Trond Sollied

> voor iedereen die nu elders voetbalt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Sollied en Heerenveen uit elkaar. Goede keuze?

Ja!
108
66%
Nee!
29
18%
Weet niet.
26
16%
 
Totaal aantal stemmen : 163

Trond Sollied

Berichtdoor Venderwel » 25-03-2008 09:48

Van de officiële site:

Trond Sollied tekent voor twee jaar bij Heerenveen
25 maart 2008
Heerenveen heeft Trond Sollied aangesteld als opvolger van trainer Gertjan Verbeek. Met de 48-jarige Noor haalt Heerenveen een gewenste internationaal gelouterde trainer in huis. Sollied werkte eerder met succes bij Rosenborg, Club Brugge, Olympiakos Piraeus en AA Gent. Sollied tekent voor twee jaar in Friesland en neemt zijn vaste assistent, de Belg Chris van Puyvelde, mee. Sollied en Van Puyvelde werken al acht jaar nauw samen.

Trond Sollied was tot zijn 34ste jaar profvoetballer. Eerst bij Valerenga, daarna bij Rosenborg en vervolgens bij Bodo Glimt, waar hij ook trainer was. Trond Sollied speelde vijftien interlands voor Noorwegen. Met Bodo Glimt werd hij kampioen in de Noorse tweede divisie. Na de promotie werd de club tweede en won de nationale beker. Sollied werkte vervolgens bij Rosenborg, AA Gent, Club Brugge en Olympiakos Piraeus. In 2007 keerde hij terug bij AA Gent. Met die club staat hij momenteel zesde in de Belgische competitie.

De 48-jarige Trond Sollied wordt internationaal gezien als vakman. Dat zijn aanpak rendeert, bewees hij met vijf landstitels. Sollied won met Rosenborg (2x), Club Brugge (2x) en Olympiakos Piraeus nationale titels. Ook in de bekertoernooien was Sollied succesvol. Hij pakte met Bodo Glimt, Club Brugge (2x + supercup) en Olympiakos Piraeus prijzen. Bij Brugge maakte Sollied indruk door in de Champions League met 0-1 te winnen van AC Milan.

De directie van Heerenveen ziet in de Noor de ideale man om voort te bouwen op het werk van trainer Gertjan Verbeek. Hoewel sc Heerenveen meerdere namen op papier had, is alleen met Trond Sollied gesproken. Sollied was in de ogen van sc Heerenveen om meerdere redenen de ideale kandidaat. Yme Kuiper. ,,Sollied is een internationaal gelouterde trainer die bij meerdere clubs heeft bewezen dat zijn aanpak werkt.’’

Met Sollied komt ook de Belg Chris van Puyvelde mee naar Friesland. Sollied en Van Puyvelde werken al acht seizoenen nauw samen. De samenstelling van de technische staf wijzigt met ingang van het nieuwe seizoen. Alex Pastoor en Hans Visser verlaten de club. Henk Herder, nu nog trainer van het beloftenteam, wordt assistent-trainer bij het eerste elftal. Hans de Jong, de huidige trainer van de B1 van sc Heerenveen, schuift door naar het beloftenteam. De directie moet nog om tafel met keeperstrainer Albert van der Sleen.

Bij de keuze voor Trond Sollied heeft de directie van sc Heerenveen zich niet alleen laten leiden door de erelijst van de Noor. Yme Kuiper. ,,Resultaat is belangrijk, maar ook de manier van voetballen. Zijn opvatting over voetbal sluit aan bij de Heerenveen-filosofie. Sollied is ook een voorstander van verzorgd en aanvallend voetbal en wil de baas zijn op het veld.’’ Sollied speelt bij voorkeur met drie aanvallers en besteedt veel aandacht aan het positiespel.

Trond Sollied wordt na de Engelsman Robert Kelly en de Hongaar Laszlo Zalai de derde buitenlandse trainer van sc Heerenveen sinds de invoering van het betaalde voetbal in Nederland in 1954. De directie van sc Heerenveen beschouwt het als een voordeel dat Sollied de Nederlandse taal machtig is. ,,Onze goede ervaringen met Scandinavische spelers hebben eveneens een rol gespeeld bij onze keuze. Gezien die ervaringen durfden we het avontuur met een Scandinavische trainer wel aan,’’ aldus Yme Kuiper.

