich ver verheven boven supporters en liet dat duidelijk merken. Wil zogenaamd wel 'de discussie aangaan', maar in die discussie stelt hij zich totaal niet redelijk op en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar over zijn werk als hoofd opleidingen kan ik niet oordelen. Ik mag wel hopen dat hij die hautaine houding tegenover zijn collega's niet heeft.
Corruption is everywhere, fight it!
Fanatic 4-ever
Superster

Berichtdoor Marça » 06-11-2012 19:43

De manier hoe hij zijn nek uitstak toen Heerenveen in de problemen zat vond ik klasse. Dat zijn harde stijl niet gepruimd werd door de toenmalige selectie was erg teleurstellend. Maar dat was een strijd die hij op voorhand al verloren had. Ik ben blij dat hij desondanks bij de club betrokken is gebleven.

De laatste jaren heb ik hem vooral gezien als coach van de jeugd/beloften. Voor die leeftijdsgroep vind ik zijn manier van coachen zeer geschikt. Juist in die leeftijdscategorie lopen er genoeg spelers rond die denken dat ze het al helemaal gemaakt hebben. De Jonge zorgt er wel voor dat die spelers weer met beide benen op de grond komen. En als ze dat niet doen, dan haken ze op een andere manier wel af. (Quenten Martinus bijv.)

Net als bij Verbeek (de vergelijking wordt in mijn ogen terecht gemaakt) houdt hij van no-nonsense. Dat werkt bij jonge en minder getalenteerde spelers, maar bij vedetten (zoals Dingsdag, Popov, Sibon, etc.) werkt dit juist tegendraads. Ik hoop voor hem dat hij in het rechterrijtje weer een mooie club kan vinden om te starten als hoofdcoach.
Marça
Superster

Berichtdoor Wizard » 07-11-2012 07:56

Persoonlijk vind ik hem een leuke gast met een prachtig karakter. Echter, door zijn houding kan hij botsen met gevestigde spelers (want wat heeft JdJ nu gepresteerd?). Wanneer hij zich wat realistischer en meer open opstelt richting gevestigde spelers, zou hij prima een rechterrij club kunnen trainen. Vooralsnog denk ik dat hij op dit moment 't best op z'n plaats is, namelijk bij de jeugd.
Wizard
Beheerder

Berichtdoor Superfries88' » 07-11-2012 09:45

Jan de Jonge is gewoon een clubman, absoluut. Niet voor niets heeft hij hier in verschillende fases werkzaamheden verricht: speler, interim-trainer, assistent-trainer, jeugdtrainer en hoofd opleidingen. In deze rol vind ik hem ook heel geschikt, dus wat mij betreft tekent hij een nieuw contract. Maar uiteindelijk draait het toch om zijn gevoel. Het was zijn ambitie om als hoofdtrainer te slagen en waarom zou je die hoop opgeven na een paar mindere fases? Er zijn wel meer trainers die een lange aanloop nodig hebben gehad om uiteindelijk de stap te maken, zoals Ronald Koeman. Het is vooral belangrijk dat je nadenkt over waarom het elders fout is gegaan en of je in staat bent dat recht te zetten. Als je dat gevoel hebt, moet je die sportieve ambitie niet laten varen.
Superfries88'
Superster

Berichtdoor Surhuisterveen » 07-11-2012 11:14

Clubman?
Voor mij ben je geen clubman als je wilt samenwerken met Cambuur.
SCH
Surhuisterveen
Superster

Berichtdoor 1983 » 07-11-2012 11:32

Tsja, wat is precies een clubman? en wanneer ben je een echte clubman? Als je ergens lang speelt/werkt, ben je dan automatisch een clubman? of komt daar meer bij kijken? Wat mij betreft toch wel dat laatste, gevoel hebben bij een club echt ervan houden, dat mis ik bij de Jonge toch wel. Foppe, Riemer, in minder mate Gert-JAn, daar merk je de liefde voor de club duidelijk aan af. Maar dat kan ook met De Jonge's uitstraling te maken hebben. Dat hij hier lang werkt kan ook komen door het feit dat hij nou niet echt gewild is en dat de aanbiedingen hem om de oren zijn gevlogen de laatste jaren, dus of hij hier nou al zo lang zit vanwege liefde voor de club is maar de vraag. Maar nogmaals het kan ook met zijn voorkomen te maken hebben, ik heb hem wel eens gesproken en toen kwam ie erg onsympathiek over. Het lijkt me ook geen fijne vent om mee samen te werken, stuk chagrijn. Hij zal zijn kwaliteiten hebben en van waarde zijn geweest voor de club, maar de figuur zal ik niet missen.
1983
Superster

VorigeVolgende

Keer terug naar Oud-spelers