De komst van Trond Sollied naar It Friese Haagje heeft geen gevolgen voor de huidige werkwijze van Heerenveen op conditioneel en medisch gebied. Yme Kuiper. ,,Sollied moet voortborduren op de bestaande werkwijze. Op gebied van kracht- en conditietraining, maar ook medische begeleiding, zijn wij vooruitstrevend bezig. Dat gaan we niet veranderen omdat er een nieuwe trainer komt. Voor Sollied is dat geen probleem. Hij is net als wij gewend om op fysiologisch gebied nauw samen te werken met hogescholen en universiteiten.’’

Met Trond Sollied hoopt sc Heerenveen nog een stap in voetballand te kunnen maken. Yme Kuiper. ,,Wij zijn heel tevreden over de werkwijze en resultaten van Gertjan Verbeek. Er is de afgelopen jaren een stevige basis gevormd. We hadden geen behoefte aan iemand die alles over de kop haalt en verandert. We denken dat we met Sollied kunnen voortbouwen op het gelegde fundament.’’

Later vanochtend volgt een uitgebreid interview met de nieuwe trainer van sc Heerenveen, Trond Sollied.
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Avatar gebruiker
Venderwel
Superster
 
Berichten: 3876
Geregistreerd op: 24-12-2004 16:15
Woonplaats: Aldeboarn

Re: Trond Sollied

Berichtdoor davp » 25-03-2008 09:52

Daarmee is dan toch eindelijk de kogel door de kerk :) Het zat er al een tijdje dik aan te komen, maar de media wil er nog wel eens naast zitten dus daarom ben ik nu blij dat het toch zover is!
Avatar gebruiker
davp
Superster
 
Berichten: 1589
Geregistreerd op: 22-06-2005 10:36
Woonplaats: De Knipe

Re: Trond Sollied

Berichtdoor Heerenveen rules » 25-03-2008 09:57

Mooi, eindelijk de bevestiging! Goed dat het nu officieel is. Ben zeer tevreden met deze trainer. Heeft een goede staat van dienst en speelt aanvallend voetbal. Ik vind het wel verrassend dat er wordt gezegd dat Sollied moet voortborduren op de bestaande werkwijze. Dacht dat ze een frisse wind wilden.......
Heerenveen rules
Superster
 
Berichten: 15935
Geregistreerd op: 02-12-2002 22:51
Woonplaats: Fryslân

Re: Trond Sollied

Berichtdoor drika746 » 25-03-2008 09:59

Vind het wel verrassend dat Henk Herder bij de technische staf komt, wel een goede zet denk ik. Sowieso iemand van binnen de club is altijd goed. Daarnaast hoop ik dat de beweringen over goed en verzorgd voetbal op een stevig fundament waar zijn, dan kunnen we ook volgend jaar weer genieten van geweldige wedstrijden en misschien ook nog wel leuk resultaat op meerdere vlakken :D
drika746
Superster
 
Berichten: 2580
Geregistreerd op: 05-01-2007 21:37

Re: Trond Sollied

Berichtdoor drika746 » 25-03-2008 10:01

Heerenveen rules schreef:Ik vind het wel verrassend dat er wordt gezegd dat Sollied moet voortborduren op de bestaande werkwijze. Dacht dat ze een frisse wind wilden.......


Ik interpreteer het anders. Kuiper geeft aan dat Verbeek met het elftal van dit jaar een goede basis heeft gelegd. Dan kan Sollied met andere invloeden zijn aanvulling en eigen visie er op los laten, maar hij hoeft niet het hele elftal opnieuw op te bouwen. Hetzelfde geld eigenlijk voor al zijn werk bij de club denk ik. Alleen een club waar dramatisch beleid is(*ajax*) moet je opnieuw beginnen.
drika746
Superster
 
Berichten: 2580
Geregistreerd op: 05-01-2007 21:37

Re: Trond Sollied

Berichtdoor Riverside » 25-03-2008 10:01

Mooi, eindelijk duidelijkheid. Dat Henk Herder doorschuift naar het eerste had ik wel verwacht, samen met van Puyvelde denk ik dat de staf zo ongeveer rond is qua veldtrainers.

Als Sollied aan het elftal kan werken dat hij voor ogen heeft en daarnaast een paar topspelers haalt die in het systeem passen dan denk ik dat we over iets meer dan een jaar met z'n allen op het burg. kuperusplein staan. 8)

De mogelijkheden zijn er; flink transferbudget, talentvolle en gretige spelersgroep, en een toptrainer.
Riverside
Beheerder
 
Berichten: 5900
Geregistreerd op: 08-09-2005 23:14
Woonplaats: Heerenveen

Re: Trond Sollied

Berichtdoor BS » 25-03-2008 10:02

Mooi om te lezen dat het eindelijk definitief is. Zijn we eindelijk van alle speculaties af.
Avatar gebruiker
BS
Superster
 
Berichten: 2006
Geregistreerd op: 13-02-2007 16:54

Re: Trond Sollied

Berichtdoor Ebiede » 25-03-2008 10:06

Dat is een echte top trainer.. Ik voel de opwinding door mijn lichaam gaan. Ook al zat het er al een hele tijd aan te komen, nu het rond is ben ik hier dik en dik tevreden mee.
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Re: Trond Sollied

Berichtdoor xander » 25-03-2008 10:08

Mooie aanwinst voor onze club!

Ben er zeer tevreden mee..

Hopen dat we nu een keer die de knvb beker pakken :mrgreen: of wie weet nog meer..
Alle ballen op Henkie!
Avatar gebruiker
xander
Superster
 
Berichten: 4911
Geregistreerd op: 27-08-2005 15:00
Woonplaats: Oranjewoud

Re: Trond Sollied

Berichtdoor ALS 26.000 » 25-03-2008 10:23

Volgend jaar gaan voor de titel als we de selectie een beetje bij elkaar weten te houden.
We hebben daarnaast nog zo'n 15-20 miljoen op de bank, vermoed ik, om te investeren.
Zwakke plekken vervangen en ook in de breedte investeren.
ALS 26.000
Superster
 
Berichten: 4357
Geregistreerd op: 17-12-2002 16:30
Woonplaats: Heerenveen

Re: Trond Sollied

Berichtdoor Flying Frisian » 25-03-2008 10:51

Heerenveen rules schreef:Mooi, eindelijk de bevestiging! Goed dat het nu officieel is. Ben zeer tevreden met deze trainer. Heeft een goede staat van dienst en speelt aanvallend voetbal. Ik vind het wel verrassend dat er wordt gezegd dat Sollied moet voortborduren op de bestaande werkwijze. Dacht dat ze een frisse wind wilden.......

In mijn ogen is de reden 'frisse wind' een terughoudende is. Indien Kuiper had gemeldt dat men een trainer van een hoger niveau wilde halen, en deze vervolgens niet komt, slaat de club een modderfiguur.
Flying Frisian
Superster
 
Berichten: 3159
Geregistreerd op: 26-04-2007 08:26

Re: Trond Sollied

Berichtdoor Superfries88' » 25-03-2008 10:58

Fantastisch nieuws! Sollied is een uitstekende trainer en zeker voor Heerenveen-begrippen. We moeten nu natuurlijk niet direct wonderen verwachten, maar op deze manier gaan we als club wel weer een stap vooruit. Ik ben er heel blij mee.
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: Trond Sollied

Berichtdoor Skopperij » 25-03-2008 11:02

Superfries88' schreef:Fantastisch nieuws! Sollied is een uitstekende trainer en zeker voor Heerenveen-begrippen. We moeten nu natuurlijk niet direct wonderen verwachten, maar op deze manier gaan we als club wel weer een stap vooruit. Ik ben er heel blij mee.

Ik ook! Sollied is absoluut een uithangbord voor Heerenveen in Scandinavië, goede spelers zullen hopelijk eerder hierheen komen. Bovendien heeft hij al grotere clubs dan Heerenveen getraind en ook nog CL gespeeld. Dit lijkt me een hele slimme vent die precies weet hoe je het aan moet pakken. Het enige wat we moeten afwachten is hoe we gaan voetballen onder hem. Maar dat komt vast wel goed. ;)
Avatar gebruiker
Skopperij
Superster
 
Berichten: 6176
Geregistreerd op: 21-03-2007 17:47

Re: Trond Sollied

Berichtdoor TWR22 » 25-03-2008 11:36

Fantastisch nieuws! Helemaal goed.

Inderdaad, de bankrekening is lekker en zal nog dikker worden als Huntelaar vertrekt en daar reken ik wel op, na vertrek van Heitinga. We moeten de toppers behouden en langer binden, de dragers: Dingsdag, Breuer, Sulejmani. De club ook interessant houden voor Beerens en wie weet Bradley, als ie ziet wat er gaat gebeuren bij de club. Pranjic en Roorda zijn al verlengd.

Ik denk dat we wel een nieuwe keeper moeten halen die de strijd aan moet gaan met Vandenbussche. Geen stand in als Van Dijk, maar een topper er bij. Wil je naar de top, dan moet je wel. Overigens denk ik echt dat VdB er volgend jaar weer staat als nooit tevoren.

Ik maak m vast aan: een nieuw topic.
100% achter Marco van Basten!
Avatar gebruiker
TWR22
Superster
 
Berichten: 4181
Geregistreerd op: 10-08-2007 13:00

Re: Trond Sollied

Berichtdoor Riverside » 25-03-2008 12:08

Trond Sollied: ‘Ik kom niet om vierde te worden’
25 maart 2008
sc Heerenveen heeft de Noor Trond Sollied aangesteld als de opvolger van Gertjan Verbeek. Met Sollied haalt de Friese club een internationaal gelouterde trainer in huis. De oud-speler van Rosenborg en Noors international was uiterst succesvol als clubtrainer. Sollied heeft vijf nationale titels en een aantal bekersuccessen achter zijn naam staan. Ook met sc Heerenveen wil Trond Sollied prijzen winnen. ,,Ik kom niet naar Friesland om vierde te worden.’’

Wanneer zijn de contacten tussen u en Heerenveen tot stand gekomen?
,,In januari hebben we voor het eerst contact gehad. Ik kende Heerenveen al van naam. Noren zijn schaatsliefhebbers en dus ben ik op de hoogte van het bestaan van Heerenveen en Thialf. Ook in de voetballerij staat Heerenveen goed aangeschreven. De club speelt mooi voetbal en presteert ook in Europees. Heerenveen is qua club te vergelijken met AA Gent. Het is een stabiele subtopper die, mits in goeden doen, zich kan scharen tussen de top.’’

Bij Heerenveen hebben veel Scandinaviërs gespeeld. Ook nu nog is een groot aantal spelers afkomstig uit Scandinavië. Beschouwt u dat als een voordeel?
,,Ik weet niet of dat een voordeel is. Het belangrijkste is dat je met goede spelers mag werken en dan maakt het niet uit waar ze vandaan komen. Het is van belang dat spelers beter willen worden en prijzen willen winnen. Dat is de basis om te presteren. Mijn uitdaging is de ploeg nog beter te maken, maar in Nederland wint niet altijd de beste. Met het systeem van de play-offs kun je een goed seizoen in één duel verspelen. AZ speelde afgelopen seizoen super, maar bleef met lege handen staan. In mijn beleving mag dat niet. Het systeem doet geen recht aan de prestaties over een heel seizoen.’’

De play-offs staan ter discussie en gaan mogelijk verdwijnen of krijgen een andere opzet
,,Dat is goed. Play-offs horen niet in het voetbal thuis. Wie play-offs wil zien moet maar naar het ijshockey gaan. Als voetbalbond kun je in mijn optiek niet achter het systeem van play-offs staan.’’

U heeft als trainer al veel prijzen gewonnen. Heerenveen was met twee bekerfinales dichtbij, maar won nog nooit een prijs. Wat is het geheim? Waarom wint u prijzen en andere trainers niet?
,,Daar kan ik geen pasklaar antwoord op geven. Ik heb een bepaalde werkwijze en wijk daar niet vanaf. Voetbal is een teamsport, een collectief spel van elf tegen elf, maar ik breng het terug naar één tegen één. Iedere speler moet weten wat zijn taak is, offensief, maar ook defensief. De omschakeling is erg belangrijk. Ik train veel op details, probeer overal op het veld twee tegen één situaties te creëren. Dat kan alleen vanuit het collectief. Het collectief is het belangrijkste, maar het individu kan bepalend zijn. Als een wedstrijd op slot zit kan de individuele klasse van één speler net voor dat beetje extra zorgen om de beslissing te forceren.’’

U traint veel op details, spelhervattingen en standaardsituaties. Is dat wat het huidige topvoetbal vraagt?
,,Het is bittere noodzaak. Details kunnen de doorslag geven. Iedere ploeg is fysiek goed voorbereid dus zijn er maar een paar momenten in een wedstrijd die bepalend zijn. Die moet je herkennen en weten te benutten. Als de individuele klasse niet toereikend is, kun je altijd terugvallen op het collectief. Dat maakt je minder kwetsbaar. Mijn elftal speelt onvoorspelbaar en de doelpunten zijn afkomstig van verschillende spelers. Zo hoort het. De tegenstander moet nooit weten waar de dreiging vandaan komt.’’

Ook fysiek en conditie zijn belangrijke componenten van het huidige topvoetbal. Heerenveen heeft op het gebied van conditie- en krachttraining, maar ook de medische begeleiding van voetballers, de naam vooruitstrevend te zijn. Er wordt samengewerkt met universiteiten om de voetballers beter en sterker te maken. Past dat bij uw visie.
,,Techniek en snelheid zijn het allerbelangrijkste, maar fysiek en conditie zijn van groot belang. Er moet een juiste balans zijn tussen atletisch vermogen en kracht en een voetballer moet negentig minuten kunnen gaan. De aanpak van Heerenveen sluit aan bij mijn visie. In Noorwegen heb ik ook met hogescholen en universiteiten samengewerkt. Ik heb aan onderzoeken meegewerkt en daar kwam uit dat onze trainingsaanpak uitstekend was. Op conditioneel gebied haalden we zelfs de beste resultaten. Ik kom echter niet om alles rigoreus te wijzigen. De aanpak van Heerenveen heeft zich bewezen. Wie ben ik dan om dat te veranderen? Als je als nieuwkomer alles wilt veranderen zeg je in feite dat je voorganger het niet goed heeft gedaan. Bij Heerenveen heeft men verstand van zaken. Ze moeten op de ingeslagen weg verder gaan. Continuïteit is erg belangrijk.’’

U staat bekend als een trainer die houdt van aanvallend voetbal en als een overtuigd aanhanger van het 4-3-3-systeem. Is het systeem heilig voor u? Bij Heerenveen spelen ze de laatste twee seizoenen met twee spitsen. Gaat dat veranderen?
,,Ik houd van aanvallend voetbal en risico’s nemen, vooral als de situatie daar om vraagt. In principe vind ik 4-3-3 het beste systeem, maar dat moet in de voorbereiding blijken. Toen ik voor de tweede maal bij Gent kwam speelden ze 4-4-2. In de oefenperiode konden we geen doelpunten maken. Nadat we met drie spitsen gingen spelen veranderde het elftal in een voetbalmachine. Het systeem is niet heilig, maar wel de stijl van voetballen en die moet in mijn ogen offensief gericht zijn. Een formatie moet altijd kunnen veranderen, ook in een wedstrijd. Als bijvoorbeeld de backs van de tegenpartij niet inschuiven, kun je met vijf middenvelders gaan spelen. De stijl van voetbal verandert niet. Ik wil op balbezit spelen, het spel bepalen en overal op het veld moeten driehoekjes zijn zodat je de bal in één tijd kunt verplaatsen.’’

U heeft Heerenveen tegen PSV in actie gezien. Wat was uw indruk van het elftal?
,,Heerenveen speelde erg goed. Het was jammer dat Gomes zo goed keepte, want ze verdienden het om te winnen. Heerenveen is aanvallend sterk, dat zie je ook terug in het aantal doelpunten. De kracht van het team is de combinatie van het collectief gekoppeld aan individuele klasse. Ik was positief verrast dat ze in Eindhoven zo aanvallend durfden te spelen. Dat sluit aan bij mijn visie. Des te meer je durft, des te groter de kans op lange termijn dat je successen afdwingt. Je moet tot het uiterste durven gaan. Alleen op die manier leer je de mogelijkheden, maar ook onmogelijkheden van een elftal kennen. Als niemand zich kan verschuilen, komt de zwakste schakel vanzelf boven.’’

Wat vindt u van het Nederlandse voetbal?
Nederlanders willen altijd aanvallen en winnen. Dat is hun kracht. In vergelijking met Belgen durven Nederlanders meer. En zoals ik al zei, als je geen risico’s durft te nemen, leer je nooit de grenzen van je mogelijkheden kennen. Dat is in België niet alleen in het voetbal het geval. Belgen zijn van nature behoudend, nemen de positie van underdog in en voelen zich snel de mindere. Ik denk dat de top vijf van België moeiteloos mee kan in de Nederlandse competitie, maar het grootste verschil blijft de aanpak. In Nederland is de wil om te winnen altijd aanwezig. Bij de Belg niet. Dat zit opgesloten in de landsaard.’’

De Belgische mentaliteit is niet de uwe en toch bent u via Olympiakos Piraeus voor de tweede maal bij Gent terecht gekomen.Hoe moeten we dat rijmen?
,,Ik heb een Belgische vrouw en de president van Gent is een goede vriend. Op het moment dat de club in de problemen verkeerde en bij mij aanklopte, heb ik besloten te helpen.’’

U heeft in Noorwegen, België en Griekenland gewerkt. Hoe past Nederland in dit rijtje?
,,Het verschil tussen Noord- en Zuid-Europa is groot. De manier van spelen en de voetballers maken niet het verschil. De beleving van de supporters en media is in een land als Griekenland veel intenser en maakt het leven van een trainer zwaar. Het was een prachtige en leerzame tijd in Griekenland, maar de benadering in landen als Noorwegen en België en ik verwacht ook Nederland, is totaal verschillend. Griekse journalisten zijn te veel supporter van de club. Ze zijn zo fanatiek dat ze emotioneel betrokken raken en niet meer objectief zijn. In Noord-Europa kun je rustig werken en bouwen aan een elftal. In Griekenland regeert de waan van de dag. Situaties kunnen van uur tot uur veranderen.’’

Heeft die sfeer uw manier van werken beïnvloed?
,,Nee. In het voetbal moet je kunnen relativeren. Als het op de club minder gaat, zal mijn gezin daar nooit last van hebben. Ik neem mijn werk niet mee naar huis. Dat zijn twee gescheiden werelden. Je moet afstand nemen om helder te kunnen blijven denken en de juiste beslissingen te nemen. Niet iedereen ziet wat jij ziet en daar moet je in blijven geloven. Ik ga mijn eigen weg, laat me nooit beïnvloeden. Je moet doen waar jij in gelooft, anders zul je nooit succes hebben.’’

Ook in Friesland wordt op succes gehoopt en gerekend.
,,Daar heb ik geen moeite mee, ik kom niet om vierde te worden. Ik denk in prijzen. Gezien de gesprekken die ik met de clubleiding heb gevoerd is dat mogelijk. Heerenveen is ambitieus en beschikt over een kwalitatief goede spelersgroep.’’

Heeft u spelersgebied wensen of eisen ingeleverd bij de directie?
,,Nee. Ik heb als trainer nog nooit om spelers gevraagd en heb met de clubleiding niet over spelers gesproken. Ik ken het standpunt van de club. Heerenveen wil groeien en zich gericht versterken. Daar is geld voor, maar geld moet je verstandig gebruiken. In mijn ogen is het budget van een club nooit bepalend. De menselijke knowhow is van groter belang. Je moet weten hoe je een club moet runnen. Geld uitgeven is simpel, op de juiste manier geld uitgeven is moeilijker. Een kwalitatief mindere selectie kan, als er een klik tussen de spelers ontstaat, beter presteren dan een kwalitatief betere spelersgroep. Het is de kunst om die klik te bewerkstelligen.’’

U neemt uw eigen assistent, Chris van Puyvelde mee. Wat is de kracht van de combinatie Sollied en Van Puyvelde?
,,Wij hebben elkaar bij toeval leren kennen, maar er is een bepaalde chemie tussen ons. Hij heeft vertrouwen opgedaan in het buitenland en is on-Belgisch gaan denken. Assistenten hebben een eigen taak en nemen een deel van de training voor hun rekening. Er is steeds afwisseling tussen actief trainen en observeren. De training is erg belangrijk. Door samen goed naar de training te kijken kun je bijstellen en beoordelen wie wel of niet moet spelen. Als je niet goed traint, kun je in de wedstrijd niet presteren.’’

Bent u een trainer die spelers lange tijd vertrouwen geeft, of grijpt u snel in als het niet loopt?
,,In voetbal heb je te maken met mindere dagen. Dat is normaal. Je kunt iemand die niet presteert niet eeuwig laten staan. Drie wedstrijden op rij vind ik in voetbal al behoorlijk lang. Aan de andere kant, als je speelt, moet je ook de kans krijgen om je te bewijzen. De wedstrijd alleen is niet bepalend. Op de training zie ik alles. Op het trainingsveld valt een basisplaats te verdienen. Ik kijk met mijn eigen ogen naar het spel en zal voor de buitenwereld wel eens verrassende beslissingen nemen. Dat komt ook omdat ik me bij de keuze van spelers soms laat leiden door mijn fingerzpitzengefühl.’’

Het seizoen begint niet ideaal. De kans is groot dat een groot aantal spelers van Heerenveen naar Peking gaat.
,,Daar ben ik niet blij mee. Ik weet nog niet alles van deze situatie, maar het kan toch niet zo zijn dat een club als Heerenveen die veel goede jonge spelers opleidt, de dupe wordt van haar eigen beleid. Ik vind dat de bond met een passende oplossing moet komen.’’

Tot slot. U kunt met AA Gent nog een prijs winnen. In de return van de bekerwedstrijd tegen Standard Luik heeft Gent aan een 0-0 gelijkspel voldoende om de finale te bereiken.
,,Het zou mooi zijn om afscheid te nemen met een prijs. Standard heeft dit seizoen nog nooit van ons gewonnen. We hebben 0-0 en 1-1 gespeeld. Het wordt tijd dat we nu eens een keer winnen.’’
Laatst bijgewerkt door Riverside op 25-03-2008 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Riverside
Beheerder
 
Berichten: 5900
Geregistreerd op: 08-09-2005 23:14
Woonplaats: Heerenveen

Re: Trond Sollied

Berichtdoor pieterpieter » 25-03-2008 12:16

Leuk stukje, ik zie deze trainer hier wel slagen. Al klopt het natuurlijk niet dat AZ vorig jaar vanwege de play-offs met lege handen stond. Ze zijn derde geeindigd, en hebben Uefa Cup gehaald. Dit hadden ze zonder play-offs ook gehaald als ze derde werden.
Avatar gebruiker
pieterpieter
Basisspeler
 
Berichten: 744
Geregistreerd op: 19-10-2006 10:35

Re: Trond Sollied

Berichtdoor Skopperij » 25-03-2008 12:18

Zonet was Chris van Puyvelde op de radio. Een zeer sympathieke man, die prima bij Heerenveen past. Volgens mij krijgt Van Puyvelde een vrij grote rol hier. Een goede zet van zowel Sollied als Heerenveen om Van Puyvelde mee te nemen.
Avatar gebruiker
Skopperij
Superster
 
Berichten: 6176
Geregistreerd op: 21-03-2007 17:47

Re: Trond Sollied

Berichtdoor Superfries88' » 25-03-2008 12:25

De komst van Sollied was zojuist zelfs bij het NOS-journaal. Toch wel mooi om te zien.

Bovenstaand artikel is heel positief. Sollied is een man met een eigen mening, maar is wel realistisch. Zijn mening over het beleid en het systeem onderstreept dat. Nu maar afwachten hoe het allemaal gaat lopen.
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Re: Trond Sollied

Berichtdoor forca hveen » 25-03-2008 12:49

Ben erg benieuwd wat Trond ons gaat brengen. Dit is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de spelers die hij tot zijn beschikking krijgt, maar als ik bovenstaand interview zo lees klinkt het zeer positief :)
forca hveen
Superster
 
Berichten: 3357
Geregistreerd op: 29-01-2008 19:46

Re: Trond Sollied

Berichtdoor Hielke » 25-03-2008 13:02

Goede teksten van Sollied, hij is niet bang om een te hoog verwachtingspatroon te creëren in elk geval. Ik twijfel er niet aan dat Sollied een toptrainer is, al kan ik daar eerlijk gezegd niet over oordelen. Toch zal er flink veel meer moeten gebeuren om Heerenveen structureel boven de vijfde plaats uit te tillen dan de komst van een goede trainer. Een hogere begroting, hogere salarissen en een lager verloop in de spelersgroep bijvoorbeeld. Maar het begint met ambitie, die is er in elk geval genoeg.

Off-topic: toch opvallend dat vrijwel gelijktijdig met de komst van Sollied het contract van Hiddink in Rusland na maanden van onduidelijkheid wordt opengebroken.
Avatar gebruiker
Hielke
Superster
 
Berichten: 5854
Geregistreerd op: 20-06-2007 08:26

Re: Trond Sollied

Berichtdoor ALS 26.000 » 25-03-2008 13:31

Als we voorronde CL spelen dan kunnen onze jongen spelers sowieso niet naar Peking...
ALS 26.000
Superster
 
Berichten: 4357
Geregistreerd op: 17-12-2002 16:30
Woonplaats: Heerenveen

Re: Trond Sollied

Berichtdoor Ebiede » 25-03-2008 13:32

SCH017 schreef:
Off-topic: toch opvallend dat vrijwel gelijktijdig met de komst van Sollied het contract van Hiddink in Rusland na maanden van onduidelijkheid wordt opengebroken.


Betaald Heerenveen ook nog steeds de gordijnen en vloerbedekking van Hiddink :wink:
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Re: Trond Sollied

Berichtdoor BS » 25-03-2008 14:15

SCH017 schreef:Off-topic: toch opvallend dat vrijwel gelijktijdig met de komst van Sollied het contract van Hiddink in Rusland na maanden van onduidelijkheid wordt opengebroken.

Ja, want Hiddink hoopte nog stiekem op Heerenveen natuurlijk...
Avatar gebruiker
BS
Superster
 
Berichten: 2006
Geregistreerd op: 13-02-2007 16:54

Re: Trond Sollied

Berichtdoor Theo » 25-03-2008 14:25

robke schreef:Eerst zien en dan geloven. Onder Verbeek zou het ook allemaal geweldig gaan maar ook dat is tegen gevallen.


Je kan niet ontkennen dat de verschillen met de top zijn verkleint. Op het veld en ook daarbuiten. Feyenoord en PSV zijn niet zo heel veel meer dan Heerenveen. Alleen de naam Feyenoord telt nog, maar daarnaast is het niet veel meer.
Theo
Superster
 
Berichten: 1641
Geregistreerd op: 07-05-2006 11:28

Re: Trond Sollied

Berichtdoor ALS 26.000 » 25-03-2008 14:28

Door veel nieuwe spelers haalden we slechts 5 punten uit 6 wedstrijden. In de 24 wedstrijden erna 49, wat een gemiddelde is van ruim 2 punten. Zonder die slechte start en hetzelfde gemiddelde pak je dus 7 punten meer = 61 en doe je nog gewoon mee om de titel.
Daarom denk ik dat als we, behoudens misschien Bradley en niet basis-spelers als Prager etc., de groep bij elkaar weten te houden en verder kunnen versterken wij zeker mee kunnen doen. Het zou mooi zijn als je als Heerenveen een keer niet overnieuw hoeft te beginnen aan het begin vh seizoen.
ALS 26.000
Superster
 
Berichten: 4357
Geregistreerd op: 17-12-2002 16:30
Woonplaats: Heerenveen

Re: Trond Sollied

Berichtdoor Korneev » 25-03-2008 14:35

Onder verbeek tegengevallen?
5e/7e/5e en 2e (......)
gemiddeld 4e hoor!!
Een goeie De Haan kraait twee keer!!
Avatar gebruiker
Korneev
Basisspeler
 
Berichten: 522
Geregistreerd op: 25-02-2006 16:32
Woonplaats: Damwâld

Re: Trond Sollied

Berichtdoor AllardP » 25-03-2008 15:03

Goed nieuws! Ik begon me al wat zorgen te maken toen een akkoord maar uitbleef. Uitstekend palmares en mooie teksten. Ik heb goede hoop op een nog beter seizoen dan nu. Dit kan echter niet alleen van de trainer komen; de selectie moet ook versterkt worden. Als trainer sta je machteloos als je keeper faalt, verdedigers je aanwijzingen negeren, middenvelders de bal niet willen en aanvallers kansen missen. Op zijn minst nodig: nieuwe keeper, backs en opvolger Bradley.
AllardP
Superster
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 02-12-2002 12:05
Woonplaats: Washington DC

Re: Trond Sollied

Berichtdoor Heerenveen rules » 25-03-2008 15:16

AllardP schreef: Op zijn minst nodig: nieuwe keeper, backs en opvolger Bradley.


De opvolger van Bradley hebben we al in huis. In het 4-3-3 systeem van Sollied kunnen Grindheim en Roorda strijden om de positie van centrale middenvelder.

Verder interessant interview met Sollied. Een man met een duidelijke visie die heel duidelijk weet wat hij wil.
Heerenveen rules
Superster
 
Berichten: 15935
Geregistreerd op: 02-12-2002 22:51
Woonplaats: Fryslân

Re: Trond Sollied

Berichtdoor Riverside » 25-03-2008 15:26

Het is maar net met welk idee je middenveld in elkaar zit. 3 middenvelders met Beerens/Poulsen en Pranjic op de zijkant, en dus één centrale man is heel leuk maar daarmee verlies je geheid de slag op het middenveld. Oplossing: flankspelers meer naar het midden, maar dan verlies je weer kracht op de vleugels. Dus wil Sollied een 4-3-3 spelen, dat kan, maar dan moet je een 'nummer 4' hebben die bij balbezit een middenvelder is.

3 aanvallers, is dat 1 spits met 2 buitenspelers of een nummer 10 met voor zich 2 spitsen die worden bediend door de buitenste middenvelders?

Wat wel duidelijk is, is dat Sollied gecharmeerd is van backs die mee opkomen. Consequentie; je kan niet met 3 verdedigers spelen, dus dan mis je met 4-3-3 wellicht een mannetje op het middenveld.

Kortom, het is veelal speculeren hoe Sollied gaat spelen. Je kunt wel een bepaald systeem aanhangen, maar daar zitten ook weer nuances in.
Riverside
Beheerder
 
Berichten: 5900
Geregistreerd op: 08-09-2005 23:14
Woonplaats: Heerenveen

Volgende

Keer terug naar Oud-spelers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten